Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

Θεσσαλονίκη: Υποτροπιασμός εθισμένων σε τζόγο, ναρκωτικά και αλκοόλ λόγω lockdown

 Αυξάνονται συνεχώς οι αιτήσεις νέων για προγράμματα απεξάρτησης νέων από τον διαδίκτυο 

makthes.gr

 Θεολόγος Ηλιού

Φαινόμενα υποτροπιασμού εμφανίζουν ολοένα και περισσότεροι που συμμετέχουν σε προγράμματα απεξάρτησης από τον τζόγο, τα ναρκωτικά, το αλκοόλ αλλά και το διαδίκτυο. Το lockdown, όπως και την πρώτη φορά, επηρεάζει την ψυχολογία των πολιτών και όπως φαίνεται εγκλωβίζει σε εξαρτήσεις. Όπως αναφέρει στο makthes.gr, ο σύμβουλος απεξάρτησης και πρόεδρος της ΟΑΣΙΣ Δαμιανός Δουΐτσης, «βλέπουμε ότι υπάρχει μια αύξηση των ατόμων που υποκύπτουν σε εθισμούς. Ακόμα συλλέγουμε στοιχεία από έρευνες αλλά μέχρι στιγμής βλέπουμε ότι υπάρχει τριπλασιασμός στις αιτήσεις για τα προγράμματα απεξάρτησης».

Ο υποτροπιασμός είναι κάτι που συναντά συνέχεια το τελευταίο διάστημα ο σύμβουλος απεξάρτησης στις ομάδες αυτοβοήθειας που συμμετέχει. «Υπάρχει μεγάλος βαθμός υποτροπιασμού σε πολλές ομάδες αυτοβοήθειας στη Θεσσαλονίκη. Όταν οι άνθρωποι που είναι εξαρτημένοι είναι κλεισμένοι μέσα, χωρίς επαφή και χωρίς διέξοδο ούτε για την δουλειά τους, είναι σίγουρο πως θα υποτροπιάσουν. Το κλίμα αβεβαιότητας και η ανησυχία που υπάρχει αλλά και η έλλειψη εκτόνωσης, οδηγεί στην απογοήτευση και στην κατάθλιψη» αναφέρει ο κ. Δουΐτσης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΑΣΙΣ, κυρίως υπάρχουν περισσότερες αιτήσεις για απεξάρτηση από το τζόγο και το διαδίκτυο. «Τα περισσότερα αιτήματα που δεχόμαστε είναι για απεξάρτηση από τον τζόγο. Αφορούν μεγάλες ηλικίες που έχουν πρόσβαση σε πιστωτικές κάρτες. Είναι αναμενόμενο να υπάρχει έξαρση στον τζόγο, καθώς μέσα από τα κινητά πλέον μπορούν να παίξουν σε διάφορες στοιχηματικές εταιρίες. Όσο για το διαδίκτυο, έρχονται κυρίως παιδιά κάτω των 18 ετών που είναι εθισμένοι στο gaming αλλά και στα social media» τονίζει.

Οι γονείς φαίνεται πως πλέον ανησυχούν για την πολύωρη ενασχόληση των παιδιών τους στο Instagram και στο Tik Tok. «Αναμένεται να μας επισκεφτεί μια νεαρή κοπέλα από την Καβάλα, που οι γονείς της ανησυχούν για τις ώρες που σπαταλάει στο κινητό. Μου είπαν ότι συνεχώς είναι μπροστά από μια οθόνη και ανεβάζει δημοσιεύσεις στα social media» αναφέρει ο κ. Δουϊτσης. «Πολλοί νέοι δυστυχώς παρουσιάζουν σημάδια εθισμού με τα social media, δηλαδή δείχνουν μια καταναγκαστική συμπεριφορά και θέλουν συνεχώς να ανεβάζουν φωτογραφίες και βίντεο» συμπληρώνει.

Το σημαντικότερο βήμα για την απεξάρτηση από οποιοδήποτε εθισμό, είναι η αποδοχή του προβλήματος και στη συνέχεια να η έκκληση για βοήθεια, όπως λέει ο πρόεδρος της ΟΑΣΙΣ. «Πρώτον πρέπει να παραδεχθούμε ότι κάτι μας νικάει ανεξαρτήτως τι είναι. Μετά πρέπει να ζητήσουμε βοήθεια από τους ειδικούς. Αν ζητήσει κάποιος έγκαιρα βοήθεια, μπορεί να το περιορίσει».

Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2020

ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ

 Αν σιωπάς, 

      να σιωπάς από αγάπη.

Αν μιλάς,

     να μιλάς από αγάπη.

Αν συγχωρείς,

     να διορθώνεις από αγάπη.

Στο βάθος της καρδιάς σου,

       να έχεις τη ρίζα της αγάπης.

Από μια τέτοια ρίζα

       μόνο καλό μπορεί να προέλθει.


                Αγάπα το Θεό 

              και κάνε ότι θέλεις.


                            Ιερός Αυγουστίνος

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

Δύο κείμενα (ένα του ποιητικού και ένα του πεζού λόγου), που φωτίζουν την ‘’άγνοιά μας’’ και αναδεικνύουν την Εκκλησία μάνα του λαού Της.


του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα

Δύο κείμενα (ένα του ποιητικού, του μακαριστού Μητροπολίτου Διονυσίου, και ένα του πεζού, του Σεβ. Μητροπολίτου κ. Παύλου, λόγου) που φωτίζουν την ‘’άγνοιά μας’’, βοηθούν στην αυτεπίγνωσή μας και αναδεικνύουν την Εκκλησία,

μάνα του λαού Της.

 

Η ΑΓΝΟΙΑ ΜΑΣ: Μακαριστού Ἐπισκόπου Διονυσίου Λ. Ψαριανοῦ, Μητροπολίτου Σερβίων καὶ Κοζάνης.

 

Ἔτσι ποὺ σᾶς ἀκούω καὶ σᾶς βλέπω 

νὰ ξεσπαθώνετε καὶ νὰ ἀπειλῆτε 

πὼς ὅλοι εἴσαστ᾽ ἕτοιμοι γιὰ ὅλα, 

ντρέπομ᾽ ἐγὼ ὁ δειλὸς τὸν ἑαυτό μου. 

 

Μὰ τόσο εἶναι φτηνὴ ἡ ὁμολογία, 

καὶ τὸ μαρτύριο τάχα μποροῦμε 

μόνοι μας νὰ τὸ θέλωμε, ἀδελφοί μου; 

Τὸ μαρτύριο εἶναι θεία κλήση… 

 

Ἄς εἴμαστ᾽ ἕτοιμοι νὰ τὸ δεχθοῦμε, 

ἄν θέλει ὁ Θεὸς νὰ μᾶς τιμήση. 

Ὡστόσο ἄς φοβούμαστε κι ἄς κλαῖμε, 

 

γιατὶ μᾶς βρῆκαν δύσκολες ἡμέρες 

κι ἐμεῖς δὲν ξέρομε μήτε τὴ γλώσσα 

μήτε τὴν τακτικὴ τῆς Ἐκκλησίας.

 

‘’ΠΡΟΛΟΓΟΣ – ΚΑΙ ΜΗ ΕΙΣΕΝΕΓΚΗΣ ΗΜΑΣ ΕΙΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΝ’’ στο ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2021: Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλου.

 

Ένα ιδιότυπο πειρασμό ‘’με την παρουσία της λοιμικής ασθενείας, αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας, η πατρίδα μας…’’ στη διάρκεια του οποίου ‘’Ταπεινώθηκε η Εκκλησία έως εσχάτων. Όμως, σκέπασε τα παιδιά της με το ράσο των Κληρικών της, όπως είπε χαρακτηριστικά κι ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης. Όπως δέχτηκαν τα ώτα του Χριστού τις ασεβείς βλασφημίες, έτσι δεχτήκαμε κι εμείς κατ’ αυτές τις ημέρες τις ασεβείς, προσβλητικές και υβριστικές απόψεις που εξέφρασαν ορισμένοι για το θεοσύστατο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, το οποίο αποτελεί το βιωματικό ευχαριστιακό γεγονός της Εκκλησίας και το κεντρικό σημείο της ίδιας της υπάρξεώς μας. Κανείς μέχρι σήμερα, στα 2.000 χρόνια που το μυστήριο της Εκκλησίας φανερώθηκε στην γη, κανένας δεν μολύνθηκε από την μετάδοση των Αχράντων Μυστηρίων, ούτε ακόμη από την κατάλυση του Αγίου Ποτηρίου…’’. (Ημερολόγιον 2021, σελ. 8-9).

π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας

παπαδάσκαλος

17-12-2020

 

4η ΕΚΘΕΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 2020 – ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ

 

 


Οι εκδόσεις «Ο Σωτήρ» σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Έαρ» διοργανώνουν για τέταρτη συνεχή χρονιά, Έκθεση Ορθόδοξου Παιδικού Βιβλίου.

Φέτος η έκθεση λειτουργεί διαδικτυακά με διαδραστικό τρόπο, φέρνοντας στο σπίτι κάθε οικογένειας δεκάδες επιλεγμένα χριστουγεννιάτικα βιβλία.

Οι πόρτες της Διαδικτυακής Έκθεσης άνοιξαν την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου και έχουν στη συντροφιά τους...

  • Πολλά χριστουγεννιάτικα ωφέλιμα βιβλία, μέρος των οποίων μπορείτε να ξεφυλλίσετε.

  • Αφηγήσεις κειμένων μέσα από τα βιβλία με όμορφη μουσική υπόκρουση.

  • Video με αφηγήσεις διαλεχτών ιστοριών.

  • Διαδραστικά online πρωτότυπα παιχνίδια που καλλιεργούν την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής, σχολικής και προεφηβικής ηλικίας.

  • Δώρο έκπληξη σε κάθε παιδί που θα παραγγείλει ένα από τα βιβλία της Έκθεσης



Στην Έκθεση συμμετέχουν οι εκδόσεις:

ΑΘΩΣ ΠΑΙΔΙΚΑ - ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ - ΕΑΡ - ΜΕΛΩΔΙΑ - ΜΠΟΤΣΗΣ - ΝΑΜΑ - ΠΑΡΡΗΣΙΑ - ΠΟΡΦΥΡΑ - ΣΩΤΗΡ - ΦΘΟΓΓΟΣ - ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΛΠΙΣ



Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την 4η ΕΚΘΕΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ, απευθύνεστε στην υπεύθυνη επικοινωνίας,

Ιωάννα Σκαρλάτου

Συγγραφέα – Θεολόγο – Δημοσιογράφο

στο email: epikoinonia@ear-books.com

Η πιο γλυκιά αγκαλιά!


 Ένας φοβισμένος άνθρωπος μπόρεσε και βρήκε τρόπο να φθάσει στον Θεό. Ο Θεός τον είδε και τον ρώτησε την αιτία του φόβου. 

Εκείνος χωρίς καθυστέρηση απάντησε: -Δε μπορώ να είμαι άλλο στην ζωή. ασθένειες.. θλίψεις.. στεναχώριες.. φθόνοι.. και άλλα πολλά... 

-Μα είμαι πλάι σου. Απάντησε ο Θεός.

 -Ναι αλλά είσαι αόρατος! Είπε δυνατά ο άνθρωπος.

 Σα να σκέφθηκε ο Θεός και του λέγει: -Ειδικά για εσένα θα κάνω μια παραχώρηση. Θα περπατάς και καθώς θα κοιτάς πίσω θα βλέπεις 4 πατήματα. Δύο δικά σου και δύο δικά μου. 

 -Σύμφωνοι!!! Είπε απότομα ο άνθρωπος. 

 Πέρασαν αρκετές μέρες σε γαλήνη. Σε μια δύσκολη στιγμή κοιτά κάτω, και βλέπει μόνο 2 πατήματα.

 -Που είσαι!! Με παράτησες!! Είπε με στόμφο στον Θεό!

 Με φωνή γλυκιά απαντά ο Θεός: -Όχι παιδί μου!! Τα δύο πατήματα που βλέπεις είναι δικά μου και σ' έχω στην αγκαλιά μου.

π.Σπ.Ρ

Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2020

Η στεναχώρια διαρκεί 240 φορές περισσότερο από άλλα συναισθήματα


 

Συγκεκριμένα, όπως παρατήρησαν οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Leuven, στο Βέλγιο, που πραγματοποίησαν τη μελέτη, η στεναχώρια διαρκεί έως και 240 φορές περισσότερο από άλλα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένης της ντροπής, της αηδίας και του φόβου.

Μάλιστα, η στεναχώρια γα σοβαρό λόγο διαρκεί κατά μέσον όρο 120 ώρες, ενώ τα αισθήματα ντροπής και αηδίας 30 λεπτά και αυτά του φόβου 42 λεπτά. Δεύτερο σε διάρκεια συναίσθημα είναι το μίσος, που διαρκεί 60 ώρες και τρίτο η χαρά που διαρκεί μόλις 35 ώρες.

Ο λόγος που η στεναχώρια είναι το πιο παρατεταμένο συναίσθημα σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι επειδή συχνά σχετίζεται με γεγονότα που έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην ζωή μας, όπως το διαζύγιο ή μια αρρώστια, και επομένως χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο για να τα διαχειριστούμε.

Στα πλαίσια της μελέτης, οι ερευνητές ζήτησαν από 233 φοιτητές, να θυμηθούν πρόσφατα συναισθήματα που ένιωσαν, τα γεγονότα που τα προκάλεσαν και τη διάρκειά τους. Από τα συνολικά 27 συναισθήματα που ανέφεραν, ο θυμός, η ανία και η έκπληξη είναι μερικά από τα πιο σύντομα: «περνάνε» μέσα σε 2 ώρες. Ο εκνευρισμός χρειάζεται 1,3 ώρες για να υποχωρήσει, όσο και η συμπόνια. Αντιθέτως, το στρες χρειάζεται 3 ώρες για να υποχωρήσει, οι ενοχές 3,5 ώρες και η περηφάνια 2,6 ώρες.

Τα αισθήματα χαλάρωσης από την άλλη πλευρά υποχωρούν μέσα σε 4,3 ώρες, ο ενθουσιασμός μέσα σε 6 ώρες, η ανακούφιση σε 8 ώρες, η ζήλια σε 15 ώρες και η απελπισία, η ελπίδα, το άγχος, η απογοήτευση και η ικανοποίηση μέσα σε 24 ώρες.

Η μελέτη, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Motivation & Emotion», είναι η πρώτη που προσπαθεί να καταγράψει τη διάρκεια των συναισθημάτων, αλλά και να εξηγήσει γιατί υπάρχει τόση διαφορά στη διάρκειά τους. Όπως εξηγούν ο επικεφαλής ερευνητής ο Φιλίπ Βερντουέν,ερευνητής στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου, και οι συνεργάτες του, τα συναισθήματα που διαρκούν λιγότερο προκαλούνται τυπικά από γεγονότα τα οποία συχνά δεν έχουν και τόσο μεγάλη σημασία. Αντιθέτως, όσα διαρκούν επί ώρες και μέρες τείνουν να προκαλούνται από γεγονότα τα οποία ασκούν μεγάλο αντίκτυπο στον άμεσα ενδιαφερόμενο.

Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2020

Ιερώνυμος: Θα συμμετάσχουμε στις Ακολουθίες με προσοχή και εφαρμογή των μέτρων

 

«Ευτυχώς ο πρωθυπουργός είχε κατανόηση και με την προσπάθεια και την ενότητα όλων βρέθηκε λύση που φέρνει τη γαλήνη», δήλωσε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, κατόπιν ερώτησης δημοσιογράφου για το εάν βρέθηκε η «χρυσή τομή» στο ζήτημα της προσέλευσης των πιστών στις Εκκλησίες.

Αναλυτικότερα, ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας απάντησε: «Δεδομένων των δύσκολων υγειονομικών συνθηκών, νομίζω ναι! Θα είχε μάλιστα λυθεί το θέμα πολύ πιο νωρίς, αν δεν υπήρχαν άνθρωποι που »κολλάνε» και μεγαλοποιούν κάποια πράγματα. Ευτυχώς ο πρωθυπουργός είχε κατανόηση και με την προσπάθεια και την ενότητα όλων βρέθηκε λύση που φέρνει τη γαλήνη. Θα συμμετάσχουμε στις εκκλησιαστικές Ακολουθίες με προσοχή και εφαρμογή των μέτρων, ώστε να περάσει και αυτή η δυσκολία και ελπίζουμε ότι μπαίνουμε σε ένα καινούργιο χρόνο που δεν θα έχει τόσα προβλήματα».

 15minutes.gr

Στη δημοσιότητα η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τα μέτρα εντός των εορτών.

 


Συμφώνα με ΦΕΚ  που δημοσιεύτηκε στην κυβέρνηση για ρεβεγιόν και ειδικά τις ημέρες 24-25-31/12/2020 και 1.1.2021 επιτρέπονται συναθροίσεις με ανώτατο όριο έως 9 ατόμων που προέρχονται από 2 οικογένειες.

Για τις εκκλησίες προβλέπεται η τέλεση λειτουργιών 25/12/2020, 1/1/2021  και 6/1/2021 με παρουσία πιστών. Ένα πιστός ανά 15τμ με μέγιστο αριθμό 25 πιστών για τους ιερούς ναούς και μέγιστο αριθμό 50 ατόμων για μητροπολιτικούς ναούς.

Για τα Θεοφάνεια απαγορεύεται η τέλεση αγιασμού των υδάτων σε υπαίθριους  χώρους. Επιτρέπεται μόνο έντος των ιερών ναών.

Ακόμη στο ΦΕΚ αναφέρεται, ότι  οι πιστοί που θέλουν να επισκεφθούν ναούς ώστε να προσευχηθούν για λίγο, θα έχουν την δυνατότητα να το πράξουν εφόσον βρίσκονται εκτός του σπιτιού τους για κάποιον από τους λόγους που ήδη προβλέπονται. Εαν για παράδειγμα κάποιος βγει για ψώνια ή ατομική άθληση θα μπορεί να πάει και στην ενορία του να ανάψει κερί και να προσευχηθεί.

1. Για το χρονικό διάστημα ισχύος της παρούσας αναστέλλεται η τέλεση, με την παρουσία φυσικών προσώπων και με την επιφύλαξη των παρ. 2 και 3, κάθε είδους λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών και πάσης φύσεως θρησκευτικών τελετών σε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους θρησκευτικής λατρείας (κάθε είδους και κάθε νομικού, κανονικού και εν γένει θρησκευτικού καθεστώτος ναών και παρεκκλησίων, ευκτηρίων οίκων, τεμενών, συναγωγών κ.λπ.) κάθε δόγματος και θρησκείας, ανεξαρτήτως μεγέθους και χωρητικότητας τους, στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας.

2. Σε περίπτωση τέλεσης λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικής τελετής, αυτές πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από θρησκευτικό/θρησκευτικούς λειτουργό/λειτουργούς και το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό (όπως ιεροψάλτης, νεωκόρος), ο συνολικός αριθμός των οποίων δεν υπερβαίνει τους τέσσερις (4) για όλους τους χώρους λατρείας, εκτός των Ιερών Ναών στους οποίους χοροστατεί Μητροπολίτης όπου ο ανώτατος αριθμός ορίζεται σε έξι (6), και υπό την προϋπόθεση τήρησης: α) της αναλογίας ενός (1) ατόμου ανά δεκαπέντε (15) τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση τα δύο (2) μέτρα μεταξύ τους, καθώς και β) των θεσπισθέντων προληπτικών μέτρων υγιεινής για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.

Οι θύρες εισόδου και εξόδου του χώρου λατρείας παραμένουν κλειστές και ο κατά νόμο θρησκευτικός λειτουργός είναι υπεύθυνος να λαμβάνει όλα τα μέτρα, ώστε να εξασφαλίζεται ότι κανένα πρόσωπο δεν εισέρχεται στον χώρο λατρείας κατά τη διάρκεια της τέλεσης λειτουργίας, λατρευτικής σύναξης, ιεροπραξίας και κάθε είδους θρησκευτικής τελετής.

Σε περίπτωση που η ως άνω λειτουργία, λατρευτική σύναξη, ιεροπραξία ή κάθε είδους θρησκευτική τελετή μεταδίδεται από εθνικής ή τοπικής εμβέλειας τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό μέσο ή μέσω διαδικτύου, επιτρέπεται η παρουσία του απολύτως αναγκαίου τεχνικού προσωπικού του μέσου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα (4) άτομα.

3. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η τέλεση λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικής τελετής για 25.12.2020, 01.01.2021 και την 06.1.2021 σε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους θρησκευτικής λατρείας (κάθε είδους και κάθε νομικού, κανονικού και εν γένει θρησκευτικού καθεστώτος ναών και παρεκκλησίων, ευκτηρίων οίκων, τεμενών, συναγωγών κ.λπ.) κάθε δόγματος και θρησκείας, ανεξαρτήτως μεγέθους και χωρητικότητάς τους, στο σύνολο της Επικράτειας.

Στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, τηρούνται τα ακόλουθα προληπτικά μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας:

α) Ο μέγιστος αριθμός ατόμων που επιτρέπεται να παρίσταται εντός του χώρου λατρείας προκύπτει από την τήρηση της αναλογίας ενός ατόμου ανά δεκαπέντε (15) τ.μ. επιφάνειας, με ελάχιστη απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ τους προς όλες τις κατευθύνσεις και πάντως δεν υπερβαίνει τα είκοσι πέντε (25). Στον υπολογισμό του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνεται αποκλειστικά και μόνο η επιφάνεια του κύριου/ωφέλιμου χώρου που εξυπηρετεί τις λατρευτικές ανάγκες και δεν συμπεριλαμβάνονται οι επιφάνειες τυχόν άλλων όμορων κυρίων χώρων του ακινήτου που εξυπηρετούν δραστηριότητες μη λατρευτικές (π.χ. χώροι σεμιναρίων και αναγνωστηρίων), τυχόν βοηθητικών χώρων (π.χ. γραφείων, αποθηκών), χώρων υγιεινής, κοινοχρήστων κ.λπ. Ο θρησκευτικός λειτουργός οφείλει να προχωρήσει στην εσωτερική διαμόρφωση του χώρου λατρείας, ώστε να είναι αμέσως διακριτές οι θέσεις που μπορούν να καταλάβουν οι προσερχόμενοι και να διατηρείται ο μέγιστος αριθμός τους εντός του ορίου της προαναφερθείσας αναλογίας, καθώς και η απόσταση των δύο (2) μέτρων μεταξύ τους προς όλες τις κατευθύνσεις.

β) Ειδικώς στην περίπτωση των Μητροπολιτικών Ναών, όπου αυτοί υφίστανται, ως μέγιστος αριθμός παρισταμένων στους χώρους λατρείας ορίζεται ο αριθμός πενήντα (50).

γ) Στις εισόδους των χώρων λατρείας υπάρχουν υποχρεωτικά δυο σταθμοί αντισηπτικών προς χρήση των προσερχόμενων. Η υγιεινή των χεριών με αντισηπτικό είναι υποχρεωτική κατά την είσοδο στο χώρο λατρείας.

δ) Στις εισόδους των χώρων λατρείας στους οποίους οι προσερχόμενοι δεν επιτρέπεται να εισέλθουν με τα υποδήματά τους, πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα πλύσης των ποδιών, με τήρηση της απόστασης των δύο (μέτρων) μέτρων ή χρήσης ποδοναρίων, τα οποία δεν θα επαναχρησιμοποιούνται. Τα υποδήματά τους πρέπει να τοποθετούνται από τους ίδιους εντός σακούλας, η οποία θα κλείνει ερμητικά.

Συνιστάται κάθε σακούλα υποδημάτων να τοποθετείται ξεχωριστά και χωρίς επαφή μεταξύ τους. Σε περίπτωση που το λατρευτικό τυπικό περιλαμβάνει τη χρήση χαλιού, συνιστάται οι προσερχόμενοι να φέρουν και να χρησιμοποιούν εντός του χώρου λατρείας το δικό τους χαλί προσευχής.

ε) Απαγορεύεται η χρήση πνευστών οργάνων, χορωδίας και η ομαδική υμνωδία/απαγγελία θρησκευτικών ύμνων.

στ) Καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής στον χώρο λατρείας είναι υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής υφασμάτινης μάσκας από τους προσερχόμενους. Για την εξυπηρέτησή τους πρέπει, σε εμφανές σημείο κάθε χώρου λατρείας, να έχει ληφθεί πρόνοια για τον αναγκαίο εξοπλισμό υγιεινής (χαρτομάντηλα ή χάρτινες πετσέτες κ.λπ.).

ζ) Είναι απαραίτητος ο συχνός καθαρισμός και η τοπική απολύμανση των επιφανειών που αγγίζονται (π.χ. κουπαστές, χερούλια, διακόπτες) ή χρησιμοποιούνται για την εκδήλωση του θρησκευτικού φρονήματος από πολλά πρόσωπα.

η) Στις εξόδους των χώρων λατρείας τοποθετούνται υποχρεωτικά κάδοι για την απόρριψη του χρησιμοποιηθέντος εξοπλισμού υγιεινής (μάσκες, γάντια, χαρτομάντηλα, ποδονάρια κ.λπ.).

θ) Με ευθύνη του θρησκευτικού λειτουργού εφαρμόζεται σύστημα ελεγχόμενης εισόδου προσώπων στο χώρο λατρείας, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να τηρείται η απόσταση των δύο (2) μέτρων μεταξύ τους. Ο εφαρμόζων το σύστημα ελέγχου αναμονής στις εισόδους των χώρων λατρείας φέρει υποχρεωτικά όλα τα απαραίτητα μέσα προστασίας του (π.χ. μάσκα, γάντια).

ι) Ο φυσικός αερισμός των χώρων λατρείας είναι υποχρεωτικός καθ’ όλη την διάρκεια λειτουργίας τους. Σε περίπτωση χρήσης τεχνητού κλιματισμού, πρέπει να εξασφαλίζεται ταυτόχρονα και φυσικός αερισμός με ανοικτές πόρτες και παράθυρα.

ια) Εφόσον κάποιος παρουσιάσει συμπτώματα ασθένειας, θα πρέπει να απομακρύνεται με ευθύνη του κατά νόμο υπεύθυνου θρησκευτικού λειτουργού από τον χώρο λατρείας, τηρώντας τις απαραίτητες προφυλάξεις.

Εφόσον δεν είναι δυνατή η άμεση απομάκρυνσή του, πρέπει να απομονωθεί προσωρινά μέχρι την ασφαλή απομάκρυνσή του, αποφεύγοντας την επαφή με άλλα άτομα. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να έχει προβλεφθεί ειδικός χώρος με εξαερισμό, μάσκες, χαρτομάντηλα, πλαστική σακούλα για απόρριψη αυτών και αντισηπτικό χεριών.

ιβ) Απαγορεύεται να παρευρίσκονται φυσικά πρόσωπα στο προαύλιο των χώρων λατρείας, καθώς και η χρήση εξωτερικών μεγαφώνων για τη μετάδοση των λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικών τελετών.

Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται αναλογικά και στις περιπτώσεις προσέλευσης φυσικών προσώπων για κατ’ ιδίαν προσευχή και βραχεία παραμονή στον χώρο λατρείας, στο πλαίσιο των προβλεπόμενων λόγων μετακίνησης κατά τις διατάξεις της παρούσας.

4. Ο υπεύθυνος θρησκευτικός λειτουργός οφείλει να ενημερώνει με κάθε πρόσφορο τρόπο (ανάρτηση σε ιστοσελίδα, ανακοίνωση κ.λπ.) και σε κάθε περίπτωση να αναρτά σε εμφανές σημείο της εισόδου του χώρου λατρείας τον συνολικό αριθμό ατόμων που μπορούν να παρευρίσκονται ταυτοχρόνως στον χώρο λατρείας σύμφωνα με την αναλογία ένα (1) άτομο ανά δεκαπέντε (15) τ.μ., και πάντως όχι περισσότερα από είκοσι πέντε (25) άτομα, με απόσταση μεταξύ τους δύο (2) μέτρων και με την επιφύλαξη ότι ειδικώς στην περίπτωση Μητροπολιτικών Ναών, όπου αυτοί υφίστανται, ο μέγιστος αριθμός παρευρισκομένων δεν μπορεί να υπερβαίνει τους πενήντα (50).

5. Οι ως άνω απαγορεύσεις και υποχρεώσεις καταλαμβάνουν και τους χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός δημοσίων, δημοτικών, φιλανθρωπικών, κοινωφελών ή άλλων υπηρεσιών, καταστημάτων και εγκαταστάσεων (π.χ. νοσοκομείων και ψυχιατρείων, γηροκομείων, οικοτροφείων, κοιμητηρίων, κατασκηνώσεων). Η κατ’ εξαίρεση τέλεση λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικών τελετών που προβλέπεται στις παρ. 2 και 3 δεν επιτρέπεται σε χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός ιδιωτικών κτημάτων, κτιρίων και επιχειρήσεων (π.χ. συγκροτημάτων κατοικιών, κέντρων εκδηλώσεων, ξενοδοχείων).

6. Οι Ιερές Μονές, τα Μοναστήρια, τα Ησυχαστήρια και οι λοιποί χώροι εγκαταβίωσης του συνόλου της Επικράτειας, κατά το ως άνω χρονικό διάστημα ισχύος της παρούσας δεν δέχονται κοινό και πιστούς σε οργανωμένες ή ατομικές προσκυνηματικές επισκέψεις.

Η λατρευτική ζωή των Ιερών Μονών, των Μοναστηριών και των Ησυχαστηρίων μπορεί να συνεχίζεται, κατά την κρίση του Ηγουμένου ή της Ηγουμένης και κατόπιν έγκρισης του επιχώριου Μητροπολίτη, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν συμμετέχει κανένας άλλος πλην της μοναστικής αδελφότητας και με ανώτατο όριο τα δέκα (10) μέλη της μοναστικής αδελφότητας, τηρώντας τον κανόνα ενός ατόμου ανά δεκαπέντε (15) τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ τους και εφόσον τηρούνται όλα τα μέτρα υγιεινής που έχουν θεσπίσει οι δημόσιες αρχές για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.

Οι απαγορεύσεις επισκέψεων και όλα τα αναγκαία προληπτικά μέτρα που αφορούν στις Ιερές Μονές της Αθωνικής Πολιτείας, αποφασίζονται από τον Διοικητή του Αγίου Όρους, κατόπιν προηγούμενης ενημέρωσης της Ιεράς Κοινότητας σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα.

Με την ως άνω απόφαση απαγορεύεται η είσοδος όλων των επισκεπτών στη Χερσόνησο του Άθω ή παρατείνεται ισχύουσα απαγόρευση κατά το αναγκαίο χρονικό διάστημα. Ο Διοικητής εποπτεύει την ορθή τήρηση όλων των μέτρων προστασίας, είτε αυτά λαμβάνονται από τον ίδιο τοπικά είτε λαμβάνονται σε επίπεδο Επικράτειας.

7. Όσον αφορά στις κηδείες και τις σχετικές με αυτές θρησκευτικές λειτουργίες και λοιπές ιεροπραξίες και ταφικές εκδηλώσεις, στις οποίες, σύμφωνα με τα οικεία θρησκευτικά ήθη και πρακτικές, είθισται η συμμετοχή και η προσέλευση συγγενών, φιλικών προσώπων και κοινού, επιτρέπεται η συμμετοχή μόνο του θρησκευτικού λειτουργού, έως εννέα (9) ατόμων και των προσώπων που επιμελούνται της ταφής, τηρουμένων αυστηρώς των λοιπών προληπτικών μέτρων προστασίας και οδηγιών των υγειονομικών αρχών.

Οι αρχές που είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία και διαχείριση των κοιμητηρίων επιβλέπουν την ορθή εφαρμογή του παρόντος και οφείλουν να αποτρέπουν την προσέλευση προσώπων, στα οποία δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στην τελετή, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.

8. Αναστέλλεται η διεξαγωγή κάθε είδους θρησκευτικών τελετών, οποιασδήποτε θρησκείας ή δόγματος, που πραγματοποιούνται εκτός των χώρων θρησκευτικής λατρείας.

👇ΟΛΌΚΛΗΡΟ ΤΟ ΦΕΚ
 
www.stekiradio.gr – Anastasia Sarantidou

Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

Ο εκπρόσωπος της ΔΙΣ συμπληρωματικά

 

«Από σήμερα 15 Δεκεμβρίου μέχρι και τις 7 Ιανουαρίου θα επιτρέπεται η προσέλευση του κόσμου για ατομική προσευχή με καθορισμένο ωράριο από τον κάθε ναό το οποίο θα είναι αναρτημένο στην είσοδο του Ιερού Ναού», σημείωσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιλίου κ. Αθηναγόρας έπειτα από σχετική ερώτηση μετά την ολοκλήρωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ακόμα ανέφερε ότι: «Επιτρέπονται οι κωδωνοκρουσίες ενώ απαγορεύονται τα μεγάφωνα.Τέλος, η Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού θα γίνει εντός των Ιερών Ναών».

Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος για το Άγιο Δωδεκαήμερο


Κατόπιν ἐκτενοῦς συζητήσεως  κατά τό Ἅγιο Δωδεκαήμερο, παρέχει οδηγίες μεταξύ άλλων όπως.

Οἱ Ἱεροί Ναοί θά παραμένουν ἀνοικτοί γιά τούς πιστούς τόσο γιά προσκύνηση καί κατ᾿ ἰδίαν προ-σευχή, ὅσο καί γιά προσέλευση κατά τίς κύριες Θεῖες Λειτουργίες τῶν τριῶν μεγάλων Ἑορτῶν τοῦ Ἁγίου Δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα, Περιτομή τοῦ Χριστοῦ, Θεοφάνεια), τηρουμένων τῶν προβλεπομένων ἀποστάσεων καί μέτρων ἀποφυγῆς τοῦ συνωστισμοῦ (1 πρόσωπο ἀνά 15 τ.μ. ἐπιφανείας, μέ ἐλάχιστη ἀπόσταση 2 μέτρων μεταξύ τους καί μέ ὑποχρεωτική τήν χρήση μάσκας καθ᾿ ὅλη τήν διάρκεια τῶν ἱεροπραξιῶν), μέ ἐπιτρεπόμενο ἀριθμό πιστῶν σέ μικρούς Ναούς τόν ἀριθμό τῶν 25 προσώπων καί σέ κεντρικούς Ναούς τῶν 50 προσώπων. 

  Πρός τόν σκοπό ἀποφυγῆς τῆς παρουσίας πολλῶν προσώπων στόν ἴδιο χῶρο γιά πολλή ὥρα, οἱ Ἱερές Μητροπόλεις θά ρυθμίζουν τήν τέλεση περισσοτέρων Θείων Λειτουργιῶν ἐντός τῆς ἴδιας ἡμέρας, μέ λιτότητα καί ἁπλότητα, οἱ ὁποῖες προσφέρουν καί συντομία χρόνου.

 Κατά τήν Ἑορτή τῶν Θεοφανείων δέν θά πραγματοποιηθοῦν Λιτανεῖες ἐκτός τῶν Ἱερῶν Ναῶν καί ὁ Μέγας Ἁγιασμός μέ τόν καθαγιασμό τῶν ὑδάτων θά τελεσθεῖ ἐντός Αὐτῶν, τηρουμένων ἀσφαλῶς τῶν ἀνωτέρω μέτρων ὑγειονομικῆς προστασίας.

 Ολόκληρη η ανακοίνωση :

 http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/holysynod.asp?id=2808&what_sub=d_typou

“Ρήγμα” στην Ιερά Σύνοδο για τις λειτουργίες των εορτών- “Ανταρσία” με…ανυπακοή ζητούν οι σκληροί- Την Τρίτη οι αποφάσεις

 

Τρια σενάρια έχουν απέναντι τους οι ιεράρχες που αποτελούν τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος που θα συνεδριάσει την Τρίτη μέσω τηλεδιάσκεψης προκειμένου να καταλήξουν στον τρόπο με τον οποίο η Εκκλησία θα απαντήσει στις τελευταίες κυβερνητικές αποφάσεις εν όψει του εορτασμού των Χριστουγέννων.

Το πρώτο σενάριο δεν είναι άλλο από την τήρηση και αυτή τη φορά της κυβερνητικής οδηγίας ώστε να αποφευχθούν συγκρούσεις, εντάσσεις και φυσικά μια κατά μέτωπο αντιπαράθεση Εκκλησίας – Κυβέρνησης με διαστάσεις που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει σήμερα.

Με βάση την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις τάξεις κληρικών και μεγάλης μερίδας των πιστών, θα θεωρηθεί θαύμα εάν μια τέτοια απόφαση ληφθεί και ακόμη μεγαλύτερο αν ληφθεί και υλοποιηθεί.

Tο δεύτερο σενάριο το οποίο δίνει στην Εκκλησία τον τρόπο να κοινοποιήσει την βαριά ενόχληση της για τα νέα μέτρα, θέλει την ΔΙΣ να μην τα αποδέχεται, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για την συμπεριφορά της και διατάσσοντας τους ιερείς να κρατήσουν κλειστούς του ναούς σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Στην πρόταση αυτή προστίθενται από ορισμένους κι άλλες ιδέες όπως πένθιμες κωδωνοκρουσίες, μήνυμα του Αρχιεπισκόπου προς τον λαό και άλλες αντίστοιχου συμβολισμού ενέργειες οι οποίες θα εξωτερικεύσουν μεν την ενόχληση της Εκκλησίας, δεν θα την θέσουν δε σε πρακτικούς και νομικούς κινδύνους.

Το τρίτο και τελευταίο σενάριο που συζητιέται μέχρι ώρας και το οποίο αρκετοί εντός της Εκκλησίας βλέπουν με θετική ματιά, θέλει την ΔΙΣ να αρνείται την τήρηση των μέτρων, και να προχωρά στην τέλεση των ιερών ακολουθιών και λειτουργιών κανονικά με ανοικτές θύρες και αυτό-οργάνωση εντός των ναών με τήρηση μέτρων και δυνατότητα εισόδου ενός πιστού ανα 15τ.μ. ναού.

Μια τέτοια απόφαση βέβαια δημιουργεί ένα τεράστιο νομικό ζήτημα, φέρνει την Εκκλησία σε ευθεία σύγκρουση με το κράτος και φυσικά την εκθέτει στον κίνδυνο του να χρεωθεί σε ένα βαθμό τις όποιες αυξητικές τάσεις στην πορεία του ιού ακολουθήσουν μετά τις γιορτές.

Αυτή ουσιαστικά η παράμετρος είναι που θα κληθούν να “ζυγίσουν” την Τρίτη ο Αρχιεπίσκοπος και οι συνοδικοί ιεράρχες που θα πρέπει να αποφασίσουν αν τελικά θέλουν να συγκρουστούν με την Κυβέρνηση και εάν ναι, το βαθμό της σύγκρουσης αυτής και τις προεκτάσεις της.

Παρά το γεγονός πως στις σχέσεις Αρχιεπισκοπής και Μεγάρου Μαξίμου κυριαρχεί η καχυποψία, γίνονται σημαντικές προσπάθειες από τους λίγους εναπομείναντες και στις δυο πλευρές μετριοπαθείς ώστε να βρεθεί μια «χρυσή τομή» ώστε να αποτραπεί μια γενικευμένη σύγκρουση αλλά για την ώρα αυτοί που φαίνεται να ελέγχουν την κατάσταση είναι οι θιασώτες του “ξεκαθαρίσματος”.

