Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Mεγάλη Παρασκευή Aι γενεαί πάσαι


1. Αι γενεαί πάσαι, ύμνον τη ταφή σου προσφέρουσι, Χριστέ μου.Όλες οι γενιές (των ανθρώπων) προσφέρουν, Χριστέ μου, ύμνο στην ταφή σου.
2. Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου Τέκνον, πού έδυ σου το κάλλος;
Ω γλυκιά μου άνοιξη, γλυκύτατό μου παιδί, πού βυθίστηκε (και χάθηκε) η ωραιότητά σου;
εικόνα
3. Υιέ Θεού Παντάναξ, Θεέ μου, Πλαστουργέ μου, πώς πάθος κατεδέξω;
Υιέ του Θεού, Βασιλιά των πάντων, Θεέ μου, Δημιουργέ μου, πώς καταδέχτηκες να υποστείς παθήματα;
4. Έρραναν τον τάφον αι μυροφόροι μύρα, λίαν πρωί ελθούσαι.
Οι μυροφόρες, αφού ήρθαν πολύ πρωί, ράντισαν με αρώματα τον τάφο σου.
5. Ιδείν την του Υιού σου Ανάστασιν, Παρθένε, αξίωσον σους δούλους.
Αξίωσε, Παρθένε, εμάς τους δούλους σου να δούμε (και να γιορτάσουμε) την Ανάσταση του Υιού σου.
Η απόδοση των αποσπασμάτων των ύμνων στα νέα ελληνικά και η ερμηνεία τους βασίστηκε στην
εργασία Η Μεγάλη Εβδομάς μετά ερμηνείας του Αρχιμανδρίτη Επιφανίου Θεοδωρόπουλου, εκδ. της
Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, 2005

Mεγάλη Πέμπτη Σήμερον κρεμάται επί ξύλου


Σήμερον κρεμάται επί ξύλου ο εν ύδασι την γην κρεμάσας. Στέφανον εξ ακανθών
περιτίθεται ο των Aγγέλων Bασιλεύς. Ψευδή πορφύραν περιβάλλεται ο περιβάλλων τον
ουρανόν εν νεφέλαις. Ράπισμα κατεδέξατο ο εν Ιορδάνη ελευθερώσας τον Αδάμ.
Ήλοις προσηλώθη ο Nυμφίος της Εκκλησίας. Λόγχη εκεντήθη ο Yιός της Παρθένου.
Προσκυνούμεν σου τα Πάθη, Χριστέ. Δείξον ημίν και την ένδοξόν σου Ανάστασιν.
εικόνα


Σήμερα κρεμάται πάνω στο ξύλο (του Σταυρού) εκείνος που κρέμασε (κατά τη δημιουργία) τη γη επάνω στα νερά (την περιέβαλε δηλαδή από παντού με τα νερά των θαλασσών). Στεφάνι κατασκευασμένο από αγκάθια φοράει στο κεφάλι ο Βασιλιάς των Αγγέλων. Ψεύτικο βασιλικό ένδυμα ντύνεται αυτός που ντύνει τον ουρανό με τα σύννεφα. Χαστούκι δέχτηκε εκείνος που στον Ιορδάνη ποταμό (αφού βαφτίστηκε από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο) ελευθέρωσε τον Αδάμ. Με καρφιά καρφώθηκε (στο Σταυρό) ο Νυμφίος της Εκκλησίας. Με λόγχη τρυπήθηκε (στο πλευρό) ο Υιός της Παρθένου. Προσκυνούμε τα Πάθη σου, Χριστέ. Αξίωσέ μας να δούμε και την ένδοξη Ανάστασή σου.
Ζωή Καρέλλη, «Mεγάλη Πέμπτη» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]

Τρίτη 14 Απριλίου 2020

Η δήλωνση του π.Γεώργιου Σχοινά σχετικά με τα γεγονότα της Κυριακής των Βαΐων


Μητροπολίτης Ναυπάκτου στο MEGA: Άλλο η Θεία Κοινωνία, άλλο οι συναθροίσεις

 Σύμφωνα με τον μητροπολίτη Ναυπάκτου, Ιερόθεο, η Ιερά Σύνοδος της εκκλησίας όπως και ο Αρχιεπίσκοπος έχουν τοποθετηθεί, διαχωρίζοντας την θεία κοινωνία από τη συνάθροιση

Μεγάλη είναι η συζήτηση που έχει ανοίξει γύρω από τη θεία κοινωνία, μετά και τους δύο ιερείς που κοινώνησαν πιστούς σε Κουκάκι και Κέρκυρα.
Σύμφωνα με τον μητροπολίτη Ναυπάκτου, Ιερόθεο, η Ιερά Σύνοδος της εκκλησίας όπως και ο Αρχιεπίσκοπος έχουν τοποθετηθεί, διαχωρίζοντας την θεία κοινωνία από τη συνάθροιση.

Η θέση της εκκλησίας παραμένει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος από τη θεία κοινωνία της μετάδοσης του ιού. «Αυτό δεν τίθεται επ’ ουδενί λόγω υπό αμφισβήτηση και ούτε καν υπάρχει η παραμικρή υπόνοια».
Για τις συναθροίσεις, ο μητροπολίτης είπε ότι η εκκλησία συμφωνεί ότι υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος εξάπλωσης του κοροναϊού. «Θα γίνει η θεία λειτουργία κεκλεισμένων των θυρών. Η θεία κοινωνία είναι δώρο του Θεού».
Ο μητροπολίτης Ιερόθεος τόνισε πως οι αρχές πρέπει να δείξουν κατανόηση τις μέρες του Πάσχα και όχι υπερβάλλοντα ζήλο. «Πρέπει αυτές τις ημέρες να δείχνουμε όλοι ψυχραιμία και κατανόηση, ακόμα και τα όργανα της πολιτείας. Να μην είναι υπέρ αυστηροί στην εκκλησία».


Τά Γόνατα Τοῦ Ἰησοῦ

Τά Γόνατα Τοῦ Ἰησοῦ
Καρφωμένα στ’ ἀγριόξυλο τοῦ σταυροῦ, σχηματίζουν
μι’ ἀμβλεία γωνία.
Εἶναι τά ἴδια γόνατα
πού προβάτιζαν, παίζοντας, γύρω ἀπ’ τό κόκκινο
φουστάνι τῆς μάνας του, ὅταν
ἤτανε βρέφος δέκα μηνῶν.
Πού ἀργότερα, ἔφηβος, τ’ ἀκούμπαγε κάτω
στή γῆ πριονίζοντας τό ξύλο ἑνός κέδρου.
Πού λύθηκαν κ’ ἔπεσαν, ἕνας σωρός,
-μιά νύχτα πού ἡ ἄνοιξη ἦταν ἀβάσταχτη
καί μύριζε ἡ γῆς κι’ ὁ οὐρανός λεμονάνθι-
στό Ὄρος τῶν Ἐλαιῶν.
Κι’ εἶναι ἀκόμη τά γόνατα
πού κάθιζε, σιωπηλός, δύο-δύο τά παιδιά
κι’ ἁπλώνοντας δίπλα του, πάνω στή γῆ,
τό ἀπέραντο χέρι του, τά φίλευεν ἕνα
λουλουδάκι –
κομμένο ἀπ’ τόν πλοῦτο τοῦ σύμπαντος.

Νικηφόρος Βρετάκος

Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

.ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΤΣΙΟΔΡΑ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ ΤΟΥ Ι. ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΘΕΡΑΠΟΝΤΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ .............................π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΙΟΥΣΜΑ.

Αγαπητέ κ. Τσιόδρα Eίμαι ένας Ιερέας από τη Μυτιλήνη με μια διακονία Ιεροσύνης που ξεπερνά τα 40 χρόνια. Πολύτεκνος όπως κι εσείς. Ονομάζομαι Αθανάσιος Γιουσμάς, αν και το όνομά μου σίγουρα δεν σας λέει τίποτε. Πνευματικά μου παιδιά που μένουν στην Αθήνα, μου έχουν διαβεβαιώσει -πέρα των όσων έχω διαβάσει για σας- πως είστε άνθρωπος της Εκκλησίας, μάλιστα ένα, έχει ψάλλει μαζί σας... Με αυτό το θάρρος επικοινωνώ μαζί σας. Παιδί μου, η όλη κατάσταση, μας έχει πονέσει πολύ. Όπως και εσάς που είστε στην πρώτη γραμμή. Σε έναν πόλεμο, όμως, αυτός που πολεμά ματώνει (εσείς), αλλά και αυτός που είναι σπίτι κλαίει και αγωνιά (εμείς). Αυτό που μας έθλιψε περισσότερο είναι η στέρηση μας από το Ναό του Θεού Πατέρα μας, ιδιαίτερα αυτές τις ημέρες της Μ. Βδομάδας... Το καταλαβαίνετε, γιατί άκουσα πως είστε παπαδοπαίδι. Έχω κι εγώ έναν γιο Ιερέα... Γιατί, αναρωτιέμαι, "δυο μέτρα και δύο σταθμά" στην περίπτωση ΕΣΤΩ της δυνατότητας να προσκυνήσουν τον Νυμφίο ή τον Εσταυρωμένο οι λίγοι πιστοί; Οι 4 Επίτροποι και το υπόλοιπο προσωπικό των Ναών, δεν θα μπορούσαν να ρυθμίσουν την τάξη και με προσωπική τους ευθύνη και έναντι του νόμου, να επιβάλλουν τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας; Για μια ή δυο ώρες μετά τις ακολουθίες; Και γιε μου, σιγά που θα ερχόντουσαν πολλοί, εδώ φοβούνται μην κολλήσουν κορονοϊό από τα στασίδια! Στις κρεαταγορές, παιδί μου, βρέθηκε λύση, στα σούπερ μάρκετ επίσης. Θα μου πεις, "πάτερ, εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο". Το ξέρω, σε παρακολουθούμε ανελλιπώς. Είσαι όμως, κι εσύ ένα μέλος και σημαντικό μέλος, μιας Επιτροπής Κρατικής που παίρνει ή δίνει τις αποφάσεις. Ένα αυτό. Και το δεύτερο: ΘΕΛΩ και ως πνευματικός, σας παρακαλώ, κάτι να πείτε και για εμάς τους Χριστιανούς της καρδιάς, που πληγωθήκαμε αυτό το διάστημα όσο ποτέ. Δεν είμαστε όλοι αναρχοαυτόνομοι και αντιδραστικοί... Η Εκκλησία, αδελφέ μου, και πριν και τώρα -και αύριο σίγουρα (άκουσα αυτό που είπατε για τη γνώμη του συναδέλφου σας περί χειραψιών)- έγινε σάκος του μποξ... Υποστηρίξτε μας κ. Τσιόρδα, ως Χριστιανός που είστε, υποστηρίξτε την Εκκλησία στην οποία ανήκετε και υπηρετείτε. Και καταλάβετε μας. Συγχωρέστε με, αλλά είμαι και είμαστε πολύ πληγωμένοι με την στάση της Διοικούσης Εκκλησίας και της Πολιτείας. Οι ενορίτες μου και τα πνευματικά μου παιδιά περίμεναν να τους δοθεί έστω η ευκαιρία να ασπασθούν ή να υποκλιθούν όσοι Χριστιανοί ήθελαν, μπροστά στον Νυμφίο και στον Εσταυρωμένο Χριστό. 
Καλή δύναμη στο έργο σας ένας Ιερεύς από την Μυτιλήνη π. Αθανάσιος Γιουσμάς εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Θεράποντος Μυτιλήνης»

Ποινικοποίηση της Θείας Κοινωνίας (του π. Νικόλαου Κοντού, Νομικός – υπ. Θεολόγος Προϊστάμενος Νομικής Υπηρεσίας Ι.Μ.Σ.Κ)



Χθές ( 12.04.2020 ) Κυριακή των Βαϊών για τους Ορθοδόξους Χριστιανούς έγιναν γνωστά μέσω των ΜΜΕ δύο (2) «περιστατικά» σε Κέρκυρα και Αθήνα, με θέμα: ‘’… ιερείς προσέφεραν τη Θεία Κοινωνία σε πιστούς παρά την απαγόρευση και τις αντίθετες οδηγίες της Ιεράς Συνόδου, έχουν επιληφθεί οι αρμόδιοι κατά τόπους εισαγγελικοί λειτουργοί και έχουν σχηματιστεί σχετικές δικογραφίες…’’.
Τα περιστατικά αυτά πήραν μεγάλη έκταση και προκάλεσαν μάλιστα την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας προς τη δικαστική εξουσία για τη διενέργεια έρευνας στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας με σκοπό την δίωξη των πιθανόν τελεσθέντων ποινικά κολάσιμων πράξεων.
Ποια ήταν η πράξη αυτή καθ’ εαυτή; Η μετάδοση Θείας Κοινωνίας από Ορθοδόξους κληρικούς σε πιστούς της Θείας Κοινωνίας.
Η ανωτέρω εξέλιξη με αναγκάζει τρόπον τίνα να δημοσιεύσω το παρόν, καθώς η νομική και η ποιμαντική μου συνείδηση αντιδρά.
Έτσι : α) Μπορεί να διωχθεί ποινικά η μετάδοση Θείας Κοινωνίας ; Η μόνη διάταξη – περίπτωση που μπορεί να θεμελιωθεί η παρέμβαση των λειτουργών της ποινικής δικαιοσύνης σε μία τέτοια ενέργεια είναι η Π.Ν.Π της 25ης Φεβρουαρίου 2020 και ειδικά το α. 1§6 ( άρθρο 1 παράγραφος 6 ) «……Όποιος δεν συμμορφώνεται με τα μέτρα του παρόντος άρθρου τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) ετών….». Ποιά είναι τα μέτρα που μπορούν να επισύρουν την παραπάνω ποινή σε μη συμμόρφωση;; Αναφέρονται στην ίδια Π.Ν.Π α. 1§2π.στ, σε συνδυασμό με α.1§4π.δ, με λίγα λόγια την έκδοση σχετικής Κ.Υ.Α που επιβάλλει και εξειδικεύει τις σε αυτά τα άρθρα απαγορεύσεις κτλ.
β) Υπάρχει ΚΥΑ που επιβάλλει περιορισμούς στη λειτουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας ; Σαφώς, η με αριθμ. Δ1α/ΓΓΠ.οικ. 23093/06.04.2020.
γ) Τί απαγορεύει αυτή η ΚΥΑ ( που σε περίπτωση που δε συμμορφωθεί κανείς ελέγχεται μέχρι και ποινικά;; ) Εν κατακλείδι την τέλεση ιεροπραξίας με περισσότερα από 4, ή 6 άτομα κατά περίπτωση, μιας και το πνεύμα των περιορισμών είναι η αποφυγή συνωστισμού κόσμου σε κλειστούς χώρους.
δ) Απαγορεύει τη Θεία Κοινωνία; Ρητά και κατηγορηματικά… ΌΧΙ…. π.χ τα 4 άτομα παρουσία των οποίων θα τελεστεί η ιεροπραξία , όπως χθες η Θεία Λειτουργία των Βαΐων, μπορούν να μεταλάβουν;;; Βάσει της ΚΥΑ, ΝΑΙ ! Και αν μπορούν αυτοί οι τέσσερεις δεν μπορούν άλλοι;; Αφού η ΚΥΑ δεν το απαγορεύει ( τη μετάδοση της Θείας Κοινωνίας ολικά ) μπορεί να μεταλάβει όποιος θέλει, όποτε θέλει τηρώντας τα αναφερόμενα στην ίδια την ΚΥΑ και στην §2 μέτρα προφύλαξης !!! Εκτός αν αυτοί οι 4 θεωρούνται πολίτες β΄ κατηγορίας που δε χρήζουν προφύλαξης από την ΚΥΑ…..
ε) Συμπέρασμα :
Νομικά δεν υπάρχει περίπτωση ποινικού αδικήματος, ούτε παράβασης κανενός νόμου – διάταξης, όταν ο θρησκευτικός λειτουργός της Ορθοδόξου Εκκλησίας μεταδίδει τη Θεία Κοινωνία, εφόσον τηρεί τα προβλεπόμενα από την ΚΥΑ μέτρα προφύλαξης.
Στ) Διόρθωση λάθους είδησης
Επειδή στα δημοσιεύματα γίνεται αναφορά σε ‘’…. αντίθετες οδηγίες της Ιεράς Συνόδου…’’ πρέπει να αναφέρουμε το ορθόν . Η ελλαδική Ορθόδοξη Εκκλησία διά της Ιεράς Συνόδου έχει πει επανειλημμένα ότι : Αποδέχεται τους περιορισμούς ως προς το συνωστισμό, καθώς κατά τη διδασκαλία της δεν μπορεί να μεταδοθεί μικρόβιο διά του μυστηρίου της Θείας Κοινωνίας. Και πολύ ορθώς !!!
ζ) Εκκλησιολογική προσέγγιση: Κλείνοντας ως ο τελευταίος των κληρικών φρονώ ότι με την παρουσίαση των παραπάνω περιστατικών από τα ΜΜΕ πλήττεται όχι μόνο το κύρος, αλλά και αυτή η ύπαρξη της Εκκλησίας. Όταν (ακόμα και σε πανδημία) ποινικοποιείται και διώκεται το Μυστήριο των Μυστηρίων, αυτό το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου ΙΣΧΣ, διώκεται αυτή η ίδια η ύπαρξη της Εκκλησίας, χωρίς το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου, είμαστε Προτεσταντική παραφυάδα, όχι Ορθόδοξοι. Η Εκκλησία με κάθε τρόπο και κάθε μέσο θα προασπίσει , έστω στο πρόσωπο των ιερωμένων της Κέρκυρας και της Αθήνας, όχι μόνο τους κληρικούς της, όχι μόνο το κεντρικό Μυστήριο της, αλλά εν πολλοίς αυτή της την ύπαρξη. Όλα καλοδεχούμενα, αλλά εκεί που η Ορθοδοξία, η Εκκλησία και κάθε απλός πιστός θα πρέπει με κάθε (προσωπικό) κόστος να είναι αδιαπραγμάτευτος είναι η Θεία Κοινωνία. Είμαστε βέβαιοι ότι οι εισαγγελικοί λειτουργοί θα εφαρμόσουν το νόμο, αλλά και θα αναγνωρίσουν το μυστηριακό χαρακτήρα της «διωκόμενης» πράξης, ειδάλλως μην έχει κανείς καμία αμφιβολία ότι η Εκκλησία «σπρώχνεται» για άλλη μία φορά στις κατακόμβες !!!
π. Νικόλαος Κοντός
Νομικός – υπ. Θεολόγος
Προϊστάμενος Νομικής Υπηρεσίας Ι.Μ.Σ.Κ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...