Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012

Η πίκρα της Παναγιάς μας. Η γυναίκα σήμερα.

ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ πληγώνουμε διαρκώς την Παναγιά με τα καμώματά μας. Η μεσίτρια του κόσμου αποστρέφει το πρόσωπό Της από μας. Έως πότε θα μας κοιτάζει και θα μας προσέχει , ενώ εμείς χαζεύουμε άλλα πρόσωπα και πράγματα; Τα μηνύματα που προσπαθεί να περάσει, θλιβερά και δυσάρεστα˙ πριν από μερικά χρόνια στο περιβόλι Της, στο Άγιον Όρος μεγάλη πυρκαγιά κατέτρωγε τα πάντα κατά το Δεκαπενταύγουστο. Οι λιτανείες, αντί να σβήνουν τη φωτιά, δυνάμωναν τους ανέμους.
Πιο πρόσφατα, πριν από δύο χρόνια περίπου, ελικόπτερο στο οποίο επέβαιναν εκκλησιαστικοί άνδρες, κατέπεσε λίγο έξω από τον Άθωνα, στο αρχιπέλαγος του Αιγαίου. Ένα χρόνο αργότερα, την παραμονή της Κοιμήσεώς Της, αεροπλάνο συνετρίβη στο νομό Αττικής με 121 επιβάτες νεκρούς˙ ανάμεσά τους , σαράντα παιδιά. Η Παναγία μας υποφέρει με τα άτακτα παιδιά Της. Στις γιορτές Της, αντί να μοιράζει «γλυκά», παρακολουθεί με πόνο το ξετύλιγμα των συμφορών.
Αλήθεια, ποιος θα ατενίσει τη μορφή Της στο τέμπλο της Εκκλησίας και δεν θα ελεγχθεί; Σκεπασμένη με το μαφόριό Της, μόνο το ιλαρό Της πρόσωπο διακρίνεται. Πού είναι σήμερα οι γυναίκες του έθνους μας; Αλήθεια πώς μπορούν και στέκονται αντίκρυ Της με τέτοια ξετσιπωσιά;
Από γενιά σε γενιά πέφτει ξήλωμα. Η γυμνότητα έφτασε στο απροχώρητο. Τα πετάξαμε όλα στα σκουπίδια˙ αρχές, αρετές, σεβασμό, ήθη κι έθιμα, παραδόσεις και ..ρουχισμό. Γίναμε «προκλητικοί» για να αμαρτάνουν οι άνθρωποι κι όχι για να μας αγαπήσει ο Θεός. Το δεντράκι της ψυχής μας έχασε φυλλώματα και καρπούς, ξεράθηκε. Πατωθήκαμε με κρέμες, μπογιές, βαφές, μάσκες. Γίναμε μασκαράδες.
Κάποτε, ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός μιλούσε στο σκλαβωμένο έθνος μας, σε χωριό των Αγράφων. Κάποια στιγμή άπλωσε το μαντήλι του στο κεφαλάκι ενός μικρού κοριτσιού. Όλοι απόρησαν. Στο τέλος του κηρύγματος τους είπε: «Παιδιά μου, θα ‘ρθει η εποχή που όχι μόνο τα κοριτσάκια, αλλά και οι γριές θα κυκλοφορούν χωρίς μαντήλι. Θα ξετσιπωθούν ( σημ. τσίπα: μαντήλι) . Οι γυναίκες θα γίνουν όργανα του πειρασμού». Πόσο δίκιο είχε ο άγιος! Αν οι ηρωίδες γιαγιάδες μας βγουν από τους τάφους, θα φρίξουν με τα ταλαίπωρα εγγόνια τους˙ θα κρύψουν τα πρόσωπά τους από ντροπή.
Ποια γυναίκα σήμερα ζει στα «Άγια των Αγίων» του σπιτιού της μέχρι να ενηλικιωθεί , όπως η Παναγία μας; Ποια μητέρα σήμερα έχει το νου της στον Θεό, κρατώντας στην αγκαλιά το παιδί της, όπως η Παναγία μας; Ποια γυναίκα σήμερα ντύνεται με σεμνότητα, όπως η Παναγία μας, που μόνο το χαριτωμένο πρόσωπό Της ξεχωρίζει στις εικόνες Της; Ποια γυναίκα σήμερα βαστάζει σιωπηλά τον πόνο της στις αδικίες που κάνουν στο παιδί της, όπως η Παναγία μας, η Οποία αδιαμαρτύρητα συνέπασχε κάτω από το σταυρό του παιδιού Της; Ποια μητέρα σήμερα παρακαλεί τον Θεό όχι μόνο για τα παιδιά της, αλλά για όλα τα σταυρωμένα παιδιά του κόσμου, όπως η Παναγία, η μεσίτρια όλων μας;
Παναγιά μας, μην μας παίρνεις στα σοβαρά . Δώσε μηνύματα μετανοίας στα παιδιά Σου. Κάποτε μάλωσες τον άγιο Σιλουανό που ως νέος δεν ζούσε φρόνιμα . Η φωνή Σου εγχαράχτηκε βαθιά στην ψυχή του˙ ήτα γλυκιά και επιβλητική- τη θυμόταν μέχρι το θάνατό του. Κι όταν ο άγιος Αντρέας ο σαλός είδε εκείνο το φοβερό όραμα, να σκεπάζεις το εκκλησίασμα με το μαφόριό Σου, έδωσες ένα μεγάλο μήνυμα: πως με τη Σκέπη Σου θα σώζεις ό,τι σώζεται από την ολική καταστροφή.
Υπάρχει ελπίδα. Κάποιος συμπατριώτης στη βόρεια Ελλάδα είχε δει να διασχίζει τη γέφυρα ένα παιδάκι που το κράταγε μία μαυροφορεμένη γυναίκα. Κατευθυνόταν προς την εκκλησία. Ο κύριος αυτός ακολούθησε την γυναίκα στο εκκλησάκι. Όταν μπήκε μέσα, η γυναίκα και το παιδί είχαν εξαφανιστεί . Τότε επικοινώνησε με τον ηγούμενο της Ι.Μ. Βατοπαιδίου π. Εφραίμ, και του εξιστόρησε το γεγονός. Όταν επισκέφτηκε το μοναστήρι, αναγνώρισε το κοριτσάκι σε κάποια φωτογραφία της μονής. Οι πατέρες από καιρό διάβαζαν σαρανταλείτουργο για την ψυχή αυτού του παιδιού που είχε πεθάνει από καρκίνο. Η Παναγία το είχε πάρει στο ουράνιο σπίτι Της.
Κατά την τελική Κρίση θα συναχθούμε όλες οι φυλές της γης. Πώς θα σταθούμε απέναντι στην Παναγία μας εμείς οι Ορθόδοξοι χριστιανοί; Αλήθεια, ποια γυναίκα συγγενεύει περισσότερο με την Παναγία μας; Η ταπεινή μουσουλμάνα με τη μαντίλα, τα πολλά παιδιά και τον άντρα- που μπορεί να μοιράζονται άλλες τρεις- ή η φλύαρη Ελληνίδα Ορθόδοξη με τις εκτρώσεις, τις πολλαπλές σχέσεις και την ξετσιπωσιά της; Να γιατί η Παναγία τελεί μεγάλα και συγκλονιστικά θαύματα και στον μουσουλμανικό κόσμο.
Στις μέρες μας η Παναγία η Σεϊδανάγια ( Δέσποινα- Κυρία), που τιμάται στη Συρία, ανέστησε Σαουδάραβα μουσουλμάνο, του οποίου η γυναίκα είχε αποκτήσει παιδί με θαύμα Της. Αδελφοί μου, θα ζήσουμε αρκετές εκπλήξεις στον ουρανό. Γνώρισα Βεδουίνες γυναίκες που έκρυβαν τα πρόσωπά τους με το μαντήλι για να μην τις βλέπουμε ˙ που δεν ήθελαν να βγάλουν φωτογραφία˙ που τα σπίτια τους στην έρημο του όρους Σινά ήταν χωρίς σκεπή˙ που είχαν πολλά παιδάκια, τα οποία δούλευαν ˙ που, όταν μιλούσαμε με τους άντρες τους, αυτές κρύβονταν σε μία ακρούλα. Πώς θα τις κοιτάξουν οι δικές μας Ελληνίδες, οι μαθήτριες του Σταυρωμένου μας Χριστού; Ας παύσουμε να κρίνουμε τους καλύτερους από εμάς, ακόμη κι αν ασπάζονται θρησκείες που δεν κατέχουν την αλήθεια..
(συνεχίζεται)

Από το βιβλίο: “Πληγωμένες Σχέσεις
Ένθεες Συνθέσεις”
ΑΡΧΙΜ. ΑΡΣΕΝΙΟΣ ΚΩΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΘΗΝΑ 2011
ΕΚΔΟΣΗ Β΄ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: «ΑΓΑΘΟΣ ΛΟΓΟΣ»

Όλο το κακό που γίνεται στον κόσμο, είναι γιατί λείπει ο θείος φωτισμός


Φωτογραφία: Όλο το κακό που γίνεται στον κόσμο, είναι γιατί λείπει ο θείος φωτισμός.
 Και όταν λείπη ο θείος φωτισμός, βρίσκεται στο σκοτάδι ο άνθρωπος. Τότε ο ένας λέει «από ‘δω θα πάμε», ο άλλος λέει «όχι, εγώ ξέρω καλά∙ από ΄δω θα πάμε», ο άλλος «από ‘δω», ο άλλος «από ‘κει». Ο καθένας νομίζει ότι είναι καλό να πάνε από εκεί που λέει αυτός. Όλοι δηλαδή ενδιαφέρονται για το καλό, αλλά βρίσκονται σε μια θαμπομάρα και δεν μπορούν να συνεννοηθούν. Αν δεν υπήρχε θαμπομάρα, δεν θα μάλωναν∙ θα έβλεπαν τον καλύτερο δρόμο και θα τραβούσαν προς τα εκεί. Θέλω να πω ότι όλοι μπορεί να κινούνται με καλή διάθεση, αλλά, επειδή υπάρχει θαμπομάρα, δημιουργούνται πολλά και στην κοινωνία και στην Εκκλησία. Τουλάχιστον στην Εκκλησία οι περισσότεροι δεν έχουν κακή διάθεση, αλλά λείπει ο θείος φωτισμός. Για το καλό αγωνίζονται, αλλά τελικά πού καταλήγουν; Γι’ αυτό να ζητάμε από τον Θεό να μας δίνη έστω και λίγο θείο φωτισμό, γιατί αλλιώς σαν τον τυφλό θα σκοντάφτουμε. Στην Θεία Λειτουργία, όταν λέη ο ιερέας «Τα σα εκ των σων…», προσεύχομαι στον Θεό να φωτίση τον κόσμο, για να βλέπη. Λίγο να φωτίση ο Θεός, να φύγη το σκοτάδι, για να μην σακατεύονται πνευματικά οι άνθρωποι. Και στον δεύτερο Ψαλμό, που ο Άγιος Αρσένιος ο Καππαδόκης τον διάβαζε «για να φωτίση ο Θεός αυτούς που πηγαίνουν σε συνέδρια», λέω: «Να φωτίση ο Θεός όλους τους άρχοντες, μετά να φωτίση την Ιεραρχία και όλους τους Πατέρες της Εκκλησίας, να δέχονται το Άγιο πνεύμα, για να βοηθούν τον κόσμο». Και λίγο έναν να φωτίση και τους άλλους να τους κάνη δεκτικούς, ξέρετε τι καλό μπορεί να γίνη; Μια κουβέντα να πη ένας άρχοντας, όλα αλλάζουν. Έχουν ανάγκη από θείο φωτισμό οι άνθρωποι.

Ο Καλός Θεός δίνει τον θείο φωτισμό Του σ’ αυτούς που έχουν αγαθή προαίρεση.

ΓΕΡΟΝΤΑΣ  ΠΑΙΣΙΟΣΌλο το κακό που γίνεται στον κόσμο, είναι γιατί λείπει ο θείος φωτισμός.
Και όταν λείπη ο θείος φωτισμός, βρίσκεται στο σκοτάδι ο άνθρωπος. Τότε ο ένας λέει «από ‘δω θα πάμε», ο άλλος λέει «όχι, εγώ ξέρω καλά∙ από ΄δω θα πάμε», ο άλλος «απ

ό ‘δω», ο άλλος «από ‘κει». Ο καθένας νομίζει ότι είναι καλό να πάνε από εκεί που λέει αυτός. Όλοι δηλαδή ενδιαφέρονται για το καλό, αλλά βρίσκονται σε μια θαμπομάρα και δεν μπορούν να συνεννοηθούν. Αν δεν υπήρχε θαμπομάρα, δεν θα μάλωναν∙ θα έβλεπαν τον καλύτερο δρόμο και θα τραβούσαν προς τα εκεί. Θέλω να πω ότι όλοι μπορεί να κινούνται με καλή διάθεση, αλλά, επειδή υπάρχει θαμπομάρα, δημιουργούνται πολλά και στην κοινωνία και στην Εκκλησία. Τουλάχιστον στην Εκκλησία οι περισσότεροι δεν έχουν κακή διάθεση, αλλά λείπει ο θείος φωτισμός. Για το καλό αγωνίζονται, αλλά τελικά πού καταλήγουν; Γι’ αυτό να ζητάμε από τον Θεό να μας δίνη έστω και λίγο θείο φωτισμό, γιατί αλλιώς σαν τον τυφλό θα σκοντάφτουμε. Στην Θεία Λειτουργία, όταν λέη ο ιερέας «Τα σα εκ των σων…», προσεύχομαι στον Θεό να φωτίση τον κόσμο, για να βλέπη. Λίγο να φωτίση ο Θεός, να φύγη το σκοτάδι, για να μην σακατεύονται πνευματικά οι άνθρωποι. Και στον δεύτερο Ψαλμό, που ο Άγιος Αρσένιος ο Καππαδόκης τον διάβαζε «για να φωτίση ο Θεός αυτούς που πηγαίνουν σε συνέδρια», λέω: «Να φωτίση ο Θεός όλους τους άρχοντες, μετά να φωτίση την Ιεραρχία και όλους τους Πατέρες της Εκκλησίας, να δέχονται το Άγιο πνεύμα, για να βοηθούν τον κόσμο». Και λίγο έναν να φωτίση και τους άλλους να τους κάνη δεκτικούς, ξέρετε τι καλό μπορεί να γίνη; Μια κουβέντα να πη ένας άρχοντας, όλα αλλάζουν. Έχουν ανάγκη από θείο φωτισμό οι άνθρωποι.

Ο Καλός Θεός δίνει τον θείο φωτισμό Του σ’ αυτούς που έχουν αγαθή προαίρεση.


ΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Β΄. ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ» ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ
ΗΛΙΑΣ  ΧΑΙΝΤΟΥΤΗΣ  11ΟΚΤ 2012

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Θεός είναι καλός. Θέλει όλοι να σωθούμε.

