Ὁ
ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, Ἀρχιεπίσκοπος Θεσ/κης, ὁ κήρυξ τῆς
ἀκτίστου Θείας
Χάριτος καί θεατής τοῦ ἀκτίστου Φωτός, σέ ὁμιλία του στήν
σημερινή Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, τονίζει ὅτι ἄλλο
πράγμα εἶναι «ἡ
πίστις εἰς
τόν Θεόν»
καί ἄλλο «ἡ
πίστις τῷ
Θεῷ»˙ ἄλλο πράγμα εἶναι τό νά λέμε «πιστεύω εἰς τόν Θεόν» καί ἄλλο
τό νά λέμε «πιστεύω τῷ Θεῷ». Ποιά ἄραγε εἶναι ἡ διαφορά μεταξύ τοῦ «πιστεύω
εἰς τόν Θεόν» καί τοῦ «πιστεύω
τῷ Θεῷ»; Ὁ ἅγιος
Γρηγόριος
ἀναφέρει ὅτι τό «πιστεύω εἰς τόν Θεόν» σημαίνει τό «ὀρθῶς φρονεῖν περί τοῦ Θεοῦ», δηλ. τό νά ἔχει κανείς ὀρθή πίστη γιά τόν Ἅγιο Τριαδικό Θεό. Ὅπως ὁμολογοῦμε στό Σύμβολο τῆς Πίστεως : «Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν…». Καί τό «πιστεύω τῷ Θεῷ» τί νόημα ἔχει, τί σημαίνει; Τό «πιστεύω τῷ Θεῷ» σημαίνει ὅτι ἔχω
ἐμπιστοσύνη στόν
Θεό, ἐμπιστεύομαι τόν
Θεό, Τόν θεωρῶ ἀξιόπιστο πρόσωπο. Σημαίνει ὅτι θεωροῦμε πώς αὐτά, πού λέει ὁ Τρισυπόστατος Θεός μας, δηλ. οἱ ἐπαγγελίες,
οἱ ὑποσχέσεις, οἱ ἐντολές,
πού δίνει, εἶναι ἀξιόπιστες καί πρέπει νά ἔχουμε ἐμπιστοσύνη σ’Αὐτόν. Καί ὑπογραμμίζει
ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ὅτι οἱ
δύο αὐτές ἔννοιες θά πρέπει νά συνυπάρχουν.
Πρέπει καί νά πιστεύουμε εἰς
τόν Θεόν, δηλ. νά ἔχουμε εὐσεβῆ πίστη, καί νά πιστεύουμε τῷ Θεῷ, δηλ. νά ἔχουμε
ἐμπιστοσύνη στόν
Θεό καί νά τηροῦμε τίς ἐντολές Του.
Οἱ
δύο προαναφερθεῖσες ἀρετές, δηλ. ἡ εὐσεβής πίστη καί ἡ
ἐμπιστοσύνη στόν
Τρισάγιο Θεό, κοσμοῦσαν κατ’ἐξοχήν τούς ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες, οἱ ὁποῖοι πολέμησαν ἐναντίον τῆς αἱρέσεως τῆς
εἰκονομαχίας. Ἡ εἰκονομαχία, ἡ
ὁποία κυριάρχησε
στή Ρωμαϊκή Αὐτοκρατορία
περισσότερο ἀπό ἕνα αἰῶνα, φάνηκε πρός στιγμήν ὅτι θά κατέλυε τήν ἀλήθεια. Ὅλα εἶχαν σιγήσει καί σκοτινιάσει. Καί
νόμιζε κανείς ὅτι πάντοτε θά
νικᾶ τό ψεύδος. Ὅμως, ὁ Θεός, διά τῶν εἰκονοφίλων ἁγίων
Του, ὅπως τόν ἅγιο Γερμανό Πατριάρχη Κων/λεως,
τόν ὅσιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, τόν ὅσιο Θεόδωρο τόν Στουδίτη, τήν αὐτοκράτειρα Θεοδώρα κ.ἄ., ἔδωσε
διέξοδο, μετά ἀπό μακρά περίοδο κατισχύσεως τοῦ ψεῦδους, τό ὁποῖο ἐκδιώχθηκε μέ τήν Ζ΄ Ἁγία καί Οἰκουμενική
Σύνοδο καί τήν ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων. Σήμερα τονίζεται ἐμφαντικά καί θριαμβευτικά ὅτι «οὐ
καυχεῖ πλέον αἵρεσις», δηλ. δέν καυχᾶται πλέον ἡ αἵρεση. Τό νέφος πέρασε. Φάνηκε καί ἔλαμψε ἡ ἀλήθεια.
Δέν εἶναι δυνατόν τό
ψεῦδος νά
κατισχύσει τῆς ἀληθείας. Γι’αὐτό καί σήμερα ἑορτάζουμε ὅλοι μας οἱ Ὀρθόδοξοι
Χριστιανοί τήν ἑορτή τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως, τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, τόν θρίαμβο τῆς Ὀρθοδοξίας ἐναντίον
τῆς αἱρέσεως τῆς εἰκονομαχίας καί τῶν
αἱρετικῶν εἰκονομάχων.
ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΕ Ρ Α Φ Ε Ι Μ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου