Κυριακή 2 Μαΐου 2021
Κυριακή 25 Απριλίου 2021
Σάββατο 24 Απριλίου 2021
Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ, Π. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΜΕΜΑΝ
Τα κάλαντα του Λαζάρου ΠΕΣΚ 2021
Τα κάλαντα του Λαζάρου από τους μαθητές της Πατριαρχικής Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης (Λύκειο – Γυμνάσιο Χανίων)
Σάββατο 17 Απριλίου 2021
Τυφλός βοσκός που ζει στα Γρεβενά, έχει αποστηθίσει τα 27 βιβλία της Καινής Διαθήκης
Στο βλαχόφωνο ορεινό χωριό Μηλιά Μετσόβου (υψόμετρο 1300μ.), τελευταίο χωριό του νομού Ιωαννίνων προς τα Γρεβενά, γεννήθηκε το 1947 ο βοσκός Ιωάννης Χασιώτης.
Πρόκειται για ένα παγκόσμιο φαινόμενο εκμαθήσεως και από στήθους
απαγγελίας ολόκληρης της Καινής Διαθήκης, δηλαδή των 27 βιβλίων της.
Απόφοιτος δημοτικού σχολείου, ακολούθησε το επάγγελμα του πατέρα του,
βόσκοντας τα πρόβατα στις πλαγιές της κεντρικής Πίνδου. Εκεί τον
πλησίασε κάποιος συγχωριανός του και του δώρησε ένα προσευχητάρι για να
το διαβάζει τις ώρες της αναγκαστικής του μοναξιάς. Καθώς το διάβαζε,
είδε να γίνεται λόγος για την Καινή Διαθήκη και του γεννήθηκε η επιθυμία
να την αποκτήσει. Πήγε στα Τρίκαλα και αγόρασε την Καινή Διαθήκη σε
μετάφραση Παναγιώτη Τρεμπέλα.
Εν τω μεταξύ διέγνωσε κάποιο πρόβλημα στα μάτια του και οι γιατροί του είπαν ότι σε είκοσι χρόνια σταδιακά θα χάσει το φως του. Φοβούμενος ότι λόγω του προβλήματος δεν θα μπορούσε να διαβάσει την Καινή Διαθήκη, επιδόθηκε σε μία μεγάλη προσπάθεια της από στήθους εκμαθήσεώς της. Έτσι κατάφερε σε τρία χρόνια να μάθει από στήθους ολόκληρη την Καινή Διαθήκη σε ηλικία 25 ετών!
Όπως δήλωσε ο ίδιος, τις 14 επιστολές του Αποστόλου Παύλου, που είναι δυσκολότερες από τις ευαγγελικές περικοπές, τις έμαθε σε 8 μήνες και 10 ημέρες.
Είναι πράγματι εντυπωσιακό το φαινόμενο του Ιωάννη Χασιώτη! Δεν γνωρίζει απλώς μηχανικά την Καινή Διαθήκη που και αυτό είναι τρομερά δύσκολο, αλλά κριτικά.
Γνωρίζει σε ποιό κεφάλαιο και σε ποιό στίχο βρίσκεται ένα χωρίο της Κ.Δ. Πώς αρχίζει και πώς τελειώνει ένα οποιοδήποτε από τα 27 βιβλία της. Πού απαντάται το τάδε ρήμα. Τι χωρία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σε εκείνους που αμφισβητούν π.χ. τη θεότητα του Χριστού, τη θεότητα του Αγίου Πνεύματος και ο,τιδήποτε άλλο αμφισβητούν οι σύγχρονοι αιρετικοί. Είναι ο φόβος και ο τρόμος των Χιλιαστών, αφού παίζει κυριολεκτικά στα δάκτυλα την Καινή Διαθήκη.
Αν και απόφοιτος μόνο του δημοτικού, από την μεγάλη τριβή με το αρχαίο κείμενο έμαθε και αρχαία Ελληνικά. Εντοπίζει αμέσως κάθε λεκτικό σφάλμα κατά την ανάγνωση του ευαγγελικού ή αποστολικού αναγνώσματος.
Πρόκειται για μία κινητή κονκορντάτσια της Κ.Δ. Ένα κομπιούτερ που βγάζει οποιαδήποτε πληροφορία για θέματα της Κ.Δ. Ταξινομεί τις ιστορικές πληροφορίες του ιερού κειμένου και τις εξιστορεί κατά τρόπο εντυπωσιακό! Είναι συνειρμικός τύπος με πολύ ισχυρή μνήμη.
Ο αείμνηστος καθηγητής της Κ.Δ. Στέργιος Σάκκος τον εκτιμούσε απεριόριστα και πάντοτε τον έπαιρνε στις ομιλίες του για να θαυμάζουν οι ακροατές του τα μεγαλεία του Θεού.
Στην περίπτωσή του επαναλαμβάνονται τα όσα ο ουρανοβάμων Απόστολος Παύλος γράφει στην Α΄ Κορ. 1,27: «Τὰ μωρὰ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεὸς ἵνα τοὺς σοφοὺς καταισχύνῃ, καὶ τὰ ἀσθενῆ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεὸς ἵνα καταισχύνῃ τὰ ἰσχυρά, καὶ τὰ ἀγενῆ τοῦ κόσμου καὶ τὰ ἐξουθενημένα ἐξελέξατο ὁ Θεός, καὶ τὰ μὴ ὄντα, ἵνα τὰ ὄντα καταργήσῃ, ὅπως μὴ καυχήσηται πᾶσα σὰρξ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ». Ευχόμαστε ο Θεός να τον έχει καλά και με ταπείνωση να δίνει την μαρτυρία Ιησού Χριστού για τη δόξα της Εκκλησίας και τη σωτηρία των ανθρώπων.
ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥ ΑΝΟΙΧΤΑ!
Σήμερα ο Ιωάννης Χασιώτης είναι 74 ετών. Είναι συνταξιούχος του ΟΓΑ, παντρεμένος και έχει τρία παιδιά, ένα γιο και δύο δίδυμες κόρες. Τους χειμερινούς μήνες διαμένει στα Γρεβενά και τους θερινούς στο χωριό του, τη Μηλιά Μετσόβου.
Είναι ένας σεμνός και ταπεινός άνθρωπος με μυστηριακή ζωή και βιωματική συμμετοχή στη ζωή της Εκκλησίας. Σηκώνει με υπομονή το βαρύ σταυρό της σωματικής τύφλωσης και δοξάζει τον Θεό που έχει ανοικτά τα μάτια της ψυχής του. Είναι πανευτυχής που έμαθε από στήθους την Κ.Δ. και την απαγγέλλει ολόκληρη τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
Συνολικά έχει διαβάσει και απαγγείλει την Κ.Δ. πάνω από 3.000 φορές. Όταν τον προσκαλούν για διαλέξεις, εντυπωσιάζει με τον πλούτο των θεολογικών του γνώσεων και την άριστη βιβλική θεμελίωση των ομιλιών του.
Είναι κρίμα που η επίσημη Εκκλησία δεν στήριξε και δεν αξιοποίησε το εκπληκτικό αυτό παγκόσμιο φαινόμενο. Ομιλίες του μπορεί να βρει κανείς στο διαδίκτυο κάνοντας αναζήτηση στο «Ιωάννης Χασιώτης, Μηλιά Μετσόβου».
Μιχαήλ Γ. Τρίτος | Ομότιμος Καθηγητής Α.Π.Θ.
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Ορθόδοξη Αλήθεια”
Τι ζητά η Εκκλησία ενόψει Μεγάλης Εβδομάδας – Τι δηλώνουν ιεράρχες
Να ανέλθει ο αριθμός των πιστών στους ναούς από έναν σε 25 τ.μ, που ισχύει σήμερα σε έναν σε 15 τ.μ, να αυξηθεί στους 100 ο μέγιστος αριθμός που προβλέπεται στους μεγάλους ναούς, από 50, να επιτραπεί κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα και συγκεκριμένα τη Μεγάλη Πέμπτη και την Ανάσταση, να τοποθετηθούν μεγάφωνα και να επιτραπούν οι τέσσερις λειτουργίες στο προαύλιο των ναών παρουσία πιστών ζητάει η Εκκλησία.
Σύμφωνα με τον skai.gr, τα αιτήματα αυτά προς την κυβέρνηση και την επιτροπή ειδικών του υπουργείου Υγείας έχει θέσει με επιστολή της η Διαρκής Ιερά Σύνοδος προς την υπουργό Παιδείας στην τελευταία της συνεδρία. Όπως επισημαίνει η ΔΙΣ, θα τηρηθούν όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα στους ανοιχτούς χώρους με αποστάσεις 2 μέτρων ανά πιστό και μάσκες και με δυνατότητα για περισσότερες από μια λειτουργίες ώστε να εξυπηρετηθεί μεγαλύτερος αριθμός πιστών.
Πάντως, η Εκκλησία διευκρινίζει ότι περιφορές όπως του Επιταφίου θα γίνουν λιτά και εντός των ναών προκειμένου να μην παρατηρηθεί συγχρωτισμός.
Όπως αναφέρει ο skai.gr, αίτημα της Εκκλησίας έχει φτάσει στην επιτροπή των λοιμωξιολόγων, αλλά δεν συζητήθηκε την περασμένη Παρασκευή, ωστόσο αναμένεται να συζητηθεί εντός της ερχομένης εβδομάδας. Την Τετάρτη συνεδριάζει προγραμματισμένα η ΔΙΣ, και εκκλησιαστικοί κύκλοι εκτιμούν ότι ίσως μέχρι τότε θα έχουν δοθεί απαντήσεις στα αιτήματα της Εκκλησίας.
Πάντως, υπάρχει μια μειοψηφία ιεραρχών που κρατούν σκληρότερη στάση και ζητούν να αρθούν οι περιορισμοί τη Μεγάλη Εβδομάδα για τους Πιστούς, λέγοντας ότι δεν μπορεί για δεύτερο Πάσχα η Ορθοδοξία να μη λειτουργήσει τους ναούς.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, και ερωτηθείς αν η εκκλησία ειδικά για το βράδυ της Ανάστασης θα ζητήσει χαλαρότερο ωράριο, ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ απάντησε ότι την προσεχή εβδομάδα συνέρχεται η ΔΙΣ για να υποβάλει προτάσεις να συνεκτιμήσει την κατάσταση για να ζητήσει την παρέκταση χρονικά. «Και ο επιτάφιος και η Ανάσταση γίνονται σε ανοιχτούς χώρους, επομένως μπορούν να τηρηθούν όλα τα ιατρικά πρωτόκολλα» τόνισε.
www.liberal.gr
Κυριακή 28 Μαρτίου 2021
Η Εκκλησία τω θεραπευτήριο
Υπάρχει μια κατηγορία πνευματικότητας που λέει "πάω στην Εκκλησία για να θεραπευτώ". Είναι μια άποψη που ακούγεται συχνά και έχουν γραφτεί και βιβλία γύρω απ' αυτή. Όμως στον πυρήνα της υπάρχει και πάλι η μετατροπή της Εκκλησίας σε μέσο, αφού στόχος της είναι η θεραπεία και οχι η εκκλησιοποίηση. Ο άνθρωπος που έχει στο νου του αυτή την άποψη εισέρχεται στην Εκκλησία για να θεραπευτεί ατομικά και οχι για να αποζητήσει " τους αδελφούς μου και τες αδελφές μου ",όπως έλεγε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Αν εισέλθει κανείς στην Εκκλησία αποζητώντας τους αδελφούς, θα θεραπευτεί. Αν εισέλθει αποζητώντας τη θεραπεία, θα χρησιμοποιήσει τους άλλους ως μέσα για μια θεραπεία αμφίβολη. Συνεπώς, αυτό που πρωτεύει μέσα στην Εκκλησία είναι η σχέση μας με τα αδέρφια μας. Και δεν είναι τυχαίο πως ένας νηπτικός πατέρας, ο άγιος Βαρσανούφιος λέει κάπου: " Κύριε, ή βάλε και τα πνευματικά μου παιδιά στη Βασιλεία σου ή μη βάλεις ούτε εμένα " . Μα θα πει κάποιος: "Τρελός είναι ο άνθρωπος; Δεν τον απασχολεί μια αιωνιότητα στην κόλαση;" . Κι όμως, δεν τον απασχολεί, γιατί έχει πυρετό αγάπης, θέλει να είναι μαζί με τους αδελφούς του. Αυτή είναι η ορθόδοξη εκκλησιολογία και οι νηπτικοί πατέρες είναι κατά βάθος εκκλησιολογικοί ,δίνουν προτεραιότητα στην Εκκλησία, αντίθετα με μας σήμερα που έχουμε αναγάγει σε ύψιστο κριτήριο την αυτονομημένη από την Εκκλησία νηπτικότητα. Η Εκκλησία μας σώζει όχι ως ένα αφηρημένο σώμα ή μια ατομική προσπάθεια ,αλλά ως ομάδα αδελφών που κοινωνούν μεταξύ τους ουσιαστικά. Και ποια είναι η κοντινότερή μας Εκκλησία; Δεν είναι η ενορία του καθενός ,αλλά η οικογένειά του! Εαν δεν μπορέσουμε μέσα στην οικογένειά μας να δούμε τον άλλο ως ευλογία, τότε δεν θα μπορέσουμε να το κάνουμε ούτε μέσα στην ενορία.
* * Από το βιβλίο " Περάσματα στην απέναντι όχθη"