Από την ηλικία των πέντε ετών ξεκινούν την επαφή τους με το
Διαδίκτυο τα Ελληνόπουλα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Διεύθυνσης
Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Η έρευνα διενεργήθηκε σε δείγμα 524 μαθητών ηλικίας 10-14 ετών, οι
οποίοι συμμετείχαν στο 4ο Συνέδριο Ασφαλούς Πλοήγησης της Διεύθυνσης
Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, και πραγματοποιήθηκε στις 13
Φεβρουαρίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο
Διαδίκτυο.
Από την έρευνα φάνηκε ότι αγόρια και κορίτσια «μπαίνουν» από πολύ νωρίς στο Διαδίκτυο. Από την ηλικία των 5 ετών αλλά και κάτω από αυτήν μπαίνει το 6,5% των παιδιών του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, από την ηλικία των 6 ετών μπαίνει το 10,7%, ενώ από εκείνη των 7 το 12,9%. Η ηλικία των 8 είναι εκείνη κατά την οποία το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών (24,6%) πρωτομπαίνουν στο Ιντερνετ.
Σχεδόν το 100% των παιδιών του δημοτικού χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και έχουν λογαριασμό σε κάποια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Κυρίως στο Facebook (το 36,7%) και στο Viber (36,7%), ενώ ακόμη και στο Snapchat (μέσο κοινωνικής δικτύωσης διά του οποίου είναι δυνατή η αποστολή σε αυστηρά επιλεγμένους χρήστες φωτογραφίας ή βίντεο, που σε λίγα δευτερόλεπτα διαγράφεται) είναι εγγεγραμμένο το 8,8% των παιδιών.
Ο κύριος λόγος χρήσης του Διαδικτύου είναι η διασκέδαση (ακούν μουσική, παίζουν παιχνίδια) και οι συζητήσεις με τους φίλους. Σε δεύτερη μοίρα έρχεται η χρήση του διαδικτύου για τα μαθήματά τους και για την παρακολούθηση κάποιας ταινίας. Ως πιο διασκεδαστική απασχόληση στο διαδίκτυο θεωρούν τη μουσική, τη συνομιλία με φίλους, τα βίντεο και τα παιχνίδια.
Οι γονείς σε ποσοστό 60% παρακολουθούν τις δραστηριότητες των παιδιών, είτε ελέγχοντας το ιστορικό περιήγησης είτε δίνοντας συμβουλές, όμως το ποσοστό παραμένει χαμηλό, δεδομένου του νεαρού της ηλικίας των παιδιών. Το 20,3% των γονιών είναι δίπλα τους και επιβλέπουν συνεχώς, το 29,9% παρακολουθούν περιοδικά, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, το 20,6% ελέγχουν το ιστορικό περιήγησης και το προφίλ των παιδιών τους, ωστόσο μόνο ένα 4,2% μπλοκάρει συγκεκριμένες ιστοσελίδες με ειδικό λογισμικό.
Μόνο το 18% των παιδιών που σερφάρουν στο διαδίκτυο έχουν νιώσει κάποια απειλή ή φόβο. Η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν άσχημα στο Διαδίκτυο (38,3%) ήταν λόγω κάποιας ψεύτικης φήμης που βγήκε είτε για τους ίδιους, είτε για τους φίλους τους, που δείχνει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος που παίζει για τα παιδιά η εικόνα τους και η γνώμη των άλλων. Ενα ποσοστό 31,9% των παιδιών ένιωσε άσχημα λόγω ύβρεων ή απειλών και ένα 26,6% με αφορμή πονηρές εικόνες ή λόγια από αγνώστους. Θετικό είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν κίνδυνο μίλησαν στους γονείς ή τους φίλους τους. Παράλληλα, όμως, υπάρχει κι ένα ποσοστό το οποίο δεν το έκανε, είτε γιατί αισθάνθηκε άσχημα είτε γιατί δεν το θεώρησε σημαντικό.
Ο χρόνος ημερησίως
Σημαντικός είναι ο χρόνος που αφιερώνουν καθημερινά τα παιδιά στο Διαδίκτυο. Η πλειονότητα (43,4%) αφιερώνει μία ώρα, ενώ ένα επίσης μεγάλο ποσοστό (38,8%) 2 έως 3 ώρες. Ενα καθόλου ασήμαντο ποσοστό (9,6%) αφιερώνει 4 ώρες, ενώ επί 5 και πάνω ώρες είναι καθημερινά συνδεδεμένο το 8,2% των παιδιών.
Την ανάγκη για μεγαλύτερο έλεγχο και ενημέρωση από γονείς και φορείς τονίζει η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Από την έρευνα φάνηκε ότι αγόρια και κορίτσια «μπαίνουν» από πολύ νωρίς στο Διαδίκτυο. Από την ηλικία των 5 ετών αλλά και κάτω από αυτήν μπαίνει το 6,5% των παιδιών του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, από την ηλικία των 6 ετών μπαίνει το 10,7%, ενώ από εκείνη των 7 το 12,9%. Η ηλικία των 8 είναι εκείνη κατά την οποία το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών (24,6%) πρωτομπαίνουν στο Ιντερνετ.
Σχεδόν το 100% των παιδιών του δημοτικού χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και έχουν λογαριασμό σε κάποια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Κυρίως στο Facebook (το 36,7%) και στο Viber (36,7%), ενώ ακόμη και στο Snapchat (μέσο κοινωνικής δικτύωσης διά του οποίου είναι δυνατή η αποστολή σε αυστηρά επιλεγμένους χρήστες φωτογραφίας ή βίντεο, που σε λίγα δευτερόλεπτα διαγράφεται) είναι εγγεγραμμένο το 8,8% των παιδιών.
Ο κύριος λόγος χρήσης του Διαδικτύου είναι η διασκέδαση (ακούν μουσική, παίζουν παιχνίδια) και οι συζητήσεις με τους φίλους. Σε δεύτερη μοίρα έρχεται η χρήση του διαδικτύου για τα μαθήματά τους και για την παρακολούθηση κάποιας ταινίας. Ως πιο διασκεδαστική απασχόληση στο διαδίκτυο θεωρούν τη μουσική, τη συνομιλία με φίλους, τα βίντεο και τα παιχνίδια.
Οι γονείς σε ποσοστό 60% παρακολουθούν τις δραστηριότητες των παιδιών, είτε ελέγχοντας το ιστορικό περιήγησης είτε δίνοντας συμβουλές, όμως το ποσοστό παραμένει χαμηλό, δεδομένου του νεαρού της ηλικίας των παιδιών. Το 20,3% των γονιών είναι δίπλα τους και επιβλέπουν συνεχώς, το 29,9% παρακολουθούν περιοδικά, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, το 20,6% ελέγχουν το ιστορικό περιήγησης και το προφίλ των παιδιών τους, ωστόσο μόνο ένα 4,2% μπλοκάρει συγκεκριμένες ιστοσελίδες με ειδικό λογισμικό.
Μόνο το 18% των παιδιών που σερφάρουν στο διαδίκτυο έχουν νιώσει κάποια απειλή ή φόβο. Η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν άσχημα στο Διαδίκτυο (38,3%) ήταν λόγω κάποιας ψεύτικης φήμης που βγήκε είτε για τους ίδιους, είτε για τους φίλους τους, που δείχνει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος που παίζει για τα παιδιά η εικόνα τους και η γνώμη των άλλων. Ενα ποσοστό 31,9% των παιδιών ένιωσε άσχημα λόγω ύβρεων ή απειλών και ένα 26,6% με αφορμή πονηρές εικόνες ή λόγια από αγνώστους. Θετικό είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των παιδιών που ένιωσαν κίνδυνο μίλησαν στους γονείς ή τους φίλους τους. Παράλληλα, όμως, υπάρχει κι ένα ποσοστό το οποίο δεν το έκανε, είτε γιατί αισθάνθηκε άσχημα είτε γιατί δεν το θεώρησε σημαντικό.
Ο χρόνος ημερησίως
Σημαντικός είναι ο χρόνος που αφιερώνουν καθημερινά τα παιδιά στο Διαδίκτυο. Η πλειονότητα (43,4%) αφιερώνει μία ώρα, ενώ ένα επίσης μεγάλο ποσοστό (38,8%) 2 έως 3 ώρες. Ενα καθόλου ασήμαντο ποσοστό (9,6%) αφιερώνει 4 ώρες, ενώ επί 5 και πάνω ώρες είναι καθημερινά συνδεδεμένο το 8,2% των παιδιών.
Την ανάγκη για μεγαλύτερο έλεγχο και ενημέρωση από γονείς και φορείς τονίζει η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου