Δευτέρα 6 Απριλίου 2015

ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΤΑΡΑΧΗΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ


images (5)Η ζωή μας είναι γεμάτη από αγωνία
Η ζωή μας είναι γεμάτη από ταραχή και σύγχυση και ο βίος μας είναι φορτωμένος από πολλούς θορύβους και ακαταστασίες.
Πλούσιοι και φτωχοί ταλαιπωρούνται το ίδιο, πολλές φορές μάλιστα ο πλούσιος περισσότερο από το φτωχό. Στεναχωριέται επίσης και ο άρχοντας και ο αρχόμενος, και ο πολύτεκνος πατέρας και εκείνος που δεν έχει κανένα παιδί. Η ταραχή και η στενοχώρια δεν οφείλονται στην ξαφνική αλλαγή των καταστάσεων, αλλά σε μας τους ίδιους και στις ιδέες μας. Όταν αυτές είναι ορθές και σωστές, κι αν ακόμη ξεσηκώνονται από παντού τρικυμίες, εμείς θα έχουμε συνεχώς ψυχική γαλήνη και ηρεμία.
Η πραγματική ταραχή και η πνευματική ακαταστασία δεν οφείλονται στη φορά των πραγμάτων αλλά στη σκέψη και στις ιδέες μας, που είναι έτσι τοποθετημένες μέσα στην ψυχή μας. Όπως ακριβώς και το μάτι που νοσεί βλέπει σκοτάδι, ακόμη και στο ολοφώτεινο μεσημέρι. Αυτό που ευθύνεται είναι η αστάθεια στην πίστη ή, ας το πω διαφορετικά, η ολιγοπιστία. Ας αναθέσουμε λοιπόν όλα τα προβλήματά μας στον Θεό, πιστεύοντας ότι τίποτε δεν είναι δικό μας. Μην κάνουμε τίποτα που να αποβλέπει στη δόξα των ανθρώπων, αλλά μόνο ό,τι είναι ευάρεστο και ευχάριστο στον Θεό.
Οι ευλογίες που παίρνουμε από τα ιερά προσκυνήματα
Γι’αυτό ο Θεός μας άφησε τα σώματα των αγίων, έτσι ώστε, όταν ο βαρύς όγκος των προβλημάτων και το πλήθος των βιοτικών φροντίδων σκοτίσουν τη σκέψη μας εξαιτίας της μέριμνας για πολλά πράγματα -και υπάρχουν άπειρα τέτοια-, αφού αφήσουμε το σπίτι μας, να βγούμε έξω από την πόλη και αφού απομακρυνθούμε από τους θορύβους, να επισκεφθούμε τον τάφο κάποιου μάρτυρα ή τον ιερό τόπο όπου υπάρχουν τα ιερά λείψανά του, να απολαύσουμε την αύρα εκείνη την πνευματική, να λησμονήσουμε τις πολλές ασχολίες, να χαρούμε την ησυχία, να επικοινωνήσουμε με τους αγίους, να παρακαλέσουμε για τη σωτηρία μας τον Θεό, που τους κάλεσε στους πνευματικούς αγώνες, να αναπέμψουμε πολλές θερμές προσευχές, και ανανεωμένοι και χαρούμενοι να ξαναγυρίσουμε στα σπίτια μας.
Οι τάφοι των αγίων και οι ιεροί τόποι δεν είναι τίποτε άλλο παρά λιμάνια ασφαλισμένα, πηγές πνευματικών διδαγμάτων και ανεξάντλητοι θησαυροί πνευματικού πλούτου που κανείς δεν μπορεί να αχρηστέψει. Και όπως τα λιμάνια, όταν υποδέχονται τα ταλαιπωρημένα από τα πολλά κύματα πλοία, τα ασφαλίζουν από κάθε κίνδυνο, έτσι ακριβώς και οι τάφοι των αγίων ή τα λείψανά τους, αφού υποδεχθούν τις βασανισμένες και εξαντλημένες από τα προβλήματα της ζωής ψυχές μας, χαρίζουν σ’αυτές μεγάλη γαλήνη και ασφάλεια.
Και όπως οι πηγές με τα κρύα νερά αναζωογονούν τα κουρασμένα και φλογισμένα σώματα, έτσι ακριβώς και οι τάφοι των μαρτύρων δροσίζουν τις ψυχές, που φλέγονται από τα βρώμικα πάθη και με μόνη τη θέα τους σβήνουν τις αισχρές επιθυμίες και το φθόνο που λειώνει τον άνθρωπο, και το θυμό που εξάπτει και οτιδήποτε άλλο μας κουράζει και μας ταλαιπωρεί.
Απόσπασμα από το βιβλίο:
“Ο Ιερός Χρυσόστομος Θεολογεί, Συμβουλεύει, Παιδαγωγεί και Διδάσκει”
http://sidagesepitixias.blogspot.gr/2015/04/blog-post_6.html
Πηγή :agios-panteleimon.gr

Τον Νυμφώνα Σου Βλέπω


Εξαποστειλάριον Μ. Δευτέρας και Μ. Τρίτης Ψαλλόμενο από χορό Βατοπεδινών πατέρων.

Τὸν νυμφῶνά σου βλέπω, Σωτήρ μου κεκοσμημένον καὶ ἔνδυμα οὐκ ἔχω, ἵνα εἰσέλθω ἐν αὐτῷ, λάμπρυνόν μου τὴν στολὴν τῆς ψυχῆς, Φωτοδότα καὶ σῶσόν με.

Κυριακή 5 Απριλίου 2015

Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται



Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται
εν τω μέσω της νυκτός
και μακάριος ο δούλος
ον ευρήσει γρηγορούντα,
ανάξιος δε πάλιν,
ον ευρήσει ραθυμούντα
βλέπε ούν, ψυχή μου,
μη τω ύπνω κατενεχθής
ίνα μη τω θανάτω παραδοθής,
και της βασιλείας έξω κλεισθής
αλλά ανάνηψον κράζουσα
άγιος, άγιος, άγιος ει ο Θεός ημών,
διά της Θεοτόκου ελέησον ημάς.

Ιερός Χρυσόστομος:Γιατί ονομάζεται Μεγάλη Εβδομάδα

Όπως οι κυβερνήτες και οι δρομείς και οι αθλητές όταν φτάνουν στο τέλος τότε πιο πολύ ο καθένας από αυτούς επιτείνει την προσπάθειά του και την αγρυπνία του, με τον ίδιο τρόπο και εμείς, επειδή φτάσαμε στην Μεγάλη Εβδομάδα με την χάρη του Θεού , τώρα  πολύ να επιτείνουμε τον δρόμο της νηστείας, και τις προσευχές μας πιο δυνατές να τις κάνουμε και με πιο μεγάλη ακρίβεια να εξομολογηθούμε τις αμαρτίες μας, και με πιο πολύ ζήλο να εργαστούμε καλές πράξεις, απλόχερη και πρόθυμη την ελεημοσύνη , την επιείκεια , την πραότητα και κάθε άλλη αρετή, ώστε μ' αυτά τα κατορθώματα να φτάσουμε στην κύρια ημέρα της Ανάστασης και να γευτούμε την αγάπη του Δεσπότου μας Χριστού.

Μεγάλη την ονομάζουμε την Εβδομάδα όχι γιατί οι ημέρες της έχουν πιο πολλές ώρες , ούτε επειδή έχει περισσότερες ημέρες˙ τις ίδιες ημέρες έχει αυτή η εβδομάδα όπως και οι άλλες. Τότε γιατί την ονομάζουμε μεγάλη; Επειδή μεγάλα και απόρρητα αγαθά συνέβησαν μέσα σ'αυτήν. Την εβδομάδα αυτή
 ο χρόνιος πόλεμος λύθηκε,
 ο θάνατος σβήστηκε,
 η κατάρα αφαιρέθηκε,
 η τυραννία του διαβόλου διαλύθηκε,
 τα σκεύη του αρπάχτηκαν,
 ειρήνευσε ο Θεός με τους ανθρώπους, 
 άνοιξαν οι ουρανοί,
 οι άνθρωποι με τους αγγέλους αντάμωσαν,
 ενώθηκαν τα διεστώτα,
 τα τείχη  έπεσαν,
 οι κλειδαριές άνοιξαν,
 ο Θεός της ειρήνης ένωσε τον ουρανό με την γη. 
 Γι αυτό και την ονομάζουμε Μεγάλη Εβδομάδα, επειδή τόσο μεγάλο πλήθος δωρεών μας χάρισε ο Δεσπότης μας Χριστός. Γι' αυτό και πολλοί επιτείνουν την νηστεία και τις αγρυπνίες και τις ιερές παννυχίες, και κάνουν ελεημοσύνες και έτσι με ό,τι κάνουν δείχνουν την ευλάβειά τους που έχουν για την εβδομάδα αυτή. Αν ο Κύριος μας δώρισε μέσα στην εβδομάδα αυτή τόσα αγαθά, πως εμείς να μην αποτίσουμε, όσο μπορούμε , σεβασμό και τιμή; 

Απόδοση Αρχμ. Σεβαστιανού Τοπάλη

Σάββατο 4 Απριλίου 2015

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ – 5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2015

Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
(Ἰω. 12, 1-18)
Κυριακή τῶν Βαΐων σήμερα, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, κατά τήν ὁποία ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ἑορτάζει τήν θριαμβευτική εἴσοδο τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ στά Ἱεροσόλυμα, στήν πόλη, ἡ ὁποία «ἀπέκτεινε τούς Προφῆτες καί λιθοβόλησε τούς ἀπεσταλμένους πρός αὐτήν».
Εἰσέρχεται στά Ἱεροσόλυμα ὁ Κύριός μας σάν ὁ μεγάλος θριαμβευτής ὅλων τῶν βασιλέων τοῦ κόσμου, ὁ νικητής τοῦ θανάτου, ὅπως ἀπέδειξε μέ τήν ἀνάσταση τοῦ φίλου Του Λαζάρου στή Βηθανία. Εἰσέρχεται ὄχι νά καθήσει στό θρόνο τοῦ Δαβίδ, σάν ἐπίγειος ἄρχοντας καί βασιλιάς, μά γιά νά προσφέρει θυσία τόν ἑαυτό Του τόν ἴδιο, ἐπάνω στό θρόνο Του τόν ἔνδοξο, στό Σταυρό τοῦ Γολγοθᾶ. Ἄς πᾶμε κι ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, κι ἄς παρακολουθήσουμε νοερά αὐτήν τήν ὑποδοχή τοῦ Κυρίου μας στά Ἱεροσόλυμα, κι ἄς προσπαθήσουμε νά κατανοήσουμε, ὅσο μποροῦμε, τήν βαθύτερη σημασία καί τό σκοπό της.
Τό σημερινό Ἱερό Εὐαγγέλιο μᾶς παρουσιάζει δύο ὑπέροχες σκηνές λατρείας καί ἀγάπης, τήν μία στή Βηθανία καί τήν ἄλλη στά Ἱεροσόλυμα. Στή Βηθανία, πρίν ἕνα μῆνα περίπου, εἶχε ἀναστήσει ὁ Κύριος τό φίλο Του Λάζαρο, γεγονός πού συγκλόνησε τούς πάντες καί γέμισε μέ ἐνθουσιασμό τά πλήθη, πού τώρα βρίσκονται ἐκεῖ συγκεντρωμένα γιά νά δοῦν τόν ἀναστημένο Λάζαρο καί τόν παντοδύναμο Προφήτη καί Διδάσκαλο. Ὁ Ἱερός Εὐαγγελιστής Ἰωάννης χαρακτηριαστικά λέγει: «Πρό ἕξ ἡμερῶν τοῦ Πάσχα ἦλθεν Ἰησοῦς εἰς Βηθανίαν ….», ὅπου ἔτυχε θερμῆς φιλοξενίας στό σπίτι τοῦ Λαζάρου. Τήν ἄλλη ἡμέρα ὁ Κύριος μέ τούς μαθητές Του ξεκινοῦν γιά τήν Ἱερουσαλήμ. Τά συγκεντρωμένα πλήθη τόν ἀκολουθοῦν καί τόν συνοδεύουν. Ὁ λαός πού εἶχε συγκεντρωθεῖ στά Ἱεροσόλυμα γιά τό Πάσχα τῶν Ἑβραίων, τρέχει νά προϋπαντήσει τόν ἐρχόμενο Κύριο. «Ἐσείσθη πᾶσα ἡ πόλις», λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος. Ἄπειρα πλήθη λαοῦ βγῆκαν ἔξω ἀπό τήν πόλη νά ὑποδεχθοῦν τό Χριστό. Κόβουν κλαδιά δένδρων, βάϊα φοινίκων, τά κρατοῦν στά χέρια, στρώνουν κάτω στή γῆ τά ροῦχα τους καί φωνάζουν μέ ἀσυγκράτητο ἐνθουσιασμό «Ὠσσανᾶ, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, ὁ Βασιλεύς του Ἰσραήλ». «Δόξα καί τιμή σ’ αὐτόν. Εὐλογημένος καί δοξασμένος ἄς εἶναι αὐτός πού ἔρχεται ἐκ μέρους τοῦ Κυρίου, αὐτός πού εἶναι ἔνδοξος καί ἀληθινός Βασιλιάς τοῦ Ἰσραήλ.»
Ναί, ὁ Χριστός εἶναι ὁ Μεσσίας, ὁ Βασιλιάς, ὁ Κύριος. Ὅμως, ἀδελφοί μου, τί διαστροφή καί τί παρεξήγηση ὑπάρχει ἀπό τά πλήθη γιά τόν βασιλιά τῶν Ἰουδαίων! Ὁ Χριστός δέν εἶναι κοσμικός καί ἐπίγειος βασιλιάς, ὅπως τόν ἐπιθυμοῦν καί τόν θέλουν οἱ Ἰουδαῖοι. Εἶναι πνευματικός καί αἰώνιος, εἶναι ὁ Βασιλιάς οὐρανοῦ καί τῆς γῆς, ὁ Κύριος, ὁ Παντοκράτωρ. Εἶναι Ἐκεῖνος γιά τόν ὁποῖο προφήτευσε ὁ Προφήτης Ζαχαρίας πρίν ἀπό πεντακόσια χρόνια λέγοντας: «Χαῖρε σφόδρα θύγατερ Σιών …. Ἰδού ὁ βασιλεύς σου ἔρχεταίσοι δίκαιος καί σώζων αὐτός, πραῦς καί ἐπιβεβηκώς ἐπί ὑποζύγιον καί πῶλον νέον».
