Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου 2021

 

«Ο δρόμος για τον Θεό περνάει μέσα από την αγάπη για τους ανθρώπους. Στην τελική κρίση δεν θα ερωτηθώ εάν εξετέλεσα με επιτυχία τις ασκητικές μου πρακτικές, ή πόσες γονυκλισίες έκανα. Αντίθετα, θα ερωτηθώ αν έδωσα τροφή στους πεινασμένους, αν έντυσα τους γυμνούς, αν επισκέφθηκα τους ασθενείς και τους φυλακισμένους. Μόνο αυτό θα ερωτηθώ. Για κάθε φτωχό, πεινασμένο και φυλακισμένο ο Σωτήρας μας λέει “Εγώ”. “Εγώ πεινούσα και διψούσα, Εγώ ήμουν άρρωστος και στη φυλακή”. Νομίζω ότι βάζει στην ίδια μοίρα τον εαυτό Του και κάθε άνθρωπο που βρίσκεται σε ανάγκη… Πάντα το γνώριζα αυτό, αλλά είναι μόνο τώρα που με κάποιον τρόπο η αντίληψη αυτή με διαπέρασε. Είναι κάτι που με πλημμυρίζει με δέος». 

Μητέρα Μαρία Σκοπτσόβα

Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2021

Η ΠτΔ εγκαινίασε την έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου


Η έκθεση έχει την ονομασία «ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ 1571 – 450 Χρόνια από 'τη μεγαλωτάτη βιτώρια των χριστιανών'»

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, εγκαινίασε απόψε την έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου «ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ 1571 - 450 Χρόνια από "τη μεγαλωτάτη βιτώρια των χριστιανών"», η οποία τελεί υπό την αιγίδα της.

Κατά τον χαιρετισμό της, υπογράμμισε ότι η έκθεση αυτή, η οποία είναι αφιερωμένη στη ναυμαχία της Ναυπάκτου, ζωντανεύει ένα γεγονός που σφράγισε την ιστορία και τον πολιτισμό της Ευρώπης. Απέδειξε ότι οι Οθωμανοί δεν ήταν αήττητοι στη θάλασσα, όπως πιστευόταν ως τότε, και ανέστειλε την περαιτέρω επέκτασή τους προς Δυσμάς.



Παράλληλα, υπογράμμισε ότι το πλούσιο ιστοριογραφικό αρχειακό και εποπτικό υλικό, τα αρχαιολογικά τεκμήρια και τα έργα τέχνης, ξαναζωντανεύουν ένα στρατιωτικό γεγονός που προσέλαβε διαστάσεις σταυροφορίας στη συνείδηση του κόσμου και, μολονότι δεν άλλαξε ουσιαστικά την ισορροπία δυνάμεων μεταξύ Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και των κρατών που απάρτιζαν την Ιερά Συμμαχία, χαιρετίστηκε σαν μια νίκη με μεγάλη συμβολική σημασία. Εγκαινιάζοντας την έκθεση, η Πρόεδρος εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες της στους συντελεστές της και στην διευθύντρια, Αικατερίνη Δελλαπόρτα, για την έξοχη αφήγηση της πιο συναρπαστικής ναυτικής ιστορίας του 16ου αιώνα.



Ακολουθεί ο χαιρετισμός που απηύθυνε η κα Σακελλαροπούλου:

«Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση εγκαινιάζω σήμερα την αφιερωμένη στη ναυμαχία της Ναυπάκτου έκθεση του Βυζαντινού Μουσείου. Τετρακόσια πενήντα χρόνια μετά την περιφανή νίκη των χριστιανικών δυνάμεων κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, σε μια ναυμαχία που αποτέλεσε σταθμό στη ναυτική τακτική και την ναυπηγική, η έκθεση αυτή ζωντανεύει ένα γεγονός που σφράγισε την ιστορία και τον πολιτισμό της Ευρώπης. Απέδειξε ότι οι Οθωμανοί δεν ήταν αήττητοι στη θάλασσα, όπως πιστευόταν ως τότε, και ανέστειλε την περαιτέρω επέκτασή τους προς Δυσμάς. Ανέδειξε την ελληνική ναυτοσύνη, αφού πολλά από τα πληρώματα περιλάμβαναν και Έλληνες ναυτικούς, και αποτέλεσε την αφετηρία της μεγάλης ανάπτυξης της ελληνικής ναυτιλίας. Αναπτέρωσε το ηθικό των υπόδουλων λαών της Βαλκανικής, δίνοντας το έναυσμα για μια σειρά επαναστατικών και συνωμοτικών ενεργειών εναντίον των Τούρκων, οι οποίες, παρότι δεν τελεσφόρησαν, μαρτυρούν την ανάδυση της εθνικής συνείδησης στην περιοχή. Και ταυτόχρονα ενέπνευσε ζωγράφους, ποιητές και συγγραφείς:

Πίνακες αλληγορικούς, όπως του Τισιανού και του Βερονέζε, έργα μεγάλης δραματικής έντασης όπως οι αναπαραστάσεις της ναυμαχίας από τον Τιντορέτο και τον Βαζάρι. Επικά ποιήματα από τον «Βιργίλιο της Πορτογαλίας» Ιερώνυμο Κόρτε-Ρεάλ, από τον Καστιλιάνο Χουάν Ρούφο, από τον βασιλέα Ιάκωβο τον Έκτο της Σκωτίας. Συχνές υμνητικές αναφορές από τον Θερβάντες, ο οποίος συμμετείχε στη ναυμαχία ως στρατιώτης. Στον πρόλογο της συλλογής του, 'Υποδειγματικές Νουβέλες' και ενώ αυτοπαρουσιάζεται στους αναγνώστες, γράφει χαρακτηριστικά (σε τρίτο πρόσωπο): 'Ονομάζεται Μιγκέλ δε Θερβάντες Σααβέδρα. Ήτανε στρατιώτης χρόνους πολλούς και πεντέμισι αιχμάλωτος. Στην αιχμαλωσία, μαθήτευσε στην εγκαρτέρηση. Στη ναυμαχία της Ναυπάκτου έχασε το αριστερό του χέρι, όταν τονε σημάδεψαν με αρκεβούζιο. Κακιά πληγή που εκείνος καμαρώνει, γιατί λαβώθηκε στην πιο τρανή μάχη όλων των καιρών· πιστός στρατιώτης στο νικηφόρο λάβαρο του γιου της αστραπής, του Καρόλου Ε, δοξασμένο το όνομά του!'. Εμπνευσμένος από τη συμμετοχή του Θερβάντες στη ναυμαχία, ο Τσέστερτον, μερικούς αιώνες αργότερα, θα συνδέσει το τέλος της 'τρανής αυτής μάχης' με την έναρξη της συγγραφής του Δον Κιχώτη, κλείνοντας το εκτενές ποίημά του 'Lepanto' με τους στίχους: «Στη γαλέρα του ο Θερβάντες βάζει το ξίφος στο θηκάρι / ενώ ο Ιωάννης της Αυστρίας γυρίζει στην πατρίδα δοξασμένο παλικάρι / και πέρα από την στέρφα γη βλέπει στην Ισπανία δρόμο σκονισμένο / μάταια να τον διαβαίνει λιγνός κι ανόητος ιππότης, για πάντα πλανημένος / χαμογελάει αυτός, μα όχι με τον τρόπο των Σουλτάνων / και παρατάει τη λεπίδα για να πιάσει τη γραφίδα».

Αφιερωμένη σ' αυτήν την θρυλική ναυμαχία, τη μεγαλωτάτη βιτώρια των Χριστιανών, η έκθεση του Βυζαντινού Μουσείου μας μεταφέρει σε μια μεγάλη στιγμή της πρώιμης νεωτερικής περιόδου. Το πλούσιο ιστοριογραφικό αρχειακό και εποπτικό υλικό, τα αρχαιολογικά τεκμήρια και τα έργα τέχνης ξαναζωντανεύουν ένα στρατιωτικό γεγονός που προσέλαβε διαστάσεις σταυροφορίας στη συνείδηση του κόσμου και, μολονότι δεν άλλαξε ουσιαστικά την ισορροπία δυνάμεων μεταξύ Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και των κρατών που απάρτιζαν την Ιερά Συμμαχία, χαιρετίστηκε σαν μια νίκη με μεγάλη συμβολική σημασία. Εγκαινιάζω την έκθεση, εκφράζοντας τις θερμές ευχαριστίες μου στους συντελεστές της και στην διευθύντρια κα Αικατερίνη Δελλαπόρτα, που μας επιφύλαξαν μια έξοχη αφήγηση της πιο συναρπαστικής ναυτικής ιστορίας του 16ου αιώνα».


https://www.lawandorder.gr/Article/158981/politiki/i-ptd-egkainiase-tin-ekthesi-tou-buzantinou-kai-christianikou-mouseiou

Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021

Ιερώνυμος – Με μηνύματα για τη διαφορετικότητα και με στίχους από τον Κότσιρα και τον ράπερ Κόμη Χ. οι ευχές για τη νέα σχολική χρονιά

 Mε ξεχωριστό τρόπο, όπως συνηθίζει, με στίχους από τον Γιάννη Κότσιρα και τον ράπερ Κόμη Χ. (από το τραγούδι «Κοίτα γύρω) που μιλούν για την ανάγκη να αλλάξουμε το κόσμο και να γίνουμε ξανά παιδιά,  αλλά και με μηνύματα για τη διαφορετικότητα απευθύνεται στους μαθητές ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με αφορμή την έναρξη του νέου σχολικού έτους.

 

Ειδικότερα στο μήνυμά του προς τους μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ξεκινάει με τους στίχους του Γιάννη Κότσιρα και Κόμη Χ. από το τραδούδι «Κοίτα γύρω» του Γ.Κότσιρα:

«Κοίτα γύρω,

Πόσο μίκρυνε ὁ κόσμος, πῶς ἀγρίεψαν τά μάτια, χρεωμένη μοναξιά …

Πόσο ἀσχήμυνε ἡ πόλη, πόσο ἀκρίβυνε ἡ ἀλήθεια …

Γι’ αὐτό κι ἐγώ φωνάζω, γιά σένα πού ἀγαπῶ. Νά γίνουμε παιδιά».

Και σημειώνει πως «μέσα σέ αὐτή τή δυσάρεστη καταχνιά πού ζοῦμε ὅλοι, χρειάζεται ἐμεῖς ἀλλά καί ὁ κόσμος ὁλόκληρος νά ἀλλάξει, νά γίνει καλύτερος».

Στο μήνυμά του προς τους μαθητές Δημοτικού επισημαίνει τη σημασία της διαφορετικότητας. «Ὁ Χριστός μᾶς ἔδειξε μέ τό παράδειγμα τῆς ἀγάπης Του, τόν τρόπο νά ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο. Στό σχολεῖο συναντιόμαστε διαφορετικοί ἀνθρωποι μεταξύ μας, πού μπορεῖ νά μήν εἴμαστε ὅλοι φίλοι καί νά δυσκολευόμαστε νά ἀγαπᾶμε τούς ἄλλους. Νά θυμᾶστε ὅμως, παιδιά μου, ὅτι ὁ καθένας μας εἶναι μοναδικός καί ξεχωριστός. Ἔχετε σκεφτεῖ ὅτι δέν ὑπάρχει κανένας ἄλλος στόν κόσμο πού νά εἶναι ἴδιος μέ ἐσᾶς» αναφέρει.

Αναλυτικά τα μηνύματα:  

Στους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου:

«Ἀγαπητά μου παιδιά,

Ἕνας σύγχρονος στιχουργός περιγράφει μέ ἕναν ξεκάθαρο τρόπο τά βιώματα τοῦ σημερινοῦ ἀνθρώπου:

«Κοίτα γύρω,

Πόσο μίκρυνε ὁ κόσμος, πῶς ἀγρίεψαν τά μάτια, χρεωμένη μοναξιά …

Πόσο ἀσχήμυνε ἡ πόλη, πόσο ἀκρίβυνε ἡ ἀλήθεια …

Γι’ αὐτό κι ἐγώ φωνάζω, γιά σένα πού ἀγαπῶ. Νά γίνουμε παιδιά».

Μέσα σέ αὐτή τή δυσάρεστη καταχνιά πού ζοῦμε ὅλοι, χρειάζεται ἐμεῖς ἀλλά καί ὁ κόσμος ὁλόκληρος νά ἀλλάξει, νά γίνει καλύτερος.

Εἶμαι βαθιά συγκινημένος καί χαρούμενος πού ἐπικοινωνῶ μαζί σας, στό δικό σας χῶρο, στήν αὐλή τοῦ σχολείου σας, καί παίρνω δύναμη ἀπό τή δική σας ζωντάνια καί τά χαμογελαστά πρόσωπά σας.

Κάθε φορά πού κάτι καινούργιο ξεκινᾶ, εἶναι μιά νέα εὐκαιρία. Ἀνοίγονται ἀπό σήμερα μπροστά σας νέοι ὁρίζοντες, νέα μονοπάτια, γιά μιά βαθύτερη γνώση τῶν πραγμάτων καί ἕνα ὄμορφο μέλλον.

Εἶναι φυσικό, ἡ γνωστή σέ ὅλους ὑγειονομική περιπέτεια – πού γιά δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ταλαιπωρεῖ ἀφάνταστα τή χώρα μας, ἀλλά καί ὁλόκληρο τόν κόσμο– νά σᾶς ἀνησυχεῖ καί νά σᾶς κάνει νά ἀγωνιᾶτε γιά τό μέλλον. Ἔχουμε, ὅμως, ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη στόν Θεό καί στήν ἐπιστημονική κοινότητα ὅτι μέ τή χάρη Του κανένα ἐμπόδιο δέν εἶναι ἀνυπέρβλητο.

Ξεκινῆστε, λοιπόν, αὐτό τό ταξίδι τῆς γνώσης καί τῆς δημιουργικότητας. Κάθε ταξίδι ἔχει τήν ὀμορφιά του, γιατί ἔχει ἕναν προορισμό. Αὐτό τό μονοπάτι τῆς γνώσης, πού καλεῖσθε νά ἀκολουθήσετε, ἔχει δυσκολίες καί περιπέτειες, πού ὅμως σᾶς δίνουν τή δυνατότητα νά γεμίσετε ἀπό ἐμπειρίες καί δεξιότητες.

Στήν ἀναζήτησή σας στέκεται συνοδοιπόρος καί ὁδηγός ἡ Ἐκκλησία. Βρίσκεται δίπλα σας, νά σᾶς στηρίξει σέ κάθε ἀνάγκη, νά ἀφουγκραστεῖ τίς ἀνησυχίες σας, νά μοιραστεῖ τούς προβληματισμούς σας καί νά ἀναγνωρίσει τούς κόπους σας. Θά εἶναι μία ἀνοιχτή, ζεστή ἀγκαλιά, ἰδιαίτερα για σᾶς τά παιδιά, μέ τή βεβαιότητα ὅτι ὁ Χριστός εἶναι πάντοτε παρών.

Εὔχομαι ἀπό τά βάθη τῆς καρδιᾶς μου ὁ δρόμος πρός τήν κατάκτηση τῆς γνώσης νά ὁδηγήσει ταυτόχρονα καί στήν ἀπόκτηση τῆς ἀρετῆς, ὥστε γνώση και ἀρετή νά καταστοῦν τά καλύτερα ἐφόδια στίς μελλοντικές σας προσδοκίες. Ἡ σύγχρονη παιδεία χρειάζεται νά προσφέρει στή σημερινή κοινωνία, ὄχι μόνο καταρτισμένους ἐπιστήμονες, ἀλλά ἐπιστήμονες μέ ἀρετή καί ἦθος, καί ἀγάπη στόν συνάνθρωπο. Ἄς εἶναι αὐτή ἡ νέα σχολική χρονιά ἡ ἀφετηρία γιά νά δημιουργήσετε νέες φιλίες, νά ἐμπνευστεῖτε πρωτότυπες δημιουργίες, νά ξεκινήσετε νέες συνεργασίες, εἴθε ὅμως νά εἶναι καί ἡ χρονιά πού θά ἐκριζώσει τό φόβο καί τό ἄγχος, ἡ χρονιά πού θά ἀναδείξει τά ξεχωριστά χαρίσματα καί τίς ἱκανότητες τοῦ καθενός σας.

Ἄς ὀνειρευτοῦμε μαζί ἕναν καινούργιο κόσμο, μιά Παιδεία πού θά στηρίζει εἰλικρινά τόν μαθητή καί τόν ἐκπαιδευτικό, μιά Παιδεία πού θα ἐμπνέει ἀλήθεια καί ζωή, ἀρετή καί γνώση.

Ὁ Θεός νά σᾶς χαρίζει δύναμη καί νά φωτίζει τήν πορεία σας.

Καλή και εὐλογημένη σχολική χρονιά.»

Προς τους εκπαιδευτικούς 

«Ἀγαπητοί μου ἐκπαιδευτικοί,

Ἐπιτρέψτε μου νά σᾶς ἀποκαλέσω συναδέλφους  μου -ἐνθυμούμενος καί τήν παλαιότερη ἰδιότητά μου- στό δύσκολο καί συνάμα μοναδικό λειτούργημα τῆς διαπαιδαγώγησης τῶν νέων μας, ὅλων τῶν βαθμίδων τῆς ἐκπαίδευσης.

Σέ καιρούς πού ἡ ζωή δείχνει τό σκληρό της πρόσωπο καί ἡ ἐλπίδα δείχνει νά χάνεται στόν κόσμο, ἔχετε ἀναλάβει τό πιό σπουδαῖο ἔργο στήν παγκόσμια πραγματικότητα: Νά κρατήσετε τίς μαθητικές καρδιές χαρούμενες καί ἐνθουσιώδεις. Μέ τήν ὡραία σας προσωπικότητα καί μέ τή διάθεσή νά τούς δείξετε πώς ὑπάρχει ἐλπίδα νά ἀλλάξει αὐτός ὁ κόσμος καί βρίσκεται  στό χέρι μας, κρύβεται στή καρδιά ὅλων μας.

Ἀπό τήν ἄλλη, οἱ νέοι καί οἱ νέες μας περιμένουν ἀπό ἐμᾶς, πού ὑποτίθεται εἴμαστε σοφότεροι, νά τολμήσουμε τήν αὐτοκριτική μας καί νά παραδεχθοῦμε τίς ἀποτυχίες μας, κυρίως στό νά τούς προσφέρουμε ἕναν κόσμο ὄμορφο καί ἀσφαλῆ. Παράλληλα, ἀναλαμβάνοντας ὅλοι μας τίς τρομακτικές μας εὐθῦνες, καλούμαστε νά γίνουμε συνοδοιπόροι καί συνεργάτες μέ τούς μαθητές καί τίς μαθήτριές μας στήν καλλιέργεια τῆς Παιδείας, καί ὄχι μόνο τῆς μόρφωσης, μέσα στό σχολεῖο μας.

Μέ ἀγάπη καί δέος γιά τό πολύτιμο ἔργο σας, σᾶς χαιρετῶ μέ πατρικές εἰλικρινεῖς εὐχές. Νά ἔχετε τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ τόσο μέσα στίς τάξεις σας ὅσο καί στήν προσωπική σας ζωή.

Καλή κι εὐλογημένη σχολική χρονιά!

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ»

 in.gr

Sharenting: Έχουμε δικαίωμα να δημοσιεύουμε φωτογραφίες των παιδιών μας;

 

Δεν υπάρχει γονιός που δεν έχει μπει ή και υποκύψει στον πειρασμό να αναρτήσει στιγμιότυπο του παιδιού του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μα είναι τόσο χαριτωμένα, εφευρετικά, αστεία, μεγαλώνουν τόσο γρήγορα, εξελίσσονται και μας ξαφνιάζουν με όσα καταφέρνουν. Και είναι αλήθεια. Κάθε περήφανος γονιός, σαν τον ερωτευμένο, νιώθει την ακατανίκητη ανάγκη να διαδηλώσει την αγάπη του για αυτό το αξιοθαύμαστο μικρό πλασματάκι που μεγαλώνει.

Γράφει η Μαίρη Μαρκογιαννάκη, Φιλόλογος, Ειδική Παιδαγωγός, MSc, Σύμβουλος Εφηβικής Υγείας, ΜSc

Sharenting, ο -όχι και τόσο νέος- όρος που περιγράφει τη συμπεριφορά των γονέων να μοιράζονται απόψεις, φωτογραφίες και βίντεο των παιδιών τους στα social media.

Πολλοί γονείς θεωρούν πως είναι δικαίωμά τους να δημοσιεύουν υλικό των παιδιών τους στο διαδίκτυο:

«Γιατί να μην το κάνω;

Δεν απαγορεύεται και στο κάτω κάτω

το δικό μου παιδί ανεβάζω».

Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι.

Πάμε στο πρώτο επιχείρημα. Δεν απαγορεύεται, όντως (ακόμη). Το ότι δεν απαγορεύεται, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν εκτίθεται το ανήλικο παιδί σε κίνδυνο. Πώς; Κοινοποιούμενη η φωτογραφία του ανηλίκου, φέρει ποικίλες πληροφορίες για αυτό όπως τι του/της αρέσει, σε ποιες περιοχές κινείται, ποια είναι τα ενήλικα άτομα με τα οποία συνδέεται/νιώθει εμπιστοσύνη και άλλα πολλά που συνήθως δεν πηγαίνει ο νους μας. Τις πληροφορίες αυτές μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος που δεν έχει τις αγαθότερες των προθέσεων προκειμένου να το προσεγγίσει/ να αναπτύξει οικειότητα μαζί του/της. Και αυτό μπορεί να αποβεί επικίνδυνο.

«Εγώ προσέχω να μην αποκαλύπτω πληροφορίες.

Ανεβάζω μόνο φωτογραφίες του παιδιού μου»,

μπορεί να σκεφτεί κάποιος γονιός.

Μα η πιο σημαντική πληροφορία που δημοσιεύουμε με τις φωτογραφίες των ανήλικων παιδιών μας είναι αυτή καθαυτή η εικόνα τους. Είναι γεγονός ότι πολλές από τις φωτογραφίες ανηλίκων που με τόσο καμάρι ανεβάζουν οι ίδιοι οι γονείς τους καταλήγουν σε sites παιδικής πορνογραφίας. Κυκλοφορούν με τις ευλογίες των αγαπημένων τους αυτούσιες ή ως προϊόν μοντάζ με σκοπό την ικανοποίηση αρρωστημένων παιδοφιλικών ορέξεων.

Κι αν δεν ανακατευτήκατε αρκετά, πάμε στο δεύτερο επιχείρημα:

«Το δικό μου παιδί ανεβάζω».

Ναι, τα παιδιά μας είναι η σαρξ εκ της σαρκός μας, η προέκταση του εαυτού μας, ωστόσο ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΝΗΚΟΥΝ. Είναι αυτοτελείς οντότητες που εξελίσσονται σε ανεξάρτητες προσωπικότητες (και αυτό θέλουμε), από τις οποίες δεν ζητήθηκε καμία συγκατάθεση για την προβολή της εικόνας τους και των προσωπικών τους στιγμών. Έχει άραγε δικαίωμα ο γονιός να παραβιάζει την ιδιωτικότητα του παιδιού του για να αποσπάσει κοινωνική αναγνώριση (1) και τα πολυπόθητα “likes” (2); Είναι στην αρμοδιότητα του κηδεμόνα η δημιουργία της «ψηφιακής ταυτότητας» του παιδιού του πριν καν αυτό έχει την ευκαιρία και την ωριμότητα να τη διαμορφώσει; Δικαιούται ο γονιός να λάβει μια απόφαση για το παιδί του, την οποία ο ενήλικος εαυτός του είναι πολύ πιθανόν να μην εγκρίνει (3);

Και θα κλείσω με αυτό που λέω στους μαθητές μου προκειμένου να τους πείσω να μην ανεβάζουν το πολύτιμο πρόσωπό τους στα κοινωνικά δίκτυα. Πιστεύω ότι τα παιδιά σας θα γίνουν σπουδαία άτομα όταν θα μεγαλώσουν. Άλλος θα γίνει σπουδαίος δημοσιογράφος, άλλος δάσκαλος, άλλος σπουδαίος ηθοποιός, πολιτικός. Γιατί, γονιέ, να έχεις τροφοδοτήσει μια-μικρή ή μεγάλη-δεξαμενή με υλικό του παιδιού σου και να την έχεις δωρίσει απλόχερα στον οποιονδήποτε υστερόβουλο; Το παιδί σου, που θα γίνει σπουδαίο, θα επιλέξει εκείνο αν σε ποιον και τι από την παιδική του ζωή θα μοιραστεί (και μπορεί να θέλει να το «πουλήσει» πολύ ακριβά ).

Αν κάποιοι δεν έχουν πειστεί ακόμη, απευθύνομαι σε όλους τους υπόλοιπους που επιθυμούν να προστατέψουν τα παιδιά που εκτίθενται στα κοινωνικά δίκτυα.

Δεν βάζουμε ΠΟΤΕ ΛΑΗΚ ΚΑΙ ΚΑΡΔΟΥΛΕΣ σε φωτογραφίες ανήλικων παιδιών. Και να σας κάνουν μουτράκια οι γονείς τους, να τους πείτε ότι έχετε ΩΣ ΑΡΧΗ να μη βάζετε λάηκ και καρδούλες σε φωτογραφίες ανήλικων παιδιών. Δεν χρειάζεται να εξηγήσετε κάτι περαιτέρω. Θα καταλάβουν.

Σημείωση 1η: έχουν ασκηθεί παγκοσμίως μηνύσεις από ενήλικα πλέον παιδιά κατά των γονιών τους για παραβίαση του δικαιώματος της ιδιωτικότητας λόγω δημοσιοποίησης φωτογραφιών τους όταν ήταν ανήλικοι (4). Στην Αγγλία (5) και στη Γαλλία (6) υπάρχει και νόμος που το προβλέπει.

Σημείωση 2η: Σε περίπτωση που δεν αντέχουμε, δεν κρατιόμαστε, πρέπει οπωσδήποτε κάτι να αναρτήσουμε σε σχέση με τα παιδιά μας, τα φωτογραφίζουμε πλάτη και οπωσδήποτε καλύπτουμε το πρόσωπό τους με κάποιο τρικ.

Σημείωση 3η: Εξαίρεση στον κανόνα φυσικά αποτελεί η δημοσιοποίηση των στοιχείων του παιδιού για λόγους ανωτέρας βίας/σωματικής ακεραιότητας/απόλυτης και αδιαμφισβήτητης ωφέλειας του παιδιού.

Με πληροφορίες από:
Latipah Ε., Kistoro H.C.A., Hasanah F.F., Putranta H. (2020). Elaborating motive and psychological impact of sharenting in millennial parents. Universal Journal of Educational Research 8(10): 4807-4817.
Prasetyo, Dimas., Syahnas, A. N. R., Fajriani, A., Nugraha, H. G., & Suryani, S. (2019). “Saya hanya mengunggah foto dan video anak saya ”. Intenational Conference on ECEP.
Lipu M. & A. Siibak (2019). ‘Take it down!’: Estonian parents’ and pre-teens’ opinions and experiences with sharenting. Media International Australia, 170(1) 57 –67.
Bessant, C. (2017). Parental sharenting and the privacy of children. Northumbria University Faculty of Business and Law, Faculty and Doctoral Conference, 28th -29th June 2017, Newcastle, UK.
Bessant, C., & Nottingham, E. (2020). Sharenting in a socially distanced world. Parenting for a Digital Future., 1–2.
Koetse, M. (2019). ‘Sharenting’ on Chinese Social Media: When Parents Are Posting Too Many Baby Pics on WeChat. What’s on Weibo Reporting Social Trends in China.\

 https://www.infokids.gr/sharenting-exoume-dikaioma-na-dimosieyoume-fo/

Πέμπτη 26 Αυγούστου 2021

Τα μέτρα που θα ισχύσουν για τους ανεμβολίαστους ιερείς

 

Ερωτηματικά είχε προκαλέσει ότι κατά την ανακοίνωση των νέων μέτρων από το Υπουργείο Υγείας δεν είχαν συμπεριληφθεί οι χώροι λατρείας.

Όπως μετέδωσε το Star οι ανεμβολίαστοι ιερείς θα πραγματοποιούν ένα Rapid ή Pcr τεστ την εβδομάδα ενώ οι πιστοί δεν θα χρειάζεται να είναι εμβολιασμένοι ή να έχουν υποβληθεί σε τεστ προκειμένου να πάει στην εκκλησία.

Ήδη ιερείς αναφέρουν ότι τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τους ανεμβολίαστους δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή στις εκκλησίες, καθώς δεν μπορεί να υπάρξει ένας τέτοιος διαχωρισμός στους πιστούς.

 

https://dailypost.gr

Δευτέρα 23 Αυγούστου 2021

Μητροπολίτης Εορδαίας στο newsit.gr για το μοναστήρι που απαγορεύει τις μάσκες: «Σήκωσαν επανάσταση και δεν ακούν κανέναν»

 

«Σήκωσαν επανάσταση και δεν ακούνε κανέναν», αναφέρει στο newsit.gr ο Μητροπολίτης Φλώρινας, Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητος για τους μοναχούς της μονής της Αγίας Παρασκευής οι οποίοι απαγορεύουν την είσοδο σε όσους πιστούς θέλουν να εισέλθουν σε αυτή φορώντας μάσκα προστασίας για τον κορονοϊό.

Οι δύο μοναχοί του μοναστηριού μάλιστα έχουν κρεμάσει και δύο πανό με τα οποία κάνουν γνωστούς τους «κανόνες» του ναού.

«Οι ληστές φοράνε μάσκα, οι χριστιανοί δεν φοράνε», και «Απαγορεύονται οι μάσκες εντός της ιεράς μονής Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου», αναφέρουν τα δύο πανό που έρχονται σε αντίθεση με την επίσημη θέση της εκκλησίας, καθώς η Διαρκής Ιερά Σύνοδος καλεί τους πιστούς να ακολουθούν τους υγειονομικούς κανόνες.

Όσο κι αν η Μητρόπολη προσπάθησε να νουθετήσει τους μοναχούς, βρέθηκε αντιμέτωπη με την ολοκληρωτική άρνηση των δύο ιερέων. Μάλιστα δεν δίστασαν να διακόψουν και τους δεσμούς τους με την επίσημη ορθόδοξη εκκλησία.

«Το μοναστήρι αυτό είναι παλιό και ανήκει διοικητικά, νομικά και θρησκευτικός ανήκει στην Μητρόπολη. Πλην όμως αυτοί που είναι εγγεγραμμένοι έκαναν αποτείχιση δηλαδή αυτό σημαίνει ότι ξεκόβουμε από την εκκλησία, την επίσημη εκκλησία που είναι η μητρόπολη, η Ιερά Σύνοδος της Ελλάδος και το Πατριαρχείο», λέει στο newsit.gr, μητροπολίτης Φλώρινας, Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητος.

Προσθέτει: «Εμείς προσπαθήσαμε με συμβολές, με παρεκκλίσεις και με νουθεσίες να τους επαναφέρουμε. Μετά βάλαμε μια διοικητική τιμωρία. Η τιμωρία ήταν αλλάξαμε τον Ηγούμενο και έμενε ένας ακόμη μοναχός».

Μάλιστα όπως λέει ο κ. Θεόκλητος ο μοναχός του μοναστηρίου νόσησε από covid19. Παρότι νοσηλεύτηκε δεν άλλαξε μυαλό. «Έπαθε κορονοϊό και τον πήγαν στο Μποδοσάκειο. Νοσηλεύτηκε, έγινε καλύτερα και τον έστειλαν στην Λάρισα για αποκατάσταση. Ενώ έπαθαν αυτά δεν παραδέχονται τίποτα. Ούτε τα εμβόλια», αναφέρει ο μητροπολίτης Φλώρινας, Πρεσπών και Εορδαίας.

Και καταλήγει: «Σήκωσαν επανάσταση. Επομένως ότι να πούμε δεν μας παραδέχονται. Δεν μας ακούνε και κάνουν ότι θέλουν. Τώρα σε αυτές τις περιπτώσεις μόνο η αστυνομία μπορεί να επέμβει. Οι ίδιοι λένε ότι δεν θα φύγουν από εκεί ούτε με την αστυνομία. Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω. Δεν ακούνε τίποτα».

Πηγή: newsit.gr

Τετάρτη 18 Αυγούστου 2021

Κοροναϊός – Θετικός στον ιό και με συμπτώματα ο μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος

Κοροναϊός – Θετικός στον ιό και με συμπτώματα ο μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος

Θετικός στον κοροναϊό διαγνώστηκε ο μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος, ο οποίος έχει τοποθετηθεί ουκ ολίγες φορές δημόσια για το ζήτημα της πανδημίας.

 Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μητροπολίτης παρουσίασε τις προηγούμενες ημέρες συμπτώματα της νόσου και υποβλήθηκε χθες σε τεστ κοροναϊού, το οποίο έδειξε θετικό αποτέλεσμα.

Σε τηλεφωνική επικοινωνία του Alpha Κύπρου, ο ίδιος επιβεβαίωσε το γεγονός και ανέφερε ότι τα συμπτώματα που έχει είναι ήπια μέχρι στιγμής και η κατάσταση της υγείας του είναι καλή. Ωστόσο δεν θέλησε να σχολιάσει περαιτέρω.

Αξίζει να σημειωθεί, σύμφωνα με την ίδια πηγή, πως ο μητροπολίτης Μόρφου δεν είναι εμβολιασμένος κατά της Covid-19 και αρκετές φορές σε δημόσιες τοποθετήσεις του αντιτίθεται σθεναρά σε ό,τι έχει να κάνει με τον κοροναϊό και τον εμβολιασμό.

Μάλιστα, πρόσφατα οδηγήθηκε ενώπιον Δικαστηρίου για εκδίκαση της ποινικής δίωξης εναντίον του για τη θεία λειτουργία και καθαγιασμό των υδάτων, ανήμερα Θεοφανείων στην Ευρύχου και μετά την άρνησή του να πληρώσει το κορονο-εξώδικο των 300 ευρώ που του επιβλήθηκε.

 «Ο Αστερίξ είχε προβλέψει από το 2017 την πανδημία!»

Κατά το παρελθόν, ο μητροπολίτης Μόρφου είχε ισχυριστεί πως «κάποιοι προετοίμαζαν τις μάζες για τον κοροναϊό από το 2017», επικαλούμενος ένα απόσπασμα από το κόμικ «Αστερίξ».

Κρατώντας ένα τεύχος «Αστερίξ» στο χέρι, που όπως παραδέχτηκε του άρεσε όταν ήταν μικρός, αναφέρθηκε σε συγκεκριμένη ιστορία, η οποία δημοσιεύθηκε το 2017 και, όπως υποστήριξε, αποδεικνύει ότι κάποιοι «προετοίμαζαν τις μάζες για όλα αυτά που ζούμε σήμερα με τον κοροναϊό».

Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Για να δείτε αυτοί οι άνθρωποι πώς προετοιμάζουν τις μάζες, για όλα αυτά που ζούμε τώρα, από το 2017. Γράφει για μία αρρώστια, η οποία θα έρθει εις τους κατοίκους της Ρώμης, της Ρώμης της καημένης που δοκιμάστηκε περισσότερο απ’ όλους και τώρα πάλι επέστρεψε. Αφού τον γράφει με μια μάσκα να είναι πάνω σε ένα άρμα και δίπλα ο Οβελίξ, λέει: «Και ιδού το φαβορί μας που έρχεται κατευθείαν από τη Ρώμη, ο πρωταθλητής με τις νίκες, ο αποκαλούμενος μασκοφόρος Ηνίοχος, ο μεγάλος Κοροναϊούς και ο πιστός του ο Βακύλους». Τα ακούτε; Το ’17 παρακαλώ.

» Μιλά για τον κοροναϊό, ο οποίος έρχεται και θα βάλει σε όλους μάσκες. Και φωνάζει ο κόσμος όλος, αφού νικά ο κοροναϊός… «Κοροναϊούς, Κοροναϊούς». Το λέω έτσι για να έχουμε και λίγη υποψία, ότι κάποιοι εργάζονται για εμάς, χωρίς εμάς. Πριν από εμάς, για εμάς. Αυτό είναι μία απόδειξη ότι δεν είμαστε συνωμοσιολόγοι». 

 

in.gr

Κυριακή 15 Αυγούστου 2021

Δεκαπενταύγουστος

 


Η "selfie" καταγράφεται βεβαίως ως "art",

με κύριο χαρακτηριστικό ότι αν και "real",

μπορεί να είναι σε μεγάλο ποσοστό "fake".


Προεκτείνετε τώρα αυτή την λειτουργία

στην πολιτική, την υγεία, την κοινωνία,

και θα έχετε την ατμόσφαιρα τού νοσηρού,

πλαστού, περιβάλλοντος που ζει ο πλανήτης.


Και ενώ ο πλανήτης πλανάται, και φωτογραφίζεται "selfie",

ένα σημείο μένει απλανές γιά κάθε άνθρωπο...

ο άδειος τάφος τής Παναγίας.


Αυτή,

-γιά να γνωρίσουμε λίγη απ’την Θεολογία που γοητεύει τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Ζήσιμο Λορεντζάτο κ τον Οδυσσέα Ελύτη, που τής έκτισε κ Ναό στην Σίκινο- προέρχεται από το γένος το δικό μας, των ανθρώπων·

κι όταν την έθεσαν στον τάφο εκπροσώπησε εκεί όλη την ανθρωπότητα·

κι ο τάφος της, όπως αυτό είχε ανοιχτεί ως δυνατότητα μέσ’απ’τον Τάφο

τού Θεανθρώπου Υιού της, βρέθηκε -οδηγός τού μέλλοντος μας- άδειος...

την είχε υφαρπάσει ο Υψηλός Υιός της.



Υπήρχε στους παλαιούς φωτογράφους

τής κλασσικής φωτογραφικής μηχανής

-σε κάποιους απ'αυτούς-

η υπαρξιακή θεώρηση τού σκοτεινού θαλάμου·

μέσα από τον οποίο, σαν από σκοτεινή μήτρα,

ξεπετάγεται η φωτογραφική ζωή...

Το μνήμα μεσ'απ'το οποίο προβάλλει η ζωή...


Κι έρχεται μιά μέρα που το μνήμα αυτό παίρνει φώς...

Και καθώς το φώς αυτό εισρέει αδυσώπητο στον σκοτεινό θάλαμο,

δεν θα αντέξουν να μην καούν, παρά μόνον οι φωτογραφίες εκείνες

που είχαν συναφθεί μ'αυθεντικότητα...


Λάθος… ; Λάθος . Αλλά λάθος αυθεντικό και παραδεδεγμένο·

γιατί στον άδειο τάφο τής Μητέρας τού Φωτός στην Ιερουσαλήμ,

στο Ελαιοτριβείο (Γεθσημανή!), προσέρχεται κανείς κι ο ίδιος άδειος, γυμνός...


και τότε η "selfie" του, δεν είναι "fake", αλλά αληθινός εαυτός·

καθώς αλώνει την σαθρή "selfish" τού είναι μας,

κι αναδεικνύει το ένθεο κ πραγματικό, το όμορφο κ καλό, εγώ τού καθενός,

ο Θεός τού "Εγώ ειμί το Φώς"·


και κάνει τις φωτογραφίες ημών, των…

-που θέλουμε, χωρίς να βλέπουμε πολλές φορές πως- …ακολοθων﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ύθων του,

άξιες να απλωθούν με χρώματα σε τοίχους ναών...

Αυτός δεν είναι ο σκοπός...;

Να γίνει κανείς ο ίδιος τέχνη... τέχνη και χορός…

ζωής που μένει στον αιώνα ...


...ενώ έξω απ' το ξωκκλήσι

λυσσομανά εορταστικά η θάλασσα κι ο άνεμος,

κι είναι Δεκαπενταύγουστος .


~Χρόνια Πολλά σε όλους,

στο διηνεκές... ///





Γεώργιος Κακής Κωνσταντινάτος

Ηθοποιός Σκηνοθέτης Εικαστικός

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος : Η Παναγία είναι η πραγματική μάνα του καθενός από εμάς

 

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας στον ιερό ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Χρυσοσπηλαιωτίσσης

«Έχουμε καθήκον να ψάξουμε πόσες φορές γινόμαστε σαν την Εύα και πόσες σαν την Θεοτόκο. Εύχομαι η Παναγία να είναι αυτή που κυριαρχεί μέσα μας και θα μας ενισχύει, γιατί είναι η πραγματική μάνα του καθενός από εμάς» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος από τον ιερό ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Χρυσοσπηλαιωτίσσης Αιόλου, όπου τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

Επιπρόσθετα, κατά το κήρυγμά του ο Αρχιεπίσκοπος ανέφερε ότι «αν είχαμε τη δυνατότητα να απλώσουμε τα φτερά της φαντασίας μας όπου υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί, θα βλέπαμε αναρίθμητους ανθρώπους να ανεβαίνουν βουνά για να βρουν προσκυνήματα που είναι αφιερωμένα στην Παναγία μας, για να την υμνήσουν, να την δοξολογήσουν».

Μάλιστα, επισήμανε ότι «οι πατέρες της Εκκλησίας, όταν σκέφτονται και συλλογίζονται τι προσέφερε στον κόσμο η Παναγία μας και στον καθένα από εμάς ξεχωριστά, παίρνουν ένα άλλο πρόσωπο μέσα από τη ζωή της Εκκλησίας, το πρόσωπο της Εύας και κάνουν μια σύγκριση. Είναι δύο μορφές που ανταποκρίνονται με διαφορετικό τρόπο στο κάλεσμα του Θεού και ζουν διαφορετικά. Έχουμε, λοιπόν, την πρώτη σκέψη: πού ζει η Εύα και πού η Θεοτόκος. Και την πρώτη διαφορά: στον τρόπο που αντιμετωπίζουν το θέλημα και την επικοινωνία με τον Θεό. Η Εύα, ενώ ζούσε προνομιακά στον παράδεισο, επαναστάτησε. Η Παναγία, από την πλευρά της, η οποία μεγάλωσε σε έναν τόπο δύσκολο, στη Ναζαρέτ, δεν αρνήθηκε τα λόγια του Αρχαγγέλου».

Και σε έναν παραλληλισμό των δύο προσώπων σημείωσε:

«Τα δύο πρόσωπα αυτά ενώ φαίνεται να είναι μακριά -χρονικά και τοπικά- είναι κοντά, γιατί βρίσκονται μέσα στον καθένα από εμάς. Κάθε φορά που αγανακτούμε και επαναστατούμε θεωρώντας πως μπορούμε και μόνοι μας να προχωρήσουμε ανεξάρτητοι, τότε μέσα μας κυριαρχεί ο κόσμος της Εύας. Όταν, όμως, θέλουμε να επιστρέψουμε κοντά στον Θεό, τότε κυριαρχεί ο κόσμος της Παναγίας, της μάνας που δεν ξεχνά το παιδί της και πονάει για αυτό. Μένει, λοιπόν, σε μας να διαλέξουμε ποιον κόσμο θέλουμε».

«Έχουμε καθήκον να ψάξουμε πόσες φορές γινόμαστε σαν την Εύα και πόσες σαν την Θεοτόκο. Εύχομαι η Παναγία να είναι αυτή που κυριαρχεί μέσα μας και θα μας ενισχύει, γιατί είναι η πραγματική μάνα του καθενός από εμάς» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος.

Μετά τη Θεία Λειτουργία ο προϊστάμενος του ναού, π. Αθανάσιος Αττάρτ, ευχαρίστησε τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας για την παρουσία του.

Ο Αρχιεπίσκοπος συνεχάρη τον π. Αθανάσιο για το έργο του και επισήμανε:

«Εργάζεστε με συνέπεια, με ταπεινότητα, χωρίς επιδείξεις και πολλά λόγια. Και αυτό είναι πολύ σπουδαίο σήμερα για όλους μας, αλλά ιδιαιτέρως για αυτούς που έχουν ορισμένες θέσεις. Τα λόγια μάς έχουν κουράσει. Τα λόγια μάς έχουν κάνει να αγανακτούμε εσωτερικά, έστω κι αν κάνουμε υπομονή και δεν εκδηλωνόμαστε προς τα έξω. Είμαστε κουρασμένοι οι Έλληνες, Πάρα πολύ και για πολλά πράγματα. Και στην Εκκλησία και στους ιερείς και στους ταγούς της Εκκλησίας δεν επιτρέπονται τα λόγια και οι φανφάρες και οι επιδείξεις, αλλά το ουσιαστικό έργο. Σαν τη βροχούλα που βρέχει σιγά-σιγά και ποτίζει το χωράφι και όχι σαν τις θύελλες που έρχονται και κάνουν τις καταστροφές. Γι’ αυτό και θέλουμε ιερείς σαν τον π. Αθανάσιο. Τους χρειαζόμαστε αυτήν την εποχή περισσότερο από κάθε άλλη».

Στο ναό τηρούνταν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας κατά του νέου κοροναϊού, με τους πιστούς να κρατούν τις προβλεπόμενες αποστάσεις και να κάνουν χρήση της μάσκας.

(Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ)

Η ελληνική Επανάσταση έγινε επιτραπέζιο παιχνίδι από δύο Θεσσαλονικείς (φωτ.)

  makthes.gr/

 «ταξίδι προς την Ελευθερία», ένα ταξίδι στον χρόνο και την ελληνική Επανάσταση, χαρτογράφησαν στο ταμπλό ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού η Έφη Καραγκούνη και ο Χρήστος Παπαχρήστου

Ένα «ταξίδι προς την Ελευθερία», ένα ταξίδι στον χρόνο και την ελληνική Επανάσταση, χαρτογράφησαν στο ταμπλό ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού η Έφη Καραγκούνη και ο Χρήστος Παπαχρήστου, οι άνθρωποι που με έδρα τη Θεσσαλονίκη αντλούν έμπνευση από τους αρχαίους θεούς της ελληνικής μυθολογίας και από την πλούσια ελληνική ιστορία για τις δημιουργίες τους, που έχουν ταξιδέψει ως και τις προθήκες του πωλητηρίου του Βρετανικού Μουσείου.

Τα «MyGreekGames», η εταιρεία που έχουν δημιουργήσει, δεν θα μπορούσαν, όπως λένε, να λείψουν από το φετινό, μεγάλο ραντεβού με την Ιστορία- τα 200 χρόνια μετά την Επανάσταση του 1821- κι ύστερα από εντατική έρευνα, κόπο και με πολλή αγάπη μεράκι και σεβασμό δημιούργησαν το παιχνίδι «1821, ταξίδι προς την Ελευθερία» στο πλαίσιο του προγράμματος «Μοριάς 21», που είναι πρωτοβουλία του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και της εταιρείας ΤΕΜΕΣ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το παιχνίδι έγινε με την πολύτιμη βοήθεια και την επιστημονική τεκμηρίωση του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου ώστε να υπάρχει πλήρης σεβασμός στο ιστορικό πλαίσιο και τα γεγονότα της μεγαλύτερης ιστορικής στιγμής του ελληνικού έθνους. «Η έρευνα έγινε από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ώστε να είναι σωστά επιστημονικά και ιστορικά τεκμηριωμένο», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Παπαχρήστου.

elliniko-epitrapezio-epanastasi4.jpg


Γίνε συνοδοιπόρος του γέρου του Μοριά

Πρόκειται για ένα γρήγορο παιχνίδι, στο οποίο κάθε παίκτης υποδύεται το ρόλο του συνοδοιπόρου του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη σ' ένα ταξίδι στο χρόνο, ξεκινώντας από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας και καταλήγοντας στη δημιουργία του Ελληνικού Έθνους. «Η ιστορία της Επανάστασης του 1821 είναι αδύνατο να διαχωριστεί από την ιστορία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. Ανάμεσα στους εκατοντάδες ήρωες του 1821, ο Κολοκοτρώνης ήταν εκείνος που ξεχώρισε», εξηγούν οι δύο δημιουργοί του.

Το παιχνίδι εξελίσσεται στην Πελοπόννησο, κέντρο της Επανάστασης. Η επιλογή χαρακτήρα του κάθε παίκτη καθορίζει και τον τρόπο που αυτός/η κινείται μέσα στο παιχνίδι. Στην αρχή του κάθε παιχνιδιού κάθε παίκτης λαμβάνει από τρεις κάρτες δράσης. Η χρήση των καρτών μπορεί ν' αλλάξει τη ροή του παιχνιδιού προς το συμφέρον του κάθε παίκτη που τη χρησιμοποιεί. Κατά το επικό αυτό ταξίδι ο κάθε παίκτης συναντά εμπόδια ή βοήθειες που τον κάνουν να μετακινείται προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Τα τυχαία τοποθετημένα, διάσπαρτα πλακίδια κάνουν το παιχνίδι κάθε φορά διαφορετικό. Τελειώνει όταν ένας από τους παίκτες φτάσει στον σκοπό του ταξιδιού (τερματισμός) που δεν είναι τίποτα λιγότερο από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

elliniko-epitrapezio-epanastasi3.jpg


Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην εικονογράφησή του, που φέρει την υπογραφή του Σταύρου Δάμου. «Από την περικεφαλαία του Κολοκοτρώνη στο εξώφυλλο έως την τελευταία λεπτομέρεια στο ταμπλό είναι όλα ζωγραφισμένα στο χέρι καθώς θέλαμε μ’ αυτόν τον τρόπο ν’ αποδώσουμε κι εμείς έναν φόρο τιμής στο 1821. Να μην δημιουργήσουμε απλώς ένα ακόμη παιχνίδι», επισημαίνει ο Χρ. Παπαχρήστου.

Η Φιλική Εταιρεία, οι οπλαρχηγοί, οι φιλέλληνες και η γυναίκα της Επανάστασης

Τέσσερις είναι οι χαρακτήρες του παιχνιδιού: Το μέλος της Φιλικής Εταιρείας, η Λόγια (Γυναίκα της Επανάστασης), ο Φιλέλληνας και ο Οπλαρχηγός. «Οι τέσσερις χαρακτήρες μας αποτυπώνουν όλες τις εκφάνσεις της Επανάστασης», επισημαίνει η Έφη Καραγκούνη και εξηγεί γιατί επελέγησαν οι τέσσερις αυτοί οι ρόλοι για το παιχνίδι.

elliniko-epitrapezio-epanastasi.jpg


Η Φιλική Εταιρεία ήταν η σημαντικότερη από τις μυστικές οργανώσεις που σχηματίστηκαν για την προετοιμασία της Επανάστασης του 1821 και σκοπός της ήταν η γενική Επανάσταση των Ελλήνων για την «ανέγερσιν και απελευθέρωσιν του Ελληνικού Έθνους και της Πατρίδoς μας». Οι οπλαρχηγοί αποτελούσαν την ραχοκοκαλιά της επανάστασης, ενώ οι Φιλέλληνες βοήθησαν στην προετοιμασία και την ευτυχή εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Με τον δε χαρακτήρα της Λόγιας, το παιχνίδι αποδίδει τιμή στη Γυναίκα της Επανάστασης καθώς στη διάρκεια του Αγώνα του 1821, οι γυναίκες διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο σε όλα τα επίπεδα της ζωής και με τη στάση τους, το θάρρος αλλά και τον πατριωτισμό τους αναδείχθηκαν σε γενναίες ηρωίδες της ιστορίας της Επανάστασης.

Τα επιτραπέζια... αντίδοτο στην καραντίνα

Η καραντίνα των προηγούμενων μηνών λόγω κορονοϊού έκανε όλο και περισσότερους Έλληνες να στραφούν προς τα επιτραπέζια παιχνίδια προκειμένου «σπάσουν» τη ρουτίνα του εγκλεισμού. «Μέσα στην πανδημία, επειδή ο κόσμος έμεινε μέσα στα σπίτια του, προσπάθησε να βρει τρόπους να ξεφύγει από το πλαίσιο του εγκλεισμού και στράφηκε προς τα επιτραπέζια παιχνίδια. Έτσι είδαμε κι εμείς άνοδο σ’ αυτό το κομμάτι της παραγωγής μας», σημειώνει ο Χρήστος Παπαχρήστου, με την Έφη Καραγκούνη να επισημαίνει, ωστόσο, ότι το τοπίο δεν ήταν εξίσου ευοίωνο στο κομμάτι των υπόλοιπων προϊόντων που είναι συνδεδεμένα με τον τουρισμό.

elliniko-epitrapezio-epanastasi2.jpg


Τα σχέδιά τους όμως δεν σταματούν όμως εδώ καθώς, μετά και τη συνεργασία με το Βρετανικό Μουσείο πλέον κοιτούν και προς το εξωτερικό, με πολλές ιδέες να είναι ήδη στα σκαριά κάνοντας τους λάτρεις των επιτραπέζιων παιχνιδιών να περιμένουν με ανυπομονησία το επόμενο εγχείρημα.

Ανήσυχα και δημιουργικά πνεύματα οι δύο δημιουργοί γεννήθηκαν και ζουν στη Θεσσαλονίκη. Η Έφη Καραγκούνη, είναι απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΑΠΘ, με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ουαλία και ιδιαίτερη αγάπη για το σχεδιασμό, αρχιτεκτονικό και μη. Ο Χρήστος Παπαχρήστου είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Sunderland (Αγγλία) με ειδικότητα στην εικονογράφηση και το σχεδιασμό (Illustration and Design).

ΚΟΛΙΝΔΡΟΣ: Στην καρότσα αγροτικού λιτανεύτηκε ο Επιτάφιος της Παναγίας

 

Σε καρότσα αγροτικού λιτανεύτηκε ο Επιτάφιος της Παναγίας στον Κολινδρό Πιερίας, δεδομένων των κυβερνητικών απαγορεύσεων στις λιτανείες λόγω κορονοϊού.

Με μπροστάρη τον ιερέα που επιβιβάσθηκε στην καμπίνα του ενός αγροτικού, ανέβηκαν και νέοι του χωριού στις καρότσες, στο ένα όχημα με την εικόνα της Παναγίας και στο άλλο τον Επιτάφιο της Παναγίας και το έθιμο τηρήθηκε παρά την απαγόρευση.

Φωτογραφίες  InVeria.gr / Σάκης Χασαπέτης

Ο Πατριάρχης τελεί τη Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά μετά από έξι χρόνια

Ξενάγηση στο σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού - Δείτε βίντεο Την Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά της Τραπεζούντας τελεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Στην «καρδιά» του ποντιακού Ελληνισμού, την Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα, βρέθηκε και η κάμερα του τηλεοπτικού σταθμού «OPEN», ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο. Είναι η πρώτη φορά, έπειτα από έξι χρόνια αναγκαστικής σιγής, λόγω των εργασιών αναστήλωσης της μονής που η δέηση, «…εν τη κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλειπες Θεοτόκε», θα αναπεμφθεί και πάλι από τα χείλη του προκαθήμενου της Ορθοδοξίας κ.κ. Βαρθολομαίου.  

Ελάχιστα άτομα, με βάση τα πρωτόκολλα, θα περάσουν στον αυλόγυρο της ανακαινισμένης μονής για να παρακολουθήσουν τη δοξολογία. Για τους Έλληνες του Πόντου η Παναγία Σουμελά είναι κάτι παραπάνω από τόπος προσευχής και κατάνυξης. Κατέφευγαν εκεί για να προστατευθούν στους διωγμούς, μια και η μονή απολάμβανε κάποιων, όχι ιδιαίτερα σημαντικών, προνομίων των σουλτάνων.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...