Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

Ιερώνυμος: Η Εκκλησία δεν είναι χωροφύλακας, ούτε μπαμπούλας

«Χρειάζεται τη συμπαράσταση όλων»

Ιερώνυμος: Η Εκκλησία δεν είναι χωροφύλακας, ούτε μπαμπούλας
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά την ομιλία του   (Φωτογραφία:  Eurokinissi )

«Η Εκκλησία δεν είναι χωροφύλακας, δεν είναι μπαμπούλας, δεν μπορεί να πάρει το βούρδουλα, όπως μερικοί φωνάζουν και βγαίνουν στους δρόμους» δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος κατά την κοπή βασιλόπιτας της Βιβλιοθήκης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη δύσκολη εποχή που βιώνουμε, ωστόσο τόνισε ότι δεν θέλει να κάνει κάποια επίθεση, απλώς επιθυμεί να σημειώσει τα πραγματικά γεγονότα. «Σε μια εποχή που γίνεται μεγάλη συζήτηση αν πρέπει να έχουμε Θρησκευτικά στα σχολεία, σε μια εποχή που γίνεται πρόταση να καταργηθεί η προσευχή στο σχολείο, που κάποιοι ισχυρίζονται ότι δεν πρέπει να λεγόμαστε Έλληνες, αλλά κάτοικοι της Ελλάδας», οι γονείς, τόνισε, πρέπει να προβληματίζονται, διότι όλα αυτά είναι ανησυχητικά φαινόμενα.

Μάλιστα, υπογράμμισε ότι εκείνοι που χαράσσουν αυτές τις γραμμές πρέπει να επανεξετάζουν τα πράγματα. «Η Εκκλησία πρέπει να κάνει έργο ουσιαστικό και αυτό θέλει να κάνει και αυτό προσπαθεί. Θέλει, όμως, και τη βοήθεια των γονέων, των κηδεμόνων. Χρειάζεται τη συμπαράσταση όλων» είπε εμφατικά.

Επιπλέον, μίλησε σχετικά με το Κέντρο Πολιτισμού της Αρχιεπισκοπής για το οποίο τόνισε πως «με αυτό το κέντρο θέλουμε να εξυπηρετήσουμε παιδιά, φοιτητές, ακόμη και ηλικιωμένους», ενώ έκανε ειδική μνεία για το έργο της Αρχιεπισκοπής, που ενισχύει καθημερινά 53.000 ανθρώπους.

«Όλοι μας λένε συγχαρητήρια, το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις Μητροπόλεις. Αυτό, όμως, δεν είναι έργο της διοικούσας Εκκλησίας. Άλλωστε, δεν έχει τόσα χρήματα η Εκκλησία και αυτά που λένε είναι παραμύθια. Αυτό το έργο είναι από τους ανθρώπους που έρχονται και βοηθούν, όσο μπορεί ο καθένας», υπογράμμισε.

Τέλος, στον χαιρετισμό που απηύθυνε, ο Ιερώνυμος ευχαρίστησε όλους «όσοι συντελούν στην πνευματική εργασία της σχολής της Βιβλιοθήκης. Αναφέρθηκε στο σπουδαίο έργο που επιτελείται στο κοινωνικό φροντιστήριο και συνεχάρη τους καθηγητές που στηρίζουν τόσα χρόνια το έργο της Αρχιεπισκοπής». Επίσης, δεν παρέλειψε να συγχαρεί τους γονείς για τα εφόδια που προσφέρουν στα παιδιά τους για τη θωράκισή τους, όπως το ότι βάζουν στις καρδιές τους Χριστό και Ελλάδα. «Αν βάζετε στα παιδιά σας Χριστό και Ελλάδα μη φοβάστε, θα έρθουν μπόρες και καταιγίδες, αλλά αυτά θα νικήσουν», επεσήμανε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Την εκδήλωση προλόγισε ο γενικός διευθυντής της Βιβλιοθήκης και του Κέντρου Παιδείας, Πολιτισμού και Εθελοντισμού της Αρχιεπισκοπής, Σεβαστιανός Ανδρεάδης. Παρουσιάστηκε οπτικοακουστικό υλικό με τις δράσεις και το έργο της Βιβλιοθήκης και του Κέντρου και εν συνεχεία η «Θεατρική Συντροφιά» της Αρχιεπισκοπής παρουσίασε την παράσταση «Η Δικαιοσύνη του Κορρεγιδόρ». Ακολούθησαν παραδοσιακά τραγούδια και κάλαντα, και κατόπιν ο πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής αρχιμανδρίτης Συμεών Βολιώτης ευλόγησε τη βασιλόπιτα.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», παρουσία αρχιερέων, ιερέων, πολιτικών, ακαδημαϊκών και πλήθους κόσμου.
Newsroom ΔΟΛ

Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2016

Ἐπιστολή σέ ἀγαπητούς ἐν Χριστῷ ἀδελφούς Φοιτητές τῆς Θεολογίας



       
Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,
τέκνα φωτόμορφα τῆς Ἐκκλησίας μας,
χαίρετε τήν ἀγάπη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ,
τῆς ὁποίας τίποτε γλυκύτερο δέν ὑπάρχει στόν κόσμο.

          Χαίρω γιά τήν εὐλογημένη σας χριστιανική ὁμάδα καί πνευματική σας συντροφιά. Ἔτσι, ὁ ἕνας συμπνευματίζεται μέ τόν ἄλλο. Καί ὅλοι μαζί ἀποτελεῖτε μία δύναμη τῆς Ἐκκλησίας μας, μέ τήν ὁποία δίνετε μιά καλή μαρτυρία τοῦ Χριστοῦ στήν σημερινή κοινωνία.
          Χάρηκα ἐπίσης ἀπό τήν πληροφορία ὅτι θέλετε νά τιμήσετε τόν νέον ὅσιο Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τόν ἅγιο Πορφύριο τόν Καυσοκαλυβίτη. Εἶχα τήν χαρά καί τήν θεία εὐλογία, φίλοι μου, νά γνωρίσω τόν πατέρα αὐτόν τῆς Ἐκκλησίας μας, νά ἀσπαστῶ τήν χεῖρα του, νά ἀκούσω τίς ἅγιες νουθεσίες του καί νά λάβω τήν εὐχή του.
          Ἐπειδή γνωρίζω ὅτι θέλετε νά εἶστε ἀγωνιστές γιά τά ὅσια καί τά ἱερά τῆς πίστεώς μας, γι’ αὐτό σᾶς λέγω καί σᾶς προτρέπω νά στρέψετε ἰδιαίτερα τήν προσοχή σας στόν βίο καί τήν διδασκαλία τοῦ ὁσίου πατρός Πορφυρίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου. Γιατί, γιά νά εἶναι οἱ ἀγῶνες μας εὐλογημένοι ἀπό τόν Κύριο, πρέπει νά ἀπορρέουν ἀπό μιά καρδιά πού ἀγαπάει πολύ τόν Χριστό καί ἀγωνίζεται νά εἶναι καθαρή ἀπό τούς μολυσμούς τῆς ἁμαρτίας. Ἐάν δέν συνδυάζουμε τήν ἀγωνιστικότητα μέ τήν πνευματικότητα, τότε οἱ ἀγῶνες μας γιά τήν πίστη, δέν θά εἶναι εὐάρεστοι στόν Χριστό καί γι’ αὐτό δέν θά εἶναι πετυχημένοι. Ὁ βίος τοῦ ἁγίου πατρός ἡμῶν Πορφυρίου μᾶς λέγει ὅτι, ὅ,τι λέγουμε καί ὅ,τι κάνουμε πρέπει νά ξεκινᾶ ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ καί ὄχι ἀπό αἴσθημα προβολῆς καί ὅλα πρέπει νά ἀρχίζουν μέ προσευχή καί νά συνοδεύονται μέ τήν προσευχή.
          Γιά νά τό πετύχουμε αὐτό, φίλοι μου, γιά νά ἀποκτήσουμε, δηλαδή, ἀγάπη στήν προσευχή καί καθαρότητα καρδιᾶς, αὐτό εἶναι ὁλόκληρη ἐπιστήμη. Τήν ἐπιστήμη αὐτή τήν ξέρουν οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλά θά τήν δεῖτε ἁπλουστευμένη καί πρακτικά δοσμένη στις διδαχές τοῦ ὁσίου πατρός Πορφυρίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου, τόν ὁποῖον ἡ νεωστί ἀδελφότητά σας ἀγαπᾶ καί τιμᾶ. Ἔχουν ἐκδοθεῖ πολλά βιβλία, τά ὁποῖα ἀναφέρονται στόν πατέρα αὐτόν. Εἶναι βιβλία αὐτοπτῶν καί αὐτηκόων μαρτύρων τοῦ ἁγιασμένου πατρός, γι’ αὐτό καί ἔχουν μεγαλυτέρα ἐγκυρότητα. Διαβάσατέ τα μέ σειρά καί θά ὠφεληθεῖτε τά μέγιστα.
          Ἀπό τόν ἅγιο πατέρα Πορφύριο τόν Καυσοκαλυβίτη μοῦ κάνει ἐντύπωση, μεγάλη ἐντύπωση μοῦ κάνει, τό ὅτι ἀγαποῦσε τήν θεολογία καί ὡς ἐπιστήμη. Μόνος του κατάφερε νά συλλαβίζει καί νά διαβάζει ἔπειτα μέ εὐχέρεια βιβλία καί δόθηκε ἔπειτα στήν μελέτη πατερικῶν ἀναγνωσμάτων καί θεολογικῶν μελετῶν. Καί ἔγινε μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ, τήν ὁποία εἶχε πλούσια, ἕνας μεγάλος θεολόγος, ὅπως φαίνεται ἀπό τίς διδαχές του. Σᾶς συνιστῶ νά ἀγαπήσετε ἰδιαίτερα τόν νέον αὐτόν ὅσιο πατέρα τῆς Ἐκκλησιας μας καί νά γίνετε καλοί ὑποτακτικοί του καί μαθητές του. Ὁμοίως συνιστῶ νά μελετήσετε καί τίς διδαχές τοῦ ἄλλου ἡγιασμένου πατρός Παϊσίου τοῦ ἁγιορείτου καί αὐτοῦ ἀσκητοῦ. Οἱ ἐκδοθέντες πέντε τόμοι ἀπό τό μοναστήρι τῆς Σουρωτῆς ἀποτελοῦν ἕνα σπουδαῖο πατερικό ἔργο, τό Γεροντικό τοῦ αἰῶνος μας.
          Εὔχομαι, ἀγαπητοί μου ἐν Χριστῷ ἀδελφοί, νά ἔχετε πλούσια τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ στήν ζωή σας καί νά γεύεσθε τήν γλυκύτητα τῆς προσευχῆς καί τῆς θεολογίας. Νά εἶστε ταπεινοί καί νά ζεῖτε ἁγνά καί καθαρά. Ἰδιαίτερα τονίζω νά ἔχετε ὀρθόδοξο ἐκκλησιολογικό φρόνημα. Νά εἶστε δηλαδή ἑνωμένοι μέ τήν Ἐκκλησία. Ἀλλά λέγει ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος ὅτι ἄν δέν ὑπάρχει Ἐπίσκοπος καί ἱερατεῖο, δέν ὑπάρχει Ἐκκλησία. «Ἄνευ τούτων Ἐκκλησία οὐ καλεῖται», λέγει ἐπί λέξει ὁ ἅγιος πατήρ. Νά ἀγαπᾶτε τόν Ἐπίσκοπό σας, τόν Παναγιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ. Ἄνθιμον, νά τόν τιμᾶτε πρεπόντως καί νά τοῦ εἶστε βοηθοί στούς ἀγῶνες Του, τέκνα Του πιστά.
          Ἐλπίζω ὁ Θεός νά δώσει κάποτε τήν καλή εὐκαιρία νά συναντηθοῦμε καί προσωπικά, διά νά ἰδῶ καί ἀπό κοντά τήν Χάρη, μέ τήν ὁποία σᾶς ἐχαρίτωσε ὁ Κύριος.
          Εὐλογημένο τό Νέο Ἔτος. Εὔχομαι τό ἔτος αὐτό νά ἀγαπήσετε περισσότερο τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό καί νά ἀποκτήσετε πλουτισμόν ὀρθοδόξου θεολογίας.

Μέ πολλές εὐχές
+Ὁ Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλουπόλεως Ἰερεμίας

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

56ο Παιδαγωγικό Συνέδριο Μεγάλου Βασιλείου: «Σύγχρονες Αθεϊστικές Προκλήσεις» (ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ- ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ- ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ)

http://tideon.org/index.php/2012-01-20-16-56-48/2012-02-28-20-27-53/7262-56

Ο Απόστολος της Κυριακής 24 Ιανουαρίου 2016

sorrow1 b2῾Ο ᾿Ιησοῦς
Χριστὸς
ἦρθε
στὸν κόσμο
γιὰ νὰ σώσει
τοὺς ἁμαρτωλούς.

(Α´ Τιμ. α´ 15-17)
Τέκνον Τιμόθεε, πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος, ὅτι Χριστὸς ᾿Ιησοῦς ἦλθεν εἰς τὸν κόσμον ἁμαρτωλοὺς σῶσαι, ὧν πρῶτός εἰμι ἐγώ· ἀλλὰ διὰ τοῦτο ἠλεήθην, ἵνα ἐν ἐμοὶ πρώτῳ ἐνδείξηται ᾿Ιησοῦς Χριστὸς τὴν πᾶσαν μακροθυμίαν, πρὸς ὑποτύπωσιν τῶν μελλόντων πιστεύειν ἐπ᾿ αὐτῷ εἰς ζωὴν αἰώνιον. Τῷ δὲ βασιλεῖ τῶν αἰώνων, ἀφθάρτῳ, ἀοράτῳ, μόνῳ σοφῷ Θεῷ, τιμὴ καὶ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.

Απόδοση σε απλή γλώσσα
Παιδί μου Τιμόθεε, αὐτὸ ποὺ λέω εἶναι ἀλήθεια κι ἀξίζει νὰ γίνει πέρα γιὰ πέρα ἀποδεκτό· ῾Ο ᾿Ιησοῦς Χριστὸς ἦρθε στὸν κόσμο γιὰ νὰ σώσει τοὺς ἁμαρτωλούς· καὶ πρῶτος ἀνάμεσά τους εἶμαι ἐγώ. ᾿Ακριβῶς ὅμως γι’ αὐτὸ μὲ ἐλέησε, γιὰ νὰ δείξει ὁ ᾿Ιησοῦς Χριστὸς σ’ ἐμένα πρῶτον ὅλη του τὴ μακροθυμία, ὥστε νὰ γίνω παράδειγμα γιὰ κείνους ποὺ πρόκειται νὰ πιστέψουν σ’ αὐτὸν καὶ νὰ ὁδηγηθοῦν ἔτσι στὴν αἰώνια ζωή. Παντοτινή, λοιπόν, τιμὴ καὶ δόξα στὸν αἰώνιο βασιλιά, τὸν ἄφθαρτο, τὸν ἀόρατο, τὸν μόνο σοφὸ Θεό. ᾿Αμήν.

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 24 Ιανουαρίου - ΙΔ´ Λουκά

proseyxhΚύριε,
θέλω
ν’ ἀποκτήσω
τὸ φῶς μου.

(Λουκ. ιη´ 35-43)
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἐγένετο ἐν τῷ ἐγγίζειν τὸν ᾿Ιησοῦν εἰς ῾Ιεριχὼ τυφλός τις ἐκάθητο παρὰ τὴν ὁδὸν προσαιτῶν· ἀκούσας δὲ ὄχλου διαπορευομένου ἐπυνθάνετο τί εἴη ταῦτα. ᾿Απήγγειλαν δὲ αὐτῷ ὅτι ᾿Ιησοῦς ὁ Ναζωραῖος παρέρχεται. Καὶ ἐβόησε λέγων· ᾿Ιησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με. Καὶ οἱ προάγοντες ἐπετίμων αὐτῷ ἵνα σιωπήσῃ· αὐτὸς δὲ πολλῷ μᾶλλον ἔκραζεν· Υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με. Σταθεὶς δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς ἐκέλευσεν αὐτὸν ἀχθῆναι πρὸς αὐτόν. ᾿Εγγίσαντος δὲ αὐτοῦ ἐπηρώτησεν αὐτὸν λέγων· Τί σοι θέλεις ποιήσω; ῾Ο δὲ εἶπε· Κύριε, ἵνα ἀναβλέψω. Καὶ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· ᾿Ανάβλεψον· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε. Καὶ παραχρῆμα ἀνέβλεψε, καὶ ἠκολούθει αὐτῷ δοξάζων τὸν Θεόν· καὶ πᾶς ὁ λαὸς ἰδὼν ἔδωκεν αἶνον τῷ Θεῷ.

Απόδοση σε απλή γλώσσα
Εκεῖνο τὸν καιρό, καθὼς ὁ ᾿Ιησοῦς πλησίαζε στὴν ῾Ιεριχώ, ἕνας τυφλὸς καθόταν στὴν ἄκρη τοῦ δρόμου καὶ ζητιάνευε. ῞Οταν ἄκουσε τὸ πλῆθος ποὺ περνοῦσε, ρώτησε νὰ μάθει τί συνέβαινε. Τοῦ εἶπαν ὅτι περνάει ὁ ᾿Ιησοῦς ὁ Ναζωραῖος. Τότε ἐκεῖνος ἄρχισε νὰ φωνάζει δυνατά· «᾿Ιησοῦ, Υἱὲ τοῦ Δαβίδ, σπλαχνίσου με!» Αὐτοὶ ποὺ προπορεύονταν τὸν μάλωναν νὰ σωπάσει, ἐκεῖνος ὅμως φώναζε ἀκόμη πιὸ πολύ· «Υἱὲ τοῦ Δαβίδ, σπλαχνίσου με!» Τότε ὁ ᾿Ιησοῦς στάθηκε κι ἔδωσε ἐντολὴ νὰ τὸν φέρουν κοντά του. Αὐτὸς πλησίασε κι ἐκεῖνος τὸν ρώτησε· «Τί θέλεις νὰ σοῦ κάνω;» «Κύριε, θέλω ν’ ἀποκτήσω τὸ φῶς μου», ἀποκρίθηκε. Κι ὁ ᾿Ιησοῦς τοῦ εἶπε· «Ν’ ἀποκτήσεις τὸ φῶς σου! ῾Η πίστη σου σὲ ἔσωσε». ᾿Αμέσως ὁ τυφλὸς βρῆκε τὸ φῶς του κι ἀκολουθοῦσε τὸν ᾿Ιησοῦ δοξάζοντας τὸν Θεό. Καὶ ὅλος ὁ κόσμος, ὅταν τὸν εἶδε, δοξολογοῦσε τὸν Θεό.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ – 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016

Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ
(Λκ. ιη΄, 35-43)
 Στή σημερινή εὐαγγελική περικοπή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, παρακολουθοῦμε τόν Κύριο στό τελευταῖο ταξίδι του γιά τά Ἱεροσόλυμα, ὅταν ἀνέβαινε καί πήγαινε γιά τό ἑκούσιο πάθος του. Ἡ θεραπεία τοῦ τυφλοῦ ἔξω ἀπό τήν Ἱεριχὼ εἶναι ἕνα ἀπό τά τελευταῖα θαύματα τοῦ Χριστοῦ. Στήν περιοδεία αὐτή, ὅπως καί σέ κάθε ἄλλη περιοδεία του, τόν ἀκολουθοῦσε πλῆθος ἀνθρώπων, ἄλλοι ἐπειδή ἐνδιαφέρονταν γιά τή διδασκαλία του, ἄλλοι ἐπειδή εἶχαν περιέργεια γιά τό πρόσωπό του ἀλλά καί πολλοί ἄλλοι, οἱ ὁποῖοι προσπαθοῦσαν νά προσελκύσουν τήν προσοχή τοῦ Ιησοῦ, ἴσως ἕνα βλέμμα του, ἐπιζητώντας μιά ἐλάχιστη ἐπαφή μαζί του γιά κάποιο λόγο παρηγοριᾶς, γιά τή θεραπεία κάποιου νοσήματος.
Ἔχουν περάσει τρία χρόνια ἀπό τότε πού ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἄρχισε τό δημόσιο ἔργο του. Οἱ ἄνθρωποι ἄκουσαν τή διδασκαλία του καί εἶδαν τά θαύματά του, ὅλοι πιά τόν ξέρουν. Ἔτσι ἐξηγεῖται τό πλῆθος πού τόν ἀκολουθεῖ. Ἐκεῖ ὅμως στό δρόμο καθόταν ἕνας τυφλός καί ζητιάνευε. Μέχρι τότε εἶχε κάνει τό ἀτύχημά του ἐπάγγελμα. Ὅταν ὅμως ἄκουσε τήν ὀχλοβοή ρώτησε τί συνέβαινε καί τοῦ εἶπαν πώς περνάει ὁ Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος. Αὐτό ἦταν ἀρκετό γιά τόν τυφλό. Ἤξερε κι αὐτός γιά τό Χριστό. Ἄρχισε νά φωνάζει καί νά ζητάει τό ἔλεός του, «Ἰησοῦ, γιέ τοῦ Δαβίδ ἐλέησέ με». Κάποιοι πού προπορεύονταν, χωρίς νά καταλαβαίνουμε γιατί, τόν μάλωναν γιά νά σωπάσει. Αὐτός ὅμως φώναζε πιό δυνατά, «ἔκραζε» μᾶς λέει τό ἱερό εὐαγγέλιο, «Γιέ τοῦ Δαβίδ ἐλέησέ με». Ὁ Ἰησοῦς ἄκουσε τήν κραυγή καί εἶπε νά τόν φέρουν κοντά του, κι ὅταν ὁ τυφλός πλησίασε, τόν ρώτησε: «Τί θέλεις νά σοῦ κάνω;». Κι ἐκεῖνος εἶπε: «Κύριε νά ξαναδῶ τό φῶς μου». Τότε ὁ Ἰησοῦς τοῦ εἶπε: «Ξανάβλεψε, ἡ πίστη σου σέ ἔσωσε», κάνοντάς του σαφές πώς τόν ἔσωσε ἡ πίστη του.
Τό ἱερό εὐαγγέλιο, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μᾶς μιλάει γιά τή διδασκαλία τοῦ Ἰησοῦ ἀλλά καί γιά τά θαύματά του. Πολλές εὐαγγελικές διδαχές ἔχουν τήν ἀφορμή τους σέ ἕνα θαῦμα καί πολλά θαύματα εἶναι συνέχεια κάποιας διδαχῆς. Ἀπό τή σημερινή εὐαγγελική περικοπή μποροῦμε νά μείνουμε ἑρμηνευτικά σέ ἕνα σημεῖο, τί σημαίνει ὅτι ὁ Χριστός ἄκουσε μέσα στήν ὀχλαγωγία μιά φωνή; Εἶναι λίγο ὀξύμωρο τὸ γεγονός ὅτι ἀνάμεσα σέ φωνές καί διαμαρτυρίες, ἐπευφημίες ἀλλά καί ἐκνευρισμό ἄκουσε μία κραυγή. Ὅταν ὅλοι κραύγαζαν, ὁ Κύριος ἄκουσε μιά «κραυγή»;
Μιά τέτοια περιγραφή δέν εἶναι σπάνια στά εὐαγγελικά κείμενα. Μποροῦμε νά θυμηθοῦμε τήν κραυγή τῆς Χαναναίας, τίς κραυγές τῶν λεπρῶν καί βέβαια τὸ ἄγγιγμα τῆς αἱμορροούσης γυναίκας, ἡ ὁποία θεραπεύτηκε ἀγγίζοντάς τον. Μέ βάση λοιπόν τίς πιό πάνω περιπτώσεις μιά ἀρχική διαπίστωση θά μποροῦσε νά εἶναι τὸ ὅτι ὁ Ἰησοῦς, παρά τήν ἀσφυκτική παρουσία τοῦ ὄχλου, φροντίζει νά προβάλλει τή σημασία τοῦ ἀνθρώπινου προσώπου, ἐξατομικεύοντας τίς ἀνάγκες τοῦ ἀνθρώπου.
Γιά νά καταλάβουμε ὅμως τό ποιμαντικό αὐτό ἔργο τοῦ Χριστοῦ χρειάζεται νά κατανοήσουμε τήν αἰτία πού προκαλεῖ τήν προσοχή του. Μέ ἀφορμή λοιπόν τή σημερινή περικοπή γιά τή θεραπεία τοῦ τυφλοῦ τῆς Ἱεριχοῦς θά μπορούσαμε νά δοῦμε τί μᾶς διδάσκει τό εὐαγγέλιο στό θέμα τῆς κραυγῆς.
Τί ὁρίζουμε ὡς κραυγή; Συνήθως τή δυνατή ἐκείνη φωνή μέ τήν ὁποία ἐκδηλώνεται ψυχική ἔνταση. Κραυγάζουν πολλοί καί ἄν καί ἡ κραυγή συνήθως προκαλεῖ θόρυβο, ἐντούτοις -ἔστω καί μέ ἀρνητικό τρόπο-, εἶναι μιά μορφή ἐπικοινωνίας ἤ ἕνας τρόπος ἀναφορᾶς.
Ποιά κραυγή ὅμως προσελκύει τήν προσοχή τοῦ Κυρίου; Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος μᾶς βοηθᾶ μέ τή σκέψη του νά κατανοήσουμε ποιά εἶναι ἡ αὐθεντική κραυγή. Κατά τόν ἱερό πατέρα, γιά νά κατανοήσει ὁ ἄνθρωπος ποιά κραυγή εἰσακούεται ἀπό τόν Κύριο, ἀρκεῖ νά σκεφθεῖ ἀπό τόν καθημερινό του βίο τί συμβαίνει ὅταν κραυγάζει γιά κάτι μέ ὅλη του τή δύναμη. Ἀναφέρει λοιπόν ὅτι κατά τόν ἴδιο τρόπο πού κάποιος κραυγάζοντας δυνατά αἰσθάνεται ὅτι μαζί μέ τή φωνή «ἀδειάζει» ὁ ἴδιος ἀπό τήν πνοή του, ἔτσι καί ἐκεῖνος πού κραυγάζει στόν Κύριο χωρίς νά χρησιμοποιεῖ τά χείλη του, ἀλλά τήν καρδιά του, ἀδειάζει ἀπό κάποια ἐσωτερική δυσκολία ἤ κάποιο καταπιεστικό προβληματισμό. Δηλαδή, ἐκείνη πού κραυγάζει εἶναι ἡ καρδιά καί ὄχι τά χείλη. Ὅσο περισσότερο κραυγάζει ἡ καρδιά πρός τόν Κύριο τόσο ἐκεῖνος γίνεται μόνη μέριμνά της, τόσο ὁ νοῦς ἀδειάζει ἀπό τίς μέριμνες πού τόν ἀπασχολοῦν καί στρέφεται μέσα στόν ἄνθρωπο καί τότε ὁ ἄνθρωπος προσανατολίζεται στό κύριο μέλημά του, δηλαδή τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης, μέ τίς συχνές ἀναφορές του στά προβλήματα τῆς ὕπαρξης, μᾶς ὑπενθυμίζει ὅτι ἀρκεῖ κάποιος νά μελετήσει τούς Ψαλμούς γιά νά ἀντιληφθεῖ πόσες φορές συναντᾶται τό ρῆμα «κράζω» καί ἔτσι νά διαπιστώσει πόσο συχνά ὁ ἄνθρωπος ἔχει τήν ἀνάγκη νά κραυγάσει πρός τόν Κύριο. Κατά τόν ἱερό πατέρα, παρατηρώντας τήν ἀνθρώπινη κραυγή στούς Ψαλμούς πρέπει νά ἔχουμε κατά νοῦ ὅτι ὅταν ὁ ἄνθρωπος κραυγάζει γιά νά τόν ἀκούσει ὁ Κύριος, πρέπει νά διακρίνεται ἡ κραυγή του ἀπό ὁρισμένα χαρακτηριστικά, ἕνα ἀπό τά ὁποῖα εἶναι τό πάθος, ἡ προθυμία πού λέει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ἤ διαφορετικά ἡ δύναμη τῆς διάνοιας. Αὐτό σημαίνει ὅτι πρέπει νά ὑπάρχει φλεγόμενος ζῆλος πού θά προκαλέσει τό ἔλεος τοῦ Κυρίου, διότι στήν περίπτωση αὐτή σημαίνει ὅτι ὁ ἄνθρωπος κραυγάζει μέ ὅλη του τήν καρδιά.
Ἕνα ἄλλο θεμελιῶδες χαρακτηριστικό εἶναι τό στοιχεῖο τῶν δακρύων. «Ἤκουσα τοῦ κλαυθμοῦ τῆς φωνῆς σου», λέει ὁ ψαλμωδός. Εἰσακούει ὁ Κύριος ἐκείνους πού θρηνοῦν. Ὁπωσδήποτε εἶναι σημαντικά τά δάκρυα τῶν ὀφθαλμῶν, ἀλλά τά δάκρυα αὐτά πρέπει νά ἐκπηγάζουν ἀπό τόν θρῆνο τῆς ψυχῆς. Αὐτός ὁ θρῆνος εἶναι αὐθεντικός καί γνήσιος γιατί προσδιορίζει τήν κραυγή τῆς πραγματικῆς ἀνάγκης τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδή τή νοσταλγία τοῦ χαμένου παραδείσου.
Τέλος, ὁ ἅγιος θυμᾶται τόν Ψαλμό ἐκεῖνο πού ἀναφέρει ὅτι ὁ Θεός «οὐκ ἐπελάθετο τῆς φωνῆς τῶν πενήτων». Ὁ Κύριος εἰσακούει ἐκείνους οἱ ὁποῖοι εἶναι «πτωχοί τῷ πνεύματι», δηλαδή οἱ συντετριμμένοι ἀπό ἀγάπη πρός τόν Κύριο, τῶν ὁποίων ἡ καρδιά ἔγινε ταπεινή γιά νά μπορεῖ νά ἀκουστεῖ, γιατί ἡ κραυγή πρός τόν Κύριο ἀκούγεται μόνο ὅταν πηγάζει ἀπό τό βάθος τῆς ταπείνωσης.
Πάντοτε ὁ ἄνθρωπος κραύγαζε πρός τόν Θεό. Ἀλλά καί σήμερα πολλοί ἄνθρωποι κραυγάζουν πρός τόν Κύριο, καθώς αἰσθάνονται ὅτι ἀσφυκτιοῦν ἀπό τόν σύγχρονο τρόπο ζωῆς μέ τίς περίπλοκες ἀνάγκες καί τά προβλήματα πάνω σὲ θέματα ἐπιβίωσης, ὑγείας καί ἄλλων δοκιμασιῶν τῆς ὕπαρξης. Φαίνεται ὅμως πώς ἡ κραυγή τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου διακρίνεται ἀπό μιά διαχρονική παθολογία. Δέν εἶναι ἡ κραυγή τῆς ταπείνωσης καί τοῦ κλάματος τῆς ψυχῆς, ἀλλά ἡ κραυγή τοῦ θυμοῦ γιατί ὁ Κύριος ἀδίκησε τόν ἄνθρωπο. Εἶναι ἡ κραυγή τῆς αἴσθησης τῆς ἀδικίας, ὅπως ἐκφράζεται ἀπό τό διαχρονικό ἐρώτημα «γιατί ὁ Κύριος ἐπέτρεψε νά μοῦ συμβεῖ αὐτή ἡ συμφορά ἄν καί ἐγώ ἤμουν ἀπέναντί του ἐντάξει»; Ἔτσι, ἡ κραυγή αὐτή εἶναι συχνά «ἀκάθαρτη» γιατί εἶναι γεμάτη ἀπό θυμό καί ἀγριότητα, ὑστεροβουλία καί διάθεση συναλλαγῆς καί θεοδικίας. Ἴσως διότι ἡ πίστη τοῦ ἀνθρώπου εἶναι πολύ ἀδύνατη «γιά νά τόν σώσει», ἀδυναμία πού διαπιστώνεται στό ὅτι δέν ἀντέχει τή δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ. Τότε ὅμως πῶς θά ἀκουστεῖ ἡ κραυγή του ἀφοῦ βγαίνει ἀπό τά χείλη καί ὄχι ἀπό τήν καρδιά;
Νά λοιπόν πού ἡ εὐαγγελική αὐτή περικοπή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μπορεῖ νά ἀποτελέσει ἀφορμή διδαχῆς στή σημασία τῆς κραυγῆς. Σύμφωνα μέ τά πιό πάνω, ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος μπορεῖ νά διδαχθεῖ ἀπό τόν φτωχό καί ἐξαθλιωμένο τυφλό τῆς Ἱεριχούς πώς πρέπει νά κραυγάζει, ὥστε ἡ κραυγή του νά μήν προκαλεῖ ἁπλῶς θόρυβο, ἀλλά νά εἶναι φωνή δακρύων, ταπείνωσης καί ἐμπιστοσύνης πρός τόν Κύριο. Ἀμήν.
ΑΙΚ.Π. 
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Επιμορφωτικά Σεμινάρια


Δωρεάν Επιμορφωτικά Σεμινάρια στον Πειραιά 

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Σεμιναρίου Μικρασιατικής Ιστορίας, το οποίο πραγματοποιήθηκε κατά τη χρονική περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου 2015, το Πνευματικό Κέντρο Ευαγγελιστρίας Πειραιώς και ο Σύνδεσμος Επιστημόνων Πειραιώς, οργανώνουν και γιά το 2016, έναν νέο κύκλο, ο οποίος περιλαμβάνει 4 επιμορφωτικά σεμινάρια. 

Τα σεμινάρια θα ξεκινήσουν την Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016, θα ολοκληρωθούν τον Απρίλιο 2016 και θα πραγματοποιούνται στην αίθουσα συνεδρίων του Πνευματικού Κέντρου Ευαγγελιστρίας Πειραιώς (Ευαγγελιστρίας & Βούλγαρη, 3ος όροφος , τηλ επικοινωνίας : 210 4125619).

Η συμμετοχή στα σεμινάρια είναι δωρεάν και το πρόγραμμα καθενός επιμορφωτικού σεμιναρίου, περιλαμβάνει 10 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις. Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες, που θα έχουν παρακολουθήσει τουλάχιστον το 80% των συνατήσεων θα λάβουν βεβαίωση συμμετοχής.

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ:

α. «Η Ιστορία του Πειραιά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα». Κάθε Δευτέρα 6.00-8.00μ.μ. Διδάσκων: Στέφανος Μήλεσης, δημοσιογράφος, συγγραφέας, ιστορικός ερευνητής.

β. «Τήν γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική». Σεμινάριο Ελληνικής Εκκλησιαστικής Γλωσσομάθειας. Κάθε Τρίτη 6.00-8.00μ.μ. Διδάσκων: Αρχιμ. Αυγουστίνος Θεοδωρόπουλος , θεολόγος, φιλόλογος.

γ. «Προσέγγιση της λατρείας». Κάθε Τετάρτη 6.00-8.00μ.μ. Διδάσκων: Αρχιμ. Δανιήλ Ψωίνος , θεολόγος, προϊστάμενος Ι. Ν. Αγ. Τριάδος Πειραιώς.

δ. «Ο άνθρωπος και το περιβάλλον». Κάθε Πέμπτη 6.00-8.00μ.μ. Διδάσκων: Δρ Πέτρος Τζιάς , Χημικός Μηχανικός.

Δηλώσεις συμμετοχής:
• Στο Πνευματικό Κέντρο Ευαγγελιστρίας Πειραιώς (όπισθεν Ιερού Ναού – Γρ. Λαμπράκη 41) και στα τηλέφωνα 2104125619 & 2104135224, Fax: 2104178947, Email: evagelistria@yahoo.com.
• Ηλεκτρονικά: https://docs.google.com/forms/d/1TDggAw1Bl-TtJlCx-JHWbM2r0qq-x-Mg8-q_RNyEB8U/viewform?c=0&w=1

«Η Ιστορία του Πειραιά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα». 

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ·

25.1.2016        Πειραιάς. Μια πόλη γεννιέται.
1.2.2016          Τα πρώτα δύσκολα χρόνια της δημιουργίας –Οι ευεργέτες του Πειραιά.
8.2.2016          Πόλη σταθμός στα ιστορικά γεγονότα της Ελλάδας.
15.2.2016        Πλατείες, κήποι, ανδριάντες, αγάλματα και Δημόσια Κτήρια της πόλης.
22.2.2016        Ο πνευματικός Πειραιάς. Οι πειραιώτες του πολιτισμού.
29.2.2016        Ο Πειραιάς στη λογοτεχνία.
7.3.2016          Στις συνοικίες της πόλης. (Φρεαττύδα, Βρυώνη, Πειραϊκή, Νέα Καλλίπολη, Χατζηκυριάκειο).
28.3.2016        Στις συνοικίες της πόλης. (Ακτή Μιαούλη,       Ακτή Ξαβερίου, Καστέλλα, Προφήτης Ηλίας, Μικρολίμανο).
4.4.2016          Νέο Φάληρο. (Ιστορικό δημιουργίας και ανάπτυξης).
11.4.2016        Οι βομβαρδισμοί του Πειραιά (1940-1944).

Ο Στέφανος Μιλεσης είναι ερευνητής ιστορίας, συγγραφέας, Ειδικό μέλος του Συμβουλίου του Ινστιτούτου Πειραϊκών Μελετών της Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς και Γενικός Γραμματέας της. Δημιουργός του ιστολογίου «Πειραιόραμα ιστορίας και πολιτισμού» που καταγράφει από το 2009 την ιστορία της πόλης του Πειραιά. Είναι συνεργάτης της εφημερίδας «Φωνή των Πειραιωτών» και αρθρογραφεί σε πλήθος εντύπων επί ιστορικών θεμάτων.


«Σεμινάριο Ελληνικής Εκκλησιαστικής Γλωσσομαθείας»
«Τήν γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική».                                                               

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ·

26.1.2016        Η γλώσσα ως φορέας πολιτισμού· Γενικές αρχές.
2.2.2016          Ελληνική εκκλησιαστική γλώσσα· Ομοιότητες και διαφορές με τη νέα ελληνική.
9.2.2016          Το «αναγνωστικό» της Εκκλησίας!
16.2.2016        Η Ανάσταση του Κυρίου στην υμνογραφία της Εκκλησίας.
23.2.2016        Η δημιουργία του κόσμου στην ακολουθία του Εσπερινού.
1.3.2016          Η συνάντηση Θεού και ανθρώπου κατά τη διάρκεια του Εσπερινού.
8.3.2016          Ο Άδης στην ακολουθία του Όρθρου.
29.3.2016        Η πρόγευση της κοινής Αναστάσεως στον Όρθρο.
5.4.2016          Εν αναμονή της Βασιλείας των Ουρανών!
12.4.2016        Σύνοψη προηγούμενων – προαναγγελία επομένου Σεμιναρίου.


«Προσέγγιση της λατρείας».                                                               

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ·

27.1.2016        Πρόσωπα Λατρείας
3.2.2016          Τόπος Λατρείας
10.2.2016        Ιερά Άμφια
17.2.2016        Ιερά Σκεύη
24.2.2016        Λειτουργικά βιβλία
2.3.2016          Η Προσκομιδή
9.3.2016          Η Θεία Λειτουργία
30.3.2016        Οι Ιερές Ακολουθίες
6.4.2016          Τα Θεία Μυστήρια
13.4.2016        Ο εορταστικός κύκλος


«Ο άνθρωπος και το περιβάλλον».                                                              

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ·

28.1.2016        Περιβάλλον, ορισμός. Εμφάνιση, ανάπτυξη ζωής. Ανθρωπική αρχή.
4.2.2016          Συντήρηση, διαιώνιση ζωής. Βιογεωχημικοί κύκλοι, οικοσυστήματα
11.2.2016        Διατάραξη ισορροπίας βιογεωχημικών κύκλων–οικοσυστημάτων. Φυσικά αίτια.
18.2.2016        Ανθρωπογενές περιβάλλον και φυσικό περιβάλλον.
25.2.2016        Υποβάθμιση περιβάλλοντος από ανθρωπογενή αίτια.Αντιμετώπιση προβλήματος.
3.3.2016          Ρύπανση του περιβάλλοντος από ανθρωπογενή αίτια, ατμοσφαιρική ρύπανση,                          αντιμετώπιση ρύπανσης.
10.3.2016        Εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
31.3.2016          Ρύπανση νερών, αντιμετώπιση ρύπανσης, επεξεργασία υγρών αποβλήτων.
7.4.2016          Ρύπανση εδάφους, αντιμετώπιση ρύπανσης, επεξεργασία στερεών αποβλήτων.
14.4.2016        Βαθύτερα αίτια της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Άποψη της εκκλησίας.            Αντιμετώπιση προβλήματος.

Ο Πέτρος Τζιάς σπουδασε στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, από την οποία απέκτησε το δίπλωμα το 1971. Μετά την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων μετέβη στο Παρίσι στο Πανεπιστήμιο Pierre et Marie Curie, από το οποίο απέκτησε δίπλωμα προχωρημένων σπουδών (DEA) στην ηλεκτροχημεία και διδακτορικό μηχανικού (Doctorat dIngénieur  docteur) στην Χημική Θερμοδυναμική. Στη συνέχεια επί μια σειρά ετών διετέλεσε διδάκτωρ ερευνητής στο University of Tennessee των ΗΠΑ και στο University College London του Λονδίνου.

Μένουμε Ορθόδοξοι και Έλληνες


Ο Άγιος Πορφύριος μας μίλησε


Μετά τη συγκλονιστική Ημερίδα, προς  δόξαν και τιμήν του προστάτου μας Αγίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτη, θεωρήσαμε ταπεινά χρέος μας να αναφερθούμε σε κάποια γεγονότα, που είναι πράγματι συνταρακτικά, ουράνια.
Το πρώτο από αυτά είναι η δήλωση του Παναγιότατου Μητροπολίτη μας κ.κ. Ανθίμου, ο οποίος κατά τη διάρκεια της εξαιρετικής εισήγησης της κ. Αθηνάς Σιδέρη στην Ημερίδα με τίτλο: «ο Όσιος Πορφύριος και οι Νέοι», ζήτησε το λόγο και είπε τα εξής φοβερά λόγια: «Εφ’ όσον κάνατε προστάτη σας τον Άγιο Πορφύριο… κάντε όλοι προσευχή και ποτέ δεν θα διδαχτεί διδασκαλία ισλαμικών σπουδών μέσα εις την Θεολογική Σχολή».
Ο λόγος αυτός του ποιμενάρχη μας, σχολιάστηκε από τα περισσότερα σάιτ και πράγματι είναι πέρα για πέρα αληθινός διότι ως νέοι και νέες πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο Άγιος Πορφύριος τον ενέπνευσε να τον πει. Ο Άγιος Πορφύριος εκείνη την ημέρα μίλησε και μας υποσχέθηκε, σε εμάς που τόσο τον αγαπάμε ότι ΠΟΤΕ δεν θα δημιουργηθεί τμήμα ισλαμικών σπουδών εις την ηρωική Θεολογική μας Σχολή.
Πολλοί υποστηρικτές αυτής της ολέθριας ίδρυσης διαβάζοντας αυτά τα λόγια θα γελάνε, δεν μας πειράζει όμως, θα το δούνε στην πράξη! Ο Άγιος Πορφύριος μίλησε! Είναι απόλυτα σίγουρο ότι θα τους εμποδίσει! Μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να προχωράει το όλο θέμα, μπορεί οι 4 Μητροπολίτες Θράκης να παραμένουν αμετανόητοι, μπορεί οι καθηγητές μας να μη θέλουν να καταλάβουν τα εμπόδια που τους βάζει ο Θεός, ήρθε η ώρα όμως να μιλήσει ο Προστάτης μας, ο Άγιος Πορφύριος. Το μόνο που ευχόμαστε με πολύ αγάπη σε όλα τα προαναφερθέντα πρόσωπα, είναι να μην τα βάζουν με τον Άγιο μας και  να αναθεωρήσουν το συντομότερο, διότι αλλιώς θα δουν τόσο θαυμαστά γεγονότα που θα γκρεμίζουν αυτό το ανοσιούργημα, που κυριολεκτικά θα τρίβουν τα μάτια τους!
Για αυτό αγαπημένε μας λαέ, όσοι γενναία αντιστέκεστε μην χάνετε την ελπίδα σας, θα νικήσουμε να είστε σίγουροι για αυτό! ΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΤΟΚΟ ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΔΕΝ ΘΑ ΙΔΡΥΘΕΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΙΣΛΑΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ! Συνεχίστε τον αγώνα σας, συνεχίστε να αντιδράτε και ο Πολιούχος μας Άγιος Δημήτριος, μαζί με τον συμπολιούχο μας Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά και τον Άγιο Πορφύριο θα επέμβουν! Αμήν.
Το δεύτερο και τελευταίο συνταρακτικό γεγονός είναι ότι αυτές τις μέρες έπεσε στα χέρια μας ένα εξαιρετικό βιβλίο της κ. Σωτηρίας Νούση με τίτλο «Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Σεραφείμ Τίκας (1913-1998). Όταν το διαβάσαμε συγκινηθήκαμε βαθύτατα, διότι σύμφωνα με το βιβλίο ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος τα τελευταία έτη της ζωής του εξομολογούνταν με μεγάλη μετάνοια εις τον προστάτη μας, Άγιο Πορφύριο, ο οποίος τον υπεραγαπούσε! Μάλιστα αυτή η συνταρακτική ομολογία της κ. Νούση είχε αρχικά πρωτοδημοσιευθεί στην εφημερίδα «Ορθόδοξος Τύπος» αρ.φ.1733, της 25 Απριλίου 2008, σελ 6.
Μέσα στο εξαίρετο βιβλίο αναφέρεται και η μαρτυρία του Αγίου Επισκόπου, πρώην Σιατίστης, Αντωνίου Κόμπου, ο οποίος είδε σε  ενύπνιο τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο με μία εξαστράπτουσα αρχιερατική στολή να υπερίπταται στον ουρανό και ξαφνιασμένος τον ρώτησε: «Μακαριότατε πώς έγινε αυτό;» και ο Αρχιεπίσκοπος του απάντησε «Παιδί μου εγώ δεν ήμουν άξιος, αλλά επειδή αγαπούσα υπερβολικά την Εκκλησία και ήμουν πάντα κατά του Πάπα και έκαμα ότι μπορούσα για να προστατεύσω την Εκκλησία μας, γι’ αυτό παιδί μου».
Τέλος μέσα στο βιβλίο της κ. Νούση καταγράφεται ένα άρθρο του πατρός Γεωργίου Μεταλληνού, το οποίο επίσης είχε δημοσιευθεί στον Ορθ.Τύπο (αρ.φ.1735 στις 16-5-2008), με τίτλο «Πως έζησα τον Μακαριστόν Αρχιεπίσκοπον Σεραφείμ». Μέσα στα όμορφα λόγια του που αναφέρει για τον άξιο Αρχιεπίσκοπο ξεχωρίζουν τα εξής: «Λίγες μέρες προ της κοιμήσεως του, διηγείται ο πατέρας Γεώργιος, τον επισκέφθηκα στο Νοσοκομείο ‘‘Λαϊκό’’ για να πάρω την ευχή του…
Έβαλα μετάνοια και φίλησα το χέρι του Μακαριότατου. Εκείνος ψέλλιζε κάτι, επαναλαμβάνοντας συνεχώς με δάκρυα τη λέξη ‘‘συγγνώμη’’. Η νοσοκόμος μου λέγει: ‘‘σας ζητά συγγνώμη διότι δεν μπορεί να σηκωθεί’’. Εγώ όμως είχα καταλάβει! Έκλαυσα και εγώ μαζί του και μετά από λίγο έφυγα. Ήταν η τελευταία φορά που τον είδα ζωντανό. Αυτή τη σκηνή δεν πρόκειται ποτέ να την ξεχάσω. Ναι, ο Σεραφείμ ήταν ειλικρινής ως Έλλην-Καραγκούνης. Μόνο οι λεβέντες και οι Άγιοι ζητούν συγγνώμη.»
Απίστευτα λόγια, απίστευτη αλλοίωση της δεξιάς του Υψίστου. Τα λόγια περιττεύουν, ο καθένας ας καταλάβει ό,τι τον φωτίσει ο Θεός. Εμείς ως νέοι και νέες ένα πράγμα θέλουμε να υπογραμμίσουμε: Η παρουσία, η μορφή του προστάτου μας Αγίου Πορφυρίου έκανε έναν Αρχιεπίσκοπο από άγριο να γίνει Άγιος. Έκανε έναν Αρχιεπίσκοπο στις τελευταίες στιγμές του να ζητάει συγγνώμη κλαίγοντας από έναν παπά του, που τον είχε αδικήσει. Αυτός λοιπόν είναι ο αγαπημένος μας Άγιος Πορφύριος. Ας τον επικαλούμαστε όλοι και τότε όλα θα πάνε καλά. Χαίρετε!


                                                      Μετά τιμής
                                                      Φοιτητές Θεολ. Σχολής Α.Π.Θ.
Τέκνα των Αγίων Πορφυρίου και Δημητρίου

ΠΑΝΑΓΙΑ ΓΟΡΓΟΕΠΗΚΟΟΣ-ΜΑΝΔΡΑ ΑΤΤΙΚΗΣ


Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2016

Οι νέοι και ο Όσιος Πορφύριος




Μολονότι το θέμα της ημερίδας είναι «Ο Όσιος Πορφύριος και οι νέοι», φρονώ πως πρέπει να ξεκινήσω την περισυλλογή μου ανάποδα: «Οι νέοι και ο Όσιος Πορφύριος!» Πώς στέκει ένας νέος άνθρωπος (νέος στην ηλικία ή στην πίστη) απέναντι σε έναν μοναχό που έχει Αγιότητα; Πώς στέκει κάποιος που πρωτοπερπατά στη γη, μπροστά σ’  έναν άνθρωπο που ομιλεί με τον Ουρανό; Υπάρχει επιστημονική εξήγηση γι’  αυτή τη σχέση;
            Ο πιο ειλικρινής τρόπος να ανοίξεις μια τέτοια συζήτηση είναι ο από καρδιάς: Ξεκινώ, λοιπόν με ένα ΕΓΩ που μοιάζει εγωιστικό, μα δεν είναι γιατί δεν αναφέρεται σε προσωπική εμπειρία αλλά αγγίζει – νομίζω – τους περισσότερους νέους ανθρώπους: Εγώ τον Όσιο Πορφύριο δεν τον καταλαβαίνω! Ποτέ δεν τον καταλάβαινα, δεν καταλάβαινα την αγιότητά του, κι ακόμα κι όταν η ψυχή μου την ένιωθε, η λογική μου τη φοβόταν. Αυτή την οσιακή, ήρεμη μορφή, αυτό το καλοσυνάτο και σιωπηλό κι ευγενικό γέροντα, τον φοβόμουν… Οι αναμνήσεις μου από τον γέροντα Πορφύριο μέχρι σήμερα μου προκαλούν ντροπή: έπαιζα στην αυλή του, του φίλησα το χέρι, τον χαιρέτησα, αλλά η ψυχή μου παρέμενε πεισματικά κλειδωμένη… τα πόδια μου με έφεραν στο κελάκι του, τα χέρια μου άγγιξαν τα δικά του, η φωνή μου άγγιξε τα αυτιά του, αλλά την ψυχή μου δεν την άφησα να τον πλησιάσει… τη ψυχή μου την είχα αφήσει αιχμάλωτη της λογικής, του φόβου και του εγωισμού μου… αν για κάτι μετανιώνω, είναι που δεν άφησα τη ψυχή μου ελεύθερη να τον γνωρίσει, όταν τον γνώρισα… δε με πειράζει που δεν πίστευα αμέσως σε όσα άκουγα για εκείνον: η πίστη είναι το δεύτερο στάδιο μιας σχέσης τόσο ιδιαίτερης. Κι άλλωστε η πίστη δεν είναι κάτι δικό μας… είναι δώρο του Ουρανού προς τον άνθρωπο, που έρχεται όταν ο άνθρωπος το θελήσει και το ζητήσει…
            Όταν μπορούσα να ακούσω τη φωνή του Γέροντα, το λάθος μου ήταν ότι δεν άφησα τη ψυχή μου να ζητήσει αυτό που ήθελε: και η ψυχή μου, το ξέρω τώρα πολύ καλά,  ήθελε να τον γνωρίσει… κι αφού τον γνώριζε, ήθελε να τον πιστέψει… και αφού τον πίστευε, ήθελε να αφεθεί στην αγάπη της Αγιότητάς του, να κουρνιάσει εκεί και να μη φοβάται τίποτα.
            Με την κοίμησή του, πέθαναν η λογική και ο εγωισμός μου μα αυτό που έμεινε ήταν ένας φόβος διαφορετικός, που έμοιαζε με ορφάνια: πώς να ζητήσω βοήθεια από έναν Άγιο, αφού δεν τον είχα σεβαστεί όσο ήταν εν ζωή; Με τι θάρρος να του μιλούσα στην προσευχή μου; Πώς να του ζητούσα βοήθεια; Πώς να πλησιάσω έναν Άγιο στον Ουρανό, αφού δεν τον είχα πλησιάσει όσο βρισκόταν στη γη; Και τι σημασία είχε άραγε αν είχα μετανοιώσει, αφού τον είχα χάσει;
            Έπρεπε να βάλω το χέρι μου πολλές φορές επί τον τύπο των ήλων για να κάνω τη λογική μου να σιωπήσει μπροστά στην παρουσία του Οσίου Πορφυρίου… έπρεπε να ταπεινωθώ, για να αφήσω την ψυχή μου ελεύθερη από τα δεσμά της: τώρα ξέρω ότι μπορεί ένα παιδί να μην καταλαβαίνει τον Όσιο Πορφύριο, αλλά ο Όσιος καταλαβαίνει πολύ καλά τα νέα παιδιά: καταλαβαίνει και την αμφιβολία, και το φόβο, και την ορμή και το θυμό… καταλαβαίνει και σέβεται και περιμένει… περιμένει αυτό το κάλεσμα, αυτή την ικεσία, περιμένει αυτό το δάκρυ που κυλάει από τα μάτια όταν η ψυχή σου διψάει μα η λογική σε τρομάζει… κι όταν τον καλέσεις, έρχεται – στ’  αλήθεια έρχεται τρέχοντας, σαν αφήσεις την ψυχή σου να τον γυρέψει…
            Όχι: εγώ τον Όσιο Πορφύριο δεν τον καταλαβαίνω: κι αυτή είναι η μεγαλύτερη χαρά, η μεγαλύτερη ευλογία: αν τον καταλάβαινα δε θα ήταν Άγιος… κι εγώ τον έχω ανάγκη ως Άγιο… δε θέλω να τον καταλάβω, μου αρκεί που τον βιώνω… μου αρκεί που η ψυχή μου ηρεμεί όταν του μιλάει… που η φροντίδα του είναι σαν τον αέρα που αναπνέω…
            Όχι: εγώ τον Όσιο Πορφύριο δεν τον καταλαβαίνω… κι αυτή είναι η λύτρωσή μου: η σχέση της ψυχής με τον Ουρανό είναι ερωτική και τον αληθινό Έρωτα δεν τον καταλαβαίνεις: τον νιώθεις, σε πλημμυρίζει, αλλά δεν τον καταλαβαίνεις… η ευτυχία σου είναι ότι τον έχεις… η ευλογία σου είναι ότι τον ζεις…
            Είθε ψυχή μου νεαρή, ατίθαση κι ερωτευμένη, να βιώνεις τον Όσιο Πορφύριο την κάθε στιγμή… να γεύεσαι αδιάκοπα την παρουσία του… και να μπορείς ελεύθερη, χωρίς δεσμά να τον καλείς… να είσαι σίγουρη ψυχή μου: εκείνος θα ακούσει το κάλεσμά σου και θα τρέξει… με πάθος και ευγένεια και δύναμη και στοργή…

Μάρω Σιδέρη
Θεολόγος, Ιστορικός

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

Ιερά Σύνοδος: «Να αλλάξει ο νόμος για την αποτέφρωση»


Επιστολή προς ΥΠΕΣ


Ιερά Σύνοδος: «Να αλλάξει ο νόμος για την αποτέφρωση»
Αθήνα
Αλλαγές στο νομοσχέδιο που προβλέπει την αποτέφρωση ζητά από τον υπουργό Εσωτερικών Παναγιώτη Κουρουπλή, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Όπως επισημαίνει η Ιερά Σύνοδος, «δεν είναι δυνατόν, κατά παράβαση της θρησκευτικής ελευθερίας, η Εκκλησία της Ελλάδος να υποχρεούται κατά την παράγραφο 3 του άθρου 35Α να τελέσει χριστιανική κήδευση, επειδή η επιθυμία κάποιου δεν αντιβαίνει απλώς και μόνον σε κανόνες δημοσίας τάξεως, υγιεινής ή χρηστών ηθών, όταν ο ίδιος επέλεξε δυνάμει του νόμου 4277/2014 την αποτέφρωση του».

Ακόμη ζητά προσθήκες στην νομοθεσία, καθώς -όπως επισημαίνει- υπάρχει κίνδυνος η αποτέφρωση να καταστεί κανόνας σε μια χώρα με ορθόδοξη παρουσία.

Συγκεκριμένα τονίζεται ότι «με τις διατάξεις του νόμου 4277/2014, επιτρέπεται η αποτέφρωση της σορού οποιουδήποτε θανόντος με απόφαση συζύγου ή συγγενών, εάν ο ίδιος δεν εξέφρασε εγγράφως επιθυμία περί του ενταφιασμού της σορού του, ακόμα δηλαδή και εάν π.χ. πρόκειται για κάποιον γνωστό τοις πάσι ως φιλακόλουθο χριστιανό ορθόδοξο ή ακόμα και για τον ιερέα ή τον ψάλτη μίας Ενορίας, με μόνη δικαιολογία οτι δεν απέκλεισε εγγράφως την αποτέφρωσή του.

» Ετσι όμως, η αποτέφρωση καθίσταται κανόνας σε μία χώρα με πλειοψηφική ορθόδοξη παρουσία στο σύνολο του πληθυσμού. Πρόκειται για διάταξη κατάδηλα παράλογη, που αφήνει την σορό του τεθνεώτος στην απόλυτη διάκριση των συγγενών του χωρίς να τίθεται στην απόφασή τους κανένα όριο σεβασμού προς το πρόσωπο και την ζωή του εκλιπόντος.»

Μαρία Αντωνιάδου
Newsroom ΔΟΛ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...