Κυριακή, 1 Μαρτίου 2015

Offline οι 15 από τις 81 μητροπόλεις

Σε αντίθεση με τους περισσότερες ιεράρχες που «σερφάρουν» καθημερινά κάποιοι «ξορκίζουν» το Ιντερνετ


Offline οι 15 από τις 81 μητροπόλεις



Στην εποχή των «like» και του «chat», εκείνοι φαίνεται πως επιμένουν… παραδοσιακά. Πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα της εποχής, οι 15 από τους 81 ιεράρχες της Ελλαδικής Εκκλησίας «ξορκίζουν» το Διαδίκτυο. Σε αντίθεση με τις περισσότερες μητροπόλεις που ακολουθούν τις σύγχρονες τάσεις και «σερφάρουν» καθημερινά, οι δικές τους δεν διαθέτουν ιστοσελίδες έτσι ώστε να προβάλλεται το έργο τους.
Στο σύνολό της η Εκκλησία -στα βήματα του Πάπα Φραγκίσκου, τον οποίο ακολουθούν στο twitter περισσότεροι από 12 εκατομμύρια πιστοί της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και όχι μόνο- έχει εισβάλει δυναμικά στα social media, ωστόσο 15 μητροπόλεις παραμένουν… offline. Οι ιεράρχες τους προέρχονται τόσο από τη «συντηρητική» πτέρυγα, όπως π.χ. ο Λήμνου κ. Ιερόθεος, αλλά και από τη «νέα γενιά», όπως ο 47χρονος μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος και ο 38χρονος μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ.

«Μετρημένες…»

«Οι μητροπόλεις που δεν έχουν δημιουργήσει σελίδες στο Διαδίκτυο είναι μετρημένες πλέον στα δάχτυλα του ενός χεριού», σχολιάζουν εκκλησιαστικοί κύκλοι, τονίζοντας παράλληλα ότι «το Ιντερνετ είναι ένα καλό εργαλείο, εάν και εφόσον γίνεται ορθή χρήση».
Ενθερμος υποστηρικτής των νέων τεχνολογιών είναι ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμος, καθώς, όπως έχει δηλώσει, αποτελεί υποχρέωση της Εκκλησίας να κάνει προσβάσιμο το Ευαγγέλιο σε όλους και με όλους τους τρόπους. «Είναι ένα συγκλονιστικό περιβάλλον, στο οποίο οι νέες ιδέες και οι πάντα επίκαιρες αξίες του Ευαγγελίου μπορούν να βρουν γόνιμο έδαφος να ανθήσουν. Οταν με μερικά κλικ μέσα από το facebook μπορούμε να απευθυνθούμε στην “3η πολυανθρωπότερη χώρα του κόσμου”, αντιλαμβάνεστε γιατί η Αγία Γραφή σερφάρει ήδη στο Ιντερνετ», έχει πει ο κ. Ανθιμος.
Ενας από τους πλέον φανατικούς bloggers είναι και ο μητροπολίτης Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος. Εκτός από την ιστοσελίδα της μητρόπολης, εδώ και χρόνια ο κ. Αμβρόσιος «ανεβάζει» στο προσωπικό blog του τις απόψεις του, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις έχουν προκαλέσει ποικίλα σχόλια στους κόλπους της Ιεραρχίας και όχι μόνο.
Σήμερα, εάν κάποιος πληκτρολογήσει στη διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης Google τη λέξη «Εκκλησία», εμφανίζονται εκατοντάδες ιστοσελίδες. Από το επίσημο site του Οικουμενικού Πατριαρχείου, των λοιπών Ορθόδοξων Πατριαρχείων και της Αρχιεπισκοπής, τις μητροπόλεις, τις ενορίες και τα μοναστήρια έως και ιστοσελίδες χριστιανικών οργανώσεων.
Αρκετά καλά τρέχει και το online δίκτυο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών για την εξυπηρέτηση πολιτών που θέλουν να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου. Εξάλλου, από την πλευρά των πιστών υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τις Ιερές Ακολουθίες και τα κηρύγματα από μητροπόλεις που έχουν δικά τους διαδικτυακά κανάλια στο YouTube, όπως οι Πειραιώς, Πατρών και Θεσσαλονίκης.

Χρήση με μέτρο…

Μπορεί η Εκκλησία να «ευλογεί» την ψηφιακή εποχή, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αποδέχεται διάφορες «υπερβολές που αγγίζουν» -σύμφωνα με πρόσφατη εγκύκλιο- «τα όρια της γελοιότητας». Με την εγκύκλιο που απέστειλε σε όλες τις μητροπόλεις και τους ναούς, η Ιερά Σύνοδος βάζει φρένο στη χρήση του Διαδικτύου από κληρικούς και μοναχούς όταν «αναπτύσσονται διχαστικός λόγος», «προπαγανδισμός» ή προβάλλονται κομματικές παρατάξεις.
Παράλληλα, οι συνοδικοί ιεράρχες επικεντρώθηκαν σε ορισμένα blogs, οι διαχειριστές των οποίων δίνουν οδηγίες για το ξεμάτιασμα, καθώς και για πώς φτιάχνονται κομποσκοίνια και πρόσφορα. «Ενας τρόπος που μπορεί να αντικαταστήσει τους άλλους τρόπους προσευχής είναι με το κομποσκοίνι.
Σε κάθε κόμπο επικαλείσαι το όνομα του Κύριου Ιησού, λέγοντας τη σύντομη ευχή “Κύριε, Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με” ή απλώς “Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”. Θα αρχίσεις με το: “Δι’ ευχών των αγίων πατέρων ημών…” (…) Μια σύντομη αυτοσχέδια προσευχή μια φορά την ημέρα, με σύντομη δοξολογία, ευχαριστία, εξομολόγηση, αίτηση αφέσεως των αμαρτιών σου (…) και προσευχή με το κομποσκοίνι», σημειώνεται σε ιστολόγιο που δίνει οδηγίες προσευχής με το κομποσκοίνι.

Στην εγκύκλιό της η Ιερά Σύνοδος γνωστοποιεί ότι στο εξής οι ενοριακές ιστοσελίδες μπορούν να λειτουργούν μόνο όταν υπάρχει απόφαση του συμβουλίου της ενορίας, η οποία στη συνέχεια εγκρίνεται από το Μητροπολιτικό Συμβούλιο και μόνο όταν αποβλέπουν στην ενημέρωση των χρηστών για τη λειτουργική ζωή της Ενορίας (όπως συσσίτια, προγράμματα κατηχήσεως κ.ά.) ή για την ιστορία του οικείου ναού.

e-ξομολογήσεις…

Από την άλλη πλευρά, αρκετοί ιερείς καταφεύγουν σε ηλεκτρονικές λύσεις προκειμένου να διατηρήσουν την επαφή των πιστών με την Εκκλησία. Ο ιερέας που διαχειρίζεται το θρησκευτικό ιστολόγιο atheataperasmata.wordpress.com σημειώνει:
«Η ιστοσελίδα έγινε όχι για να εντυπωσιάσει κοσμικά ή για να αντικαταστήσει την επικοινωνία μας ή την εξομολόγηση, ούτε από πολυτέλεια χρόνου, αλλά ακριβώς για να καλύψει την έλλειψη χρόνου που όλοι έχουμε. Εγινε κυρίως γι’ αυτούς που εξομολογώ, μα υπάρχουν και ενότητες που αφορούν σε γνωστούς και φίλους που θέλουν να έρθουν σε μια Θεία Λειτουργία ή να βρουν μια παλαιότερη εκπομπή».

Ο ιερέας διευκρινίζει ότι το blog δεν έγινε για να αντικαταστήσει την εξομολόγηση και εξηγεί γιατί επέλεξε τον ψηφιακό κόσμο ώστε να επικοινωνεί με τους πιστούς: «Δεν βλεπόμαστε, δεν μιλιόμαστε συχνά, όσο σου αξίζει, όσο θέλεις, ώστε να ανοιχτείς, να πεις κάτι που θες, τον πόνο ή τη χαρά σου. Οι ρυθμοί τρελοί συμπαρασύρουν και το χρόνο της εξομολόγησης σ’ ένα ασφυκτικό τρίλεπτο που πρέπει να χωρέσει όσα έγιναν σ’ ένα… τρίμηνο μερικές φορές».

Τα ιερά… likes

Οι Προκαθήμενοι της Ορθοδοξίας έχουν και τους διαδικτυακούς υποστηρικτές τους. Στο facebook οι φίλοι του Οικουμενικού Πατριάρχη κκ. Βαρθολομαίου ξεπερνούν τους 3.000, του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ. Αναστάσιου φτάνουν τους 8.000, ενώ η «ομάδα» του μακαριστού Χριστόδουλου φτάνει τα 15.000 μέλη.
Παρουσία στο facebook έχουν δεκάδες μοναστήρια και ναοί. Για παράδειγμα, ο Ιερός Ναός του Αιτωλού στη Νέα Φιλαδέλφεια έχει 3.500 φίλους. Επίσης, μεγάλη ανταπόκριση έχουν προσωπικότητες της Ορθοδοξίας που δεν βρίσκονται στη ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γκρουπ «Γέρων Παΐσιος - Elder Paisios», το οποίο αριθμεί πάνω από 220.000 μέλη.


Οι ιεράρχες που λένε «όχι» στο Ιντερνετ

1. Γρεβενών
2. Ελασσόνος
3. Θήρας, Αμοργού & Νήσων
4. Ιωαννίνων
5. Καρπενησίου
6. Λήμνου
7. Μεγάρων
8. Μηθύμνης
9. Νέας Ιωνίας & Φιλαδελφείας
10. Νέας Κρήνης & Καλαμαριάς
11. Νευροκοπίου & Ζιχνών
12. Νικαίας
13. Σισανίου & Σιατίστης
14. Τρίκκης & Σταγών
15. Τριφυλλίας

ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
vnikolaou@e-typos.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...