Σάββατο 9 Μαΐου 2020

Συνταγματικός ο εκκλησιασμός και η πρωινή προσευχή σε δημοτικά – νηπιαγωγεία


μαθητές
Ο εκκλησιασμός των μαθητών σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, αλλά και η πρωινή προσευχή δεν αντίκεινται στο σύνταγμα και νομίμως προβλέπονται, σύμφωνα με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) με αφορμή την προσφυγή γονέων.




Η Ολομέλεια του ΣτΕ αποφάσισε, με αφορμή αίτηση γονέων, που ζητούσαν να ακυρωθεί Προεδρικό Διάταγμα του 2017, για την «οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων», κατά το μέρος εκείνο με το οποίο προβλέπεται η τέλεση κοινής προσευχής μαθητών και εκπαιδευτικών των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων, καθώς επίσης και κατά το σκέλος εκείνο με το οποίο προβλέπεται η δυνατότητα εκκλησιασμού των μαθητών στο πλαίσιο συγκεκριμένων εορτών.

Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, με πρόεδρο τον Πρόεδρο του ΣτΕ Αθανάσιο Ράντο και εισηγήτρια τη σύμβουλο Επικρατείας Παρασκευή Μπραίμη έκρινε, ότι «η προσευχή και ο εκκλησιασμός στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας συνιστούν, όπως και η διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών, αναγκαία μέσα, με τα οποία υπηρετείται ο συνταγματικός σκοπός της αναπτύξεως της θρησκευτικής συνείδησης των Ελλήνων κατ’ άρθρο 16 παράγραφος 2 του Συντάγματος».

Και σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας ότι «ως εκ τούτου, οι εν λόγω διατάξεις απευθύνονται αποκλειστικά στους μαθητές που ασπάζονται το Ορθόδοξο Χριστιανικό δόγμα και όχι στους ετερόδοξους, αλλόθρησκους ή άθεους μαθητές», για τους οποίους το Δικαστήριο αναγνωρίζει τη δυνατότητα να μπορούν να απαλλαγούν από τον εκκλησιασμό και την πρωινή προσευχή «χωρίς καμία δυσμενή συνέπεια, εφ’ όσον οι γονείς τους υποβάλουν δήλωση ότι δεν επιθυμούν, για λόγους θρησκευτικής συνείδησης, να συμμετέχουν τα τέκνα τους στην προσευχή και τον εκκλησιασμό».

πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Όταν οι μπολσεβίκοι κατηγόρησαν τις εικόνες ως "εστίες μετάδοσης επιδημίας

"

Οι εικόνες έπαιζαν έναν ιδιαίτερο ρόλο στην ζωή των Ορθοδόξων Ρώσων και ως εκ τούτου αποτέλεσαν στόχο της εκτεταμένης «αντιθρησκευτικής» προπαγάνδας των μπολσεβίκων. Το 1924 το περιοδικό “Bezbozhnik” («Άθεος») ισχυρίστηκε ότι μια επιδημία σύφιλης στην ύπαιθρο διαδόθηκε μέσω της πρακτικής του φιλήματος των εικόνων. Πέντε χρόνια αργότερα, κατά την «κολεκτιβοποίηση», ισχυρίστηκαν ότι έβρισκαν κρυμμένους κόκκους σιταριού κάτω από εικόνες. Η επίλυση του «προβλήματος των εικόνων» ήταν απλή: οι εικόνες έπρεπε να αφαιρεθούν και να καταστραφούν. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920, τα αντιθρησκευτικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ο πληθυσμός απομακρύνθηκε από τις εικόνες. Τυπώθηκε μάλιστα από το “Bezbozhnik u stanka” μια δέσμευση υπογεγραμμένη από τριάντα οκτώ εργάτες στο εργοστάσιο Krasnaia Zvezda στη Μόσχα, ότι κανένας δεν είχε εικόνες και κανένας δεν ακολουθούσε "λατρεία εικόνων". Μάλιστα, οι συνέπειες της απομάκρυνσης των εικόνων ήταν «θαυματουργικές». Το  Bezbozhnik ανέφερε ότι μετά την ανακοίνωση της κοινότητας του Novyi Put' (Νέος Δρόμος) στην επαρχία Νίζνι Νόβγκοροντ το 1925, η κοινότητα άρχισε να ευημερεί: «Χωρίς τον Θεό, οι δουλειές μας πάνε καλύτερα. Λάβαμε δύο τρακτέρ, έναν εκλεπτυσμένο ψαλίδι, και όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για την επεξεργασία της γης .... »

ΚΟ / Από το “Storming the Heavens: The Soviet League of the Militant Godless” του Daniel Peris και το "Soviet Antireligious Campaigns and Persecutions (History of Soviet Atheism in Theory and Practice and the Believer, Vol 2)" του Dimitry V. Pospielovsky. 
 

Σάββατο 25 Απριλίου 2020

Στον αέρα και ο εορτασμός της Απόδοσης του Πάσχα στις 26 Μαΐου

ekklisies kleistes
Του Αιμίλιου Πολυγένη

«Ευχόμαστε και προσευχόμαστε, ο κίνδυνος να περάσει σύντομα, ώστε όλοι μαζί (Κλήρος και λαός) να αξιωθούμε να εορτάσουμε την Λαμπροφόρο Ανάσταση του Κυρίου μας με πανηγυρική Αναστάσιμη Παννυχίδα, κατά την Απόδοση της Μεγάλης Εορτής του Πάσχα, δηλαδή κατά το μεσονύκτιο μεταξύ Τρίτης 26 προς Τετάρτη 27 Μαΐου 2020» - ανέφερε την 1η Απριλίου σε ανακοίνωση της, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Όπως όλα δείχνουν κάτι τέτοιο φαίνεται ότι δεν θα πραγματοποιηθεί, αφού η Κυβέρνηση δεν δείχνει τόσο θετική για άνοιγμα των Εκκλησιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι χώροι λατρείας θα ανοίξουν για τους πιστούς και για την τέλεση μυστηρίων, κατά την τρίτη φάση των σχεδίων της Κυβέρνησης.
Να αναφερθεί ότι η τρίτη φάση της απελευθέρωσης είναι στα μέσα Ιουνίου, ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς θα συνοδεύεται από συγκεκριμένα μέτρα προφύλαξης.
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης της 23ης Απριλίου 2020 ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας κ. Σ. Τσιόδρας δεν άφησε κανένα περιθώριο για το άνοιγμα των Εκκλησιών και των χώρων λατρείας, καθώς τόνισε ότι είναι νωρίς να συζητηθεί αυτό το θέμα.
«Θα τοποθετηθεί η Επιτροπή με σαφήνεια στην εισήγησή της για χώρους λατρείας, οι οποίοι θα αφορούν βέβαια όχι μόνο τους Ορθόδοξους Ναούς, αλλά και όλους τους χώρους λατρείας στη χώρα. Και θα γίνεται με τους συγκεκριμένους κανόνες ασφαλείας, τόσο για ατομική προσευχή, όσο και για την Θεία Λειτουργία» - δήλωσε ο κ. Τσιόδρας.

Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

ΞΥΠΝΑ | WAKE UP | Short Film



Η ταινία "ΞΥΠΝΑ" παρουσιάζει την κατάσταση που επικρατεί στην χώρα με τον ιό. Το πως ξεκίνησε και πως άλλαξε η καθημερινότητα όλων μας. Μέσα από αυτή την ιστορία μαθαίνουμε να εκτιμούμε τα απλά, τα καθημερινά, τα δεδομένα. Η ταινία γυρίστηκε στα Σέρβια. Μια ιστορική κωμόπολη του νομού Κοζάνης.

Αστυνομικοί πήγαν σε Ναό για έλεγχο την Ανάσταση και δάκρυσαν!

Γράφει ο π. Ηλίας Μάκος στην Romfea.gr

Έγινε καταγγελία, το βράδυ της Ανάστασης, σε περιοχή της Ηπείρου, για ευνόητους λόγους δεν αναφέρονται συγκεκριμένα στοιχεία, ότι σε ναό χωριού υπήρχαν περισσότερα από τα επιτρεπόμενα άτομα.
Πήγαν δύο αστυνομικοί, έκαναν έλεγχο και δεν διαπίστωσαν καμία παράβαση.
Στο ναό βρισκόταν μόνο ο παπάς και ένας ψάλτης.
Τη στιγμή, που χτύπησαν την πόρτα, γύρω στις 1 μετά τα μεσάνυχτα και εισήλθαν στο ναό, ξεκινούσε η θεία λειτουργία, είχε ψαλεί νωρίτερα, στις 12, η τελετή της Ανάστασης και ακολούθησε ο όρθρος...
Ο γέροντας εφημέριος με το τρικέρι και το θυμιατό στα χέρια έψελνε με ιλαρό πρόσωπο και ήρεμη φωνή «Χριστός Ανέστη εκ νεκρών...».
Στη συνέχεια με ταπείνωση απήγγειλε τους στίχους: «Αναστήτω ο Θεός και διασκορπισθήτωσαν οι εχθροί αυτού...», «Ως εκλείπει καπνός εκλιπέτωσαν...», «Αύτη η ημέρα ην εποίησεν ο Κύριος, αγαλιασσώμεθα...», «Ούτως απολούνται οι αμαρτωλοί...» και ο ψάλτης αποκρινόταν «Χριστός Ανέστη εκ νεκρών».
Στον άδειο μικρό ναό, οι αστυνομικοί αισθάνθηκαν στην καρδιά τους μια μεγάλη γλυκύτητα, μια απέραντη αγαλλίαση, σαν να ακούγανε τη φωνή του Αναστημένου Χριστού στα αυτιά τους.
Και αυτή η γλυκύτητα και η γαλήνη, έγινε συγκίνηση. Και η συγκίνηση έφερε δάκρυα στα μάτια και των δύο, που τα είδε ο ψάλτης να κυλούν αβίαστα στα πρόσωπά τους. Τι να σκέφτηκαν άραγε; Τι να ένιωσαν άραγε;
Παρέμειναν στο ναό συμπροσευχόμενοι, όση ώρα τους επιτρεπόταν από τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις...
Και κάποια στιγμή αποχώρησαν με αναμμένες μέσα τους τις λαμπάδες της Ανάστασης... Για να συνεχίσουν το καθήκον τους ως φωτεινοί λαμπαδηφόροι του καλού...

Το Πάσχα

Ο πολυγραφότατος Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης είχε γράψει για το Πάσχα σε αθηναϊκή εφημερίδα το 1888. Ιδού το πόνημά του.

 

