Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

Παραινέσεις Αγίου Αντωνίου



Όλα νικώνται

Την  εγκράτεια, την ανεξικακία, τη σωφροσύνη, την καρτερία, την υπομονή και τα όμοιά τους τις έχουμε πάρει ως μέγιστες και ενάρετες δυνάμεις από τον Θεό. Αυτές αντιστέκονται  και βοηθούν σε όλες εκείνες τις δυσκολίες μας
Εάν τις καλλιεργούμε και τις κάνουμε πράξη, τότε πια τίποτε δεν φαίνεται να μας γίνεται δύσκολο ή οδυνηρό ή αφόρητο, γιατί αναλογιζόμαστε πως όλα είναι ανθρώπινα και νικόνται από τις αρετές που έχουμε μέσα μας.
Χειρότερο πάθος  ,το χρήμα
Πνευματικός άνθρωπος είναι αυτός που δεν υπολογίζει την απόκτηση χρημάτων και την άφθονη χρησιμοποίησή τους. Αυτός που ξέρει ότι η ενάρετη πολιτεία διαφέρει πολύ από τον πλούτο.
Όταν το μελετάς αυτό, ασφαλώς και το διατηρείς στη μνήμη σου, δεν θα στενάξεις, δεν θα θρηνήσεις και δεν θα κατηγορήσεις κανέναν, αλλά για όλα θα ευχαριστήσεις τον Θεό, βλέποντας τους χειρότερους από σένα να στηρίζονται στα λόγια και στα χρήματα.
Αυτό είναι το χειρότερο πάθος της ψυχής, καθώς και η επιθυμία , η δόξα και η άγνοια.
Ευτυχία με τα λίγα
Όσον μετριότερα ζει κανείς τόσο πιο ευτυχισμένος είναι, γιατί δεν φροντίζει για πολλά, για δούλους, γεωργούς και για ν’ αποκτήσει ζώα.
Διότι, όταν προσηλωνόμαστε σ’ αυτά και έρθουν αργότερα δυσχέρειες, κατηγορούμε ως φταίχτη τον Θεό.
Διότι, όταν προσηλωνόμαστε  σ’ αυτά και έρθουν αργότερα δυσχέρειες, κατηγορούμε ως φταίχτη τον Θεό.
Από τον πλούτο, ποτίζεται ο θάνατος και έτσι πλανημένοι μένουμε στο σκοτάδι της αμαρτωλής ζωής, χωρίς να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τους εαυτούς μας.
Τα έργα
Αυτοί που λένε πως θέλουν να ζήσουν την ενάρετη και ευλαβή και ένδοξη ζωή δεν πρέπει να κρίνονται από τα όσα φαίνονται ούτε από την ψεύτικη πολιτεία, αλλά να κρίνονται από τα ίδια τα έργα τους, όπως οι τεχνίτες, ζωγράφοι και γλύπτες, διότι αυτά δείχνουν την ενάρετη ζωή .
Η παιδεία
Είναι κακότυχος ο πλούσιος και ευγενής , όταν δεν έχει καλλιέργεια ψυχική.
Αντίθετα, ο φτωχός , ακόμα και ο δούλος, θεωρείται ευτυχής, αν έχει παιδεία και αρετή στη ζωή του.
Όπως περιπλανόνται οι ξένοι στους δρόμους, έτσι καταστρέφονται και χάνονται , πλανεμένοι από τις επιθυμίες , και όσοι δεν δείχνουν επιμέλεια για ενάρετη ζωή.
Οι απάνθρωποι
Άνθρωπος λέγεται ή ο λογικός ή εκείνος που επιθυμεί να διορθωθεί. Ο αδιόρθωτος καλείται απάνθρωπος. Κάτι τέτοιους καλό είναι να τους αποφεύγουμε. Γιατί αυτοί που συζούν με την κακία, δεν επιτρέπεται να καταταγούν ποτέ μεταξύ των αθανάτων.

Αληθινή ελευθερία
Ελεύθερους να θεωρείς όχι αυτούς που είχαν την τύχη να είναι ελεύθεροι αλλά αυτούς που είναι στη ζωή και στους τρόπους απελευθερωμένοι από τα πάθη τους. Δεν πρέπει , δηλαδή να ονομάζονται αληθινά ελεύθεροι οι άρχοντες όταν είναι πονηροί ή ακόλαστοι, γιατί είναι δούλοι των υλικών αγαθών.
Ελευθερία και ευτυχία είναι η γνήσια καθαρότητα της ψυχής και η καταφρόνηση των εφήμερων.
Να μην πειθαρχείτε
Εξέταζε ό,τι σε αφορά και βγάζε επεξεργασμένες αποφάσεις. Διότι οι άρχοντες και οι δεσπότες έχουν εξουσία μόνον τους σώματος και όχι βέβαια της ψυχής. Να σου είναι, μάλιστα, αυτή η αρχή πρόχειρη δια παντός. Συνεπώς, αν διατάσσουν φόνους ή τίποτε άτοπα ή άδικα και ψυχοβλαβή, δεν πρέπει να πειθαρχείτε σ’ αυτούς, έστω κι αν βασανίζουν το σώμα. Διότι ο Θεός δημιούργησε την ψυχή ελεύθερη και αυτεξούσια, για όσα πράττει, τα καλά ή τα κακά.
Οι απολαύσεις
Όσοι εξαπατόνται (και παρασύρονται) από ελπίδες βιοτικών απολαύσεων, αν και γνωρίζουν σε όλο το βάθος όσα πρέπει να γίνουν για τη θεάρεστη ζωή ( και δεν τα εφαρμόζουν), αυτοί παθαίνουν κάτι παρόμοιο μ’ εκείνους που αγόρασαν μεν (τα φάρμακα και) τα όργανα της ιατρικής αλλά ούτε γνωρίζουν ούτε φροντίζουν να τα χρησιμοποιήσουν.
Για τα αμαρτήματά μας, να μην κατηγορούμε ούτε την αιτία τους, ούτε άλλον κανέναν, αλλά τους εαυτούς μας. Διότι, εάν η ίδια η ψυχή θέλει να αδιαφορεί τότε δεν μπορεί να είναι ανίκητη.
Ο πλούτος χάνεται
Σε κάθε πνευματικό πρόβλημα που έχεις, θυμήσου ότι όσοι σκέφτονται σωστά και θέλουν να βάλουν τα ζητήματά τους σε τάξη δεν θεωρούν γλυκιά την απόκτηση φθαρτών χρημάτων αλλά τις ορθές και αληθινές απόψεις. Αυτές τους κάνουν ευτυχείς. Διότι ο μεν πλούτος και κλέβεται και αρπάζεται από δυνατότερους και μόνον η αρετή της ψυχής είναι κτήμα και εξασφαλισμένο και απαραβίαστο, που και μετά θάνατον σώζει όσους την έχουν αποκτήσει .Όταν σκέπτονται έτσι, δεν τους συναρπάζουν οι φαντασιοπληξίες του πλούτου και των λοιπών απολαύσεων.
Δε μας ανήκει τίποτα
Όσοι νομίζουν δυστυχία το χάσιμο των χρημάτων ή τέκνων ή δούλων ή οποιασδήποτε άλλης υπάρξεως (προσώπου ή πράγματος ) ας γνωρίζουν ότι πρώτα πρώτα πρέπει να αρκούνται σε όσα τους δίνονται από τον Θεό. Κι όταν είναι ανάγκη να τα αποδώσουν, να το κάνουν πρόθυμα και με ευγνωμοσύνη,  χωρίς καθόλου να κακιώνουν για τη στέρησή τους ή μάλλον, για την επιστροφή. Διότι, αφού μεταχειρίστηκαν πράγματα που δεν είναι δικά τους πάλιν τα επέστρεψαν.
Η φαντασία του πλούτου
Έργον χρηστού ανθρώπου είναι να μην πουλά την ελεύθερη γνώμη, αποβλέποντας να λάβει χρήματα, έστω κι αν τύχει να είναι πάρα πολλά, όσα προσφέρονται. Διότι τα βιοτικά μοιάζουν με όνειρο και οι φαντασίες του πλούτου είναι άδηλες (δεν ξέρεις πού θα καταλήξουν) και ολιγοχρόνιες.
Η περιουσία
Εκείνοι που δεν χαίρονται με όσα έχουν, αλλά επιθυμούν περισσότερα, σκλαβώνουν τον εαυτό τους στα πάθη που ταράζουν την ψυχή και της επιβάλλουν λογισμούς και φαντασίες ότι αυτά που έχουν είναι κακά.
Και όπως τα ρούχα που ράβονται πλατιά εμποδίζουν τους αγωνιστές στο τρέξιμο, έτσι και η όρεξη για την υπέρμετρη περιουσία δεν επιτρέπει στις ψυχές ούτε ν’ αγωνίζονται ούτε να σωθούν.
Ο θάνατος
Όσοι επιδιώκουν την πρόσκαιρη απόκτηση υλικού πλούτου με βίαια μέσα και αγαπούν με όρεξη τα έργα της κακίας , ενώ αγνοούν τον θάνατο και την απώλεια της ψυχής και δεν έχουν στόχο, οι άθλιοι, δεν αναλογίζονται τί παθαίνουν από την κακία οι άνθρωποι μετά θάνατον;
Η πλεονεξία
Ο πονηρός άνθρωπος αγαπά την πλεονεξία και καταφρονεί τη δικαιοσύνη, χωρίς να λογαριάζει το αβέβαιο, το άστατο και το ολιγοχρόνιο της ζωής του ούτε να ενθυμείται το αδωροδόκητο και αναπόφευκτο του θανάτου. Κι αν καταντήσει αισχρός και ανόητος γέρος, είναι σαν το σάπιο ξύλο, τελείως άχρηστος για οτιδήποτε.
Χαρές και λύπες
Μόνον όταν δοκιμάζουμε λύπη, αισθανόμαστε τις ηδονές και τη χαρά. Όπως ,αν δεν διψάσει κανείς, δεν νιώθει ευχαρίστηση όταν πίνει ούτε τρώγει με ευχαρίστηση αν δεν πεινάσει, ούτε κοιμάται ευχάριστα αν δεν νυστάξει πολύ ούτε νιώθει τη χαρά αν πρωτύτερα δεν λυπηθεί. Έτσι, ούτε τα αιώνια αγαθά θα απολαύσουμε αν δεν καταφρονήσουμε τα ολιγοχρόνια.


Πηγή: «ΕΤΣΙ ΘΑ ΒΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ!»
Ο Ιησούς και οι Άγιοι μιλούν για τους δανειστές ,
τους τόκους, τις τράπεζες, τη φτώχεια,
τους ανάξιους ηγέτες και το «κούρεμα» του χρέους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΙΖΟΥΛΗΣ
ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου