Αν με το ελέησον αναφέρεται ο πιστός στην άφεση των αμαρτιών του και μόνο, υπάρχει το, « καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν,.. » Αν όμως το ελέησον δεν αναφέρεται μόνο στην άφεση των αμαρτιών αλλά σε όλες τις ευλογίες και τα ελέη του Θεού, δηλαδή λέγεται με την ευρύτερη έννοια, τότε ο πιστός έχει ελεηθεί ήδη από το Θεό.
Συγκεκριμένα. Το ότι τώρα λέει το Πάτερ ημών, το ότι έχει βαπτισθεί, έχει μέσα του το Άγιο Πνεύμα, συμμετέχει στα Μυστήρια της Εκκλησίας, Εξομολόγηση, Θεία Κοινωνία κ. ά. όλα αυτά δείχνουν ότι ο Θεός τον έχει ελεήσει.
Έτσι στο Πάτερ ημών ο Κύριος έβαλε αυτά τα οποία ο Ίδιος έκρινε απαραίτητα και αναγκαία και όχι ό,τι λένε άλλοι που προφανώς μπορούν να ζητούν το έλεος του Θεού.
Ο κάθε πιστός, όταν προσεύχεται στο Θεό, λέει τα δικά του, μεταξύ αυτών και το Κύριε, ελέησον. Καμία προσευχή όμως δεν είναι απόλυτη ώστε να λέγεται υποχρεωτικά μόνο αυτή. Πάντως το Πάτερ ημών είναι μοναδική, γιατί τη δίδαξε ο Κύριος και είναι η Κυριακή Προσευχή.
Ιωάννης Χ. Δήμος πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου