Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017
Σάββατο 17 Ιουνίου 2017
ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΡΥΣΟΣΠΗΛΑΙΩΤΙΣΣΑΣ
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Αν θέλετε να νιώσετε παιδιά
και να δείτε μία ζωντανή μαρτυρία
στην Παναγία τη Χρυσοσπηλιώτισσα
ελάτε να παρακολουθήσετε
τη γιορτή λήξης της Μαθητικής Συνάντησης
του Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Χρυσοσπηλαιωτίσσης.
Την Κυριακή 25 Ιουνίου και ώρα 10.45π.μ.
σας περιμένουμε εντός του Ιερού Ναού
στην οδό Αιόλου 60
στην εορταστική μας εκδήλωση.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει
τραγούδια, προβολή βίντεο και θεατρικά έργα.
Στην εκδήλωση συμμετέχουν μαθήτριες και μαθητές ,
με συμμετοχή και παιδιών προνηπιακής ηλικίας .
H είσοδος είναι ελεύθερη.
e.mail: xrisospilaiotissa@ gmail.com
Πέμπτη 15 Ιουνίου 2017
Η χρυσή λίρα της ζωής
π.Εφραίμ
Παναούση
Θαρρώ δεν
έχει τύχει μόνο σε μένα.Να θεωρείς ό,τι τα ξέρεις όλα .Πως είσαι δάσκαλος που
βλέπει παντού μαθητές.Παντού οι άλλοι είναι αμαθείς και πρέπει να τους
δείξεις,να τους διδάξεις,αφού δεν ξέρουν.
Εντύπωση μου
κάνουν τα μικρά παιδιά που σε διδάσκουν με ένα μικρό τους λόγο με ένα νεύμα και
ένα χαμόγελο.
Κάπως έτσι
σε ταπεινώνει ο Θεός εσένα που έχεις απαντήσεις για όλα.
Πριν λίγες
μέρες συνέβη να βρεθούμε σε ένα χώρο κράτησης για νέους κυρίως ανθρώπους που
δίνουν παράλληλα και τη μάχη τους με τις εξαρτήσεις.
Βρεθήκαμε
κοντά τους και είπαμε να συστηθούμε .Ξεκίνησαν τα παιδιά .Με λένε Σ.και είμαι
599 ημέρες καθαρός και αύριο 600 .με λένε Β και είμαι 53 ημέρες καθαρός και
αύριο 54.και δίπλα μία μικρή ιστορία..Ιστορίες ανθρώπων ψυχών και συναισθημάτων .Μοναχικές
ιστορίες ,τραγικές ,λέξεις με νόημα βαθύ που πρέπει να δώσεις χρόνο για να τις
καταλάβεις.
Αφού
συστήθηκε η παρέα.συστηθήκαμε και εμείς .
Ήρθανε και
κεράσματα και η συζήτηση ζεστάθηκε .
Ρώτησα
αμήχανα τα παιδιά,απευθυνόμενος στον Σ.
Γιατί αυτή η εμμονή με το μέτρημα .Γιατί
είναι σημαντικό να μετράς πόσες μέρες είσαι καθαρός.
Η απάντηση
ήρθε σαν να ήταν αυτό που χρειαζόμουν.
-Για μας
κάθε μέρα καθαρός είναι μια χρυσή λίρα στην άκρη....Κερδίζουμε τη ζωή μας.
Μια μέρα της
ζωής μας …μια χρυσή λίρα στην άκρη.
Λοιπόν
μεταξύ μας ,ποτέ δεν είχα δει τη ζωή μου
σαν χρυσή λίρα,Θεωρώ τη ζωή μου δεδομένη.Δεν την έχω εκτιμήσει σαν μοναδική και
μονάκριβη.
Με ρωτούν
πως είσαι και πολλές φορές έχω απαντήσει.
Καλά από
συνήθεια
Για σκέψου
πόσες φορές έχεις προσπεράσει τη ζωή ,πόσες φορές δεν έχεις δώσει τη σημασία και
την ποιότητα της κάθε μέρας.Πόσες φορές θεώρησες πως εσύ διακαιούσαι να ζεις
,να χαίρεσαι ,να απολαμβάνεις και να έχεις κάθε
ευκαιρία για σένα.
Πόσες φορές βαριέσαι
να ζεις,δεν θέλεις να ζεις.
Για
σκέψου..Τίποτα δεν είναι δεδομένο...Κάθε στιγμή είναι μία συκλονιστική δωρεά.
Κάθε μέρα
,κάθε μέρα ..δώρο.Κάθε μέρα - δώρο του Θεού.
Κάθε μέρα
μόνο ευχαριστία σε Εκείνον που δίνει, σε Εκείνον που μας δίνει ζωή.
Μια μέρα της
ζωής μας …μια χρυσή λίρα στην άκρη...
Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017
Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017
Πόσο μας έλειψες της Κατερίνας Τσούκη
Πόσο μας έλειψες!
Κείμενα: Κατερίνα Γ.Τσούκη
Εξώφυλλο: Μαρία Παπαευσταθίου
Φωτογραφίες: ΑλεξέΪ Μιάκισεφ
Χρον. Έκδοσης: 2017
Σχήμα: 14Χ21
ISBN: 978-960-495-222-9
Σελ.: 120
Τιμή: 7,90
Κωδ. Βιβλίου: 39356
Για ηλικίες:16+
|
|
Βαδίζοντας στα δάση της Ρωσίας,
αναζητώντας τον δρόμο της καρδιάς
Ο Νικολάι, ένα επιτυχημένο στέλεχος μιας τράπεζας,
μετά από μια λαμπρή σταδιοδρομία, αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα. Μια ηλικιωμένη
γυναίκα, η θεία Αλιόνα, που τον ανέθρεψε από τη στιγμή που έμεινε ορφανός και
από τους δύο γονείς του, τού προτείνει να συμμετάσχει σε μια πορεία 170
χιλιομέτρων μέσα στα αφιλόξενα πελώρια δάση, στους βάλτους και στα ποτάμια της
Ρωσίας που γίνεται κάθε χρόνο από τον 13ο αιώνα.
Με δισταγμό αρχικά και από αγάπη προς την θεία
Αλιόνα, την απλή αυτή χωρική που λόγω μιας αναπηρίας δεν μπόρεσε ποτέ να
συμμετέχει στη μακρά αυτή λιτανεία, ο Νικολάι αποδέχεται την πρόταση. Θα τα καταφέρει να φτάσει ως το τέλος; Τι αλλάζει μέσα του καθώς βλέπει ανθρώπους από
όλη τη Ρωσία να μεταφέρουν την εικόνα του αγίου Νικολάου στα χέρια, αλλά και
όταν μαθαίνει την κρυφή περιπέτεια του παππού του που ως τότε αγνοούσε;
Το βιβλίο
διανθίζεται με πρωτότυπες, εκφραστικές φωτογραφίες του Ρώσου φωτογράφου Αλεξέϊ
Μιάκισεφ.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την
ιστοσελίδα:
Τετάρτη 24 Μαΐου 2017
Εθελοντική Αιμοδοσία στον Ι. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου
Εθελοντική
Αιμοδοσία
στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου
«Αγώνας για επιβίωση - Survivor»
Μέσα στον «πολιτισμό της
επιβίωσης» – Survivor, που δημιουργείται στα ΜΜΕ (λόγω μόδας) και στην
πραγματική ζωή (λόγω συνθηκών), εμείς βοηθούμε στην
επιβίωση των αδελφών μας. Πραγματοποιούμε
Διήμερο εθελοντικής αιμοδοσίας
Σάββατο 27 και Κυριακή 28 Μαΐου,
ώρες 10 π.μ. - 2 μ.μ., στο Ναό μας.
Προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους πραγματικούς
αγωνιστές της επιβίωσης. Επιθυμούμε να συμπαρασταθούμε στους αδελφούς μας
(μας αρέσει να τους αποκαλούμε «αδελφούς»), γνωστούς και αγνώστους, οι οποίοι
βρίσκονται μπροστά στο σταυροδρόμι της παράτασης της ζωής τους ή του
τερματισμού της.
Ασθενείς και πάσχοντες, «παίκτες» επιβίωσης
στην κυριολεξία, συμμέτοχοι στον
αγώνα ενός κρίσιμου Survivor. Συνάνθρωποί μας,
που χωρίς
να το επιλέξουν, υπόκεινται σε
κρίσιμες δοκιμασίες.
Το αποτέλεσμα του δικού τους
αγώνα εξαρτάται
αποκλειστικά από τη δική μας προσφορά. Από τη δική μας θετική ψήφο για τη διατήρησή τους
στη ζωή.
Ας γίνουμε τροφοδότες ζωής. Χορηγοί ελπίδας. Ας βοηθήσουμε να
πάει η αγάπη μερικά βήματα παραπέρα.
Ελάτε να γίνετε εθελοντές
αιμοδότες.
Σας περιμένουμε!
π. Ιωσήφ Ταγαράκης
Ιερός Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου
www.koimisifalirou.gr
https://www.facebook.com/koimisifalirou
Αχιλλέως 30, 175 62 ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ
τηλ. 210 98 12 234, Φαξ 210 98 43 468
https://www.facebook.com/koimisifalirou
Αχιλλέως 30, 175 62 ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ
τηλ. 210 98 12 234, Φαξ 210 98 43 468
Τρίτη 23 Μαΐου 2017
Δευτέρα 22 Μαΐου 2017
Η στενοχώρια αφοπλίζει τον άνθρωπο
Γέροντα, συχνά μου πονάει το στομάχι και δυσκολεύομαι να ανταποκριθώ
στα πνευματικά μου καθήκοντα.
– Εσύ κάθεσαι και συζητάς με τους λογισμούς σου, τα βλέπεις όλα μαύρα και βασανίζεσαι χωρίς λόγο· έτσι τσακίζεσαι ψυχικά και σωματικά. Έπειτα από ένα τέτοιο τσάκισμα πονάει και το στομάχι, και που να βρεθή μετά κουράγιο για πνευματικά; Μπορεί να πάρης κάτι και να σού περάση το στομάχι, αλλά, αν δεν λείψη η στενοχώρια, πάλι θα πονέση. Μη δέχεσαι τους λογισμούς που σε απογοητεύουν, για να μην αχρηστέψης τα δώρα που σού έχει δώσει ο Θεός. Όσο θα τοποθετήσαι σωστά, τόσο θα γαληνεύης και θα ηρεμής, και τόσο η υγεία σου θα καλυτερεύη και δεν θα έχης ανάγκη από φάρμακα.
Η στενοχώρια αφοπλίζει τον άνθρωπο. Του ρουφάει όλο το μεδούλι των ψυχικών και σωματικών του δυνάμεων και δεν τον αφήνει να κάνη τίποτε. Δηλητηριάζει την ψυχή και φέρνει ανωμαλίες και στο σώμα !
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.
στα πνευματικά μου καθήκοντα.
– Εσύ κάθεσαι και συζητάς με τους λογισμούς σου, τα βλέπεις όλα μαύρα και βασανίζεσαι χωρίς λόγο· έτσι τσακίζεσαι ψυχικά και σωματικά. Έπειτα από ένα τέτοιο τσάκισμα πονάει και το στομάχι, και που να βρεθή μετά κουράγιο για πνευματικά; Μπορεί να πάρης κάτι και να σού περάση το στομάχι, αλλά, αν δεν λείψη η στενοχώρια, πάλι θα πονέση. Μη δέχεσαι τους λογισμούς που σε απογοητεύουν, για να μην αχρηστέψης τα δώρα που σού έχει δώσει ο Θεός. Όσο θα τοποθετήσαι σωστά, τόσο θα γαληνεύης και θα ηρεμής, και τόσο η υγεία σου θα καλυτερεύη και δεν θα έχης ανάγκη από φάρμακα.
Η στενοχώρια αφοπλίζει τον άνθρωπο. Του ρουφάει όλο το μεδούλι των ψυχικών και σωματικών του δυνάμεων και δεν τον αφήνει να κάνη τίποτε. Δηλητηριάζει την ψυχή και φέρνει ανωμαλίες και στο σώμα !
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.
Πέμπτη 11 Μαΐου 2017
Κυριακή 7 Μαΐου 2017
ΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ
Ο Βυζαντινός Ιστορικός και πολιτικός, Νικήτας Χωνιάτης
Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων
Ο Μάιος είναι ο μήνας της Κωνσταντινουπόλεως. Αυτές τις ημέρες η Βασιλεύουσα και γενικότερα το κράτος της Ρωμανίας, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, μάς έρχονται πιο συχνά στον νου. Στις 11 Μαΐου 330 ο Μέγας Κωνσταντίνος τέλεσε τα εγκαίνια της Νας Ρώμης, της Κωνσταντίνου-πόλεως. Στις 21 Μαΐου τιμούμε τη μνήμη του ιδρυτού, Αγίου Κωνσταντίνου και της μητρός του Αγίας Ελένης. Στις 29 Μαΐου θυμόμαστε αυτούς που έπεσαν στα τείχη της Πόλης κατά την Άλωση του 1453 με ηγέτη τον Εθνομάρτυρα Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο.
Αναλογίζομαι, λοιπόν, αν εμείς οι Νεοέλληνες γνωρίζουμε και εκτιμούμε την προσφορά του Βυζαντινού κράτους, το οποίο τότε απεκαλείτο Ρωμανία. Τι μαθαίνουν οι μαθητές και οι φοιτητές μας σήμερα για τον Ελληνορθόδοξο Πολιτισμό μιας Αυτοκρατορίας, της οποίας ο βίος διήρκεσε επί 11 αιώνες; Φοβούμαι ότι υποτιμούμε το δικό μας Βυζάντιο. Στα σχολικά βιβλία γίνεται προσπάθεια συρρικνώσεως της σχετικής ύλης ή υπερτονίζονται οικονομικές παράμετροι της βυζαντινής περιόδου εις βάρος του σημαντικού πολιτιστικού μεγέθους και της οικουμενικής πνευματικής ακτινοβολίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Β΄ Λυκείου οι εκπαιδευτικοί έχουν λάβει οδηγία να μην διδάσκουν το κεφάλαιο για τους Θεσσαλονικείς ιεραποστόλους, τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο. Είναι επίσης δυσάρεστο ότι, στις εκφράσεις που χρησιμοποιεί ο λαός μας, ο όρος «βυζαντινισμός» έχει λάβει αρνητική σημασία. Αν διαβάσουμε ξένους ιστορικούς και μελετητές θα διαπιστώσουμε ότι πολλοί Δυτικοί μελετούν και εκτιμούν το Βυζάντιο/Ρωμανία περισσότερο από τους Έλληνες.
Διάβαζα προσφάτως το μυθιστόρημα «Μπαουντολίνο» του διάσημου Ιταλού συγγραφέως και πανεπιστημιακού Ουμπέρτο Έκο. Ο Έκο, ο οποίος απεβίωσε τον Φεβρουάριο του 2016, στο πολυσέλιδο αυτό βιβλίο παρουσιάζει την καταστροφή της Κωνσταντινουπόλεως από τους Σταυροφόρους το 1204. Ο ήρωάς του, ο Ιταλός παραμυθάς Μπαουντολίνο, συναντά στην Κωνσταντινούπολη τον γνωστό Βυζαντινό ιστορικό και πολιτικό Νικήτα Χωνιάτη και υποτίθεται ότι τον διασώζει από τη φονική και ληστρική μανία των Ευρωπαίων Σταυροφόρων. Μέσα από τους διαλόγους των δύο πρωταγωνιστών ο Έκο παρουσιάζει τη μορφωτική διαφορά μεταξύ του άξεστου Ιταλού και του λογιωτάτου και θεολογούντος Νικήτα Χωνιάτη. Ο Χωνιάτης, καταγόμενος από τις Χώνες της Μικράς Ασίας όπου έγινε και το θαύμα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ που εορτάζουμε στις 6 Σεπτεμβρίου, κατέγραψε στη «Χρονική Διήγηση» την ιστορία της περιόδου των Αυτοκρατόρων Κομνηνών και Αγγέλων μέχρι το 1206. Είναι αυτόπτης μάρτυς των απαράδεκτων λεηλασιών, στις οποίες προέβησαν οι Σταυροφόροι της Δ΄ Σταυροφορίας εις βάρος των ελληνικών και χριστιανικών θησαυρών της Κωνσταντινουπόλεως. Από τον Χωνιάτη μαθαίνουμε με λεπτομέρεια τι και πώς εκλάπη από την Βασιλεύουσα και μεταφέρθηκε στη Δύση. Ο Έκο έχει μελετήσει όλο το έργο του Νικήτα Χωνιάτη. Πόσοι Έλληνες άραγε γνωρίζουν σήμερα το όνομα και την προσφορά του σπουδαίου Βυζαντινού ιστορικού;
Σεβασμό προς το Βυζάντιο δείχνει και ο αείμνηστος Βρετανός ιστορικός Στήβεν Ράνσιμαν. Το βιβλίο «Ο Βυζαντινός Πολιτισμός» (ελληνική έκδοση από τον Γαλαξία) αποτελεί μία λεπτομερή και αντικειμενική, κατά το δυνατόν, παρουσίαση του πολιτισμού αυτού που στηρίχθηκε επάνω σε τρία θεμέλια: Την Ορθοδοξία, την Ελληνική Γλώσσα και Παιδεία και την πολιτειακή και νομική υποδομή της Ρώμης. Ο Ράνσιμαν θαυμάζει το μορφωτικό επίπεδο των Βυζαντινών, οι οποίοι μάθαιναν από στήθους μεγάλα αποσπάσματα από τα Ομηρικά έπη.
Στο βιβλίο του με τίτλο «Ο Αριστοτέλης στο Μον-Σαιν-Μισέλ- Οι ελληνικές ρίζες της χριστιανικής Ευρώπης» (εκδόσεις ΟΛΚΟΣ, 2009) ο Γάλλος ιστορικός Συλβαίν Γκουγκενέμ αμφισβητεί την αντίληψη ότι η Δύση ανακάλυψε την ελληνική γνώση κατά τον Μεσαίωνα χάρη στις αραβικές μεταφράσεις. Αποδεικνύει ότι η Ευρώπη διατηρούσε πάντα επαφή με τον ελληνικό κόσμο. Το αββαείο του Μον-Σαιν-Μισέλ αποτελούσε ένα δραστήριο κέντρο μετάφρασης των έργων του Αριστοτέλη ήδη από τον 12ο αιώνα, ενώ οι πρώτες μεταφράσεις των ευρωπαίων λογίων προηγήθηκαν αρκετές δεκαετίες των αραβικών, οι οποίες ήταν κυρίως έργο των χριστιανών Αράβων. Ακόμα και ο τομέας της ισλαμικής φιλοσοφίας (Αβικένας, Αβερρόης) παρέμεινε εν μέρει ξένος προς το ελληνικό πνεύμα. Μέσα από τεκμηριωμένη έρευνα και μελέτη των πηγών, ο συγγραφέας επιχειρεί να αποδείξει ότι οι ρίζες της σημερινής Ευρώπης είναι χριστιανικές και ελληνικές.
Ο επίσης Γάλλος ιστορικός Ζεράρ Βαλτέρ στο βιβλίο του «Η Καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο» (εκδόσεις Παπαδήμα) μιλά με θαυμασμό για την τεχνολογία των Βυζαντινών. Είχαν κατορθώσει να εξαφανίζουν ηθοποιό από την σκηνή την ώρα της παραστάσεως! Στον τομέα της στρατιωτικής τεχνολογίας είναι γνωστό ότι οι Βυζαντινοί πρόγονοί μας αμύνθηκαν έναντι διαφόρων εισβολέων με το θαυμαστό «υγρόν πυρ».
Ο Αμερικανός Τίμοθυ Μίλλερ έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με την πρόοδο των Βυζαντινών στην Ιατρική. Περιγράφει το Νοσοκομείο της Μονής Παντοκράτορος στην Κωνσταντινούπολη (γύρω στο 1100), το οποίο παρείχε δωρεάν περίθαλψη σε απόρους άνδρες και γυναίκες. (Το βιβλίο του «Η γέννησις του Νοσοκομείου στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία» εξεδόθη στα ελληνικά από την Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας).
Το Βυζαντινό κράτος βοήθησε τους Σλαβικούς λαούς να γνωρίσουν την Ορθοδοξία και να αποκτήσουν αλφάβητο, τέχνη και νομοθεσία. Σήμερα εκατομμύρια Ρώσων, Ουκρανών, Σέρβων, Βουλγάρων κ.ά. χρησιμοποιούν το Κυριλλικό αλφάβητο, δηλαδή μία παραλλαγή της ελληνικής γραφής των βυζαντινών χρόνων. Ο Ρωσικής καταγωγής Βρετανός Βυζαντινολόγος Ντιμίτρι Ομπολένσκι έγραψε ότι οι Ορθόδοξοι λαοί στη Θεία Λατρεία διατηρούν το πνεύμα μιας «Βυζαντινής Κοινοπολιτείας».
Ο Μάιος είναι ο μήνας της Κωνσταντινουπόλεως. Αυτές τις ημέρες η Βασιλεύουσα και γενικότερα το κράτος της Ρωμανίας, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, μάς έρχονται πιο συχνά στον νου. Στις 11 Μαΐου 330 ο Μέγας Κωνσταντίνος τέλεσε τα εγκαίνια της Νας Ρώμης, της Κωνσταντίνου-πόλεως. Στις 21 Μαΐου τιμούμε τη μνήμη του ιδρυτού, Αγίου Κωνσταντίνου και της μητρός του Αγίας Ελένης. Στις 29 Μαΐου θυμόμαστε αυτούς που έπεσαν στα τείχη της Πόλης κατά την Άλωση του 1453 με ηγέτη τον Εθνομάρτυρα Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο.
Αναλογίζομαι, λοιπόν, αν εμείς οι Νεοέλληνες γνωρίζουμε και εκτιμούμε την προσφορά του Βυζαντινού κράτους, το οποίο τότε απεκαλείτο Ρωμανία. Τι μαθαίνουν οι μαθητές και οι φοιτητές μας σήμερα για τον Ελληνορθόδοξο Πολιτισμό μιας Αυτοκρατορίας, της οποίας ο βίος διήρκεσε επί 11 αιώνες; Φοβούμαι ότι υποτιμούμε το δικό μας Βυζάντιο. Στα σχολικά βιβλία γίνεται προσπάθεια συρρικνώσεως της σχετικής ύλης ή υπερτονίζονται οικονομικές παράμετροι της βυζαντινής περιόδου εις βάρος του σημαντικού πολιτιστικού μεγέθους και της οικουμενικής πνευματικής ακτινοβολίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Β΄ Λυκείου οι εκπαιδευτικοί έχουν λάβει οδηγία να μην διδάσκουν το κεφάλαιο για τους Θεσσαλονικείς ιεραποστόλους, τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο. Είναι επίσης δυσάρεστο ότι, στις εκφράσεις που χρησιμοποιεί ο λαός μας, ο όρος «βυζαντινισμός» έχει λάβει αρνητική σημασία. Αν διαβάσουμε ξένους ιστορικούς και μελετητές θα διαπιστώσουμε ότι πολλοί Δυτικοί μελετούν και εκτιμούν το Βυζάντιο/Ρωμανία περισσότερο από τους Έλληνες.
Διάβαζα προσφάτως το μυθιστόρημα «Μπαουντολίνο» του διάσημου Ιταλού συγγραφέως και πανεπιστημιακού Ουμπέρτο Έκο. Ο Έκο, ο οποίος απεβίωσε τον Φεβρουάριο του 2016, στο πολυσέλιδο αυτό βιβλίο παρουσιάζει την καταστροφή της Κωνσταντινουπόλεως από τους Σταυροφόρους το 1204. Ο ήρωάς του, ο Ιταλός παραμυθάς Μπαουντολίνο, συναντά στην Κωνσταντινούπολη τον γνωστό Βυζαντινό ιστορικό και πολιτικό Νικήτα Χωνιάτη και υποτίθεται ότι τον διασώζει από τη φονική και ληστρική μανία των Ευρωπαίων Σταυροφόρων. Μέσα από τους διαλόγους των δύο πρωταγωνιστών ο Έκο παρουσιάζει τη μορφωτική διαφορά μεταξύ του άξεστου Ιταλού και του λογιωτάτου και θεολογούντος Νικήτα Χωνιάτη. Ο Χωνιάτης, καταγόμενος από τις Χώνες της Μικράς Ασίας όπου έγινε και το θαύμα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ που εορτάζουμε στις 6 Σεπτεμβρίου, κατέγραψε στη «Χρονική Διήγηση» την ιστορία της περιόδου των Αυτοκρατόρων Κομνηνών και Αγγέλων μέχρι το 1206. Είναι αυτόπτης μάρτυς των απαράδεκτων λεηλασιών, στις οποίες προέβησαν οι Σταυροφόροι της Δ΄ Σταυροφορίας εις βάρος των ελληνικών και χριστιανικών θησαυρών της Κωνσταντινουπόλεως. Από τον Χωνιάτη μαθαίνουμε με λεπτομέρεια τι και πώς εκλάπη από την Βασιλεύουσα και μεταφέρθηκε στη Δύση. Ο Έκο έχει μελετήσει όλο το έργο του Νικήτα Χωνιάτη. Πόσοι Έλληνες άραγε γνωρίζουν σήμερα το όνομα και την προσφορά του σπουδαίου Βυζαντινού ιστορικού;
Σεβασμό προς το Βυζάντιο δείχνει και ο αείμνηστος Βρετανός ιστορικός Στήβεν Ράνσιμαν. Το βιβλίο «Ο Βυζαντινός Πολιτισμός» (ελληνική έκδοση από τον Γαλαξία) αποτελεί μία λεπτομερή και αντικειμενική, κατά το δυνατόν, παρουσίαση του πολιτισμού αυτού που στηρίχθηκε επάνω σε τρία θεμέλια: Την Ορθοδοξία, την Ελληνική Γλώσσα και Παιδεία και την πολιτειακή και νομική υποδομή της Ρώμης. Ο Ράνσιμαν θαυμάζει το μορφωτικό επίπεδο των Βυζαντινών, οι οποίοι μάθαιναν από στήθους μεγάλα αποσπάσματα από τα Ομηρικά έπη.
Στο βιβλίο του με τίτλο «Ο Αριστοτέλης στο Μον-Σαιν-Μισέλ- Οι ελληνικές ρίζες της χριστιανικής Ευρώπης» (εκδόσεις ΟΛΚΟΣ, 2009) ο Γάλλος ιστορικός Συλβαίν Γκουγκενέμ αμφισβητεί την αντίληψη ότι η Δύση ανακάλυψε την ελληνική γνώση κατά τον Μεσαίωνα χάρη στις αραβικές μεταφράσεις. Αποδεικνύει ότι η Ευρώπη διατηρούσε πάντα επαφή με τον ελληνικό κόσμο. Το αββαείο του Μον-Σαιν-Μισέλ αποτελούσε ένα δραστήριο κέντρο μετάφρασης των έργων του Αριστοτέλη ήδη από τον 12ο αιώνα, ενώ οι πρώτες μεταφράσεις των ευρωπαίων λογίων προηγήθηκαν αρκετές δεκαετίες των αραβικών, οι οποίες ήταν κυρίως έργο των χριστιανών Αράβων. Ακόμα και ο τομέας της ισλαμικής φιλοσοφίας (Αβικένας, Αβερρόης) παρέμεινε εν μέρει ξένος προς το ελληνικό πνεύμα. Μέσα από τεκμηριωμένη έρευνα και μελέτη των πηγών, ο συγγραφέας επιχειρεί να αποδείξει ότι οι ρίζες της σημερινής Ευρώπης είναι χριστιανικές και ελληνικές.
Ο επίσης Γάλλος ιστορικός Ζεράρ Βαλτέρ στο βιβλίο του «Η Καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο» (εκδόσεις Παπαδήμα) μιλά με θαυμασμό για την τεχνολογία των Βυζαντινών. Είχαν κατορθώσει να εξαφανίζουν ηθοποιό από την σκηνή την ώρα της παραστάσεως! Στον τομέα της στρατιωτικής τεχνολογίας είναι γνωστό ότι οι Βυζαντινοί πρόγονοί μας αμύνθηκαν έναντι διαφόρων εισβολέων με το θαυμαστό «υγρόν πυρ».
Ο Αμερικανός Τίμοθυ Μίλλερ έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με την πρόοδο των Βυζαντινών στην Ιατρική. Περιγράφει το Νοσοκομείο της Μονής Παντοκράτορος στην Κωνσταντινούπολη (γύρω στο 1100), το οποίο παρείχε δωρεάν περίθαλψη σε απόρους άνδρες και γυναίκες. (Το βιβλίο του «Η γέννησις του Νοσοκομείου στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία» εξεδόθη στα ελληνικά από την Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας).
Το Βυζαντινό κράτος βοήθησε τους Σλαβικούς λαούς να γνωρίσουν την Ορθοδοξία και να αποκτήσουν αλφάβητο, τέχνη και νομοθεσία. Σήμερα εκατομμύρια Ρώσων, Ουκρανών, Σέρβων, Βουλγάρων κ.ά. χρησιμοποιούν το Κυριλλικό αλφάβητο, δηλαδή μία παραλλαγή της ελληνικής γραφής των βυζαντινών χρόνων. Ο Ρωσικής καταγωγής Βρετανός Βυζαντινολόγος Ντιμίτρι Ομπολένσκι έγραψε ότι οι Ορθόδοξοι λαοί στη Θεία Λατρεία διατηρούν το πνεύμα μιας «Βυζαντινής Κοινοπολιτείας».
Πέμπτη 4 Μαΐου 2017
Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψαν Καμίνης και Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος
Μνημόνιο ευρείας συνεργασίας υπέγραψαν σήμερα ο δήμαρχος Αθηναίων κ.
Γιώργος Καμίνης και ο Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ.
Ιερώνυμος, στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, στην Πλάκα.
«Επισφραγίζουμε τη συνεργασία μας με τον προκαθήμενο της Ελλαδικής
Εκκλησίας, υπογράφοντας σήμερα μνημόνιο για ευρεία συνεργασία στην
κοινωνική αλληλεγγύη και τη συνοχή. Παράλληλα υποστηρίζουμε τον
αναπτυξιακό σχεδιασμό της Εκκλησίας, εντάσσοντας προτάσεις της
Αρχιεπισκοπής στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Περιφέρειας
Αττικής δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης, σημειώνοντας ότι
υπάρχουν δύο σκέλη συνεργασίας: «το ένα σκέλος αφορά το πεδίο της
κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής, στο οποίο ήδη η Εκκλησία έχει ένα
έργο εδώ και αιώνες. Εμείς με τις ταπεινές μας δυνάμεις έχουμε ως έργο
να εξασφαλίσουμε πόρους.
Κατά δεύτερο λόγο, το μνημόνιο αυτό επεκτείνεται και στο αναπτυξιακό έργο της Εκκλησίας, αφού μελετούμε προτάσεις της Αρχιεπισκοπής προκειμένου να ενταχθούν στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης της περιφέρειας Αττικής εκ μέρους του δήμου». Ο Αρχιεπίσκοπος κ.κ. Ιερώνυμος αναφέρθηκε στην καλή συνεργασία με τον δήμο υπογραμμίζοντας πως «υπάρχουν διάφοροι τομείς που μας καλούν να συνεργαστούμε, όπως το έργο της πρόνοιας και της αγάπης, αλλά και αναπτυξιακά προγράμματα.
Άλλωστε, έχουμε χρέος να συνεργαστούμε όπου μπορούμε». Αναφέρθηκε, επιπλέον, στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και στην ανάγκη ανάδειξης των βυζαντινών μνημείων σημειώνοντας πως το σπίτι της Αγίας Φιλοθέης στην Πλάκα μετά την αποκατάστασή του και την λειτουργία του ως μουσείου δέχεται την επίσκεψη χιλιάδων ανθρώπων. Παρόντες στη συνάντηση και την υπογραφή του μνημονίου ήταν ο Πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Αρχιμανδρίτης κ. Συμεών Βολιώτης και η κυρία Μαρία Λογοθέτη, διευθύντρια του γραφείου του δημάρχου και πρόεδρος της Εταιρίας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών του δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ).
Newmoney.gr
Κατά δεύτερο λόγο, το μνημόνιο αυτό επεκτείνεται και στο αναπτυξιακό έργο της Εκκλησίας, αφού μελετούμε προτάσεις της Αρχιεπισκοπής προκειμένου να ενταχθούν στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης της περιφέρειας Αττικής εκ μέρους του δήμου». Ο Αρχιεπίσκοπος κ.κ. Ιερώνυμος αναφέρθηκε στην καλή συνεργασία με τον δήμο υπογραμμίζοντας πως «υπάρχουν διάφοροι τομείς που μας καλούν να συνεργαστούμε, όπως το έργο της πρόνοιας και της αγάπης, αλλά και αναπτυξιακά προγράμματα.
Άλλωστε, έχουμε χρέος να συνεργαστούμε όπου μπορούμε». Αναφέρθηκε, επιπλέον, στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και στην ανάγκη ανάδειξης των βυζαντινών μνημείων σημειώνοντας πως το σπίτι της Αγίας Φιλοθέης στην Πλάκα μετά την αποκατάστασή του και την λειτουργία του ως μουσείου δέχεται την επίσκεψη χιλιάδων ανθρώπων. Παρόντες στη συνάντηση και την υπογραφή του μνημονίου ήταν ο Πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Αρχιμανδρίτης κ. Συμεών Βολιώτης και η κυρία Μαρία Λογοθέτη, διευθύντρια του γραφείου του δημάρχου και πρόεδρος της Εταιρίας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών του δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ).
Newmoney.gr
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)