Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Παναγία, η ωραιότερη γυναίκα του κόσμου


Γράφει ο Μοναχός Μωϋσής, αγιορείτης

Η Παναγία, κατά τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, τον μεγαλύτερο δογματικό πατέρα της Εκκλησίας μας, “κατέχει τα δευτερεία της Αγίας Τριάδος”.

Δηλαδή εμείς οι ορθόδοξοι χριστιανοί μετά την Αγία Τριάδα τιμάμε την Παναγία. Μεγάλη όντως τιμή. Στο πρόσωπο της Παναγίας τιμάται το γυναικείο φύλο. Ο πιστός ελληνικός λαός τιμά ιδιαίτερα κι ευλαβείται πολύ την Παναγία.
Αυτό φαίνεται και στο ότι από τις 30.000 εκκλησίες, παρεκκλήσια κι εξωκλήσια όλης της Ελλάδος οι 6.000 είναι αφιερωμένες σε εορτές της Παναγίας και οι περισσότερες στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Μάλιστα από τα 1.000 μοναστήρια της Ελλάδος τα 300 τιμώνται σ’ εορτές της Παναγίας· Γέννηση, Ευαγγελισμός, Ζωοδόχος Πηγή, Τιμία Ζώνη, Κοίμηση. Τα στοιχεία αυτά λαμβάνουμε από τα επίσημα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος του 2008.
Στο Άγιον Όρος, τα ωραία προσωνυμούμενο “Περιβόλι της Παναγίας”, από τον πολύπλαγκτο Σκοπελίτη Ξηροποταμηνό μοναχό Καισάριο Δαπόντε, ονομασία που επεκράτησε, η τιμή της Παναγίας πλησιάζει τα όρια της λατρείας. Από τις 20 μονές οι 5 τιμώνται στην Παναγία. Από τις 12 σκήτες οι 3 είναι αφιερωμένες στην Παναγία. Από τα 300 κελιά περίπου τα 50 πανηγυρίζουν σ’ εορτές της Παναγίας.
Κέντρο του θεομητορικού εορτασμού τον Αύγουστο στον ιερό Άθωνα είναι ο πάνσεπτος ναός του Πρωτάτου στις Καρυές. Αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Η πολυπρόσωπη και κατανυκτική μεγάλη εικόνα του τέμπλου παρουσιάζει κατά τη βυζαντινή παράδοση τη σύνταξη των αποστόλων και πρώτων επισκόπων γύρω από τη νεκρική κλίνη της Θεοτόκου. Ο Χριστός ψηλά μετά αγγέλων να παραλαμβάνει την ψυχή της. Η ίδια εικόνα σε μικρό μέγεθος στο προσκυνητάρι. Μεγάλη και ωραιότατη ίδια παράσταση σε τοιχογραφία από τον χρωστήρα του Θεσσαλονικέως Πανσέληνου και της συνοδείας του στα τέλη του 13ου αιώνος.
Η θαυματουργή εικόνα του Άξιον Εστί δεσπόζει και λάμπει στο προσκυνητάρι της, με την κεντητή ποδιά, τα’ ασημένια καντήλια, τα άνθη, τα θυμιάματα, τα’ αφιερώματα, τις λαμπάδες, τις μετάνοιες, τους μύριους ασπασμούς. 15 Αυγούστου 2008 και όλο το Άγιον Όρος αγρυπνεί εκ βαθέων ψάλλοντας: “Και σε μεσίτριαν έχω προς τον φιλάνθρωπον Θεόν μη μου ελέγξη τας πράξεις ενώπιον των αγγέλων· παρακαλώ σε Παρθένε βοήθησόν μοι εν τάχει”.
Η θεοτοκοφιλία μοναχών και λαϊκών είναι δικαιολογημένη, δίκαιη, πηγαία, αυθόρμητη και ειλικρινής. Η Παναγία είναι το καλύτερο που είχε να δώσει όλη η ανθρωπότητα στη θεότητα. Είναι η ωραιότερη, σεμνότερη, ταπεινότερη και ιερότερη γυναίκα του κόσμου.

Offline οι 15 από τις 81 μητροπόλεις

Σε αντίθεση με τους περισσότερες ιεράρχες που «σερφάρουν» καθημερινά κάποιοι «ξορκίζουν» το Ιντερνετ


Offline οι 15 από τις 81 μητροπόλεις



Στην εποχή των «like» και του «chat», εκείνοι φαίνεται πως επιμένουν… παραδοσιακά. Πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα της εποχής, οι 15 από τους 81 ιεράρχες της Ελλαδικής Εκκλησίας «ξορκίζουν» το Διαδίκτυο. Σε αντίθεση με τις περισσότερες μητροπόλεις που ακολουθούν τις σύγχρονες τάσεις και «σερφάρουν» καθημερινά, οι δικές τους δεν διαθέτουν ιστοσελίδες έτσι ώστε να προβάλλεται το έργο τους.
Στο σύνολό της η Εκκλησία -στα βήματα του Πάπα Φραγκίσκου, τον οποίο ακολουθούν στο twitter περισσότεροι από 12 εκατομμύρια πιστοί της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και όχι μόνο- έχει εισβάλει δυναμικά στα social media, ωστόσο 15 μητροπόλεις παραμένουν… offline. Οι ιεράρχες τους προέρχονται τόσο από τη «συντηρητική» πτέρυγα, όπως π.χ. ο Λήμνου κ. Ιερόθεος, αλλά και από τη «νέα γενιά», όπως ο 47χρονος μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος και ο 38χρονος μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ.

«Μετρημένες…»

«Οι μητροπόλεις που δεν έχουν δημιουργήσει σελίδες στο Διαδίκτυο είναι μετρημένες πλέον στα δάχτυλα του ενός χεριού», σχολιάζουν εκκλησιαστικοί κύκλοι, τονίζοντας παράλληλα ότι «το Ιντερνετ είναι ένα καλό εργαλείο, εάν και εφόσον γίνεται ορθή χρήση».
Ενθερμος υποστηρικτής των νέων τεχνολογιών είναι ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμος, καθώς, όπως έχει δηλώσει, αποτελεί υποχρέωση της Εκκλησίας να κάνει προσβάσιμο το Ευαγγέλιο σε όλους και με όλους τους τρόπους. «Είναι ένα συγκλονιστικό περιβάλλον, στο οποίο οι νέες ιδέες και οι πάντα επίκαιρες αξίες του Ευαγγελίου μπορούν να βρουν γόνιμο έδαφος να ανθήσουν. Οταν με μερικά κλικ μέσα από το facebook μπορούμε να απευθυνθούμε στην “3η πολυανθρωπότερη χώρα του κόσμου”, αντιλαμβάνεστε γιατί η Αγία Γραφή σερφάρει ήδη στο Ιντερνετ», έχει πει ο κ. Ανθιμος.
Ενας από τους πλέον φανατικούς bloggers είναι και ο μητροπολίτης Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος. Εκτός από την ιστοσελίδα της μητρόπολης, εδώ και χρόνια ο κ. Αμβρόσιος «ανεβάζει» στο προσωπικό blog του τις απόψεις του, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις έχουν προκαλέσει ποικίλα σχόλια στους κόλπους της Ιεραρχίας και όχι μόνο.
Σήμερα, εάν κάποιος πληκτρολογήσει στη διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης Google τη λέξη «Εκκλησία», εμφανίζονται εκατοντάδες ιστοσελίδες. Από το επίσημο site του Οικουμενικού Πατριαρχείου, των λοιπών Ορθόδοξων Πατριαρχείων και της Αρχιεπισκοπής, τις μητροπόλεις, τις ενορίες και τα μοναστήρια έως και ιστοσελίδες χριστιανικών οργανώσεων.
Αρκετά καλά τρέχει και το online δίκτυο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών για την εξυπηρέτηση πολιτών που θέλουν να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου. Εξάλλου, από την πλευρά των πιστών υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τις Ιερές Ακολουθίες και τα κηρύγματα από μητροπόλεις που έχουν δικά τους διαδικτυακά κανάλια στο YouTube, όπως οι Πειραιώς, Πατρών και Θεσσαλονίκης.

Χρήση με μέτρο…

Μπορεί η Εκκλησία να «ευλογεί» την ψηφιακή εποχή, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αποδέχεται διάφορες «υπερβολές που αγγίζουν» -σύμφωνα με πρόσφατη εγκύκλιο- «τα όρια της γελοιότητας». Με την εγκύκλιο που απέστειλε σε όλες τις μητροπόλεις και τους ναούς, η Ιερά Σύνοδος βάζει φρένο στη χρήση του Διαδικτύου από κληρικούς και μοναχούς όταν «αναπτύσσονται διχαστικός λόγος», «προπαγανδισμός» ή προβάλλονται κομματικές παρατάξεις.
Παράλληλα, οι συνοδικοί ιεράρχες επικεντρώθηκαν σε ορισμένα blogs, οι διαχειριστές των οποίων δίνουν οδηγίες για το ξεμάτιασμα, καθώς και για πώς φτιάχνονται κομποσκοίνια και πρόσφορα. «Ενας τρόπος που μπορεί να αντικαταστήσει τους άλλους τρόπους προσευχής είναι με το κομποσκοίνι.
Σε κάθε κόμπο επικαλείσαι το όνομα του Κύριου Ιησού, λέγοντας τη σύντομη ευχή “Κύριε, Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με” ή απλώς “Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”. Θα αρχίσεις με το: “Δι’ ευχών των αγίων πατέρων ημών…” (…) Μια σύντομη αυτοσχέδια προσευχή μια φορά την ημέρα, με σύντομη δοξολογία, ευχαριστία, εξομολόγηση, αίτηση αφέσεως των αμαρτιών σου (…) και προσευχή με το κομποσκοίνι», σημειώνεται σε ιστολόγιο που δίνει οδηγίες προσευχής με το κομποσκοίνι.

Στην εγκύκλιό της η Ιερά Σύνοδος γνωστοποιεί ότι στο εξής οι ενοριακές ιστοσελίδες μπορούν να λειτουργούν μόνο όταν υπάρχει απόφαση του συμβουλίου της ενορίας, η οποία στη συνέχεια εγκρίνεται από το Μητροπολιτικό Συμβούλιο και μόνο όταν αποβλέπουν στην ενημέρωση των χρηστών για τη λειτουργική ζωή της Ενορίας (όπως συσσίτια, προγράμματα κατηχήσεως κ.ά.) ή για την ιστορία του οικείου ναού.

e-ξομολογήσεις…

Από την άλλη πλευρά, αρκετοί ιερείς καταφεύγουν σε ηλεκτρονικές λύσεις προκειμένου να διατηρήσουν την επαφή των πιστών με την Εκκλησία. Ο ιερέας που διαχειρίζεται το θρησκευτικό ιστολόγιο atheataperasmata.wordpress.com σημειώνει:
«Η ιστοσελίδα έγινε όχι για να εντυπωσιάσει κοσμικά ή για να αντικαταστήσει την επικοινωνία μας ή την εξομολόγηση, ούτε από πολυτέλεια χρόνου, αλλά ακριβώς για να καλύψει την έλλειψη χρόνου που όλοι έχουμε. Εγινε κυρίως γι’ αυτούς που εξομολογώ, μα υπάρχουν και ενότητες που αφορούν σε γνωστούς και φίλους που θέλουν να έρθουν σε μια Θεία Λειτουργία ή να βρουν μια παλαιότερη εκπομπή».

Ο ιερέας διευκρινίζει ότι το blog δεν έγινε για να αντικαταστήσει την εξομολόγηση και εξηγεί γιατί επέλεξε τον ψηφιακό κόσμο ώστε να επικοινωνεί με τους πιστούς: «Δεν βλεπόμαστε, δεν μιλιόμαστε συχνά, όσο σου αξίζει, όσο θέλεις, ώστε να ανοιχτείς, να πεις κάτι που θες, τον πόνο ή τη χαρά σου. Οι ρυθμοί τρελοί συμπαρασύρουν και το χρόνο της εξομολόγησης σ’ ένα ασφυκτικό τρίλεπτο που πρέπει να χωρέσει όσα έγιναν σ’ ένα… τρίμηνο μερικές φορές».

Τα ιερά… likes

Οι Προκαθήμενοι της Ορθοδοξίας έχουν και τους διαδικτυακούς υποστηρικτές τους. Στο facebook οι φίλοι του Οικουμενικού Πατριάρχη κκ. Βαρθολομαίου ξεπερνούν τους 3.000, του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ. Αναστάσιου φτάνουν τους 8.000, ενώ η «ομάδα» του μακαριστού Χριστόδουλου φτάνει τα 15.000 μέλη.
Παρουσία στο facebook έχουν δεκάδες μοναστήρια και ναοί. Για παράδειγμα, ο Ιερός Ναός του Αιτωλού στη Νέα Φιλαδέλφεια έχει 3.500 φίλους. Επίσης, μεγάλη ανταπόκριση έχουν προσωπικότητες της Ορθοδοξίας που δεν βρίσκονται στη ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γκρουπ «Γέρων Παΐσιος - Elder Paisios», το οποίο αριθμεί πάνω από 220.000 μέλη.


Οι ιεράρχες που λένε «όχι» στο Ιντερνετ

1. Γρεβενών
2. Ελασσόνος
3. Θήρας, Αμοργού & Νήσων
4. Ιωαννίνων
5. Καρπενησίου
6. Λήμνου
7. Μεγάρων
8. Μηθύμνης
9. Νέας Ιωνίας & Φιλαδελφείας
10. Νέας Κρήνης & Καλαμαριάς
11. Νευροκοπίου & Ζιχνών
12. Νικαίας
13. Σισανίου & Σιατίστης
14. Τρίκκης & Σταγών
15. Τριφυλλίας

ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
vnikolaou@e-typos.com

Τη Υπερμάχω

Κοντάκιο Ακαθίστου Ύμνου σε ήχο πλ.δ΄

Ψάλει Βυζαντινή Χορωδία με τον Πέτρο Γαϊτάνο


Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια, Ως λυτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια.
Αναγράφω Σοι η πόλις Σου, Θεοτόκε.
Αλλ' ως έχουσα το κράτος απροσμάχητον, Εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον ίνα κράζω Σοι· Χαίρε, Νύμφη Ανύμφευτε.

Aπό τα 5 σερφάρουν στο διαδύκτιο

Aπό τα 5 σερφάρουν στο διαδύκτιο
Από την ηλικία των πέντε ετών ξεκινούν την επαφή τους με το Διαδίκτυο τα Ελληνόπουλα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Η έρευνα διενεργήθηκε σε δείγμα 524 μαθητών ηλικίας 10-14 ετών, οι οποίοι συμμετείχαν στο 4ο Συνέδριο Ασφαλούς Πλοήγησης της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, και πραγματοποιήθηκε στις 13 Φεβρουαρίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο.

Από την έρευνα φάνηκε ότι αγόρια και κορίτσια «μπαίνουν» από πολύ νωρίς στο Διαδίκτυο. Από την ηλικία των 5 ετών αλλά και κάτω από αυτήν μπαίνει το 6,5% των παιδιών του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, από την ηλικία των 6 ετών μπαίνει το 10,7%, ενώ από εκείνη των 7 το 12,9%. Η ηλικία των 8 είναι εκείνη κατά την οποία το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών (24,6%) πρωτομπαίνουν στο Ιντερνετ.

Σχεδόν το 100% των παιδιών του δημοτικού χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και έχουν λογαριασμό σε κάποια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Κυρίως στο Facebook (το 36,7%) και στο Viber (36,7%), ενώ ακόμη και στο Snapchat (μέσο κοινωνικής δικτύωσης διά του οποίου είναι δυνατή η αποστολή σε αυστηρά επιλεγμένους χρήστες φωτογραφίας ή βίντεο, που σε λίγα δευτερόλεπτα διαγράφεται) είναι εγγεγραμμένο το 8,8% των παιδιών.

Ο κύριος λόγος χρήσης του Διαδικτύου είναι η διασκέδαση (ακούν μουσική, παίζουν παιχνίδια) και οι συζητήσεις με τους φίλους. Σε δεύτερη μοίρα έρχεται η χρήση του διαδικτύου για τα μαθήματά τους και για την παρακολούθηση κάποιας ταινίας. Ως πιο διασκεδαστική απασχόληση στο διαδίκτυο θεωρούν τη μουσική, τη συνομιλία με φίλους, τα βίντεο και τα παιχνίδια.

Οι γονείς σε ποσοστό 60% παρακολουθούν τις δραστηριότητες των παιδιών, είτε ελέγχοντας το ιστορικό περιήγησης είτε δίνοντας συμβουλές, όμως το ποσοστό παραμένει χαμηλό, δεδομένου του νεαρού της ηλικίας των παιδιών. Το 20,3% των γονιών είναι δίπλα τους και επιβλέπουν συνεχώς, το 29,9% παρακολουθούν περιοδικά, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, το 20,6% ελέγχουν το ιστορικό περιήγησης και το προφίλ των παιδιών τους, ωστόσο μόνο ένα 4,2% μπλοκάρει συγκεκριμένες ιστοσελίδες με ειδικό λογισμικό.

Μόνο το 18% των παιδιών που σερφάρουν στο διαδίκτυο έχουν νιώσει κάποια απειλή ή φόβο. Η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν άσχημα στο Διαδίκτυο (38,3%) ήταν λόγω κάποιας ψεύτικης φήμης που βγήκε είτε για τους ίδιους, είτε για τους φίλους τους, που δείχνει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος που παίζει για τα παιδιά η εικόνα τους και η γνώμη των άλλων. Ενα ποσοστό 31,9% των παιδιών ένιωσε άσχημα λόγω ύβρεων ή απειλών και ένα 26,6% με αφορμή πονηρές εικόνες ή λόγια από αγνώστους. Θετικό είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν κίνδυνο μίλησαν στους γονείς ή τους φίλους τους. Παράλληλα, όμως, υπάρχει κι ένα ποσοστό το οποίο δεν το έκανε, είτε γιατί αισθάνθηκε άσχημα είτε γιατί δεν το θεώρησε σημαντικό.

Ο χρόνος ημερησίως

Σημαντικός είναι ο χρόνος που αφιερώνουν καθημερινά τα παιδιά στο Διαδίκτυο. Η πλειονότητα (43,4%) αφιερώνει μία ώρα, ενώ ένα επίσης μεγάλο ποσοστό (38,8%) 2 έως 3 ώρες. Ενα καθόλου ασήμαντο ποσοστό (9,6%) αφιερώνει 4 ώρες, ενώ επί 5 και πάνω ώρες είναι καθημερινά συνδεδεμένο το 8,2% των παιδιών.

Την ανάγκη για μεγαλύτερο έλεγχο και ενημέρωση από γονείς και φορείς τονίζει η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...