Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022

Τι σημαίνουν θεολογικά οι λέξεις, κρίση, διάκριση, ανάκριση και κατάκριση;

 Nα τις πάρουμε μία-μία, γιατί μοιάζουν μεταξύ τους και χρειάζεται διάκριση:

α) Κρίση είναι μία πνευματική λειτουργία του ανθρώπου  η οποία κατά περίπτωση  μπορεί να λειτουργεί ορθά  ή όχι. Ο Κύριος  είπε κάποτε στο Σίμωνα τον Φαρισαίο, «Ορθώς έκρινας»(Λουκ. ζ’, 43), και σε άλλη περίπτωση είπε, «μη κρίνετε κατ' όψιν, αλλά την δικαίαν κρίσιν κρίνατε» (Ιω. ζ’, 24). Άρα μπορεί να κρίνει κανείς, αλλά να κρίνει δίκαια.

β) Διάκριση είναι το να ξεχωρίζει κανείς το καλό από το κακό και  το δίκαιο από το άδικο, δηλαδή  με άλλα λόγια το μαύρο από το άσπρο. Στον Ησαΐα αναφέρεται χαρακτηριστικά, «Ουαί οι λέγοντες το πονηρόν καλόν και το καλόν πονηρόν, οι τιθέντες το σκότος φως και το φως σκότος, οι τιθέντες το πικρόν γλυκύ και το γλυκύ πικρόν. Ουαί οι συνετοί εαυτοίς και ενώπιον αυτών επιστήμονες»( Ησ. ε’, 20-21 ).

γ) Ανάκριση είναι η δυνατότητα που  μπορεί να έχει ένας  πιστός  να ερευνά και να εξετάζει  το  εσωτερικό των άλλων ανθρώπων. Αυτή η δυνατότητα προφανώς είναι δωρεά και καρπός του Αγίου Πνεύματος. Σχετικά  με το θέμα αυτό είναι   και  τα παρακάτω λόγια του  Αποστόλου  Παύλου, «ο δε πνευματικός ανακρίνει μεν πάντα, αυτός δε υπ' ουδενός ανακρίνεται»( Α’ Κορ. β’,15).

δ) Κατάκριση είναι το να καταδικάζει κανείς κάποιον εσωτερικά ή και εξωτερικά σαν να είναι ο ίδιος κριτής και δικαστής. Αυτή η ενέργεια ασφαλώς είναι  επικίνδυνη για τον ίδιο, όταν μάλιστα συνοδεύεται από ασπλαχνία και σκληρότητα. Χαρακτηριστικά για το θέμα αυτό  είναι τα λόγια του Κυρίου, «Μη κρίνετε, ίνα μη κριθήτε· εν ω γαρ κρίματι κρίνετε κριθήσεσθε, και εν ω μέτρω μετρείτε μετρηθήσεται υμίν» (Ματ. ζ’, 1-2).


Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Παρά τον Αλιάκμονα Εκκλησιαστικα Δημόπουλου -Οι αρχικες αναφορές για τα Σέρβια
















 

Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022

Η πασίγνωστη κλινική της Θεσσαλονίκης που σήμερα στεγάζει την Αγιορειτική Εστία

 

Στην οδό Εγνατία 109, σχεδόν δίπλα από την Καμάρα, υψώνεται ένα πανέμορφο κτίριο που έχει συνδεθεί με τη νεότερη ιστορία της Θεσσαλονίκης και αρχές του 20ου αιώνα λειτουργούσε ως κλινική, η οποία μάλιστα ήταν πασίγνωστη στους κατοίκους της πόλης. Ο λόγος για το κτίριο Νεδέλκου, έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα Ξενοφώντος Παιονίδη. Το κτίριο συνδέθηκε με τις περιπέτειες των αρχών του 20ου αιώνα στη Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη και σήμερα στεγάζει την Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης.

Ανεγέρθηκε το 1909 στην τότε ελληνική συνοικία, για να κατοικήσει η οικογένεια του γιατρού Ιωάννη Νεδέλκου. Ο γιατρός είχε καταφύγει στη Θεσσαλονίκη από την Έδεσσα, όταν  κατά την διάρκεια της έξαρσης του Μακεδονικού Αγώνα, στον οποίο συμμετείχε ενεργά, τέθηκε σε κίνδυνο η ζωή του.


Το κτίριο έμελλε να γίνει γνωστό στους Θεσσαλονικείς όταν ο γιατρός Κωνσταντίνος Νεδέλκος, γιος του Ιωάννη Νεδέλκου, επέστρεψε από τις σπουδές του στην Αυστρία και στέγασε σε αυτό την οικογένεια και το ιατρείο του και αργότερα ανήγειρε τριώροφο οίκημα, όπου λειτουργούσε πασίγνωστη «κλινική Νεδέλκου». Το επιστημονικό και ακαδημαϊκό έργο του γιατρού, η κοινωνική και φιλανθρωπική δράση του και η ανάμειξή του στα κοινά της πόλης, συντέλεσαν στο να καταστεί η κλινική Νεδέλκου γρήγορα γνωστη στη Θεσσαλονίκη.

Ο Κωνσταντίνος Νεδέλκος, στην προσπάθειά του να σώσει το κτίριο από την καταστροφή ή την κατεδάφιση, το χάρισε στον Δήμο Θεσσαλονίκης, δωρεά που έγινε τελικά αποδεκτή αργότερα, στη δεκαετία του 1980, όταν ο Δήμος και οι αρμόδιες υπηρεσίες συμφώνησαν να διασωθεί το κτίριο.