Αντιδράσεις Ιεραρχών – Αναμονή για τις αποφάσεις της ΔΙΣ για τα Χριστούγεννα

Εν αναμονή της συνεδρίασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου την Τρίτη, οι Ιεράρχες εκφράζουν, είτε με μετριοπάθεια είτε κάποιοι άλλοι με περισσότερη θέρμη, τις αντιδράσεις τους στα μέτρα που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση για τον εορτασμό των Χριστουγέννων.

Ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Άνθιμος, σχολιάζοντας την κυβερνητική απόφαση σημείωσε πως “δεν μας αναπαύει, δεν μας ευχαριστεί, αλλά και δεν τιμά τον πολιτισμό και την προσήλωση του λαού μας στα ιερά της πίστεως και της παραδόσεως μας”. Ο κ. Άνθιμος δήλωσε πως “θα περιμένουμε την απόφαση της ΔΙΣ για να απευθυνθούμε στους χριστιανούς σχετικά με το πρόγραμμα του δωδεκαημέρου.

Τόνισε ακόμη πως “δεν είναι καιρός να ερμηνεύσουμε, είναι καιρός να αντέξουμε και όταν περάσει η δοκιμασία τότε θα καταλάβουμε και θα εξηγήσουμε”, ενώ ξεκαθάρισε πως, ανεξάρτητα με το τι θα γίνει για τα Χριστούγεννα, οι ναοί κάθε μέρα μετά την θ. Λειτουργία θα είναι ανοιχτοί για να κοινωνούν οι πιστοί.

“Ψυχραιμια και νηφαλιοτητα” σύστησε από την πλευρά του ο μητροπολίτης Ναυπάκτου, Ιερόθεος. “Καλή είναι η επιθυμία μας για εκκλησιασμό και θεία Κοινωνία”, σημείωσε ο κ. Ιερόθεος, “αλλά είμαστε στο μέσο μιας πανδημίας και κάθε μέρα θρηνούμε νεκρούς”. Ξεκαθάρισε, βέβαια, ότι η διασπορά του ιού δεν προέρχεται από την εκκλησία και από όσους προσέρχονται τηρώντας τα μέτρα.

“Δεν μπορεί ο καθένας να κάνει και να λέει ό,τι θέλει”, τόνισε στη συνέχεια με νόημα, καθώς “έχουμε Σύνοδο στην οποία πρέπει να κάνουμε υπακοή”. Ομολόγησε πάντως πως “η Σύνοδος έχει πρόεδρο, τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, ο οποίος αγωνίζεται προς την κατεύθυνση της αύξησης των πιστών που θα μπορούν να συμμετάσχουν στη χριστουγεννιάτικη λειτουργία”.

Για “αποφασεις ασεβείας και παραλογισμού” έκανε λόγο ο μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαος. Οι αποφάσεις αυτές, σύμφωνα με τον μητροπολίτη Μεσογαίας, “δεν μπορούν με κανέναν τρόπο να εφαρμοστούν”. Ο κ. Νικόλαος φάνηκε αισιόδοξος πως “θα υπάρχουν τρόποι – και θα φανούν τις επόμενες ημέρες – να ζήσουμε και με τα μέσα της Εκκλησίας και με τη μετοχή μας στη θεία Κοινωνία τη Γέννηση του Χριστού”.

Ο μητροπολίτης Κερκύρας, Νεκτάριος, μίλησε για “υποκριτικούς νόμους, οι οποίοι φράζουν την ελευθερία που δίνει το Σύνταγμα για να λατρεύουμε ελεύθερα τον Θεό”. Ο κ. Νεκτάριος θεωρεί πως είναι “υποκριτικός ακόμα και ο αριθμός 9”, καθώς αναρωτήθηκε “δεν μπορούσε, άραγε να πει έστω 10;”

Ο μητροπολίτης Χαλκίδος, Χρυσοστομος τόνισε ότι “μάλλον χάθηκε το μέτρο, το οποίο εξασφαλίζει την κοινωνική ισορροπία και συμβαδίζει με την ελευθερία”, ενώ πρόσθεσε ότι “στην πραγματικότητα δεν φαίνεται να άλλαξε κάτι για τις εκκλησίες τα Χριστούγεννα και τα Θεοφάνια, αφού ο αριθμός των πιστών που επιτρέπεται να εκκλησιασθούν τις δύο αυτές ημέρες μόνο και όχι τις άλλες του εορταστικού Δωδεκαημέρου είναι εννέα (9) και καλύπτεται αποκλειστικά και μόνο από τους Ιερείς και το προσωπικό εκάστου Ιερού Ναού”, κάνοντας λόγο για μια αναγγελία άνευ αντικειμένου.

Πηγή: orthodoxiainfo.gr

Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2020

Βαρθολομαίος: Ανυπόστατα τα περί «παπικών αξιώσεων» του Πατριαρχείου

Βαρθολομαίος

“Τελείως ανυπόστατα και υποβολιμαία είναι όσα διαδίδονται διά μέσου διαφόρων sites περί «παπικών αξιώσεων» του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ημών Μετριότητος.

Επαναλαμβάνομεν επ᾽ αυτού μόνον τα όσα λέγει ο μακαριστός Μητροπολίτης Καισαρείας Καλλίνικος Δελικάνης: «Η κηδεμονική πρόνοια και αντίληψις της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας παρεμβαινούσης – ποί μεν αυτεπαγγέλτως και ως εκ καθήκοντος, ποί δε κατ᾽ επίκλησιν των ενδιαφερομένων – και παρεχούσης την αποτελεσματικήν αυτής συμβολήν προς διαίτησιν και επίλυσιν διαφορών αναφυεισών μεταξύ των αγίων του Θεού Εκκλησιών … ουδέποτε και ουδαμού βραδύνει ή ελλείπει». Αυτή είναι η ευθύνη μας. Αυτή είναι η παρακαταθήκη μας. Το μαρτυρούν γεγονότα και έγγραφα. Δεν έχομεν δικαίωμα να την απαρνηθούμε! Πάντα τα περί άλλων προθέσεων και καταστάσεων θρυλούμενα είναι fake news”, τόνισε η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, στην ομιλία του, μετά την Θεία Λειτουργία, στην οποία χοροστάτησε, σήμερα, Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2020,  με την ευκαιρία της χθεσινής εορτής, με το Ιουλιανό ημερόλογιο, του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου, στο φερώνυμο πανηγυρίζον Βατοπαιδινό Μετόχι στον Γαλατα, που έχει παραχωρηθεί για τις λειτουργικές ανάγκες της Σλαβόφωνης Κοινότητος της Πόλεως.

