Σάββατο 14 Μαρτίου 2015
ΚΥΡΙΑΚΗ Γ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ – 15 ΜΑΡΤΙΟΥ 2015
Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης
ΚΥΡΙΑΚΗ Γ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
- τῆς Σταυροπροσκυνήσεως -
Μρκ. 8,34 – 9,1
Ἡ ἑβδομάδα ποῦ ξεκινάει ἀπό αὔριο,
ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἡ τέταρτη τῶν Νηστειῶν, εἶναι τό μέσον της Μεγάλης
Τεσσαρακοστῆς. Φτάνουμε, δηλαδή, στά μέσα τῆς νηστείας καί τῆς
πνευματικῆς μας ἄσκησης. Εἶναι φυσικό νά αἰσθανόμαστε κάποια κόπωση καί
εἶναι δίκαιο νά πάρουμε μία ἐνίσχυση, γιά νά συνεχίσουμε τόν δρόμο μας.
Αὐτή τήν ἐνίσχυση μᾶς δίνει ἡ Ἐκκλησία σήμερα, προβάλλοντάς μας νά
προσκυνήσουμε τόν τίμιο Σταυρό. Μᾶς θυμίζει ἔτσι πώς, ἄν ἐμεῖς κοπιάσαμε
λίγο νηστεύοντας, ὁ Σωτήρας Χριστός πέθανε γιά τήν σωτηρία μας πάνω
στόν Σταυρό. Μᾶς δίνει νά καταλάβουμε πώς, αὐτό πού λέμε πνευματική
ἀνακαίνιση καί προκοπή, δέν μπορεῖ νά γίνει παρά μέ σταύρωση τοῦ ἑαυτοῦ
μας. Ἔτσι, οἱ ἱεροί πατέρες ὅρισαν νά διαβάζεται στήν σημερινή Θεία
Λειτουργία ἡ εὐαγγελική περικοπή πού ἀκούσαμε πρίν ἀπό λίγο, ὅπου ὁ
Ἰησοῦς μιλάει γιά αὐταπάρνηση καί γιά σταυρό.
Πρῶτα εἶπε ὁ Κύριος: «ὅποιος θέλει». Σ’
αὐτά τά λόγια βλέπουμε πώς ὁ Θεός κανέναν δέν ἀναγκάζει καί κανέναν δέν
ὑποχρεώνει νά τόν ἀκολουθήσει. Δέν καταργεῖ αὐτό πού μᾶς ἔδωσε ἐκεῖνος·
τήν ἐλευθερία. Αὐτή ἡ ἐλευθερία εἶναι τό πολυτιμότερο δῶρο τοῦ Θεοῦ σ’
ἐμᾶς καί τό χαρακτηριστικότερο γνώρισμά μας. Ὁ Θεός θέλει ἡ ἀρετή μας νά
εἶναι κατόρθωμα τῆς θέλησής μας, νά τό θέλουμε δηλαδή νά εἴμαστε καλοί,
γιατί ἀλλιῶς, ἄν ἡ ἀρετή μας ἦταν χωρίς τή θέλησή μας, δέν θά εἶχε
καμιά ἀξία. Τό ἴδιο κι ἡ σωτηρία μας. Ἄν δέν τή θέλουμε οἱ ἴδιοι, δέν
ἔχει καμιά ἀξία. Γι’ αὐτό κι ὁ Θεός δέν μᾶς τήν ἐπιβάλλει. Τό μόνο πού
μποροῦμε ἐμεῖς νά δώσουμε γιά τήν σωτηρία μας, ὕστερα ἀπό τήν χάρη τοῦ
Θεοῦ, εἶναι ἡ καλή μας θέληση, νά θέλουμε νά σωθοῦμε. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ
Χρυσόστομος λέει ὅτι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ θέλει ἡ σωτηρία μας νά μήν εἶναι
ἔργο μόνο δικό του, ἀλλά καί κατόρθωμα δικό μας.
Ἐπιπλέον, τό «ὅποιος θέλει» φανερώνει
πώς, ὅταν ὁ Χριστός καλεῖ τόν κόσμο, δέν κάνει διάκριση μεταξύ τῶν
ἀνθρώπων. Ὁ Θεός θέλει νά σωθοῦν ὅλοι οἱ ἄνθρωποι καί τούς καλεῖ ὅλους.
Ὅταν πρόκειται γιά κεῖνο πού ὁ Θεός δίνει γιά τήν σωτηρία τῶν ἀνθρώπων, ὁ
Ἰησοῦς Χριστός τούς καλεῖ ὅλους («δεῦτε πρός μέ πάντες οἱ κοπιῶντες καί
πεφορτισμένοι καγῶ ἀναπαύσω ὑμᾶς»). Ὅταν, ὅμως, πρόκειται γιά κεῖνο πού
οἱ ἄνθρωποι πρέπει νά δώσουν γιά τήν σωτηρία τους, τότε ὁ Ἰησοῦς
Χριστός λέει «ὅποιος θέλει».
Ἀπό τή στιγμή, ὅμως, πού ὁ ἄνθρωπος θά
τό θελήσει, πού θά πάρει, δηλαδή, τήν ἀπόφαση ν’ ἀκολουθήσει τόν Χριστό,
ἀμέσως τά πράγματα δυσκολεύουν: «ἄς ἀπαρνηθεῖ τόν ἑαυτό του, ἄς σηκώσει
τόν σταυρό του κι ἄς μέ ἀκολουθεῖ». Ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ εἶναι σκληρός.
Εἶναι λόγος πού τόν ἀντέχουν μόνο δυνατοί ἄνθρωποι· δυνατοί στό φρόνημα
καί τήν προαίρεση. Ὁ ἀληθινός χριστιανός εἶναι ἄνθρωπος ὁλοκληρωτικά
δοσμένος στόν Θεό. Ὁ ἀληθινός χριστιανός ἀρνεῖται τελείως τόν ἑαυτό του,
δηλαδή τό θέλημά του, τόν ἐγωισμό του, τίς ἐπιθυμίες του καί τά
ἐγκόσμια συμφέροντά του. Ἀληθινός χριστιανός εἶναι ὅποιος, καθώς ὁ
Κύριός του, σηκώνει κι αὐτός τόν σταυρό του· καί σταυρός εἶναι τό
χρέος, ἡ εὐθύνη, ἡ θλίψη, ἡ θυσία, ἡ ἀγάπη. Ὅλα αὐτά, μέ μία λέξη, εἶναι
ὁ σταυρός.
Βέβαια, ὁ σταυρός εἶναι σταυρός. Ὅσο κι
ἄν τόν ὀμορφήνουμε, ὁ σταυρός παραμένει τό ματωμένο ξύλο, τό θανατικό
ὄργανο, τό σύμβολο τῆς αὐταπάρνησης καί τῆς θυσίας. Δέν κερδίζουμε
τίποτα καί λέμε λόγια στόν ἀέρα, ὅταν θέλουμε νά παρουσιάσουμε τό
κήρυγμα τοῦ σταυροῦ γιά εὔκολο πράγμα. Τό πιό προσωπικά ὑπεύθυνο, τό πιό
ἄξιο εἶναι νά σηκώνουμε τόν σταυρό μας καί νά πεθαίνουμε γιά τόν Χριστό
καί τό εὐαγγέλιό του. Νά πεθαίνουμε, ὄχι γιά νά ὠφεληθεῖ ὁ Χριστός,
ἀλλά γιά νά ζήσουμε ἐμεῖς. Ἀμήν.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
-Γέροντα, από τα όνειρα μπορεί κανείς να προβλέψει κάτι που θα του συμβεί;
-Όχι, μη δίνετε σημασία στα όνειρα. Είτε ευχάριστα είναι τα όνειρα είτε δυσάρεστα, δεν πρέπει να τα πιστεύει κανείς, γιατί υπάρχει κίνδυνος πλάνης. Τα ενενήντα πέντε τοις εκατό από τα όνειρα είναι
απατηλά. Για αυτό οι Άγιοι Πατέρες λένε να μην τα δίνουμε σημασία. Πολύ λίγα όνειρα είναι από τον Θεό, αλλά και αυτά, για να τα ερμηνεύσει κανείς, πρέπει να έχει καθαρότητα και άλλες προϋποθέσεις,
όπως ο Ιωσήφ και ο Δανιήλ, που είχαν χαρίσματα από τον Θεό. «Θα σου πω, είπε ο Δανιήλ στον Ναβουχοδονόσορα, και τι όνειρο είδες και τι σημαίνει». Αλλά σε τι κατάσταση είχε φθάσει!
Ήταν μέσα στα λιοντάρια, παρόλο που ήταν νηστικά, δεν τον πείραζαν. Του πήγε ο Αββακούμ φαγητό, κι εκείνος είπε «Με θυμήθηκε ο Θεός;». Αν δεν θυμόταν ο Θεός τον Προφήτη Δανιήλ, ποιόν θα θυμόταν;
απατηλά. Για αυτό οι Άγιοι Πατέρες λένε να μην τα δίνουμε σημασία. Πολύ λίγα όνειρα είναι από τον Θεό, αλλά και αυτά, για να τα ερμηνεύσει κανείς, πρέπει να έχει καθαρότητα και άλλες προϋποθέσεις,
όπως ο Ιωσήφ και ο Δανιήλ, που είχαν χαρίσματα από τον Θεό. «Θα σου πω, είπε ο Δανιήλ στον Ναβουχοδονόσορα, και τι όνειρο είδες και τι σημαίνει». Αλλά σε τι κατάσταση είχε φθάσει!
Ήταν μέσα στα λιοντάρια, παρόλο που ήταν νηστικά, δεν τον πείραζαν. Του πήγε ο Αββακούμ φαγητό, κι εκείνος είπε «Με θυμήθηκε ο Θεός;». Αν δεν θυμόταν ο Θεός τον Προφήτη Δανιήλ, ποιόν θα θυμόταν;
-Γέροντα, μερικοί άνθρωποι δεν βλέπουν όνειρα
-Καλύτερα που δεν βλέπουν! δεν ξοδεύουν ούτε εισιτήρια, ούτε βενζίνη! Στα όνειρα σε ένα λεπτό βλέπεις κάτι που στην πραγματικότητα θα διαρκούσε ώρες, μέρες γιατί καταργείται ο χρόνος. Να, από αυτό
μπορεί να καταλάβει κανείς το ψαλμικό: «Χίλια έτη εν οφθαλμοίς σου, Κύριε, ως η ημέρα η εχθές, ήτις διήλθε».
μπορεί να καταλάβει κανείς το ψαλμικό: «Χίλια έτη εν οφθαλμοίς σου, Κύριε, ως η ημέρα η εχθές, ήτις διήλθε».
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου..!!!!
Πηγή: Από το βιβλίο «Πνευματικός Αγώνας» Λόγοι Γ'
Εκπληκτικό βίντεο Ιάπωνα για τα Μετέωρα "κόβει την ανάσα"!
Ένας Ιάπωνας τουρίστας, θαύμαζε τις ομορφιές της χώρας μας, την επισκέφθηκε, όμως εκείνο που του έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση ήταν τα Μετέωρα και τα μοναστήρια επάνω στα βράχια.
Η διαμονή του εκεί του έμεινε αξέχαστη και οι εικόνες που είδε καταγράφηκαν, όχι μόνο στη μνήμη του, αλλά και στην κάμερά του.
Μέσα σε 3 λεπτά μας παρουσιάζει όλο το μεγαλείο και τη γοητεία της περιοχής με τη βοήθεια της φωτογραφικής μηχανής και ενός drone που τράβηξε μοναδικές εικόνες.
Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015
Ο Θεός δέχεται τη μετάνοια του αμαρτωλού ( Γεροντικό )
Ένας στρατιώτης ρώτησε τον αββά Μιώς, αν άραγε ο Θεός δέχεται τη μετάνοια του αμαρτωλού. Και ο αββάς, αφού τον δίδαξε με πολλούς λόγους, είπε:
Πες μου, αγαπητέ, αν σχισθεί το χιτώνιό σου, το πετάς;
Όχι, απάντησε εκείνος. Το ράβω και το χρησιμοποιώ πάλι.
Αν λοιπόν εσύ λυπάσαι το ρούχο σου, τού είπε τότε ο γέροντας, δεν θα λυπηθεί ο Θεός το δικό του πλάσμα;
Γεροντικό
http://dakriametanoias.blogspot.ca/2015/03/blog-post_24.html
Δύο Ἅγιοι Γέροντες μιλοῦν γιά τήν κατάθλιψη...
Κατάθλιψη και Εγωισμός
Αγιος Παΐσιος και Άγιος Πορφύριος
Δυο γέροντες της εποχής μας οι οποίοι πάντα συμφωνούσαν στα προβλήματα που μαστίζουν την εποχή μας. Και ο καθένας με τον δικό του τρόπο έδινε τις συμβουλές του...
Έλεγε ο Αγιος Παΐσιος:
Ο εγωισμός οδηγεί στην λύπη· σ' εκείνη την λύπη πού δεν είναι κατά Θεόν.
Η κατά Θεόν λύπη οδηγεί στη μετάνοια. Η μη κατά Θεόν λύπη οδηγεί στην απελπισία.
Ο εγωισμός φέρνει πάντα λύπη και άγχος.
Ο πονηρός θέλει να μας βλέπει λυπημένους και να χαίρεται...το ταγκαλάκι δεν θέλει κανένας να χαίρεται.
Ο εγωισμός ανοίγει την πόρτα στο ταγκαλάκι για να μας επηρεάσει ρίχνοντάς μας στην Κατάθλιψη και τα διάφορα λεγόμενα «ψυχολογικά προβλήματα».
Έλεγε και ο Άγιος Γέροντας Πορφύριος:
Κύριον αίτιον εις την κατάθλιψη και σε όλα αυτά πού τα λένε πειρασμικά, σατανικά, όπως είναι η νωθρότης, η ακηδία, η τεμπελιά, πού μαζί μ’αυτά είναι τόσα άλλα ψυχολογικά, δηλαδή πειρασμικά πράγματα, είναι ότι έχεις μεγάλον εγωισμό μέσα σου.
Κάνει εντύπωση πού ο γέροντας όλα τα ανωτέρω «ψυχολογικά» τα αποκαλεί πειρασμικά, δηλ. δαιμονικά, δηλ. δαιμονικές ενέργειες, δαιμονικές επήρειες.
Ο εγωισμός-υπερηφάνεια πού είναι και η νόσος του διαβόλου είναι η βάση, η αιτία της εισβολής και της δράσης του πονηρού στον άνθρωπο.
Ο διάβολος μπαίνοντας στην ψυχή την γεμίζει με λύπη.
http://agiameteora.net/index.php/gerontes-tis-epoxis-mas/6914-dyo-gioi-gerontes-milo-n-gia-tin-katathlipsi.html
Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015
Φωτογραφίες από την υποδοχή ιερού λειψάνου του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς (video)
Η ματιά του ήταν προσηλωμένη στον ουρανό και για τον ουρανό χτυπούσε συνέχεια η καρδιά του.
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου
Με
λαμπρότητα, κατάνυξη και τη συμμετοχή πλήθους πιστών, πραγματοποιήθηκε
την Τετάρτη 11 Μαρτίου στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, η υποδοχή
του ιερού λειψάνου του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος, Πατριάρχου Αλεξανδρείας, που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Θήρας.
Το τεμάχιο της δεξιάς χειρός του Αγίου, μεταφέρθηκε με την άδεια του Σεβ. ΜητροπολίτουΘήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Επιφανίου και την ευλογία του Σεβ. ΜητροπολίτουΠειραιώς κ. Σεραφείμ και θα παραμείνει στο Ναό μέχρι την Κυριακή 29 Μαρτίου προς αγιασμό και στήριξη των πιστών.
Το ιερό λείψανο συνόδευσε ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς Μητροπόλεως Θήρας, Αμοργού και Νήσων Πρωτ. Νικόλαος Σιγάλας, ενώ της υποδοχής προΐστατο οΠανοσ. Αρχιμ. Δαμασκηνός Μακριδάκης, της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς με τη συμμετοχή των ιερέων του Ιερού Ναού.
Η φιλοξενία του ιερού λειψάνου εντάσσεται στις εορταστικές εκδηλώσεις «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2015», που οργανώνονται για 14η χρονιά στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς.
Μετά την είσοδο στον Ἱερό Ναό τελέσθηκε δέηση προς τιμήν του Αγίου. Ακολούθως, ο Πανοσ. Αρχιμ. Δαμασκηνός Μακριδάκης μετέφερε τις ευχαριστίες του Σεβ. Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ προς τον Σεβ. Μητροπολίτη
Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Επιφάνιο, καθώς και τον Καθηγούμενο της
Ιεράς Μονής Προφήτου Ηλιού Θήρας Πανοσ. Αρχιμ. Δαμασκηνό Γαβαλά, για την
μεγάλη ευλογία της μεταφοράς του ιερού σεβάσματος στον Πειραιά,
ιδιαίτερα αυτήν την αγωνιστική – πνευματικά - περίοδο που διανύουμε. Και
τόνισε ότι είναι πολύ μεγάλη η τιμή και η πνευματική χαρά, να έχουμε
ανάμεσα μας προς ενίσχυση και αγιασμό, τον Άγιο εκείνο που έκανε πράξη
στη ζωή του την ελεημοσύνη.
Ακολούθως
τον λόγο έλαβε ο Πρωτ. Νικόλαος Σιγάλας, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος
της Ιεράς Μητροπόλεως Θήρας, Αμοργού και Νήσων, ο οποίος επισήμανε την
μεγάλη τιμή της παρουσίας του ιερού λειψάνου, προκειμένου να το
προσκυνήσουν οι πιστοί και να λάβουν τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος, της
οποίας μέτοχος είναι ο ίδιος ο Άγιος.
Όλοι
οι άνθρωποι στο διάβα των αιώνων, τόνισε, αναζητούν ανθρώπους,
συστήματα και ιδεολογίες προκειμένου να ακουμπήσουν σε αυτά, να
πραγματώσουν τις ελπίδες τους και να λάβουν δύναμη. Τα πράγματα όμως
δείχνουν ότι οι ελπίδες αυτές αποδεικνύονται φρούδες. Και στον αντίποδα
αυτών των μάταιων ελπίδων, η Εκκλησία προβάλλει τους Αγίους και τα ιερά
τους λείψανα, προκειμένου να τα έχουμε και να τα τιμούμε. Και αποτελούν
τα ιερά λείψανα την απόδειξη της αγάπης του Θεού στους ανθρώπους.
Στη
συνέχεια τελέστηκε η Ακολουθία του Παρακλητικού Κανόνα προς τιμήν του
Αγίου Ιωάννου, μετά το πέρας της οποίας έλαβε και πάλι τον λόγο ο π.
Νικόλαος Σιγάλας κάνοντας μία εκτενή παρουσίαση του βίου του Αγίου,
καθώς και των περιστατικών που οδήγησαν στην κατοχή του τεμαχίου της
δεξιάς χειρός του Αγίου, από την Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Θήρας.
Αρχικά,
αναφέρθηκε στον καλόν αγώνα και την εργασία των πιστών για τη σωτηρία
τους, που με περισσότερο ζήλο εντείνεται την περίοδο της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής που διανύουμε. Τώρα είναι ο καιρός της μετανοίας και της
επιστροφής μας στο θέλημα του Θεού, τόνισε, για να αναπτύξει στη
συνέχεια τα εφόδια των πιστών αυτήν την περίοδο.
Πίστη,
νηστεία, προσευχή και ελεημοσύνη είναι τα όπλα του χριστιανού.
Απαραίτητη λοιπόν και η ελεημοσύνη, η αγάπη για τους άλλους που
εκφράζεται με απτό τρόπο, με πράξεις ελέους και συγχώρησης. Είναι η
βασίλισσα των αρετών που ανεβάζει γρήγορα τους ανθρώπους στις αψίδες του
ουρανού, κατά τον Ιερό Χρυσόστομο.
Μετά
την εισαγωγή του για την μεγάλη σημασία και θέση της ελεημοσύνης στον
αγώνα των πιστών, ο π. Νικόλαος παρουσίασε τον βίο του κατεξοχήν
ελεήμονος Αγίου, Ιωάννου Πατριάρχου Αλεξανδρείας.
Ιδιαίτερα
χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό που έλαβε χώρα όταν ο Άγιος κάλεσε
τους κληρικούς του και τους ζήτησε να καταγράψουν τους «Κυρίους και Δεσπότες του», εννοώντας τους φτωχούς και ζητιάνους. Εκείνους θεωρούσε «Κυρίους» του, γιατί αυτοί, όπως έλεγε, «θα μας βοηθήσουν να κληρονομήσουμε την Βασιλεία των Ουρανών».
Και όπως ανέφερε ο π. Νικόλαος:
«Θαυμαστή
υπήρξε ολόκληρη η ζωή του. Υπάκουος στην εντολή του Κυρίου, απαρνήθηκε
τα πάντα για να Τον υπηρετήσει. Η ματιά του ήταν προσηλωμένη στον ουρανό
και για τον ουρανό χτυπούσε συνέχεια η καρδιά του. Είχε βαθιά αγάπη στο
Θεό και τα παιδιά του Θεού. Με την αγάπη άρχισε την αρχιερατεία του και
με τη φλογερή αγάπη συμπλήρωσε τη ζωή του και παρέδωσε την ψυχή του
στον Θεό.»
Το
ιερό του λείψανο ετάφη στην Κύπρο, αλλά μετά από πολλές περιπέτειες και
τις λεηλασίες των σταυροφόρων της δύσεως, από το 1249 θησαυρίζεται
ακέραιο και άφθαρτο στον Ρωμαιοκαθολικό Ναό του Αγίου Ιωάννου του
Βαπτιστού στη Βενετία. Εκεί, κάθε χρόνο στις 11 Νοεμβρίου, παραμονή της
εορτής του Αγίου, τελείται πανηγυρικός εσπερινός από τους Ορθοδόξους της
Βενετίας.
Από
τον Μάρτιο του 2008, τμήμα του δέρματος της δεξιάς χειρός του Αγίου
φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Θήρας. Και μέχρι τις 29 Μαρτίου
θα βρίσκεται στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς προς προσκύνηση,
στήριξη και αγιασμό των πιστών.
Στιγμιότυπα από την υποδοχή μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ.
Την ομιλία του π. Νικολάου Σιγάλα μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ
Ιερές Ακολουθίες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
1. Προς εξυπηρέτηση των λατρευτικών αναγκών των
πιστών, κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα τελούνται στον Ιερό
Καθεδρικό και Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου Κοζάνης δύο Ακολουθίες
των Χαιρετισμών της Υπεραγίας Θεοτόκου. Η πρώτη Ακολουθία αρχίζει στις 6.30
μ.μ. και η δεύτερη στις 8.30 μ.μ.
Επίσης, η Ακολουθία των Γ΄
Χαιρετισμών θα τελεστεί και στο παρεκκλήσι των Τριών Ιεραρχών του ΤΕΙ Δυτικής
Μακεδονίας στις 5.00 μμ.
2. Ο δ΄ Κατανυκτικός
Εσπερινός θα τελεστεί την Κυριακή Γ΄ Νηστειών (της
Σταυροπροσκυνήσεως), 15 Μαρτίου 2015, στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου Κοζάνης στις 6.00 μ.μ., χοροστατούντος του
Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Παύλου. Τον θείο λόγο θα κηρύξει ο
Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ.
Χρήστος Δαλαγεώργος, με θέμα: «Λειτουργική και ιστορική επισκόπηση των
εορτών του Τιμίου Σταυρού».
Από
την Ιερά Μητρόπολη
Εμπειρίες από την ασκητική ζωή στο Άγιον Όρος
Ο Γέροντας Δανιήλ Κατουνακιώτης μιλάει για την ασκητική ζωή στην έρημο του Αγίου Όρους και την πνευματική εγρήγορση ως κατάσταση συνεχούς μετανοίας.
Στις Σέρρες ο Οικουμενικός Πατριάρχης τον Απρίλιο
Πενθήμερη
επίσκεψη στις Σέρρες, αναμένεται να πραγματοποιήσει τον Απρίλιο, ο
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, μετά από πρόσκληση που αποδέχθηκε
από τον Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης Θεολόγο, με αφορμή την γιορτή
του Ιερού Ναού του Αγίου Νικήτα, του Νέου Σερρών.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα φτάσει στη πόλη των Σερρών την Παρασκευή το απόγευμα, στις 17 Απριλίου και θα αποχωρήσει την Τρίτη 21 Απριλίου.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα φτάσει στη πόλη των Σερρών την Παρασκευή το απόγευμα, στις 17 Απριλίου και θα αποχωρήσει την Τρίτη 21 Απριλίου.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
«Το αγχολυτικό φάρμακο: η Εξομολόγηση».
«Το αγχολυτικό φάρμακο: η Εξομολόγηση».
Γ΄ Κυριακή των Νηστειών. Η πνευματική οδοιπορία συνεχίζεται. Μια ακόμη στάση στην όμορφη διαδρομή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Οδηγός μας αυτή τη φορά ο Πανοσιολογιώτατος Ιερομόναχος π. Μεθόδιος Κρητικός, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς και Ηγούμενος του Ιερού Ησυχαστηρίου Αναστάντος Χριστού (Πειραιάς).
Μέσα από τον πατρικό του λόγο, ο π. Μεθόδιος αναπτύσσει τις ευεργετικές επιδράσεις του μεγάλου ιερού μυστηρίου της Εξομολόγησης στον ψυχισμό του ανθρώπου. Πώς η μετάνοια αποτελεί θεμέλιο μιας υγιούς προσωπικότητας. Με ποιον τρόπο η εξαγόρευση των αμαρτημάτων στον πνευματικό – εξομολόγο, δημιουργεί διεξόδους σε περιστατικά που φαίνονται στα ανθρώπινα μάτια μας δυσεπίλυτα. Ποιος είναι ο «μηχανισμός» που οδηγεί τον εξομολογούμενο άνθρωπο να απαλλάσσεται σταδιακά από τις αγωνίες της καθημερινότητας και τα άγχη που τον πολιορκούν.
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου, την Γ΄ Κυριακή των Νηστειών – της Σταυροπροσκυνήσεως (15 Μαρτίου), μετά την ιερά ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού και την τέλεση των Χαιρετισμών του Τιμίου Σταυρού.
Ώρα έναρξης Κατανυκτικού Εσπερινού: 6 μ.μ.
Ευχόμαστε καλή συνέχεια στον αγώνα της Σαρακοστής.
Ο Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου
Πρωτοπρεσβύτερος π. Ιωσήφ Ταγαράκης
Ιερός Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιού Φαλήρου
www. koimisifalirou.gr - Email: koimisifalirou@yahoo.gr
FB: /koimisifalirou
Αχιλλέως 30, 175 62, Παλαιό Φάληρο, Τηλ. 210 98 12 234
|
Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015
Αρχιμ. Μεθόδιος Κρητικός: Το μόνο ακράδαντο στήριγμα είναι ο Κύριος Ιησούς Χριστός
Ο Θεός προσφέρεται
σε όλους τους ανθρώπους,
σε όσους θέλουν
και επιζητούν
την κοινωνία
και τη σχέση μαζί Του.
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου
Για 14η συνεχή χρονιά, διοργανώνονται στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, οι εορταστικές εκδηλώσεις με τον τίτλο «Ευαγγελίστρια 2015». Ο κύκλος των εκδηλώσεων ξεκίνησε την Κυριακή 8 Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 29 Μαρτίου.
Στο πλαίσιο τους θα φιλοξενηθούν στο Ναό προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών, το ιερό λείψανο του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος, που θα αφιχθεί την Τετάρτη 11 Μαρτίου στις 6 μμ. και η θαυματουργή ιερά εικόνα της Παναγίας Αρμενιώτισσας από το Αρμένιο της Λάρισας, η υποδοχή της οποίας θα γίνει την Παρασκευή 13 Μαρτίου στις 5 μμ.
Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Κρητικός
Ο Πανοσ. Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Κρητικός,
Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, ήταν ο πρώτος
προσκεκλημένος της ενορίας, στο φετεινό πρόγραμμα. Προεξήρχε της Θείας
Λειτουργίας που τελέσθηκε στις 8 Μαρτίου, Β’ Κυριακή των νηστειών, που η
Εκκλησία μας εορτάζει τη μνήμη του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και
απηύθυνε λόγο πνευματικό προς τους πιστούς. Μετά το πέρας της Θ.
Λειτουργίας τελέσθηκε το τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο του μακαριστού
Μητροπολίτη Κεφαλληνίας κυρού Σπυρίδωνα.
Με
αφορμή την αποστολική περικοπή της ημέρας, ο π. Μεθόδιος στην ομιλία
του αναφέρθηκε κατ’ αρχήν στο θαύμα του κόσμου που μας περιβάλλει και
προξενούσε πάντα έκπληξη και θαυμασμό στον άνθρωπο. Κι όσο περισσότερο
το μελετούσε, τόσο και περισσότερο το θαύμαζε. Όσο μάλιστα ανέπτυσσε την
επιστήμη και είχε περισσότερα μέσα στη διάθεση του για να εισδύει στα
μυστικά του κόσμου, όλο και περισσότερο διαπίστωνε με πόση σοφία είναι
κατασκευασμένο το αριστοτέχνημα αυτό.
Και
η σκέψη του καλοπροαίρετου ανθρώπου και μελετητή του κόσμου τούτου,
όπως επισήμανε ο ομιλητής, μεταβαίνει από το δημιούργημα, στον
Δημιουργό, από τα κτίσματα σ’ Εκείνον που τα έκτισε. Στο σύμπαν ολόκληρο
φανερώνεται η δόξα του Δημιουργού. Και εκείνα που ήταν απόκρυφα,
άγνωστα, αόρατα, τα μυστήρια του Θεού, από της δημιουργίας του κόσμου
και μετά γίνονται φανερά στα δημιουργήματα Του.
Οι άκτιστες ενέργειες
Όπως
τόνισε ο π. Μεθόδιος, ο Απόστολος με αυτούς τους λόγους, παραπέμπει τη
σκέψη μας σ’ αυτό που αργότερα η Εκκλησία του Χριστού διατύπωσε, δια των
Αγίων Πατέρων, περί των ακτίστων ενεργειών του Θεού.
Ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Ο
Θεός είναι καθ’ εαυτόν, κατά τον εαυτό Του, στη φύση Του, απλησίαστος.
Δεν αντέχουν τα δημιουργήματα να έρθουν σε σχέση με τη φύση του Θεού, με
τη θεότητα Του, με το εσώτατο είναι Του. Όμως ο Θεός έχει τις άκτιστες
ενέργειες Του, με τις οποίες έρχεται σε επικοινωνία με τα δημιουργήματα
Του. Με αυτές τις άκτιστες θεϊκές ενέργειες δημιούργησε τον κόσμο,
αποκαλύπτεται στον κόσμο και σώζει τον κόσμο. Είναι η δημιουργική Του
ενέργεια, η πανσοφία, η παντοδυναμία, η παντοκρατορία Του.
Όλα
αυτά και άλλες πολλές άκτιστες θείες ενέργειες βλέπουμε να
ενεργοποιούνται σ’ αυτόν τον κόσμο. Και μπορούμε και εμείς να βλέπουμε
τα αποτελέσματα τους. Όπως δεν είναι δυνατόν να αντικρύσει ο άνθρωπος
τον ήλιο, που είναι απλώς ένα δημιούργημα του Θεού, πολύ δε περισσότερο
δεν μπορεί να τον πλησιάσει. Αλλά όμως απολαμβάνουμε και το φως του
ήλιου και τη θερμότητα του που ζωογονεί τα πάντα. Έτσι δεν μπορούμε να
προσεγγίσουμε τον Θεό στην ουσία Του, απολαμβάνουμε όμως τις ενέργειες
Του.»
Αυτό
μας είπε ο Απόστολος Παύλος, συνέχισε ο ομιλητής, και ιδιαίτερα τόνισε
μια ιδιότητα του Θεού την οποία δεν πρέπει να ξεχνούμε. Το ότι ο Κύριος
είναι πάντοτε ο Αυτός. Δεν αλλοιώνεται, δεν παρέρχεται, δεν εξαντλείται,
δεν φθείρεται. Είναι πάντοτε ο ίδιος, όσο κι αν περνούν τα χρόνια και
οι αιώνες. Γιατί είναι έξω από τους περιορισμούς, τις διαστάσεις και τη
φθορά του χρόνου, εν αντιθέσει με τα δημιουργήματα.
Όλα
τα πράγματα στη δημιουργία είναι ρευστά. Όλα έρχονται και παρέρχονται,
αλληλοδιαδέχονται οι καταστάσεις η μία την άλλη. Το βλέπουμε και στη
φύση, το βλέπουμε και στην ιστορία. Βλέπουμε ότι ο άνθρωπος είναι
παροδικός, όπως κι όλα τα δημιουργήματα. Βασιλείες υψώνονται και
βασιλείες καταπίπτουν. Πολιτικά συστήματα ανέρχονται στην εξουσία και
υπόσχονται πολλά και κάποτε παρέρχονται. Άνθρωποι έγιναν ένδοξοι και
κατόπιν ξεχάστηκαν.
Ο
Κύριος Ιησούς Χριστός είναι ο Θεός που έγινε άνθρωπος, ο μονογενής Υιός
και Λόγος του Θεού. Ήρθε στον κόσμο, μπήκε στο ρεύμα της ιστορίας για
να φέρει σ’ εμάς τους ανθρώπους τη σωτηρία και να μας κάνει κοινωνούς
της δικής Του μακαριότητας και ζωής. Και όπως μας βεβαιώνει ο Λόγος του
Θεού, είναι πάντοτε ο ίδιος και σήμερα και αύριο και στους αιώνες των
αιώνων. Διότι είναι Θεός αληθινός και αυτή είναι η θεϊκή του αϊδιότητα.
Γι’
αυτό, τόνισε ο π. Μεθόδιος, και εμείς γνωρίζοντας αυτήν την μεγάλη
αλήθεια, ότι πάντοτε είναι ο ίδιος, μπορούμε να τον εμπιστευόμαστε.
«Σε
ποιο άλλο στήριγμα να ακουμπήσει ο άνθρωπος, που όλα τα στηρίγματα
είναι επισφαλή; Το μόνο ακράδαντο στήριγμα είναι ο Κύριος Ιησούς
Χριστός. Γι’ αυτό και η Αγία μας Εκκλησία δεν παύει να διακηρύσσει αυτήν
την μεγάλη αλήθεια. Ότι ο Ιησούς Χριστός δεν είναι απλώς ένας άνθρωπος,
ένας σοφός, ένας μεγάλος ηγέτης ή δάσκαλος. Αλλά κυρίως και πρωτίστως
είναι ο αναλλοίωτος Θεός που για χάρη μας έγινε άνθρωπος για να φέρει
και σε εμάς τη λύτρωση και να μας κάνει κοινωνούς, μετόχους δηλαδή, της
δικής Του αιωνιότητας.»
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς
Στη
συνέχεια ο π. Μεθόδιος αναφέρθηκε στο πρόσωπο του τιμωμένου Αγίου,
Γρηγορίου του Παλαμά. Η αγία του μορφή είναι μια συνέχεια των μεγάλων
μορφών των Πατέρων της Εκκλησίας, που απ’ αρχής διατύπωσαν την Ορθόδοξη
πίστη, την βίωσαν και την έδειξαν στους ανθρώπους και ως λόγο και ως
έργο.