Η παρέμβαση του oργανισμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης- Θεσσαλονίκη 1997» και η σωτηρία του κτιρίου το 1995 υπήρξε το πρώτο βήμα στην αποκατάσταση. Αλλά σημαντικές ήταν και οι επόμενες φάσεις, μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες οι οποίες εξασφάλισαν τις προϋποθέσεις λειτουργίας του ως δημόσιου κτιρίου και έδωσαν στέγη στην Αγιορειτική Εστία φιλοξενώντας τις δραστηριότητές της.

Όλα αυτά τα χρόνια έχει καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διασωθεί το αρχείο του κτιρίου ή ό,τι μπορεί να συγκεντρωθεί σχετικά με την ιστορία, τις μελέτες, τις εργασίες κλπ. που ακολούθησαν την απόφαση διάσωσης και ανάδειξής του. Το αρχείο είναι τώρα στη διάθεση όσων αναζητούν πληροφορίες και στοιχεία. Σήμερα το κτίριο Νεδέλκου στεγάζει τις διοικητικές υπηρεσίες της Αγιορειτικής Εστίας, το βιβλιοπωλείο, τη βιβλιοθήκη, ένα μικρό Μουσείο, το αρχείο, τον εκθεσιακό χώρο και το Γραφείο Προσκυνητών Αγίου Όρους.

Η αυλή του κτιρίου Νεδέλκου διαμορφώθηκε και αυτή και λειτουργεί, όπως και το κτίριο, χάριν των πολιτών ως δημόσιος κήπος, που φιλοξενεί την άνοιξη, το καλοκαίρι και στις αρχές του φθινοπώρου επισκέπτες που χαίρονται να κάνουν ένα διάλειμμα ησυχίας, ηρεμίας και δροσιάς, αλλά και δράσεις της Αγιορειτικής Εστίας ή των φορέων της πόλης, εκθέσεις, μουσικές εκδηλώσεις, ομιλίες. Το κτίριο, αλλά και το πράσινο της αυλής, συντηρούνται τακτικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης. Τα φροντίζει όμως καθημερινά κι η αγάπη των ανθρώπων που στεγάζει και φιλοξενεί, οι οποίοι παρακολουθούν το κάθε τμήμα του κτιρίου, κάθε σημείο της αυλής και του πρασίνου και παρεμβαίνουν έγκαιρα.

Το 2009, με αφορμή την συμπλήρωση εκατό χρόνων από την ανέγερση του κτιρίου, η Αγιορειτική Εστία, σε ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης, οργάνωσε σειρά εκδηλώσεων (εκθέσεις, εκδόσεις, διαλέξεις), στη διάρκεια των οποίων παρουσιάστηκε η ιστορία της οικογένειας Νεδέλκου και του κτιρίου, οι περιπέτειές του μετά τον σεισμό του 1978, οι καταστροφές, η εγκατάλειψη, η λεηλασία και η φθορά. Το 2014 το κτίριο Νεδέλκου εντάχθηκε στο πρόγραμμα «Open House» και κάθε χρόνο προετοιμάζεται και δέχεται φιλόξενα τους πολίτες που το επισκέπτονται για να το γνωρίσουν.

Σήμερα συνεχίζει την λειτουργία του ως δημόσιο κτίριο στην υπηρεσία των Θεσσαλονικέων και των επισκεπτών της πόλης.

Μπορείτε να δείτε πιο αναλυτικά την ιστορία του κτιρίου στον σύνδεσμο: ΚΤΙΡΙΟ ΝΕΔΕΛΚΟΥ – ΙΣΤΟΡΙΑ

Πηγές – πληροφορίες: Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης,   Επίκαιρα Σημειώματα / Μέγαρο Νεδέλκου

 https://thesstoday.gr/

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022

«Μεγάλα ψάρια» στην έρευνα για Ρωσικά κεφάλαια στο Άγιον όρος

 

 Αναδημοσίευση από https://www.lykavitos.gr/news/paraskinio/megala-psaria-stin-ereyna-gia-rosika-kefalaia-sto-agion-oros-kai-giati-i-ellinotourkiki

 Έρευνα για ύποπτες μεταφορές χρημάτων από το εξωτερικό προς ατομικούς λογαριασμούς μοναχών του Αγίου Ορους διεξάγει η Αρχή για το Ξέπλυμα Χρήματος. 
Πηγή με γνώση του θέματος αποκαλύπτει ότι ανέρχονται σε τουλάχιστον 20 οι συναλλαγές που τους τελευταίους δώδεκα μήνες θεωρήθηκαν ύποπτες και ερευνώνται από τα στελέχη της Αρχής. Πρόκειται για κινήσεις μεγάλων χρηματικών ποσών από τράπεζες και εταιρείες μεταφοράς κεφαλαίων του εξωτερικού, με τα χρήματα να καταλήγουν όχι σε λογαριασμούς μοναστηριών που στο πρόσφατο παρελθόν έχουν δεχθεί επισκέψεις υψηλόβαθμων Ρώσων αξιωματούχων, αλλά σε ατομικούς λογαριασμούς μοναχών του Αγίου Ορους. Αρμόδιες πηγές εξηγούν ότι οι συγκεκριμένες συναλλαγές κρίθηκαν ύποπτες από τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας κυρίως επειδή επρόκειτο για μεταφορές ασυνήθιστα μεγάλων χρηματικών ποσών, ύψους δεκάδων ή ακόμη και εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Σε μία περίπτωση, δε, εντοπίστηκε έμβασμα που ξεπερνούσε το ένα εκατομμύριο ευρώ.
Η υπόθεση φαίνεται να έχει μεγάλη «ουρά».

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...