«Αναστάσεως ημέρα και λαμπρυνθώμεν...
Πάσχα το τερπνόν, Πάσχα Κυρίου, Πάσχα. Πάσχα πανσεβάσμιον ημίν ανέτειλε. Πάσχα, εν χαρά αλλήλους περιπτυξώμεθα...
Ω Πάσχα, λύτρον λύπης. Πάσχα άμωμον, Πάσχα μέγα, Πάσχα το πύλας ημίν του παραδείσου ανοίξαν. Πάσχα πάντας αγιάζον πιστούς...»
Δια τοιούτων στιχηρών, εξ ων αναπέμπεται ευφροσύνη και αγαλλίασις ανεκλάλητος, η Εκκλησία υμνεί και πανηγυρίζει την Ανάστασιν του Σωτήρος. Η λέξις Πάσχα επενεργεί μαγικώτατα επί των οσίων υμνογράφων και λησμονούσιν επί βραχύ το αυστηρόν και μελαγχολικόν κάλλος, όπερ χαρακτηρίζει τας εμπνεύσεις των προ της απαλής και Λυδικής, ως ειπείν, αρμονίας, ήτις αυτόματος διαχέεται από των ιερών αυτών φορμίγγων επί τω τρισμεγίστω αγγέλματι.
Η Εκκλησία, αποβάλλουσα την πένθιμον περιβολήν, ενδύεται λευκήν και φεγγοβόλον στολήν, ως αν αντανακλά επ' αυτής η λευκότης και η λάμψις του αγγέλου, του αποκυλίσαντος τον λίθον του μνημείου. Τα ανήλια βάθη, οι ζοφεροί θόλοι των χριστιανικών ναών, διαυγάζονται ως εν ημέρα ανεσπέρου φωτός, και τα άνθη τα εύοσμα και δροσόεντα, άτινα από των λειμώνων και των κήπων μετηνέχθησαν, όπως στολίσωσι την επιτάφιον σινδόνα του Σωτήρος, τηρούσιν έτι της ραδινής των χάριτος, των κοσμικών των θελγήτρων τα ίχνη εν τη τεθολωμένη υπό του λιβάνου ατμοσφαίρα των ναών.
Και η Εκκλησία καταπέμπει την ευχήν αυτής την αναστάσιμον κατά την ημέραν ταύτην εν γλώσση αλλοία ή η συνήθης· εν γλώσση πλήρει παιδικών, θα ελέγομεν, σκιρτημάτων και παιδικής συγκαταβάσεως. Εις την μεγάλην ευωχίαν της Αναστάσεως προσκαλεί πάντας, παρόντας και απόντας, νηστεύσαντας και μη νηστεύσαντας, πιστούς και απίστους, και τους φέροντας ένδυμα γάμου και τους αγοραίον περιβαλλομένους ιμάτιον.
Ω μέθη της Νύμφης επί τη ανακτήσει του Νυμφίου, ω μέθη τρισαγία και ανερμήνευτος! Την υψηλήν ταύτην μέθην συναισθάνεται εν τη καρδία αυτού ο ελληνικός λαός, ως ουδείς άλλος λαός. Ουδεμία άλλη χριστιανική εορτή κατέχει παρ' αυτώ την θέσιν της εορτής του Πάσχα.
Οι Δυτικοί έχουσι τα Χριστούγεννα. Ημείς έχομεν την Ανάστασιν. Αύτη είναι η βασίλισσα των εορτών, η πανήγυρις των πανηγύρεων ημών. Οι Δυτικοί εορτάζουσι την γέννησιν του Χριστού εν πλούτω τρυφερών και ωραίων εθίμων, εν οικογενειακή συνενώσει και τέρψεσιν ανθρώπων από καιρού συνωκειωμένων προς τον πολιτισμόν. Αλλά του ελληνικού γένους η Λαμπρή ανατέλλει και δύει, εν θορυβώδει διαχύσει και υπερτάτη αγαλλιάσει ανθρώπων, οίτινες εις τας φλέβας των τηρούσιν έτι ρανίδας τινάς του αίματος των αγρίων και ατιθάσων και υπό του έρωτος της ελευθερίας βαυκαλωμένων πατέρων μας. Αρματωλικαί συνήθειαι, αγρία ποίησις πληρούσιν εκείνην.
Βαρύς χειμών επικάθηται της φύσεως, γογγύζει ο βορράς και πίπτουσιν αι χιόνες, και τα καλά Χριστούγεννα συσπειρούνται πέριξ της σπινθηροβολούσης εστίας. Αλλά πόσον διάφορον εικόνα παριστά η φύσις παρ' ημίν, όταν οι κώδωνες των εκκλησιών εξαγγέλλωσι χαρμοσύνως την Ανάστασιν! Το έαρ συνεορτάζει μετά της Εκκλησίας, η φύσις συναγάλλεται μετά της πίστεως.
Οι θύμοι των ορέων μοσχοβολούσιν, ο σμαράγδινος μανδύας των πεδιάδων ανακινείται ηρέμα υπό της ζεφυρίτιδος αύρας και στίλβει διακέντητος εκ λευκανθέμων, αι ευωδίαι των εσπεριδοειδών βυθίζουσι τας ψυχάς εις μυστικάς εκστάσεις, τα ρόδα τα εφήμερα, τα αιώνια ρόδα, ξανθά, λευκά, ωχρά, πορφυρά, διηγούνται την δόξαν του Κυρίου. Η Άνοιξις, ως άλλη μυροφόρος, ως της Μαγδαληνής Μαρίας αδελφή, κηρύσσει δια μυρίων στομάτων ότι «εώρακε τον Κύριον".
Δεύτε, εξέλθωμεν των σκοτεινών θόλων των ναών, οίτινες δεν αφήνουσι την χαράν μας να εκραγή ακράτητος. Δεύτε, υμνήσωμεν τον Κύριον υπό τον σαπφείρινον και αστερόεντα θόλον του ουρανού και λάβωμεν το φως το ανέσπερον και αναμείνωμεν τα πρώτα μειδιάματα της κροκοπέπλου Ηούς. Τοιαύτην ώραν ο Κύριος ανέστη, «ζωήν τοις εν τοις μνήμασι χαρισάμενος".
Εις ημάς, τους εν τω βίω, ας χαρίση ζωήν ζωής! Χριστός ανέστη! Συναθροισθώμεν πέριξ του οβελισθέντος αμνού και συνοδεύσωμεν την όπτησιν αυτού, εντέχνως στρεφομένου επί της ανθρακιάς δια του κρότου των πυροβόλων. Η πυρίτις έστω το σύμβολον της Αναστάσεως και το φίλημα έστω το σύμβολον της Αγάπης. Δεν εννοούμεν την λάμψιν της Αναστάσεως άνευ της γλώσσης του τρομπονίου· και η αγάπη χωρίς φιλήματος είναι το άνθος άνευ του αρώματος. Ούτως υποδέχεται και ούτως αντιλαμβάνεται της εορτής του Πάσχα ο ελληνικός λαός.
Αυτά τα ονόματα, δι' ων υποδηλούται το Πάσχα, χρησιμεύουσιν, όπως εμπνέωσιν εις αυτόν ενθουσιασμόν και εξαίρωσιν εις κόσμους ονείρων, ως εν ουδεμιά άλλη εορτή. Όταν λέγη Ανάστασις ο ελληνικός λαός, κρυφία τις χορδή αναπαλλομένη εις τα μυχιαίτατα της καρδίας του, υπενθυμίζει εις αυτόν και του Γένους την ανάστασιν, και ο Χριστός και η Πατρίς συναντώνται εν αυτώ ισοπαθείς και ισόθεοι. Και όταν λέγη Αγάπη ο ελληνικός λαός, εκφωνεί την γλυκυτάτην των λέξεων, ήτις κατ' εξοχήν τονιζομένη εν τω Ευαγγελίω, και ανακηρυσσομένη εν τη διδασκαλία του Αποστόλου Παύλου, παρέμεινεν εν τη γλώσση του το κατ' εξοχήν περιπαθές και εγκάρδιον ρήμα, δι' ου εκφράζει πάσαν στοργήν και πάντα έρωτα και πάσαν αφοσίωσιν.
Και νομίζει τις, ότι ο ημέτερος λαός κατ' εξοχήν ησθάνθη και απεδέχθη και επραγματοποίησε το κήρυγμα της Αγάπης, ως φέρεται εν τη προς Κορινθίους επιστολή του Αποστόλου. «Η αγάπη μακροθυμεί, χρηστεύεται· η αγάπη ου ζηλοί· η αγάπη ου περπερεύεται, ου φυσιούται, ουκ ασχημονεί, ου ζητεί τα εαυτής, ου παροξύνεται, ου λογίζεται το κακόν, ου χαίρει επί τη αδικία, συγχαίρει δε τη αληθεία· πάντα στέγει, πάντα ελπίζει, πάντα πιστεύει, πάντα υπομένει».
Ευνόητον δε ότι, όπως λάβη τις αγνήν ιδέαν περί του τρόπου καθ' ον προσδεχόμεθα, κατανοούμεν και εορτάζομεν την Ανάστασιν, δέον να ευρεθή κατά την ημέραν της σήμερον μακράν της πρωτευούσης, ένθα, φυσικώ τω λόγω, ο βίος δεν δύναται να παράσχη τοιαύτας απολαύσεις.
Αληθής και ανόθευτος Λαμπρή ανατέλλει δια τους κατοίκους των επαρχιών, των πόλεων, των κωμοπόλεων, των χωρίων, όπου διασώζονται καθαρώτερον και εκδηλούνται εμφανέστερον του εθνικού βίου τα ήθη και έθιμα. Εκεί αι γλυκύταται παραδόσεις, εκεί αι ελληνικώταται συνήθειαι, η χριστιανικωτέρα πίστις και η ευαγγελικωτέρα χαρά συνενούνται και αναφαίνονται επί πάντων και υπό πάντων ακολουθούνται απροσποιήτως και απερίττως· εκεί και άκων τις καθίσταται χριστιανός και εορτάζει την Ανάστασιν και την Αγάπην.

Πηγή:  ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυριακή 19 Απριλίου 2020

Βαρδιάνος στα Σπόρκα

 Απόσπασμα από το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη "Βαρδιανός στα Σπόρκα" (1893) με αναφορά στη χολέρα  του 1865.

...
Δὲν λέγομεν ὅτι οἱ ἄνθρωποι τοῦ τόπου ἦσαν ἐκτάκτως κακοί. Ἀλλοῦ ἴσως εἶναι χειρότεροι. Ἀλλὰ τὸ πλεῖστον κακὸν ὀφείλεται ἀναντιρρήτως εἰς τὴν ἀνικανότητα τῆς ἑλληνικῆς διοικήσεως. Θὰ ἔλεγέ τις ὅτι ἡ χώρα αὕτη ἠλευθερώθη ἐπίτηδες διὰ ν᾽ ἀποδειχθῇ ὅτι δὲν ἦτο ἱκανὴ πρὸς αὐτοδιοίκησιν. Ἀλλὰ ταῦτα δὲν εἶναι τοῦ παρόντος. Ὅπως καὶ ἂν ἔχῃ, ἀληθεύει ὅτι, εἰς τὴν ἐρημόνησον, τὴν χρησιμεύουσαν ὡς αὐτοσχέδιον λοιμοκαθαρτήριον, τὸ κρέας ἐπωλεῖτο ὑπὸ ἐλαστικῆς συνειδήσεως κερδοσκόπων ἀντὶ τριῶν δραχμῶν κατ᾽ ὀκάν, ὁ ἄρτος ἀντὶ ὀγδοήκοντα λεπτῶν καὶ ὁ οἶνος ἀντὶ δραχμῆς. Ὅσον διὰ τὸ νερόν, ἐπειδὴ τὸ μόνον πηγάδιον τὸ ὑπάρχον ἐπὶ τῆς ἐρημονήσου ταχέως ἐστείρευσε, κατήντησε νὰ πωληθῇ πρὸς δύο δραχμὰς ἡ στάμνα.
Φυσικά, ἡ μεγάλη πληθὺς τῶν ὑπὸ κάθαρσιν ταξιδιωτῶν ἦσαν ἄνθρωποι πτωχοί. Ὀλίγοι μεταξὺ αὐτῶν ἦσαν εὔποροι. Οἱ κερδοσκόποι ἀπέθετον τὰ ἐμπορεύματά των εἰς τὴν ἄκραν τῆς ἀπωτάτης ἀκτῆς τῆς ἐρημονήσου, ἐλάμβανον τὰ λεπτά των καὶ ἔφευγον. Ἡ χολέρα δυνατὸν νὰ κολλᾷ εἰς κάθε πρᾶγμα, ἀλλ᾽ εἰς τὰ χρήματα ὄχι.
Ἐλέχθη ὅτι οἱ πλεῖστοι τῶν ἀνθρώπων, τῶν παρασταθέντων τότε ὡς θυμάτων τῆς χολέρας, ἀπέθανον πραγματικῶς ἐκ πείνης. Ἴσως νὰ μὴν ὑπῆρξεν ὅλως χολέρα. Ἀλλ᾽ ὑπῆρξε τύφλωσις καὶ ἀθλιότης καὶ συμφορὰ ἀνήκουστος. Οἱ ἄνθρωποι, ὅλοι πάσχοντες, ἐσκληρύνοντο κατ᾽ ἀλλήλων, εἰς ἐπίμετρον, καὶ καθίστων τὴν δεινοπάθειαν ἀπείρως μεγαλυτέραν. Οἱ εὔποροι ἐκ τῶν καθαριζομένων ἐσκληρύνοντο κατὰ τῶν πτωχῶν, καὶ ἐμέμφοντο αὐτοὺς ὡς παραιτίους τῆς δυστυχίας δι᾽ αὐτῆς τῆς παρουσίας των. Οἱ πτωχοὶ ἐσκληρύνοντο κατὰ τῶν εὐπόρων, καὶ τοὺς ᾐτιῶντο ὡς προκαλοῦντας τὴν ἀκρίβειαν τῶν τροφίμων διὰ τῆς εὐπορίας των. Ὅλοι ὁμοῦ οἱ ὑπὸ κάθαρσιν ταξιδιῶται ἐσκληρύνοντο κατὰ τῶν κατοίκων τῆς πολίχνης, καὶ τοὺς κατηγόρουν ἐπὶ ἀσυνειδήτῳ αἰσχροκερδείᾳ καὶ σκληρότητι, ἐνῷ τὸ ἀληθὲς ἦτο ὅτι δέκα μόνον ἄνθρωποι ἐκ τῆς ἐμπορικῆς καὶ τυχοδιωκτικῆς τάξεως, ἥτις πουθενὰ δὲν λείπει, ἦσαν οἱ αἰσχροκερδεῖς καὶ οἱ σκληροὶ ἐκμεταλλευταὶ τῆς δυστυχίας. Οἱ κάτοικοι τῆς πολίχνης ἐσκληρύνοντο κατὰ τῶν ταξιδιωτῶν, καὶ ἐμίσουν αὐτούς, διότι εἶχον ἔλθει νὰ τοὺς φέρωσι τὴν χολέραν. Κακὴ ὑποψία, δυσπιστία καὶ ἰδιοτέλεια χωροῦσα μέχρις ἀπανθρωπίας, ἐβασίλευε πανταχοῦ. Ὅλα ταῦτα ἦσαν εἰς τὸ βάθος καὶ ὁ φόβος τῆς χολέρας ἦτο εἰς τὴν ἐπιφάνειαν. Θὰ ἔλεγέ τις ὅτι ἡ χολέρα ἦτο μόνον πρόφασις, καὶ ὅτι ἡ ἐκμετάλλευσις τῶν ἀνθρώπων ἦτο ἡ ἀλήθεια. Τὸ δαιμόνιον τοῦ φόβου εἶχεν εὕρει ἑπτὰ ἄλλα δαιμόνια πονηρότερα ἑαυτοῦ, καὶ εἶχε λάβει κατοχὴν ἐπὶ τοῦ πνεύματος τῶν ἀνθρώπων.

***

Ολόκληρο το διήγημα μπορείτε να το διαβάσετε εδώ:   http://paki.webpages.auth.gr/skiathos/?p=2900

Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι

«Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι, προσκυνήσωμεν άγιον Κύριον Ιησούν τον μόνον αναμάρτητον.
 Τον Σταυρόν σου Χριστέ προσκυνούμεν, και την Αγίαν σου Ανάστασιν, υμνούμεν και δοξάζομεν· 
συ γαρ ει Θεός ημών, εκτός σου άλλον ουκ οίδαμεν, το όνομά σου ονομάζομεν. Δεύτε πάντες οι πιστοί προσκυνήσωμεν την του Χριστού αγίαν Ανάστασιν·
ιδού γαρ ήλθε διά του Σταυρού, χαρά εν όλω τω κόσμω. 
Διά παντός ευλογούντες τον Κύριον, υμνούμεν την Ανάστασιν αυτού. 
Σταυρόν γαρ υπομείνας δι ημάς, θανάτω θάνατον ώλεσεν». 

 Μιας και είδαμε την Ανάστασιν του Χριστού, ας προσκυνήσουμε με ευλάβεια τον άγιο Κύριο Ιησούν, που είναι ο μόνος αναμάρτητος.
Το σταυρικό πάθος σου Χριστέ προσκυνούμε και την εκ νεκρών σου ανάσταση υμνούμε και δοξάζουμε·
διότι συ είσαι ο Θεός μας, εκτός από εσένα δεν γνωρίζουμε άλλο (Θεό), το όνομά σου το άγιο ομολογούμε και επικαλούμαστε.
Ελάτε όλοι οι πιστοί να προσκυνήσουμε ευλαβικά την αγία Ανάσταση του Χριστού·
γιατί, να, με το σταυρικό πάθος του έγινε αιτία μεγάλης χαράς σε όλο τον κόσμο.
Παντοτινά ευλογώντας τον Κύριο υμνούμε την ένδοξη Ανάστασή Του·
διότι υπομείνας για χάρη μας το σταυρικό μαρτύριο, με το θάνατό του κατέστρεψε το θάνατο.

Το Πάσχα των Ορθοδόξων σε όλο τον κόσμο εν μέσω πανδημίας

Σε καραντίνα λόγω κορονοϊού εκατομμύρια χριστιανοί Ορθόδοξοι γιόρτασαν το Πάσχα. Ωστόσο, δεν έλειψαν οι εξαιρέσεις με πιστούς που γιόρτασαν την ανάσταση σε εκκλησίες.

 

Περισσότερα από 260 εκατομμύρια χριστιανοί Ορθόδοξοι γιόρτασαν το Πάσχα μέσα σε έκτακτες συνθήκες, καθώς οι αρχές σε όλο τον κόσμο τους κάλεσαν να μείνουν στα σπίτια τους προκειμένου να περιορίσουν την εξάπλωση του νέου κορονοϊού, παρότι σε ορισμένες περιπτώσεις πραγματοποιήθηκαν συγκεντρώσεις.
Οι Ορθόδοξοι γιόρτασαν φέτος την Ανάσταση του Χριστού μία εβδομάδα μετά τους καθολικούς και τους προτεστάντες.
Έτσι στο σύνολό τους οι Ορθόδοξοι, που ζουν κυρίως στην ανατολική Ευρώπη και στην πρώην ΕΣΣΔ, πέρασαν την Κυριακή του Πάσχα υπό περιορισμό, αν και σε ορισμένες χώρες η παράδοση υπερίσχυσε των κανόνων αποστασιοποίησης, την ώρα που ο κορονοϊός προκάλεσε περισσότερους από 160.000 θανάτους σε όλο τον κόσμο και έχει οδηγήσει στον περιορισμό του 50% της ανθρωπότητας.
Ο πρόεδρος της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο, που αμφισβητεί ζωηρά τη βαρύτητα της επιδημίας, γιόρτασε το Πάσχα σε ένα εκκλησάκι στην εξοχή. «Δεν εγκρίνω εκείνους που έκλεισαν στους ανθρώπους τον δρόμο προς την εκκλησία», δήλωσε, σύμφωνα με το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Belta.
Belarus
Λευκορωσία. AP
Στη Γεωργία, εκατοντάδες άνθρωποι παρευρέθησαν στην αναστάσιμη λειτουργία σε έναν καθεδρικό ναό στο Τμπιλίσι. «Θα μπορούσα να είχα μείνει στο σπίτι και να παρακολουθήσω τη λειτουργία στην τηλεόραση, αλλά σε αυτή την εκκλησία βρίσκω αληθινή γαλήνη», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η 58χρονη Λαμάρα Τζβάνια.
Γεωργία.
Γεωργία. AP
Στην Ουκρανία, η Ορθόδοξη Εκκλησία προέτρεψε τους πιστούς να πάνε στην εκκλησία αν και πολύ λίγοι από αυτούς το έκαναν στο Κίεβο, όπως διαπίστωσε δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου. Η ουκρανική Εκκλησία δοκιμάζεται δεινά από την επιδημία, καθώς ένα από τα μοναστήρια της στην ουκρανική πρωτεύουσα έγινε εστία της ασθένειας με σχεδόν 140 μολύνσεις και τον θάνατο τριών μοναχών.
Στη Ρωσία, ο Πατριάρχης της Μόσχας Κύριλλος, που διεκδικεί 150 εκατ. πιστούς, τέλεσε τη θεία λειτουργία κεκλεισμένων των θυρών στον κυριότερο καθεδρικό της πρωτεύουσας. «Αυτή η τρομερή αρρώστια έπληξε τους ανθρώπους μας», είπε στο κήρυγμά του που αναμεταδόθηκε από την τηλεόραση, όμως «είμαστε μαζί: μια μεγάλη οικογένεια ορθοδόξων πιστών».
Δίνοντας το παράδειγμα, ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν γιόρτασε το Πάσχα σε ένα μικρό παρεκκλήσι της επίσημης κατοικίας του. «Φέτος οι εορτασμοί πραγματοποιήθηκαν με αναγκαστικούς περιορισμούς», ανέφερε σε ένα βίντεο, καθισμένος σε ένα τραπέζι στολισμένο με γλυκίσματα του Πάσχα. Πολλοί τόποι λατρείας παρέμειναν ωστόσο ανοικτοί σε δεκάδες περιοχές της Ρωσίας, που καταμετρά 42.853 κρούσματα του κορονοϊού, εκ των οποίων 361 θανατηφόρα.
Οι ευχές του Πούτιν.
Οι ευχές του Πούτιν. AP
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη έδωσε εντολή οι λειτουργίες πραγματοποιηθούν χωρίς πιστούς και να αναμεταδοθούν από το διαδίκτυο. Ίδια κατάσταση στην Κύπρο και στην Ελλάδα, στη Σερβία, στη Βόρεια Μακεδονία ή ακόμη στην Αίγυπτο για τα περισσότερα από 10 εκατομμύρια των ορθοδόξων Κοπτών.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. AP
Η Παλιά Πόλη της Ιερουσαλήμ, η οποία συνήθως πλημμυρίζει για τον εορτασμό του Πάσχα, ήταν σχεδόν έρημη αυτό το Σαββατοκύριακο, λόγω των μέτρων περιορισμού.
Στον Λίβανο, όπου διαβιούν πολλές ορθόδοξες κοινότητες, οι εκκλησίες ήταν κλειστές και οι δρόμοι έρημοι. «Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που βλέπω μια Κυριακή του Πάσχα όπως αυτή. Ούτε θρησκευτική τελετή, ούτε γεύμα με την οικογένεια», λέει ο 76χρονος Αφάφ που ζει στη βόρεια Βηρυτό.
Για ορισμένους, ο φετινός εορτασμός έφερε στον νου ζοφερές ώρες. «Το Πάσχα [φέτος] θυμίζει πώς περνούσαμε το Πάσχα την περίοδο της δικτατορίας όταν κλεινόμαστε στα σπίτια μας. Κλείναμε πόρτες και παράθυρα για να ανάψουμε μια λαμπάδα με τον φόβο ότι θα μας έπιαναν και θα μας έκλειναν στη φυλακή», εξήγησε η Τατιάνα Γιάνι, μια 72χρονη που ζει στην Αλβανία, όπου η θρησκεία είχε απαγορευθεί στη διάρκεια της κομμουνιστικής περιόδου.
Στη Ρουμανία, οι εκκλησίες ήταν κι αυτές απρόσιτες όμως εθελοντές και ιερείς διένειμαν πόρτα πόρτα το αντίδωρο και το Άγιο Φως, σύμβολα του ορθόδοξου Πάσχα.
Ρουμανία.
Ρουμανία. AP
Στη Βουλγαρία, οι χώροι λατρείας ήταν ανοικτοί αλλά σχεδόν άδειοι, με τους ριψοκίνδυνους πιστούς να είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκα και να διατηρούν αποστάσεις ασφαλείας. Όπως ο Ντμίτρι Γκόλντμαν, 46 ετών, τον οποίο συνάντησε το Γαλλικό Πρακτορείο στην αναστάσιμη λειτουργία στην καθεδρικό Αλεξάντρ Νιέφσκι της Σόφιας. και ο οποίος προσευχήθηκε να «ξεπεραστεί αυτή η κρίση».

 https://www.news247.gr/kosmos/to-pascha-ton-orthodoxon-se-olo-ton-kosmo-en-meso-pandimias.7626603.html

Παραβίασαν τα μέτρα και πήγαν εκκλησία για την Ανάσταση σε Βουλγαρία, Γεωργία

Εκατοντάδες ορθόδοξοι χριστιανοί συγκεντρώθηκαν στα προαύλια, έξω και μέσα σε εκκλησίες στη Βουλγαρία για την ακολουθία της Ανάστασης χθες — μια σουρεαλιστική βραδιά — καθώς η χώρα της Βαλκανικής περιλαμβάνεται στις ελάχιστες σε διεθνές επίπεδο όπου οι ναοί έμειναν ανοικτοί το Πάσχα, παρά την πανδημία του κορονοϊού.
Φέτος, πολλοί Βούλγαροι προτίμησαν να παρακολουθήσουν την ακολουθία στην τηλεόραση, καθώς η κυβέρνηση προέτρεψε τους πολίτες να προσευχηθούν και να γιορτάσουν το Πάσχα στο σπίτι.
Αλλά η 58χρονη Ράντκα Πέτροβα, που εκκλησιάζεται συχνά, είπε πως δεν φοβάται «αυτόν τον ιό», διότι «η εκκλησία είναι τόπος ίασης». «Ήρθα εδώ επειδή η πίστη μου είναι δυνατή και δεν φοβάμαι», πρόσθεσε η Πέτροβα, που πάντως φόραγε μάσκα. «Θυμάμαι τις εποχές του κομμουνισμού που έφιπποι αστυνομικοί περικύκλωναν εκκλησίες για να εκφοβίζουν τους πιστούς», συνέχισε. «Είναι απλά ένας ιός, θα τον νικήσουμε... Χριστός ανέστη! Σήμερα γιορτάζουμε την ελπίδα σε μια θάλασσα απελπισίας», πρόσθεσε η ίδια.
Οι βουλγαρικές αρχές παρότρυναν τους πολίτες να τηρήσουν τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης και περιορισμού της κίνησης των πολιτών τις ημέρες του Πάσχα, που δεν μοιάζει με κανένα προηγούμενο. Όμως, αν και οι περισσότεροι πιστοί συμμορφώθηκαν, οι ιερωμένοι και εκατοντάδες πιστοί αψήφησαν τις οδηγίες.
Η ασθένεια COVID-19 έχει στοιχίσει τη ζωή σε 41 ανθρώπους επί συνόλου σχεδόν 900 κρουσμάτων μόλυνσης από τον SARS-CoV-2 στη Βουλγαρία. Οι αριθμοί αυτοί συγκαταλέγονται στους χαμηλότερους στην Ευρώπη.
Η απόφαση να παραμείνουν ανοικτές οι εκκλησίες έχει πυροδοτήσει πολεμική στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης στη Βουλγαρία. Αρκετοί προειδοποιούν πως οι εκκλησίες ενδέχεται να μετατραπούν σε εστίες μόλυνσης και να θέσουν σε κίνδυνο τους πιο ευάλωτους, τους μεγαλύτερους σε ηλικία πολίτες, υπονομεύοντας τις προσπάθειες που έχει γίνει για να περιοριστεί η εξάπλωση της πανδημίας.
Η Βουλγαρία, όπου η κατάσταση εκτάκτου ανάγκης που έχει κηρυχθεί θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι την 13η Μαΐου, έχει απαγορεύσει τις δημόσιες συγκεντρώσεις άνω των δύο προσώπων, έκλεισε τα σχολεία, ανέστειλε τη λειτουργία εστιατορίων, καταστημάτων και άλλων χώρων δημόσιων συναθροίσεων και απαγόρευσε επίσης προσωρινά τις μη απολύτως απαραίτητες μετακινήσεις.
Η βουλγαρική ορθόδοξη εκκλησία επικρίνεται διότι κρατά ανοικτούς τους ναούς, παρά την κρίση. Πολλοί στηλιτεύουν ότι δεν εμποδίζει καν τους πιστούς να φιλούν εικονίσματα και οι ιερείς προσφέρουν μετάληψη στους πιστούς.
«Στη σημερινή κατάσταση πρέπει να φανούμε καλύτεροι, ταπεινότεροι», επισήμανε ο πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ μέσω Twitter. «Ας κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε τα χρόνια που θα έρθουν να είμαστε περήφανοι για τις αποφάσεις μας και για τις πράξεις μας», πρόσθεσε.
Το Πάσχα «οι σκέψεις και οι προσευχές μας βρίσκονται σε αυτούς που δεν είναι πια ανάμεσά μας και σε αυτούς που μάχονται εναντίον αυτής της μιαρής ασθένειας, ειδικά τα μέλη του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού και όσους βρίσκονται στο μέτωπο της μάχης για τη ζωή», ανέφερε ο Νεόφυτος, πατριάρχης Σόφιας και Βουλγαρίας.
Η πανδημία του κορονοϊού οδήγησε στην ακύρωση των παραδοσιακών εορτασμών του Πάσχα στις περισσότερες χώρες όπου πλειοψηφούν οι ορθόδοξοι χριστιανοί, ανάμεσά τους στη Ρουμανία, τη Σερβία και την Ελλάδα.
Ενώ η Ουκρανία απαγόρευσε πρακτικά στους πιστούς να πάνε στις εκκλησίες, ανακοινώνοντας πως δεν θα επιτρέπεται να είναι παρόντες κατά τη διάρκεια λειτουργιών πάνω από δέκα άνθρωποι και καλώντας τους πιστούς να μείνουν σπίτι.

Και στην Γεωργία οι πιστοί αγνόησαν τις αρχές

Εκατοντάδες ορθόδοξοι χριστιανοί συνέρρευσαν χθες βράδυ σε εκκλησίες στη Γεωργία, άλλοτε σοβιετική δημοκρατία, για την ακολουθία της Ανάστασης, επιλέγοντας να παρακάμψουν τα μέτρα που έχουν ληφθεί από τις αρχές στο πλαίσιο της κατάστασης έκτακτης ανάγκης στη χώρα και τις εκκλήσεις της κυβέρνησης και λοιμωξιολόγων να μείνουν σπίτι για να αποτραπεί η εξάπλωση της πανδημίας του νέου κορονοϊού.
Δεκάδες συγκεντρώθηκαν στον καθεδρικό ναό της Αγίας Τριάδας, στο κέντρο της πρωτεύουσας Τμπιλίσι, όπου ο 87χρονος πατριάρχης Ίλια Β΄ τέλεσε την ακολουθία.
Πολλοί άλλοι πήγαν σε μεγάλους ναούς σε όλη τη χώρα, αν και ορισμένοι αρχιεπίσκοποι σε κάποιες περιοχές κάλεσαν το ποίμνιό τους να μείνει σπίτι και προέτρεψαν τους πιστούς να παρακολουθήσουν την ακολουθία στην τηλεόραση ή μέσω Facebook.
Η προσέλευση ήταν πάντως μάλλον μικρή, σε σύγκριση με τους δεκάδες χιλιάδες πιστούς που συρρέουν στις εκκλησίες το βράδυ της Ανάστασης κάθε χρόνο.
Αρκετοί πιστοί έφθασαν στον ναό της Αγίας Τριάδας πριν από τις 21:00, όταν αρχίζει η νυχτερινή απαγόρευση της κυκλοφορίας, και είπαν πως θα έμεναν εκεί ωσότου να τερματιστεί στις 06:00, καθώς οι παραβάτες αντιμετωπίζουν πρόστιμο 3.000 λάρι (σχεδόν 880 ευρώ).
«Μου πήρε πάνω από τρεις ώρες να έρθω» και θα «μείνω ως το πρωί», είπε η Μαριάμ, 27χρονη κάτοικος της πρωτεύουσας, διαβεβαιώνοντας ότι η παρουσία της στην εκκλησία δείχνει «την αφοσίωση και την πίστη μου».
Σχεδόν όλοι, ανάμεσά τους και κάποιοι ιερείς, φόραγαν μάσκες.
Το ορθόδοξο πατριαρχείο της Γεωργίας ανακοίνωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι η ακολουθία της Ανάστασης θα γινόταν κανονικά αλλά οι πιστοί θα καλούνταν να τηρούν το μέτρο της κοινωνικής αποστασιοποίησης για να αποτραπεί ο κίνδυνος εξάπλωσης του ιού. Ο πατριάρχης και οι περισσότεροι ιερείς δεν κάλεσαν τους πιστούς να μείνουν σπίτι και συνέχισαν τη Θεία Κοινωνία, παρά τις προειδοποιήσεις της κυβέρνησης και των γιατρών και τις επικρίσεις που δέχονται από αρκετούς για την απόφαση αυτή.
Στη χώρα των 3,7 εκατομμυρίων κατοίκων καταγράφονταν μέχρι χθες Σάββατο τέσσερις θάνατοι ασθενών που υπέκυψαν στην COVID-19 επί συνόλου 388 κρουσμάτων μόλυνσης από τον SARS-CoV-2.

 huffingtonpost με πληροφορίες από το ΑΠΕ

Ανάσταση- Νέος Κοσμος 2020

Αστεια απο το τουιτερ για το Πάσχα


Ο γείτονας τέρμα το Χριστός Ανέστη.. όλοι στα μπαλκόνια φώτα κορναρισματα δυναμιτακια και όλοι νά φωνάζουμε Χριστός Ανέστη!!! Τά μάτια να τρέχουν και το στόμα να χαμογελάει... Δεν θυμάμαι να έχω ξανά συγκινηθεί τόσο πολύ άλλο Πάσχα. Χριστός Ανέστη!!

19 χρόνια στη γειτονιά μου,πρώτη φορά τους είδα όλους στα μπαλκόνια. Συστηθήκαμε κιόλας Χριστός Ανέστη και χρόνια πολλά και κυρίως καλά

Σηκωθήκαμε κάναμε Χριστός Ανέστη και στη συνέχεια ακολούθησε τελετή παράδοσης ανταλλαγής καναπέδων.

-Χριστός Ανέστη.
-Κάτσε να δούμε τι θα πει ο Χαρδαλιας.


Ανασταση που 2 άγνωστοι φωνάζουν στα απεναντι διαμερίσματα (που εχουν κενο αναμεσα τους μισο οικοδομικό τετράγωνο ) Χριστος Ανεστη και 40 ατομα απαντάνε Αληθως Ανεστη, πανω στην αδεια (δεν εχει συμβει ποτε) λεωφόρο που κατοικούν... ειναι μια πετυχημένη Ανασταση. Χρονια πολλα.


·
Αυτή η Ανάσταση θα μας μείνει αξέχαστη και ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί να σταυροκοπηθούμε άλλη χρονιά μπροστά στην τηλεόραση μα πυτζάμες.. Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά

Εμείς πάντως παίζουμε χαρτιά. Στις 12 θα κλείσουμε τα φώτα και μετά το Χριστός Ανέστη θα κόψουμε τσουρέκι. Έβαλα και φλουρί.

Παίρνω τηλέφωνο τον Παπα στο χωριό, και του λέω δεν με νοιαζει τι θα κάνεις 12 η ώρα θα χτυπάς την καμπάνα και θα λες το χριστός ανέστη, απαγορεύεται μου λέει, και τι θα τα κάνω τόσα βεγγαλικά? Ε αμα είναι έτσι μου λέει αλλάζει το θέμα

-Χριστός Ανέστη!
-Μαγκιά του.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...