Πῶς μπαίνει, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ὁ Κύριός μας στήν ἁγία πόλη; Πρᾶος καί ταπεινός, καθισμένος ἐπάνω σ’ ἕνα γαϊδουράκι. Δέν προσέχει καθόλου τίς ζητωκραυγές καί τούς ἔξαλλους ἀλαλαγμούς τοῦ πλήθου. Εἶναι σκεπτικός, γνωρίζει καλά πώς σέ λίγες ἡμέρες αὐτός ὁ λαός πού τώρα τόν ἐπευφημεῖ, θά μεταστραφεῖ καί θά φωνάζει «ἆρον, ἆρον, σταύρωσον αὐτόν». Θά ἀπαιτεῖ ἐπίμονα ἀπό τόν Πιλάτο νά τόν σταυρώσει. Βλέπει μπροστά του τήν σκληροκαρδία καί ἀχαριστία αὐτοῦ τοῦ λαοῦ, πού τόσο εὐεργέτησε. Ἔχει ἐνώπιόν Του ὅλα τά φοβερά γεγονότα πού θά ἐπακολουθήσουν, τόν Νιπτήρα, τό Μυστικό Δεῖπνο, τήν Γεσθημανή, τό προδοτικό φίλημα τοῦ Ἰοῦδα, τά ραπίσματα, τούς ψευδομάρτυρες, τό Πραιτώριο, τούς ἐμπαιγμούς καί τό φραγγέλιο, τό Σταυρό, τή χολή καί τό ὄξος. Τόν θάνατο καί τήν ταφή Του, ὅλα τά φρικτά πάθη Του, ὅλα ἔρχονται τήν στιγμή αὐτή μπροστά Του.
Ἀλλά γι’ αὐτά, ἀκριβῶς, ἀνεβαίνει ὁ Κύριος στήν ἁγία πόλη, στά Ἱεροσόλυμα. Ὁ σκοπός τῆς εἰσόδου Του δέν εἶναι νά δώση ἀφορμή στά πλήθη νά τόν ζητωκραυγάσουν μέ ἐνθουσιασμό σάν βασιλιά. Ὁ σκοπός γιά τόν ὁποῖο ἔγινε ἄνθρωπος καί κατέβηκε στή γῆ μας ἦταν ἕνας καί μοναδικός. Νά προσφέρει τήν μεγάλη θυσία, τήν ἀνεκτίμητη θυσία τῆς ἴδιας τῆς ζωῆς Του, νά γίνει Αὐτός «ὁ ἀρχηγός τῆς σωτηρίας», νά θυσιάσει τόν ἑαυτόν Του γιά χάρη τῶν λογικῶν Του προβάτων, τῶν ἀνθρώπων, ὅλων τῶν αἰώνων. Εἰσέρχεται στά Ἱεροσόλυμα νά παραδοθεῖ καί νά συληφθεῖ οἰκειοθελῶς, ν’ ἀνεβεῖ στό Σταυρό τοῦ Γολγοθᾶ καί νά ὑπομείνει ὅλη τήν ἀγωνία καί τήν ὀδύνη τοῦ σταυρικοῦ θανάτου καί νά δώσει τήν ψυχή Του «λίτρον ἀντί πολλῶν» συντρίβοντας ἔτσι καί νικῶντας κατά κράτος τό διάβολο, τή φθορά καί τό θάνατο μέ τήν ἔνδοξη τριήμερη Ἀνάστασή Του.
Ἀδελφοί μου, σήμερα γιορτάζουμε καί ὑποδεχόμαστε τό Χριστό κρατῶντας στά χέρια μας δάφνες καί βάια καί ψάλλοντας τό «Ὠσσανᾶ ἐν τοῖς ὑψίστοις». Ἀρκεῖ ὅμως μιά τέτοια μόνον ὑποδοχή ἀπό μᾶς τούς Χριστιανούς γιά τόν Βασιλιά τῶν οὐρανῶν, τόν Κύριο τῆς δόξης, τόν Σωτῆρα καί Θεῖο Λυτρωτή μας;
Ὁ Κύριος ἔρχεται, πρέπει νά τόν ὑποδεχθοῦμε. Εἶναι ὁ Κύριος καί Θεός μας, ὁ ἄρχοντας καί ὁ βασιλάς τῶν καρδιῶν μας, ὁ φίλος καί ὁ ἀδελφός μας, ὁ Σωτῆρας κι ὁ Λυτρωτής μας. Ἀλήθεια, πῶς θέλει νά τόν ὑποδεχθοῦμε;
Θέλει νά βγάλουμε ἀπό πάνω μας ὅλες τίς κακίες, νά πετάξουμε τά παλιά ροῦχα τῶν ἁμαρτιῶν μας, μέ μιά εἰλικρινή μετάνοια καί ἐσωτερική συντριβή, νά στρώσουμε μέσα στήν καρδιά μας τά πολύτιμα χαλιά, τήν πραότητα, τήν καθαρότητα καί ἁγνότητα, τήν ὑπομονή καί τήν ταπείνωση, τήν συμφιλίωση μέ ὅλους καί γενικά μέ μιά ἀλλαγή ριζική τῆς ζωῆς μας, κι ἄς κρατήσουμε τά σύμβολα τῆς νίκης, τίς χριστιανικές ἀρετές, τήν πίστη, τήν ἐλπίδα καί τήν ἀγάπη στόν Βασιλιά τῶν καρδιῶν μας καί τότε ἄς πλησιάσουμε στήν Ἁγία Τράπεζα φωνάζοντας: «Ὠσσανᾶ, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου». Ἀμήν.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Βαϊοφόρος





μὴ φοβοῦ, θύγατερ Σιών· ἰδοὺ ὁ βασιλεύς σου ἔρχεται καθήμενος ἐπὶ πῶλον ὄνου(Ζαχ.9,9)



 












Γέν.  Κεφ 49
Εκάλεσεν Ιακώβ τους υιούς αυτού, και είπεν αυτοίς: «Συνάχθητε, ίνα αναγγείλω υμίν, τί απαντήσει υμίν επ’ εσχάτων των ημερών. Συνάχθητε, και ακούσατέ μου, υιοί Ιακώβ, ακούσατε Ισραήλ του πατρός ημών. Ιούδα, σέ αινέσουσιν οι αδελφοί σου, αι χείρές σου επί νώτου των εχθρών σου, προσκυνήσουσί σοι οι υιοί του πατρός σου. Σκύμνος λέοντος Ιούδα, εκ βλαστού, υίέ μου, ανέβης. Αναπεσών εκοιμήθη ως λέων και ως σκύμνος. Τίς εγερεί αυτόν; Ουκ εκλείψει άρχων εξ Ιούδα και ηγούμενος, εκ των μηρών αυτού, έως άν έλθη, ώ απόκειται, και αυτός προσδοκία εθνών, δεσμεύων προς άμπελον τον πώλον αυτού, και τη έλικι τον πώλον της όνου αυτού. Πλυνεί εν οίνω την στολήν αυτού, και εν αίματι σταφυλής την περιβολήν αυτού. Χαροποιοί οι οφθαλμοί αυτού από οίνου, και λευκοί οι οδόντες αυτού, ή γάλα.»

Απόδοση.

Ο Ιακώβ κάλεσε τους γιους του και τους είπε: «Συγκεντρωθείτε για να σας πω τί θα σας συμβεί στο μέλλον. Μαζευτείτε κι ακούστε με, γιοι του Ιακώβ, ακούστε τον Ισραήλ, τον πατέρα σας.
Ιούδα, εσένα θα υμνήσουν οι αδελφοί σου.
Θα τρέψεις τους εχθρούς σου σε φυγή,
Θα σε προσκυνήσουν οι γιοι του πατέρα σου.
Λιονταρόπουλο είσαι, Ιούδα,
βλαστάρι ήσουν, γιε μου, και μεγάλωσες∙
πλάγιασες κι εκοιμήθεις σαν λιοντάρι και σαν το μικρό του∙
να τον ξυπνήσει ποιος τολμά;
Άρχοντας δε θα λείψει απ’ τον Ιούδα
ούτε από τη γενιά του αρχηγός,
ώσπου να γίνουν όλα όσα γι’ αυτόν φυλάγονται∙
αυτόν προσμένουν οι λαοί.
Στο κλήμα δένει το πουλάρι του,
το γαϊδουράκι του στην κληματσίδα.
Θα πλύνει σε κρασί τη φορεσιά του
και σε αίμα σταφυλιού το ρούχο του.
Τα μάτια του δίνουν χαρά όπως το κρασί
Κι είναι τα δόντια του πιο άσπρα από το γάλα.

 http://www.orp.gr/?p=1960

Ο Άγιος Γρηγοριος ο Παλαμάς αναφέρει σε μια ομιλία του που έγινε στην Κυριακή των Βαΐων:

 "Γιατί αυτός ο Βασιλιάς δεν είναι μόνο ελπίδα του Ισραήλ αλλά και προσδοκία των εθνών, σύμφωνα με την προφητεία του Ιακώβ που  έδεσε  στην άμπελο το πουλάρι του, δηλαδή τον υποκείμενο( κατά την είσοδο στα Ιεροσύλυμα)  ισραηλιτικό λαό και στις κληματσίδες της αμπέλου  το γαϊδουράκι του. Οι κληματσίδες της αμπέλου είναι οι μαθητές του Κυρίου προς τους οποίους έλεγε ο Κύριος, εγώ είμαι η άμπελος εσείς τα κλήματα. Σε αυτές λοιπόν τις κληματσίδες έδεσε ο Κύριος το γαϊδουράκι του πουλαριού του, δηλαδή τον λαό του νέου Ισραήλ, αυτοί που έγιναν κατά χάριν γιοι του Αβραάμ."

ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

283η Ομιλία Δημητρίου Παναγόπουλου(Ορθόδοξου ιεροκήρυκα)

Εκεί που απελπίζεσαι ο Θεός σε... βοηθά!


Εκεί που απελπίζεσαι ο Θεός σε... βοηθά!
Δυσκολίες, πειρασμοί και απελπισία...
Να ξέρεις, παιδί μου, ότι ο πονηρός όταν δεν μπορεί να μας νικήσει εσωτερικά, τότε μας κάνει αυτές τις εξωτερικές επιθέσεις με διάφορα συμβάντα, που επιτρέπει ο Θεός, για να μας φοβίσει.
Δεν υπάρχει απελπισία μέσα στην Εκκλησία, ότι και να έχεις κάνει, ότι και να έχεις υποστεί.
Δεν υπάρχει απελπισία. Στενοχώρια μπορεί να έχεις, αλλά απελπισία όχι.
Ο Θεός, μέσα από την εξομολόγηση σε βοηθά και ξεπερνάς αυτά τα οποία μπορεί να σε οδηγήσουν στα έσχατα όρια της απελπισίας.
Έχει ο Θεός. Εκεί που απελπίζεσαι, σου στέλνει κάτι που δεν το περιμένεις... αρκεί να Τον πιστεύεις και να Τον αγαπάς.
(Άγιος Πορφύριος)

ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΠΕΙΣΟΔΙΩΝ "ΠΥΡΙΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ" ΚΑι "ΠΗΓΑΙΝΕ ΚΑΙ ΓΙΝΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΨΕΣ" 12/04+13/04



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ»


Επανέρχεται τη Κυριακή του Πάσχα και τη Δευτέρα στη Δημόσια Τηλεόραση, η επιτυχημένη σειρά «Δεν είσαι μόνος», σε σκηνοθεσία της Μαρίας  Χατζημιχάλη-Παπαλιού.

Τη Κυριακή του Πάσχα 12/04 θα προβληθεί το επεισόδιο της σειράς  «Πύρινες γλώσσες»  στις 10.10 π.μ. και τη Δευτέρα του Πάσχα 13/04 το επεισόδιο της σειράς «Πήγαινε και γίνε αυτό που πίστεψες» στις 20.00 μ.μ.

Μπορεί να είναι επίκαιρος ένας λόγος που γράφτηκε εδώ και δυόμισι χιλιετίες; Σε ποια κοινωνία απευθυνόταν; Τι κοινό έχει με τη σημερινή; Μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο σε μια άλλη οπτική, έναν διαφορετικό προσανατολισμό και μια επαναξιολόγηση της πορείας του σήμερα;

Η σειρά γυρίστηκε σε 20 πόλεις του κόσμου και αγαπήθηκε από το κοινό.
«Δεν είσαι μόνος» ένα ατέλειωτο ταξίδι στο γνωστό και στο άγνωστο. Ένας διάλογος του ανθρώπου με τον Θεό. 

Σκηνοθεσία : Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού
Σενάριο: Λένα Βουδούρη, Μαρία Χατζημιχάλη Παπαλιού
Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Βαγγέλης Κουλίνος
Πρωτότυπη Μουσική: Μάριος Αριστόπουλος
Αφήγηση: Κώστας Καστανάς
Έρευνα: Δρ. Θεολογίας Κωνσταντίνος Γαρίτσης
Ιόλη Καλαβρέζου, Dumbarton Oaks Καθηγήτρια της Ιστορίας της Βυζαντινής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του  Harvard, Η.Π.Α.
Χρήστος Καρακόλης, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών




Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Πανήγυρις αγίου Ραφαήλ



ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΗΣ, ΑΞΙΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟΥ
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΡΑΦΑΗΛ, ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΣ
ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΗΣΓΡΙΒΑΣ


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ ΛαμπροΔευτέρας–ΛαμπροΤρίτης

Η Ιερά Μονή Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου & Ειρήνης Γουμενίσσης (Γρίβας), ετοιμάζεται να τιμήσει τους Νεοφανείς Αγίους Ραφαήλ, Νικόλαο και Ειρήνη την παρθένο, τη Δευτέρα και την Τρίτη του Πάσχα. Ολημερίς το Μοναστήρι είναι ανοικτό.
Την παραμονή ΛαμπροΔευτέρα 13 Απριλίου, στις  5.30 μ.μ. θα γίνει ο πανηγυρικός Εσπερινός.
Τη ΛαμπροΤρίτη 14 Απριλίου το πρωί, θα τελεσθεί Όρθρος, Αρχιερα­τι­κή θεία Λειτουργία και λιτανεία των ιερών λειψάνων των Νεοφανών Μαρτύρων.
Θα εκτεθεί σε προσκύνηση τμήμα από την Τιμία Μαρτυρική Κεφαλή του Αγίου Ραφαήλ (από τη δεξιά υπερόφρυο περιοχή), ένα εκ των μαρτυρικών πλευρών της αγίας Ειρήνης, όπως και τα μονίμως φυλασσόμενα αποτμήματα ιερών λειψάνων των τριών Μαρτύρων.
Το απόγευμα της Λαμπροτρίτης, στις 5 μ.μ. θα ψαλεί Παράκληση των Νεοφανών Αγίων, και στις 8 μ.μ. οι Χαιρετισμοί του Αγίου Ραφαήλ.

Πρόγραμμα Μεγ. Εβδομάδος

ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ του Νυμφίου & των Αγίων Παθών: 4 μ.μ.
Μ. Πέμπτη & Μ. Σάββατο πρωί: θ. Λειτουργία Μ. Βασιλείου (7–9 π.μ.)
Μ. Παρασκευή: Μεγ. ΄Ωρες (12 μ.)―Αποκαθήλωσις (2 μμ)―Επιτάφιος (4 μμ)
11 βράδυ Μ. Σαββάτου: ἐναρξη Ακολουθίας Αναστάσεως–Όρθρος―θ. Λειτουργία
Κυριακή Πάσχα (12 μ.): Εσπερινός Αγάπης

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

π. Ευάγγελος Σκετόπουλος: Ο ιερέας λαϊκός καλλιτέχνης-μαρμαρογλύπτης από το Τρανόβαλτο του Δήμου Σερβίων-Βελβεντού


Με αφορμή την ολοκλήρωση ενός ακόμη έργου του, που θα ταξιδέψει και θα τοποθετηθεί αυτές τις ημέρες στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου στα Καλάβρυτα, βρέθηκα το μεσημέρι της Κυριακής 29/03 στο εργαστήριο του ιερέα π. Ευάγγελου Σκετόπουλου στο Τρανόβαλτο. Πρόκειται για τη σκαλιστή μαρμάρινη εικόνα της Παναγίας της Βρεφοκρατούσας, διαστάσεων 1,70Χ1,10 μ., που θα αποσταλεί σαν δωρεά του μητροπολίτη Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλου σε ένα από τα μεγαλύτερα ιερά προσκυνήματα της Ορθοδοξίας, όπως είναι η Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου στην Πελοπόννησο. Στα «αποκαλυπτήρια» της μαρμάρινης εικόνας την Κυριακή παρευρίσκονταν και ο ίδιος ο μητροπολίτης, που λίγο νωρίτερα είχε χοροστατήσει στη Θεία Λειτουργία στον Ι. Ναό του Αγίου Αθανασίου στο Τρανόβαλτο.  




Ο πατήρ Ευάγγελος ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια με κατασκευές ταφικών μνημείων και επιγραφές και γρήγορα ασχολήθηκε με το καλλιτεχνικό είδος -όπως λέει ο ίδιος-, και κυρίως βέβαια με σκαλιστές μαρμάρινες εκκλησιαστικές εικόνες. Απόλυτα χειροποίητες, αφού τα εργαλεία του είναι απλές ιδιοκατασκευές που δεν υπάρχουν στο εμπόριο. Και ασφαλώς χρησιμοποιεί σαν πρώτη ύλη το μάρμαρο, το κατ’ εξοχήν προϊόν του Τρανοβάλτου.   
Πρώτα θέλει -όπως μας εξομολογείται-  να είναι συνεπής με τα ιερατικά του καθήκοντα στην ενορία του στο Τρανόβαλτο και επιπρόσθετα στους Λαζαράδες, και κατόπιν στο χρόνο που απομένει -πολλές φορές και αργά τη νύχτα-
βρίσκεται στο εργαστήριό του και δημιουργεί. «Αυτό με ξεκουράζει, με γεμίζει και με ικανοποιεί. Το τελείωμα ενός έργου το απολαμβάνω με ευχαρίστηση που έρχεται σαν μια πνευματική απόσβεση, οπότε και ξεχνάω όλη την κούραση και τη σκόνη…».
Τα δεκάδες έργα του κοσμούν ναούς σε όλη την Ελλάδα. Από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Κέρκυρα, το Βόλο, το Καρπενήσι, καθώς και στους τοπικούς στην Κοζάνη, το Ζιδάνι, το Τρανόβαλτο, το Μικρόβαλτο, το Παλαιογράτσανο, τον Άγιο Νικάνορα, την Παλιουριά, το Δασοχώρι, το Γήλοφο κ.α.
Όλα του τα έργα τα εκτιμά το ίδιο, αλλά τον καταφέραμε να παραδεχτεί ότι ανάμεσά τους ξεχωρίζει το τέμπλο στο παρεκκλήσι του Οσίου Νικάνορα στο Μικρόβαλτο, εικόνες στο μοναστήρι του Αγίου Νεκταρίου στο Παλαιογράτσανο και την - προαναφερόμενη- εικόνα της Παναγίας που προορίζεται για τη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου.
Πατήρ Ευάγγελος Σκετόπουλος: Μεράκι, έμφυτο ταλέντο, πάθος, θέληση, εργατικότητα, συνεχής δημιουργία…     
Στοιχεία ενός  γνήσιου λαϊκού αυτοδίδακτου καλλιτέχνη!!! 
Γιώργος Μαστρ./mikrovalto.gr 




























Τα σημαντικότερα διατροφικά μειονεκτήματα της νηστείας

Η νηστεία αποτελεί ένα διατροφικό πρότυπο, που έχει συνδεθεί με σημαντικά οφέλη για την υγεία, όπως για παράδειγμα η βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ και η αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών συστατικών. Από την άλλη, ο αποκλεισμός βασικών ομάδων τροφίμων από το διαιτολόγιο, όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οδηγεί αναπόφευκτα στη μείωση της πρόσληψης ορισμένων θρεπτικών συστατικών, που θα πρέπει με κάποιο τρόπο να αναπληρωθούν. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις, η νηστεία ενδεχομένως να προκαλέσει αξιοσημείωτες μεταβολές στη συνήθη διατροφική πρόσληψη του ατόμου, οι οποίες μπορεί να «διαταράξουν» το ενεργειακό του ισοζύγιο.
Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως όταν η νηστεία τηρείται για λίγο καιρό, για παράδειγμα μόνο κατά τη διάρκεια της Μ. Εβδομάδας, τότε είναι σχεδόν απίθανο να παρατηρηθούν σημαντικές ελλείψεις. Από την άλλη, σε περιπτώσεις όπου το άτομο νηστεύει αυστηρά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, και ανάλογα με τη γενικότερη εικόνα της υγείας και της διατροφικής του κατάστασης, θα πρέπει να δοθεί προσοχή σε ορισμένους διατροφικούς παράγοντες.

Παρακάτω λοιπόν, θα δείτε τα βασικότερα διατροφικά μειονεκτήματα της νηστείας:
Μειωμένη πρόσληψη πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας. Η επαρκής πρόσληψη πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς παρέχει στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που συμμετέχουν σε βασικές λειτουργίες του. Οι πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, έχουν μεν υψηλή περιεκτικότητα σε ορισμένα απαραίτητα αμινοξέα, αλλά στερούνται άλλων, γεγονός που μειώνει τη βιολογική τους αξία. Συνεπώς, όταν τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης αποκλείονται από το διαιτολόγιο, η πρόσληψη των απαραίτητων αμινοξέων θα πρέπει να εξασφαλίζεται μέσα από τον κατάλληλο συνδυασμό φυτικών πρωτεϊνών από διαφορετικές πηγές, όπως είναι για παράδειγμα η ταυτόχρονη κατανάλωση δημητριακών ή προϊόντων δημητριακών και οσπρίων (φακές με ρύζι, όσπρια με ψωμί ή ζυμαρικά).
Μειωμένη πρόσληψη σιδήρου και ασβεστίου. Τα διάφορα είδη κρέατος και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν τις σημαντικότερες διαιτητικές πηγές σιδήρου και ασβεστίου αντίστοιχα. Επομένως, κατά την περίοδο της νηστείας, παρατηρείται μειωμένη πρόσληψη των εν λόγω θρεπτικών συστατικών, η οποία θα πρέπει να αναπληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στην περίπτωση του σιδήρου, το νηστίσιμο διαιτολόγιο θα πρέπει αφενός να περιλαμβάνει θαλασσινά, ενώ θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και στην κατανάλωση πλούσιων φυτικών πηγών σιδήρου, όπως είναι τα όσπρια, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τα εμπλουτισμένα δημητριακά. Παράλληλα, δεδομένου ότι η βιοδιαθεσιμότητα του σιδήρου που προέρχεται από φυτικές πηγές είναι χαμηλή, τα παραπάνω τρόφιμα θα πρέπει να συνδυάζονται με μια πηγή βιταμίνης C, προκειμένου να αυξηθεί η απορρόφησή του. Όσον αφορά στο ασβέστιο, κατά τη διάρκεια της νηστείας, οι ημερήσιες ανάγκες θα πρέπει να καλύπτονται από «εναλλακτικές» πηγές, όπως τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το μπρόκολο και ορισμένα όσπρια και ξηροί καρποί (ειδικότερα τα ξερά φασόλια, τα αμύγδαλα και το σουσάμι).
«Κίνδυνος» αυξημένης πρόσληψης θερμίδων εάν δεν τηρηθεί ο κανόνας του μέτρου και της ισορροπίας. Κατά τη διάρκεια της νηστείας, η συχνή κατανάλωση νηστίσιμων μεν, ενεργειακά πυκνών δε, τροφίμων όπως είναι τα διάφορα προϊόντα δημητριακών (παξιμάδια, κράκερ, κριτσίνια, νηστίσιμα αρτοσκευάσματα), οι ξηροί καρποί, το ταχίνι, ο χαλβάς, η μαύρη σοκολάτα και άλλα νηστίσιμα γλυκίσματα, μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένη πρόσληψη θερμίδων και ανεπιθύμητη αύξηση του βάρους, εάν δε δοθεί προσοχή στη συχνότητα και ποσότητα κατανάλωσής τους.
Επιπλέον, η υπέρμετρη χρήση ελαιόλαδου στα λαδερά φαγητά, προκειμένου να μας «πιάσει» και η επιλογή λιγότερο υγιεινών μεθόδων μαγειρέματος, όπως το τηγάνισμα, ειδικά στην περίπτωση των θαλασσινών μπορούν να συνεισφέρουν περαιτέρω στη δημιουργία θετικού ισοζυγίου ενέργειας. Επομένως, ο κανόνας του μέτρου και της ισορροπίας θα πρέπει να τηρείται και κατά τη διάρκεια της νηστείας, αφού οι διατροφικές «παγίδες» δε λείπουν και αυτήν την περίοδο. Άλλωστε, δε θα πρέπει να ξεχνάμε πως το βασικότερο μήνυμα της νηστείας είναι η εγκράτεια, κάτι που θα πρέπει να εφαρμόζεται και στη διατροφική πρόσληψη.

Επιστημονική Ομάδα neadiatrofis.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...