Σάββατο 11 Απριλίου 2020

Διανομή κατ' οίκον. Άγιο φως και συγγράμματα


Του Μανόλη Καψή
Η απόφαση χαιρετίστηκε πανηγυρικά από τον αρμόδιο υφυπουργό, που ενθουσιασμένος για την προσήλωσή μας στο παρελθόν, δήλωσε ότι τα φώτα της μάθησης θα φθάσουν με κούριερ στο σπίτι κάθε φοιτητή: "Διανέμουμε κατ' οίκον τα συγγράμματα στους φοιτητές μας, στηρίζουμε ακόμα περισσότερο την τριτοβάθμια εκπαίδευση", ήταν η δήλωσή του.
Αντιθέτως, η πρωτοβουλία του πεφωτισμένου Δημάρχου Ελληνικού – Αργυρούπολης Γιάννη Κωνσταντάτου να μοιράσει "το φως το αληθινό”, το Άγιο Φως, με συνεργεία του Δήμου, πόρτα πόρτα στους πιστούς Δημότες, αντιμετωπίστηκε με αυστηρότητα. Ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς, αποφάνθηκε ότι έρχεται σε αντίθεση με τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων και το πλάνο πρόληψης κατά του κορονοϊού.
Γιατί, άραγε; Να υποθέσουμε ότι οι εργαζόμενοι στις εταιρείες κούριερ είναι λιγότερο επιρρεπείς σε επαφές με φορείς του κορονοϊού, απ' ό,τι οι εργαζόμενοι στον Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης; Μήπως, όπως υποψιάζεται ο ιδρυτής της Ελληνικής Λύσης κ. Βελόπουλος -στα διαλείμματα από την παρασκευή μαγικών φίλτρων εναντίον του φονικού ιού-, υπάρχει σχέδιο προσβολής της ορθόδοξης πίστης, αποχριστιανισμού της ελληνικής κοινωνίας και εφαρμόζουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά; Και εν πάση περιπτώσει, τι αξία έχει η μάθηση χωρίς αληθινή χριστιανική πίστη; Σοβαρά ερωτήματα που απαιτούν απαντήσεις.
Εκ πρώτης όψεως, πάντως, η ιστορία της διανομής κατ' οίκον πανεπιστημιακών συγγραμμάτων ακούγεται και φαίνεται ένας απόλυτος παραλογισμός. Όταν ακόμα και μαθητές του δημοτικού και του γυμνασίου καλύπτουν την ύλη του σχολείου μέσω παραδόσεων που γίνονται εξ αποστάσεως, είναι δυνατόν να μιλούμε για διανομή κατ' οίκον των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων; Αλήθεια, πόσοι καθηγητές των πανεπιστημίων συνεχίζουν τις παραδόσεις των μαθημάτων τους ηλεκτρονικά; Δεν έχω ακούσει να γίνεται λόγος. Ελπίζω ο λόγος να μην είναι ότι και αυτοί, όπως και ορισμένοι συνδικαλιστές καθηγητές της Μέσης Εκπαίδευσης, δεν έχουν εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, ή δεν προβλέπει η σύμβασή τους τέτοιου είδους μαθήματα.
Αναζητώντας την ερμηνεία, συνάδελφοί μου εξήγησαν ότι ο λόγος για το delivery της πανεπιστημιακής γνώσης είναι το copyright των εκδοτικών οίκων. Τα περίφημα συγγράμματα έχουν δικαιώματα και δεν μπορούν να αναρτηθούν στο διαδίκτυο, αφού δεν το επιτρέπουν οι εκδοτικοί οίκοι. Έτσι, διά της πλαγίας αποκαλύπτεται ο λόγος ύπαρξης των συγγραμμάτων. Για να κερδίζουν χρήματα οι συγγραφείς καθηγητές και οι εκδοτικοί οίκοι. Στο όνομα μιας δήθεν αριστερίζουσας ισότητας των φοιτητών, υπονομεύουμε την πανεπιστημιακή εκπαίδευση της σπουδάζουσας νεολαίας, και τον λογαριασμό τον πληρώνουν φυσικά οι φορολογούμενοι.
Στην εποχή μου, στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα βιβλία του πανεπιστημίου μπορούσε κανείς να τα βρει στο βιβλιοπωλείο, αν διέθετε τα χρήματα, ή διαφορετικά -όπως έκανε η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών- στη βιβλιοθήκη. Υποθέτω, έκτοτε έχουν αλλάξει πολλά. Η περισσότερη πληροφορία θα βρίσκεται δωρεάν στο διαδίκτυο. Στην Ελλάδα, η πανεπιστημιακή γνώση γίνεται μέσω των συγγραμμάτων και τώρα διατίθεται με delivery.
Ξαναγυρίζουμε έτσι στον "προπατορικό παραλογισμό” των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων. Την ώρα που ακόμα και οι μαθητές του δημοτικού διδάσκονται ηλεκτρονικά την ύλη του σχολείου, στο πανεπιστήμιο τα συγγράμματα πάνε στους φοιτητές με κούριερ. Μήπως ήρθε η ώρα να σοβαρευτεί και το ελληνικό πανεπιστήμιο; 

 capital.gr

Να προσεύχονται στο σπίτι προτρέπει τους πιστούς η ΔΙΣ



10.4.2020     Ρεπορτάζ για το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας: Μάκης Αδαμόπουλος

Να παραμείνουν και να προσεύχονται στο σπίτι καλεί τους πιστούς με μήνυμά της η Διαρκής Ιερά Σύνοδος διευκρινίζοντας τους λόγους που έλαβαν τις αποφάσεις αυτές τις ημέρες.

Συγκεκριμένα, η ΔΙΣ αναφέρει πως «μέ πλήρη συναίσθηση τῆς εὐθύνης μας ἔναντι τοῦ ποιμνίου, πού ὁ Κύριος Ἰησοῦς μᾶς ἐμπιστεύθηκε, καί μέ συνείδηση ἀγαθή ὅτι πράξαμε στό ἀκέραιο τό καθῆκον μας, μέ λόγο ἀληθείας καί παρρησία καταθέτουμε στήν ἀγάπη σας, ὅτι οἱ ἀφορῶσες στήν πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ Συνοδικές ἀποφάσεις ἦταν ἀποτέλεσμα ἐκτενοῦς προσευχῆς καί αἱματηρῆς ἀγωνίας. Σέ καμία περίπτωση δέν ἀποφασίσαμε γρήγορα, ἀβασάνιστα, ἐπιπόλαια, καί φυσικά καμία ἀπό τίς ἀποφάσεις δέν καταστρατήγησε τό δόγμα καί τό ἦθος τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὅπως ἐπισημάνθηκε, οἱ ἀποφάσεις μας αὐτές ἐκφράζουν τό κενωτικό ἦθος τῆς Ἐκκλησίας μας, τό ὁποῖο μᾶς προσέφερε ὡς πρότυπο ζωῆς καί ἤθους ὁ ἴδιος ὁ Χριστός μας, ὁ Ὁποῖος ἀπό τήν ἀγάπη Του γιά τόν ἄνθρωπο «ἐκένωσε τόν ἑαυτό του καί τό μεγαλεῖο τῆς Θεότητός του καί ἔγινε ἄνθρωπος... ὑπακούοντας μέχρι θανάτου καί, μάλιστα, θανάτου σταυρικοῦ» (Φιλ. 2, 7-8). Αὐτό ἔπραξε καί ἡ Ἐκκλησία μας. Ἐνώπιον τῆς ἀγωνίας τοῦ ἀνθρώπου νά διατηρήσει τό ὕψιστο ἐπί γῆς ἀγαθό τῆς ζωῆς καί τῆς ὑγείας, ταπεινώθηκε καί συμπορεύθηκε μέ τόν πόνο καί τήν ἀγωνία τοῦ ἀνθρώπου. Δέν παρέμεινε ἀδιάφορη μπροστά σέ αὐτόν τόν φόβο. Ἀντιθέτως τόν κατενόησε, τόν προσέλαβε καί τόν ἀνέθεσε στόν Χριστό γιά νά τόν θεραπεύσει. Μία Ἐκκλησία πού δέν κατανοεῖ τόν ἄνθρωπο, τίς ἀνάγκες καί τίς ἀγωνίες του, καί δέν τίς προσλαμβάνει γιά νά τίς θεραπεύσει, δέν εἶναι μητέρα, ἀλλά μητριά».

Επισημαίνεται, επίσης, ότι «σέ αὐτή τήν συνάφεια μπορεῖ νά κατανοηθεῖ ἡ ἀπόφασή μας γιά προσωρινή ἀποχή ἀπό τίς λατρευτικές μας Συνάξεις. Σᾶς ὁμολογοῦμε, ὅτι ἡ ἀπόφαση αὐτή ἦταν κάτι πού μᾶς πόνεσε δυνατά καί φυσικά συνεχίζει νά μᾶς πονᾶ. Αἷμα στάζει ἡ καρδιά μας, καθώς βλέπουμε τούς Ἱερούς Ναούς μας κλειστούς καί ἄδειους ἀπό τό λογικό ποίμνιο τῆς Ἐκκλησίας. Ὅμως τοῦτο ἔγινε ἀπό ἀγάπη πρός τούς συνανθρώπους μας καί ἀπό σεβασμό πρός τό πολύτιμο ἀγαθό τῆς ὑγείας καί τῆς διατήρησης τῆς ζωῆς».

«Παρακαλοῦμε ὅλους∙ συνεχίστε νά προσεύχεσθε ἐνθέρμως∙ περικυκλῶστε τόν θρόνο τοῦ Θεοῦ μέ τίς ἱκεσίες σας καί παραμείνετε στό σπίτι προσευχόμενοι. Διατρανῶστε, καί δι᾿ αὐτοῦ τοῦ τρόπου, ὅτι: «μένω στό σπίτι γιατί ἀγαπῶ τόν Θεό, τόν συνάνθρωπο καί τόν ἑαυτό μου. Μένω στό σπίτι, ὄχι μόνος ἀλλά μέ τόν Θεό, τήν Θεοτόκο, τούς Ἁγίους καί ὅλους αὐτούς πού ἀγαπῶ καί μ’ ἀγαποῦν, συμμετέχοντας μέ τήν ψυχή μου στίς Ἀκολουθίες τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος. Μένω στό σπίτι καί εἶμαι βέβαιος ὅτι θά δεχθῶ τήν Χάρη τῶν Θείων Λειτουργιῶν πού θά ἱερουργηθοῦν αὐτές τίς Ἅγιες ἡμέρες, καθώς γνωρίζω καί πιστεύω ὅτι ἡ Θεία Λειτουργία τελεῖται «ὑπέρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καί σωτηρίας» καί «ὑπέρ τῶν δι’ εὐλόγους αἰτίας ἀπολειφθέντων». Μένω στό σπίτι καί εἶμαι σίγουρος ὅτι ὁ Χριστός θά ἔλθει στό σπιτικό μου καί θά τό μεταμορφώσει σέ «οἶκο Θεοῦ». Μέσα σέ αὐτό τόν «οἶκο» θά κάνω Μεγάλη Ἑβδομάδα καί Πάσχα» καταλήγει στην ανακοίνωσή της η ΔΙΣ.

Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, κατά τήν συνεδρίαση Αὐτῆς τήν 1η Ἀπριλίου 2020, ἀπεφάσισε νά ἀπευθυνθεῖ πρός ἐσᾶς, τό ἐκλεκτό λογικό ποίμνιο τοῦ Χριστοῦ, μέ πολλή ἀγάπη ἀλλά καί μέ ἀμέτρητο πόνο, γιά τήν προκληθεῖσα πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ καί τά θλιβερά ἀποτελέσματά της.
Ἀπευθυνόμαστε πρός ἐσᾶς γιά νά σᾶς δώσουμε καί δι᾿ αὐτοῦ τοῦ τρόπου τήν πατρική μας εὐλογία, ἀλλά καί γιά νά σᾶς ἐνημερώσουμε ὑπεύθυνα γιά τίς ἀποφάσεις πού ἐλάβαμε αὐτές τίς ἡμέρες.
Ἄν καί οἱ ἀποφάσεις μας αὐτές δέχθηκαν καί δέχονται μεγάλη πολεμική ἀπό ὁρισμένους, ἐλαχίστους ἀδελφούς Χριστιανούς, οἱ ὁποῖοι, εἴτε ἀπό ἄγνοια, εἴτε ἀπό κακή πληροφόρηση ἤ παρεξήγηση, χρησιμοποίησαν τόν προσφιλῆ καί εὔκολο τρόπο τῆς συκοφαντίας, τῆς μυθοπλασίας καί τῶν ὕβρεων, σκανδαλίζοντας τοιουτοτρόπως τόν λαό τοῦ Θεοῦ, ἐμεῖς, ὡς πνευματικοί πατέρες καί αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων, τούς ἐπισημαίνουμε ὅτι μέ τήν στάση τους αὐτή διασποῦν τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας καί σκανδαλίζουν ἀδελφούς. Ὑπενθυμίζουμε δέ ὅτι ὁ λόγος τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Ἁγίων Πατέρων γιά τόν σκανδαλισμό καί τήν πρόκληση διάσπασης στήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι φοβερώτατος.
Μέ πλήρη συναίσθηση, λοιπόν, τῆς εὐθύνης μας ἔναντι τοῦ ποιμνίου, πού ὁ Κύριος Ἰησοῦς μᾶς ἐμπιστεύθηκε, καί μέ συνείδηση ἀγαθή ὅτι πράξαμε στό ἀκέραιο τό καθῆκον μας, μέ λόγο ἀληθείας καί παρρησία καταθέτουμε στήν ἀγάπη σας, ὅτι οἱ ἀφορῶσες στήν πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ Συνοδικές ἀποφάσεις ἦταν ἀποτέλεσμα ἐκτενοῦς προσευχῆς καί αἱματηρῆς ἀγωνίας. Σέ καμία περίπτωση δέν ἀποφασίσαμε γρήγορα, ἀβασάνιστα, ἐπιπόλαια, καί φυσικά καμία ἀπό τίς ἀποφάσεις δέν καταστρατήγησε τό δόγμα καί τό ἦθος τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὅπως ἐπισημάνθηκε, οἱ ἀποφάσεις μας αὐτές ἐκφράζουν τό κενωτικό ἦθος τῆς Ἐκκλησίας μας, τό ὁποῖο μᾶς προσέφερε ὡς πρότυπο ζωῆς καί ἤθους ὁ ἴδιος ὁ Χριστός μας, ὁ Ὁποῖος ἀπό τήν ἀγάπη Του γιά τόν ἄνθρωπο «ἐκένωσε τόν ἑαυτό του καί τό μεγαλεῖο τῆς Θεότητός του καί ἔγινε ἄνθρωπος... ὑπακούοντας μέχρι θανάτου καί, μάλιστα, θανάτου σταυρικοῦ» (Φιλ. 2, 7-8). Αὐτό ἔπραξε καί ἡ Ἐκκλησία μας. Ἐνώπιον τῆς ἀγωνίας τοῦ ἀνθρώπου νά διατηρήσει τό ὕψιστο ἐπί γῆς ἀγαθό τῆς ζωῆς καί τῆς ὑγείας, ταπεινώθηκε καί συμπορεύθηκε μέ τόν πόνο καί τήν ἀγωνία τοῦ ἀνθρώπου. Δέν παρέμεινε ἀδιάφορη μπροστά σέ αὐτόν τόν φόβο. Ἀντιθέτως τόν κατενόησε, τόν προσέλαβε καί τόν ἀνέθεσε στόν Χριστό γιά νά τόν θεραπεύσει. Μία Ἐκκλησία πού δέν κατανοεῖ τόν ἄνθρωπο, τίς ἀνάγκες καί τίς ἀγωνίες του, καί δέν τίς προσλαμβάνει γιά νά τίς θεραπεύσει, δέν εἶναι μητέρα, ἀλλά μητριά.
Σέ αὐτή τήν συνάφεια μπορεῖ νά κατανοηθεῖ ἡ ἀπόφασή μας γιά προσωρινή ἀποχή ἀπό τίς λατρευτικές μας Συνάξεις. Σᾶς ὁμολογοῦμε, ὅτι ἡ ἀπόφαση αὐτή ἦταν κάτι πού μᾶς πόνεσε δυνατά καί φυσικά συνεχίζει νά μᾶς πονᾶ. Αἷμα στάζει ἡ καρδιά μας, καθώς βλέπουμε τούς Ἱερούς Ναούς μας κλειστούς καί ἄδειους ἀπό τό λογικό ποίμνιο τῆς Ἐκκλησίας. Ὅμως τοῦτο ἔγινε ἀπό ἀγάπη πρός τούς συνανθρώπους μας καί ἀπό σεβασμό πρός τό πολύτιμο ἀγαθό τῆς ὑγείας καί τῆς διατήρησης τῆς ζωῆς. Οἱ εἰδικοί ἐπιστήμονες ἀπεφάνθησαν ὅτι ὁ ἰός διαδίδεται εὔκολα στίς συναθροίσεις. Ἡ εἰδική ἐπιστημονική ὁμάδα μᾶς προέτρεψε νά ἀπέχουμε ἀπό τίς λατρευτικές μας Συνάξεις μέχρι νά ξεπερασθεῖ ὁ πειρασμός. Ὁ κίνδυνος τῆς διασπορᾶς ἦταν καί εἶναι μεγάλος. Θά ἔμενε ἡ Ἐκκλησία στωικά ἀδιάφορη ἐνώπιον αὐτῆς τῆς παγκόσμιας ἀγωνίας; Ἀνθρώπινες ζωές χάνονται. Γι᾿ αὐτό καί συστοιχηθήκαμε μέ τήν εἰδική ἐπιστημονική ὁμάδα γιά τήν προσωρινή ἀναστολή τῶν λατρευτικῶν συναθροίσεων. Ταπεινωθήκαμε ἕως ἐσχάτων βλέποντας τούς Ναούς μας ἄνευ πιστῶν, καί μάλιστα αὐτές τίς ἅγιες ἡμέρες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος. Ὅμως εἴμαστε βέβαιοι ὅτι «ἐν τῇ ταπεινώσει ἡμῶν ἐμνήσθη ἡμῶν ὁ Κύριος» (Ψαλ. 135, 23).
Ἡ προσωρινή ἀναστολή τῶν λατρευτικῶν Συνάξεών μας δέν σημαίνει σέ καμία περίπτωση ὅτι ἀποδεχόμαστε τίς ἀπόψεις αὐτῶν πού ἰσχυρίζονται ὅτι ἡ μετάδοση τοῦ κορωνοϊοῦ πραγματοποιεῖται καί διά τοῦ Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Ἡ Θεία Εὐχαριστία ἀποτελεῖ γιά τούς πιστούς πηγή Ζωῆς καί «Φάρμακο Ἀθανασίας». Ὁ κοινωνῶν τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ λαμβάνει περισσή ζωή καί ὄχι θάνατο. Οὐδείς ἄλλωστε προσεβλήθη ἀπό ἀσθένεια ἐξαιτίας τῆς μετοχῆς του στό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Φυσικά, οἱ ἐκτός τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας ἀδυνατοῦν νά κατανοήσουν αὐτήν τήν πίστη μας, διότι στεροῦνται τῆς ἐμπειρίας τῆς Θείας Κοινωνίας καί ἔτσι βρίσκονται σέ ἀδυναμία νά πιστέψουν στό ζωογόνο Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Δέν μποροῦμε ὅμως νά κατανοήσουμε τόν ἀσεβῆ, προσβλητικό καί ὑβριστικό τρόπο μέ τόν ὁποῖον κάποιοι ἐξέφρασαν τίς ἀπόψεις τους γιά τήν Θεία Κοινωνία. Εἶναι, τό λιγώτερο, κακόηθες νά προσβάλλεις τό βιωματικό Εὐχαριστιακό Γεγονός τῆς Ἐκκλησίας, τό ὁποῖο γιά ἀναρίθμητους ἀνθρώπους ἀποτελεῖ κεντρικό σημεῖο ὄχι μόνο τῆς πίστεώς τους, ἀλλά καί τῆς ἴδιας τῆς ὑπάρξεώς τους.
Ὡς ποιμένες καί πνευματικοί πατέρες σας, αἰσθανόμαστε τήν θλίψη σας γιά τήν μή συμμετοχή σας στήν λατρευτική ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἀφουγκραζόμαστε τόν πόνο σας γιά τήν στέρηση τῆς Θείας Κοινωνίας. Σέ αὐτή τήν θλίψη καί σέ αὐτόν τόν πόνο, πού πολλές φορές μπορεῖ νά ὁδηγήσει στήν ἀπελπισία καί στήν ἀπιστία, παρακαλοῦμε νά ἀντιτάξουμε τήν δοξολογία τοῦ ὀνόματος τοῦ Θεοῦ. Ἄς θυμηθοῦμε καί ἄς προσευχηθοῦμε μέ τούς λόγους τοῦ πολύπαθου Δικαίου Ἰώβ: «ὁ Κύριος ἔδωκεν, ὁ Κύριος ἀφείλετο· ὡς τῷ Κυρίῳ ἔδοξεν, οὕτω καὶ ἐγένετο· εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου εὐλογημένον εἰς τοὺς αἰῶνας» («Ὁ Κύριος μᾶς τά ἔδωσε ὁ Κύριος μᾶς τά στέρησε. Ὅπως θέλησε ὁ Κύριος, αὐτό καί ἔγινε. Ἄς εἶναι τό ὄνομα τοῦ Κυρίου εὐλογημένο στούς αἰῶνες»). (Ἰώβ 1,21). Εἶναι πολύ σημαντικό ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς νά ἀναλάβει τήν πνευματική εὐθύνη του γιά τήν σημερινή κατάσταση, νά ταπεινωθεῖ καί ἐκ βαθέων νά ἐπικαλεσθεῖ τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Θά τολμήσουμε νά ποῦμε ὅτι τώρα εἶναι ἡ ὥρα τῶν πιστῶν. Τώρα πού ἡ ἀνθρωπότητα εἶναι τόσο ἀνίσχυρη μπροστά στήν πανδημία, τώρα πού ἡ ἰατρική ἐπιστήμη, παρ’ ὅλες τίς μέχρι θυσίας προσπάθειές της, ἀδυνατεῖ νά τιθασεύσει τόν ἰό, τώρα πού πανίσχυρα ἔθνη συντρίβονται καί κονιορτοποιοῦνται, τώρα ὀφείλουμε οἱ πιστοί νά λυγίσουμε τά γόνατα, νά ὑψώσουμε τά χέρια, μέ καρδιά συντετριμμένη ἀπό τήν μετάνοια, καί μέ μάτια δακρυσμένα νά φωνάξουμε πρός τόν Κύριο τοῦ ἐλέους: «Μόνο ἀπέναντί σου ἁμαρτάνουμε ἀλλά καί μόνο ἐσένα λατρεύουμε. Δέσποτα, ἄλλο Θεό δέν ξέρουμε νά προσκυνοῦμε, οὔτε σέ ἄλλο Θεό ὑψώνουμε τά χέρια μας. Ξέχνα τίς ἁμαρτίες μας καί δέξου τίς γονατιστές δεήσεις μας, ἅπλωσε σέ ὅλους χέρι βοηθείας καί δέξου τήν προσευχή μας αὐτή, σάν εὐάρεστο θυμίαμα πού ἀνεβαίνει μπροστά στήν ὑπεράγαθη Βασιλεία σου» (Εὐχή Ἑσπερινοῦ Πεντηκοστῆς). Ἡ μετάνοια θά ἐπαναφέρει τήν γαλήνη. Καί ἡ μετάνοια εἶναι ἔργο τῶν πιστῶν.
Μέ βάση αὐτό τό φρόνημα τῆς μετανοίας, ἄς ὑπομείνουμε τήν προσωρινή στέρηση τῆς συμμετοχῆς μας στίς ἱερές Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας, καί κυρίως τῆς κοινωνίας μας στό Ποτήριο τῆς Ζωῆς. Παράλληλα, ἡ μετάνοια αὐτή, ἄς γίνει ἀφορμή γιά μιά γενναία αὐτογνωσία, γιά μιά εἰλικρινέστερη ἀδελφογνωσία, γιά μιά ταπεινή Θεογνωσία. Συμπεριφορές πού ἀπαιτοῦν ἀπειλητικά τήν συμμετοχή στό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας ἀπέχουν πολύ ἀπό τό πνεῦμα τῆς μετανοίας καί ἀπό τό γνήσιο Ἐκκλησιαστικό φρόνημα, πού θεωρεῖ τήν Θεία Κοινωνία ὡς Δῶρον καί ὄχι ὡς ἀτομικό δικαίωμα.
Εἶναι βέβαιο ὅτι ἡ ἐφετινή Μεγάλη Ἑβδομάδα καί τό Ἅγιο Πάσχα εἶναι πολύ διαφορετικά ἀπό τά προηγούμενα. Θά στερηθοῦμε αὐτά πού σέ ἄλλες συνθῆκες τά θεωρούσαμε δεδομένα. Ἐφέτος θά κάνουμε Πάσχα «ἀπό μακρυά»… «θεωροῦντες ποῦ τίθεται». Ὅμως ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς, ἄν πραγματικά λαχταρᾶ τήν συνάντησή του μέ τόν Σταυρωθέντα καί Ἀναστάντα Κύριο, νά εἶναι βέβαιος ὅτι ὁ Χριστός «ἐν ἑτέρᾳ μορφῇ» θά τόν συναντήσει στό δωμάτιό του, στό σπιτικό του, στήν ἀτομική του προσευχή. Τί καί ἄν οἱ θύρες εἶναι κλεισμένες καί οἱ μαθητές Του συνηγμένοι στά σπιτικά τους «διά τόν φόβον» τοῦ κορωνοϊοῦ; Ὁ Σταυρωθείς καί Ἀναστάς Κύριος Ἰησοῦς θά εἰσέλθει «τῶν θυρῶν κεκλεισμένων» (Ἰωάν. 20,19) γιά νά χαρίσει τήν εἰρήνη Του. Θά προσφέρει τόν Οὐράνιο Ἄρτο τῆς παρουσίας Του καί θά κεράσει τά παιδιά Του «ἰχθύος ὀπτοῦ μέρος καί ἀπό μελισσίου κηρίου» (Λουκ. 24,42). Ἄς τό κατανοήσουμε καλά! Στήν Ἐκκλησία μας δέν ὑπάρχουν ἀδιέξοδα. Τό Πνεῦμα τό Ἅγιο, τό Ὁποῖο τά ἀσθενῆ θεραπεύει καί τά ἐλλείποντα ἀναπληροῖ, θά ἀναπληρώσει τήν στέρηση τῶν ἡμερῶν καί θά πληρώσει τίς καρδιές τῶν μετανοούντων πιστῶν μέ τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ.
Τέλος, ἐπιθυμοῦμε νά στρέψουμε τόν λόγο καί τήν προσευχή μας καί πρός ὅλους αὐτούς πού μέ αὐτοθυσία «πολεμοῦν» στήν πρώτη γραμμή τοῦ ἰδιότυπου αὐτοῦ πολέμου. Μνημονεύουμε μέ εὐγνωμοσύνη καί προσευχόμαστε ἐκτενῶς γιά τούς ἰατρούς, τούς ἐρευνητές, τούς νοσηλευτές, τούς μεταφορεῖς καί ὅλους τούς ἐργαζομένους στά νοσοκομεῖα μας. Ἕνα εὐχαριστῶ εἶναι πολύ μικρό μπροστά στήν δική τους αὐτοθυσία. Εὐχαριστοῦμε ἐπίσης τά Σώματα Ἀσφαλείας, ἀλλά καί ὅσους ἐργάζονται στόν τομέα τῆς καθαριότητος καί τῆς ὑγιεινῆς. Παρακαλοῦμε ἰδιαιτέρως τόν Χριστό μας, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί ὅλους τούς Ἁγίους ὑπέρ τῆς ὑγείας τῶν ἀσθενούντων καί ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων. Παραλλήλως, ἐπαναβεβαιώνουμε τήν σταθερή πρόθεση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος γιά συνεργασία μέ τήν Ἔντιμο Ἑλληνική Κυβέρνηση ὡς καί μέ τούς ἁρμοδίους φορεῖς, μέ σκοπό τήν ἄμεση καί ἀποτελεσματική ἀντιμετώπιση τῆς πανδημίας.

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Μέσα σέ ὅλη αὐτή τήν ζοφερή ἀτμόσφαιρα τοῦ θανάτου, μέ αἰσιοδοξία διαπιστώνουμε τήν μείωση τῶν κρουσμάτων καί τῶν θανάτων στήν χώρα μας. Τοῦτο φυσικά ὀφείλεται στήν ἄμεση λήψη κυβερνητικῶν μέτρων, στήν λαμπρή, ὑπό τόν καθηγητή ἰατρό κ. Σωτήριο Τσιόδρα, ἐπιστημονική ὁμάδα, ὡς καί στήν συντριπτική πλειονοψηφία τοῦ Ἑλληνικοῦ λαοῦ πού ὑπήκουσε καί συνεχίζει νά ὑπακούει στά μέτρα. Πάνω ὅμως ἀπό ὅλους ὀφείλεται στήν Χάρη καί στό Ἔλεος τοῦ Χριστοῦ καί στίς πρεσβεῖες τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί τῶν Ἁγίων, οἱ Ὁποῖοι εἰσακούουν τίς δεήσεις τῶν πιστῶν καί φωτίζουν τούς εἰδικούς ἐπιστήμονες καί τούς ἰθύνοντες.
Γι᾿ αὐτό παρακαλοῦμε ὅλους∙ συνεχίστε νά προσεύχεσθε ἐνθέρμως∙ περικυκλῶστε τόν θρόνο τοῦ Θεοῦ μέ τίς ἱκεσίες σας καί παραμείνετε στό σπίτι προσευχόμενοι. Διατρανῶστε, καί δι᾿ αὐτοῦ τοῦ τρόπου, ὅτι: «μένω στό σπίτι γιατί ἀγαπῶ τόν Θεό, τόν συνάνθρωπο καί τόν ἑαυτό μου. Μένω στό σπίτι, ὄχι μόνος ἀλλά μέ τόν Θεό, τήν Θεοτόκο, τούς Ἁγίους καί ὅλους αὐτούς πού ἀγαπῶ καί μ’ ἀγαποῦν, συμμετέχοντας μέ τήν ψυχή μου στίς Ἀκολουθίες τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος. Μένω στό σπίτι καί εἶμαι βέβαιος ὅτι θά δεχθῶ τήν Χάρη τῶν Θείων Λειτουργιῶν πού θά ἱερουργηθοῦν αὐτές τίς Ἅγιες ἡμέρες, καθώς γνωρίζω καί πιστεύω ὅτι ἡ Θεία Λειτουργία τελεῖται «ὑπέρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καί σωτηρίας» καί «ὑπέρ τῶν δι’ εὐλόγους αἰτίας ἀπολειφθέντων». Μένω στό σπίτι καί εἶμαι σίγουρος ὅτι ὁ Χριστός θά ἔλθει στό σπιτικό μου καί θά τό μεταμορφώσει σέ «οἶκο Θεοῦ». Μέσα σέ αὐτό τόν «οἶκο» θά κάνω Μεγάλη Ἑβδομάδα καί Πάσχα».
Γνωρίζετε ὅλοι, ὅτι αὐτό εἶναι ἕνα προσωρινό μέτρο, γιά ὅσο διάστημα κρατήσει ἡ πανδημία. Μόλις αὐτή ὑποχωρήσει, οἱ Ἱεροί Ναοί μας θ᾿ ἀνοίξουν καί πάλι στήν κοινή Λατρεία καί ὅλοι μας θά συναχθοῦμε στίς λειτουργικές μας Συνάξεις, γιά νά ἑνωθοῦμε στό Κοινό Ποτήριο τῆς Πίστεως καί τῆς Ζωῆς!
Μέ αὐτές τίς σκέψεις εὐλογοῦμε πατρικῶς ὅλους σας καί εὐχόμεθα ἐγκαρδίως καλή Μεγάλη Ἑβδομάδα καί καλή Ἀνάσταση.

† Ὁ Ἀθηνῶν Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ὁ Θεσσαλονίκης Ἄνθιμος
† Ὁ Παραμυθίας, Φιλιατῶν καί Γηρομερίου Τίτος
† Ὁ Μηθύμνης Χρυσόστομος
† Ὁ Τριφυλίας καί Ὀλυμπίας Χρυσόστομος
† Ὁ Μεσσηνίας Χρυσόστομος
† Ὁ Λευκάδος καί Ἰθάκης Θεόφιλος
† Ὁ Θηβῶν καί Λεβαδείας Γεώργιος
† Ὁ Παροναξίας Καλλίνικος
† Ὁ Φωκίδος Θεόκτιστος
† Ὁ Νέας Κρήνης καί Καλαμαριᾶς Ἰουστῖνος
† Ὁ Φιλίππων, Νεαπόλεως καί Θάσου Στέφανος
† Ὁ Σισανίου καί Σιατίστης Ἀθανάσιος
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
† Ὁ Ὠρεῶν Φιλόθεος

Παρασκευή 10 Απριλίου 2020

Το πρόγραμμα μετάδοσης των Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας από την ΕΡΤ

Το πρόγραμμα μετάδοσης των Ακολουθιών έχει ως εξής:

Κυριακή των Βαΐων

    ΕΡΤ2: Ο7.30 Θεία Λειτουργία από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
    ΕΡΤ2: 19.00 Ακολουθία του Νυμφίου από τον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης.

Μεγάλη Δευτέρα

    ΕΡΤ3: 18.00 Ακολουθία του Νυμφίου από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
    ΕΡΤ2: 19.00, Ακολουθία του Νυμφίου από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.

Μεγάλη Τρίτη

    ΕΡΤ3, 17.30 Ακολουθία του Νυμφίου από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
    ΕΡΤ2, 19.00 Ακολουθία του Νυμφίου από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.

