Τρίτη 17 Μαΐου 2016

… Δεν μας βοηθούν οι άνθρωποι. Δεν μας σώζουν οι άνθρωποι

"… Δεν μας βοηθούν οι άνθρωποι. Δεν μας σώζουν οι άνθρωποι. Πάρτο απόφαση. Ξεκόλλα από ανθρώπους. Δυνάμωσε την ψυχή σου και απόκτησε μια προσωπική σχέση με τον Θεό. Άστους ανθρώπους να σου δώσουν αυτό που έχουν, αλλά μη ζητάς περισσότερα που δεν έχουν˙ και ταυτόχρονα αγάπα τους όλους. Θα τους αγαπάς όμως με τον σωστό τρόπο πλέον. Θα τους αγαπάς, θα τους συμπονάς, θα ‘σαι σε επαφή μαζί τους, δεν θα απομονώνεσαι, αλλά θα ξέρεις ότι δεν έχω να πάρω κάτι περισσότερο από σένα. Υπάρχει ο Θεός μου. Αυτόν ζητώ…"
Από το βιβλίο του π. Ανδρέα Κονάνου Αθέατα Περάσματα
Δυνάμωσε την ψυχή σου

Σκέψεις για την ψυχολογία των υποψηφίων στις Πανελλαδικές

Η ψυχολογία των υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία τους. Είναι αυτονόητο που οι υποψήφιοι έχουν μια ξεχωριστή ψυχολογία με ένα ιδιαίτερο «φορτίο», γιατί συνειδητοποιούν με έντονο συναισθηματισμό το ρόλο και τη σημασία αυτής της δοκιμασίας για το μέλλον τους και για τη ζωή τους.
Πρόκειται κατ’ ουσία για την πρώτη «μεγάλη στιγμή» της ζωής τους, που τη διαμορφώνουν εν πολλοίς οι ίδιοι οι μαθητές. Απ’ αυτή την πλευρά, πρέπει να σημειώσουμε ότι το γεγονός αυτό έχει μόνο ευοίωνο περιεχόμενο και θετικούς προσανατολισμούς, αφού μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία ανοίγουν σημαντικές προοπτικές για τη ζωή τους. Είναι επιλογή τους που μόνο λιγότερο ή περισσότερο θετικές δυνατότητες ανοίγει. Υπάρχει σαφώς και η όψη της εν μέρει αποτυχίας, στην οποία απαιτείται και η ανάλογη διαχείριση. Στην ουσία πρόκειται για «αποτυχία ανταγωνισμού» και όχι για καθ’ εαυτή αποτυχία, αφού οι μορφωτικές και εκπαιδευτικές πορείες των νέων δεν είναι αυτές που συγκρούονται αλλά ο αυριανός επαγγελματικός καταμερισμός που διεισδύει προκαταβολικά μέσα στους θεσμούς της εκπαίδευσης. Δυστυχώς στη σημερινή συγκυρία της κρίσης οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες αυξάνονται προσδίδοντας περισσότερο ταξικό περιεχόμενο στην εκπαιδευτική πορεία των νέων από ό,τι στην προ κρίσης εποχή. Παρόλα αυτά η θέληση και η αποφασιστικότητα, η αγωνιστική κουλτούρα και οι φιλοδοξίες των νέων είναι ισχυρά στοιχεία για τη σε σημαντικό βαθμό υπέρβαση των εξωγενών δυσκολιών.
Παράλληλα πρέπει να προσδιοριστεί η έννοια της αποτυχίας. Αν ένας υποψήφιος επιθυμεί να εισαχθεί μόνο σε ένα συγκεκριμένο τμήμα και σε μια «άλφα» πόλη, τότε οι δυνατότητες επιτυχίας στενεύουν αρκετά. Θεωρώ ότι οι επιλογές θα πρέπει να έχουν ένα ευρύτερο πεδίο αναφοράς, είτε με «οριζόντια» τεχνική για το συγκεκριμένο τμήμα σ’ όλες τις δυνατές γεωγραφικές του εκφράσεις είτε με «κάθετη» τεχνική για περισσότερα του ενός τμήματα στην ίδια πόλη. Προφανώς τι από τα δύο επιλέγεται συναρτάται κυρίως από τη θέληση του υποψηφίου και δευτερευόντως από τις οικονομικές δυνατότητες της οικογένειας. Υπάρχει άλλωστε και μια απλή διαπίστωση. Κανενός η ζωή δεν συναρτάται μονοσήμαντα από την άσκηση ενός συγκεκριμένου επαγγέλματος!
examsΣε κάθε περίπτωση, η επιλογή δεν πρέπει να είναι τόσο απόλυτη, αφού α) κανένα σχεδόν επάγγελμα δεν ευαγγελίζεται εύκολες θέσεις εργασίας και β) οι μεταπτυχιακές σπουδές έχουν καταστεί μια αναγκαία σχεδόν επιλογή και αποτελούν πιο αποφασιστικό σημείο για την περαιτέρω προοπτική των νέων. Απ’ αυτή την πλευρά οι Πανελλαδικές εξετάσεις πρέπει να αποδραματοποιηθούν, να μην αποτελούν μείζον κοινωνικό ή και εθνικό θέμα. Οι εξετάσεις αυτές αποτελούν ούτως ή άλλως μια φάση, ένα «στιγμιότυπο» του αγώνα που θα κάνουν οι νέοι στη ζωή τους και δεν είναι μια έφοδος στην κατάκτηση του επαγγέλματος και του εργασιακού χώρου, όπως ήταν στις παλιότερες εποχές. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν συνειδητοποιήσει πλήρως αυτή την πραγματικότητα, ότι δεν πρόκειται περί ζητήματος «εισαγωγής ή μη στον παράδεισο».
Έχει μεγάλη σημασία η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση σε κάθε δύσκολη στιγμή και γι’ αυτό οφείλει το σχολείο να αναδεικνύει τον παιδαγωγικό του ρόλο και ανάμεσα στις άλλες επιταγές της αγωγής να ενθαρρύνει, να εμπνέει, να μαθαίνει μια αγωνιστική στάση ζωής στους μαθητές. Το μέχρι ενός σημείου άγχος και κάποιες μορφές φόβου είναι αιτιολογημένα στοιχεία, αλλά πρέπει να μετασχηματιστούν σε αποφασιστικότητα με στόχο την καλύτερη δυνατή απόδοση στις εξετάσεις. Βέβαια όλα αυτά είναι λόγια, ενώ για τον υποψήφιο είναι μια βιωματική δοκιμασία. Ωστόσο, όπως τόνιζε ένας παλιός λυκειάρχης, για να δεις το πραγματικό μέγεθος ενός εμποδίου πρέπει να κοιτάζεις πέραν αυτού, όπως βλέπουμε τον ορίζοντα πίσω από έναν λόφο.
Εμείς οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να αντισταθούμε έμπρακτα μέσα από τη συνολική μας λειτουργία στο μετασχηματισμό του λυκείου σε φροντιστηριακή δομή και να αναδείξουμε τον μείζονα και πρώτιστο κόσμο της αγωγής. Αν οι μαθητές μας δεν έχουν άποψη για τη ζωή και για τον εαυτό τους, αν δεν έχουν διαμορφώσει μια ερωτική συμπεριφορά απέναντι στη γνώση και στη μάθηση, αν δεν έχουν συνειδητοποιήσει τον κοινωνικό τους ρόλο και την ανάγκη των συλλογικών αγώνων και της ενεργού συμμετοχής τους στα δημόσια πράγματα, τότε το όλο σκηνικό των πανελλαδικών εξετάσεων – αν και μπορεί να φαίνεται σήμερα καθοριστικής σημασίας – στην πραγματικότητα αποτελεί ένα μικρής δυναμικής στοιχείο για τη ζωή.
Οι υποψήφιοι πρέπει να νιώθουν όμορφα στη φάση αυτή, αρκεί να σκεφτούν ότι έτσι ανοίγουν δυνατότητες για τη ζωή τους. Η πίστη στον εαυτό μας συνδυασμένη προφανώς με τη θέληση για να διαμορφώσουμε το μέλλον μας με όσο το δυνατόν περισσότερα δικά μας «υλικά» είναι – κατά την ταπεινή μου γνώμη – παράγοντας δημιουργικότητας και αποτελεσματικότητας.
Καλή επιτυχία!
Του Νίκου Τσούλια
Πηγή: anthologio

Οι γυναίκες που πάνε συχνά εκκλησία ζουν περισσότερο

Οι γυναίκες που παρακολουθούν τη λειτουργία στην εκκλησία πάνω από μια φορά την εβδομάδα, έχουν μειωμένο κίνδυνο κατά το ένα τρίτο (33%) να πεθάνουν πρόωρα και ζουν πέντε μήνες παραπάνω κατά μέσο όρο, σε σχέση με όσες δεν πάνε καθόλου στην εκκλησία, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Είναι άλλη μια μελέτη που δείχνει ότι η ενεργή συμμετοχή στη θρησκευτική ζωή έχει ευεργετικά αποτελέσματα για τη σωματική και ψυχική υγεία, κάτι που έχουν δείξει και άλλες έρευνες στο παρελθόν.
Οι ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, με επικεφαλής τον καθηγητή επιδημιολογίας Τάιλερ Βαντερβίλε, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό "JAMA Internal Medicine", ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 74.500 γυναίκες -κυρίως καθολικές και διαμαρτυρόμενες- για μια περίοδο 16 ετών.
Όσες γυναίκες πήγαιναν στην εκκλησία μια φορά την εβδομάδα, είχαν 26% μειωμένο κίνδυνο θανάτου μέσα στα επόμενα 16 έτη, ενώ για όσες πήγαιναν λιγότερο από μια φορά την εβδομάδα, ο κίνδυνος ήταν 13% μικρότερος σε σχέση με όσες δεν πατούσαν καθόλου το πόδι τους στην εκκλησία.
Η μελέτη επίσης βρήκε ότι για τις γυναίκες που πήγαιναν στην εκκλησία μία φορά την εβδομάδα ή περισσότερες, ο κίνδυνος πρόωρου θανάτου ειδικότερα από καρδιαγγειακά αίτια ήταν μειωμένος κατά 27%, ενώ από καρκίνο κατά 21%.
«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι πιθανώς υπάρχει κάτι σημαντικό στις θρησκευτικές λειτουργίες, πέρα από την μοναχική πνευματικότητα. Εν μέρει τα οφέλη από την εκκλησία πηγάζουν από την αύξηση της κοινωνικής υποστήριξης, την αποθάρρυνση του καπνίσματος, την μείωση της κατάθλιψης και την ανάπτυξη μιας πιο αισιόδοξης και ελπιδοφόρας οπτικής για τη ζωή, κάτι που βοηθάει τους ανθρώπους», δήλωσε ο Βαντερβίλε.
Οι ερευνητές κατέληξαν ότι «η θρησκεία και η πνευματικότητα μπορεί να συνιστούν έναν υποεκτιμημένο παράγοντα, που οι γιατροί θα μπορούσαν να συζητήσουν περισσότερο με τους ασθενείς τους, όταν το κρίνουν σωστό».

Συγκλονίζει η δήλωση του Ιτούδη για τον γέροντα Παΐσιο (vid)


Μεγάλες στιγμές για τον Έλληνα προπονητή που κατέκτησε την Ευρωλίγκα.
Ο Δημήτρης Ιτούδης, μετά τη μεγάλη νίκη στον τελικό επί της ΤΣΣΚΑ αποκάλυψε από πού άντλησε δύναμη.
«Υπάρχει ένας φίλος, δεν θέλω να πω το όνομά του, ξέρει αυτός, που όταν ανέλαβα την ΤΣΣΚΑ, από την πίστη του στο πρόσωπό μου, μου έδωσε δύο εικόνες: Η μία ήταν του Παΐσιου. Δεν το παίζω ούτε σούπερ θρησκόληπτος, ούτε τίποτα... Αλλά μου είπε μερικά πράγματα... Τον ευχαριστώ από τα βάθη τα καρδιάς μου. Την είχα μαζί μου την εικόνα».


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...