Στην ομιλία του ο Παναγιώτατος αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στο ζήτημα της Ορθοδόξου Διασποράς, στο πλαίσιο και των αποφάσεων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.

“Το 2020 συμπληρώνονται 100 έτη από της επισήμου ιδρύσεως της ρωσσικής Διασποράς εις την δυτικήν Ευρώπην και την Βόρειον Αμερικήν. Η βιαία εγκαθίδρυσις του κομμουνιστικού καθεστώτος εις την Ρωσσίαν ωδήγησεν αναριθμήτους πολίτας εις την φυγήν, με αποτέλεσμα να αλλάξη η σύνθεσις της Ορθοδόξου Διασποράς εις την Δύσιν. Εις τους απλούς μετανάστας και πρόσφυγας προσετέθησαν πολλοί άνθρωποι με εξαιρετικήν μόρφωσιν και θεολογικήν παιδείαν, οι οποίοι ηδύναντο να παρουσιάσουν την Ορθόδοξον παράδοσιν και τον πολιτισμόν εις υψηλόν πνευματικόν και διανοητικόν επίπεδον. Κατά τας δύο δεκαετίας του Μεσοπολέμου, συνέβη μία πραγματική θεολογική αναγέννησις, χαρακτηριστικόν της οποίας ήτο η «επιστροφή εις τους Πατέρας» και η γόνιμος αντίδοσις με την δυτικήν σκέψιν. Τότε διεμορφώθη μία ρωμαλέα ταυτότης εις την Ορθόδοξον θεολογίαν, η οποία καρποφορεί μέχρι σήμερα. Τα ονόματα Σέργιος Μπουλγκάκοφ, Γεώργιος Φλωρόφσκυ, Νικόλαος Αφανάσιεφ, Αλέξανδρος Σμέμαν, και, φιλοσοφικώτερα, ο Νικόλαος Μπερντιάγιεφ, μεταξύ άλλων πολλών, μαρτυρούν περί της συντελεσθείσης προόδου.

Βεβαίως, η πορεία της Ορθοδόξου Διασποράς, κατά τον διαρρεύσαντα αιώνα, είχε και προσκόμματα, με κυριώτερον το ζήτημα των πολλαπλών δικαιοδοσιών και πλειόνων του ενός Ορθοδόξων επισκόπων εις τον αυτόν τόπον. Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Κρήτη, 2016) ησχολήθη με το θέμα της Ορθοδόξου Διασποράς και απεφάσισε να διατηρηθούν αι «Επισκοπικαί Συνελεύσεις». Διεκηρύχθη δε ότι κοινή βούλησις των Ορθοδόξων Εκκλησιών είναι η επίλυσις του ζητήματος τούτου «το ταχύτερον δυνατόν», ώστε να εφαρμοσθή η «κανονική ακρίβεια» και να υπάρχη «εις μόνον επίσκοπος εις τον αυτόν τόπον». Αυτό απαιτεί η Ορθόδοξος εκκλησιολογία και η κανονική παράδοσις και πράξις της Εκκλησίας (βλ. το κείμενον της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου Η Ορθόδοξος Διασπορά)”.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, στη συνέχεια, τόνισε:

“Διά τα προβλήματα της Ορθοδόξου Διασποράς η μόνη λύσις είναι η «προσήλωσις εις το πνεύμα και τα πλαίσια του 28ου κανόνος της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου», ο οποίος αποτελεί τον «χρυσούν γνώμονα» διά την «διάρθρωσιν και διευθέτησιν των ορθοδόξων πραγμάτων εν τη Διασπορά» (Μητροπολίτου Σάρδεων Μαξίμου, Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία, Θεσσαλονίκη 1972, σ. 332). Εις την αδιάπτωτον μέριμναν του Οικουμενικού Πατριαρχείου διά την ευστάθειαν της Ορθοδοξίας, δεν ίσχυσαν και δεν εφηρμόσθησαν ποτέ αρχαί ξέναι προς την κανονικήν παράδοσιν της Εκκλησίας, την κατοχυρωθείσαν υπό των Οικουμενικών Συνόδων και καθηγιασμένην υπό της εκκλησιαστικής πρακτικής πολλών αιώνων. Εν τη εννοία ταύτη, ως έχει προσφυέστατα γραφή, «η πρωτεύουσα θέσις του Οικουμενικού Θρόνου εν τη ορθοδόξω ανατολή», αποτελεί «όχι μόνον παρωχημένον γεγονός του παρελθόντος», αλλά «ζώσαν και ενεργόν αρχήν» (ο.π., σ. 334)”.

Ο Παναγιώτατος εξέφρασε την Πατριαρχική ευαρέσκειά του προς τον ιερατικώς υπεύθυνο του Μετοχίου, Πανοσιολ. Μ. Ιεροκήρυκα κ. Πανάρετο, καθώς και προς τον νέο Αρχιμανδρίτη της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως, π. Βίκτωρα, τον οποίο χειροθέτησε λίγο νωρίτερα,  “διά την εύορκον ιερατικήν και ποιμαντικήν τους διακονίαν”. Συνεχάρη δε όλους τους προθύμους συνεργάτες τους για την προσφορά τους και ευχαρίστησε όλους τους πιστούς που συμμετείχαν στην σημερινή πανήγυρη. “Όσοι Ορθόδοξοι πιστοί ζούν εις την Πόλιν και εις ολόκληρον την χώραν μας είναι πνευματικά τέκνα της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, η οποία και τα περιβάλλει με περισσήν αγάπην”, τόνισε ο Πατριάρχης.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Οικουμενικός Πατριάρχης καλωσόρισε και τα παριστάμενα μέλη της ομάδος χειροσφαιρίσεως (handball) «Ανόρθωσις», από την Κύπρο, καθώς και τους υπευθύνους της ομάδος, Εντιμ. κυρίους Κωνσταντίνο Φιλαρέτου και Ανδρέα Ανδρέου. “Συνηθίζομεν να λέγωμεν εις όσους Ορθοδόξους πιστούς έρχονται εις την Πόλιν μας, ότι δεν είναι απλοί επισκέπται, αλλά προσκυνηταί εις ένα τόπον όπου εγράφη με χρυσά γράμματα η ιστορία της Εκκλησίας και του Γένους, όπου και σήμερα συνεχίζει να κτυπά η καρδιά της Ορθοδοξίας. Σας παρακαλούμεν να μεταφέρετε εις τον Μακαριώτατον και προσφιλέστατον αδελφόν Αρχιεπίσκοπον Κύπρου κύριον Χρυσόστομον την αγάπην και τας εγκαρδίους ευχάς της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και ημών προσωπικώς. Περιβάλλομεν τον Μακαριώτατον με μεγάλην εκτίμησιν και τιμήν”, κατέληξε ο Παναγιώτατος.

 meaculpa.gr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...