Φωτογραφία: Θεός είναι καλός. Θέλει όλοι να σωθούμε.
 Αν ήταν να σωθούνε μόνο λίγοι, τότε γιατί σταυρώθηκε ο Χριστός;
 Δεν είναι στενή η πύλη του Παραδείσου. Χωράει όλους τους ανθρώπους που σκύβουν ταπεινά και δεν είναι φουσκωμένοι από υπερηφάνεια, αρκεί να μετανοήσουν, να δώσουν δηλαδή το φορτίο των αμαρτιών τους στον Χριστό, και τότε χωρούν να περάσουν εύκολα από την πύλη.
 Έπειτα έχουμε και το δικαιολογητικό ότι είμαστε χωματένιοι. Δεν είμαστε μόνον πνεύμα όπως οι Άγγελοι.
 Είμαστε όμως αδικαιολόγητοι , όταν δεν μετανοούμε και δεν πλησιάζουμε τον Σωτήρα μας ταπεινά. Ο ληστής στον σταυρό ένα « ευλόγησον » είπε και σώθηκε
. Η σωτηρία του ανθρώπου εξαρτάται από το δευτερόλεπτο, όχι από το λεπτό. Ο άνθρωπος με έναν ταπεινό λογισμό σώζεται , ενώ αν φέρη έναν υπερήφανο λογισμό, τα χάνει όλα ..!

ΓΕΡΟΝΤΑΣ  ΠΑΙΣΙΟΣΘεός είναι καλός. Θέλει όλοι να σωθούμε.
Αν ήταν να σωθούνε μόνο λίγοι, τότε γιατί σταυρώθηκε ο Χριστός;
Δεν είναι στενή η πύλη του Παραδείσου. Χωράει όλους τους ανθρώπους που σκύβουν ταπεινά και δεν είναι φουσκωμένοι από υπερηφάνεια, αρκ
εί να μετανοήσουν, να δώσουν δηλαδή το φορτίο των αμαρτιών τους στον Χριστό, και τότε χωρούν να περάσουν εύκολα από την πύλη.
Έπειτα έχουμε και το δικαιολογητικό ότι είμαστε χωματένιοι. Δεν είμαστε μόνον πνεύμα όπως οι Άγγελοι.
Είμαστε όμως αδικαιολόγητοι , όταν δεν μετανοούμε και δεν πλησιάζουμε τον Σωτήρα μας ταπεινά. Ο ληστής στον σταυρό ένα « ευλόγησον » είπε και σώθηκε
. Η σωτηρία του ανθρώπου εξαρτάται από το δευτερόλεπτο, όχι από το λεπτό. Ο άνθρωπος με έναν ταπεινό λογισμό σώζεται , ενώ αν φέρη έναν υπερήφανο λογισμό, τα χάνει όλα ..!

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ
 
ΗΛΙΑΣ  ΧΑΙΝΤΟΥΤΗΣ   10 ΟΚΤ 2012

Αν έχη λίγη διάθεση να μη λυπήση τον Θεό, θα πάη στον Παράδεισο «

Φωτογραφία: Τον άνθρωπο που αγωνίζεται με φιλότιμο, όσο μπορεί, και δεν έχει διάθεση να κάνη αταξίες , αλλά πάνω στον αγώνα του νικιέται- νικάει, νικιέται- νικάει, ο Θεός δεν θα τον αφήση. Αν έχη λίγη διάθεση να μη λυπήση τον Θεό, θα πάη στον Παράδεισο « με τα παπούτσια » . Ο φύσει αγαθός Θεός θα τον σπρώξη στον Παράδεισο σκανδαλωδώς.

ΓΕΡΟΝΤΑΣ  ΠΑΙΣΙΟΣΤον άνθρωπο που αγωνίζεται με φιλότιμο, όσο μπορεί, και δεν έχει διάθεση να κάνη αταξίες , αλλά πάνω στον αγώνα του νικιέται- νικάει, νικιέται- νικάει, ο Θεός δεν θα τον αφήση. Αν έχη λίγη διάθεση να μη λυπήση τον Θεό, θα πάη στον Παράδεισο « με τα παπούτσια » . Ο φύσει αγαθός Θεός θα τον σπρώξη στον Παράδεισο σκανδαλωδώς.

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ
 
ΗΛΙΑΣ ΧΑΙΝΤΟΥΤΗΣ !10 ΟΚΤ 2012
 

π. Γεώργιος Αλευράς



ΕΝΑΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ

….Η ζωή του π. Γεωργίου βρίθει από σημάδια θαυμαστά, τα οποία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του και της μετέπειτα πορείας του. Ήδη με τη γέννησή του η μητέρα του έζησε ένα αδυσώπητο αόρατο πόλεμο. Για τρεις τέσσερις νύχτες δεχόταν τις επιθέσεις του πειρασμού, είτε όσο ήταν ξύπνια είτε τη νύχτα με τρομακτικούς εφιάλτες.
Σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών είδε ένα σημαδιακό όνειρο που τον συγκλόνισε: Βρέθηκε να διασχίζει έναν περικαλλή ναό , όμοιο με αυτό που τριάντα χρόνια μετά ανεγέρθηκε στο ησυχαστήριο του γέροντα Πορφυρίου. Ενώ βρισκόταν κάτω από τον τρούλο, μία δυνατή κι επιβλητική φωνή εξήλθε από την Αγία Τράπεζα , η οποία του προκάλεσε τέτοιο δέος, που έπεσε με το πρόσωπο καταγής. Η επίδραση που είχε στην ψυχή του αυτό το όνειρο ήταν καταλυτική, καθώς ο φόβος που ένιωσε φρέναρε την ανεξέλεγκτη εσωτερική δύναμη των εφηβικών του χρόνων. Επιπλέον , αυτό το όνειρο στάθηκε η αφορμή να αντιμετωπίζει τον κάθε άνθρωπο με σεβασμό και ευλάβεια ως εικόνα του Θεού.
Ένα χρόνο μετά μία θλιβερή εμπειρία  συντάραξε την ψυχή του. Με έναν  αδελφικό του φίλο είχαν πάει να περπατήσουν κοντά σε μία λίμνη, όταν ξαφνικά ο φίλος του από απροσεξία έπεσε μέσα και πνίγηκε. Ο νεαρός Θόδωρος δείλιασε να πέσει στη λίμνη για να τον σώσει. Συντετριμμένος με το θάνατο του φίλου του και τη δική του δειλία, ορκίστηκε τότε, για να ξεπληρώσει το χρέος του, να πέφτει στη φωτιά για τους ανθρώπους. Ένιωθε πως ο φίλος του πνίγηκε εξαιτίας του, για να τον απαλλάξει έτσι ο Χριστός από τη δειλία.
Κάποια χρόνια αργότερα, σε ηλικία 20 χρονών, ένα αποκαλυπτικό όραμα του πρόσφερε την πολυπόθητη αναγέννηση , που από μικρός ενδόψυχα και σθεναρά αναζητούσε. Η παρουσία του Θεού στη ζωή του δεν ήταν διακριτική, όπως συνήθως συμβαίνει στους ανθρώπους, αλλά επιβλητική. Άφησε τον Θεό να δουλέψει πάνω του. Ο ίδιος προσευχόταν διακαώς. «Θέλω να γίνω όπως με γέννησε η μητέρα μου». Όταν άρχισαν να κλείνουν όλες οι πόρτες στην επαγγελματική του σταδιοδρομία στο μπάσκετ, κλειδώθηκε περίλυπος στο δωμάτιό του για έναν μήνα περίπου. Είχε πέσει σε κατάθλιψη. Δεν ήθελε ούτε να βγαίνει ούτε να μιλάει σε κανέναν. Όλο αυτό το διάστημα η αδελφή του προσευχόταν καθημερινά στον Θεό να τον βοηθήσει . Ώσπου κάποιο βράδυ , κουρασμένη και θλιμμένη από την κατάσταση του αδελφού της, είπε στον Χριστό: «Χριστέ μου, εγώ σταματάω πια να προσεύχομαι για τον αδελφό μου. Εάν θέλεις Εσύ, κατέβα τώρα κάτω και σώσ’ τον». Την ίδια στιγμή ο Θόδωρος είδε μια πύρινη σφαίρα να πέφτει επάνω του, να φλέγεται όλη η πόλη των Τρικάλων με ένα άυλο φως που το διαπερνούσε η όρασή του. Ύψωσε τα χέρια του προς τη φωτιά και αναφώνησε ενθυμούμενος το γεγονός της λίμνης: «Όχι, Χριστέ μου, μη χαθούν άλλοι άνθρωποι εξαιτίας μου». Βίωσε την προσωπική του Πεντηκοστή. Ένιωθε άλλος άνθρωπος, μεταμορφωμένος και αλλοιωμένος. Για 35 ημέρες η θεία χάρη του επισκίαζε αισθητά και διαβάζοντας νυχθημερόν την Καινή Διαθήκη κατανοούσε τα άγνωστα μέχρι τότε γι’ αυτόν κείμενά της. Η μητέρα του απορούσε με το παιδί της , το οποίο πρώτη φορά διάβαζε με τόσο ζήλο κάτι.
Τέλος, καθοριστική υπήρξε η συνάντηση του νεαρού Θόδωρου με τον π. Πορφύριο στο Μήλεσι, όπου βίωσε μία νέα Πεντηκοστή. Έπειτα από αυτή την ένθεη εμπειρία ο Γέροντας του αποκάλυψε ότι τον γνώριζε από μικρό παιδί, αν και για πρώτη φορά τον συναντούσε. Ο π. Πορφύριος ενθουσιάστηκε μαζί του. Ύστερα του περιέγραψε και το αγρόκτημα που είχε στα Τρίκαλα. Έλεγε αργότερα ο Γέροντας γι’ αυτή την πρώτη γνωριμία σε πνευματική του κόρη: «Ήμασταν μωρέ μεμεστωμένοι οίνου. Είχαμε Πεντηκοστή».
Ο Θόδωρος ανταποκρίθηκε στην αγάπη του π. Πορφυρίου. Για χάρη του εγκατέλειψε  τους γονείς του, τον τόπο του, την καριέρα του στον αθλητισμό και, το σπουδαιότερο, τη γυναίκα που σκόπευε να παντρευτεί. Πόσο δύσκολο αλήθεια είναι να εγκαταλείψεις θεληματικά την αγαπημένη σου, με την οποία είσαι τρελά ερωτευμένος και να βρεθείς ξαφνικά στην έρημο του Αγίου Όρους; Εδώ χρειάζεται να επισημανθεί πως η σχέση μες την κοπέλα του ήταν και παρέμεινε αγνή, φαινόμενο σπάνιο για νέους της ηλικίας του και του κοσμικού περιβάλλοντός του.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι όταν ο Θόδωρος βρέθηκε στα Καυσοκαλύβια ως δόκιμος μοναχός είδε ένα ακόμη σημαντικό όνειρο: Στεκόταν στην Αγία Τράπεζα, στο ναό της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (όπως αυτός θα έχει οριστικά διαμορφωθεί), δίπλα στον π. Πορφύριο, ο οποίος κρατώντας ένα μεγάλο σταυρό τον καλούσε να εξέλθουν από την πλάγια πύλη. Προχωρώντας έφτασαν κάτω από τον τρούλο. Τότε ο Γέροντας λύγισε από το βάρος του σταυρού και τον παρέδωσε στο μαθητή του για να συνεχίσει και πάλι μέχρι το ιερό.
 21 Νοεμβρίου 2004


Από το βιβλίο: «ΑΡΧΙΜ. ΑΡΣΕΝΙΟΣ ΚΩΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
Από το χάος στο φως
Στα ίχνη ενός σπουδαίου ανθρώπου του Θεού»
ΑΘΗΝΑ 2012

Η πρόσκληση του προέδρου της Αμερικής Λίνκολν




Σχετικά με το θέμα της κατανόησης, ένας Γέροντας εδιηγείτο την εξής ιστορία, η οποία συνέβη όταν πρόεδρος της Αμερικής ήταν ο μεγάλος ανθρωπιστής Αβραάμ Λίνκολν, ο ελευθερωτής των δούλων. Πολλή κούραση και πολλές πίκρες δοκίμασε στην ζωή του και τελικά έπεσε κάτω από τις σφαίρες κάποιου δολοφόνου.
Κάποτε λοιπόν, κουρασμένος ψυχικά όσο ποτέ ,  φορτωμένος με όσα προβλήματα του φόρτωναν φίλοι και εχθροί, έδωσε εντολή να του φέρουν από την μικρή επαρχιακή πόλη που ήταν η γενέτειρά του έναν γέρο-παππού που τον γνώριζε από χρόνια και ήξερε πως ήταν πολύ καλός Χριστιανός και άνθρωπος αγάπης. Επίσημοι άνθρωποι του προέδρου κατέφθασαν γρήγορα στο χωριό και προς μεγάλη κατάπληξη του γέροντα, του ανακοίνωσαν την πρόσκληση του προέδρου. Επειδή εκτιμούσε τον Λίνκολν, δεν αρνήθηκε. Έτσι με τιμές τον οδήγησαν μέσα στο προεδρικό μέγαρο μέχρι το γραφείο του προέδρου. Μόλις τον είδε εκείνος, έλαμψε το κουρασμένο πρόσωπό του. Τον αγκάλιασε και τον φίλησε με δακρυσμένα μάτια. Όταν  τελείωσε η υποδοχή και έμειναν μόνοι τους, ο γέροντας ρώτησε τον πρόεδρο σε τι οφειλόταν η πρόσκλησή του. Τι ζητούσε ένας τόσο διάσημος άνδρας της Αμερικής από έναν  άσημο επαρχιώτη γέροντα. Και ο Λίνκολν του είπε με σπασμένη φωνή από συγκίνηση.
-         Δεν θέλω τίποτε άλλο από σένα, γέροντα. Μόνον να καθίσεις να μ’ ακούσεις σ’ όσα σου πω, να αλαφρώση η ψυχή μου, χωρίς να με διακόψεις! Όλοι που με περιβάλΛουν , απαιτούν εγώ να τους ακούω. Εγώ δεν έχω κανέναν για να με ακούσει!
Άρχισε λοιπόν επί ώρα να του μιλάει και να αδειάζει μπροστά του την ψυχή του. Ο γέροντας τον άκουγε σιωπηλά και τον κοιτούσε με αισθήματα συμπάθειας και κατανόησης. Όταν τελείωσε ο πρόεδρος , έσκυψε, τον φίλησε και του είπε:
-         Αυτό ήθελα, γέροντα, σ’ ευχαριστώ! Ήθελα έναν άνθρωπο να καθίσει να με ακούσει. Τίποτε άλλο!
Τότε και ο αγαθός γέροντας συγκινημένος ασπάστηκε το φωτισμένο αλλά πολυμέριμνο κεφάλι του Χριστιανού προέδρου και του είπε:
-         Όσο ζω θα προσεύχομαι για σένα, αγαπητέ μου πρόεδρε. Σ’ ευχαριστώ για την τιμή που μου έκανες.
Να λοιπόν, που διψούν για κατανόηση μεγάλοι και μικροί, διάσημοι και άσημοι. Ας την προσφέρουμε…



Από το βιβλίο: «ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ουράνια μηνύματα
Θαυμαστά γεγονότα
ΔΩΡΙΔΑ 2009
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΑΡΝΑΚΟΒΑΣ

Γέροντος Παϊσίου: Τί νὰ λέμε σὲ ὅσους κατηγοροῦν εὔκολα κληρικούς


Ρωτήσαμε μιὰ μέρα τὸν Γέροντα γιὰ τὸ ἑξῆς πρόβλημα ποὺ ἀντιμετωπίζουμε: «Γέροντα, μᾶς λέτε συνέχεια νὰ ἔχουμε καλὸ λογισμό, θὰ σᾶς ποῦμε ὅμως, μία περίπτωση, γιὰ νὰ δοῦμε τί μᾶς συμβουλεύετε νὰ ἀπαντοῦμε. Ἔρχονται μερικοὶ ἄνθρωποι καὶ μᾶς λένε:
Ὁ τάδε ἱερέας παίρνει πολλὰ λεφτὰ ἀπὸ τὰ μυστήρια, ὁ δεῖνα καπνίζει πολλλὰ τσιγάρα καὶ πη
γαίνει στὰ καφενεῖα, ὁ ἄλλος λένε πὼς εἶναι ἀνήθικος καί, γενικά, βγάζουν ἕνα δριμὺ κατηγορητήριο ἐναντίον τῶν κληρικῶν καὶ μάλιστα παρουσιάζουν μαζὶ κι ἀποδείξεις τῶν ὅσων λένε. Σ' αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους τί μποροῦμε νὰ λέμε;»
Τότε, ὁ Γέροντας ἄρχισε νὰ μᾶς λέει: «Γνώρισα ἐκ πείρας ὅτι σ' αὐτὴ τὴ ζωὴ οἱ ἄνθρωποι εἶναι χωρισμένοι σὲ δύο κατηγορίες. Τρίτη δὲν ὑπάρχει -ἢ στὴ μία θὰ εἶναι ἢ στὴν ἄλλη. Ἡ μία, λοιπόν, κατηγορία τῶν ἀνθρώπων μοιάζει μὲ τὴ μύγα. Ἡ μύγα ἔχει τὴν ἑξῆς ἰδιότητα: νὰ πηγαίνει πάντα καὶ νὰ κάθεται σὲ ὅ,τι βρώμικο ὑπάρχει. Γιὰ παράδειγμα, ἂν ἕνα περιβόλι εἶναι γεμάτο λουλούδια, ποὺ εὐωδιάζουν, καὶ σὲ μία ἄκρη τοῦ περιβολιοῦ κάποιο ζῶο ἔχει κάνει μία ἀκαθαρσία, τότε μιὰ μύγα, πετώντας μέσα σ' αὐτὸ τὸ πανέμορφο περιβόλι, θὰ πετάξει πάνω ἀπὸ ὅλα τὰ ἄνθη καὶ σὲ κανένα δὲν θὰ καθίσει. Μόνο ὅταν δεῖ τὴν ἀκαθαρσία, τότε ἀμέσως θὰ κατέβει καὶ θὰ καθίσει πάνω σ' αὐτὴν καὶ θὰ ἀρχίσει νὰ τὴν ἀνασκαλεύει, ἀναπαυόμενη στὴ δυσωδία ποὺ προκαλεῖται ἀπὸ τὸ ἀνακάτεμα αὐτὸ καὶ δὲ θὰ ξεκολλᾶ ἀπὸ ἐκεῖ.
Ἂν τώρα ἔπιανες μιὰ μύγα, καὶ αὐτὴ μποροῦσε νὰ μιλήσει καὶ τὴ ρωτοῦσες νὰ σοῦ πεῖ μήπως ξέρει ἂν πουθενὰ ὑπάρχουν τριαντάφυλλα, τότε ἐκείνη θὰ ἀπαντοῦσε πὼς δὲ γνωρίζει κἄν τί εἶναι αὐτά. Ἐγώ, θὰ σοῦ πεῖ, ξέρω πὼς ὑπάρχουν σκουπίδια, τουαλέτες, ἀκαθαρσίες ζώων, μαγειρεῖα, βρωμιές. Ἡ μία λοιπὸν μερίδα τῶν ἀνθρώπων μοιάζει μὲ τὴ μύγα. Εἶναι ἡ κατηγορία τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἔχει μάθει πάντα νὰ σκέφτεται καὶ νὰ ψάχνει νὰ βρεῖ ὅ,τι κακὸ ὑπάρχει, ἀγνοώντας καὶ μὴ θέλοντας ποτὲ νὰ σταθεῖ στὸ καλό.
Ἡ ἄλλη κατηγορία τῶν ἀνθρώπων μοιάζει μὲ τὴ μέλισσα. Ἡ ἰδιότητα τῆς μέλισσας εἶναι νὰ βρίσκει καὶ νὰ κάθεται σὲ ὅ,τι καλὸ καὶ γλυκὸ ὑπάρχει. Ἂς ποῦμε, γιὰ παράδειγμα, πὼς σὲ μία αἴθουσα, ποὺ εἶναι γεμάτη ἀκαθαρσίες ἔχει κάποιος τοποθετήσει σὲ μία γωνιὰ ἕνα λουκούμι. Ἂν φέρουμε ἐκεῖ μία μέλισσα, ἐκείνη θὰ πετάξει και δὲν θὰ καθήσει πουθενὰ ἕως ὅτου βρεῖ τὸ λουκούμι καὶ μόνον ἐκεῖ θὰ σταθεῖ.
Ἂν πιάσεις τώρα τὴ μέλισσα καὶ τὴ ρωτήσεις ποῦ ὑπάρχουν σκουπίδια, αὐτὴ θὰ σοῦ πεῖ ὅτι δὲ γνωρίζει, θὰ σοῦ πεῖ ἐκεῖ ὑπάρχουν γαρδένιες, ἐκεῖ τριανταφυλλιές, ἐκεῖ θυμάρι, ἐκεῖ μέλι, ἐκεῖ ζάχαρη, ἐκεῖ λουκούμια καὶ γενικὰ θὰ εἶναι γνώστης ὅλων τῶν καλῶν καὶ θὰ ἔχει παντελῆ ἄγνοια ὅλων τῶν κακῶν. Αὐτὴ εἶναι ἡ δεύτερη ὁμάδα, τῶν ἀνθρώπων ἐκείνων ποὺ ἔχουν καλοὺς λογισμοὺς καὶ σκέπτονται καὶ βλέπουν τὰ καλά.
Ὅταν σ' ἕνα δρόμο βρεθοῦν νὰ περπατοῦν δύο ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι ἀνήκουν στὶς δύο αὐτὲς κατηγορίες, τότε φτάνοντας στὸ σημεῖο ἐκεῖνο ὅπου ἕνας τρίτος ἔκανε τὴν «ἀνάγκη» του, ὁ ἄνθρωπος τῆς πρώτης κατηγορίας, θὰ πάρει ἕνα ξύλο καὶ θ' ἀρχίσει νὰ σκαλίζει τὶς ἀκαθαρσίες. Ὅταν, ὅμως περάσει ὁ ἄλλος, τῆς δεύτερης κατηγορίας, ποὺ μοιάζει μὲ τὴ μέλισσα, προσπαθεῖ νὰ βρεῖ τρόπο νὰ τὶς σκεπάσει μὲ χῶμα καὶ μὲ μία πλάκα, γιὰ νὰ μὴν αἰσθανθοῦν καὶ οἱ ἄλλοι περαστικοὶ τὴ δυσωδία αὐτή, ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὶς βρωμιές». Καὶ κατέληξε ὁ Γέροντας:
«Ἐγὼ σὲ ὅσους ἔρχονται καὶ μοῦ κατηγοροῦν τοὺς ἄλλους -καὶ μὲ δυσκολεύουν- τοὺς λέω αὐτὸ τὸ παράδειγμα καὶ τοὺς ὑποδεικνύω νὰ διαλέξουν σὲ ποιὰ κατηγορία θέλουν νὰ βρίσκονται καὶ ἀναλόγως νὰ ψάξουν νὰ βροῦν καὶ τοὺς ἀνάλογους ἀνθρώπους τῆς κατηγορίας τους».

Ο «τύπος» του Αγιορείτη

http://agioritikesmnimes.blogspot.gr
 
Ο μέσος Αγιορείτης (για να διαζωγραφίσουμε με αδρές πινελιές τινά χαρακτηριστικά του από την όλη του εικόνα) είναι: λίγο ατημέλητος με ενδύματα συνήθως «κουρασμένα». Το παράστημά του δεν είναι αθλητικό. Τα χέρια του όμως είναι δυνατά και οι παλάμες μεγάλες με δάχτυλα χοντρά.
Δείχνει αφοβία στα «μικρόβια» και τις αρρώστιες, όμως είναι, κατά κανόνα, υγιής και μακρόβιος. Φάρμακα δεν παίρνει ποτέ του, εκτός και του συστήσει γιατρός.
Παραμένει αμετακίνητα προσηλωμένος στην τήρηση των τυπικών και των άλλων αγιορειτικών παραδόσεων. Σε ζητήματα πίστεως τον βρίσκεις ανυποχώρητο, ενώ σε ζητήματα χριστιανικής αγάπης τον βλέπεις ενδοτικό και μεγάθυμο. Σε θέματα θεωρίας, όσα του είναι ακατάληπτα και βιώνονται από κάποιον μοναχό ικανό στα θεωρητικά μυστήρια, αυτός δεν τα δέχεται πριν ανιχνεύσει την πολιτεία εκείνου ή δει τα μυστήρια αυτά να κατακυρώνωνται από την Εκκλησία ως γνήσιας μορφής φαινόμενα. Δεν δέχεται εύκολα θεωρίες, δεν τις απορρίπτει όμως και ασυλλόγιστα.
Τηρεί πάντοτε μεγάλο σεβασμό προς τους πρεσβύτερούς του μοναχούς, τους ιερείς, τους ηγουμένους.
Στις συνομιλίες εξαφανίζει με τη θερμότητα της καρδιάς του κάθε ψυχρότητα ή αμηχανία, ώστε συντομότατα να δημιουργείται ατμόσφαιρα φιλική και οικεία. Μεγάλη όμως προσοχή δίνει στο να μη πλήττει ασυλλόγιστα το συνομιλητή του, υποβάλλοντας αδιάκριτες ερωτήσεις. Όταν αντιληφθεί ότι η συνομιλία έχει εκτραπεί από το μοναστικό δέον και τους κανόνες της χριστιανικής ζωής, με συνέπεια να μεταπέσει σε κοσμική, τότε προσπαθεί με διπλωματικό τρόπο, να την επαναφέρει «όθεν εξέπεσε». Κι αν αυτό δεν το κατορθώσει, τότε σωπαίνει εντελώς, νοερά προσευχόμενος, ή δίνει, με τρόπο απότομο, τέλος στη συνομιλία. Φίλεργος, όχι σπάνια και φιλόκαλος.
Φιλήσυχος και λιτοδίαιτος, προσηνής και ανεπιτήδευτος, σύννους και ολιγόλογος, φιλάδελφος και φιλόθεος. Δεν σου δίνει τεκμήρια να τον χαρακτηρίσεις ως άνθρωπο «σοφό και γραμματέα του αιώνος τούτου», όμως σου αποκαλύπτεται ως καλός γνώστης των δαιμονικών πειρασμών.
Αγαθός, απλός, γενναιόδωρος. Μιμητικός, αλλά με αδέσμευτο και ελεύθερο το πνεύμα του. Τέλειος δεν είναι ούτε όμως θέλει να εμφανίζεται σαν τέτοιος. Έτσι ένας λεπτολόγος που θάθελε να τον ψιλοκοσκινίσει θα του έβρισκε μικροατέλειες. Όμως θα παραδεχτεί ότι ο μέσος αυτός Αγιορείτης, ο πρακτικός, ο «παλιός», είναι στο χαρακτήρα καλός-καλότατος.
Εξωτερικεύει γρήγορα τα αισθήματά του, επειδή η μεγάλη διαφάνεια της ψυχής του δεν ευνοεί απόκρυψη λογισμών. Σ' αυτό ακριβώς οφείλεται και η άριστη ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Γι' αυτό και δεν θα βρεις μοναχό να πάσχει ψυχοπαθολογικά ή να είναι νευρωτικός ή να δέρνεται από το παραμικρό άγχος. Χαμόγελα πλατιά δεν θέλει να σκορπάει και μισεί τα πομπώδη λόγια.        
      
Είναι φορέας όλων των παλιότερων ορθόδοξων καταβολών και βιωμάτων. Ζει το Χριστό και Τον θέτει σφραγίδα των έργων του, ενώ συντονίζει την όλη ζωή του προς συνάντησή Του.
Πηγή: Δωροθέου Μοναχού,
Μύηση στην Ιστορία του και τη Ζωή του,
εκδ. ΤΕΡΤΙΟΣ, Κατερίνη

Υπόλογος για τις φωτογραφίες: keliotis

Αυτομεμψία όχι απελπισία.


- Γέροντα, είναι εύκολο εξαρχής νά συναισθανθούμε σέ βάθος τήν άμαρτωλότητά μας;
- Ό  Θεός  άπό  αγάπη  δέν  επιτρέπει  στήν  άρχή  της  πνευματικής  μας  ζωής  νά συναισθανθούμε τήν άμαρτωλότητά  μας, γιά  νά μήν καμφθούμε. Υπάρχουν φιλότιμες και
ευαίσθητες ψυχές πού δέν θά τό άντεχαν και θά πάθαιναν ζημιά. Θαμπώνει τά μάτια μας και  δέν  βλέπουμε  όλα  μαζί  τά  σφάλματα  μας. Μπορεί  π.χ.  νά  έχουμε  κουτσουλιές  στό μανίκι  μας,  και  εμείς  νά  νομίζουμε  ότι  είναι  λουλούδια.  Προχωρώντας  στον  αγώνα  μας, λίγο-λίγο, επιτρέπει ό Θεός νά αρχίσουμε νά βλέπουμε τά σφάλματα μας και μας δίνει και δύναμη  νά  αγωνισθούμε,  γιά  νά  τά  διορθώσουμε.  Ή  λεπτή  εργασία  βλάπτει,  όταν  δέν ύπάρχη  πείρα.  Τό  ίδιο συμβαίνει  και  μέ  τήν  συναίσθηση  τών  ευεργεσιών  τού  Θεού.  Άν έβλεπε  ό  άνθρωπος  τις  εύεργεσίες  του  Θεού  στην  αρχή  της  πνευματικής  του  ζωής,  θά πάθαινε  πνευματική  αιμορραγία.  Γιατί,  όταν κανείς  βλέπη  τίς ευεργεσίες  του  Θεού  καί συναισθάνεται τήν αχαριστία του, μετά λειώνει.
- Γέροντα, δέν βλέπω τά σφάλματα μου καί ή καρδιά μου είναι πέτρα.
- Μερικές  φορές  επιτρέπει  ό  Θεός  νά  μή  βλέπουμε  τά  σφάλματα  μας  καί  νά  είναι  ή καρδιά  μας  πέτρα,  γιατί  μπορεί  ό διάβολος  νά  μάς  ρίξη  στήν  απελπισία.  Ό  άνθρωπος πρέπει  νά  σκέφτεται  τήν  άμαρτωλότητά  του  μέ  διάκριση.  Ή  μετάνοια  πού  έχει  μέσα της άγχος καί απελπισία δέν είναι άπό τόν Θεό έχει βάλει καί τό ταγκαλάκι τήν ουρίτσα του.
Πρέπει  νά  προσέξη  κανείς,  γιατί μπορεί  ό  διάβολος  νά  τόν  πιάση  άπό  τά  δεξιά,  άπό τήν μετάνοια, καί νά τόν πετάξη στά αριστερά, στήν θλίψη καί στήν απογοήτευση, ώστε νά τόν τσάκιση  ψυχικά  καί σωματικά καί  νά  τόν  άχρηστέψη. Φέρνει δηλαδή τήν  άλλη  συντριβή, πού  έχει  άγχος,  γιά  νά  τόν  κάνη  συντρίμμια.  Μπορεί  λ.χ.  νά  του  πή:  Είσαι  πολύ  αμαρτωλός, δέν θά σωθής. Δήθεν ενδιαφέρεται γιά τήν ψυχή του, καί του δημιουργεί άγχος καί απελπισία! Μά δέν θά αφήσω τόν διάβολο νά κάνη ό,τι θέλει. Όταν ό διάβολος σου λέη: είσαι αμαρτωλή, νά του λές: Τί σέ ενδιαφέρει εσένα; Όταν θέλω έγώ, θά πώ ότι είμαι αμαρτωλή, όχι όταν θέλης εσύ.
- Γέροντα, πού οφείλεται ή μελαγχολία πού έρχεται πολλές φορές στήν ψυχή;
- Ή  μελαγχολία  καί  τό  πλάκωμα  τής  ψυχής  οφείλονται  συνήθως  σέ  τύψεις  άπό ευαισθησία, καί τότε ό άνθρωπος χρειάζεται νά έξομολογηθή, γιά νά μπόρεση νά βοηθηθή άπό τόν πνευματικό. Γιατί, άν είναι ευαίσθητος, μπορεί τό σφάλμα πού έκανε νά είναι πολύ μικρό, άλλά ό εχθρός διάβολος νά τό μεγαλοποιή νά του τό δείχνη μέ μικροσκόπιο, γιά νά τόν  ρίξη  στήν απελπισία  καί  να  τόν  άχρηστέψη.  Μπορεί  νά  του  πή  λ.χ.  ότι  τάχα στενοχώρησε πολύ τούς άλλους, ότι τούς δυσκόλεψε κ.λπ., και νά τόν κάνη νά στενοχωριέται πιό πολύ άπό όσο αντέχει. Αφού ενδιαφέρεται ό διάβολος, γιατί δέν πηγαίνει νά πειράξη τήν συνείδηση ενός αναίσθητου άνθρωπου; Άλλά τόν αναίσθητο τόν κάνει νά θεωρή μηδαμινό ένα μεγάλο σφάλμα του, γιά νά μήν έρθη σέ συναίσθηση.
Πρέπει  ό  άνθρωπος  νά  γνωρίση  τόν  εαυτό  του  όπως  είναι,  καί  όχι  όπως  τόν παρουσιάζει  ό  εχθρός  διάβολος,  διότι  αυτός  ενδιαφέρεται γιά  τό  κακό  μας.  Ποτέ  νά  μήν απελπίζεται, αρκεί νά μετανοή, γιατί καί οί αμαρτίες του είναι λιγώτερες άπό τού διαβόλου καί  ελαφρυντικά  έχει,  επειδή  πλάσθηκε  άπό  χώμα  καί  άπό  απροσεξία  γλίστρησε  καί λασπώθηκε. Γιά νά γίνη σωστός αγώνας, πρέπει νά γυρίζουμε τήν ρόδα αντίθετα άπό εκεί πού τήν γυρίζει ό διάβολος. Άν μας λέη ότι είμαστε κάτι, νά καλλιεργούμε τήν αύτομεμψία. Άν μας λέη  ότι  δέν  είμαστε  τίποτε,  νά  λέμε:  Ό  Θεός  θά  μέ  έλεήση.  Έτσι  άπλά  άν  κινήται  ό άνθρωπος,  μέ  εμπιστοσύνη  καί  ελπίδα  στον  Θεό, μπαίνει  στήν  ζωή  του  ή  μετάνοια,  ή ταπείνωση, καί ανεβαίνει σέ πνευματικά ύψη.
- Δηλαδή, Γέροντα, ή αύτομεμψία δέν βοηθάει στον πνευματικό αγώνα;
- Βοηθάει,  άλλά  θέλει  διάκριση.  Μπορεί  π.χ.  νά  λέη  κανείς  στόν  εαυτό  του:  Είσαι ανόητος… .  Νά  τό  λέη όμως  μέ  ταπείνωση,  γιά  νά  κοροϊδέψη  τόν  διάβολο,  άλλά  καί  μέ λεβεντιά, όχι μέ κακομοιριά. Αυτομεμψία, όχι απελπισία. Σημείο  πνευματικής  ώριμότητος  είναι  νά  πιστέψω  ότι  δέν  κάνω  τίποτε,  νά απογοητευθώ μέ  τήν καλή έννοια άπό τόν εαυτό μου, άπό τό έγώ μου νά νιώθω πώς μέ ό,τι  κάνω  προσθέτω  συνέχεια  μηδενικά  καί  νά  συνεχίζω  τόν  αγώνα  μου  ελπίζοντας  στόν Θεό. Τότε ο Καλός Θεός, όταν δή τά μηδενικά της αγαθής μου προαιρέσεως, θά μέ λυπηθη, θά πρόσθεση στήν άρχή τήν μονάδα καί θά πάρουν άξια τά μηδενικά μου καί θά πλουτίσω πνευματικά.  Μέσα  στήν  ταπεινή  κατάσταση  τής  άπογοητεύσεως  άπό  τόν  εαυτό  μου κρύβεται ή καλή πνευματική κατάσταση.

 http://gerontes.wordpress.com

Ελιά και Χριστός


Τρία βασικά αγαθά ευλόγησε ο Χριστός, τον σίτον τον οίνον και το έλαιον. Γι’  αυτό και κάθε φορά που κάνουμε αρτοκλασία πάντοτε προσφέρουμε ένα μπουκάλι λάδι να ευλογηθεί μαζί με τους άρτους. Επίσης στο καντήλι καίμε λάδι για να φωτιστούν οι καρδιές και οι ψυχές μας.
Στην Παλαιά Διαθήκη με λάδι έχριαν τους βασιλιάδες κατά τη στέψη τους, συνήθεια που συνεχίστηκε και στην χιλιόχρονη βυζαντινή αυτοκρατορία. Εξάλλου και το όνομα «Χριστός» αυτό σημαίνει: ο χρισμένος με λάδι βασιλιάς του κόσμου!

 http://eliestoudromou.wordpress.com/

Ο ίδιος ο Χριστός είπε: «Άνευ εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν» τίποτα δε μπορούμε να κάνουμε, χωρίς την βοήθεια του Χριστού.

Φωτογραφία: Απόστολος Παύλος; "Πάντα ισχύω, (λέει), εν τω ενδυναμούντι με Χριστώ".

Λένε οι πατέρες, "Φεύγε και σώζου".
 Οταν ήμουνα φοιτητής ετοιμαζόμασταν να πάμε να δούμε ένα έργο, αισχρό. Λέω σε κάποιον άλλονε. “Θάρθεις;” Μου λέει: “-Ο Χριστός θα πήγαινε;” “-τι είπες;” του λέω. “-Να, όταν θέλω να πάω κάπου, λέω: Θα πήγαινε ο Χριστός εκεί που θέλω να πάω; και βλέπω. Αν η συνειδησή μου θα πήγαινε, πηγαίνω και εγώ”. Είχα μείνει κόκκαλο, είχε βρει ένα τρόπο για να αποφεύγει τους τόπους που είχαν τις παγίδες.

Είναι απλά τα πράγματα, απλώς θα τα μάθουμε, θα τα θυμόμαστε και θα τα βάλουμε στην πράξη. Αυτός είναι, ο τρίτος τρόπος: Η αποφυγή των αιτιών.

Κοιτάξτε τώρα: “Θέλουμε”, είναι το πρόβλημα, “αλλά δεν μπορούμε”. Θέλουμε να αποκρούουμε αμέσως τον λογισμό, αλλά δεν μπορούμε. Θέλουμε να αποφύγουμε τους τόπους που θα μας οδηγήσουν στις πτώσεις, αλλά δε μπορούμε. Θέλουμε να σκεπτόμαστε καλά για να μη σκεπτόμαστε κακά, αλλά δε μπορούμε.

Λέει ο απόστολος Παύλος: "πάντα ισχύω" (όλα τα μπορώ). Πώς τα μπορείς όλα; Το ανθρώπινο μυαλό έχει μια πείρα 100 χρόνων, παραπάνω δεν έχει, γιατί πεθαίνουμε. Ο διάβολος έχει μία πείρα αιώνων. Πώς θα τα βγάλουμε πέρα; πώς μπορεί ο Απόστολος Παύλος; "Πάντα ισχύω, (λέει), εν τω ενδυναμούντι με Χριστώ". Όταν μου δίνει δύναμη ο ίδιος ο Χριστός.

Ο ίδιος ο Χριστός είπε: «Άνευ εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν» τίποτα δε μπορούμε να κάνουμε, χωρίς την βοήθεια του Χριστού. Και μόνο που θα ξεκινήσουμε να πάμε στον πνευματικό, κόψαμε τα πόδια του διαβόλου. Διαβάζει ο παπάς συγχωρητική ευχή; Εξαφανίσθηκε. δεν μπορούμε να ταπεινωθούμε στον αέρα.


ΓΕΡΩΝ ΝΙΚΩΝ ΝΕΑ ΣΚΗΤΗ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΣ
Απόστολος Παύλος; "Πάντα ισχύω, (λέει), εν τω ενδυναμούντι με Χριστώ".

Λένε οι πατέρες, "Φεύγε και σώζου".

Οταν ήμουνα φοιτητής ετοιμαζόμασταν να πάμε να δούμε ένα έργο, αισχρό. Λέω σε κάποιον άλλονε. “Θάρθεις;” Μου λέει: “-Ο Χριστός θα π
ήγαινε;” “-τι είπες;” του λέω. “-Να, όταν θέλω να πάω κάπου, λέω: Θα πήγαινε ο Χριστός εκεί που θέλω να πάω; και βλέπω. Αν η συνειδησή μου θα πήγαινε, πηγαίνω και εγώ”. Είχα μείνει κόκκαλο, είχε βρει ένα τρόπο για να αποφεύγει τους τόπους που είχαν τις παγίδες.

Είναι απλά τα πράγματα, απλώς θα τα μάθουμε, θα τα θυμόμαστε και θα τα βάλουμε στην πράξη. Αυτός είναι, ο τρίτος τρόπος: Η αποφυγή των αιτιών.


Κοιτάξτε τώρα: “Θέλουμε”, είναι το πρόβλημα, “αλλά δεν μπορούμε”. Θέλουμε να αποκρούουμε αμέσως τον λογισμό, αλλά δεν μπορούμε. Θέλουμε να αποφύγουμε τους τόπους που θα μας οδηγήσουν στις πτώσεις, αλλά δε μπορούμε. Θέλουμε να σκεπτόμαστε καλά για να μη σκεπτόμαστε κακά, αλλά δε μπορούμε.


Λέει ο απόστολος Παύλος: "πάντα ισχύω" (όλα τα μπορώ). Πώς τα μπορείς όλα; Το ανθρώπινο μυαλό έχει μια πείρα 100 χρόνων, παραπάνω δεν έχει, γιατί πεθαίνουμε. Ο διάβολος έχει μία πείρα αιώνων. Πώς θα τα βγάλουμε πέρα; πώς μπορεί ο Απόστολος Παύλος; "Πάντα ισχύω, (λέει), εν τω ενδυναμούντι με Χριστώ". Όταν μου δίνει δύναμη ο ίδιος ο Χριστός.


Ο ίδιος ο Χριστός είπε: «Άνευ εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν» τίποτα δε μπορούμε να κάνουμε, χωρίς την βοήθεια του Χριστού. Και μόνο που θα ξεκινήσουμε να πάμε στον πνευματικό, κόψαμε τα πόδια του διαβόλου. Διαβάζει ο παπάς συγχωρητική ευχή; Εξαφανίσθηκε. δεν μπορούμε να ταπεινωθούμε στον αέρα.



ΓΕΡΩΝ ΝΙΚΩΝ ΝΕΑ ΣΚΗΤΗ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΣ
 
HΛΙΑΣ  ΧΑΙΝΤΟΥΤΗΣ   11 ΟΚΤ 2012 

Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Το φως της ψυχής

Για δυό λόγους πρέπει κανείς να καλοτυχίζη και να θαυμάζη αυτούς που υπηρετούν τον Θεό˙ πρώτον διότι την ελπίδα της σωτηρίας τους την έχουν εναποθέσει στις άγιες προσευχές και δεύτερον διότι με την γραφή διαφύλαξαν τους ύμνους και τις λατρείες που προσέφεραν στον Θεό και μας μετέδωσαν τον δικό τους θησαυρό , για να μπορέσουν να προσελκύσουν στον ζήλο τους κάθε τι που συμβαίνει.

Διότι ο τρόπος των διδασκάλων πρέπει να μεταδίδεται στους μαθητές τους και οι ακροατές πρέπει να γίνωνται μιμητές της αρετής των διδασκάλων, για να ζούμε όλο το χρόνο με τις προσευχές , με την μελέτη και την λατρεία του Θεού, και αυτά να τα θεωρούμε ως ζωή, αυτά ως υγεία και πλούτο, αυτά ως όριο των αγαθών, το να προσευχώμαστε δηλαδή συνέχεια στον Θεό με καθαρή και αγνή ψυχή.

Διότι, όπως ο ήλιος χαρίζει στο σώμα το φως, έτσι και η προσευχή χαρίζει το φως στην ψυχή. Και αν ο τυφλός ζημιώνεται που δεν βλέπει τον ήλιο, πόσο περισσότερο ζημιώνεται ο χριστιανός που δεν προσεύχεται συνέχεια και δεν βάζει μέσα στην ψυχή του το φως του Χριστού που αποκτάται με την προσευχή; Αν και ποιος δε θα απορούσε και δεν θα εκπλησσόταν για την φιλανθρωπία του Θεού η οποία φαίνεται σε όλους μας καθημερινά, χαρίζοντας στους ανθρώπους τέτοια τιμή ώστε να τους αξιώνη να προσεύχονται και να συνομιλούν μαζί Του!

Διότι πραγματικά, την ώρα της προσευχής συνομιλούμε με τον Θεό, με αυτήν συνδεόμαστε και με τους αγγέλους και δείχνουμε ότι διαφέρουμε πολύ ως προς την επικοινωνία μας από τα άλογα ζώα.


Από το βιβλίο: «ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Χρυσοστομικός Άμβων
Ε΄
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Τα νεύρα της ψυχής»
Έκδοσις
Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου
Νέα Σκήτη Αγ. Όρους
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...