Η έρευνα διενεργήθηκε σε δείγμα 524 μαθητών ηλικίας 10-14 ετών, οι
οποίοι συμμετείχαν στο 4ο Συνέδριο Ασφαλούς Πλοήγησης της Διεύθυνσης
Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, και πραγματοποιήθηκε στις 13
Φεβρουαρίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο
Διαδίκτυο.
Από την έρευνα φάνηκε ότι αγόρια και κορίτσια «μπαίνουν» από πολύ νωρίς
στο Διαδίκτυο. Από την ηλικία των 5 ετών αλλά και κάτω από αυτήν μπαίνει
το 6,5% των παιδιών του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, από την ηλικία
των 6 ετών μπαίνει το 10,7%, ενώ από εκείνη των 7 το 12,9%. Η ηλικία των
8 είναι εκείνη κατά την οποία το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών (24,6%)
πρωτομπαίνουν στο Ιντερνετ.
Σχεδόν το 100% των παιδιών του δημοτικού χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και
έχουν λογαριασμό σε κάποια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Κυρίως στο
Facebook (το 36,7%) και στο Viber (36,7%), ενώ ακόμη και στο Snapchat
(μέσο κοινωνικής δικτύωσης διά του οποίου είναι δυνατή η αποστολή σε
αυστηρά επιλεγμένους χρήστες φωτογραφίας ή βίντεο, που σε λίγα
δευτερόλεπτα διαγράφεται) είναι εγγεγραμμένο το 8,8% των παιδιών.
Ο κύριος λόγος χρήσης του Διαδικτύου είναι η διασκέδαση (ακούν μουσική,
παίζουν παιχνίδια) και οι συζητήσεις με τους φίλους. Σε δεύτερη μοίρα
έρχεται η χρήση του διαδικτύου για τα
μαθήματά τους και για την παρακολούθηση κάποιας ταινίας. Ως πιο
διασκεδαστική απασχόληση στο διαδίκτυο θεωρούν τη μουσική, τη συνομιλία
με φίλους, τα βίντεο και τα παιχνίδια.
Οι γονείς σε ποσοστό 60% παρακολουθούν τις δραστηριότητες
των παιδιών, είτε ελέγχοντας το ιστορικό περιήγησης είτε δίνοντας
συμβουλές, όμως το ποσοστό παραμένει χαμηλό, δεδομένου του νεαρού της
ηλικίας των παιδιών. Το 20,3% των γονιών είναι δίπλα τους και επιβλέπουν
συνεχώς, το 29,9% παρακολουθούν περιοδικά, ανά τακτά χρονικά
διαστήματα, το 20,6% ελέγχουν το ιστορικό περιήγησης και το προφίλ των
παιδιών τους, ωστόσο μόνο ένα 4,2% μπλοκάρει συγκεκριμένες ιστοσελίδες
με ειδικό λογισμικό.
Μόνο το 18% των παιδιών που σερφάρουν στο διαδίκτυο έχουν νιώσει κάποια
απειλή ή φόβο. Η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν άσχημα στο
Διαδίκτυο (38,3%) ήταν λόγω κάποιας ψεύτικης φήμης που βγήκε είτε για
τους ίδιους, είτε για τους φίλους τους, που δείχνει πόσο σημαντικός
είναι ο ρόλος που παίζει για τα παιδιά η εικόνα τους και η γνώμη των
άλλων. Ενα ποσοστό 31,9% των παιδιών ένιωσε άσχημα λόγω ύβρεων ή απειλών
και ένα 26,6% με αφορμή πονηρές εικόνες ή λόγια από αγνώστους. Θετικό
είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν κίνδυνο
μίλησαν στους γονείς ή τους φίλους τους. Παράλληλα, όμως, υπάρχει κι ένα
ποσοστό το οποίο δεν το έκανε, είτε γιατί αισθάνθηκε άσχημα είτε γιατί
δεν το θεώρησε σημαντικό.
Ο χρόνος
ημερησίως
Σημαντικός είναι ο χρόνος που αφιερώνουν καθημερινά τα παιδιά στο
Διαδίκτυο. Η πλειονότητα (43,4%) αφιερώνει μία ώρα, ενώ ένα επίσης
μεγάλο ποσοστό (38,8%) 2 έως 3 ώρες. Ενα καθόλου ασήμαντο ποσοστό (9,6%)
αφιερώνει 4 ώρες, ενώ επί 5 και πάνω ώρες είναι καθημερινά συνδεδεμένο
το 8,2% των παιδιών.
Την ανάγκη για μεγαλύτερο έλεγχο και ενημέρωση
από γονείς και φορείς τονίζει η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Κυριακή 1 Μαρτίου 2015
Παναγία, η ωραιότερη γυναίκα του κόσμου
Γράφει ο Μοναχός Μωϋσής, αγιορείτης
Η Παναγία, κατά τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, τον μεγαλύτερο δογματικό πατέρα της Εκκλησίας μας, “κατέχει τα δευτερεία της Αγίας Τριάδος”.
Δηλαδή εμείς οι ορθόδοξοι χριστιανοί μετά την Αγία Τριάδα τιμάμε την Παναγία. Μεγάλη όντως τιμή. Στο πρόσωπο της Παναγίας τιμάται το γυναικείο φύλο. Ο πιστός ελληνικός λαός τιμά ιδιαίτερα κι ευλαβείται πολύ την Παναγία.
Αυτό φαίνεται και στο ότι από τις 30.000 εκκλησίες, παρεκκλήσια κι εξωκλήσια όλης της Ελλάδος οι 6.000 είναι αφιερωμένες σε εορτές της Παναγίας και οι περισσότερες στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Μάλιστα από τα 1.000 μοναστήρια της Ελλάδος τα 300 τιμώνται σ’ εορτές της Παναγίας· Γέννηση, Ευαγγελισμός, Ζωοδόχος Πηγή, Τιμία Ζώνη, Κοίμηση. Τα στοιχεία αυτά λαμβάνουμε από τα επίσημα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος του 2008.
Στο Άγιον Όρος, τα ωραία προσωνυμούμενο “Περιβόλι της Παναγίας”, από τον πολύπλαγκτο Σκοπελίτη Ξηροποταμηνό μοναχό Καισάριο Δαπόντε, ονομασία που επεκράτησε, η τιμή της Παναγίας πλησιάζει τα όρια της λατρείας. Από τις 20 μονές οι 5 τιμώνται στην Παναγία. Από τις 12 σκήτες οι 3 είναι αφιερωμένες στην Παναγία. Από τα 300 κελιά περίπου τα 50 πανηγυρίζουν σ’ εορτές της Παναγίας.
Κέντρο του θεομητορικού εορτασμού τον Αύγουστο στον ιερό Άθωνα είναι ο πάνσεπτος ναός του Πρωτάτου στις Καρυές. Αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Η πολυπρόσωπη και κατανυκτική μεγάλη εικόνα του τέμπλου παρουσιάζει κατά τη βυζαντινή παράδοση τη σύνταξη των αποστόλων και πρώτων επισκόπων γύρω από τη νεκρική κλίνη της Θεοτόκου. Ο Χριστός ψηλά μετά αγγέλων να παραλαμβάνει την ψυχή της. Η ίδια εικόνα σε μικρό μέγεθος στο προσκυνητάρι. Μεγάλη και ωραιότατη ίδια παράσταση σε τοιχογραφία από τον χρωστήρα του Θεσσαλονικέως Πανσέληνου και της συνοδείας του στα τέλη του 13ου αιώνος.
Η θαυματουργή εικόνα του Άξιον Εστί δεσπόζει και λάμπει στο προσκυνητάρι της, με την κεντητή ποδιά, τα’ ασημένια καντήλια, τα άνθη, τα θυμιάματα, τα’ αφιερώματα, τις λαμπάδες, τις μετάνοιες, τους μύριους ασπασμούς. 15 Αυγούστου 2008 και όλο το Άγιον Όρος αγρυπνεί εκ βαθέων ψάλλοντας: “Και σε μεσίτριαν έχω προς τον φιλάνθρωπον Θεόν μη μου ελέγξη τας πράξεις ενώπιον των αγγέλων· παρακαλώ σε Παρθένε βοήθησόν μοι εν τάχει”.
Η θεοτοκοφιλία μοναχών και λαϊκών είναι δικαιολογημένη, δίκαιη, πηγαία, αυθόρμητη και ειλικρινής. Η Παναγία είναι το καλύτερο που είχε να δώσει όλη η ανθρωπότητα στη θεότητα. Είναι η ωραιότερη, σεμνότερη, ταπεινότερη και ιερότερη γυναίκα του κόσμου.
Offline οι 15 από τις 81 μητροπόλεις
Σε αντίθεση με τους περισσότερες ιεράρχες που «σερφάρουν» καθημερινά κάποιοι «ξορκίζουν» το Ιντερνετ
Στην εποχή των «like» και του «chat»,
εκείνοι φαίνεται πως επιμένουν… παραδοσιακά. Πηγαίνοντας κόντρα στο
ρεύμα της εποχής, οι 15 από τους 81 ιεράρχες της Ελλαδικής Εκκλησίας
«ξορκίζουν» το Διαδίκτυο. Σε αντίθεση με τις περισσότερες μητροπόλεις
που ακολουθούν τις σύγχρονες τάσεις και «σερφάρουν» καθημερινά, οι δικές
τους δεν διαθέτουν ιστοσελίδες έτσι ώστε να προβάλλεται το έργο τους.
Στο σύνολό της η Εκκλησία -στα βήματα του Πάπα Φραγκίσκου, τον
οποίο ακολουθούν στο twitter περισσότεροι από 12 εκατομμύρια πιστοί της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και όχι μόνο- έχει εισβάλει δυναμικά στα
social media, ωστόσο 15 μητροπόλεις παραμένουν… offline. Οι ιεράρχες
τους προέρχονται τόσο από τη «συντηρητική» πτέρυγα, όπως π.χ. ο Λήμνου
κ. Ιερόθεος, αλλά και από τη «νέα γενιά», όπως ο 47χρονος μητροπολίτης
Ιωαννίνων κ. Μάξιμος και ο 38χρονος μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και
Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ.
«Μετρημένες…»
«Οι μητροπόλεις που δεν έχουν δημιουργήσει σελίδες στο Διαδίκτυο
είναι μετρημένες πλέον στα δάχτυλα του ενός χεριού», σχολιάζουν
εκκλησιαστικοί κύκλοι, τονίζοντας παράλληλα ότι «το Ιντερνετ είναι ένα
καλό εργαλείο, εάν και εφόσον γίνεται ορθή χρήση».
Ενθερμος υποστηρικτής των νέων τεχνολογιών είναι ο μητροπολίτης
Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμος, καθώς, όπως έχει δηλώσει, αποτελεί
υποχρέωση της Εκκλησίας να κάνει προσβάσιμο το Ευαγγέλιο σε όλους και με
όλους τους τρόπους. «Είναι ένα συγκλονιστικό περιβάλλον, στο οποίο οι
νέες ιδέες και οι πάντα επίκαιρες αξίες του Ευαγγελίου μπορούν να βρουν
γόνιμο έδαφος να ανθήσουν. Οταν με μερικά κλικ μέσα από το facebook
μπορούμε να απευθυνθούμε στην “3η πολυανθρωπότερη χώρα του κόσμου”,
αντιλαμβάνεστε γιατί η Αγία Γραφή σερφάρει ήδη στο Ιντερνετ», έχει πει ο
κ. Ανθιμος.
Ενας από τους πλέον φανατικούς bloggers είναι και ο μητροπολίτης
Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος. Εκτός από την ιστοσελίδα της μητρόπολης, εδώ
και χρόνια ο κ. Αμβρόσιος «ανεβάζει» στο προσωπικό blog του τις απόψεις
του, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις έχουν προκαλέσει ποικίλα σχόλια
στους κόλπους της Ιεραρχίας και όχι μόνο.
Σήμερα, εάν κάποιος πληκτρολογήσει στη διαδικτυακή μηχανή
αναζήτησης Google τη λέξη «Εκκλησία», εμφανίζονται εκατοντάδες
ιστοσελίδες. Από το επίσημο site του Οικουμενικού Πατριαρχείου, των
λοιπών Ορθόδοξων Πατριαρχείων και της Αρχιεπισκοπής, τις μητροπόλεις,
τις ενορίες και τα μοναστήρια έως και ιστοσελίδες χριστιανικών
οργανώσεων.
Αρκετά καλά τρέχει και το online δίκτυο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών
για την εξυπηρέτηση πολιτών που θέλουν να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου.
Εξάλλου, από την πλευρά των πιστών υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τις
Ιερές Ακολουθίες και τα κηρύγματα από μητροπόλεις που έχουν δικά τους
διαδικτυακά κανάλια στο YouTube, όπως οι Πειραιώς, Πατρών και
Θεσσαλονίκης.
Χρήση με μέτρο…
Μπορεί η Εκκλησία να «ευλογεί» την ψηφιακή εποχή, όμως αυτό δεν
σημαίνει ότι αποδέχεται διάφορες «υπερβολές που αγγίζουν» -σύμφωνα με
πρόσφατη εγκύκλιο- «τα όρια της γελοιότητας». Με την εγκύκλιο που
απέστειλε σε όλες τις μητροπόλεις και τους ναούς, η Ιερά Σύνοδος βάζει
φρένο στη χρήση του Διαδικτύου από κληρικούς και μοναχούς όταν
«αναπτύσσονται διχαστικός λόγος», «προπαγανδισμός» ή προβάλλονται
κομματικές παρατάξεις.
Παράλληλα, οι συνοδικοί ιεράρχες επικεντρώθηκαν σε ορισμένα blogs,
οι διαχειριστές των οποίων δίνουν οδηγίες για το ξεμάτιασμα, καθώς και
για πώς φτιάχνονται κομποσκοίνια και πρόσφορα. «Ενας τρόπος που μπορεί
να αντικαταστήσει τους άλλους τρόπους προσευχής είναι με το κομποσκοίνι.
Σε κάθε κόμπο επικαλείσαι το όνομα του Κύριου Ιησού, λέγοντας τη σύντομη ευχή “Κύριε, Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με” ή απλώς “Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”. Θα αρχίσεις με το: “Δι’ ευχών των αγίων πατέρων ημών…” (…) Μια σύντομη αυτοσχέδια προσευχή μια φορά την ημέρα, με σύντομη δοξολογία, ευχαριστία, εξομολόγηση, αίτηση αφέσεως των αμαρτιών σου (…) και προσευχή με το κομποσκοίνι», σημειώνεται σε ιστολόγιο που δίνει οδηγίες προσευχής με το κομποσκοίνι.
Σε κάθε κόμπο επικαλείσαι το όνομα του Κύριου Ιησού, λέγοντας τη σύντομη ευχή “Κύριε, Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με” ή απλώς “Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”. Θα αρχίσεις με το: “Δι’ ευχών των αγίων πατέρων ημών…” (…) Μια σύντομη αυτοσχέδια προσευχή μια φορά την ημέρα, με σύντομη δοξολογία, ευχαριστία, εξομολόγηση, αίτηση αφέσεως των αμαρτιών σου (…) και προσευχή με το κομποσκοίνι», σημειώνεται σε ιστολόγιο που δίνει οδηγίες προσευχής με το κομποσκοίνι.
Στην εγκύκλιό της η Ιερά Σύνοδος γνωστοποιεί ότι στο εξής οι
ενοριακές ιστοσελίδες μπορούν να λειτουργούν μόνο όταν υπάρχει απόφαση
του συμβουλίου της ενορίας, η οποία στη συνέχεια εγκρίνεται από το
Μητροπολιτικό Συμβούλιο και μόνο όταν αποβλέπουν στην ενημέρωση των
χρηστών για τη λειτουργική ζωή της Ενορίας (όπως συσσίτια, προγράμματα
κατηχήσεως κ.ά.) ή για την ιστορία του οικείου ναού.
e-ξομολογήσεις…
Από την άλλη πλευρά, αρκετοί ιερείς καταφεύγουν σε ηλεκτρονικές
λύσεις προκειμένου να διατηρήσουν την επαφή των πιστών με την Εκκλησία. Ο
ιερέας που διαχειρίζεται το θρησκευτικό ιστολόγιο
atheataperasmata.wordpress.com σημειώνει:
«Η ιστοσελίδα έγινε όχι για να εντυπωσιάσει κοσμικά ή για να αντικαταστήσει την επικοινωνία μας ή την εξομολόγηση, ούτε από πολυτέλεια χρόνου, αλλά ακριβώς για να καλύψει την έλλειψη χρόνου που όλοι έχουμε. Εγινε κυρίως γι’ αυτούς που εξομολογώ, μα υπάρχουν και ενότητες που αφορούν σε γνωστούς και φίλους που θέλουν να έρθουν σε μια Θεία Λειτουργία ή να βρουν μια παλαιότερη εκπομπή».
«Η ιστοσελίδα έγινε όχι για να εντυπωσιάσει κοσμικά ή για να αντικαταστήσει την επικοινωνία μας ή την εξομολόγηση, ούτε από πολυτέλεια χρόνου, αλλά ακριβώς για να καλύψει την έλλειψη χρόνου που όλοι έχουμε. Εγινε κυρίως γι’ αυτούς που εξομολογώ, μα υπάρχουν και ενότητες που αφορούν σε γνωστούς και φίλους που θέλουν να έρθουν σε μια Θεία Λειτουργία ή να βρουν μια παλαιότερη εκπομπή».
Ο ιερέας διευκρινίζει ότι το blog δεν έγινε για να αντικαταστήσει
την εξομολόγηση και εξηγεί γιατί επέλεξε τον ψηφιακό κόσμο ώστε να
επικοινωνεί με τους πιστούς: «Δεν βλεπόμαστε, δεν μιλιόμαστε συχνά, όσο
σου αξίζει, όσο θέλεις, ώστε να ανοιχτείς, να πεις κάτι που θες, τον
πόνο ή τη χαρά σου. Οι ρυθμοί τρελοί συμπαρασύρουν και το χρόνο της
εξομολόγησης σ’ ένα ασφυκτικό τρίλεπτο που πρέπει να χωρέσει όσα έγιναν
σ’ ένα… τρίμηνο μερικές φορές».
Τα ιερά… likes
Οι Προκαθήμενοι της Ορθοδοξίας έχουν και τους διαδικτυακούς
υποστηρικτές τους. Στο facebook οι φίλοι του Οικουμενικού Πατριάρχη κκ.
Βαρθολομαίου ξεπερνούν τους 3.000, του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ.
Αναστάσιου φτάνουν τους 8.000, ενώ η «ομάδα» του μακαριστού Χριστόδουλου
φτάνει τα 15.000 μέλη.
Παρουσία στο facebook έχουν δεκάδες μοναστήρια και ναοί. Για
παράδειγμα, ο Ιερός Ναός του Αιτωλού στη Νέα Φιλαδέλφεια έχει 3.500
φίλους. Επίσης, μεγάλη ανταπόκριση έχουν προσωπικότητες της Ορθοδοξίας
που δεν βρίσκονται στη ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γκρουπ
«Γέρων Παΐσιος - Elder Paisios», το οποίο αριθμεί πάνω από 220.000
μέλη.
Οι ιεράρχες που λένε «όχι» στο Ιντερνετ
1. Γρεβενών
2. Ελασσόνος
3. Θήρας, Αμοργού & Νήσων
4. Ιωαννίνων
5. Καρπενησίου
6. Λήμνου
7. Μεγάρων
8. Μηθύμνης
9. Νέας Ιωνίας & Φιλαδελφείας
10. Νέας Κρήνης & Καλαμαριάς
11. Νευροκοπίου & Ζιχνών
12. Νικαίας
13. Σισανίου & Σιατίστης
14. Τρίκκης & Σταγών
15. Τριφυλλίας
ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
vnikolaou@e-typos.com
Τη Υπερμάχω
Κοντάκιο Ακαθίστου Ύμνου σε ήχο πλ.δ΄
Ψάλει Βυζαντινή Χορωδία με τον Πέτρο Γαϊτάνο
Ψάλει Βυζαντινή Χορωδία με τον Πέτρο Γαϊτάνο
Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια, Ως λυτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια.
Αναγράφω Σοι η πόλις Σου, Θεοτόκε.
Αλλ' ως έχουσα το κράτος απροσμάχητον, Εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον ίνα κράζω Σοι· Χαίρε, Νύμφη Ανύμφευτε.
Aπό τα 5 σερφάρουν στο διαδύκτιο
Από την ηλικία των πέντε ετών ξεκινούν την επαφή τους με το
Διαδίκτυο τα Ελληνόπουλα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Διεύθυνσης
Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015
Τι γιορτάζουμε την Κυριακή της Ορθοδοξίας;
“Αὕτη ἡ πίστις τῶν Ἀποστόλων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Πατέρων,
αὕτη ἡ πίστις τῶν Ὀρθοδόξων, αὕτη ἡ πίστις τὴν Οἰκουμένην ἐστήριξεν.”
.
Κατά την τάξιν της Ορθοδόξου Εκκλησίας,την Κυριακή Α΄των
Νηστειών, γίνεται η Λιτάνευσις των ιερών εικόνων των εκκλησιών γύρω από
τους ναούς και η ομολογία της πίστης μας στον Θεό, στον Υιό Του τον
Χριστό, σε όλους τους προφήτες, στην Παναγία
μας και στην πλειάδα των οσίων, αγίων και μαρτύρων της Μίας Αγίας
Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας Του. Και οι ιερείς εκφωνούν κατά την διάρκεια της Λιτανείας:“Οἱ Προφῆται ὡς εἶδον, οἱ Ἀπόστολοι ὡς ἐδίδαξαν, ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν, οἱ Διδάσκαλοι ὡς ἐδογμάτισαν, ἡ Οἰκουμένη ὡς συμπεφώνηκεν, ἡ χάρις ὡς ἔλαμψεν, ἡ ἀλήθεια ὡς ἀποδέδεικται, τὸ ψεῦδος ὡς ἀπελήλαται, ἡ σοφία ὡς ἐπαρρησιάσατο, ὁ Χριστὸς ὡς ἑβράβευσεν, οὕτω φρονοῦμεν, οὕτω λαλοῦμεν, οὕτω κηρύσσομεν Χριστόν τὸν ἀληθινὸν Θεὸν ἡμῶν, καὶ τοὺς Αὐτοῦ Ἁγίους ἐν λόγοις τιμῶντες, ἐν συγγραφαῖς, ἐν νοήμασιν, ἐν θυσίαις, ἐν Ναοῖς, ἐν Εἰκονίσμασι, τὸν μὲν ὡς Θεὸν καὶ Δεσπότην προσκυνοῦντες καὶ σέβοντες, τοὺς δὲ διὸ τὸν κοινὸν Δεσπότην ὡς Αὐτοῦ γνησίους θεράποντας τιμῶντες καὶ τὴν κατὰ σχέσιν προσκύνησιν ἀπονέμονες”. Και συνεχίζουν οι ιερείς μας: “Αὕτη ἡ πίστις τῶν Ἀποστόλων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Πατέρων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Ὀρθοδόξων, αὕτη ἡ πίστις τὴν Οἰκουμένην ἐστήριξεν. Ἐπὶ τούτοις τοὺς τῆς εὐσεβείας Κήρυκας ἀδελφικῶς τε καὶ πατροποθήτως εἰς δόξαν καὶ τιμὴν τῆς εὐσεβείας, ὑπὲρ ἧς ἀγωνίσαντο, ἀνευφημοῦμεν καὶ λέγομεν· Τῶν τῆς Ὀρθοδοξίας προμάχων εὐσεβῶν Βασιλέων, ἁγιωτάτων Πατριαρχῶν, Ἀρχιερέων, Διδασκάλων, Μαρτύρων, Ὁμολογητῶν, Αἰωνία ἡ μνήμη”.
Λίγα λόγια για την εικονομαχία και την Αναστήλωση των εικόνων.
Υπήρξε μια σκοτεινή περίοδος της εκκλησιαστικής ιστορίας, όπου κάποιοι χριστιανοί, επηρεασμένοι από την ειδωλολατρική παράδοση και πρακτική, νόμιζαν πως οι εικόνες είναι σαν τα είδωλα. Έτσι, μερικοί από αυτούς τις λάτρευαν με έναν τρόπο παγανιστικό, ειδωλολατρικό, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να αντικαθιστούν την Θεία Κοινωνία με ξύσματα από τα υλικά των εικόνων που τα διέλυαν στο νερό. Κάποιοι άλλοι δε χριστιανοί, βλέποντας αυτές τις ακρότητες,.τις απέρριπταν εντελώς.
. .
Έτσι άρχισε η περίοδος των εικομαχιών, που προσπάθησε να την σταματήσει το 787 μ.Χ, η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδο στην Νίκαια της Βιθυνίας, που συγκλήθηκε από την ευσεβέστατη Αυτοκράτειρα Ειρήνη την Αθηναία, με την συμμετοχή 350 περίπου Επισκόπων, με προεδρεύοντα τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ταράσιο, και πλήθους μοναχών. Η Εικονομαχία καταδικάστηκε ως αίρεση και αποφασίστηκε η αναστήλωση των Ιερών Εικόνων. Η τιμή και προσκύνηση των Εικόνων διαχωρίστηκε από αντίστοιχες εκδηλώσεις των ειδωλολατρών με την διευκρίνιση και τον λεπτομερή προσδιορισμό του τελικού αποδέκτη της προσκύνησης: προσκυνάμε βέβαια την εικόνα, όμως η προσκύνηση δεν αναφέρεται στην εικόνα αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο.
.
Έμελλε όμως η αίρεσις αυτή να ταλαιπωρήσει την Εκκλησία και την Αυτοκρατορία για πάνω από έναν αιώνα, μέχρι το 843μ.Χ. Κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου πολλές εικόνες βεβηλώθηκαν και καταστράφηκαν με ποικίλους τρόπους, μοναστήρια διαλύθηκαν, μοναχοί εξορίστηκαν και βασανίστηκαν για την στάση τους υπέρ των εικόνων. Τελικά η αναστήλωση των εικόνων και η αποκατάσταση της τιμής τους πραγματοποιήθηκε από την Θεοδώρα και τον ανήλικο γιο της αυτοκράτορα Μιχαήλ τον Μάρτιο του 843. Από τότε, ο θρίαμβος της Ορθοδοξίας γιορτάζεται κάθε χρόνο την πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, την Κυριακή της Ορθοδοξίας.
.
Του Αρχιμ. Χρυσοστόμου Τελίδη, από :http://www.katixitiko.gr
Απολυτίκιο Α΄ Κυριακή των Νηστειών - της Ορθοδοξίας
"ΤΗΝ ΑΧΡΑΝΤΟΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΟΥ" ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΗΧΟΣ Β΄ από takist
Ἀπολυτίκιον Ἦχος β'
Τὴν ἄχραντον Εἰκόνα σου προσκυνοῦμεν Ἀγαθέ, αἰτούμενοι συγχώρησιν τῶν πταισμάτων ἡμῶν, Χριστὲ ὁ Θεός· βουλήσει γὰρ ηὐδόκησας σαρκὶ ἀνελθεῖν ἐν τῷ Σταυρῷ, ἵνα ῥύσῃ οὓς ἔπλασας ἐκ τῆς δουλείας τοῦ ἐχθροῦ· ὅθεν εὐχαρίστως βοῶμέν σοι· Χαρᾶς ἐπλήρωσας τὰ πάντα, ὁ Σωτὴρ ἡμῶν, παραγενόμενος εἰς τὸ σῶσαι τὸν Κόσμον.
Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015
ΚΥΡΙΑΚΗ A΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ) – 1 ΜΑΡΤΙΟΥ 2015
Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης
ΚΥΡΙΑΚΗ A΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (τῆς Ὀρθοδοξίας)
(Ἰω. α΄ 44-52)
Ἡ σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί ἀδελφοί,
εἶναι ἡ πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καί εἶναι ἀφιερωμένη
στήν Ὀρθοδοξία, στή νίκη δηλαδή τῆς ὀρθόδοξης πίστης ἐναντίον τῶν
αἱρέσεων. Ἡ αἵρεση εἶναι ἐσωτερικός ἐχθρός της Ἐκκλησίας, πού κάνει
ζημιά καί καταστρέφει τήν ἑνότητα τῆς πίστης καί τῆς Ἐκκλησίας.
Μία αἵρεση στήν παλιά ἐποχή, ἐδῶ καί
χίλια διακόσια καί πλέον χρόνια, ἡ ὁποία ταλαιπώρησε τήν Ἐκκλησία πάνω
ἀπό ἕναν αἰώνα, ἀπό τό 727 μέχρι τό 843, ἦταν ἡ εἰκονομαχία· ὁ πόλεμος
δηλαδή ἐναντίον τῶν ἱερῶν εἰκόνων. Οἱ ὑποστηρικτές αὐτῆς τῆς αἵρεσης
ἔλεγαν πώς δέν πρέπει νά ἔχουμε στήν Ἐκκλησία εἰκόνες καί νά τίς
προσκυνοῦμε, γιατί αὐτό εἶναι τάχα εἰδωλολατρία.
Αὐτή ἡ κακοδιδασκαλία ἔφερε μεγάλη
ἀναταραχή στήν Ἐκκλησία κι ἔγινε αἰτία νά διωχθοῦν, νά βασανισθοῦν καί
νά πεθάνουν πολλοί ἅγιοι, ὑπερασπίζοντας τήν ὀρθή πίστη. Αὐτούς ἡ
Ἐκκλησία τούς ὀνομάζει ὁμολογητές, καί τέτοιοι εἶναι ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ
Δαμασκηνός, ὁ ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης κι ἄλλοι πολλοί. Αὐτοί μέ ἔνθεο
ζῆλο καί μέ ἀτρόμητη γνώμη ὑπερασπίσθηκαν τήν ὀρθή πίστη τῆς Ἐκκλησίας
καί στό τέλος ἡ Ὀρθοδοξία νίκησε. Οἱ ἱερές εἰκόνες ξαναπῆραν τή θέση
τούς μέσα στόν Ναό κι ὁ πιστός λαός, ὅλοι ἐμεῖς, τίς προσκυνοῦμε μέχρι
σήμερα. Τίς προσκυνοῦμε, βέβαια, ὄχι λατρευτικά, ἀλλά τιμητικά, γιατί ἡ
λατρεία ἀνήκει μόνο στόν Θεό. Τίς ἱερές εἰκόνες δέν τίς λατρεύουμε, ἀλλά
τίς προσκυνοῦμε καί τιμοῦμε τά εἰκονιζόμενα πρόσωπα· τόν Ἰησοῦ Χριστό,
τήν ὑπεραγία Θεοτόκο κι ὅλους τους ἁγίους.
«Ἡ τιμή τῆς εἰκόνος ἐπί τό πρωτότυπον
διαβαίνει», δηλαδή στήν εἰκόνα δέν τιμοῦμε τήν ἴδια τήν εἰκόνα, ἀλλά τό
πρόσωπο πού εἰκονίζει. Αὐτή εἶναι φράση τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, πού
ἐπικράτησε πιά σάν κανόνας στό ζήτημα τῆς ἀπόδοσης τιμῆς στίς ἅγιες
εἰκόνες. Οἱ εἰκόνες εἶναι ἱερές καί ἅγιες ὄχι γιά τά ὑλικά ἀπό τά
ὁποία κατασκευάζονται, ἀλλά γιά τά ἱερά καί ἅγια πρόσωπα πού εἰκονίζουν.
Οἱ εἰκόνες δέν εἶναι ζωγραφιές καί φωτογραφίες, ἀλλά καθιερωμένα
ἀντικείμενα τῆς θείας λατρείας· αὐτές στολίζουν τήν Ἐκκλησία καί τή
δείχνουν ἐπίγειο οὐρανό, αὐτές μας ἀνιστοροῦν τόν βίο καί τά θαύματα τοῦ
Ἰησοῦ Χριστοῦ, αὐτές μας παρασταίνουν τήν ἄθληση καί τήν ἄσκηση τῶν
ἁγίων, αὐτές εἶναι τό ἀνοιχτό πάντοτε βιβλίο τῆς πίστης μπροστά στά
μάτια τῶν ἀγραμμάτων ἀλλά καί τῶν γραμματισμένων.
Αὐτή εἶναι μέ λίγα λόγια, ἀγαπητοί
ἀδελφοί, ἡ πίστη τῆς Ἐκκλησίας γιά τίς ἱερές εἰκόνες, κι αὐτῆς τῆς
πίστης τή νίκη γιορτάζουμε σήμερα, ὄχι μόνο ἐναντίον τῆς εἰκονομαχίας,
ἀλλά καί ὅλων μαζί τῶν αἱρέσεων, καί γι’ αὐτή τήν αἰτία ἡ σημερινή
Κυριακή λέγεται τῆς Ὀρθοδοξίας. Καί εἶναι ἑορτή τῆς Ἐκκλησίας ἐναντίον
κάθε πλάνης, κάθε κακοδιδασκαλίας, πού δολιεύεται τήν ὀρθή πίστη καί τή
σωτηρία τῶν ἀνθρώπων.
Τέτοιες πλάνες καί τέτοια ψεύδη εἶναι
καί στίς μέρες μας πολλά. Ἡ Ἐκκλησία καί σήμερα ἀναστατώνεται,
ταλαιπωρεῖται καί δοκιμάζεται μέσα σέ αἱρέσεις καί σχίσματα καί
ὁμολογίες. Ἀλλά δέν χάνεται κι οὔτε θά χαθεῖ ποτέ ἡ Ἐκκλησία, γιατί ὁ
Θεός εἶναι μαζί της. Κι ὅλοι ἐμεῖς, ὁ λαός τοῦ Θεοῦ δηλαδή, πού εἴμαστε ἡ
Ἐκκλησία, μέσα σ’ αὐτήν βρίσκουμε τήν πίστη μας καί μέσα σ’ αὐτήν
ἔχουμε βέβαιη τή σωτηρία μας «ἑπόμενοι τοῖς ἁγίοις πατράσιν», βαδίζοντας
δηλαδή στά χνάρια τῶν ἁγίων πατέρων. Ἀμήν.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
ΤΗΝ ΩΡΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΙΑΣ ΣΟΥ...
"Την ωραιότητα της Παρθενίας σου..." Κάθισμα ήχος γ'.
Ψάλλει ο Πρωτοψάλτης και Καθηγητής της Βυζαντινής Μουσικής του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Π. Φαλήρου (Παναγίτσα) Δημήτριος Βερύκιος.
«Πώς να πάω με άδεια χέρια να Την παρακαλέσω;»
Ο πατήρ Παΐσιος, όταν ήθελε να πάει να
προσευχηθεί στην Παναγία, έκοβε λίγα αγριολούλουδα έξω από την καλύβη του και τα πήγαινε στην Εικόνα Της. «Πώς να πάω με άδεια χέρια να Την παρακαλέσω;», έλεγε.
Ήθελε, ο άγιος Γέροντας, να πηγαίνουμε αφιερώματα στην Παναγία, ό,τι έχει ο καθένας. Έλεγε μάλιστα για κάποιον που πήγε στην Μονή των Ιβήρων, για να προσκυνήσει την Παναγία την
Πορταΐτισσα. Η Εικόνα αυτή είναι γεμάτη με φλουριά. Σκανδαλίσθηκε κάπως ο προσκυνητής και είπε, όταν έφευγε: «Παναγία μου, εγώ ήθελα να σε δω απλή και όχι με φλουριά». Στο δρόμο όμως
τον έπιασε ένας πόνος δυνατός και έμεινε εκεί, στην μέση του δρόμου, ζητώντας βοήθεια από την Παναγία. «Παναγία μου, έλεγε, κάνε με καλά και θα Σου φέρω δυό φλουριά». Τότε του
παρουσιάσθηκε η Παναγία, τον έκανε καλά και του είπε: «Έτσι μου τα φέραν τα φλουριά, δεν τα ζήτησα εγώ»!
προσευχηθεί στην Παναγία, έκοβε λίγα αγριολούλουδα έξω από την καλύβη του και τα πήγαινε στην Εικόνα Της. «Πώς να πάω με άδεια χέρια να Την παρακαλέσω;», έλεγε.
Ήθελε, ο άγιος Γέροντας, να πηγαίνουμε αφιερώματα στην Παναγία, ό,τι έχει ο καθένας. Έλεγε μάλιστα για κάποιον που πήγε στην Μονή των Ιβήρων, για να προσκυνήσει την Παναγία την
Πορταΐτισσα. Η Εικόνα αυτή είναι γεμάτη με φλουριά. Σκανδαλίσθηκε κάπως ο προσκυνητής και είπε, όταν έφευγε: «Παναγία μου, εγώ ήθελα να σε δω απλή και όχι με φλουριά». Στο δρόμο όμως
τον έπιασε ένας πόνος δυνατός και έμεινε εκεί, στην μέση του δρόμου, ζητώντας βοήθεια από την Παναγία. «Παναγία μου, έλεγε, κάνε με καλά και θα Σου φέρω δυό φλουριά». Τότε του
παρουσιάσθηκε η Παναγία, τον έκανε καλά και του είπε: «Έτσι μου τα φέραν τα φλουριά, δεν τα ζήτησα εγώ»!
Γέροντος Παΐσιου Αγιορείτου
Γέροντα, δεν έχω καθόλου κουράγιο.
- Ζηλεύεις, γι’ αυτό δεν έχεις κουράγιο. Όταν ζηλεύη κανείς, στενοχωριέται, δεν μπορεί να φάη, οπότε αδυνατίζει και χάνει το κουράγιο του∙ και οι άλλοι μπορεί να νομίζουν πως είναι μεγάλος ασκητής!
- Γέροντα, αισθάνομαι πολύ φτωχός πνευματικά και αδύναμος.
- Εσύ έχεις πολλές δυνάμεις, αλλά τις χαραμίζεις με την χαζή ζήλεια και, ενώ είσαι ένα αρχοντόπουλο, βασανίζεσαι σαν κακόμοιρο γυφτάκι.
Θα είχες προχωρήσει πολύ στην πνευματική ζωή, αν δεν σκάλωνες στην ζήλεια. Πρόσεξε, γιατί η ζήλεια σου ρουφάει όλες τις ψυχικές και σωματικές σου δυνάμεις, που θα μπορούσες να τις προσφέρεις θυσία στον Θεό. Εάν έδιωχνες την ζήλεια, και η προσευχή σου θα είχε δύναμη.
Με την ζήλεια αποδυναμώνεται κανείς πνευματικά. Γιατί, νομίζετε, οι Απόστολοι δεν μπόρεσαν να βγάλουν το δαιμόνιο από το δαιμονισμένο παιδί, ενώ είχαν λάβει αυτήν την εξουσία από τον Χριστό και είχαν βγάλει άλλα δαιμόνια;
Επειδή ζήλεψαν, που ο Χριστός πήρε στην Μεταμόρφωση μόνον τους τρεις Μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη.
Μπορούσε ο Χριστός να πάρη όλους τους Μαθητές, αλλά δεν ήταν όλοι σε κατάσταση να χωρέσουν αυτό το μυστήριο, γι’ αυτό πήρε αυτούς που μπορούσαν να το χωρέσουν.
Λέτε να μην αγαπούσε τους άλλους Μαθητές; Ή μήπως αγαπούσε τον Ιωάννη περισσότερο από τους άλλους; Όχι, αλλά ο Ιωάννης αγαπούσε περισσότερο από τους άλλους μαθητές τον Χριστό και γι’ αυτό καταλάβαινε την αγάπη του Χριστού καλύτερα. Είχε πολλή χωρητικότητα∙ η μπαταρία του ήταν μεγάλη.
Βλέπετε πώς η ζήλεια απομάκρυνε την Χάρη του Θεού από τους άλλους Αποστόλους και δεν μπόρεσαν να γιατρέψουν το δαιμονισμένο παιδάκι;
Γι’ αυτό ο Χριστός είπε: «Ω γενεά άπιστος και διεστραμμένη! Έως πότε έσομαι μεθ’ υμών; έως πότε ανέξομαι υμών;»!
Από το βιβλίο: «ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΑΡΕΤΕΣ»
Οσίου Παισίου Αγιορείτου
Οσίου Παισίου Αγιορείτου
ΟΙ Α΄ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ, ΣΤΑ ΤΡΙΚΑΛΑ
Σε κλίμα κατάνυξης εψάλλησαν το απόγευμα της Παρασκευής στους κατάμεστους Ναούς των Τρικάλων οι Α΄ Χαιρετισμοί στη Θεοτόκο...
Στον παλαιό Μητροπολιτικό Ναό της πόλης, αυτόν της Παναγίας Επισκέψεως, ο Αρχιερατικός Επίτροπος της Μητρόπολης Τρίκκης & Σταγών, Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Γραδούλας έψαλλε τους χαιρετισμούς και ακολούθως μίλησε καταλλήλως στους πιστούς. «Η προσευχή μας στην Παναγία, η αναζήτηση του δικού της τρόπου αποτελεί ελπίδα ζωής» είπε ο π. Γεώργιος «να γίνουμε κι εμείς κλήμα του αμάραντου βλαστού, όπως Εκείνη. Κοινωνώντας το Χριστό μέσα από την πίστη, την τήρηση του θελήματός Του, τη ζωή της Εκκλησίας να ζήσω τη χαρά να μπορώ να ευφραίνω την καρδία του πλησίον. Και την ίδια στιγμή να αισθάνομαι κτήμα του Θεού. Όχι δούλος, ούτε εταίρος, αλλά παιδί Του. Μέλος της οικογένειας που δίνει τον αθάνατο καρπό της αγάπης που μοιράζει Θεό στο κόσμο. Όχι μόνο υλικά, αλλά κυρίως ως ελπίδα. Η παρουσία μας στους Ναούς αυτή τη περίοδο είναι η δική μας καταφατική απάντηση και συνέχεια της οδού της Παναγίας. Με τρόπο μας, τον πτωχό και λίγο. Αλλά και την προαίρεση της καρδιάς μας, την οποία Εκείνη θα ενισχύει μεσιτεύοντας για μας στον Υιό και Θεό μας».
Στον παλαιό Μητροπολιτικό Ναό της πόλης, αυτόν της Παναγίας Επισκέψεως, ο Αρχιερατικός Επίτροπος της Μητρόπολης Τρίκκης & Σταγών, Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Γραδούλας έψαλλε τους χαιρετισμούς και ακολούθως μίλησε καταλλήλως στους πιστούς. «Η προσευχή μας στην Παναγία, η αναζήτηση του δικού της τρόπου αποτελεί ελπίδα ζωής» είπε ο π. Γεώργιος «να γίνουμε κι εμείς κλήμα του αμάραντου βλαστού, όπως Εκείνη. Κοινωνώντας το Χριστό μέσα από την πίστη, την τήρηση του θελήματός Του, τη ζωή της Εκκλησίας να ζήσω τη χαρά να μπορώ να ευφραίνω την καρδία του πλησίον. Και την ίδια στιγμή να αισθάνομαι κτήμα του Θεού. Όχι δούλος, ούτε εταίρος, αλλά παιδί Του. Μέλος της οικογένειας που δίνει τον αθάνατο καρπό της αγάπης που μοιράζει Θεό στο κόσμο. Όχι μόνο υλικά, αλλά κυρίως ως ελπίδα. Η παρουσία μας στους Ναούς αυτή τη περίοδο είναι η δική μας καταφατική απάντηση και συνέχεια της οδού της Παναγίας. Με τρόπο μας, τον πτωχό και λίγο. Αλλά και την προαίρεση της καρδιάς μας, την οποία Εκείνη θα ενισχύει μεσιτεύοντας για μας στον Υιό και Θεό μας».
Ανάμνηση Θαύματος κολλύβων Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
Ο Ιουλιανός ο παραβάτης, γνωρίζοντας ότι οι χριστιανοί καθαρίζονται με τη νηστεία στη πρώτη εβδομάδα της αγίας Σαρακοστής - γι' αυτό την λέμε καθαρά εβδομάδα - θέλησε να τους μολύνει. Διέταξε λοιπόν, κρυφά, όλες οι τροφές στην αγορά να ραντισθούν με αίματα ειδωλολατρικών θυσιών.
Όμως με Θεία ενέργεια, φάνηκε στον ύπνο του τότε Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Ευδόξίου, ο μάρτυρας Θεόδωρος και φανέρωσε το πράγμα. Παρήγγειλε να ενημερωθούν όλοι οι χριστιανοί, να μην αγοράσουν καθόλου τρόφιμα από την αγορά και για να αναπληρώσουν την τροφή να βράσουν σιτάρι και να φάνε τα λεγόμενα κόλλυβα, όπως τα έλεγαν στα Ευχάϊτα. Ετσι και έγινε και ματαιώθηκε ο σκοπός του ειδωλολάτρη αυτοκράτορα. Και το Σάββατο τότε, ο ευσεβής λαός που διαφυλάχθηκε αμόλυντος στην καθαρά εβδομάδα, απέδωσε ευχαριστίες στον μάρτυρα.
Από τότε γύρω στα μέσα του Δ΄ αιώνα, η Εκκλησία τελεί κάθε έτος την ανάμνηση αυτού του γεγονότος σε δόξα Θεού και τιμή του μάρτυρα αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος.
http://www.saint.gr/2379/saint.aspx
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)