Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Αγίων Αναργύρων


π.Σεβαστιανού Τοπάλη

Αγίου Γεωργίου Καρσλίδου νεοφανούς 2014


π.Σεβαστιανού Τοπάλη

Αρχή νηστείας Χριστουγέννων

π.Σεβαστιανού Τοπάλη

Ιστολόγιο Τάλαντο: Τί συμβολίζει τό χέρι τοῦ Ἱερέα πού εὐλογεῖ; ( ἀπα...

Ιστολόγιο Τάλαντο: Τί συμβολίζει τό χέρι τοῦ Ἱερέα πού εὐλογεῖ; ( ἀπα...:       ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΑΠΟΡΙΕΣ Τί συμβολίζει τό χέρι τοῦ Ἱερέα πού εὐλογεῖ;   Μέ αὐτόν τόν τρόπο ὁ Ἰησοῦς εὐλογοῦσε τή...

Ιστολόγιο Τάλαντο: Χάνουμε πολλά, όταν καθυστερούμε στον εκκλησιασμό!...

Ιστολόγιο Τάλαντο: Χάνουμε πολλά, όταν καθυστερούμε στον εκκλησιασμό!...: Πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάθε πρωί τελείται στην Εκκλησία ο Όρθρος και στη συνέχεια η Θεία Λειτουργία, αν είναι Κυριακή ή γιορτή, αλλά και...

Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Φυγάδες στο Άγιο Όρος: «Εμείς δεν είμαστε ούτε Αστυνομία ούτε Λιμενικό. Ερχονται σε εμάς πολλοί άνθρωποι, απελπισμένοι, που ζητούν να τους βοηθήσουμε»





Πληθαίνουν το τελευταίο χρονικό διάστημα οι περιπτώσεις -όπως έδειξε η υπόθεση με τον 48χρονο καταζητούμενο ισοβίτη, ο οποίος επί σχεδόν οκτώ χρόνια παρίστανε τον αγιορείτη μοναχό- ατόμων που έχουν «ανοιχτούς λογαριασμούς» με τη Δικαιοσύνη και προκειμένου να γλιτώσουν τη φυλακή επιχειρούν να βρουν καταφύγιο στο Αγιον Ορος. Ταυτόχρονα, φαίνεται ότι αυξάνεται ο αριθμός των απόρων και των εξαρτημένων από τα ναρκωτικά που αναζητούν στήριγμα ελπίδας στο «Περιβόλι της Παναγιάς».

Η παρουσία στο Αγιον Ορος ανθρώπων που δεν «ταιριάζουν» με το μοναστικό βίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στο καθεστώς εισόδου. Προκειμένου ο προσκυνητής να εισέλθει στην Αθωνική Πολιτεία χρειάζεται να έχει εξασφαλίσει διαμονητήριο στο οποίο αναφέρονται ρητά ο χρόνος παραμονής και η μονή που θα τον φιλοξενήσει.

Ορισμένες φορές αυτό καταστρατηγείται, καθώς τόσο η μορφολογία του Αθω όσο και η δομή λειτουργίας των μονών και των σκητών δεν αφήνουν πολλά περιθώρια ελέγχου. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2011 έως σήμερα εντός του Αγίου Ορους οι αστυνομικοί έχουν περάσει χειροπέδες σε έξι άτομα (Ελληνες και αλλοδαπούς) για τα οποία εκκρεμούσαν εντάλματα σύλληψης.

Η αγιοταφική κοινότητα είναι ιδιαίτερα προβληματισμένη από τέτοιου είδους περιστατικά, τα οποία «δεν πρέπει να συγχέονται με την εικόνα του ορθόδοξου μοναχισμού και την αγιορείτικη τάξη και παράδοση». Οπως χαρακτηριστικά λέγεται, οι μοναχοί είναι δύσκολο να ελέγχουν τον κάθε επισκέπτη και να αρνηθούν τη βοήθεια που τους ζητούν όλοι όσοι έχουν ανάγκη, ιδίως οι χρήστες ουσιών και οι οικονομικά εξαθλιωμένοι.
«Εμείς δεν είμαστε ούτε Αστυνομία ούτε Λιμενικό. Ερχονται σε εμάς πολλοί άνθρωποι, απελπισμένοι, που ζητούν να τους βοηθήσουμε. Προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τους στηρίξουμε. Προσευχόμαστε για εκείνους», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ένας γέροντας.

Από την πλευρά του, ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Ορους, Αρίστος Κασμίρογλου, αναφέρεται στην υπόθεση της σύλληψης του 48χρονου ισοβίτη: «Δεν προκύπτει από πουθενά ότι ζούσε στο Αγιον Ορος οκτώ χρόνια, αφού δεν ήταν εγγεγραμμένος. Το Αγιον Ορος δεν είναι ξέφραγο αμπέλι. Οι έλεγχοι είναι αυστηροί. Οι επισκέπτες εφοδιάζονται με το διαμονητήριο και την άδεια εισόδου, τα στοιχεία τους καταγράφονται και είναι στη διάθεση της Ιεράς Επιστασίας. Οσο για εκείνους που θέλουν να γίνουν μοναχοί, αυτομάτως εγγράφονται στο μοναχολόγιο το οποίο έχει κάθε μονή».

Κατά το παρελθόν πολλά είχαν ακουστεί για «επώνυμους» Ελληνες και ξένους -όπως ο Ράντοβαν Κάρατζιτς και ο Βίκτορ Γιανουκόβιτς- που αναζήτησαν καταφύγιο στο «Περιβόλι της Παναγιάς». Αστυνομικές πηγές υποστηρίζουν ότι όλα αυτά ήταν φήμες, ότι έλεγχοι γίνονταν, γίνονται και θα εξακολουθήσουν να γίνονται στο Αγιον Ορος, για το οποίο υπογραμμίζουν την ιερότητα και την πνευματικότητά του.

«Είναι ένας ιερός τόπος και όχι οι φυλακές Αλκατράζ», λέει χαρακτηριστικά αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ.,
 καταδεικνύοντας ότι όσοι κυκλοφορούν στα μοναστήρια, στα κελιά και τις σκήτες δεν είναι κακοποιοί. Οι μοναχοί και όσοι διαμένουν στα μοναστήρια, στα κελιά και τις σκήτες είναι καταγεγραμμένοι, ενώ και οι επισκέπτες δίνουν τα πλήρη στοιχεία τους για να πάρουν τα διαμονητήρια και ελέγχονται κατά την επιβίβασή τους στο πλοιάριο που θα τους περάσει απέναντι, στο λιμάνι της Δάφνης.

Ομως, σύμφωνα με τις Αρχές, το Αγιον Ορος είναι μια πολύ μεγάλη και κυρίως δυσπρόσιτη περιοχή. Υπάρχουν βαρκούλες που προσεγγίζουν διάφορα λιμανάκια και μπορούν να αποβιβάσουν κόσμο. Ετσι πρέπει να έκανε και ο 48χρονος φυγάς. Αποβιβάστηκε από απρόσιτο σημείο και όχι από το λιμάνι της Δάφνης, όπως όφειλε. Δεν είχε βγάλει διαμονητήριο ούτε είχε εγγραφεί ως δόκιμος μοναχός ούτε είχε πλαστά στοιχεία. Δηλαδή, για οκτώ χρόνια κυκλοφορούσε στο Αγιον Ορος ζώντας μόνος και τρώγοντας ό,τι έβρισκε. Φυσικά, κάποιες στιγμές ζητούσε τροφή και στέγη από διάφορους μοναχούς, οι οποίοι απλόχερα του τα παρείχαν χωρίς να ρωτούν πολλά, όπως άλλωστε κάνουν με όλους τους ανθρώπους που ζητούν βοήθεια.


ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ


 http://www.e-typos.com/ellada/article/105481/fugades-sto-agio-oros-emeis-den-eimaste-oute-astunomia-oute-limeniko-erhodai-se-emas-polloi-anthropoi-apelpismenoi-pou-zitoun-na-tous-voithisoume-anaferei-enas-gerodas/

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΚΑΡΑΒΙ 11-11-2014

Από την προσφατη επίσκεψή μας στην Ι.Μ Καρακάλλου.
Ι.Μ. ΒΑΤΟΠΕΔΙΟΥ


Ι.Μ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ πίσω Σκήτη Προφήτη Ηλία

Ι.Μ. ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ

Ι.Μ. ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ

Ι.Μ. ΙΒΗΡΩΝ

Ι.Μ ΚΑΡΑΚΑΛΛΟΥ

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Αυτό το Σάββατο, 15.11.2014, η «δημοκρατία» προσφέρει «Το Γεροντικόν»:


Αυτό το Σάββατο, 15.11, η «δημοκρατία» προσφέρει «Το Γεροντικόν»:
Ενα από τα σπουδαιότερα βιβλία της Ορθοδοξίας - Η ιστορική έκδοση του 1961 του Παντελή Πάσχου, για τους σπουδαίους ασκητές & γέροντες της Εκκλησίας, σε πιστή ανατύπωση!

Ο ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ


1.ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ
2. ΜΕΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ ΤΙΣ ΔΡΟΣΙΕΣ...
3.ΤΗΝ ΣΟΦΙΑΝ ΤΗΝ ΟΝΤΩΣ ΕΞ ΟΥΡΑΝΟΥ
4. Η ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΤΟΥ ΑΣΚΗΤΗ
5. Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΚΑΙ ΣΕΜΝΗ
6.ΝΥΜΦΗ ΧΡΙΣΤΟΥ
7. ΒΙΟΝ ΑΥΛΟΝ
8. Η ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΒΑΣΙΛΙΑ
9. ΜΙΛΟΥΣΑ ΕΥΘΑΡΣΩΣ
10. ΟΙ ΡΗΤΟΡΕΣ ΜΑΡΤΥΡΟΥΝ
11. ΜΑΡΤΥΣ ΕΘΕΛΟΥΣΙΟΣ
12. Η ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ
13. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗΝ
14. ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΑΣ
15. ΧΑΙΡΕΙΣ ΠΑΝΕΝΔΡΟΣΕ ΜΑΡΤΥΣ
16.Η ΤΕΛΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
17. ΕΧΕΙ ΤΟ ΣΟΝ ΠΝΕΥΜΑΟ ΟΥΡΑΝΟΣ

ΠΟΙΗΣΗ- ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΑ ΚΑΛΥΨΩ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ
ΨΑΛΛΕΙ Ο ΠΑΤΗΡ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
ΤΗΛ.-FAX:21050154246, ΚΙΝΗΤΟ :6947595559


Η αφάνταστη δύναμη της πίστης που γίνεται πράξη

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ
Χαριλάου Τρικούπη 6-10, Εμπορικό Κέντρο Atrium, Αθήνα
Τ: 211 11 98 900-901


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ
 
 
 
NIK BOΥΙΣΙΤΣ
ΑΣΤΑΜΑΤΗΤΟΣ
Η αφάνταστη δύναμη της πίστης που γίνεται πράξη

Σελίδες 328,σχήμα 14Χ21,τιμή 15.00 ευρώ / ISBN: 978-960-9550-49-9
Το βιβλίο μετέφρασε και επιμελήθηκε  ο Βασίλης Αργυριάδης.

Εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο αναγνωρίζουν το χαμογελαστό πρόσωπο και τα γεμάτα έμπνευση μηνύματα του Νικ Βούισιτς. Μολονότι γεννήθηκε χωρίς χέρια και πόδια, ο Νικ δεν επέτρεψε στη σωματική του διάπλαση να τον απομακρύνει από μια ζωή γεμάτη απολαυστικές περιπέτειες, μια καριέρα γεμάτη νόημα και σκοπό, κι ένα σωρό διαπροσωπικές σχέσεις αγάπης. Ο Νικ υπερπήδησε προκλήσεις και δυσκολίες, εστιάζοντας στη σκέψη πως η ζωή του έχει αξία και είναι ένα δώρο για τους άλλους, και πως ακόμα κι αν συναντά δυσκολίες, ο Θεός θα είναι πάντα δίπλα του και θα κρατά στα δικά Του χέρια τον έλεγχο της πορείας του. Ο Νικ αποδίδει την επιτυχία του στη δύναμη που εκλύεται όταν αποφασίζουμε να κάνουμε την πίστη μας πράξη!

Με το Ασταμάτητος ο Νικ προσφέρει έμπνευση και καθοδήγηση σε θέματα όπως:
. προσωπικές κρίσεις
. ζητήματα σχέσεων
. προβλήματα στη δουλειά ή την καριέρα
. ανησυχίες όσον αφορά την υγεία ή κάποιο είδος αναπηρίας
. αυτοκαταστροφικές σκέψεις και αισθήματα - εξαρτήσεις
. επιθέσεις, κατατρεγμοί, σκληρότητα και μισαλλοδοξία
. χειρισμός ζητημάτων που ξεπερνούν τον έλεγχό μας
. προσπάθεια ανοίγματος προς τους άλλους 
. ισορροπία στο σώμα, το νου, την καρδιά και το πνεύμα

Αφηγούμενος συναρπαστικές ιστορίες, είτε από τη δική του εμπειρία είτε από την εμπειρία άλλων, ο Νικ εξηγεί πώς μπορεί ο καθένας να χτίσει μια «ΖΩΗ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΑ» και να γίνει «ΑΣΤΑΜΑΤΗΤΟΣ»!

_________________________________________________________________

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ


. Η ζωή μου ξεχειλίζει από σκοπό και αγάπη. Είμαι τάχα ελεύθερος από έγνοιες; Είναι τάχα η κάθε μέρα μου ηλιόλουστη και ολάνθιστη; Όχι, όλοι ξέρουμε ότι η ζωή δεν πάει έτσι. Αλλά ευχαριστώ τον Θεό για κάθε μία στιγμή που μου επιτρέπει να βαδίζω πάνω στο μονοπάτι που διάνοιξε Εκείνος για μένα. Εσύ κι εγώ είμαστε εδώ για κάποιο σκοπό. Εγώ βρήκα τον δικό μου κι εσύ πρέπει να εκλάβεις την ιστορία μου ως διαβεβαίωση ότι κι ο δικός σου δρόμος σε περιμένει.

. Τίποτα δεν μπορεί να σε κατακρημνίσει πιο γρήγορα από το να ζεις τη ζωή σου χωρίς σκοπό ή να λοξοδρομείς από αυτό που σε παθιάζει, από το χάρισμα που σου δίνει χαρά και παρέχει στη ζωή σου νόημα και πληρότητα. Αν νιώθεις ότι βυθίζεσαι στην απελπισία, αποστραγγισμένος από ενέργεια, στεγνός από πίστη, αναρωτήσου: Τι μετράει περισσότερο για μένα; Τι μου δίνει χαρά; Τι με κινητοποιεί δίνοντας νόημα στη ζωή μου; Πώς μπορώ να επιστρέψω πάλι σ' αυτό;

. Πάρα πολλοί άνθρωποι έχουν φευγαλέες σκέψεις αυτοκτονίας ή αυτοτραυματισμού. Αυτό που θα σου σώσει τη ζωή σ' αυτές τις περιπτώσεις είναι να απαγκιστρώσεις το βλέμμα σου από τον εαυτό σου και να το στρέψεις προς τα πρόσωπα που αγαπάς, να το απαγκιστρώσεις από τον πόνο της στιγμής και να το στρέψεις στις δυνατότητες που κρύβει το μέλλον.

. Ακολούθα τα χαρίσματά σου και ό,τι σε παθιάζει. Οι πιο ισορροπημένοι, σταθεροί, ευτυχείς και πλήρεις άνθρωποι που γνωρίζω είναι εκείνοι που χτίζουν τις ζωές τους γύρω από μια αδιάκοπη εξέλιξη και πλήρη έκφραση των ταλέντων και των ενδιαφερόντων τους. Δεν κάνουν επαγγέλματα ή καριέρες. Διαθέτουν απλά στόχους και παθιάζονται μ' αυτούς. Πέφτουν με τα μούτρα. Αν κάνεις αυτό που αγαπάς και βιοπορίζεσαι απ' αυτό, δεν θα χρειαστεί να δουλέψεις ούτε μια μέρα στη ζωή σου και αυτό που ονομάζεται συνταξιοδότηση θα είναι απλά μια υπόθεση των άλλων.

. Κάποιες φορές ο καλύτερος τρόπος να γιατρέψεις το ίδιο σου το κορμί, τον νου, την καρδιά και το πνεύμα σου είναι να χρησιμεύσεις ως πηγή παρηγοριάς και υποστήριξης σε κάποιον άλλο γύρω σου. Γεμίζοντας το καλάθι κάποιου άλλου, ενδέχεται να δεις και το δικό σου να γεμίζει.

. Είμαστε όλοι συνδεδεμένοι μεταξύ μας. Έχουμε όλοι τις ίδιες βασικές ανάγκες να αγαπάμε και να μας αγαπούν. Θέλουμε όλοι να υπηρετούμε ένα σκοπό και να ξέρουμε ότι η ζωή μας έχει αξία. Ισορροπημένη ζωή σημαίνει επίσης ζωή σε αρμονία με τους άλλους, πράγμα που ίσως απαιτεί την παραίτηση από τον εαυτό μας, προκειμένου να συμμετέχουμε σε κάτι μεγαλύτερο, μια πληρέστερη ζωή.


H εκτύπωση του βιβλίου έγινε στις Γραφικές Τέχνες «ΛΥΧΝΙΑ Α.Ε.»
Πληροφορίες: Xαράλαμπος Θεοδώρου 210 3226 343, sales@enploeditions.gr


1H HMEΡΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ !
ΗΜΕΡΑ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΧΩΡΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 
ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΕΝ ΠΛΩ 
ΧΑΡ. ΤΡΙΚΟΥΠΗ 6-10, ΑΘΗΝΑ.


Μαρία Σούμπερτ 
6938255522

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

Το Αγιον Ορος αλλιώς


«Στο Αγιον Ορος δεν γεννιούνται άνθρωποι...».

Αυτή η φράση, αυταπόδεικτη αλλά και τόσο αναπόδραστα νομοτελειακή, χαράσσεται στο μυαλό όταν διαβάζει κανείς το κείμενο που συνοδεύει τις φωτογραφίες του Στράτου Καλαφάτη στο λεύκωμα «Athos. Τα χρώματα της πίστης» (εκδόσεις Αγρα).

Μια γνωστή διαπίστωση η οποία υπενθυμίζει μια εντυπωσιακή ιδιαιτερότητα, ακόμη πιο εντυπωσιακή από τη γενεσιουργό αιτία της, το περίφημο άβατο.

Θυμίζει δυστοπικό σενάριο σε υποφωτισμένη ταινία επιστημονικής φαντασίας, όμως το Αγιον Ορος είναι ένας τόπος που ελάχιστα έχει να κάνει με το φανταστικό.

Ιστορίες σε μια παλέτα

Οι ιστορίες του ανδροκρατούμενου κόσμου του εκτυλίσσονται σε μια παλέτα που διαθέτει περισσότερα χρώματα από το αυστηρά μονοχρωματικό μαύρο των ρασοφόρων μοναχών.

Αυτό είναι το Αγιον Ορος που μας συστήνει ο Στράτος Καλαφάτης μέσα από τις υπερκορεσμένες χρωματικά φωτογραφίες του.

Τόσο στο λεύκωμα όσο και στην έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 11 Δεκεμβρίου στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο.

Ενα Αγιον Ορος με λαμπερά, ενίοτε εκτυφλωτικά χρώματα, φωτογραφημένο με ρεφλέκτορες, φακούς, φλας, «οτιδήποτε θα μπορούσε να συμπληρώσει το φως εκεί που δεν υπήρχε» έτσι ώστε να επιτευχθεί ένα έντονο κοντράστ, ένα σκληρό chiaroscuro, το οποίο τελικά παραπέμπει στην αναγεννησιακή ζωγραφική, στον Καραβάτζιο, σε έναν Ρέμπραντ.

Εσωτερικοί κόσμοι

Είναι εμφανές στα πορτρέτα των πρωταγωνιστών της «ιστορίας» που επιλέγει να αφηγηθεί ο Καλαφάτης, στους γέροντες του κελιού, στους μοναχούς, στους δόκιμους, στους μαθητές της Αθωνιάδας Σχολής, στους προσκυνητές, στα βλέμματα των οποίων συνοψίζονται εσωτερικοί κόσμοι που διέπονται από την «έλξη, τη βαθιά πίστη, την ανάγκη, την περιέργεια ή την απελπισία».

Στα τοπία με «τα πιο παρθένα μέρη που έχουν απομείνει στον πλανήτη», στην αρχιτεκτονική «με την ιστορία των χιλίων ετών», στην καθημερινότητα με τις λιτές λεπτομέρειες του ασκητικού βίου. Οπως είναι ένας πανηγυρικός ταβάς με ψάρια από τη Μονή Ιβήρων ή η όχι και τόσο μαύρη νύχτα που πέφτει στη Μονή Χιλανδαρίου.

Ετσι κατέγραψε το κέντρο του ορθόδοξου χριστιανικού μοναχισμού στα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα και έγινε ένας κρίκος στη μακρά αλυσίδα των φωτογράφων που ελκύονται από την αύρα της μοναστικής πολιτείας.

«Ο πρώτος που έφτασε ήταν ο Σεμπαστιάνοφ, ο οποίος μάλιστα έκανε 40.000 λήψεις με γυάλινες πλάκες - την τεχνική της εποχής, καθότι μιλάμε για το 1860.

Ακολούθησαν στις αρχές του 20ού αιώνα ο Στεφάν Πασέ και ο Φρεντ Μπουασονά, ενώ εννοείται ότι το φωτογράφισαν και Ελληνες, όπως οι φωτογράφοι της γενιάς του '50 και του '60, ο Τάκης Τλούπας, ο Κώστας Μπαλάφας, ο Σπύρος Μετλετζής. Θα μπορούσε αυτή η σειρά φωτογραφιών να είναι μια μικρή συνέχεια της καταγραφής του Ορους μέσα στον χρόνο».

Είκοσι πέντε επισκέψεις

Ο Καλαφάτης επισκέπτεται το Αγιον Ορος από τα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Το πρότζεκτ το ξεκίνησε όμως το 2008, όταν επανήλθε με τον φίλο και συνεργάτη του Αρσένιο Τοπτσίδη.

Δεν είναι μοναχός αλλά φωτογράφος ο οποίος τελείωσε την Αθωνιάδα Σχολή, το εκκλησιαστικό σχολείο του Ορους που ιδρύθηκε το 1749.

Ο Αρσένιος τον βοήθησε να έρθει σε επαφή με τους γέροντες και τους μοναχούς στη διάρκεια των 25 επισκέψεων του πενταετούς, όπως εξελίχθηκε, φωτογραφικού οδοιπορικού του.

«Χαρά και αποδοχή»

«Η αλήθεια είναι ότι δεν το είχα σκεφθεί ποτέ ως τότε γιατί είχα την πεποίθηση ότι το Αγιον Ορος δεν φωτογραφίζεται.

Οτι δεν μπορεί να ξεπεράσει κάποιος τη βαριά ιστορία του, τη θρησκευτικότητα και να δημιουργήσει εικόνες οι οποίες από τη μια θα σέβονται τον τόπο και από την άλλη τη δημιουργική αυτονομία του φωτογράφου».

Φορτωμένος με τον εξοπλισμό του άρχισε να διανύει μεγάλες αποστάσεις για να φτάσει στα μεγάλα μοναστήρια και στην έρημο όπου βρίσκονται οι σκήτες και τα κελιά με τους ερημίτες, στο νότιο τμήμα της χερσονήσου.

Συνάντησε ανθρώπους που τον εμπιστεύθηκαν και -μολονότι συχνά «ο φωτογραφιζόμενος προσπαθεί να βγάλει προς τα έξω την εικόνα που έχει ο ίδιος για τον εαυτό του, ενώ εκείνο που θέλει ο φωτογράφος από αυτόν μπορεί να είναι κάτι τελείως διαφορετικό» - όταν επέστρεψε και τους έδειξε τις εικόνες, υπήρξε «χαρά και αποδοχή» εκ μέρους τους.

Τα χρώματα της πίστης

Ποιο ήταν ωστόσο το άβατο του αβάτου; «Δεν επιτρέπεται να φωτογραφίσεις μέσα στους ναούς, κειμήλια που είναι πνευματική ιδιοκτησία των μοναστηριών ή όταν τελούνται μυστήρια. Θα μπορούσα να σας πω ότι σήμερα στον δικό μας τον κόσμο υπάρχουν περισσότεροι περιορισμοί.

Με τους μαθητές που έχω ως καθηγητής Φωτογραφίας αντιμετωπίζουμε συνέχεια περιστατικά τύπου "γιατί φωτογράφισες κοντά στην τράπεζα ή μπροστά στη Βουλή;" κ.τ.λ.

Αν περάσω έξω από το σπίτι σας και φωτογραφίσω το σπίτι σας, θα με ρωτήσετε γιατί το κάνω. Είναι λογικό. Θα έλεγα ότι στο Αγιον Ορος επιτρέπονται τα πάντα αν είσαι ξεκάθαρος και ρωτήσεις προτού φωτογραφίσεις».

Το λεύκωμα του Στράτου Καλαφάτη «Athos. Τα χρώματα της πίστης» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Αγρα.

ΠΗΓΗ: tovima.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...