Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015

Ο Χριστος ανάμεσά μας


Με ιδιαίτερη χαρά οι Εκδόσεις ΑΘΩΣ/ΕΦΗΒΙΚΑ αναγγέλουν την κυκλοφορία ενός σημαντικού βιβλίου με σχόλια γύρω από την Θεία Λειτουργία και διηγήσεις από όσα έζησαν και ζουν οι Άγιοί μας κατά τη διάρκεια της τέλεσής της.  

Οι συγγραφείς του Γιώργος Δανιάς και Χριστίνα Χατζηθανάση Δανιά,  γονείς και εκπαιδευτικοί, στηρίχθηκαν για την συγγραφή του σε έγκυρες πηγές, αλλά και στις συμβουλές αγιορειτών πατέρων.

Το βιβλίο με λίγα λόγια, απλά και κατανοητά, βοηθάει τον αναγνώστη να προσεγγίσει με δέος τα όσα συμβαίνουν κατά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας βήμα- βήμα.

Η εικονογράφηση της Παρασκευής Χατζηθανάση έρχεται να συμπληρώσει το κείμενο και να διευκολύνει ακόμη περισσότερο την κατανόηση του. Αν και αρχικά απευθύνεται στα παιδιά και στους εφήβους, οι  ενήλικες αναγνώστες  θα βρουν επίσης  στις σελίδες του αναλύσεις και επισημάνσεις που θα τους βοηθήσουν να βιώσουν την Θεία Λειτουργία πιο ουσιαστικά.

Η προσεγμένη αυτή έκδοση είναι εμπλουτισμένη με διηγήσεις, σχέδια και μια καλαίσθητη και εύχρηστη αφίσα.


 Απόσπασμα από το βιβλίο


 

               Γιατί λέγεται θεία Λειτουργία


τὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ γλώσσα, λεῖτος σημαίνει λαός. Ἄρα ἡ λέξη λειτουργία σημαίνει ἔργο τοῦ λαοῦ. Γιὰ μᾶς λοιπὸν τοὺς ὀρθοδόξους χριστιανούς, ἡ θεία Λειτουργία εἶναι ἕνα ἔργο θεϊκό, τὸ ὁποῖο ἐπι-τελεῖ ὁ ἱερέας τοῦ Θεοῦ μαζὶ μὲ τὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ.


Καὶ πῶς συμμετέχει ὁ λαὸς τοῦ Θεοῦ; Μὲ τὰ δῶρα του, τὸ στα-ρένιο πρόσφορο ποὺ προσφέρει, τὸ ἁγνὸ νᾶμα*, τὸ καθαρὸ κερί, τὸ ἐλαιόλαδο, ὅ,τι δηλαδὴ χρειάζεται γιὰ νὰ τελεσθεῖ ἡ ἀναίμακτη λατρεία. Μὲ τὴν ψαλμωδία, μὲ τὶς κοινὲς δεήσεις καὶ τέλος μὲ τὴ συμμετοχή του στὴν θεία Κοινωνία.


Γιὰ τὴν Ἐκκλησία μας εἶναι ἀδιανόητη ἡ τέλεση τῆς θείας Λειτουργίας χωρὶς τὴν συμμετοχὴ ἔστω καὶ ἑνὸς μόνο πιστοῦ ἢ χωρὶς νὰ κοινωνήσει ἔστω καὶ ἕνας μόνο πιστός. Γι᾽ αὐτὸ λέγεται Λειτουργία.





 Ὁ ἱερὸς Ναός

  
θεία Λειτουργία, ἀλλὰ καὶ κάθε σύναξη τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴν τέλεση τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν, γιὰ προσευχὴ καὶ δοξολογία τοῦ Θεοῦ, γίνονται μέσα στὸν ἱερὸ Ναό.


Ὁ πρῶτος Χριστιανικὸς Ναὸς ἦταν ὁ τόπος ὅπου ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς ἱερούργησε τὸ Μυστικὸ Δεῖπνο. Ἐκεῖ ὁ Χριστὸς παρέδωσε στοὺς Μαθητὲς Του τὸ μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας.


Κάθε ἱερὸς Ναός εἶναι ἕνα κομμάτι τοῦ Οὐρανοῦ ἐπάνω στὴν γῆ. Καὶ οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι ὅρισαν οἱ χριστιανικὲς Ἐκκλησίες νὰ εἶναι προσανατολισμένες πρὸς τὴν ἀνατολή, ὥστε νὰ ἔχουμε τὸ βλέμμα μας στραμμένο πρὸς τὸν Παράδεισο. Ἐκεῖ ὅπου ναὸς τῶν πιστῶν εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός.


Μπαίνοντας μέσα σὲ ἕναν ἱερὸ Ναὸ συναντᾶμε πρῶτα τὸν Νάρθηκα*. Εἶναι τὸ μέρος ἐκεῖνο στὸ ὁποῖο γινόταν ἡ κατήχηση

τῶν κατηχουμένων*, καὶ ἀπὸ τὸ ὁποῖο αὐτοὶ παρακολουθοῦσαν τὸ πρῶτο τμῆμα τῆς θείας Λειτουργίας.


Ἀπὸ τὸν Νάρθηκα εἰσερχόμαστε στὸν κυρίως Ναό*, δηλαδὴ στὸν χῶρο ὅπου παραμένουν οἱ πιστοὶ κατὰ τὴν τέλεση τῶν ἱερῶν Μυστηρίων καὶ τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν. Στὸ δεξιὸ κλίτος (πλευρὰ) τοῦ Ναοῦ δεσπόζει ὁ θρόνος* τοῦ ἀρχιερέως Χριστοῦ. Ἐκεῖ κάθε-ται ὁ Ἐπίσκοπος, ὡς ζωντανὴ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ. Στὸ ἀριστερὸ κλίτος βρίσκεται ὁ ἄμβωνας*. Ἀπὸ τὸν ἄμβωνα ὁ Διάκονος διαβά-ζει τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα.

 Τὸ ἱερώτερο μέρος τοῦ Ναοῦ εἶναι τὸ ἅγιο Βῆμα (Ἱερό)*. Χωρίζε-ται ἀπὸ τὸν κυρίως Ναὸ μὲ τὸ εἰκονοστάσι (τέμπλο)*, καὶ μπροστὰ ἀπ᾽ αὐτὸ ὑπάρχει τὸ ὑπερυψωμένο μέρος τοῦ Ναοῦ ποὺ ὀνομάζεται σολέας*. Δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ βρίσκονται τὰ ἀναλόγια* τῶν ἱερο-ψαλτῶν. Στὸ τέμπλο τοποθετοῦνται οἱ εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας, τοῦ τιμίου Προδρόμου καὶ τοῦ Ἁγίου τοῦ Ναοῦ.

 Τὸ Ἱερὸ συμβολίζει τὸν ἴδιο τὸν Οὐρανό, ὅπου εἶναι ὁ θρόνος τοῦ Θεοῦ, καὶ γι᾽ αὐτό, ὅπως εἴπαμε, εἶναι πάντοτε στὴν ἀνα-τολικὴ πλευρὰ τοῦ Ναοῦ. Στὸ μέσο τοῦ Ἱεροῦ βρίσκεται ἡ ἁγία Τράπεζα*. Πάνω σ᾽ αὐτὴν τελεῖται ἡ ἀναίμακτη θυσία, δηλαδὴ ἡ θεία Λειτουργία. Γιὰ τὴν τέλεση τῆς θείας Λειτουργίας ἁπλώνεται πάνω στὴν ἁγία Τράπεζα τὸ ἀντιμήνσιο*, ἕνα ὕφασμα καθαγια-σμένο σὲ ἐγκαίνια Ναοῦ, πάνω στὸ ὁποῖο ἀπεικονίζεται συνήθως ἡ Ἀποκαθήλωση τοῦ Χριστοῦ.

