Κυριακή 30 Αυγούστου 2015

ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ (ΦΩΤΟ)


Ξεκίνησε σήμερα το πρωί τις εργασίες της, στον ιστορικό Ναό της Αγίας Τριάδας Ταξείμ, στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης, η Σύναξις της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου, η οποία συνεκλήθη από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, με σκοπό την αμοιβαία γνωριμία και επικοινωνία των αρχιερέων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, την ενημέρωσή τους για επίκαιρα εκκλησιαστικά ζητήματα, την λειτουργία των ανά τον κόσμο ορθόδοξων επισκοπών, τους διαλόγους με τους ετεροδόξους κ.α.
Στην Σύναξη μετέχουν οι Ιεράρχες του Θρόνου από τα πέρατα του κόσμου, αλλά και οι Αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος που υπάγονται στην πνευματική του δικαιοδοσία (των λεγόμενων «νέων χωρών») και συνάμα είναι μέλη της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. 
Η Σύναξη θα διαρκέσει έως τις 2 Σεπτεμβρίου και οι Αρχιερείς θα συνεορτάσουν την αρχή του εκκλησιαστικού έτους στο Φανάρι την 1η Σεπτεμβρίου, η οποία έχει καθιερωθεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως η ημέρα προσευχής για το Περιβάλλον. 

Περί σιωπής

Το να σωπαίνει κανείς για πράγματα που τον αφορύν, λέγεται ταπεινοφροσύνη.
Το να σωπαίνει για σφάλματα των άλλων, λέγεται φρόνηση.
Το να σωπαίνει την ώρα της δοκιμασίας και του πόνου λέγεται ηρωϊσμός.
Το να σωπαίνει για τα περιτά λόγια,λέγεται σοφία.
Το να χρησιμοποιεί σωτά τη σιωπή, λέγεται αγιότητα.

Σάββατο 29 Αυγούστου 2015

Τον Οκτώβριο στο Παναφρικανικό Κοινοβούλιο ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας


Τον Οκτώβριο στο Παναφρικανικό Κοινοβούλιο ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας
Ο Πρόεδρος του Παναφρικανικού Κοινοβουλίου (ΠΑΚ), ενός θεσμού στον οποίο αντιπροσωπεύονται τα Κοινοβούλια των 53 χωρών της Αφρικής, κ. Roger NKODO DANG, προσκάλεσε την Α.Θ.Μ.
Τον Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρο Β', να επισκεφθεί επισήμως το Παναφρικανικό Κοινοβούλιο, την 5η Οκτωβρίου 2015, στην έδρα του το Midrand της Νοτίου Αφρικής, προκειμένου να απευθύνει ομιλία κατά την επίσημη τελετή έναρξης της 4ης Συνόδου του Παναφρικανικού Κοινοβουλίου.
Την πρόσκληση παρέλαβε ο Επίσκοπος Μοζαμβίκης Ιωάννης, ο οποίος είναι Σύνδεσμος της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ) με το Παναφρικανικό Κοινοβούλιο.
Είναι η πρώτη φορά που θρησκευτικός ηγέτης επισκέπτεται το Παναφρικανικό Κοινοβούλιο (ΠΑΚ) και θα είναι ομιλητής στη Γενική Συνέλευση.
Το γεγονός αυτό καταδεικνύει τον εξέχοντα ρόλο του Ελληνορθοδόξου Πατριαρχείου στην Αφρικανική Ήπειρο, καθώς και την αναγνώριση του τεραστίου έργου που συντελείται σε όλα τα μήκη και πλάτη αυτής, υπό τη σκέπη και την καθοδήγηση του Πατριάρχη της Αγάπης κ.κ. Θεοδώρου Β΄, τόσο στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που ταλανίζουν την πολύπαθη αυτή γωνιά της γης, όσο και στην συνεισφορά του στο διάλογο μεταξύ των πολιτισμών και την ειρηνική συνύπαρξη αυτών.

Τουριστικά αξιοθέατα η ελιά και η μυρτιά που φύτεψε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στη Σμύρνη

Στην Τουρκία
Τουριστικά αξιοθέατα η ελιά και η μυρτιά που φύτεψε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στη Σμύρνη


Ενώ η ελιά έχει μεγαλώσει αρκετά για να δώσει τον πρώτο καρπό, η μυρτιά έχει μετατραπεί σε «δέντρο ευχών», με ντόπιους και τουρίστες να δένουν σημειώματα στα κλαδιά της

Απρόσμενη όσο και εκπληκτική εξέλιξη είχε η κίνηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και του Δημάρχου Σμύρνης Αζίζ Κοκάογλου να φυτέψουν μία ελιά και μία μυρτιά στην αυλή του Ιερού Ναού του Αγίου Βουκόλου, στις 6 Φεβρουαρίου. Τα δύο δέντρα όχι μόνο αναπτύχθηκαν, αλλά εξελίχθηκαν σε τουριστική ατραξιόν, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό τουριστών, οι οποίοι επισκέπτονται την εκκλησία για να τα φωτογραφίσουν και να... κάνουν μία ευχή!





Στις 6 Φεβρουαρίου, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος και ο Δήμαρχος της Σμύρνης φύτεψαν τα δύο δέντρα στην αυλή του Ναού, σε μία συμβολική πράξη – μήνυμα για τους λαούς της Τουρκίας και της Ελλάδας.

Τόσο η ελιά, όσο και η μυρτιά αναπτύχθηκαν. Ενώ η ελιά είναι έτοιμη να δώσει τον πρώτο καρπό, η μυρτιά μετατράπηκε σε «δέντρο των ευχών». Ντόπιοι κάτοικοι και τουρίστες δένουν σημειώματα με ευχές στα κλαδιά του, καθώς συρρέουν σε μεγάλους αριθμούς στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού του Αγίου Βουκόλου. Όπως αναφέρουν πηγές, στο ναό έχουν βρεθεί πολλοί Έλληνες ορθόδοξοι, οι οποίοι φωτογραφίζουν τα δύο δέντρα και τοποθετούν με τη σειρά τους τις ευχές τους.
 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ 30-8-2015

Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(Ματθ. κα΄ 33-42)
Ὁ Κύριος, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, διηγήθηκε στοὺς Ἰουδαίους τήν παραβολὴ τῶν κακῶν γεωργῶν: «Ἕνας ἄνθρωπος» εἶπε, «ἐφύτευσε ἀμπελῶνα, τόν ἐμπιστεύθηκε σὲ γεωργοὺς καὶ ἔφυγε σὲ ἄλλο τόπο. Ὅταν ἔφθασε ὁ καιρὸς τῆς συγκομιδῆς ἔστειλε τούς ὑπηρέτες του γιὰ νὰ πάρουν τούς καρποὺς ποὺ δικαιούνταν. Οἱ γεωργοὶ ὅμως ὄχι μόνο ἀρνήθηκαν, ἀλλὰ σκεπτόμενοι πονηρά κακοποίησαν τούς ἀπεσταλμένους καὶ στὸ τέλος σκότωσαν καὶ τόν γιό του».
Ἀφοῦ τελείωσε τή διήγηση ὁ Ἰησοῦς στράφηκε πρὸς τοὺς ἄρχοντας τῶν Ἰουδαίων καὶ τοὺς ρώτησε: «Ὅταν θὰ ἔλθει ὁ ἰδιοκτήτης τοῦ ἀμπελῶνος τὶ πρέπει νὰ κάνει στοὺς γεωργούς, ποὺ ἔφθασαν στὸ σημεῖο νὰ φονεύσουν τούς ὑπηρέτες του, στὸ τέλος δὲ φόνευσαν καὶ τό παιδὶ του;» καὶ αὐτοὶ ἀπήντησαν: «Μὲ κακὸ θάνατο θὰ τούς ἐξολοθρεύσει καὶ θὰ παραδώσει τόν ἀγρὸ σὲ ἄλλους γεωργούς, ποὺ θὰ τοῦ ἀποδώσουν τούς καρπούς του».
Ἡ ἀπάντηση αὐτὴ τῶν Ἰουδαίων ἦταν συγχρόνως καὶ ἡ καταδίκη τους. Ἡ παραβολὴ τοῦ ἀμπελῶνος ξεσκέπασε τήν τυπολατρία τῶν θρησκευτικῶν ἡγετῶν τῶν Ἰουδαίων καὶ τή στάση τους ἀπέναντι στὸ Θεό. Ἀφοροῦσε ὅμως καὶ ὁλόκληρο τόν Ἰσραηλιτικὸ λαό, διότι φανέρωσε τὶς ἐπιπτώσεις ἀπὸ τήν ἀνυπακοὴ στὶς θεῖες ἐντολές.
Γιὰ τοὺς ἀκροατές τοῦ Ἰησοῦ ἦταν γνωστό ἀπὸ τά προφητικὰ βιβλία τί ἐννοοῦσε αὐτὴ ἡ παραβολή, ἐπειδὴ εἶναι γραμμένο στὸν προφήτη Ἠσαΐα: «Λαὲ τοῦ Ἰσραήλ, ἐσεῖς εἶστε τό ἀμπέλι ποὺ ἀνήκει στὸν Κύριο τοῦ σύμπαντος κι ἐσεῖς, ὁ λαὸς τοῦ Ἰούδα, εἶστε ἡ ἀγαπημένη Του φυτεία». Ὅμως οἱ Ἰουδαῖοι κατὰ καιρούς ξεχνοῦσαν τὶς εὐεργεσίες τοῦ Θεοῦ καὶ πολλὲς φορὲς στάθηκαν ἀχάριστα ἀπέναντι Του. Ὁ Θεὸς δὲν τούς ἔδωσε χέρσα περιοχή, ἀλλὰ «ἀμπελῶνα» ὀργανωμένο ἀπὸ τόν ἴδιο μὲ ὅλες τὶς δυνατότητες καλλιέργειας. Δὲν τούς ἔδωσε μόνο τό ἔργο ἀλλὰ καὶ τά μέσα γιὰ τήν ἐπιτυχῆ ἐκτέλεση του. Διότι κάθε ἀποστολή τοῦ Θεοῦ εἶναι γιὰ τόν ἄνθρωπο ἕνα μεγάλο προνόμιο μέ μιὰ ἐξαιρετικὴ δυνατότητα. Αὐτὸ εἶναι τό πρῶτο χαρακτηριστικὸ τοῦ οἰκοδεσπότη τῆς παραβολῆς.
Τό δεύτερο χαρακτηριστικὸ εἶναι ἡ ἐμπιστοσύνη καὶ ἡ ἐλευθερία ποὺ ἀφήνει στοὺς γεωργούς. Ὅταν ὁ Θεὸς ἐμπιστεύεται κάτι στὸν ἄνθρωπο τό κάνει μεγαλόκαρδα, δὲν κάθεται νὰ ἐλέγχει συνεχῶς κάθε τί. Ἀφήνει πρωτοβουλία καὶ ἐλευθερία. Ὁ οἰκοδεσπότης, μετὰ τήν ἀνάθεση τῆς ἐντολῆς καὶ τήν προσφορὰ ὅλων τῶν ἀπαραίτητων γιὰ τήν ἐπιτυχία τοῦ ἔργου τῶν γεωργῶν, «ἀπεδήμησεν», ἀνεχώρησε σὲ μέρος μακρινό. Δὲν κάθησε ἀπὸ πάνω τους νὰ τούς ἐπιβλέπει σὰν τυραννικὸς ἐπιστάτης. Τούς ἄφησε ἐλεύθερους στὴν ἐργασία τους, δείχνοντάς τους ἐκπληκτικὴ ἐμπιστοσύνη.
Ὁ Θεός τήν ἰδία ἄνεση καὶ ἐλευθερία δράσεως ἀφήνει στὸν ἄνθρωπο κάθε ἐποχῆς. Εἶναι πράγματι προνόμιο, ἀλλὰ καὶ φοβερὴ εὐθύνη αὐτὴ ἡ ἐλευθερία. Εἶναι ἐκεῖνο ποὺ καθιστᾶ τόν ἀνθρώπινο κόπο ἔργο προσωπικὸ καὶ ὄχι «δουλεία». Τό προνόμιο ὅμως αὐτὸ συνδέεται μὲ τόν κίνδυνο νὰ μὴν ἀξιοποιηθεῖ σωστά. Καὶ ἡ συνέχεια τῆς παραβολῆς δείχνει σὲ τὶ ἀπίστευτο σημεῖο μπορεῖ νὰ φθάσει ἡ ἐκμετάλλευση τῆς ἐλευθερίας ποὺ δώρισε ὁ Θεός.
Οἱ γεωργοὶ, ὅταν συνήθισαν στὸν ἀμπελῶνα, τόν ἀνακήρυξαν κτῆμα τους. Δὲν τούς ἔφθανε ἡ ἐργασία μέσα σὲ αὐτόν, ποὺ τούς ἔδινε μιὰ ἄνετη ζωή, ἀλλὰ ἐπιθύμησαν τήν κατοχή του. Ὅταν «ἤγγισεν ὁ καιρὸς» καὶ τούς ζητήθηκαν ἀπὸ τόν οἰκοδεσπότη «οἱ καρποί», ξέχασαν κι εὐγνωμοσύνες καὶ ὑποσχέσεις καὶ δὲν δίστασαν, γιὰ νὰ «κατάσχουν τήν κληρονομίαν», νὰ καταφύγουν στὰ πιὸ ἀπάνθρωπα καὶ σκληρὰ μέσα. Ξυλοκόπησαν, σκότωσαν καὶ λιθοβόλησαν τοὺς ἀπεσταλμένους τοῦ εὐεργέτη.
Ἡ τιμωρία ὅμως δὲν ἀκολουθεῖ ἄμεσα. Ὁ οἰκοδεσπότης δὲν βιάζεται νὰ ἐπιβάλει κυρώσεις. Μακροθυμεῖ καὶ στέλνει τόν ἕναν ἀπεσταλμένο μετὰ τόν ἄλλο: «πάλιν ἀπέστειλεν ἄλλους δούλους πλείονας τῶν πρώτων». Τελικὰ στέλνει «τόν υἱὸν αὐτοῦ». Προσφέρει ὅλο καὶ νέες εὐκαιρίες γιὰ νὰ συναισθανθοῦν οἱ γεωργοὶ τό χρέος τους.
Αὐτὴ ἡ τακτικὴ ἴσως δὲν ἱκανοποιεῖ τούς πιὸ ἀνυπόμονους, ποὺ θὰ ἤθελαν «ἁμάρτημα καὶ ἀστραπιαία τιμωρία». Ἀλλὰ ἂς σκεφθοῦμε τὶ θὰ γινόταν μὲ ὅλους μας, ἂν ἴσχυε μιὰ τέτοια ἀρχή. Ἡ ὑπομονὴ τοῦ Θεοῦ γιὰ μιὰ εὐκαιρία ἀλλαγῆς τοῦ ἀνθρώπου παρουσιάζεται ἀπέραντη, ἔστω κι ἂν σκανδαλίζει μερικοὺς βιαστικούς.
Αὐτὴ ὅμως ἡ στάση δὲν σημαίνει ὅτι εὐλογεῖται ἡ ἀσυδοσία. Ἡ κρίση δὲν ἔρχεται βιαστικὰ καὶ σπασμωδικά, στὸ τέλος ὅμως φθάνει καὶ εἶναι ἀμείλικτη καὶ ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ δὲν ἀστειεύεται. Γι” αὐτὸ ὁ Χριστὸς ρωτάει τοὺς ἰδίους τοὺς ἀκροατές Του: «ὅταν λοιπὸν ἔλθει ὁ κύριος τοῦ ἀμπελιοῦ, τὶ θὰ κάνει στοὺς γεωργοὺς ἐκείνους;» Ἡ ἀπάντηση ἔρχεται εὔκολα: «θὰ τούς ἐξολοθρεύσει μὲ τόν χειρότερο τρόπο καὶ τό ἀμπέλι θὰ τό δώσει σὲ ἄλλους γεωργούς, οἱ ὁποῖοι θὰ τοῦ παραδώσουν τούς καρποὺς στὸν καιρό τους». Αὐτὸ ἐπιβεβαιώνει στὴ συνέχεια ὁ ἴδιος ὁ Ἰησοῦς προαναγγέλλοντας ὅτι θὰ ἀφαιρεθεῖ ἀπὸ τοὺς Ἰουδαίους «ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ» καὶ θὰ δοθεῖ σὲ νέο λαό, ποὺ θὰ ἀποδώσει τούς καρπούς.
Ἡ παραβολὴ τοῦ ἀμπελῶνος ἀποτελεῖ κατ” ἐπέκταση μιὰ συνεχῆ προειδοποιήση γιὰ ὅλους μας –ἔθνος, ἐκκλησία, χριστιανικὲς κοινότητες, κληρικοὺς καὶ λαϊκοὺς– ποὺ ὁ Θεὸς ἔχει τιμήσει μὲ μιὰ ὑψηλὴ ἀποστολή, μὲ μιὰ ἰδιαίτερη ἐμπιστοσύνη. Ἂς μὴν ἀναπαυόμαστε στὸ ὅτι μᾶς ἔχει δοθεῖ κάτι πολύτιμο. Ἂν δὲν ἀνταποκριθοῦμε εὐσυνείδητα στὴν εὐθύνη, ἡ ἀρχικὴ τιμὴ ποὺ μᾶς ἔγινε μπορεῖ νὰ ἐξελιχθῆ σὲ τραγωδία.
Μὴν φαντασθοῦμε ὅτι ἡ εὔνοια τοῦ Θεοῦ μᾶς ἀνήκει, λέγοντας, ὅπως ἄλλοτε οἱ Ἑβραῖοι: «πατέρα μας ἔχομεν τόν Ἀβραάμ». Ὁ Ἰωάννης ὁ Βαπτιστὴς φώναξε στοὺς ἀμετανόητους ὅτι ὁ Θεὸς «μπορεῖ νὰ δημιουργήσει ἀπὸ τὶς πέτρες αὐτὲς παιδιὰ τοῦ Ἀβραάμ», καὶ δὲν ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ κανένα ἔθνος ἢ ἄτομο. Πολὺ δὲ περισσότερο ὅταν αὐτὸ δὲν συμμορφώνεται μὲ τό θέλημα Του.
Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, τό μήνυμα τῆς παραβολῆς φανερώνει τήν ἐμπιστοσύνη τοῦ Θεοῦ στὸν ἄνθρωπο, τή μακροθυμία Του γιὰ τήν ἀλλαγὴ τῶν κακῶν καὶ τήν τελικὴ ἀμείλικτη ἐπέμβαση Του. Μετὰ τόν Θεὸ καὶ τόν ἄνθρωπο ἡ παραβολὴ ἀναφέρεται στὸν Θεάνθρωπο. Ὑπογραμμίζει ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ Υἱός καὶ ὄχι ἁπλὸς ἀπεσταλμένος ὑπηρέτης. Ἡ ἐμπιστοσύνη τοῦ Θεοῦ στὸν ἄνθρωπο μὲ τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ στὴ γῆ ξεπερνᾶ κάθε σύλληψη τοῦ νοῦ. Γι” αὐτὸ, ἀπὸ τότε ἡ προσωπικὴ εὐθύνη τοῦ κάθε ἀνθρώπου παραμένει ἀκέραιη καὶ πρέπει ὁ καθένας νὰ φροντίσει ὥστε νὰ φανεῖ ἀντάξιος τῆς ἐμπιστοσύνης αὐτῆς τοῦ Θεοῦ, διότι μόνο ἔτσι θὰ πραγματοποιηθῆ ἡ σωτηρία μας. Ἀμήν.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Πέμπτη 27 Αυγούστου 2015

Έκθεση και εκδηλώσεις για τα 60 χρόνια από τα Σεπτεμβριανά


Στοιχειώνει ακόμη τις μνήμες το «γιατί;»

Έκθεση και εκδηλώσεις για τα 60 χρόνια από τα Σεπτεμβριανά

Αθήνα
Εξήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το πογκρόμ κατά του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης, στις 6-7 Σεπτεμβρίου 1955.

Τιμώντας τα θύματα αυτής της θλιβερής επετείου ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων. η Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών (ΟΙΟΜΚΩ) και ο Μορφωτικός Σύνδεσμος Μακροχωρίου διοργανώνουν έκθεση υπό τον τίτλο «Tα Σεπτεμβριανά εν θερμώ στα πρωτοσέλιδα» και σειρά εκδηλώσεων, που θα φιλοξενηθούν στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων συνδιοργανώνονται από τον Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2015 στις 7 το απόγευμα και με την πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ «Η Φρικτή Νύχτα» του Γιώργου Μουτεβελλή (ώρα 20.30).

Αναλυτικά το πρόγραμμα:

Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου, ώρα  19. 00:  ΕΓΚΑΙΝΙΑ
Πρώτη προβολή της ταινίας ντοκιμαντέρ «Η Φρικτή Νύχτα» του Γιώργου Μουτεβελλή (ώρα 20.30).

Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου, ώρα 18.30: Ο πρέσβυς επί τιμή  κ. Λ. Χρυσανθόπουλος  και ο  Ιερολοχίτης Στρατηγός κ. Κ. Κόρκας παρουσία ζωντανών  αφηγήσεων  θα μας εξιστορήσουν  «Τα Σεπτεμβριανά  γεγονότα της Σμύρνης» (πυρπόληση Ελληνικού Προξενείου , Εμπορικού περιπτέρου της  Έκθεσης Σμύρνης).

Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου, ώρα 18.30: Ημερίδα της  ΟΙΟΜΚΩ  με θέμα  «Οι ψυχικοί μηχανισμοί Δαιμονοποίησης του Άλλου και η καλλιέργεια μίσους κατά εθνοτικών-θρησκευτικών ομάδων». Συμμετέχουν: Καθ. Ψυχιατρικής ΕΚΠΑ Χ. Παπαγεωργίου (συντονιστής), Αν. Καθ. ΕΚΠΑ Ψυχιατρικής Γ. Βασλαματζής, Καθ Κοινωνικής Ψυχολογίας ΕΚΠΑ Θ. Δραγώνα, Καθ. Ψυχολογίας της Επικοινωνίας ΕΚΠΑ Κ. Ναυρίδης.

Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου, ώρα 9.30: Ο Μητροπολίτης Γέρων Δέρκων, υπέρτιμος και έξαρχος Βοσπόρου Θρακικού και Κυανέων κ. Απόστολος, θα τελέσει την Θεία Λειτουργία και Ιερό Μνημόσυνο στην Μνήμη των θυμάτων των Σεπτεμβριανών στον Ιερό Ναό Αγ. Σπυρίδωνος εντός Ναυτικού Νοσ. Αθηνών (Μετρό Μεγ. Μουσικής). Θα ψάλλουν μέλη του Εν Αθήναις Συλλόγου Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως.

Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου, ώρα 20.00: «Η κατάσταση των μη-Μουσουλμανικών Κοινοτήτων μετά από τις εκλογές της 7/6/2015 στην Τουρκία». Συμμετέχουν, Καθ. Τζενγκίζ Ακτάρ, Δρ. Φ. Μπενλίσοϊ, Καθ. Ν. Ουζούνογλου.

Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη.

Γ. Μανδαλίδης


 http://news.in.gr/culture/article/?aid=1500021018

Φανουρόπιτα: Η παραδοσιακή Μικρασιάτικη συνταγή με 9 υλικά

Φανουρόπιτα: Η παραδοσιακή Μικρασιάτικη συνταγή με 9 υλικά


Στις 27 Αυγούστου είναι του Αγίου Φανουρίου και πρέπει να φτιάξουμε μία φανουρόπιτα. 
Υλικά
1 κούπα σπορέλαιο
3 κούπες αλεύρι (που φουσκώνει μόνο του)
1 κούπα ζάχαρη
1 κούπα φυσικό χυμό πορτοκάλι
1 κουταλάκι γλυκού σόδα
1/2 κούπα καρύδι κομμένο μέτριο
1/2 κούπα σταφίδα ξανθή
1/2 κουταλάκι γλυκού γαρίφαλο
3/4 κουταλάκι γλυκού κανέλα
Πριν ξεκινήσετε την εκτέλεση

Διαλύουμε τη σόδα μέσα στον χυμό πορτοκάλι
Αν έχουμε ήδη τη σταφίδα στο ψυγείο τότε πρέπει να τη βάλετε 4 ώρες σε νερό για να φουσκώσει. Αν την πάρετε φρέσκια τη χρησιμοποιείτε απευθείας.

Εκτέλεση
Χτυπάμε το λάδι μαζί με τη ζάχαρη μέχρι να λιώσει όσο περισσότερο γίνεται η ζάχαρη. Σε αυτό το μείγμα ρίχνουμε το πορτοκάλι που έχουμε διαλύσει τη σόδα. Συνεχίζουμε το χτύπημα για 3-4 λεπτά. (Σε αυτό το στάδιο χρησιμοποιούμε μίξερ)
Σε ένα μπολ έχουμε βάλει το αλεύρι μαζί με το γαρίφαλο, την κανέλα, το καρύδι και τη σταφίδα (την οποία έχουμε στεγνώσει ταμποναριστά για να μην σβολιάσει το αλεύρι όταν τη ρίξουμε).
Ανακατεύουμε με αναδευτήρα ή με κουτάλι το μείγμα. Δεν χρειάζεται να ξαναχρησιμοποιήσoυμε το μίξερ.
Έχουμε λαδώσει ελάχιστα το ταψί ( 28 νούμερο), γιατί ήδη το μείγμα μας έχει όσο λάδι χρειάζεται για να μην κολλήσει και απλώνουμε το μείγμα.
Βάζουμε το ταψί σε προθερμασμένο φούρνο στους 160-170 βαθμούς, ανάλογα τον φούρνο(ψήνεται και σε αντίσταση και σε αέρα) για 40-60 λεπτά.
Αφήνουμε τη φανουρόπιτα να κρυώσει και μετά την κόβουμε.

Γιατί φτιάχνουμε τη φανουρόπιτα-Τι λέει η παράδοση
Για την ζωή του Αγίου Φανουρίου, τον οποίο τιμάμε με αυτή τη νηστίσιμη πίτα, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες μαρτυρίες. Κατά την παράδοση, η πίτα φτιάχνεται για να σωθεί η μητέρα του αγίου, η οποία ήταν μία σκληρή, αμαρτωλή γυναίκα. Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης γράφει με αυτή την αφορμή ότι όποιος επικαλείται τον Άγιο Φανούριο πρέπει πάντα να λέει «Θεός σχωρέσ' τη μητέρα του Αγίου Φανουρίου. Θεός σχωρέσ' την».

Έτσι, στις 27 Αυγούστου που τιμάται ο Άγιος Φανούριος, συνηθίζεται οι νοικοκυρές να φτιάχνουν φανουρόπιτες, τις οποίες μοιράζουν στη γειτονιά αφού ευλογηθούν πρώτα από την εκκλησία. Με το πέρασμα των χρόνων, καθιερώθηκε να φτιάχνουμε φανουρόπιτα για να βρούμε κάτι που χάσαμε. Πολλοί, εξάλλου, συνδέουν αυτή την ιδιότητα του Αγίου Φανουρίου και της πίτας με το όνομα του Αγίου, που προκύπτει από το ρήμα «φαίνω» που σημαίνει αποκαλύπτω.

Τη δύναμη που αποδίδεται στην πίτα έρχονται να ενισχύσουν και τα υλικά της, τα οποία είναι πάντοτε 7 ή 9, καθώς οι συγκεκριμένοι αριθμοί ανήκουν στους λεγόμενους ιερούς αριθμούς ήδη από την εποχή των Πυθαγορείων.

Kαι όπως συμβαίνει με όλα τα έθιμα, σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν παραλλαγές της παράδοσης. Στην Κρήτη, την Κύπρο, τη Σκιάθο, τη Φλώρινα και άλλες περιοχές, η φανουρόπιτα φτιάχνεται για να βρουν οι ανύπαντρες κόρες γαμπρό. Άλλοι πιστεύουν ότι φέρνει καλοτυχία και φωτίζει τον δρόμο της ζωής του καθενός. Λέγεται ακόμη ότι ο Άγιος Φανούριος προστατεύει τους αγρότες φανερώνοντας τα κλεμμένα ζώα. Αν λοιπόν θέλετε να σας φανερώσει ο Άγιος Φανούριος ό,τι σημαντικό αναζητάτε φτιάξτε μια φανουρόπιτα, ευλογήστε την στην εκκλησία και αναμείνατε για τα αποτελέσματα!

Καλή επιτυχία.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...