Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014

Πάτρα – Κεφαλονιά : Μας ζώσανε οί σεισμοί κι΄ εμείς χορεύουμε…

http://patrablog.blogspot.gr/2014/02/blog-post_18.html#more



Χειμωνιάτικα, μέσα στήν βροχή, στό κρύο, στήν υγρασία.Νά έχεις καί μικρά παιδιά, χωρίς μιά τουαλέτα, χωρίς θέρμανση, χωρίς μιά βρύση γιά πλύσιμο...Καί όλα αυτά έτσι ξαφνικά, μέσα σε μισή ώρα ήλθαν τα πάνω κάτω καί βρέθηκαν όλοι αυτοί στούς πέντε δρόμους καί στά έξω χωράφια ! Τί μικρός λοιπόν πού είναι ο άνθρωπος...
Συνήθως, τέτοιες εικόνες με αντίσκηνα στήν καρδιά τού χειμώνα, τά ΜΜΕ αποφεύγουν να τίς δείχνουν, κρύβοντας έτσι τήν ζοφερή αλήθεια !
Πιθανόν, γιά να μή στενοχωρήσουν κάποιους πολιτικούς φίλους τους, γλιτώνοντάς τους έτσι από την πίεση τού κόσμου καί τής πραγματικότητας...
-------------------
Όμως...

Αυτοί οί επαναλαμβανόμενοι «σεισμοί της Κεφαλονιάς», πού όλο λέμε «να, τώρα σταμάτησαν…», και πού εν τούτοις «αύριο ξαναρχίζουν…» μας έχουν πολύ προβληματίσει…

Γιατί δεν είναι απλοί μετασεισμοί όλο και παρακάτω ρίχτερ, αλλά είναι κάτι δυνατές σκουντιές πού κανείς δεν ξέρει σε πόσο ύψος θα φθάσουν, και από ποίο βάθος έρχονται…

Μ΄αυτές λοιπόν τις σκέψεις δεν το κρύβουμε πολύ ανησυχούμε. Είναι άραγε μόνο αυτό; Θα έλθει τίποτα άλλο; Ποιός ξέρει ;

Ένα κείμενο πού έπεσε τελευταία στα χέρια μας από έναν δόκιμο χρονογράφο, δημοσιογράφο, λογοτέχνη, κλπ τον κ. Σταύρο Ιντζεγιάννη γνωστό πρόσωπο και πρώην καταστηματάρχη στην πάλαι ποτέ ευγενή  Πολιτεία μας ( «καφέδες Σταύρος» ), με έβαλε και σε κάποιες άλλες «υποψίες» και περί Θεού σκέψεις ότι το «σεισμικό νόμισμα» έχει σχεδόν πάντα δύο όψεις…

Άς δούμε λοιπόν το ενδιαφέρον κείμενό του:
«…Σεισμοί, λοιμοί, λιμοί, και καταποντισμοί. Ο κόσμος 
γύρω μας δοκιμάζεται. Αμερική. Γαλλία. Αγγλία, Ιταλί­α.  

Σλοβενία παντού πλημμύρες, καταιγίδες, χιονοθύ­ελλες.  
Ο κόσμος στο έλεος του καιρού. Χαμός και δίπλα μας η  

Κεφαλονιά να μετράει πληγές από τους σεισμούς οι  

οποίοι μετά από 60 χρόνια ξαναγκρεμίζουν το νησί.


-Ήρθε η συντέλεια του κόσμου, σταυροκοπιέται ή κυρα  

Σταματίνα. Και την Ιδια ώρα η Πάτρα «μη μου χαλάς τα 

γούστα μου και πάρε μου τα ούλα» καρναβάλι. Εκτός πια  
και αν όλη  αυτή η κατάσταση επιβεβαιώνει ότι είμαστε  

για τα  πανηγύρια.

Μασκαρά­δες όνομα και πράμα !...

Η κοντινή μας Κεφαλονιά για μια ακόμη φορά μετά τους φοβερούς σεισμούς του '53 - ξαναμαζεύει ερείπια.


Οι άνθρω­ποι τρέχουν αλαφιασμέ­νοι να βρουν  

καταφύγιο σε αντίσκηνα ή σε πρόχειρα παραπήγματα  

θρηνώντας το βιός τους που σωριάστηκε θυμίζοντας το  

γνωστό - ξύλα, πλίνθοι, κέραμοι ατάκτως ερριμένοι- κι  

εμείς .. .εμείς οι τρεις στον καφενέ.. .βρε δε βαριέσαι  

αδερ­φέ!



Θυμήθηκα τη συγχωρεμένη τη μάνα που δε μας ά­φησε 

το 1953 να ανοίξουμε το ραδιόφωνο διότι στο απέναντι 

σπίτι είχαν κηδεία. Και δεν ήταν η μόνη. Το πένθος ήταν  
σεβαστό από τους γύρω. Και η δυστυχία του ενός  

γινόντανε χρέος και ανάγκη συμπαράστασης και των  

άλλων. Ο ένας να ξεσπιτώνεται τόσο ξαφνικά και συ να  

ξεφωνίζεις και να χοροπηδάς με ευθυμία είναι το  

λιγότερο έλλει­ψη ευαισθησίας - κατανό­ησης  

στοιχειώδους αν­θρωπιάς. Ευπρέπειας!


Το Κράτος, η Εκκλησία, ο Ερυθρός Σταυρός, οι ε­

θελοντές να τρέχουν να προ­σφέρουν βοήθεια, να  

στήνονται αντί­σκηνα, να οργανώνονται συσσίτια, να  

προσφέρονται πρώτες βοήθειες και την ίδια ώρα εδώ, η  
ανεμελιά μας η χαζοχαρούμενη α­διαφορία μας, να  

ετοιμάζεται να ξεφαντώσει.


Διότι εί­ναι λέει η γιορτή της Πάτρας, απο την οποία  

γιορτή όμως αν υπολογίσεις τα συν και πλην, πάντα  

χρεωμέ­νος βγαίνεις. Και οικονομικά και ψυχικά και ηθικά  
και κοινωνικά.


--------------------
 

Μόνο τό ΣΔΟΕ 

εφαρμόζοντας 

ελέγχους θα 

μπορέσει να βάλει 

τάξη σ΄ αυτή τήν 

ηθική καί 

οικονομική 

αναρχία... 
 

---------------------




Μηδαμινά
τα κέρδη, τεράστιες οι ζημίες.


« Καρνάβαλε κι αποκριά» λέει ο Μηνάς, «τρελαίνεις γέ­

ρους
και παιδιά».


Λάθος.


Δεν τρελαίνειαποβλακώνει γέρους και παιδιά !.


----------------------------

Μή ξεχνάμε ότι τόν διάσημο Άλ 

Καπόνε δέν κατόρθωσε νά τόν 

πιάσει τό FBI παρά μόνο με το 

αδίκημα τής φοροδιαφυγής καί όχι 

με τα εγκλήματα πού διέπρατε...



Ο πιστός έλεγχος από το ΣΔΟΕ  θά

φέρει καί την μεγάλη αλλαγή στούς 


αεριτζήδες τών γκρούπ πού κάνανε 

περιουσίες μέσα σε 15 μέρες !



Τεράστια ποσά διακινούνται κάτω 


από το τραπέζι αφορολόγητα ! 

Ομαδάρχες γκρούπ βγάζανε παλαιότερα πολυτελή 

αυτοκίνητα έχοντας στήν επίβλεψή τους εκατοντάδες 

παιδιά, πιστούς ακολούθους...


--------------------------------------
 

Τον
φόρο της βλακείας μας πληρώνουμε ( συνεχίζει ο 


αρθρογράφος ) όταν τυφλοί αντί να σοβαρευτού­με και να  
ανάψουμε ένα κερί να προσευχηθούμε, ετοιμά­ζουμε  

παρελάσεις αρμάτων!Δεν λέω βέβαια πως η Πάτρα μένει

αδιάφορη
και δε συμπαραστέκεται στη δυστυχία που

ξαφνικά
έπληξε την  κοντινή μας Κεφαλονιά.  Όχι βέβαια.

Ευαίσθητη
η  Πατραϊκή κοινωνία το έχει δείξει

πάμπολλες φορές
...
- Ομως είναι άστοχο κάποιοι να δοκιμάζονται τόσο  

σκληρά κι εμείς εδώ «μια ζωή την έχουμε κι αν δεν τη  

γλεντήσουμε…»  
Καρναβάλι!  έλεγε η γιαγιά «εμείς φαί, εμείς ττισπ' δεν  

είχαμε, θέλουμε τώρα και ραπανάκια για την όρεξη..»


Δίπλα μας, σε μιας δρασκελιάς απόσταση, και από τη  

μια στιγμή στην άλλη κόποι δεκάδων ετών, περιουσίες,  

σπίτια - ευτυχώς που δε θρη­νήσαμε ζωές -γίνανε βορά  

της μανίας του Εγκέλαδου.


-- Και τί είναι ο Εγκέλαδος που ακούω από το πρωί ως το  
βράδυ ; · με ρωτάει η καλή μου γειτόνισσα στην πρωινή  

μου καλη­μέρα.


Στην πανέμορφη Ελληνική μυθολογία, μια ζωή 

παραμυθάδες οι Έλληνες, ήταν δυνατόν να μη στήσουνε  
 κι εδώ το παραμύθι τους;


--Ο Εγκέλαδος, της εξηγώ, ήταν ο αρχηγός των γιγάντων,  
γιος του Τάρταρου και της Γης. Κατά τη γιγαντομαχία η  

Αθηνά έριξε επάνω του τη Σικελία και την Αίτνα και τον  

καταπλάκωσε.


Από τότε λοιπόν ο Εγκέλαδος,  λέει το παραμύθι, η  

μυθολογία μαςπροσπαθεί να ξεπλακωθεί  και να  

κυνηγήσει την Αθηνά.


 Καθώς αναστενάζει,  η καυτή του ανάσα βγαίνει από το  

γνω­στό ηφαίστειο της Αίτνας και καθώς προσπαθεί να  

 αποτινάξει α­πό πάνω του το φοβερό βάρος κουνιέται  

όλος το τόπος και μαζί κουνιόμα­στε κι εμείς.


- Μπά ! γιε μ' πράματα και θάματα πω 'χει αυτός ο τόπος,  
κάνει η αγαθή μου γειτόνισσα και σταυροκοπιέται. Το  

γράφει κι η Αποκάλυψη πως θα ρί­ξει φωτιά ο Θεός και θα  
μας κά­ψει.


- Σώπα καλή μου. Ο Θεός αγαπάει την « άμπε­λο που  

εφύτευσε η δεξιά του» και τη φροντίζει.



Εμείς όμως
δε ξέρω πόσο είμαστε σωστοί απέναντι Του.

--Κοίταξε, λέει ο Μηνάς, όπως και να το κάνεις το καρναβάλι δε το σταματάνε σήμερα γιατί έχει συνδεθεί με το εμπόριο. Τουλάχιστον ας ευχηθούμε να κρατηθεί σε κάποιο μέτρο, σεβόμενο τη δυστυχία του διπλανού μας.
Να σεβαστούμε δηλαδή τούς άνεργους που στήνονται στην ουρά για ένα πιάτο φαγητό, τούς άστεγους που τουρτουρίζουν στον βαρύ χειμώνα.  
Το δράμα της Κεφαλονιάς. Κι ας προσευχηθούμε:
-Κύριε Κύριε επίβλεψον εξ ουρα­νού και ...λυπήσου μας.
-------------------------- 
Αυτό ήταν το άρθρο του χαρισματικού Σταύρου Ιντζεγιάννη πού διαβάσαμε πρό ημερών για την Κεφαλονιά, την Πάτρα, και τα καρναβάλια της, αλλά και τους χορούς εν μέσω της διπλανής μας δυστυχίας και των εκατοντάδων απλωμένων αντίσκηνων μέσα στην βροχή και στην υγρασία…
Κάποιοι γείτονές μας υποφέρουν κι΄ εμείς εδώ στην Πάτρα, «τι΄ είχες Γιάννη, τι΄ είχα πάντα» κάθε χρόνο βγάζουμε τα καρναβάλια μας, με όλα τα εξ΄ αυτών επακόλουθα !
Με τα μεθύσια μας,  με τά μπουρμπούλια μας, με τα αισχρά μας, με τις πονηρές καταστάσεις μας, με τις δεκάδες εκτρώσεις μας μόλις συμπληρωθεί το τρίμηνο «εκείνης της βραδιάς…» ( όπου «αδελφός δεν μπορεί να ξεχωρίσει την αδελφή του, κι΄ ό άνδρας την γυναίκα του…» γιατί συμβαίνουν κι΄ αυτά και μη παραξενευόμαστε…).

Άσε τι βλέπουν οί γιατροί στα Επείγοντα στο Ρίο και στον Άγιο Άνδρέα… 

Κι΄ άς είμαστε λοιπόν κι΄ εμείς οί Πατρινοί λίγο συγκρατημένοι, γιατί πού ξέρεις…

Μη ξεσπάσει καμιά οργή του Θεού επάνω μας, και διώξει από μπροστά Του τον Άγιο Ανδρέα με τις Παρακλήσεις του ( «φεύγα από μπροστά μου Ανδρέα, αρκετά πιά μ΄ αυτούς…» ), και έλθουνε τίποτα «σεισμοί και καταποντισμοί» ( πού λέει ο λαός ) και στην Πάτρα μας, και βγεί σωστή μια παλιά λαϊκή προφητεία πού ακούγανε οί παλαιότεροι και δεν πιστεύουν οί νεώτεροι:
Ότι : «θα έλθει η εποχή πού θα περνάει ο καρνάβαλος, και εμείς οι Πατρινοί θα κλαίμε από την δυστυχία μας…»!  
Λέτε ;

Φως Φαναρίου : Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΗΝ "ΜΙΛΙΕΤ" ΜΙΛΑΕΙ ΜΕ ...

Φως Φαναρίου : Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΗΝ "ΜΙΛΙΕΤ" ΜΙΛΑΕΙ ΜΕ ...: Με παρρησία, αίσθημα δικαιοσύνης και ειλικρινούς συνεργασίας ανάμεσα στους δυο λαούς και τις Κυβερνήσεις τους, ο Πατριάρχης Κωνσταντι...

 Μετά την κρίση: Η αθεΐα του άθεου και η αθεΐα του θεομπαίχτη

 Μετά την κρίση: Η αθεΐα του άθεου και η αθεΐα του θεομπαίχτη: του Σωτήρη Μητραλέξη   δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο © KoolNews ( Τί προτιμάμε, άθεους στο Όρος ή θεομπαίχτες στο ιερό ; 15.2.2014) - α...

Ημερολογιο Αποδημιας: Μαύρη μέρα για το Ευρωκοινοβούλιο

Ημερολογιο Αποδημιας: Μαύρη μέρα για το Ευρωκοινοβούλιο:           Η 4 η Φεβρουαρίου 2014 καταγράφεται ως μια από τις χειρότερες μέρες στην ιστορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Τη μέρα αυτή πέρ...

O μεταφυσικός (δαιμονικός) χαρακτήρας της πρόσφατης κρίσης…





…μάλλον και της οικονομίας συλλήβδην. Οι συζητήσεις δίνουν και παίρνουν εδώ και χρόνια, από άσχετους και ειδήμονες, από ειδικούς έως πρόχειρους αναλυτές της στιγμής ή περιστασιακούς λόγω της υπερβάλλουσας ανάγκης. Δεν έχει ωστόσο καμιά σημασία, ως φαίνεται, ούτε το ποιόν των πλείστων όσων «οικονομολόγων» γεννήθηκαν από τη μεταπολιτευτική κρίση ούτε, πολύ περισσότερο, αυτό του περιεχομένου των λόγων τους. Και τούτο διότι η κρίση, ως και κάθε συναφές ιστορικό μέγεθος, απλά μας ξεπερνάει όλους κατά πάρα πολύ.
Σε μια τέτοια συζήτηση βρέθηκα αυτές τις μέρες εξ ανάγκης και, ως εικός, ουχί εξ επιθυμίας. Οικονομολόγος δεν είμαι, αλλά και οι προβληματισμοί και τα ερωτήματα που έθεσα έμειναν αναπάντητα, ακόμη και από τους πλέον εκεί διακηρύσσοντες τη σχετοσύνη τους επί του θέματος. Θα αναφέρω ενδεικτικά μια παλαιότερη απλή μαθηματική και άκρως λογική προσωπική προσέγγιση πάνω στα σχετικά ζητήματα, πριν προχωρήσω στις σκέψεις επί των σημερινών οικονομικών πραγμάτων. Στις μέρες λοιπόν του χρηματιστηριακού μεσσιανισμού, τον οποίο εισήγαγε με απόλυτα εγκληματική – τουτέστιν διαβολική – πρόθεση και μαεστρία η εκλεγμένη εγχώρια πολιτική ηγεσία – ίσως καθ’ υπαγόρευσιν και σε συνεργασία με ξένα κέντρα, αυτό όμως μένει να το αποδείξει η ιστορία των μεταγενέστερων – την ώρα μάλιστα που οι προσδοκίες και τα ουτοπικά οράματα της άπληστης μάζας είχαν φτάσει στο απόγειό τους, η εμή ελαχιστότητα προέβη στην ακόλουθη απλούστατη συλλογιστική: είναι δυνατόν να κερδίζουν όλοι και να μην χάνει κανείς; Και αν κερδίζουν, από ποιον (χαμένο ή χορηγό έστω) εισπράττουν τούτο το ευτυχές και επιδιωκόμενο ανά τους αιώνες  και από όλους ζητούμενο; Το τραγικό και παταγώδες σπάσιμο της χρηματιστηριακής εκείνης φούσκας επικύρωσε απλά την πραγματικότητα της εικονικής – φανταστικής – δαιμονικής οικονομίας που ζούμε.
Ας πάμε στο σήμερα. Τα κράτη χρωστάνε, διότι δανείζονται. Αρχίζουν λοιπόν και πάλι ερωτήματα νηπιακού ίσως χαρακτήρα, όχι όμως και ανούσια ή επουσιώδη: από ποιον ή ποιους δανείζονται; Κατά δεύτερον, οι δανειστές αυτοί, εφόσον είναι φυσικά πρόσωπα, ένα ή περισσότερα, πώς κατόρθωσαν να γίνουν, ατομικά ή έστω και σε σύμπραξη, τόσο ισχυροί, ώστε να δανείζουν ένα ή περισσότερα ολόκληρα κράτη; Δεν έκανα, εξ όσων θυμάμαι, περισσότερες ερωτήσεις στους προχθεσινούς συνδαιτυμόνες. Οι απαντήσεις που έλαβα, αναμενόμενα αόριστες, άστοχες, νεφελώδεις, ανακριβείς και εξάπαντος ανεπαρκείς. Η δική μου τοποθέτηση ομόλογη με εκείνην που θεωρώ ότι υφίσταται και στην αμέσως προαναφερθείσα περίπτωση του ελληνικού χρηματιστηριακού κραχ: το λογιστικό χρήμα, το πάντη εικονικό, καθαρά μεν ανύπαρκτο, υπάρχον δε μέσα στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές οικονομικών τραστ, υπερκρατικών ομώνυμων οίκων και τραπεζικών επιχειρήσεων, καθιστάμενο (φονικό) όπλο στα χέρια των εκάστοτε ισχυρών και κρατούντων της γης.
Οι στοιχειώδεις ερωτήσεις που έθεσα προηγουμένως ίσως είναι αστείες για έναν τελειόφοιτο ή και απλό φοιτητή ενός οικονομικού πανεπιστημίου. Ωστόσο γιατί δεν απαντιούνται ποτέ, αν είναι τόσο απλές και αυτονόητες; Και δεν είναι μόνον αυτές. Μια απλή περιήγηση στο διαδίκτυο μπορεί να συλλέξει πληθώρα σχετικών (ρητορικών εν τέλει) ερωτημάτων, τα οποία συνηγορούν σε ένα ενιαίο συμπέρασμα, στο οποίο φαίνεται να οδηγούμαστε αναπόδραστα μέσα από την παρατήρηση των διαχρονικώς τεκταινομένων: σε έναν αποφατισμό του κακού. Η ανυπόστατη οικονομική ισχύς ενίων – ολίγων ή ελαχίστων σε συγκριτική πάντοτε παγκόσμια κλίμακα – σε συνδυασμό με τα συμφέροντα και τη στρατιωτική – κρατική δύναμη, είναι η ερμηνευτική δικλείδα με την οποία, ίσως και εξάπαντος αμυδρώς, θα μπορούσε κάποιος να αρχίσει να ξετυλίγει το κουβάρι της προκείμενης δαιμονικής Αριάδνης.  
Οι απλοί συλλογισμοί, ως οι ημέτεροι εν προκειμένω, οδηγούν συνήθως στην επίλυση και των πλέον σύνθετων προβλημάτων και, όπως θα φανεί, είναι πράγματα κοινωνούμενα από πολύ κόσμο, οπότε μάλλον δεν πρόκειται για περίπτωση εξατομικευμένων προσεγγίσεων ή μεμονωμένων εξηγητικών ιδιορρυθμιών. Θα αναφέρω ενδεικτικά ένα δυο παραδειγματάκια από τυχαία αλίευσή τους στο internet: «ερώτηση 1: πώς γίνεται και ενώ το Λουξεμβούργο, η Αγγλία, η Ελβετία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Δανία και η Αυστρία έχουν μεγαλύτερο ποσοστό χρέους από εμάς, αυτοί να μην χρειάζονται σώσιμο, αλλά αντίθετα έρχονται να σώσουν εμάς; Ερώτηση 2: πώς γίνεται το Αφγανιστάν με περίπου μισόν αιώνα συνεχείς πολέμους να έχει μόνο 23% του ΑΕΠ του χρέος, την στιγμή που ξέρουμε ότι ένας πόλεμος μερικών ημερών μπορεί να "ξετινάξει" μία χώρα; Ερώτηση 3: πώς γίνεται να χρωστάνε 29% το Κουβέιτ, 54% το Μπαχρέιν και τα Αραβικά εμιράτα 56% τη στιγμή που είναι παγκόσμιοι προμηθευτές πετρελαίου; […] Ερώτηση 5: πώς γίνεται η Νορβηγία με 143% χρέος να μην έχει πρόβλημα και να μην χρειάζεται σώσιμο ή περικοπές;  Ερώτηση 6: γιατί οι παγκόσμιοι δανειστές δεν ανησυχούν μήπως χάσουν τα 13, 5 τρις που χρωστάνε οι ΗΠΑ, τα 2 τρις που χρωστάει το Λουξεμβούργο, τα 9 τρις που χρωστάει η Αγγλία (κλπ, κλπ) αλλά ανησυχούν για τα 500 δις που χρωστάμε εμείς;  Ερώτηση 7: πώς γίνεται και ολόκληρος ο πληθυσμός της γης χρωστάει το 98% των χρημάτων του; Ερώτηση 8: ποιοι έχουν τόσα πολλά ώστε να «αντέχουν» να δανείσουν τόσο πολύ χρήμα; Ερώτηση 9: πού τα βρήκαν τόσα χρήματα; Ερώτηση 10: γιατί τα χρήματά τους δεν συμμετέχουν στο ΑΕΠ της χώρας τους»;[1]
Η πλεονάζουσα απορία της ανθρωπότητας έναντι του υπερβατικού κακού θα επιτείνεται – δυστυχώς αναπάντητη μέσα στην ανημπόρια του φορέα της - ολοένα και περισσότερο με την πάροδο των ετών. Η έλευση των εσχάτων, άλλωστε, θα έχει κατά την ιωάννεια προφητεία και οικονομικό χαρακτήρα (Αποκ. 13:16-17). Σε κάθε περίπτωση, η μεταφυσική και ο αποφατισμός είναι η βάση στην οποία φαίνεται ότι πρέπει να εξηγούμε όχι μόνο τα θεία, επουράνια και πνευματικά, αλλά και αυτά τα απλά, τα καθημερινά, τα ανθρώπινα. Η μεταφυσική τούτη, ωστόσο, διάσταση δεν έχει την έννοια της αδυναμίας εντοπισμού και περιγραφής των γενετικών και αιτιακών καταβολών της πολύμορφης κακότητος. Ο προσδιορισμός τους μπορεί βέβαια να μην είναι ακριβής ή εύκολος, αλλά είναι οπωσδήποτε εφικτός  και ορατός στην τραχύτητα, στην επιθετικότητα και στα επώδυνα αποτελέσματα του φαινομένου. Για την ορθόδοξη παράδοση είναι δεδομένος παρά την ασαφή και αδιόρατη προσέγγιση των κινήτρων και της αβυσσαλέας εκπόρευσης του κακού μέσα από τα βάθη των προαιρέσεων των κτιστών έλλογων όντων. Πρόκειται, για να το πούμε πιο απλά και ξάστερα, για το μυστήριο της ανομίας (Β’ Θεσ. 2:7), του οποίου φορείς είναι ο Εωσφόρος, οι δαίμονες και οι συνεργάτες τους άνθρωποι.
Ενδεχομένως για κάποιους τα παραπάνω ανήκουν στον χώρο της γραώδους μυθολογίας και της συνωμοσιολογίας, οπότε θα τα αντιπαρέλθουν με σχετική άνεση ή θυμηδία. Τα πράγματα όμως τούτα δεν είναι τόσο φαντασιώδη ή ανυπόστατα, όχι διότι τα δεχόμαστε σαν δόγμα απορρέον μέσα από την Γραφή, αλλά επειδή τα βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας, εκτός και αν είμαστε τυφλοί, γεγονός που ισχύει απόντος του Αγίου Πνεύματος (Ματθ. 15:14). Μιλήσαμε προηγουμένως για χάρτινη οικονομία. Μέσα από τις ψεύτικες επιταγές και μετοχές του συστήματος τούτου, του όντως φανταστικού και ανύπαρκτου, οι «άρχοντες» του κόσμου τούτου (Ιω. 12:31) μετέχουν στη διακυβέρνηση των λαών και στην πολυεπίπεδη εξόντωση της ανθρωπότητας με απώτατο στόχο τον αιώνιο συγκολασμό τους (Ματθ. 25:41).
Μια και μιλήσαμε για εικονική και φαντασιακή οικονομία  - η φαντασία κατά τους Πατέρες είναι το γήπεδο του διαβόλου – δεν μπορούμε παρά να τη βλέπουμε διαρκώς και διαχρονικά να «υλοποιείται» τοιουτοτρόπως μέσα σε συγκεκριμένες καταστάσεις και ιστορικά δεδομένα. Θα αναφέρω σχετικώς μονάχα ένα παράδειγμα: ο πλούτος ενός κράτους σήμερα μεταφράζεται σε απόθεμα χρυσού. Ερωτώ εύλογα: ποιος ορίζει την αξία του χρυσού και την αντίστοιχη ισοτιμία; Αν αυτό το μεταφέρουμε σε συνθήκες πραγματικής οικονομίας, θα το καταλαβαίναμε στην περίπτωση ενός παγκόσμιου λιμού ή ενός πυρηνικού πολέμου: όταν δηλαδή δεν θα υπάρχει δυνατότητα σίτισης και φυσικής επιβίωσης, τότε θα φάμε χρυσό ή άλλα πολύτιμα μέταλλα και λίθους για να ζήσουμε; Ανάλογη αντιστοίχως είναι και η αποθεματική ισχύς των Τραπεζών και απάντων των οικονομικών κολοσσών και οργανισμών. Αέρας κοπανιστός δηλαδή. Μια σύμβαση αόριστη, αόρατη και μυστηριώδης, η οποία ερείδεται στον φόβο, στην αδυναμία και στην άγνοια των μαζών.
Στα αμέσως παραπάνω, βέβαια, πρέπει να προσθέσουμε την εμπλοκή της κρατικής βίας και ισχύος. Επί παραδείγματι και πάλι, ποιος θα τολμούσε να ελέγξει τις ΗΠΑ για την ανεξέλεγκτη και παράνομη κοπή χαρτονομίσματος, το οποίο δεν έχει πουθενά αληθινό αντίκρισμα; Για να επανέλθουμε, όμως, στη φιλοσοφία της ιστορικής οικονομίας της ανθρωπότητας, δεν μπορούμε παρά να καταλήξουμε σχεδόν αναπόφευκτα στο εξής συμπέρασμα: στη σχετικότητα των εν λόγω συμβάσεων, οι οποίες έχουν ελάχιστη σύνδεση με τα ρεαλιστικά δεδομένα των αναγκών της άμεσης επιβίωσης και με εκείνα των πρώτων υλών, των ενεργειακών αποθεμάτων και της ανθρώπινης εργασίας. Η διάσταση αξίας και τιμής ενός προϊόντος, εξ ορισμού σχετική και συμβατική, οδήγησε ντετερμινιστικά την ανθρωπότητα σε ομόλογους ποικιλώνυμους διχασμούς και πολυεπίπεδες διαιρέσεις και - σε αγαστή σύζευξη με τη στρατιωτική βία και την πολεμική αντιπαράθεση των λαών - στην πλήρη καθυπόταξή της σε δαιμονικούς νόες, χείρες και σχέδια. Κατά τη γνώμη του γράφοντος, μέχρι την πρωτοϊστορική περίοδο της ανταλλακτικής οικονομίας (τότε δηλαδή που έδινες ένα βόδι για να πάρεις τρία τσουβάλια σιτάρι) υπήρχε μια λογική και μια δικαιοσύνη στην οικονομία. Με την εφεύρεση, όμως, και την είσοδο του νομίσματος στις συναλλαγματικές διαδικασίες, κυριολεκτικά χάθηκε η μπάλα, ή μάλλον πιότερο ακριβολογώντας πέρασε στο γήπεδο του διαβόλου και των υφισταμένων του.
Οι ενστάσεις περί εικονικής οικονομίας και δαιμονικής χειραγώγησής της εξάπαντος για πολλούς δεν θα μπορούν να πάψουν υφιστάμενες. Εκείνο όμως που συνηγορεί μάλλον στις δικές μας ερμηνείες – μάλλον σε αυτές της χριστιανικής Γραφής και Παράδοσης – είναι η ίδια η δυσειδής πραγματικότητα. Ίσως να μην ισχύει τίποτε από όσα εν προκειμένω αρθρώνουμε, αλλά σίγουρα γύρω μας άνθρωποι καθημερινά ωθούνται στην κατάθλιψη, στην απόγνωση και στην αυτοκτονία, για να μιλήσουμε λίγο και για τα πρόσφατα τα δικά μας. Οι τραγωδίες, επίσης, των πολέμων σε διαχρονικό και παγκόσμιο επίπεδο, σχεδόν πάντοτε και προπαντός οικονομικού χαρακτήρος, αφήνουν πίσω τους εκατόμβες θυμάτων αθώων παιδιών και απορούντων για τον απύθμενο παραλογισμό τους ενηλίκων. Και αυτά είναι γεγονότα, τα οποία φαίνεται δυστυχέστατα να εκπηγάζουν μέσα από τους ως άνω ανυπόστατους συσχετισμούς και τους σχιζοφρενικούς ψυχισμούς ανθρώπων και δαιμόνων.
Πριν από δυο χιλιάδες χρόνια ο ίδιος ο αρχιαποστάτης (πτωχός εξάπαντος και αδύναμος στην κτιστότητα, στην άγνοια, στην έπαρση και στην ανυπόστατη αυθάδειά του) ζοφερός άγγελος σήκωσε τον Θεό του – αγνοώντας πως βαστάει στα χέρια του τον ίδιο του τον Δημιουργό, ο οποίος τον διακρατεί αδιαλείπτως στο είναι· ω της αφράστου ανοχής και μακροθυμίας σου, Κύριε! – και του έδειξε τα βασίλεια της γης (Λουκ. 4:5-8). Το περιστατικό τούτο ερμηνεύει σχετικά όλα τα προηγηθέντα και τη σύνολη ανθρώπινη ιστορία με άκρως περιεκτικό τρόπο, αποδεικνύοντας περίτρανα του λόγου της Εκκλησίας το αληθές, το οποίο δυστυχώς βλέπουμε να επαληθεύεται εν τοις πράγμασι με τρόπους αιμάτινους και οδυνηρούς. Εκείνο, ωστόσο, που δεν πρέπει να μας διαφεύγει ποτέ είναι ότι πίσω από όλα κρύβεται η απερινόητη πρόνοια του Τριαδικού Θεού, ο οποίος αφήνει (παραχωρεί οικονομικώς στη θεολογική γλώσσα) άκοντα τον δράκοντα να «πειράζει» την ανθρωπότητα και να ετοιμάζει έτσι τους «αξίους» της αγάπης Του για την είσοδό τους στην εσχατολογική Βασιλεία Του.
Μια μικρή παρένθεση αναφορικά με τα δικά μας και πάλι. Πολλοί ρωτούν εναγωνίως για το τέλος της κρίσης με τη συνειδητή και υποσυνείδητη προσδοκία της εύρεσης διεξόδου και της αναζήτησης ελπίδας ή έστω ενός παραμυθητικού λόγου. Η απάντηση είναι, κατά τη γνώμη μου και αυτήν τη φορά, πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να εξέλθουμε άμεσα από αυτήν. Και τούτο απλούστατα διότι δεν θα έχουμε αφομοιώσει το παιδαγωγικό μήνυμα που μέσα από τα δεινά που επέτρεψε να μας συμβούν – δικαίως για τις αμαρτίες μας οπωσδήποτε – θέλει να μας στείλει ο Κύριος και τοιουτοτρόπως να μας καθάρει από τα πνευματικά αρρωστήματα στα οποία περιέπεσε ένας ολόκληρος ορθόδοξος λαός και τα οποία θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε σε δυο λέξεις: άκρατος υλισμός και πολύμορφη ειδωλολατρία. Οι ιατρικές επεμβάσεις και θεραπείες, άλλωστε, ειδικά στις δύσκολες έως ανίατες ασθένειες, πέρα από κόπο και πόνο, είθισται να χρειάζονται και αρκετό χρόνο.
Ο άνθρωπος μικρός, αδύναμος και απροστάτευτος στο παγκόσμιο, «παντοδύναμο και ανίκητο» περιεκτικό κακό, ορφανός μέσα στην προελαύνουσα αθεΐα του και (αυτο)εγκαταλελειμμένος στην υλιστική ή αγνωστικιστική πίστη του στην τυχαιότητα, έφτασε στο ταβάνι της απελπισίας, στο τέλος της νοηματοδότησης, την οποία χορηγεί μονάχα ο Χριστός. Αυτός και μόνον Αυτός μπορεί να συντρίψει τα σκοτεινά και επίβουλα ανθρωποκτόνα παγιδεύματα του διαβόλου και των δαιμονοκρατούμενων «ισχυρών» της γης και θα το πράξει ολοκληρωτικά και τελεσίδικα στην οσονούπω ερχόμενη Βασιλεία του. Η προσδοκία των εθνών (Γεν. 49:10), ο μοναδικός μας λυτρωτής στο οντολογικό, στο οικονομικό και στο κάθε υπαρκτό χάος που μας απειλεί, είναι ο Χριστός και Θεός μας. Πόσα άλλα ραπίσματα και τραγωδίες θέλει άραγε να δοκιμάσει ακόμη η ανθρωπότητα, πριν το συνειδητοποιήσει και στραφεί στη μοναδική της σωτήρια, συμφέρουσα και πραγματική ελπίδα από τα φαντασιώδη φονικά παίγνια και σχεδιάσματα των φορέων τού παρυπόστατου (κατά τους αγίους Πατέρες πάντοτε) κακού;

Κ.Ν.
10/2/2014


[1] http://enomenoiblogers.blogspot.com/2011/04/blog-post_17.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...