Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2015

Έκθεση Βιβλίου με παράλληλες εκδηλώσεις στην Παναγία Φανερωμένη




Κοζάνη, 28 Ιανουαρίου 2015

 

Έκθεση  Βιβλίου  με  παράλληλες  εκδηλώσεις
στην  Παναγία  Φανερωμένη

Ο Ιερός Ναός της Παναγίας Φανερωμένης Κοζάνης, στα πλαίσια του προγράμματος «Αύρα Λεπτή» και με την ευκαιρία της εορτής των Αγίων Τριών Ιεραρχών, σας προσκαλεί στην  1η  Έκθεση  Βιβλίου  που διοργανώνει από 30 Ιανουαρίου έως 8 Φεβρουαρίου 2015 στην Αίθουσα του Ναού .
Η Έκθεση θα περιλαμβάνει βιβλία των εκδόσεων Εν πλώ, Δόμος, Ακρίτας, Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου και του ιερομονάχου Γρηγορίου, το περιεχόμενο των οποίων θα είναι χριστιανικό, θεολογικό, λογοτεχνικό και φιλοσοφικό. Θα υπάρχουν, επίσης, και παιδικά βιβλία.
Τα Εγκαίνια της Έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου στις 6.30 μ.μ., ενώ η Έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά κατά τις ώρες: 9.30 π.μ. - 1.00 μ.μ. και 5.00 μ.μ. - 9.00 μ.μ.. στην Αίθουσα του Ναού.
Επίσης, κατά το δεκαήμερο της Έκθεσης θα πραγματοποιηθούν οι εξής εκδηλώσεις:
·         Σάββατο 31 Ιανουαρίου, 11.00 π.μ.:
Παιδικές Δημιουργίες (για τους μικρούς μας φίλους).
·         Σάββατο 31 Ιανουαρίου, 7.00 μ.μ.:
Κινηματογραφική βραδιά. Προβολή της ταινίας «Το Κύμα» («Die Velle») του Γερμανού Ντένις Γκάνσελ και συζήτηση με θέμα «Ολοκληρωτική Ιδεολογία και Εκπαίδευση», με τον εκπαιδευτικό - υποψήφιο δρ. Θεολογίας κ. Παναγιώτη Βολάκη και τη δικηγόρο - δρ. Πολιτικών Επιστημών κ. Φωτεινή Καγιόγλου.
·         Κυριακή 1 Φεβρουαρίου, 8.00 μ.μ.:
Συναυλία έντεχνης λαϊκής μουσικής με τους μουσικούς: Ορτουλίδη Απόστολο (φωνή), Παντέλογλου Νίκο (μπουζούκι), Καζαντζίδη Μανώλη (κιθάρα) και Γεωργιάδη Παναγιώτη (πλήκτρα).
·         Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου, 7.00 μ.μ.:
Ομιλία με θέμα «Περί βιβλίων και άλλων δαιμονίων», από τον εκδότη -διευθυντή του περιοδικού Παρέμβαση και συγγραφέα κ. Βασίλειο Π. Καραγιάννη.
·         Σάββατο 7 Φεβρουαρίου, 7.00 μ.μ.:
Ποιητική βραδιά. «Και πνεύμα Θεού επεφέρετο επάνω των λέξεων…». Ο Θεός και ο άνθρωπος στη μεταπολεμική ποίηση. Με τον κ. Μάριο -Κυπαρίσση Μώρο, φοιτητή Φιλολογίας.
·         Κυριακή 8 Φεβρουαρίου, 7.00 μ.μ.:
Ομιλία με θέμα «Η αλήθεια των παραμυθιών» από τον Πρωτοπρεσβύτερο Σπυρίδωνα Βασιλάκο.


Από τον Ιερό Ναό

Η απαγόρευση του θρησκευτικού όρκου από την Ορθόδοξη Εκκλησία


26 Ιανουαρίου 2015
 Ο όρκος αποτελεί παλαιότατο φαινόμενο του κοινωνικού βίου και προϋποθέτει την πίστη στη θεοκρισία, δηλαδή στο ότι ο Θεός ή κάποια άλλη ανώτερη δύναμη επεμβαίνει στα πράγματα του κόσμου και των ανθρώπων, για να αποκαταστήσει την αλήθεια ή τη δικαιοσύνη και να τιμωρήσει το ψεύδος ή την αδικία. Ο όρκος προϋποθέτει τη θρησκευτική πίστη, γι’ αυτό στον άθρησκο δεν έχει νόημα. Μέσα όμως στο πλαίσιο της ανεξιθρησκίας και της ελευθερίας της συνείδησης, έχει εισαχθεί και ο λεγόμενος “πολιτικός όρκος”. Αυτός γίνεται με επίκληση της τιμής και της συνείδησης του ορκιζόμενου και έχει σε περιπτώσεις ψευδορκίας ή επιορκίας τις ίδιες νομικές συνέπειες με το θρησκευτικό όρκο.
orkos2
Την απόλυτη απαγόρευση του όρκου διδάσκουν ομόφωνα οι Πατέρες της Εκκλησίας. Ο Μ. Βασίλειος επισημαίνει ότι ο όρκος απαγορεύθηκε μια για πάντα. Στο ερώτημα, πώς μπορεί κάποιος να πείθει τους άλλους, όταν αποφεύγει τον όρκο, ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος απαντά: με το λόγο και τη συμπεριφορά που θα πιστοποιεί το λόγο του. Η επιορκία, όπως και η ψευδορκία, είναι άρνηση του Θεού. Αυτή όμως προϋποθέτει τον όρκο, γιατί δεν μπορεί κάποιος να αθετήσει όρκο που δεν έδωσε. Παράλληλα βέβαια, αυτός που δεν ορκίζεται δεν πρέπει να απαιτεί όρκο από τους άλλους. Εξάλλου ο ιερός Χρυσόστομος παρατηρεί ότι ο όρκος στο Ευαγγέλιο που απαγορεύει τον όρκο αποτελεί ύβρη και καθαρή παραφροσύνη. Ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς απορρίπτει επίσης τελείως τη χρήση του όρκου. Σε όσους δεσμεύτηκαν με όρκο προτείνει να τηρήσουν πιστά τις υποσχέσεις τους, αν αυτές είναι σύμφωνες με το θέλημα του Θεού, αλλά και να ζητήσουν ταυτόχρονα το έλεος του Θεού, γιατί ακόμα σε περίπτωση ευορκίας δεν παύουν να είναι παραβάτες της εντολής του.
Η χρήση λοιπόν του όρκου στην καθημερινή ζωή αποτελεί καταστρατήγηση της ρητής εντολής του Χριστού “μη ομόσαι όλως”. Το παράδοξο μάλιστα είναι ότι ο όρκος χρησιμοποιείται σήμερα επίσημα και στην εκκλησιαστική δικαιοσύνη. Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση εμφανίστηκε με την ανασύσταση του ελληνικού κράτους. Εξαιτίας της δημιουργήθηκε η έντονη διαμάχη ανάμεσα στον Κωνσταντίνο Οικονόμο των εξ Οικονόμων και το Θεόκλητο Φαρμακίδη. Ο πρώτος, ακολουθώντας την ομόφωνη διδασκαλία και πράξη της Εκκλησίας, υποστήριξε ότι οι Χριστιανοί δεν πρέπει να ορκίζονται. Αντίθετα ο Φαρμακίδης θεώρησε τον όρκο επιτρεπτό, ιδίως όταν επιβάλλεται από την πολιτεία. Αντιμετωπίζοντας το θέμα αυτό το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε το 1849 εγκύκλιο επιστολή “Προς τους απανταχού Ορθοδόξους”, που υπογράφεται και από τους Προκαθημένους των τριών άλλων Πρεσβυγενών Πατριαρχείων. Στην επιστολή καυτηριάζεται με δριμύτητα η άποψη ότι η χριστιανική πίστη δεν απαγορεύει τον όρκο και ότι οι πιστοί μπορούν να ορκίζονται στα δικαστήρια “απροκριματίστως και οσίως”.
Ενώ όμως από θεολογική άποψη ο όρκος είναι απαράδεκτος, στο πλαίσιο της κοινωνικής ζωής υποστηρίζονται αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις. Άλλοι δέχονται τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητά του για την εξεύρεση της αλήθειας ή για την ηθική δέσμευση του ανθρώπου σε κάποιον σκοπό, ενώ άλλοι αποδοκιμάζουν τη χρήση του, είτε για λόγους ελευθερίας της συνείδησης είτε για λόγους ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Όταν ο άνθρωπος δε θέλει για θρησκευτικούς ή άλλους λόγους να ορκιστεί, η επιβολή του όρκου δεν αποτελεί μόνο απαράδεκτη παραβίαση της ελευθερίας της συνείδησής του αλλά και θεσμοποιημένη προσβολή.
Άλλωστε, η χρησιμότητα του όρκου για την εξεύρεση της αλήθειας είναι πολύ αμφισβητήσιμη. Σχετικά ο ιερός Χρυσόστομος λέει: “Αν πιστεύεις ότι ο άνθρωπος είναι φιλαλήθης, μην τον εξαναγκάσεις να ορκιστεί• αν πάλι γνωρίζεις ότι ψεύδεται, μην τον ανγκάσεις να επιορκίσει”. Ο φιλαλήθης λέει την αλήθεια ακόμα και όταν δεν πιεστεί με τον όρκο, ενώ ο ψευδολόγος δε διστάζει να καταφύγει στο ψεύδος και ενόρκως, οπότε προσθέτει στην ψευδολογία του και την ψευδορκία ή την επιορκία.
… Δεν μπορεί να μην επισημανθεί η παράλειψη της εκκλησιαστικής αρχής να τακτοποιήσει το θέμα. Η απλή δήλωσή της ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία απαγορεύει τον όρκο θα ήταν αρκετή για την κατάργηση της επιβολής του. Αλλά από τις 16-9-2001 ορίζεται ότι ο μάρτυρας που οφείλει να ορκισθεί, ερωτάται αν προτιμά να δώσει θρησκευτικό ή πολιτικό όρκο, χωρίς να δηλώσει το θρήσκευμά του. Έτσι και ο Ορθόδοξος Χριστιανός μπορεί να δηλώσει “στην τιμή και στη συνείδησή του” την αλήθεια της κατάθεσής του.
Χριστιανική Ηθική ΙΙ, εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 2003, σ. 483-92.
 http://www.pemptousia.gr/2015/01/i-apagorefsi-tou-thriskeftikou-orkou-apo-tin-orthodoxi-ekklisia/
 

porphyra books
 
porphyra books
Παιδιά,
Οι Εκδόσεις Πορφύρα σας προσκαλούν, μαζί με τους γονείς σας να συμμετάσχετε στα εκπαιδευτικά μας προγράμματα.
Σάββατο 31 Ιανουαρίου, στις 17:00
Εκπαιδευτήρια «Η Θεομήτωρ» (Ελ. Βενιζέλου 128, Ηλιούπολη).
Μαζί θα μάθουμε για το Φύλακα Άγγελό μας (για παιδιά 5-7 ετών)
και θα ανακαλύψουμε Έναν θησαυρό καλά κρυμμένο, ακολουθώντας ένα χάρτη μυστικό! (για παιδιά 7-11 ετών).
Όσο για τους γονείς θα διεξαχθούν, παράλληλα, ομιλίες!
Τα προγράμματα πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της Εκδήλωσης
«Η Οικογένεια και το Σχολείο συνομιλούν: η τέχνη της αγωγής και της αγάπης»,
που διοργανώνουν το Γραφείο Νεότητος, η Διεύθυνση Ποιμαντικής Γάμου & Οικογένειας και το Ίδρυμα «Διακονία»της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, με αφορμή τον εορτασμό
των Αγίων Τριών Ιεραρχών.
Η συμμετοχή στις εκδηλώσεις είναι δωρεάν
Για το ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ & ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ:
213 0184443, 213 0184438, ή στο www.porphyrabooks.gr (Νέα-Εκδηλώσεις)
Με την υποστήριξη: porphyra books
porphyra books

στενήν και τεθλιμμένην οδόν

Στην χριστιανική μας ζωή θα αντιμετωπίσουμε πολλούς πειρασμούς. Πρώτος ο Κύριος μας μίλησε για την ''στενήν και τεθλιμμένην οδόν'' της σωτηρίας. Ο Άγιος Εφραίμ μας εξηγεί την αλήθεια αυτή, λέγοντας: ''Εάν ο Θεός έδωσε στους ανθρώπους τόση γνώση και διάκριση, για να διαχειρίζονται με ασφάλεια τα ορατά και φθαρτά πράγματα του κόσμου τούτου, δεν θα γνωρίζει πολύ περισσότερον Αυτός ο χορηγός της σοφίας και της σύνεσης πόσες και ποιες δοκιμασίες έχουν ανάγκη οι ψυχές, που θέλουν να είναι ευάρεστες σε Αυτόν, για να του είναι χρήσιμες αλλά και άξιες της Βασιλείας των ουρανών? Διότι όπως ακριβώς το φυτό της καννάβεως δεν γίνεται χρήσιμο για την κατασκευή λεπτών νημάτων, εάν πρωτίστως δεν κοπανισθεί πολύ, έτσι και η φιλόθεος ψυχή όσο περισσότερο βασανίζεται τόσο καθαρώτερη και χρήσιμη γίνεται. Ταλαιπωρούμενη και λεπτυνόμενη διά πολλών πειρασμών και θλίψεων υπομένοντας γενναία, η ψυχή αναδεικνύεται καθαρώτερη και χρησιμώτερη στην πνευματική εργασία, και τέλος, αφού εισέλθει χαρούμενη στην Βασιλεία των ουρανών, θα γίνει αιώνιος κληρονόμος των επουρανίων θαλάμων''. Ας μην φοβόμαστε λοιπόν τις θλίψεις και τους πειρασμούς και ας τους υπομένουμε πάντοτε με υπομονή και ευχαριστίες προς τον Οικτίρμονα Θεό, καθώς η μόνη οδός για να εισέλθουμε στην ουράνιο Βασιλεία Του είναι ''διά πολλών θλίψεων''.Στην χριστιανική μας ζωή θα αντιμετωπίσουμε πολλούς πειρασμούς. Πρώτος ο Κύριος μας μίλησε για την ''στενήν και τεθλιμμένην οδόν'' της σωτηρίας. Ο Άγιος Εφραίμ μας εξηγεί την αλήθεια αυτή, λέγοντας: ''Εάν ο Θεός έδωσε στους ανθρώπους τόση γνώση και διάκριση, για να διαχειρίζονται με ασφάλεια τα ορατά και φθαρτά πράγματα του κόσμου τούτου, δεν θα γνωρίζει πολύ περισσότερον Αυτός ο χορηγός της σοφίας και της σύνεσης πόσες και ποιες δοκιμασίες έχουν ανάγκη οι ψυχές, που θέλουν να είναι ευάρεστες σε Αυτόν, για να του είναι χρήσιμες αλλά και άξιες της Βασιλείας των ουρανών? Διότι όπως ακριβώς το φυτό της καννάβεως δεν γίνεται χρήσιμο για την κατασκευή λεπτών νημάτων, εάν πρωτίστως δεν κοπανισθεί πολύ, έτσι και η φιλόθεος ψυχή όσο περισσότερο βασανίζεται τόσο καθαρώτερη και χρήσιμη γίνεται. Ταλαιπωρούμενη και λεπτυνόμενη διά πολλών πειρασμών και θλίψεων υπομένοντας γενναία, η ψυχή αναδεικνύεται καθαρώτερη και χρησιμώτερη στην πνευματική εργασία, και τέλος, αφού εισέλθει χαρούμενη στην Βασιλεία των ουρανών, θα γίνει αιώνιος κληρονόμος των επουρανίων θαλάμων''. Ας μην φοβόμαστε λοιπόν τις θλίψεις και τους πειρασμούς και ας τους υπομένουμε πάντοτε με υπομονή και ευχαριστίες προς τον Οικτίρμονα Θεό, καθώς η μόνη οδός για να εισέλθουμε στην ουράνιο Βασιλεία Του είναι ''διά πολλών θλίψεων''.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ Φωτογραφίας

Η Βιβλιοθήκη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών εγκαινιάζει το νέο διδακτικό κύκλο μαθημάτων με αντικείμενο την Φωτογραφία.
Συγκεκριμένα μια πολυποίκιλη σειρά διαλέξεων αλλά και ειδικών workshops θα λάβουν χώρα στον δημιουργικό χώρο της Βιβλιοθήκης (Αγίας Ελεούσης 4, Ψυρρή).
Το συγκεκριμένο σεμινάριο απευθύνεται τόσο σε αρχάριους όσο και σε προχωρημένους λάτρεις της φωτογραφίας. Θα ξεκινήσει στις 25 Φεβρουαρίου και θα πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη (18:00-20:00) μέχρι και τις 27 Μαϊου. Το κόστος συμμετοχής για το σύνολο του σεμιναρίου είναι 95e, ενώ θα δοθεί ψηφιακό υλικό και βεβαίωση παρακολούθησης. Στοιχεία επικοινωνίας 210-3245098 & info@biaa.gr

Μην κλείνεις τα μάτια! Εκστρατεία ενάντια στη βία κατά των γυναικών- Καστοριά 2015


Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2015

Την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου προτείνει ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Άνθιμος

Την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου από τα δικαστήρια αλλά και την ανάληψη των καθηκόντων των αιρετών ή των υπαλλήλων προτείνει ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Άνθιμος, ο οποίος εκτιμά πως θα πρέπει να δίνεται πολιτικός όρκος! 
"Νιώθω ενοχή όταν αναγκάζω βουλευτές, περιφερειάρχες και δημάρχους να επιορκήσουν" σημειώνει μεταξύ άλλων ο ίδιος, ενώ τονίζει πως ο θρησκευτικός όρκος είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για όσους πιστεύουν ενώ για όσους δεν πιστεύουν είναι μια μεγάλη παρωδία. 
Διευκρίνισε δε ότι, όταν δημιουργήθηκε το Ελληνικό Κράτος, στην προσπάθειά του να μετατρέψει τους επαναστατημένους ραγιάδες σε πολίτες, πήρε την έννοια του όρκου από την Εκκλησία, την έκανε τελετή ορκωμοσίας και την έβαλε στα νεοσυσταθέντα τότε δικαστήρια αλλά και στον συγκροτούμενο δημόσιο τομέα. Η Εκκλησία (παρά την απαγόρευση του όρκου που αναφέρεται στο Ευαγγέλιο) συγκατένευσε, από ανάγκη, καθώς έπρεπε να βοηθήσει στη σύσταση του Ελληνικού Κράτους.
Αντί του όρκου στο ευαγγέλιο, ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως προτείνει «να ορκιζόμαστε στην τιμή και στη συνείδησή μας, που ή τα έχει κανείς ή δεν τα έχει» και τα οποία μας τα ενέπνευσε ή όχι η Δημοκρατία.
Αναλυτικά στο κείμενό του ο Μητροπολίτης επισημαίνει πως "όταν δημιουργήθηκε το Ελληνικό Κράτος, στην προσπάθειά του να μετατρέψει τους επαναστατημένους ραγιάδες σε πολίτες, πήρε την έννοια του όρκου από την Εκκλησία και την έκανε τελετή ορκομωσίας και την έβαλε στα νεοσυσταθέντα τότε δικαστήρια και στον τότε συγκροτούμενο δημόσιο τομέα. Η Εκκλησία (παρά την απαγόρευση του όρκου που αναφέρεται στο Ευαγγέλιο) συγκατένευσε, από ανάγκη...έπρεπε να βοηθήσει στη σύσταση του Ελληνικού Κράτους, που μην ξεχνάτε ότι η Εκκλησία το ελευθέρωσε, το πλήρωσε και το πληρώνει μέχρι σήμερα.

Σήμερα, νομίζω πλέον ότι ο όρκος δεν χρειάζεται. Αισθάνομαι ευθύνη και ενοχή όταν με επίσημη εκκλησιαστική τελετή, "αναγκάζω" βουλευτές, περιφερειάρχες και δημάρχους να επιορκίσουν... Επειδή, σίγουρα επιορκούν! Αυτό ομολογούν τα ειδικά δικαστήρια, όσα γίνονται κι όσα δεν γίνονται στη Χώρα.

Για μας τους χριστιανούς, η επίκληση του Ονόματος της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος είναι πολύ σοβαρή υπόθεση.

Ή στην άλλη περίπτωση, στα δικαστήρια, όταν βάζουν το χέρι τους στο ιερό Ευαγγέλιο με τόση ευκολία και ελαστική συνείδηση! Ο όρκος είναι φοβερό πράγμα, για όποιον πιστεύει. Για όποιον δεν πιστεύει είναι παρωδία. Όμως εμένα με απασχολεί η αμαρτία την οποία φορτώνεται εκείνος που ορκίζεται.

Να καταργηθεί, λοιπόν και από τα δικαστήρια και από την ανάληψη των καθηκόντων των αιρετών ή των υπαλλήλων.

Όχι να πετάμε τα άγια και τους μαργαρίτες...δεν είναι σωστό.

Ας ορκιζόμαστε στην τιμή και στη συνείδησή μας, που ή τα έχει κανείς ή δεν τα έχει. Ή μας τα ενέπνευσε η Δημοκρατία ή δεν μας τα ενέπνευσε!

Βεβαίως είναι έτοιμος ο λαός μας σήμερα να ξεχωρίσει τα πράγματα. Ξέρει την Εκκλησία του, τη βιώνει ως χαρισματικό φορέα και από την άλλη βλέπει την αναγκαστική εμπλοκή της στα δημόσια πράγματα.

Θυμηθείτε τις ορκομωσίες στις προηγούμενες αυτοδιοικητικές εκλογές! Το πρόβλημα εμφανίστηκε στην ελλαδική κοινωνία ότι ήταν η επιμονή των Επισκόπων να ορκίσουμε τους αιρετούς. Θεός φυλάξοι! Το πρόβλημα για όσους δεξιούς κι αριστερούς εκλεγμένους δεν ήθελαν να ορκιστούν, όπως ακόμα ορίζει το Σύνταγμα, ήταν του συνταγματικού εισαγγελέα! Εμείς οι εκκλησιαστικοί πηγαίνουμε όπου μας προσκαλούν. Ανεπιθύμητοι δεν θέλουμε να είμαστε".
(σ.σ. η παραπάνω δήλωση από πλευράς του Μητροπολίτη έγινε στις 9.01.2013)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...