Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ









Άξιον και Δίκαιον
Κώστας Γ. Ζουράρις,
έργο και βίος (1940-1990)

Όλη η φιλοσοφία και η διαλεκτική του Κ. Ζουράρι ανθολογημένα, σε ένα τόμο, μαζί με τον βίο του από το 1940 μέχρι το 1990



Τη Δευτέρα 27 Μαΐου η παρουσίαση στη Θεσσαλονίκη
του βιβλίου για το έργο και τη ζωή του Κώστα Ζουράρι

«Άξιον και Δίκαιον», είναι ο τίτλος του βιβλίου που αναφέρεται στο έργο και στον βίο του Κώστα Ζουράρι, το οποίο κυκλοφορεί σε όλη την Ελλάδα από τις εκδόσεις ΞΥΡΑΦΙ. Η σχετική βιβλιοπαρουσίαση θα γίνει τη Δευτέρα 27 Μαΐου στις 9 το βράδυ, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλέξανδρος (δίπλα στη Λέσχη Αξιωματικών) στη Θεσσαλονίκη.

Στο βιβλίο αυτό, η σκέψη ενός φιλοσόφου συμβαδίζει με τη δράση του μέσα στη ζωή, πράγμα που δεν συμβαίνει όμως συχνά παγκοσμίως. Μέσα από το έργο του Κώστα Ζουράρι, στο βιβλίο αυτό αναλύεται, το πώς και το γιατί ο καθηγητής, ο φιλόσοφος, ο διανοούμενος, ο Κώστας Ζουράρις, κατατάσσεται ως ένας από τους σκυταλοδρόμους στην ομάδα, η οποία διαχρονικά, -με πρώτο τον Όμηρο-, διαμόρφωσε και μεταφέρει την ταυτότητα του Ελληνικού πολιτισμού, καθώς και τον τρόπο σκέψης και δράσης της δικής μας Ανατολής.

Ο Κώστας Ζουράρις, υποστηρίζει ο συγγραφέας του έργου και προσωπικός φίλος του φιλοσόφου, Γιώργος Καλεάδης, έχει εντοπίσει ένα χρόνιο κενό στην ελληνική παιδεία και γραμματεία, το οποίο, ελάχιστοι διανοούμενοι, έως τότε, προσπάθησαν να το καλύψουν. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι ταγμένο όλο το φιλοσοφικό έργο του και η ανάλωση της προσπάθειάς του, εντός αυτού. Η προσφορά του στις επόμενες γενιές Ελλήνων αποτελεί μια ανεκτίμητη παρακαταθήκη.


Γράφει ο ίδιος ο δάσκαλος στο εισαγωγικό του σημείωμα:

- Σύντροφοι, έχω ξαναδώσει πλαστά πιστοποιητικά. Αυτή τη φορά όμως υπάρχει πρόβλημα. Μας ζητούν βεβαίωση εγγραφής για τα 1966. Το Πανεπιστήμιό μου όμως, το «Παρίσι 8» ιδρύθηκε το 1968! Άρα;
Ναι, την έδωσα τη βεβαίωση εγγραφής σε πανεπιστήμιο που δεν είχε ιδρυθεί… Οι σύντροφοι, βλέπεις, έκαναν «καριέρα»… Και αντίσταση… Κι εγώ, επί μήνες περίμενα με την ψυχή στο στόμα, να αποκαλυφθεί ή απάτη και να με απολύσουν από το Πανεπιστήμιο οι Γάλλοι…


Κι όταν με καταδικάζει, ερήμην, ένα χουντοστρατοδικείο της Καβάλας, εγώ, τριάντα τόσα κι άλλα τόσα χρόνια, να διακονώ την ερωτοτροπία μου στα ηγαπημένα, αξιέραστα γαλλικά του Σαιν – Τζων – Περς και του Ρενέ Σαρ και να σπουδάζω πολιτική θεωρία με τα λογιογάληνα ελληνικά του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού.
Αα… πριν να σβήσει το φως, πρέπει να γράψω τον Ολυμπιόνικον, Εγκώμιον Ακάθιστον για την Βούλα Πατουλίδου.
Τον έγραψα: με τα ελληνικά του Ομήρου, του Πινδάρου, του Ρωμανού του Μελωδού και της μαντινάδας. Κι είναι λυπημένα τα γαλλικά μου, γιατί ο Ολυμπιόνικος δεν μπορεί να μεταγραφεί μέσα τους. Μεταφράζεται σε άλλη γλώσσα το απροσαύδητον  μέλισμα της ελληνικής πνοής; Κι ας έγραψε εκείνος ο Γάλλος τεχνοκρίτης, ότι δίπλα στη γαλλική μου ποίηση των «Alpha vers», τα γαλλικά του Μαλλαρμέ δείχνουν άξεστα… Η φάτις αυτοίσιν μαρτυρεί
… Και ’μίλιε τση Χαρόντισσας, κάτω στα Τάρταρα της γης, τα κρυοπαγωμένα…
Έχει επιστημονικώς καταδειχθεί, ότι μια εργοβιογραφία, «έργα και ημέραι», είναι ο πρόναος του Παραδείσου. Αλλά για ποιόν, δεν το γνωρίζουμε ακόμη: για τον εργοβιογραφηθέντα ή για τον εργοβιογράψαντα;
Αλλά κι αν μια εργοβιογραφία είναι ο νάρθηξ επίσης για τα Τάρταρα, κατά το καθ’ ημάς Συναμφότερον, αυτό, η μεν χύδην επιστήμη το αγνοεί, τον δε άριστον εικαστήν Θουκυδίδη, δεν τον απασχολεί.
Άλλως τε, η κάθε εργοβιογραφία είναι μία λειψανοθήκη. Και τα λείψανα, τα εντός της λειψανοθήκης είναι πάντοτε η ιερά ή ανίερα. Ή και ιεροανίερα, κατά το Συναμφότερον.
- Βρε σκύλε, σκύλε Κωνσταντή, θεριόν οπού ’φοβήθης…



Δύο λόγια για το συγγραφέα

Ο Γιώργος Καλεάδης γεννήθηκε στην Καβάλα. Είναι οικονομολόγος (Οικονομικό Τμήμα νυν Πανεπιστημίου Μακεδονίας) συγγραφέας και σύμβουλος επιχειρήσεων. Από το 1981 ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Επιμορφώθηκε με μακροχρόνια σεμινάρια στην επιχειρησιακή έρευνα και στο marketing. Έχει συνεργασθεί με ιδιωτικές σχολές, κολλέγια, δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, φοιτητικά και μαθητικά φροντιστήρια και με πολλές επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.
Ταυτοχρόνως, υπήρξε εισηγητής σε συνέδρια και  forums.
Εργα του:
Παραδόσεις Διοίκησης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων
Παραδόσεις Πολιτικής Οικονομίας
Θέματα Management
Η Δυναμική των πωλήσεων
Πατρός Παϊσίου, Αγίου Βίος
Αλβερτίνη



* Μπορείτε να δείτε το πρώτο δελτίο τύπου καθώς και το εξώφυλλο του βιβλίου σε υψηλή ανάλυση εδώ.


Διάθεση/διανομή:

εκδόσεις ΞΥΡΑΦΙ
Ελλ. Δημοκρατίας 5, Καβάλα | t. 2510837373 | f. 2510833024 | e-mail. info@xirafi.gr

Τηλέφωνο επικοινωνίας του συγγραφέα για συνεντεύξεις: 6945127425

Ελληνική συμμετοχή στην «Μεγάλη Νύχτα των Εκκλησιών» στην Βιέννη


Ελληνική συμμετοχή στην «Μεγάλη Νύχτα των Εκκλησιών» στην Βιέννη
Οι δύο ελληνοορθόδοξοι ναοί στην ιστορική Συνοικία των Ελλήνων στο κέντρο της Βιέννης - ο καθεδρικός ναός της Αγίας Τριάδας και ο ναός του Αγίου Γεωργίου - θα συμμετάσχουν μεθαύριο Παρασκευή στις εκδηλώσεις με γενικό τίτλο «Η μεγάλη νύχτα των εκκλησιών» που πραγματοποιούνται φέτος για ένατη στη σειρά χρονιά στην αυστριακή πρωτεύουσα.

Στο πλαίσιο αυτό, 188 ναοί στην αυστριακή πρωτεύουσα, περιλαμβανομένων και των δύο ελληνοορθοδόξων, και συνολικά 730 ναοί σε αυστριακές πόλεις, θα παραμείνουν ανοικτοί για τους πιστούς και το κοινό, από το απόγευμα της Παρασκευής και μέχρι τις πρωινές ώρες του Σαββάτου, προσφέροντας πάνω από 3.000 εκδηλώσεις, κυρίως θρησκευτικού περιεχομένου.

Στη «Μεγάλη νύχτα των εκκλησιών» συμμετέχουν φέτος και οι επισκοπές της γειτονικής Τσεχίας και της Σλοβακίας στις οποίες, όπως και στην Αυστρία, οι εκατοντάδες συμμετέχοντες ναοί, συνολικά 1.400, θα είναι συντονισμένοι να ηχήσουν με τις καμπάνες τους την έναρξη των εκδηλώσεων στις 17.50 ώρα Βιέννης.
     
Τις περσινές εκδηλώσεις είχαν επισκεφθεί σε όλη την Αυστρία σχεδόν 400.000 κάτοικοί της και ξένοι τουρίστες, ενώ οι φετινές εκδηλώσεις θα προσφέρουν από συναυλίες εκκλησιαστικής μουσικής και χορωδιών, μέχρι διαλέξεις, εκθέσεις, ξεναγήσεις, θεατρικά έργα και ειδικές παραστάσεις για παιδιά και εφήβους.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων στους δύο ελληνοορθόδοξους ναούς της Βιέννης περιλαμβάνει παρουσίαση ιστορικών εκθεμάτων-κειμηλίων και μεγάλο εσπερινό αργά το βράδυ, στο ναό του Αγίου Γεωργίου, ενώ στον Καθεδρικό της Αγίας Τριάδας, όπου και το κτίριο της Μητρόπολης - στο οποίο στεγάζεται και η Ελληνική Εθνική Σχολή Βιέννης, το αρχαιότερο ελληνικό σχολείο στο εξωτερικό - θα υπάρχουν ξεναγήσεις και συναυλία εκκλησιαστικής μουσικής.

Οι δύο ελληνοορθόδοξοι ναοί αποτελούν την κύρια μαρτυρία της ένδοξης παρουσίας του Ελληνισμού στη Βιέννη ήδη από το Μεσαίωνα, ο ναός του Αγίου Γεωργίου ανεγέρθηκε το 1802 και εκείνος της Αγίας Τριάδας το 1836, σε σχέδια του ξακουστού αρχιτέκτονα Θεοφίλου Χάνσεν, του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 200 χρόνια από τη γέννησή του. 

http://www.tanea.gr/news/world/article/5019060/ellhnikh-symmetoxh-sthn-megalh-nyxta-twn-ekklhsiwn-sthn-biennh/

Πανήγυρη ἱεράς Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων.

Κυριακή τῶν Μυροφόρων 2013. Μνήμη τοῦ ὁσίου Ἀκακίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου.



Μέ κατάνυξη καί πάνδημη συμμετοχή ἑορτάσθηκε καί ἐφέτος, κατά τήν Κυριακή  τῶν Μυροφόρων 2013, ἡ μνήμη τῆς κοιμήσεως τοῦ ὁσίου καί θεοφόρου πατρός Ἀκακίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου. Στήν πανήγυρη τῆς καλύβης τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου, προεξῆρχε ὁ καθηγούμενος τῆς Μεγίστης Λαύρας ἀρχιμανδρίτης Πρόδρομος, συνοδευόμενος ἀπό τούς Λαυριώτες πατέρες, γέροντα Σάββα καί μοναχό Φανούριο, οἱ ὁποῖοι καί ἔψαλλαν μέ λαμπρότητα καί κατάνυξη κατά τήν ὁλονύκτια ἀγρυπνία συνοδευόμενοι ἀπό τόν γέροντα Δαμασκηνό Νεοσκητιώτη καί τή συνοδία του, Καυσοκαλυβίτες πατέρες, ἀλλά καί ἐκλεκτή χορεία ἁγιορειτῶν πατέρων ἀπό τίς ἱερές μονές Χιλανδαρίου, Ξενοφῶντος, Φιλοθέου καί τίς σκῆτες Ἁγ. Ἄννα καί Νέα Σκήτη ἀπό ἄλλα ἀθωνικά καθιδρύματα ἀλλά καί ἡγουμέ νους ἱερῶν μονῶν καί ἱερεῖς ἐκτός Ἁγίου Ὄρους. Πολυπληθής ὁμάδα λαϊκῶν φίλων τῆς Καλύβης τοῦ Ἁγ. Ἀκακίου συμπανηγύρισαν τόν κτήτορα τῆς Καλύβης καί ἱδρυτή τῆς Σκήτης τῶν Καυσοκαλυβίων.

Στή συνέχεια παρατίθενται φωτογραφικά στιγμιότυπα ἀπό τήν Πανήγυρη.


 





Ο Πατριάρχης της Ορθόδοξης Γεωργιανής Εκκλησίας έχει βοηθήσει να αυξηθεί το ποσοστό γεννήσεων στην Γεωργία


Φωτογραφία για Ο Πατριάρχης της Ορθόδοξης Γεωργιανής Εκκλησίας έχει βοηθήσει να αυξηθεί το ποσοστό γεννήσεων στην Γεωργία
Στον Πατριάρχη Ηλία Β΄ πιστώνεται ένα εκπληκτικά επιτυχημένο κίνητρο για την αντιμετώπιση της κατακόρυφης πτώσης της γεννητικότητας της χώρας με την υπόσχεση να γίνεται ο νονός των μωρών που γεννιούνται σε Ορθόδοξες Χριστιανικές οικογένειες που ήδη έχουν δύο ή περισσότερα παιδιά. Από τότε που άρχισε να εκπληρώνει την υπόσχεσή του με μαζικές βαπτίσεις το 2008, έχει καταφέρει σχεδόν 11.000 βαφτιστήρια.

Ο Γεωργιανός πρόεδρος Μιχαήλ Σαακασβίλι δήλωσε δημόσια ότι στον Πατριάρχη οφείλεται ένα μεγάλο μέρος της αύξησης της γεννητικότητας, η οποία ήταν 25 τοις εκατό υψηλότερη το 2010 από ό, τι ήταν το 2005, και το οποίο δήλωσε ο Σαακασβίλι βοηθά την κυβέρνηση να επιτύχει το πενταετές σχέδιο της αύξησης του πληθυσμού του έθνους από 4,5 εκατομμύρια έως 5 εκατομμύρια μέχρι το 2015.

Ενώ η Γεωργία ήταν υπό την κυριαρχία της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, η Ορθόδοξη θρησκεία, αλλά σε πλήρη καταστολή στη χώρα. Αλλά τώρα, σύμφωνα με το Πατριαρχικό Ίδρυμα(http://patriarch.ge/eng), ένα κίνημα που έχει συσταθεί για την προώθηση των συμφερόντων της Εκκλησίας, η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι κληρικοί διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη γεωργιανή κοινωνία, και πολλοί βλέπουν το Πατριάρχη ως την εγκυρότερη μορφή στη ζωή τους.


«Η πίστη γίνεται όλο και ισχυρότερη», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Ηρακλή Kadagishvili. "Ο Πατριάρχης δεν θεωρείται μόνο ως θρησκευτική προσωπικότητα, αλλά και ως εθνική αρχή. Όταν είδε την ανάγκη να αυξηθεί το ποσοστό γεννήσεων είχε μόνο σκοπό να δώσει ένα κίνητρο. Ήταν το μόνο ερέθισμα που οι περισσότεροι γονείς ζητούσαν εφόσον ήδη σκέφτονταν να αποκτήσουν περισσότερα παιδιά. "

Η Lamara Georgadze, της οποίας το τέταρτο παιδί βαφτίστηκε από τον Πατριάρχη Ηλία Β, είπε ότι αυτή και ο σύζυγός της ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Πατριάρχη για να κάνουν περισσότερα παιδιά.

"Ο Άγιος Πατέρας υπενθύμισε σε όλους μας τη σημασία της αύξησης του ποσοστού των γεννήσεων," είπε σε άρθρο του AP που περιγράφει τις 400 βαπτίσεις από τον Πατριάρχη Ηλία Β στον καθεδρικό Ναό της Τιφλίδας στις 6 Μαΐου. "Είμαστε πολύ λίγοι εμείς οι Γεωργιανών και επομένως αυτό είναι πολύ σημαντικό."

"Αυτή είναι μια θαυμάσια ημέρα για την οικογένειά μου", δήλωσε ο Tamar Kapanadze, 33χρονος πατέρας τεσσάρων παιδιών. «Ο τέταρτος γιος μας, ο Lashko, βαφτίστηκε από τον ίδιο τον Πατριάρχη, και πριν από αυτό βάφτισε την κόρη μας Liziko. Αυτός είναι ο λόγος που αποφασίσαμε να έχουμε ένα τέταρτο παιδί.

Η γεωργιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι στους γονείς θα πρέπει να δοθεί μια εφάπαξ καταβολή 1000 γεωργιανών Lari (περίπου $ 600) για το τρίτο παιδί και το διπλάσιο ποσό για το τέταρτο παιδί.

"Αυτό θα συμβάλει στην αύξηση του ποσοστού των γεννήσεων", δήλωσε ο Σαακασβίλι. "Ο Πατριάρχης έχει ήδη λάβει μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Θα πρέπει να του είμαστε ευγνώμονες για τη συνεχή υπενθύμιση που κάνει στον γεωργιανό λαό ότι πρέπει να πολλαπλασιαστεί. "

Στατιστικές της κυβέρνησης δείχνουν ότι ο αριθμός των αμβλώσεων έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50 τοις εκατό μεταξύ του 2005 και του 2010.


Σχ. ΚΟ: Η σύγκριση με την πατρίδα μας είναι θλιβερή. Την ώρα που ο ελληνικός πληθυσμός συρρικνώνεται συνεχώς (υπογεννητικότητα, αναβολή ή υποτίμηση γάμου, αμβλώσεις, μετανάστευση χιλιάδων νέων κυρίως Ελλήνων), το «μέγα θέμα» που έχουν σε πρώτη θέση στην ατζέντα τους πολλά κόμματα, που ζητούν την ψήφο του ελληνικού λαού, δεν είναι η ενίσχυση του ελληνικού πληθυσμού που πνέει τα λοίσθια, αλλά είναι η... νομιμοποίηση όσο γίνεται περισσοτέρων μεταναστών και η απόδοση σε πολλούς από αυτούς της ελληνικής ιθαγένειας!... Έχω την εντύπωση, αν όχι την βεβαιότητα, ότι όλοι αυτοί επενδύουν σε μελλοντικούςψηφοφόρους τους, όταν ο ελληνικός λαός θα έχει συρρικνωθεί τόσο που θα τους είναι άχρηστος.... Την ίδια ώρα δυστυχώς, κάποιοι μεγαλόσχημοι εκκλησιαστικοί ηγέτες μοιάζουν να προβάλλουν τα πνευματικά τους διαπιστευτήρια ασχολούμενοι με το πως θα μοιράσουν φαγητό σε όσο γίνεται περισσότερους λαθρομετανάστες.

pentapostagma.gr

Γέροντας Παΐσιος: Αν καλοπερνάς δεν σε κάνει καρδιά και... να πεθάνεις!


Φωτογραφία για 3153 - Γέροντας Παΐσιος: Αν καλοπερνάς δεν σε κάνει καρδιά και... να πεθάνεις!


Για την Romfea.gr, π. Νεκτάριος Σαββίδης (Βέροια)

Διονυσιάτης ιερομόναχος επισκέφτηκε τον  π. Παΐσιο, όταν πλέον η ασθένεια του Γέροντα βρισκόταν στο αποκορύφωμά της για να τον παροτρύνει να πάει σε γιατρό.

Μην ξεχνάμε πως η άσκηση και ο πόνος συνόδευαν ισοβίως τον Γέροντα. Υπέφερε, πονούσε, λοιπόν, πολύ ο Γέροντας και ο ιερομόναχος τον ρώτησε :

-Γέροντα εσείς είπατε πως όταν χρειάζεται να καταφεύγουμε στους γιατρούς. Τώρα εσείς γιατί δεν πηγαίνετε σε γιατρό;

-Καλά, του λέει ο Γέροντας, δεν είπα  και ανάθεμα αν δεν πάει κάποιος σε γιατρό!

Βρε ευλογημένε, σκέψου: πώς θα πάω εκεί επάνω-εννοώντας την Βασιλεία του Θεού- χωρίς να πονέσω, να δοκιμαστώ, να κακοπαθήσω;

Θα είμαι τελείως άγνωστος εκεί, γιατί εκεί κανείς δεν θα είναι που να μην πόνεσε, είτε με ασθένεια , είτε με εκούσια άσκηση.

Πρέπει να ζούμε με τέτοια κακοπάθεια που να προτιμούμε να φύγουμε απ΄αυτήν την ζωή, γιατί αλλιώς-εδώ που τα λέμε παπά μου μεταξύ μας -αν καλοπερνάς, μετά δεν σε κάνει καρδιά και να πεθάνεις(!), συνέχισε ο Γέροντας!


Αμέσως μετά λέει στον Ιερομόναχο:  Είπα και εγώ παπά μου τι θα μου πεις. Για σκέψου: πόσος πόνος και θλίψεις, πόσες δοκιμασίες και πειρασμούς έχουν οι άνθρωποι που έρχονται εδώ, πόσο κόπο και έξοδα κάνουν φτωχοί άνθρωποι για φτάσουν μέχρι εδώ και να βρουν το καλύβι μου κλειστό, γιατί έχω πάει εγώ να φροντίσω τον εαυτό μου;….

Ο Γέροντας (όπως αναφέρουν και τα πνευματικά του τέκνα) το μόνο που ζητούσε με ένταση από τον Θεό ήταν να βοηθά τους τούς  πάσχοντες αδελφούς που δεν σταματούσαν να προσέρχονται ζητώντας βοήθεια.

Πώς να μην συγκινηθεί μετά ο καλός Θεός και να μην εισακούει τις προσευχές του; Αλήθεια, αγαπητοί αναγνώστες,  πόσο  πρέπει να μας παραδειγματίζει και εμάς η θυσία αγάπης και προσφοράς του Γέροντα για τους αδελφούς Αναρωτηθήκαμε αν εμείς  με την σειρά μας θυσιάζουμε κάτι από το χρόνο μας, από την καλοπέρασή μας, για την αγάπη των αδελφών μας και πόσο προστρέχουμε στις ανάγκες τους;

Μακάρι να το πράττουμε για την δόξα του Θεού και τη δική μας σωτηρία.

http://www.romfea.gr

Οδοιπορικό στους αμπελώνες του Αγίου Όρους, όπου παράγεται το επίσημο κρασί του Κρεμλίνου




Σε ένα αμπέλι του Αγίου Όρους παράγεται το κρασί που σερβίρει το Κρεμλίνο στους επίσημους προσκεκλημένους του, που είναι συνήθως ηγέτες ξένων κρατών. "Κορμίλιτσα" είναι το όνομά του, που στα ρωσικά σημαίνει "τροφός" και είναι το μόνο κρασί που φέρει τον τίτλο του "Επίσημου Οίνου του Κρεμλίνου". Ο εκάστοτε οικοδεσπότης δεν το σερβίρει μόνο στους υψηλούς επισκέπτες, αλλά συνηθίζει να δωρίζει και από μία ή περισσότερες φιάλες ως ενθύμιο της επίσκεψης.
Το μετόχι της Χρωμίτσας, της μονής του Αγίου Παντελεήμονα στις πλαγιές του Άθω, έχει αναλάβει το "υψιστο καθήκον" να ευφραίνει τις "καρδίες" του Βλαντίμιρ Πούτιν, του Μεντβέντεφ και των μουσαφιραίων τους.
Με θέα τη θάλασσα και άριστο ποιοτικά χώμα, τα αμπέλια του δίνουν υψηλής ποιότητας σταφύλια και το κρασί τους, προτού πάρει την δρόμο για τη Μόσχα, ωριμάζει μέσα σε βυζαντινό κελάρι, σε φιάλες επάνω στα ράφια και μέσα στα ειδικά ξύλινα βαρέλια.
Η "Kormilitsa Gold Collection" παράγεται υπό την αυστηρή επίβλεψη ειδικών της γνωστής οινοποιΐας "Ευάγγελος Τσάνταλης Α.Ε.", της οποίας αποτελεί τη "ναυαρχίδα" στην ομώνυμη σειρά ετικετών "Κορμίλιτσα", που συνθέτουν μια σειρά οίνων από τρία εκλεκτά βιολογικά κρασιά.
Αποδίδει δύο με πέντε χιλιάδες φιάλες τον χρόνο - ανάλογα με τη χρονιά - που είναι, ωστόσο, πάντοτε αριθμημένες και μονογραφημένες με χειροποίητο τρόπο. Οι φιάλες αυτές απορροφούνται στην πλειοψηφία τους από το Κρεμλίνο, αλλά και από άλλες αγορές του εξωτερικού, που το εκτιμούν για τη "γεμάτη" γεύση και το ιδιαίτερο άρωμά του.
Η "Κορμίλιτσα" παράγεται από δύο γνωστές ποικιλίες αμπελιού (καμπερνέ και λημνιό). Το εξαιρετικό χρώμα, τα αρώματα, η γεύση και η επίγευσή του φαίνεται ότι συγκινεί τους ανώτατους Ρώσους αξιωματούχους, αφού πέρασε από πολλούς ελέγχους, με επιτόπιες αυτοψίες και δοκιμές, για τρεις χρονιές, προτού επιλεγεί ως επίσημο κρασί του Κρεμλίνου.
Η καλλιέργεια της αμπέλου ήταν πάντοτε σημαντική και διαδεδομένη στα μοναστήρια του Αγίου Όρους και το κρασί τους ήταν ένα από τα παραδοσιακά κεράσματα προς τους προσκυνητές και τους επισκέπτες. Οι μοναχοί καλλιεργούσαν αμπέλια στη Χρωμίτσα, ήδη από τον 14ο αι. Η ποιότητα του αγιορείτικου κρασιού ήταν γνωστή και η φήμη του υψηλή στο ευρύ κοινό, ενώ έχαιρε πάντοτε ιδιαίτερης αναγνώρισης από τους ειδικούς της αμπελουργίας που είχαν την πείρα να το εκτιμήσουν. Το 1969, σε μια επίσκεψή του, ο οινοποιός Ευάγγελος Τσάνταλης είδε τους μικρούς αμπελώνες της Χρωμίτσας που καλλιεργούσαν Ρώσοι μοναχοί και προμήθευαν με αυτό τη μονή του Αγίου Παντελεήμονα. Άλλωστε, εξαιτίας αυτής της πρακτικής το μετόχι απέκτησε την ονομασία Κορμίλιτσα.
Ως έμπειρος οινοποιός, ο Τσάνταλης αντιλήφθηκε ότι το γόνιμο έδαφος, η αύρα της θάλασσας που νοτίζει τις πλαγιές του βουνού και το εξαιρετικό μικροκλίμα δημιουργούν συνθήκες κατάλληλης βιοποικιλότητας για να ευδοκιμήσει εύγεστο και ξεχωριστό κρασί. Ο Τσάνταλης συνέλαβε την ιδέα να δημιουργηθούν εκεί αμπελώνες, στους οποίους ο ίδιος θα παρείχε την τεχνογνωσία και τα απαιτούμενα εργαλεία για να παραχθούν ιδιαίτερες ποικιλίες κρασιού. Σε συνεννόηση με τους μοναχούς ενοικίασε τη γη και άρχισε να φυτεύει και να καλλιεργεί τους πρώτους αμπελώνες. Σήμερα, η καλλιεργούμενη έκταση φτάνει τα χίλια στρέμματα πιστοποιημένης βιολογικής καλλιέργειας, ενώ η επένδυση της οικογένειας Τσάνταλη για την προστασία και αναβίωση του αμπελώνα είναι συστηματική.
Η αγιορείτικη ιστορία της "Τσάνταλης Α.Ε." ξεκίνησε με μια σειρά ποιοτικών κρασιών, από τον "Αγιορείτικο", που έγινε και ο πρώτος τοπικός οίνος ονομασίας προέλευσης ως τις άλλες επιτυχημένες αγιορείτικες ετικέτες της φίρμας, "Μetoxi Chromitsa", "Avaton", "Agathon" κ.λπ. Η καλλιέργεια των αμπελώνων συνέχισε να είναι πατροπαράδοτη, παραδοσιακή και οι επεμβάσεις λιγοστές, με τρόπο που η φύση να κάνει απερίσπαστη τη δουλειά της. Ακόμη και σήμερα, η απόδοση των αμπελώνων είναι περιορισμένη ακριβώς για να επιτυγχάνεται η αύξηση της ποιότητας.
"Οι περισσότεροι αμπελώνες παράγουν 400-500 κιλά ανά στρέμμα, αναλόγως και με τη χρονιά και αρκούμαστε σε αυτούς. Δε θέλουμε την εντατικοποίηση, που είναι σε βάρος της ποιότητας. Εμείς βάζουμε τη φροντίδα και εξασκούμε τις καλλιεργητικές πρακτικές με βάση την εμπειρία που έχει αποκτηθεί και από εκεί και μετά ό,τι κάνει ο … Θεός" λέει ο γεωπόνος της εταιρείας Γιώργος Σαλπιγγίδης.
Οι παραδοσιακοί αμπελώνες αποτελούνται από διάφορες ποικιλίες (καμπερνέ σωβινιόν, ξινόμαυρο, σαρντονέ, λημνιό, αθήρι, κ.ά.) και από αυτούς παράγεται και κόκκινο και λευκό κρασί, όπως και τσίπουρο. Στις αγιορείτικες καλλιέργειες της "Τσάνταλης Α.Ε." απασχολούνται, σε μόνιμη βάση, δέκα άτομα και εποχικά άλλοι τριάντα κάθε χρόνο.
Το κρασί συλλέγεται και παλαιώνει σε ειδικά δρύινα βαρέλια στο παραδοσιακό κελάρι, μέσα στο μετόχι της Χρωμίτσας, που είναι χτισμένο με την παλιά βυζαντινή τεχνοτροπία των μαστόρων της πέτρας. Οι πέτρινοι τοίχοι του είναι παχιοί, με αποτέλεσμα στους χώρους του, ανάμεσα από τους τεράστιους θόλους και τις καμάρες του, να επιτυγχάνεται η σταθερή θερμοκρασία, χωρίς τη βοήθεια πρόσθετου εξοπλισμού, κλιματιστικού κ.λπ. και να ωριμάζει το κρασί με φυσικό τρόπο.
Το εκπληκτικό "πάντρεμα" της αμπελουργικής παράδοσης, με τις σύγχρονες καλλιεργητικές πρακτικές, γίνεται μέσα σε ένα περιβάλλον φορτισμένο από τη "βαριά" ιστορία, την μακρά παράδοση και τα ιδιαίτερα σύμβολα που παραπέμπουν σε ένα απώτερο παρελθόν - βυζαντινό, αυτοκρατορικό - μέσα στο οποίο διαχρονικά η εκκλησία είχε τον ιδιαίτερο ρόλο της, τα μοναστήρια της και τους αγίους της.
Οι Ρώσοι μοναχοί του μετοχίου φροντίζουν να υπενθυμίζουν στους επισκέπτες τη βαθιά σύνδεση της Ρωσίας με την ορθόδοξη πίστη και την εκκλησία, αναρτώντας στο εσωτερικό των κτισμάτων, γύρω από το μετόχι, πλάι σε σύγχρονες φωτογραφίες και τοπιογραφίες, πίνακες με παραστάσεις και πορτρέτα των τσάρων και ιδιαίτερα της αυτοκρατορικής οικογένειας Ρομανώφ, που εκτελέστηκε από το σοβιετικό καθεστώς, ενώ απουσιάζει … κραυγαλέα, κάθε αναφορά σε αυτό. Αλλωστε, την περίοδο εκείνη, το μετόχι της Χρωμίτσας ήταν κλειστό.
Στο υποστατικό, πάνω από το κελάρι, που κατασκευάστηκε με δωρεά του Ε. Τσάνταλη, το 1994, δύο χρόνια πριν φύγει από τη ζωή, υπάρχουν και νεότερες φωτογραφίες από τη λαμπρή πορεία της "Κορμίλιτσα" στο Κρεμλίνο. Μία από αυτές είναι από την επίσκεψη του προέδρου Πούτιν στο Άγιον Όρος, το 2005, όπου εικονίζεται μαζί με τους μοναχούς της Χρώμνιτσας και της μονής Αγίου Παντελεήμονα και με τους συνεχιστές της εταιρείας "Ευάγγελος Τσάνταλης". Στον Πούτιν προσφέρθηκε ένα ξεχωριστό κρασί, ειδικά φυλαγμένο γι' αυτόν, από τη φημισμένη σειρά, με το οποίο λέγεται ότι έμεινε κατενθουσιασμένος.
Υπάρχει, επίσης, και άλλη νεότερη φωτογραφία, όπου ο Ντιμίτρι Μεντβέντεβ τη στιγμή της προεδρικής ορκωμοσίας του στη Μόσχα δέχεται, από τα χέρια του μακαριστού Πατριάρχη της Μόσχας Αλέξιου, μια φιάλη "Κορμίλιτσα". Ο Πατριάρχης Αλέξιος είχε δωρίσει τότε στον Μεντβέντεφ εκατό τέτοιες φιάλες, ευχόμενος τότε καλή προεδρική θητεία στον σημερινό Ρώσο πρωθυπουργό…
Φάνης Γρηγοριάδης

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...