Το
ίδιο έκανε και ο Άγιος στην εποχή που έζησε, τον ΙΔ΄ αιώνα. Τότε
αντιμετώπισε την αίρεση του Καλαβρού μοναχού Βαρλαάμ, ο οποίος δεν
δεχόταν ότι άκτιστες ενέργειες του Θεού έρχονται μέχρι τους ανθρώπους
και μπορούμε να απολαύσουμε την παρουσία του Θεού, απολαμβάνοντας τις
άκτιστες ενέργειες Του. Έλεγε ότι ο Θεός είναι απρόσιτος. Μόνο με την
καλλιέργεια του μυαλού μπορεί ο άνθρωπος κάπως να προσεγγίσει τον Θεό.
Άρα, έλεγε ότι ο Θεός είναι μόνο για τους σοφούς, για τους μορφωμένους,
για τους επιστήμονες, για εκείνους που καλλιέργησαν την γνώση.
Ήρθε
όμως ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, τόνισε με έμφαση ο ομιλητής, να
διατρανώσει την πίστη της Εκκλησίας μας και να πει ότι την παρουσία του
Θεού την απολαμβάνουμε όλοι. Ο Θεός προσφέρεται σε όλους τους ανθρώπους,
σε όσους θέλουν και επιζητούν την κοινωνία αυτή και τη σχέση μαζί Του.
Και τους δίνει τη δυνατότητα να έχουν κοινωνία μαζί Του και να μετέχουν
της δικής Του δόξας, με τις άκτιστες ενέργειες Του.
Όπως
έλεγε ο Άγιος, αν πεις ότι ο Θεός δεν έχει άκτιστες ενέργειες, ήταν σαν
να δέχεσαι ότι υπάρχει ο ήλιος αλλά δεν απολαμβάνουμε το φως και τη
θερμότητα του. Και απέδειξε ότι ήδη από τούτον ακόμη τον κόσμο
απολαμβάνουμε τη δόξα και τις ενέργειες του Θεού. Και πολλοί από τους
πιστούς φτάνουν ακόμη και με τις σωματικές τους αισθήσεις να βλέπουν την
δόξα και το φως του Θεού, όπως το είδαν οι τρεις μαθητές επάνω στο όρος
Θαβώρ κατά την Μεταμόρφωση του Κυρίου. Όπως το είδαν πλήθος Αγίων μας,
των οποίων καταγράφηκαν οι εμπειρίες αυτές στη μνήμη της Εκκλησίας μας,
από την αποστολική εποχή μέχρι σήμερα.
«Είναι
οι θεατές του ακτίστου φωτός που με την συγκέντρωση του νου τους, την
ένωση του νου με την καρδιά, με την φλογερή αγάπη προς τον Θεό, την
ακράδαντη πίστη, την διαφύλαξη της διάνοιας τους από περιττούς
περισπασμούς, την κάθαρση της καρδιάς τους από τα πάθη και την αμαρτία,
απέκτησαν τις προϋποθέσεις και μπόρεσαν να δουν τον Θεό. Να δώσουν και
σε εμάς την μαρτυρία ότι ο Θεός είναι παρών. Μας προσφέρει τον εαυτό
Του, μας προσφέρει την σωτηρία, μας προσφέρει την αιώνια ζωή.
Ο
Άγιος Γρηγόριος ήταν και εκείνος, αυτόπτης μάρτυρας αυτής της δόξας
του Θεού. Χαριτώθηκε, αξιώθηκε να είναι θεατής θείων μυστηρίων. Και γι’
αυτό, εκείνα τα οποία είπε, τα οποία διαβεβαίωσε, ήταν αυτά που είχε
γευτεί με την εμπειρία του.»
Μεταφέροντας και τον λόγο του Αγίου των ημερών μας, Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου, ο π. Μεθόδιος είπε ότι «η Χάρη του Θεού είναι απτή, μπορεί ο άνθρωπος να τη νιώσει και με τις αισθήσεις του ακόμη».
Αυτή είναι η μεγάλη δωρεά του Θεού. Και αυτό που ένιωσαν οι Άγιοι αυτοί
άνθρωποι, είναι ο αρραβώνας που προμηνύει την τελειότητα της απολαύσεως
της κοινωνίας μετά του Θεού, όλων εκείνων οι οποίοι Τον εκζήτησαν στη
ζωή τους με ειλικρίνεια, πίστεψαν σ’ Αυτόν, καθάρισαν την καρδιά τους,
πάλεψαν εναντίον της αμαρτίας, υπηρέτησαν το άγιο θέλημα Του και
αναδείχθηκαν γνήσιοι δούλοι Του. Όλοι αυτοί που κατ’ αυτόν τον τρόπο
έζησαν, ακολουθώντας το παράδειγμα των Αγίων.
Και ολοκλήρωσε τον πνευματικό του λόγο ο π. Μεθόδιος:
«Είμαστε
ευγνώμονες για όλους εκείνους που αγωνίστηκαν και γεύτηκαν λιγότερο ή
περισσότερο την αλήθεια της πίστεως και διέθεσαν τον εαυτό τους ώστε να
διαβεβαιώσουν αυτήν την αλήθεια και να στερεώσουν στην πίστη και τους
αδελφούς τους και εμάς.»
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)