Σε μορφή PDF

Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015

Μήν ἀμελοῦμε τήν ἐξομολόγηση


Μήν ἀμελοῦμε τήν ἐξομολόγηση
1. Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός
 http://4.bp.blogspot.com/-4UocuKvLbG4/T125fKiQNvI/AAAAAAAABUY/38RcZ0phGzs/s1600/agKosmas.jpg
  «Ὁ ἀνεξομολόγητος ἄνθρωπος εἶναι ὅμοιος μέ ἕναν ἀβάπτιστον καί εἶναι ἀδύνατον νά σωθῇ. Καί ἀνίσως ἕνας ὅπου ἀπέθανεν ἐάν μέν καί ἐπρόφθασε νά ἐξομολογηθῇ καί ἄς μή κοινώνησεν εἶναι ἐλπίδα εἰς αὐτόν. Ἐάν δέ καί δέν ἐξομολογηθῇ, ἄς κοινωνήσει ὅσες φορές θέλει, τίποτες δέν ὠφελεῖται, μάλιστα βλάπτεται, ἐπειδή καί κοινωνεῖ ἀνάξια καί ἀλλοίμονον εἰς αὐτόν. Πρῶτον πρέπει νά γίνεται ἡ ἐξομολόγησις, ἔπειτα ἡ Ἁγία Κοινωνία. Πρῶτον νά πλύνωμε καί νά καθαρίσωμεν τό ἀγγεῖον καί ὕστερα νά βάλωμεν τό πολύτιμον πρᾶγμα μέσα».
          https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZK8JqhA9MyGmbCGGZZH2AzRRF61KP3xE9j6itNV518f2LsuSlGQ7vvY-gqawSY-0bHnl7ZFX94DMovC72frSQRGQTtDLyhXUYlikWwkj06BAfXsQkZbMh4ruCQQIKdDMPVACDy9VwLmM/s320/scan0002.jpghttp://www.colourbox.com/preview/2029136-736066-meadow-yellow-flower-on-a-white-background.jpg
2. Γέρων Πορφύριος
 http://www.porphyrios.net/wp-content/uploads/2011/08/osios-Porphyrios.jpg

Μο λεγε Παππούλης:
σο πι μακρι π τ Θε εναι νθρωπος, τόσο πι πολ στενοχωριέται κα ταλαιπωρεται π διάφορα πράγματα.  Πρέπει ν πηγαίνουμε στν πνευματικό μας ταν χουμε κάτι πο μς βασανίζει”.
“Ν ξομολογεσαι τακτικ κα καλά, γιατ κα Πατριάρχης ν εσαι, ν δν ξομολογεσαι, δν σώζεσαι”, μο επε μι λλη φορά.
λεγε ώς, μ τ μυστήριο τς ξομολογήσεως ,τι εναι πεσμένο χάμω νορθώνεται. Μς επε κάποτε τ συγκινητικ περίπτωση νς μοναχο, ποος εχε πάει μικρς στ γιο ρος κα εχε πολλ χαρίσματα, πο τν καμναν ν νιώθει τι ζοσε μέσα στν παράδεισο.
Μι μέρα δν κανε πακο σ κάτι, πο το επε Γέροντάς του, κα το φυγε τότε λη ατ χαριτωμένη κατάσταση. ταν γύρισε Γέροντάς του κι κανε ξομολόγηση κα διαβάστηκε συγχωρητικ εχή, μέσως πανλθε κατάσταση κείνη τς χάριτος, τν ποία εχε πολέσει.

Γέρων Πορφύριος τόνιζε πάντοτε τι, ταν εμαστε μέσα στν κκλησία, ταν συμμετέχουμε στ Μυστήρια τς κκλησίας, εμαστε μέσα στν παράδεισο. Κα τι, σο πι πολ συμμετέχουμε στ Μυστήρια, τόσο πι πολ εμαστε στν αώνια ζωή. Γι’ ατ κα πάντοτε μς θύμιζε τ ρήση το Κυρίου μας: 
πιστεύων ες τν Υἱὸν χει ζων αώνιον”.
 http://www.ecclesiaofperea.org/photos/Ioannis3-16sm.jpg

ΥΠΕΞ: Διεθνή συνδιάσκεψη για τις χριστιανικές κοινότητες σε Μ.Ανατολή και Β.Αφρική

«Αναγκαία η ανάληψη συντονισμένης δράσης»

ΥΠΕΞ: Διεθνή συνδιάσκεψη για τις χριστιανικές κοινότητες σε Μ.Ανατολή και Β.Αφρική
Αθήνα
Σε έγγραφο του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά προαναγγέλλεται ότι τον προσεχή Μάιο θα λάβει χώρα εντός του Κοινοβουλίου διεθνή συνδιάσκεψη για τις χριστιανικές κοινότητες στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Το εν λόγω έγγραφο διαβιβάστηκε τη Πέμπτη στη Βουλή, μετά από σχετική ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Νικήτα Κακλαμάνη.
«Η Ελληνική Κυβέρνηση παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή, την υπόθεση απαγωγής, από τον Απρίλιο του 2013, των δύο Αρχιερέων Χαλεπίου, του Ελληνορθόδοξου Μητροπολίτη του Πατριαρχείου Αντιοχείας κ. Παύλου και του Συρορθόδοξου Μητροπολίτη κ. Ιωάννη, ευρισκόμενη σε επαφή και στενή συνεργασία -μεταξύ άλλων- με το Πατριαρχείο Αντιοχείας, προς το οποίο έχει επανειλημμένως εκφράσει τη συνεχή και αμέριστη υποστήριξή της» σημειώνει ο κ. Κοτζιάς.
Όπως εξάλλου τονίζει ο υπουργός Εξωτερικών, σε ευρύτερο πλαίσιο το υπουργείο επιδεικνύει το μέγιστο δυνατό ενδιαφέρον για την κατάσταση των χριστιανικών κοινοτήτων στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική.
«Έχω επανειλημμένα τονίσει σε επαφές μου με θεσμικούς παράγοντες της ΕΕ, ομολόγους μου υπουργούς Εξωτερικών εντός και εκτός ΕΕ, την αναγκαιότητα ανάληψης συντονισμένης δράσης για την προστασία των χριστιανικών πληθυσμών», αναφέρει ο κ. Κοτζιάς και ενημερώνει ότι «στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Εξωτερικών αναλαμβάνει, τον προσεχή Μάιο, την πραγματοποίηση Διεθνούς Συνδιάσκεψης, που θα θέσει στο επίκεντρο της προσοχής αυτούς τους πληθυσμούς, δίνοντας έμφαση στην πολυεθνικότητα, την πολυθρησκευτικότητα και την πολυπολιτισμικότητα που η Ελλάδα υποστηρίζει σε ό,τι αφορά αυτές τις περιοχές».
Πρόκειται για μια καταρχήν θετική πρωτοβουλία, αναφέρει σε δήλωσή του ο κ. Κακλαμάνης και προσθέτει, ότι θα περιμένει με ενδιαφέρον την πραγματοποίησή της και τα αποτελέσματα που θα προκύψουν στο μείζον αυτό ζήτημα.

 http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231395646

Ε΄ νηστειών ανακοίνωση ομιλίας, Κοιμ. Θεοτόκου Π.Φαλήρου



 Αρχιμανδρίτης π. Χριστοφόρος Νάνος:
«Νηστεία αληθής, η των παθών αλλοτρίωσις».
Ε΄ Κυριακή των νηστειών, μνήμη της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας. Η Εκκλησία προβάλει τη μορφή της αγίας που απέδειξε τη μεγάλη ανατροπή που φέρνει στη ζωή του ανθρώπου η συνάντηση με τον Χριστό. Η οσία Μαρία μέσα από την ασκητική εγκράτεια, τη νηστεία και την αδιάλειπτη προσευχή, βρήκε νέο νόημα στη ζωή της και κατέκτησε την αγιότητα.
Την ημέρα αυτή ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Χριστοφόρος Νάνος, μάς καθοδηγεί στο νόημα της πραγματικής νηστείας. Δίνει πληροφορίες για τη σύνδεση της νηστείας των τροφών με την γενικότερη εγκράτεια που καλείται να ασκεί ο Χριστιανός. Επιπλέον, επισημαίνει τον τρόπο που αυτή η ασκητική πρακτική συνδέεται με τον φωτισμό της ψυχής και την έλευση πνευματικής ευλογίας και ενίσχυσης από τον Θεό.
Μέσα από παραδείγματα του βίου των πατέρων της Εκκλησίας μας, εμπλουτίζουμε τη γνώση μας και παραδειγματιζόμαστε από τη θέληση και την έντονη επιθυμία για την προσέγγιση της αγιότητας.
Ο π. Χριστοφόρος, μέσα από την πνευματική του εμπειρία, απαντά σε ερωτήματα που σχετίζονται με την αξία της νηστείας για το σύγχρονο άνθρωπο και τις παρεκκλίσεις από την ορθή χρήση της, που συχνά παρατηρούνται στις μέρες μας.
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στο Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου, την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών – Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας (29 Μαρτίου), μετά την ιερά ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού.
Ώρα έναρξης Κατανυκτικού Εσπερινού: 6.00 μ.μ.
Ευχόμαστε καλό Πάσχα.
Ο Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου
Πρωτοπρεσβύτερος π. Ιωσήφ Ταγαράκης
Ιερός Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου
www. koimisifalirou.gr - Email: koimisifalirou@yahoo.gr
FB: /koimisifalirou
Αχιλλέως 30, 175 62, Παλαιό Φάληρο, Τηλ. 210 98 12 234

Τετάρτη 25 Μαρτίου 2015

Η λύπη εξαντλεί τις ψυχικές και σωματικές μας δυνάμεις



Η λύπη εξαντλεί τις ψυχικές και σωματικές μας δυνάμεις

Γέροντα, συχνά μου πονάει το στομάχι και δυσκολεύομαι να ανταποκριθώ στα πνευματικά μου καθήκοντα.
-Εσύ κάθεσαι και συζητάς με τους λογισμούς σου, τα βλέπεις όλα μαύρα και βασανίζεσαι χωρίς λόγο έτσι τσακίζεσαι ψυχικά και σωματικά.
Έπειτα από ένα τέτοιο τσάκισμα πονάει και το στομάχι, και πού να βρεθή μετά κουράγιο για πνευματικά; Μπορεί να πάρης κάτι και να σου περάση το στομάχι, αλλά, αν δεν λείψη η στενοχώρια, πάλι θα πονέση.
Μη δέχεσαι τους λογισμούς που σε απογοητεύουν, για να μην αχρηστέψης τα δώρα που σου έχει δώση ο Θεός. Όσο θα τοποθετήσαι σωστά, τόσο θα γαληνεύης και θα ηρεμής, και τόσο η υγεία σου θα καλυτερεύη και δε θα έχης ανάγκη από φάρμακα.
Η στενοχώρια αφοπλίζει τον άνθρωπο. Του ρουφάει όλο το μεδούλι των ψυχικών και σωματικών του δυνάμεων και δεν τον αφήνει να κάνη τίποτε. Δηλητηριάζει την ψυχή και φέρνει ανωμαλίες και στο σώμα. Χτυπάει στα πιο ευαίσθητα μέρη του σώματος και εξασθενεί τον άνθρωπο με το άγχος που δημιουργεί.
Το δηλητηρίασμα από την πίκρα μπορεί να καταβάλη τελείως όχι μόνον έναν ευαίσθητο οργανισμό αλλά και γερούς οργανισμούς. Μια αδελφή εδώ ξέρετε τί δυνατότητες έχει; Μπορεί να κάνη πολύ καλή πνευματική εργασία, και στις δουλειές είναι σπίρτο!
Όλο το μοναστήρι μπορεί να το φέρη βόλτα, αλλά, επειδή την πιάνει αυτό το τσάκισμα από την στενοχώρια, δεν μπορεί να κάνη τίποτε χαραμίζεται. Κι έτσι αχρηστεύεται μια γερή μηχανή.

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...