Μεγάλη Τετάρτη

    ΕΡΤ3, 15.00 Ακολουθία του Ιερού Νιπτήρος από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
    ΕΡΤ2, 19.00 Ακολουθία του Ιερού Νιπτήρος από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.

Μεγάλη Πέμπτη

    ΕΡΤ3, 17.30 Ακολουθία των Αχράντων Παθών από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
    ΕΡΤ2, 19.00 Ακολουθία των Αχράντων Παθών από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.

Μεγάλη Παρασκευή
    ΕΡΤ2, 07.30 Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και του Εσπερινού από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
    ΕΡΤ3, 18.00 Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
    ΕΡΤ2, 19.00 Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.

Μεγάλο Σάββατο

    ΕΡΤ2, 07.30 Ακολουθία του Εσπερινού και Θεία Λειτουργία του Μ. Βασιλείου από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
    ΕΡΤ2, 23.00 Ακολουθία της Αναστάσεως από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
    ΕΡΤ3, 23.00 Ακολουθία της Αναστάσεως από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.

Κυριακή του Πάσχα

    ΕΡΤ2, 11.00 Εσπερινός της Αγάπης από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
    ΕΡΤ3, 11.00 Εσπερινός της Αγάπης από τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/ellada/kleistes-ekklisies-live-akoloythies-pasha-programma

Το Άγιον Όρος πατάει... enter στην ψηφιακή εποχή


Οι περισσότεροι όταν ακούν για το Αγιον Ορος φέρνουν στο μυαλό τους την εικόνα των περίκλειστων, τειχισμένων μονών, που κρέμονται αγέρωχα στις πλαγιές τού βουνού, έναν τόπο που εκπέμπει ιερότητα –ανεξαρτήτως του αν είσαι πιστός ή όχι– και μόνο λόγω της χιλιόχρονης ιστορίας και του πνευματικού κάματου που εγκιβωτίζει. Μυρωδιές της φύσης που μπλέκονται με
αυτές των πολύ παλιών βιβλίων και ήχοι από τα ιερά σκεύη που μετρούν αιώνες χρήσης. Σίγουρα πάντως όχι δέσμες ακτίνων λέιζερ, οθόνες υπολογιστών και υπερσύγχρονες κάμερες που σαρώνουν τις επιφάνειες 100 φορές πιο αναλυτικά από το ανθρώπινο μάτι.
Κι όμως, όλα αυτά μπήκαν τα τελευταία χρόνια στο Όρος, μέσα στις μεγάλες μονές Μεγίστης Λαύρας, Βατοπεδίου, Παντοκράτορος, Σιμωνόπετρας, Ξενοφώντος κ.ά., προκειμένου να καταγράψουν, να φωτογραφίσουν και τελικά να περισώσουν για πάντα τους θησαυρούς τους. Τα τρία ωριαία επεισόδια της σειράς «Αγιον Ορος - Ψηφιακή Εποχή» έρχονται από αύριο, Παρασκευή, στο Cosmote History HD, ως αποτέλεσμα μιας δράσης του Ομίλου ΟΤΕ: της δημιουργίας της «Αθωνικής Ψηφιακής Κιβωτού», ενός ιστοχώρου, που δίνει για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό τη δυνατότητα να γνωρίσει εξ αποστάσεως τον ιερό τόπο. Ο σκηνοθέτης Κώστας Αυγέρης κινηματογραφεί βήμα βήμα τη διαδικασία της ψηφιοποίησης, αιχμαλωτίζοντας παράλληλα εντυπωσιακά πλάνα –και μέσω drone– από την αρχιτεκτονική των μοναστηριών.
«Είναι σημαντικό τόσο για τους επιστήμονες-ερευνητές όλων των βαθμίδων όσο και για το κοινό να υπάρχει πλέον μια τέτοια ηλεκτρονική πρόσβαση. Σκεφθείτε απλώς τις εικόνες και τα αντικείμενα που θα μπορέσει να δει για πρώτη φορά κυριολεκτικά ο μισός πληθυσμός, δηλαδή οι γυναίκες, οι οποίες δεν μπορούν να επισκεφθούν το Όρος. Και γενικότερα, όμως, μιλάμε για πράγματα που, πέραν των ειδικών, λίγοι γνωρίζουν», μας επισημαίνει ο αρχαιολόγος Δημήτρης Λιάκος (φωτο), επί χρόνια μελετητής των συγκεκριμένων τεχνουργημάτων, τον οποίο βλέπουμε και στο ντοκιμαντέρ να περιγράφει την αξία τους.
Ποια είναι, όμως, αυτά τα τεχνουργήματα: «Τα πάντα, από μοναδικά χειρόγραφα, ειλητάρια και βιβλία, μέχρι λειτουργικά σκεύη, γλυπτά, αγιογραφίες, νομίσματα, υφαντά κ.ο.κ. Το καλό με το Αγιον Ορος είναι ότι εκεί μπορεί να παρακολουθήσει κανείς συμπυκνωμένη και αδιάκοπη την ιστορία, τις τεχνοτροπίες και την εξέλιξη της βυζαντινής τέχνης. Είναι μοναδικό παράδειγμα, τουλάχιστον στη χώρα μας», εξηγεί ο κ. Λιάκος.
Ήδη, στο πρώτο επεισόδιο ο θεατής μπορεί να θαυμάσει τον λεγόμενο «Τράγο», τον ιδρυτικό καταστατικό χάρτη του Αγίου Ορους (πρόκειται για περγαμηνή από δέρμα τράγου), ο οποίος συντάχθηκε το 960 και φέρει στο τέλος του τις ιδιόχειρες υπογραφές τόσο του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη όσο και του βυζαντινού αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή. Τα αντικείμενα, βέβαια, ακόμα και τα πιο πολύτιμα, είναι τέτοια λόγω του ιστορικού τους χαρακτήρα. Αυτόν τον εξερευνούμε επίσης στο πρώτο επεισόδιο, μέσα από τις περιγραφές επιστημόνων, ακαδημαϊκών αλλά και των ίδιων των σημερινών μοναχών, οι οποίοι είναι κληρονόμοι μιας παράδοσης αιώνων.
Οι αφηγήσεις των κατοίκων της αθωνικής πολιτείας έχουν ίσως και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς απηχούν ιστορίες άλλων εποχών, ακουσμένες από τους γεροντότερους ή μιλούν για την ιδιαίτερη καθημερινότητα του Ορους. «Από όλη αυτή την πρωτοβουλία φάνηκε πως και οι ίδιες οι μονές, οι μοναχοί που τις κατοικούν, θέλουν πια να μοιραστούν αυτήν την ιστορική κληρονομιά με τον υπόλοιπο κόσμο. Είναι ευκαιρία για εμάς να τη γνωρίσουμε», καταλήγει ο κ. Λιάκος.
Η σειρά «Αγιον Ορος - Ψηφιακή Εποχή» θα προβάλλεται κάθε Παρασκευή στις 9 μ.μ., από το Cosmote History HD, αλλά ταυτόχρονα και από το ελεύθερο κανάλι της Cosmote TV στο YouΤube. Αναλυτικές πληροφορίες για το έργο της «Αθωνικής Ψηφιακής Κιβωτού» μπορεί να βρει κανείς στο https://www.mountathos.org
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Πέμπτη 9 Απριλίου 2020

Kλειστές οι Εκκλησίες τη Μεγάλη Εβδομάδα

Κλειστές θα είναι οι Εκκλησίες για τους πιστούς Ολόκληρη  τη Μεγάλη Εβδομάδα του Πάσχα  η ατομική προσευχή σε Ιερό Ναό είναι άσκοπη μετακίνηση και δεν δικαιολογείται με sms.
 «Επιτρέπεται η συνέχιση των διοικητικών λειτουργιών των χώρων θρησκευτικής λατρείας» και αφορά μόνο τους Ιερείς και το αναγκαίο προσωπικό των ιερών ναών.

Απαγόρευση κυκλοφορίας : Ολο το σχέδιο της Αστυνομίας για την Ανάσταση και την Κυριακή του Πάσχα

 Παρουσία αστυνομικών σε αρκετές εκκλησίες της χώρας για να αποφεύγονται συγκεντρώσεις πιστών γύρω από αυτές, ελέγχοι σε πιλοτές πολυκατοικιών, σε υπαίθριους χώρους αλλά και σε εξοχικές κατοικίες -κυρίως μετά από καταγγελίες- όπου μπορεί να υπάρχουν μεγάλες συναθροίσεις πολιτών, θα περιλαμβάνουν τα μέτρα της ΕΛΑΣ στην Ανάσταση και το Πάσχα με τον φόβο εξάπλωσης του κοροναιού.

Κύριος φόβος των αρμοδίων κυβερνητικών παραγόντων είναι ότι η μείωση του κρουσμάτων (στα 10 – 40 σε καθημερινή βάση) της φονικής επιδημίας  στην χώρα μας εκείνη την περίοδο, οι καλές καιρικές συνθήκες κι η εορταστική ατμόσφαιρα θα οδηγήσει χιλιάδες πολίτες να παραβιάσουν την καραντίνα και να συμμετέχουν σε μαζικά πασχαλινά γλέντια.

Κάτι που θεωρείται ότι ίσως οδηγήσει σε ανάκαμψη της επιδημίας στην χώρα μας και σε χιλιάδες νέα κρούσματα . Κι αυτό γιατί  εκτιμάται ότι στην χώρα μας κυκλοφορούν 20.000 περίπου νοσούντες που μπορεί, λόγω των συνεχων μετακινήσεων και συναντήσεων των πολιτών, να δημουργήσουν ένα νέο κύκλο επιδημίας με χιλιάδες κρούσματα και θανάτους στο τέλος Απρίλη και σε μια περίοδο όπου έπρεπε να υπάρχει φυσιολογικά εκμηδένισή τους και σχετική επάνοδος στην κανονικότητα.

Στις 13 χιλιάδες Εκκλησίες

Οι επιτελείς της ΕΛΑΣ  και της Πολιτικής Προστασίας  φοβούνται ότι κοντα σε ορισμένους από τους 12.000-13.000 ναούς της χώρας-ιδιαίτερα σε επαρχιακές περιοχές – όπου θα πραγματοποιηθούν λειτουργίες  κεκλεισμένων των θυρών, θα υπάρξουν συγκεντρώσεις πιστών με λαμπάδες ή ακόμη και κάποιοι που θα επιζητήσουν να υπάρχει μια μικρή περιφορά Επιταφίου κ.λπ.
Μάλιστα υπάρχουν φόβοι ότι αυτό ίσως γίνει σε κάποιες από τις 20 περιοχές της χώρας όπου δεν υπάρχει ακόμη κρούσμα κοροναϊού και ορισμένοι θα έχουν αποκτήσει «αίσθηση ασφαλείας». Επιπλέον φαίνεται να έχει υπάρξει ενημέρωση  ότι σε 4 – 5 εκκλησίες της χώρας έχουν αναρτηθεί ανακοινώσεις για τον χρόνο που μπορεί να δώσουν παρόν οι πολίτες σε αυτές.

Αυτό φαίνεται να οδηγεί στη απόφαση να υπάρχει και παρουσία  αστυνομιών κοντα στις μεγάλες τουλάχιστον εκκλησίες για να αποφευχθούν συγκεντρώσεις πολιτών.
Σημειώνεται ότι η Εκκλησία της Ελλάδος έχει μελετήσει και την δημιουργία site όπου θα καταχωρούνται οι διαδικτυακές μεταδόσεις σε περισσότερους από 80 μητροπολιτικούς ναούς της χώρας, και ήδη υπάρχει προεργασία για την απόκτηση ορισμένων καμερών.

in.gr

Τετάρτη 8 Απριλίου 2020

Πάσχα : Πώς θα λειτουργήσουν οι εκκλησίες – Οδηγίες της Ιεράς Συνόδου

Στην έκδοση εγκυκλίου για το πώς θα πραγματοποιηθούν οι λειτουργίες την περίοδο του Πάσχα προχώρησε η Ιερά Σύνοδος.
Συγκεκριμένα οι Ιεροί Ναοί τη Μεγάλη Εβδομάδα για δύο ώρες μετά την τέλεση των Ακολουθιών, ενώ μεταξύ των θεμάτων που διευκρινίζει η εγκύκλιος είναι αυτό της περιφοράς του Επιταφίου αλλά και της λειτουργίας της Ανάστασης καθώς και της απαγόρευσης χρήσης των μεγαφώνων. 
Παράλληλα, η Ιερά Σύνοδος προσθέτει ότι η χρήση των καμπάνων των Ιερών Ναών δεν είναι απαραίτητη κατά την έναρξη των ιερών Ακολουθιών, ωστόσο μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά την ημέρα της Μεγάλης Παρασκευής οπότε και σημαίνουν πένθιμα.

Απαγορεύεται η χρήση μεγαφώνων

Η Ιερά Σύνοδος ζητά οι λειτουργίες να γίνουν με τρόπο σεμνό και λιτό, ιδιαίτερα αυτές που θα μεταδοθούν από την τηλεόραση και το διαδίκτυο.
Ακόμη ζητά να μην γίνει χρήση των εξωτερικών μεγαφώνων των εκκλησιών.
«Ὑπενθυμίζομεν ὧδε τά ἤδη ὑμῖν ἐγνωσθέντα, διά τῆς ὑπ᾿ ἀριθ. 3016/ 2.4.2020 Συνοδικῆς Ἐγκυκλίου, περί ἀποφυγῆς τελέσεως συλλειτούργων καί φωτογραφικῶν στιγμιοτύπων ἀπό τάς ἱεράς Ἀκολουθίας, ὡς καί ἀπαγορεύσεως τῆς χρήσεως τῶν ἐξωτερικῶν μεγαφώνων τῶν Ἱερῶν Ναῶν», αναφέρει.

Η περιφορά του Επιταφίου και η Ανάσταση

Η περιφορά του Επιταφίου τη Μ. Παρασκευή θα γίνει αποκλειστικά μέσα στον Ιερό Ναό.
Επίσης, η Ανάσταση θα γίνει μέσα στον Ιερό Ναό κατά την καθιερωμένη ώρα τα μεσάνυχτα του Μ. Σαββάτου.
 
Δεν χρειάζεται να χτυπήσουν οι καμπάνες

Η Ιερά Σύνοδος τονίζει στις κατά τόπου εκκλησίες πως δεν είναι απαραίτητο να χτυπήσουν οι καμπάνες.

Εξαίρεση αποτελεί η Μεγάλη Παρασκευή καθώς οι καμπάνες σημάνουν πένθιμα και το Μεγάλο Σάββατο οπότε σημάνουν χαρμόσυνα.
Σημειώνεται επίσης, πως το ωράριο των λειτουργιών παραμένει το ίδιο αλλά οι ναοί, όπως εξάλλου είχε αποφασιστεί θα λειτουργήσουν κεκλεισμένων των θυρών.
«Αἱ θύραι θά ἀνοίγωνται τοὐλάχιστον δύο ὥρας μετά τό πέρας τῶν κατά τήν πρωίαν ἑκάστης ἡμέρας τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος ἱερῶν Ἀκολουθιῶν, ἤτοι ἀπό τῆς 11ης πρωϊνῆς ὥρας ἕως τήν 1ην μ.μ., πλήν τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, ὅτε, καί ἐξ αἰτίας τοῦ γεγονότος ὅτι αἱ ἱεραί Ἀκολουθίαι αὐτῆς περατοῦνται ἀργότερον, τό ἄνοιγμα τῶν θυρῶν γενήσεται ἀπό τῆς 1ης μ.μ. ὥρας ἕως τήν 5ην μ.μ.», σημειώνει η Εγκύκλιος.
Τέλος, η Ιερά Σύνοδος κάνει σαφές πως όσοι έχουν προβλήματα υγείας έχουν την κατανόηση της Εκκλησίας εάν πρέπει να σταματήσουν τη νηστεία. 

 https://thetimes.gr/

 Σήμερα υφυπουργός  υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς έκανε γνωστό πως «απαγορεύεται η κατ'οίκον διανομή του αγιού φωτός».

Κεραμέως: “Απαγορεύονται ρητά τα μεγάφωνα τη Μεγάλη Εβδομάδα”

Σε ερώτημα για τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο, όπως να μην ανοίξουν τα σχολεία ή να υπάρχει κάποιου είδους εκ περιτροπής λειτουργία, η κ. Κεραμέως είπε ότι όλα είναι υπό εξέταση, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας.
Σχετικά με τη λειτουργία των εκκλησιών το Πάσχα, η υπουργός κατέστησε σαφές ότι δεν επιτρέπεται πιστοί να συμμετέχουν στη θεία λειτουργία της εκκλησίας, ότι απαγορεύονται ρητά τα μεγάφωνα και η προσέλευση των πιστών τη Μεγάλη Εβδομάδα, σύμφωνα με την απόφαση.
Τέλος, τόνισε πως θα εφαρμοστεί πλήρως η κοινή υπουργική απόφαση.

tanea.gr

Αγιον Ορος: Ούτε σε έξι μήνες δεν θα είναι έτοιμος ο κεντρικός δρόμος



Πού εντοπίζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα από τις καταστροφές, σύμφωνα με τον διευθυντή του ΚΕΔΑΚ
Πριν περάσουν πέντε - έξι μήνες δεν θα είναι έτοιμος ο κεντρικός δρόμος του Αγίου Όρους, αυτός που συνδέει το λιμάνι της Αθωνικής Πολιτείας, Δάφνη, με την πρωτεύουσα Καρυές, αφού οι καταστροφές που προκάλεσε η τελευταία θεομηνία είναι πολύ μεγάλες. Μάλιστα, σε ένα από τα τρία σημεία που καταστράφηκε ο δρόμος, είναι αδύνατο να γίνει αποκατάσταση και θα χρειαστεί καινούρια χάραξη.
Τα παραπάνω ανέφερε στο ethnos.gr ο διευθυντής του Κέντρου Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς (ΚΕΔΑΚ), Απόστολος Παπαδάκης, ο οποίος βρέθηκε με κλιμάκιο του Κέντρου από το πρωί της Τετάρτης στην Αθωνική Πολιτεία, προκειμένου να προχωρήσει σε αυτοψία των καταστροφών.
Ο ίδιος σημείωσε ακόμα ότι έχουν αποκοπεί και μοναστήρια, καθώς και αρκετές δεκάδες κελιά και σκήτες, χωρίς να μπορεί αυτήν τη στιγμή να εκτιμήσει το συνολικό μέγεθος της καταστροφής, αφού σε πάρα πολλά σημεία του Αγίου Όρους η μετακίνηση είναι αδύνατη.
Κατά τον ίδιο, τα μεγαλύτερα προβλήματα αποκλεισμού εντοπίζονται σε μοναστήρια, σκήτες και κελιά που βρίσκονται στο νότιο και πιο δύσβατο τμήμα του Αγίου Όρους, νοτιότερα από τη Δάφνη και κυρίως στην πλευρά που «βλέπει» προς Σιθωνία. Επίσης, αρκετά αποκλεισμένα κελιά και σκήτες υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή των Καρυών, ενώ δεν μπορεί να μετακινηθεί κάποιος μέσω του κεντρικού δρόμου από την πρωτεύουσα προς την Ιερά Μονή Βατοπαιδίου.
«Ο κεντρικός δρόμος Δάφνης - Καρυών έχε καταστραφεί σε τρία σημεία. Το ένα βρίσκεται λίγο πριν από τη στροφή προς το Βατοπαίδι και τα άλλα δύο μετά από αυτήν. Μάλιστα, σε ένα από αυτά είναι αδύνατη η αποκατάσταση και θα απαιτηθεί καινούργια χάραξη. Αυτό σημαίνει ότι ο κεντρικός δρόμος δε θα είναι έτοιμος πριν περάσουν πέντε ή έξι μήνες κατά πάσα πιθανότητα. Η πλήρης διαπίστωση της καταστροφής είναι αδύνατο να γίνει αυτήν τη στιγμή, αφού σε πάρα πολλά σημεία είναι πάρα πολύ δύσκολη η κυκλοφορία. Για να δούμε τρία σημεία, χρειαστήκαμε πέντε ώρες. Αναγκαστήκαμε να κινηθούμε μέσω δασόδρομων και εναλλακτικών διαδρομών. Είδαμε ότι χρειάζονται βελτίωση και πάρα πολλοί δασόδρομοι», σημειώνει ο κ. Παπαδάκης.
Μαζί με το κλιμάκιο του ΚΕΔΑΚ στην αυτοψία παραβρέθηκαν μέλη της τεχνικής υπηρεσίας της Ιεράς Κοινότητας, καθώς και εξειδικευμένοι επιστήμονες. Την πορεία των εργασιών για την αποκατάσταση των ζημιών θα αποφασίσει η Ιερά Επιστασία του Αγίου Όρους, ωστόσο, το σίγουρο είναι ότι γα μεγάλο χρνικό διάστημα η κυκλοφορία θα γίνεται μέσω εναλλακτικών διαδρομών.
Στο μεταξύ, με απόφαση της διοίκησης του Αγίου Όρους παρατάθηκε μέχρι τις 20 Απριλίου η απαγόρευση εισόδου επισκεπτών και προσκυνητών στο Περιβόλι της Παναγιάς.

Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

Λειτουργίες κεκλεισμένων των θυρών έως τη Δευτέρα του Πάσχα

in.gr

Τα νέα περιοριστικά μέτρα έχουν ισχύ από τις 12 έως τις 20 Απριλίου, περιλαμβάνουν δηλαδή τη Μεγάλη Εβδομάδα και την Κυριακή του Πάσχα (19 Απριλίου)

Την πρόταση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου υιοθέτησε η κυβέρνηση, αφού με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας αποφασίστηκε η λειτουργίες της εκκλησίας μέχρι και τη Δευτέρα του Πάσχα να τελεστούν κεκλεισμένων των θυρών με τη συμμετοχή έως τεσσάρων ατόμων και χωρίς την παρουσία πιστών.
Τα νέα περιοριστικά μέτρα έχουν ισχύ από τις 12 έως τις 20 Απριλίου, περιλαμβάνουν δηλαδή τη Μεγάλη Εβδομάδα και την Κυριακή του Πάσχα (19 Απριλίου).

Βάσει της ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε, απαγορεύονται οι λειτουργίες παρουσία κοινού σε κάθε χώρο θρησκευτικής λατρείας για λόγους δημόσιας υγείας.
Επιπλέον, επιτρέπεται εκτός από τηλεοπτική και ραδιοφωνική και η αυτοτελής διαδικτυακή μετάδοση της λειτουργίας.
Τέλος, δεν αναφέρεται πουθενά πως επιτρέπεται η χρήση χρήση μεγαφώνων από τις εκκλησίες κατά την διάρκεια της λειτουργίας.

Συγκεκριμένα για τη λειτουργία των εκκλησιών αποφασίστηκε:

  • α) Απαγορεύονται, παρουσία κοινού, οι λειτουργίες, λατρευτικές συνάξεις, ιεροπραξίες και πάσης φύσεως θρησκευτικές τελετές σε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους θρησκευτικής λατρείας κάθε δόγματος και θρησκείας, ανεξαρτήτως μεγέθους και χωρητικότητας, στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας.
  • β) Επιτρέπεται η τέλεση λειτουργιών κεκλεισμένων των θυρών, αποκλειστικά και μόνο από θρησκευτικό λειτουργό και βοηθητικό προσωπικό (πχ ιεροψάλτης) των οποίων ο συνολικός αριθμός δεν υπερβαίνει τα 4 φυσικά πρόσωπα. Ο κατά νόμο θρησκευτικός λειτουργός είναι υπεύθυνος για να λάβει όλα τα προσήκοντα μέτρα σύμφωνα με την ΚΥΑ. Δεν επιτρέπεται, ούτε κεκλεισμένων των θυρών η τέλεση λειτουργιών σε χώρους λατρείας που βρίσκονται σε ιδιωτικά κτήματα, κτήρια κλπ.
  • γ) Απαγορεύεται η επίσκεψη κοινού, ατομικά ή ομαδικά, στα μοναστήρια. Επιτρέπεται η τέλεση λειτουργιών και ακολουθιών στα μοναστήρια χωρίς την παρουσία κοινού.
  • δ) Επιτρέπεται, επιπλέον της τηλεοπτικής και ραδιοφωνικής, και η αυτοτελής διαδικτυακή μετάδοση της λειτουργίας.

Με στρατιωτικό αεροσκάφος το Αγιο Φως στην Ελλάδα το Μ. Σάββατο

ΑΓΙΟΝ ΦΩΣ -Εχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα για τη μεταφορά του στην μας, που εφέτος, λόγω της κρίσης με τον κορωνοϊό, έχουν επέλθει ορισμένες μετατροπές:

* Το Αγιο Φως δεν πρόκειται να έλθει το Μεγάλο Σάββατο με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος, αλλά με στρατιωτικό αεροσκάφος
* Στο στρατιωτικό αεροσκάφος δεν θα επιβαίνει εκπρόσωπος της κυβέρνησης, δηλαδή ο ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για την εκκλησιαστική διπλωματία Κώστας Βλάσης, αλλά ο Εξαρχος του Παναγίου Τάφου, ένας συνοδός του και ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος με έναν συνοδό.
*Από το στρατιωτικό αεροπλάνο, δεν πρόκειται στο Ισραήλ να αποβιβαστεί κανείς, απλώς θα μεταφερθεί το Αγιο Φως με ειδικό απεσταλμένο στο αεροπλάνο. (Το ίδιο θα συμβεί και με τους Ρώσους και τους Ουκρανούς που θα στείλουν αεροπλάνο για την παραλαβή του Αγίου Φωτός).
* Ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Βλάσης θα υποδεχθεί το Αγιο Φως στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος
* Δεν θα υπάρχει τιμητικό άγημα ευζώνων και στρατιωτική μπάντα (όπως συνέβαινε άλλες φορές), αλλά η τελετή παραλαβής στο αεροδρόμιο θα είναι λιτή, μ΄ένα ολιγομελές στρατιωτικό άγημα που θα αποδώσει τις προβλεπόμενες τιμές.
*Δεν θα υπάρχουν ειδικές πτήσεις για τη διασπορά του Αγίου Φωτός σ΄όλη την Ελλάδα, αλλά η μεταφορά θα γίνει με τις προγραμματισμένες εκείνη την ημέρα πτήσεις.

*Τη λειτουργία της Αναστάσεως το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου θα την παρακολουθήσουν οι πιστοί απευθείας από την τηλεόραση

 vimaorthodoxias.gr

Η Εκκλησία στο πλευρό της κοινωνίας: Εθελοντικές αιμοδοσίες, διεύρυνση των συσσιτίων, στήριξη ευπαθών ομάδων και ενίσχυση νοσοκομειακών μονάδων



Της Ναταλίας Δανδόλου     orthodoxianewsagency.gr 

Εθελοντικές αιμοδοσίες, ενίσχυση των συσσιτίων, συστράτευση εθελοντών για τη στήριξη των ευπαθών ομάδων, αλλά και ο εξοπλισμός Μονάδων Εντατικής Θεραπείας και νοσηλευτικών ιδρυμάτων είναι μερικές μόνο από τις δράσεις που έχουν αναλάβει τον τελευταίο καιρό οι κατά τόπους Μητροπόλεις διευρύνοντας το φιλανθρωπικό τους έργο στην δύσκολη αυτή εποχή της πανδημίας.
Η Εκκλησία στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας, παρά τις έντονες επικρίσεις και τις βολές που δέχεται, στηρίζοντας ηθικά, πνευματικά αλλά και υλικά την κοινωνία. Και στο μεγάλο αυτό έργο προσφοράς και αλληλεγγύης συμβάλλουν όλοι: από τον Οικουμενικό Πατριάρχη και τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, μέχρι τους Μητροπολίτες αλλά και τους Κληρικούς. Ο καθένας από το δικό του μετερίζι και τις δικές τους δυνάμεις στηρίζει το ποίμνιο, αυτές τις ώρες της δοκιμασίας.

Η Α.Θ.Π ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος ανακοίνωσε την προσφορά 50.000 ευρώ προς την ελληνική κυβέρνηση, κυρίως για τις ανάγκες των αστέγων.
Η Ιερά Σύνοδος, από την πλευρά της κατά τη συνεδρίαση της προηγούμενη Τετάρτης συζήτησε εκτενώς το θέμα της προσφοράς βοηθείας προς τους πάσχοντες και προς τα Νοσηλευτικά Ιδρύματα της Χώρας και σε κεντρικό επίπεδο, διότι αυτή ήδη πραγματοποιείται και από την Ιερά Αρχιεπισκοπή και όλες τις Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στο πλαίσιο αυτό αποφάσισε να προσφέρει άμεσα το ποσό των 150.000 ευρώ, ενώ αναθέτει στην Διοικούσα Επιτροπή της Εκκλησιαστικής Κεντρικής Υπηρεσίας Οικονομικών (Ε.Κ.Υ.Ο.) την ευθύνη να έλθει σε επικοινωνία με τους υπευθύνους Δημοσίους Φορείς Παροχής Υγείας, προκειμένου η Εκκλησία της Ελλάδος να ενισχύσει περαιτέρω αυτόν τον τομέα
Τα μέλη της ΔΙΣ αποφάσισαν να καταβάλουν ως δωρεά ένα μισθό προκειμένου να κατατεθεί για τις ανάγκες που έχουν προκύψει από την πανδημία, ενώ καλεί να πράξουν το ίδιο και οι άλλοι Ιεράρχες, πράγμα που έχει αρχίσει ήδη να γίνεται.

Επίσης, την περασμένη Τετάρτη πραγματοποιήθηκε η συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου με τον δήμαρχο Αθηναίων κ. Κώστα Μπακογιάννη, παρουσία του Γενικού Διευθυντή του Φιλανθρωπικού Οργανισμού «Αποστολή» κ. Κωνσταντίνου Δήμτσα.
Στην διάρκεια της συζήτησης συμφώνησαν ότι θα συνεργαστούν ακόμα πιο συστηματικά σε ένα ευρύ φάσμα συγκεκριμένων δράσεων και παρεμβάσεων που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα ευπαθών ομάδων του πληθυσμού όπως οι άποροι, οι άστεγοι, οι τοξικοεξαρτημένοι αλλά και γενικότερα όσοι πλήττονται από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού και χρειάζονται υλική και ηθική βοήθεια και συμπαράσταση.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έθεσε στη διάθεση του δημάρχου Αθηναίων την «Αποστολή» και υπογράμμισε στον Δήμαρχο Αθηναίων ότι η Εκκλησία, όπως έπραξε όλα τα χρόνια της κρίσης θα συνεχίσει, με όλες, τις δυνάμεις της, να στηρίζει τους αστέγους και πάσχοντες συνανθρώπους μας.
Στο πλευρό του φιλανθρωπικού έργου της Εκκλησίας με ενίσχυση των συσσιτίων τάσσεται και το υπουργείο Εσωτερικών, προαναγγέλλοντας περαιτέρω συνεργασία κυρίως στις μεγαλύτερες Περιφέρειες της χώρας που αντιμετωπίζουν και τα περισσότερα προβλήματα, λόγω της πανδημίας
Ο ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης που είχε προ ημερών με τον Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιώργο Πατούλη και τους δημάρχους της Αττικής ανακοίνωσε την επιχορήγηση της περιφέρειας με πέντε εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να διασφαλισθεί η σίτιση 30.000 κατοίκων, που έχουν ανάγκη
Για την εφαρμογή του προγράμματος σίτισης θα υπάρξει συνεργασία με την Εκκλησία και η εφαρμογή του θα ξεκινήσει άμεσα, με την αξιοποίηση δομών, όπως το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Σύντομα το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα επεκταθεί σε ολόκληρη τη χώρα.
Ανάλογο πρόγραμμα ανακοινώθηκε και για τη Βόρειο Ελλάδα. Ο κ.Θεοδωρικάκος ανακοίνωσε την παροχή 2,5 εκατ. ευρώ για τη στήριξη του προγράμματος σίτισης στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εξαίροντας τον ρόλο της εκκλησίας στον τομέα αυτό και προαναγγέλλοντας περαιτέρω συνεργασία με τις Μητροπόλεις.
Αλλά και σε επίπεδο Μητροπόλεων σχεδόν σε καθημερινό επίπεδο ανακοινώνονται δράσεις στήριξης της κοινωνίας. Τα συσσίτια αλλάζουν μορφή με δεδομένα τα περιοριστικά μέτρα, οι Ιεράρχες δωρίζουν χρήματα αλλά και υλικοτεχνικό εξοπλισμό στα νοσοκομεία, ενώ οργανώνουν ένα δίκτυο εθελοντών για την στήριξη των ευπαθών ομάδων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΝΟΡΙΩΝ ΣΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΕΝΟΡΙΕΣ
Επίσης, με τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί σε ό,τι αφορά την επικοινωνία, Κληρικοί σε όλη την Ελλάδα ανοίγουν ηλεκτρονικούς διαύλους επικοινωνίας με το ποίμνιο παρέχοντας λόγο παρηγορητικό, συμβουλές αλλά και στήριξη σε όσους το έχουν ανάγκη.
Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι στις μέρες μας στηρίζονται στο φιλανθρωπικό δίκτυο που έχει αναπτύξει η Εκκλησία σε όλη τη χώρα και περιλαμβάνει περισσότερες από 98.000 κοινωνικές δομές, όπως ενοριακά φιλόπτωχα ταμεία, συσσίτια, κοινωνικά παντοπωλεία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Συνοδικής Επιτροπής Κοινωνικής Προνοίας και Ευποιΐας της Εκκλησίας της Ελλάδος κάθε χρόνο δαπανώνται για φιλανθρωπικό έργο περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ , οι φιλανθρωπικές δομές που λειτουργούν αγγίζουν ξεπερνούν τις 4.000, ενώ οι εθελοντές ανέρχονται σε περίπου 15 χιλιάδες άτομα.
Τα στοιχεία αυτά έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά εκατοντάδων άλλων δομών που λειτουργούν παράλληλα και σε συνεργασία με την Εκκλησία, αλλά και με το προσωπικό έργο που επιτελούν Ιερείς σε πολλές γωνιές της πατρίδας.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...