Ο άνθρωπος
για να αγωνίζεται κατά του κακού εαυτού του, του εγωισμού αλλά και κατά
των θελημάτων του κόσμου και του πονηρού, έχει ανάγκη να γεύεται την
Χάρι του Θεού, να γλυκαίνεται από την γλυκύτητα του Αγίου Πνεύματος. Η
εν Χριστώ εμπειρία είναι αυτή που στηρίζει τον Χριστιανό στον αγώνα του
να αρέση στον Θεό.
Είναι όμως δυνατόν η
αδυναμία μας και ο διάβολος να μας παρασύρουν έτσι ώστε νόθες κι όχι
κατά Θεόν εμπειρίες να μας οδηγήσουν σε σφαλερούς δρόμους, σε θολά νερά
αν δεν προσέξουμε.
Η συμμετοχή μας στην ζωή
της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, της μόνης αληθινής πίστεως στον Θεάνθρωπο
Χριστό, η από καρδίας παραδοχή και ενστερισμός της Αγίας Παραδόσεώς της
και της καθημερινής της πρακτικής, είναι ασφάλεια για όσους ποθούμε να
ιδούμε το πρόσωπο του Νυμφίου της, να έχουμε ελπίδα αιωνίου ζωής, να
γευώμαστε και από τον νυν αιώνα την αληθινή εμπειρία του Θεού.
‘‘Γεύσασθε
και ίδετε ότι χρηστός ο Κύριος’’ με τους όρους και τις προϋποθέσεις που
γνωρίζει η Εκκλησία μας, η οποία γέννησε, γεννά και θα γεννά Αγίους, εν
κοινωνία Θεού, με εμπειρίες ζωής αιωνίου.
Την
απάντηση του αποστόλου Φιλλίπου, που έδωσε στον τότε ακόμη δύσπιστο
φίλο του απόστολο Ναθαναήλ, προτείνει και η Ορθόδοξος Εκκλησία σ’ όσους
αμφισβητούν την γνησιότητα της βιωματικής εμπειρίας της. ‘‘Έρχου και
ίδε’’.
Έλα, γίνε μέλος ζωντανό της Εκκλησίας
σε υπακοή και μαθητεία Χριστού, ταπείνωσε το πνεύμα της φιλαυτίας,
αγωνίσου κατά των πνευμάτων της πονηρίας και τότε θα ιδής, θα χαρής, θα
μάθης. Θα γευθής την γνησια προσωπική εμπειρία που ο Θεός, από την
άπειρη αγάπη Του, δίδει σ’ όσους ειλικρινά και εμπόνως Τον αναζητούν.
Φεβρουάριος 1997
Ιερά Μονή Οσίου Γρηγορίου - Γ' Εκδοσις 1998
ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Σκοπός
της ζωής μας, όπως γνωρίζουμε, είναι η ένωσίς μας με τον Θεό. Όπως
λέγει η Αγία Γραφή, ο άνθρωπος πλάσθηκε «κατ' εικόνα και ομοίωσιν» του
Θεού, να ομοιάση με τον Θεό, δηλαδή να ενωθή μαζί Του. Την ομοίωσι του
ανθρώπου με τον Θεό οι άγιοι Πατέρες την λέγουν θέωσι. Βλέπετε πόσο
μεγάλος είναι ο σκοπός της ζωής του ανθρώπου; Να γίνη όχι απλώς
καλλίτερος, ηθικώτερος, δικαιότερος, ευγενέστερος, αλλά θεός κατά χάριν.
Και ποια διαφορά υπάρχει μεταξύ του αγίου Θεού και των θεωμένων
ανθρώπων; Ότι ο μεν Πλάστης και Δημιουργός μας είναι Θεός κατά φύσιν,
από την φύσιν Του, ενώ εμείς γινόμαστε θεοί κατά χάριν, διότι ενώ κατά
την φύσιν μας παραμένουμε άνθρωποι, με την ιδική Του χάρι θεωνόμαστε.
Όταν
ο άνθρωπος ενώνεται με τον Θεόν κατά χάριν, αποκτά και εμπειρία του
Θεού, αισθάνεται τον Θεό. Αλλοιώς πως είναι δυνατόν να ενώνεται με τον
Θεό, χωρίς να αισθάνεται την χάρι Του;
Οι πρωτόπλαστοι στον Παράδεισο
πριν αμαρτήσουν, συνομιλούσαν με τον Θεό, αισθάνοντο την θεία χάρι. Ο
Θεός έπλασε τον άνθρωπο, για να είναι ιερεύς, προφήτης και βασιλεύς. Ιερεύς,
για να δέχεται την ύπαρξι του και τον κόσμο ως δώρα του Θεού, και να
αντιπροσφέρη εν συνεχεία τον εαυτό του και τον κόσμο στον Θεό
ευχαριστιακά και δοξολογικά. Προφήτης, για να γνωρίζει τα μυστήρια του Θεού. Βασιλεύς,
για να βασιλεύη στην υλική δημιουργία και στον εαυτό του. Να
χρησιμοποιή την φύσι όχι ως τύραννος, αλλά με αρχοντιά. Να μη κάνη
κατάχρησι της δημιουργίας, αλλά ευχαριστιακή χρήσι. Σήμερα ο άνθρωπος
δεν χρησιμοποιεί την φύσι λογικά, αλλά συμπεριφέρεται εγωιστικά και
παράλογα, με αποτέλεσμα να καταστρέφη το φυσικό του περιβάλλον και μέσα
σ' αυτό να καταστρέφεται και ο ίδιος.
Εάν ο άνθρωπος δεν αμάρτανε και
δεν αντικαθιστούσε την αγάπη και την υπακοή στον Θεό με τον εγωισμό,
δεν θα χωριζόταν από τον Θεό, θα ήταν βασιλεύς, ιερεύς και προφήτης.
Όμως ο άγιος Θεός που πονάει το πλάσμα του, θέλει να ξαναφέρει τον
άνθρωπο στην κατάστασι να μπορή πάλι να γίνη αληθινός ιερεύς, προφήτης
και βασιλεύς. Να μπορή πάλι να λάβη εμπειρία του Θεού και να ενωθή μαζί
του. Γι' αυτό στην ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης βλέπουμε πως ο Θεός
προετοιμάζει σιγά - σιγά την σωτηρία των ανθρώπων με την έλευσι του
Μονογενούς Του Υιού. Έτσι δίνει χαρίσματα, σαν εκείνα που είχε ο
άνθρωπος προ της πτώσεως, όπως το χάρισμα της προφητείας. Υπάρχουν στην
Παλαιά Διαθήκη άνδρες, όπως ο προφήτης Ηλίας, ο προφήτης Ησαΐας, ο
προφήτης Μωυσής, που έλαβαν το προφητικό χάρισμα και είδαν την δόξα του
Θεού, Πλην όμως αυτό το χάρισμα δεν ήταν γενικό για όλους. ούτε ήταν για
όλο το διάστημα της ζωής τους, αλλά ήταν μερικό χάρισμα που τους έδωσε ο
Θεός για ωρισμένο σκοπό και για συγκεκριμένες περιπτώσεις. Οσάκις
δηλαδή ο Θεός ήθελε οι δίκαιοι αυτοί άνδρες να εξαγγείλουν την έλευσι
του Χριστού στον κόσμο ή να αναγγείλουν το θέλημα Του, τους έδινε την
δυνατότητα να λάβουν κάποια εμπειρία και αποκάλυψι.