Σάββατο 22 Ιουλίου 2023

Είναι σωστό να λέγεται στην κηδεία ενός πιστού ότι μετέβη στην αιωνιότητα;

 

Αν αυτός που θα πει αυτή τη φράση δε γνωρίζει τη διδασκαλία της Εκκλησίας σχετικά με το θέμα αυτό, δεν είναι ανάγκη να λεχθεί αν είναι σωστό η λάθος, γιατί αναφέρεται απλώς στην μετά το θάνατο  ζωή την οποία παραδέχονται πολλοί.

 

Αν όμως δεν πιστεύει απλώς  στην μετά  το θάνατο ζωή αλλά πιστεύει ότι  ο Χριστός είναι η ζωή και  ότι Αυτός δίνει τη ζωή, είναι ανάγκη να αναφερθούν τα παρακάτω:

 

α) Με το σταμάτημα της επίγειας ζωής του ανθρώπου το μεν σώμα επιστρέφει στη γη  και το πνεύμα στο Θεό σύμφωνα με το, « και επιστρέψη ο χους επί την γην, ως ην, και το πνεύμα επιστρέψη προς τον Θεόν, ος έδωκεν αυτό » (Εκκλ. ιβ’, 7). Έτσι η φράση, μετέβη  στην αιωνιότητα  χρήζει  διευκρίνησης.  Αφού, το σώμα στη γη μέχρι την ανάσταση των νεκρών και το πνεύμα στο Θεό « ος έδωκεν αυτό », τι προσφέρει η λέξη αιωνιότητα;  Προφανώς δηλώνει το ότι η ψυχή του ανθρώπου μετά το θάνατο συνεχίζει να υπάρχει αιωνίως, όπως πιστεύουν πολοί και αναφέρθηκε  παραπάνω. Η αιωνιότητα είναι αφηρημένη λέξη και δεν ταιριάζει το να πει κάποιος ότι ο αποθανών μετέβη σ’ αυτή. 

 

β) ο Κύριος είπε,« κἀγὼ ἐὰν ὑψωθῶ ἐκ τῆς γῆς, πάντας ἑλκύσω πρὸς ἐμαυτόν » (Ιω. ιβ’, 32). Δεν είπε θα μεταβείτε  στην αιωνιότητα.

γ) Ο Κύριος είπε στο ληστή, « ἀμὴν λέγω σοι, σήμερον μετ᾿ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ»(Λουκ. κγ’,43). Δεν του είπε, θα μεταβείς  στην αιωνιότητα.

δ)  Ο  Απόστολος Παύλος είπε, « συνέχομαι δὲ ἐκ τῶν δύο, τὴν ἐπιθυμίαν ἔχων εἰς τὸ ἀναλῦσαι καὶ σὺν Χριστῷ εἶναι· » ( Φιλ. Α’, 23). Δεν είπε, επιθυμώ να μεταβώ  στην αιωνιότητα.

ε)  Οι πιστοί λένε, αιωνία του η μνήμη, αποδήμησε εις Κύριον. Δε λένε, μετέβη  στην αιωνιότητα.

στ) Στο Κοινωνικό του Σαββάτου ψάλλεται, « Μακάριοι ους εξελέξω και προσελάβου Κύριε ». Δε λέει τους έστειλες στην αιωνιότητα αλλά  τους προσέλαβες.

 

Καλή είναι  η φράση, μετέβη  στην αιωνιότητα, αρκεί  να μη αντικαθιστά αυτή τα παραπάνω εν μέρει ή εν τω συνόλω.  Τότε δε θα είναι μία κενή λέξη αλλά παράδεισος με όλη τη σημασία της λέξεως.

 

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου