Ο Βυζαντινός αυτοκράτορας στη μελέτη του ιστορικού Πολ Βεν
Ορισμένες παρεξηγήσεις και αδικίες,
οι οποίες βαρύνουν τον πρώτο Βυζαντινό αυτοκράτορα Κωνσταντίνο,
προσπαθεί να αποκαταστήσει ο κορυφαίος Γάλλος φιλόλογος και ιστορικός
Πολ Βεν.
Από το πρώτο κεφάλαιο της μελέτης του «Οταν ο κόσμος μας έγινε
χριστιανικός (312 - 394 μ.Χ.)» (μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας, εκδόσεις
Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σελίδες 201, τιμή: 23 ―) προαναγγέλλει με
θετικό πρόσημο την προσφορά τού πρώτου Βυζαντινού αυτοκράτορα. Τολμάει
να το τιτλοφορήσει -και δεν είναι Ελληνας ιστορικός, στον οποίο μπορεί
να του καταλογίσεις εθνικιστική πρόθεση-: «Κωνσταντίνος: ο σωτήρας της
ανθρωπότητας».
Τι άνθρωπος, όμως, ήταν ο Κωνσταντίνος; Ο Πολ Βεν υποστηρίζει
ότι δεν ήταν καθόλου κυνικός υπολογιστής ή προληπτικός, όπως έχει
καταγραφεί στη συλλογική μνήμη ιστορικών και αναγνωστών. Διέθετε όραμα,
προτού ακόμη καλά καλά γίνει ηγεμόνας της Δύσης -γιατί από εκεί
ξεκίνησε- ωσότου στραφεί στο ανατολικό κομμάτι του ακόμη τότε ενιαίου
ρωμαϊκού κόσμου.
Ο Κωνσταντίνος είναι γύρω στα τριάντα πέντε, όταν μεταστρέφεται
θρησκευτικά και αφήνει πίσω του την παλαιά παγανιστική κοσμοθεωρία, δεν
γκρεμίζει, όμως, τους αρχαίους ναούς και δεν διώκει τους παγανιστές.
Αντιθέτως, δεν τους αποκλείει από τις θέσεις εξουσίας, γιατί
καταλαβαίνει ότι οι εχθροί -οι μελλοντικοί- θα προέλθουν εκ των έσω, από
το νέο δόγμα. Εάν, λοιπόν, πολεμάει με κάτι, αυτές είναι αιρέσεις,
γιατί αμφισβητούν την ορθοδοξία του αυτοκράτορα.
Ο νέος προσήλυτος του χριστιανισμού, επειδή δεν είναι ένας
κοινός θνητός, θεωρεί τον εαυτό του εκλεκτό και ότι η θεία βούληση τού
έχει αναθέσει να παίξει έναν προνοιακό ρόλο στη χιλιαστική οικονομία της
Σωτηρίας.
«Ωστόσο», σχολιάζει ο ο Πολ Βεν, «η υπερβολή αυτή δεν έχει
τίποτα το απίστευτο, τυποποιείται κι αυτή, γιατί συμβαίνει κάποτε ένας
απόλυτος μονάρχης, ένας στοχαστής, ένας θρησκευτικός ή πολιτικός ηγέτης
να πιστεύει ότι έχει κληθεί να σώσει την ανθρωπότητα, να φέρει
επανάσταση στην πορεία του κόσμου. το μεγαλύτερο λάθος θα ήταν να
αμφιβάλλει κανείς για την ειλικρίνειά του».
Οταν ο Πολ Βεν έρχεται στο συμπέρασμα, δείχνει ότι έχει
αποφασίσει από την αρχή να αντιμετωπίσει με συμπάθεια τον Κωνσταντίνο.
Γι' αυτό δεν μας ξαφνιάζει:
Εν κατακλείδι, ο Κωνσταντίνος έπαιξε το ρόλο του επικεφαλής μιας
παγανιστικοχριστιανικής αυτοκρατορίας. Το μεγάλο του σχέδιο ήταν ακόμη
να επιτύχει στην πράξη τον μυστικό θρίαμβο του Χριστού και να βάλει
τέλος στη βασιλεία των ψεύτικων θεών.
«Από ευσέβεια, για τη σωτηρία των υπηκόων του, ακόμα και του
ανθρώπινου γένους, και όχι χάριν ενός δόγματος πολιτικής υπακοής»,
αποφαίνεται ο ξένος ιστορικός. Δηλαδή, ο Κωνσταντίνος «θυσίασε» μία
ολόκληρη αυτοκρατορία για να σώσει την ψυχή, τη δική του και των υπηκόων
του; Μήπως έτσι δεν είναι όλοι οι οραματιστές; Είναι;
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=426183
διά
http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2015/07/blog-post_29.html
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου