Ἀνάστασιν
Χριστοῦ
Θεασάμενοι
Θεασάμενοι
Μηνύματα ἐπί τῇ
ἑορτῇ τοῦ Πάσχα
Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι
«Φοβερόν καί
παράδοξον μυστήριον σήμερον ἐνεργούμενον
καθορᾶται΄ὁ ἀναφής (ἀψηλάφητος)
κρατεῖται΄ δεσμεῖται, ὁ
λύων τόν Ἀδάμ τῆς
κατάρας ὁ ἐτάζων (αὐτός πού ἐρευνᾶ καί
γνωρίζει) καρδίας
καί νεφρούς ἀδίκως ἐτάζεται (ἀνακρίνε-
ται)΄εἰρκτῇ
κατακλείεται, ὁ τήν ἄβυσσον κλείσας.
Πιλάτῳ
παρίσταται, ᾧ
τρόμῳ
παρίσταται οὐρανῶν αἱ δυνάμεις ρα-
πίζεται χειρί τοῦ
πλάσματος ὁ Πλάστης ξύλῳ κατακρίνεται,
ὁ κρίνων ζῶντας καί νεκρούς τάφῳ κατακλείεται, ὁ καθαι-
ρέτης τοῦ Ἄδου...» (Θεοτόκιον τῇ
Μ.Παρασκευῇ ἑσπέρας).
Τό μυστήριον τῶν Παθῶν
καί τῆς Σταυρώσεως τοῦ Κυρίου μας εἶναι ὄντως φοβερόν καί παράδοξον, διότι ὑπερβαίνει
τήν συνήθη λογική μας καί τά ἀνθρώπινα μέτρα.
Παράδοξο, διότι κατά τόν ἅγιο Ἐπιφάνειο Κύπρου «αὐτός ἦν ὁ πάσχων καί μή
πάσχων», παθητός κατά τήν ἀνθρωπίνη φύσι, ἀπαθής κατά τήν θεότητα. ( P.G.42, 652 CD).
Ἔκαστις μᾶς
καταλαμβάνει, καθώς βλέπουμε τόν Θεόν σταυρούμενον. Ὅπως λέγει καί ὁ ἅγιος
Γρηγόριος ὁ Θεολόγος: «Τί τούτο παραδοξότερον, Θεόν σταυρούμενον βλέπειν, καί
τοῦτον μετά ληστῶν, καί ὑπό τῶν παριόντων (περαστικῶν) γελώμενον τόν ἀνάλωτον (ἀκατανίκητον)
καί τοῦ παθεῖν ὑψηλότερον»; ( PG.36,
581AB, Λόγ. ΜΓ΄).
Τέτοια ἔκστασις εἶχε καταλάβει καί τούς θεωροῦτνας τά θαύματα τοῦ Κυρίου Ἰουδαίους: «καί ἔστασις ἔλαβεν ἅπαντας ἐδόξαζον τόν Θεόν, καί ἐπλήσθησαν φόβου λέγοντες ὅτι εἴδομεν παράδοξα σήμερον (Λουκ. ε΄, 26).
Τέτοια ἔκστασις εἶχε καταλάβει καί τούς θεωροῦτνας τά θαύματα τοῦ Κυρίου Ἰουδαίους: «καί ἔστασις ἔλαβεν ἅπαντας ἐδόξαζον τόν Θεόν, καί ἐπλήσθησαν φόβου λέγοντες ὅτι εἴδομεν παράδοξα σήμερον (Λουκ. ε΄, 26).
Οἱ ὀπαδοί τῶν ἄλλων
θρησκειῶν ὄχι μόνον δέν πιστεύουν σέ Θεόν Σταυρωθέντα, ἀλλά καί σκανδαλίζονται ἀπό
τήν ἰδική μας πίστι. Ὁ σταυρικός θάνατος τοῦ Κυρίου εἶναι κατά τόν Ἀπόστολο Παῦλο
γιά τούς Ἰουδάιους σκάνδαλο καί γιά τούς Ἕλληνες (εἰδωλολάτρες καί φιλοσόφους)
μωρία. Γιά μᾶς ὅμως τούς Χριστιανούς εἶναι
καύχησις, Θεοῦ δύναμις καί Θεοῦ σοφία (Πρβλ. Α΄ Κορ.α΄23-24).
Ἀναφέρει ὁ ἅγιος
Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ὅτι κάποιος ἐρώτησε εἰρωνικά ἕνα Χριστιανό, ἐάν πιστεύῃ σέ θεό ἐσταυρωμένο, καί ἐκεῖνος
ἀπήντησε ὅτι πιστεύει σ’Αὐτόν πού ἐσταύρωσε τήν ἁμαρτία (Ὁμιλ. Εἰ τόν Τίμιον
καί Ζωοποιόν σταυρόν).