Τρίτη 14 Απριλίου 2020

Η δήλωνση του π.Γεώργιου Σχοινά σχετικά με τα γεγονότα της Κυριακής των Βαΐων


Μητροπολίτης Ναυπάκτου στο MEGA: Άλλο η Θεία Κοινωνία, άλλο οι συναθροίσεις

 Σύμφωνα με τον μητροπολίτη Ναυπάκτου, Ιερόθεο, η Ιερά Σύνοδος της εκκλησίας όπως και ο Αρχιεπίσκοπος έχουν τοποθετηθεί, διαχωρίζοντας την θεία κοινωνία από τη συνάθροιση

Μεγάλη είναι η συζήτηση που έχει ανοίξει γύρω από τη θεία κοινωνία, μετά και τους δύο ιερείς που κοινώνησαν πιστούς σε Κουκάκι και Κέρκυρα.
Σύμφωνα με τον μητροπολίτη Ναυπάκτου, Ιερόθεο, η Ιερά Σύνοδος της εκκλησίας όπως και ο Αρχιεπίσκοπος έχουν τοποθετηθεί, διαχωρίζοντας την θεία κοινωνία από τη συνάθροιση.

Η θέση της εκκλησίας παραμένει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος από τη θεία κοινωνία της μετάδοσης του ιού. «Αυτό δεν τίθεται επ’ ουδενί λόγω υπό αμφισβήτηση και ούτε καν υπάρχει η παραμικρή υπόνοια».
Για τις συναθροίσεις, ο μητροπολίτης είπε ότι η εκκλησία συμφωνεί ότι υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος εξάπλωσης του κοροναϊού. «Θα γίνει η θεία λειτουργία κεκλεισμένων των θυρών. Η θεία κοινωνία είναι δώρο του Θεού».
Ο μητροπολίτης Ιερόθεος τόνισε πως οι αρχές πρέπει να δείξουν κατανόηση τις μέρες του Πάσχα και όχι υπερβάλλοντα ζήλο. «Πρέπει αυτές τις ημέρες να δείχνουμε όλοι ψυχραιμία και κατανόηση, ακόμα και τα όργανα της πολιτείας. Να μην είναι υπέρ αυστηροί στην εκκλησία».


Τά Γόνατα Τοῦ Ἰησοῦ

Τά Γόνατα Τοῦ Ἰησοῦ
Καρφωμένα στ’ ἀγριόξυλο τοῦ σταυροῦ, σχηματίζουν
μι’ ἀμβλεία γωνία.
Εἶναι τά ἴδια γόνατα
πού προβάτιζαν, παίζοντας, γύρω ἀπ’ τό κόκκινο
φουστάνι τῆς μάνας του, ὅταν
ἤτανε βρέφος δέκα μηνῶν.
Πού ἀργότερα, ἔφηβος, τ’ ἀκούμπαγε κάτω
στή γῆ πριονίζοντας τό ξύλο ἑνός κέδρου.
Πού λύθηκαν κ’ ἔπεσαν, ἕνας σωρός,
-μιά νύχτα πού ἡ ἄνοιξη ἦταν ἀβάσταχτη
καί μύριζε ἡ γῆς κι’ ὁ οὐρανός λεμονάνθι-
στό Ὄρος τῶν Ἐλαιῶν.
Κι’ εἶναι ἀκόμη τά γόνατα
πού κάθιζε, σιωπηλός, δύο-δύο τά παιδιά
κι’ ἁπλώνοντας δίπλα του, πάνω στή γῆ,
τό ἀπέραντο χέρι του, τά φίλευεν ἕνα
λουλουδάκι –
κομμένο ἀπ’ τόν πλοῦτο τοῦ σύμπαντος.

Νικηφόρος Βρετάκος

Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

.ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΤΣΙΟΔΡΑ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ ΤΟΥ Ι. ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΘΕΡΑΠΟΝΤΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ .............................π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΙΟΥΣΜΑ.

Αγαπητέ κ. Τσιόδρα Eίμαι ένας Ιερέας από τη Μυτιλήνη με μια διακονία Ιεροσύνης που ξεπερνά τα 40 χρόνια. Πολύτεκνος όπως κι εσείς. Ονομάζομαι Αθανάσιος Γιουσμάς, αν και το όνομά μου σίγουρα δεν σας λέει τίποτε. Πνευματικά μου παιδιά που μένουν στην Αθήνα, μου έχουν διαβεβαιώσει -πέρα των όσων έχω διαβάσει για σας- πως είστε άνθρωπος της Εκκλησίας, μάλιστα ένα, έχει ψάλλει μαζί σας... Με αυτό το θάρρος επικοινωνώ μαζί σας. Παιδί μου, η όλη κατάσταση, μας έχει πονέσει πολύ. Όπως και εσάς που είστε στην πρώτη γραμμή. Σε έναν πόλεμο, όμως, αυτός που πολεμά ματώνει (εσείς), αλλά και αυτός που είναι σπίτι κλαίει και αγωνιά (εμείς). Αυτό που μας έθλιψε περισσότερο είναι η στέρηση μας από το Ναό του Θεού Πατέρα μας, ιδιαίτερα αυτές τις ημέρες της Μ. Βδομάδας... Το καταλαβαίνετε, γιατί άκουσα πως είστε παπαδοπαίδι. Έχω κι εγώ έναν γιο Ιερέα... Γιατί, αναρωτιέμαι, "δυο μέτρα και δύο σταθμά" στην περίπτωση ΕΣΤΩ της δυνατότητας να προσκυνήσουν τον Νυμφίο ή τον Εσταυρωμένο οι λίγοι πιστοί; Οι 4 Επίτροποι και το υπόλοιπο προσωπικό των Ναών, δεν θα μπορούσαν να ρυθμίσουν την τάξη και με προσωπική τους ευθύνη και έναντι του νόμου, να επιβάλλουν τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας; Για μια ή δυο ώρες μετά τις ακολουθίες; Και γιε μου, σιγά που θα ερχόντουσαν πολλοί, εδώ φοβούνται μην κολλήσουν κορονοϊό από τα στασίδια! Στις κρεαταγορές, παιδί μου, βρέθηκε λύση, στα σούπερ μάρκετ επίσης. Θα μου πεις, "πάτερ, εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο". Το ξέρω, σε παρακολουθούμε ανελλιπώς. Είσαι όμως, κι εσύ ένα μέλος και σημαντικό μέλος, μιας Επιτροπής Κρατικής που παίρνει ή δίνει τις αποφάσεις. Ένα αυτό. Και το δεύτερο: ΘΕΛΩ και ως πνευματικός, σας παρακαλώ, κάτι να πείτε και για εμάς τους Χριστιανούς της καρδιάς, που πληγωθήκαμε αυτό το διάστημα όσο ποτέ. Δεν είμαστε όλοι αναρχοαυτόνομοι και αντιδραστικοί... Η Εκκλησία, αδελφέ μου, και πριν και τώρα -και αύριο σίγουρα (άκουσα αυτό που είπατε για τη γνώμη του συναδέλφου σας περί χειραψιών)- έγινε σάκος του μποξ... Υποστηρίξτε μας κ. Τσιόρδα, ως Χριστιανός που είστε, υποστηρίξτε την Εκκλησία στην οποία ανήκετε και υπηρετείτε. Και καταλάβετε μας. Συγχωρέστε με, αλλά είμαι και είμαστε πολύ πληγωμένοι με την στάση της Διοικούσης Εκκλησίας και της Πολιτείας. Οι ενορίτες μου και τα πνευματικά μου παιδιά περίμεναν να τους δοθεί έστω η ευκαιρία να ασπασθούν ή να υποκλιθούν όσοι Χριστιανοί ήθελαν, μπροστά στον Νυμφίο και στον Εσταυρωμένο Χριστό. 
Καλή δύναμη στο έργο σας ένας Ιερεύς από την Μυτιλήνη π. Αθανάσιος Γιουσμάς εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Θεράποντος Μυτιλήνης»

Ποινικοποίηση της Θείας Κοινωνίας (του π. Νικόλαου Κοντού, Νομικός – υπ. Θεολόγος Προϊστάμενος Νομικής Υπηρεσίας Ι.Μ.Σ.Κ)



Χθές ( 12.04.2020 ) Κυριακή των Βαϊών για τους Ορθοδόξους Χριστιανούς έγιναν γνωστά μέσω των ΜΜΕ δύο (2) «περιστατικά» σε Κέρκυρα και Αθήνα, με θέμα: ‘’… ιερείς προσέφεραν τη Θεία Κοινωνία σε πιστούς παρά την απαγόρευση και τις αντίθετες οδηγίες της Ιεράς Συνόδου, έχουν επιληφθεί οι αρμόδιοι κατά τόπους εισαγγελικοί λειτουργοί και έχουν σχηματιστεί σχετικές δικογραφίες…’’.
Τα περιστατικά αυτά πήραν μεγάλη έκταση και προκάλεσαν μάλιστα την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας προς τη δικαστική εξουσία για τη διενέργεια έρευνας στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας με σκοπό την δίωξη των πιθανόν τελεσθέντων ποινικά κολάσιμων πράξεων.
Ποια ήταν η πράξη αυτή καθ’ εαυτή; Η μετάδοση Θείας Κοινωνίας από Ορθοδόξους κληρικούς σε πιστούς της Θείας Κοινωνίας.
Η ανωτέρω εξέλιξη με αναγκάζει τρόπον τίνα να δημοσιεύσω το παρόν, καθώς η νομική και η ποιμαντική μου συνείδηση αντιδρά.
Έτσι : α) Μπορεί να διωχθεί ποινικά η μετάδοση Θείας Κοινωνίας ; Η μόνη διάταξη – περίπτωση που μπορεί να θεμελιωθεί η παρέμβαση των λειτουργών της ποινικής δικαιοσύνης σε μία τέτοια ενέργεια είναι η Π.Ν.Π της 25ης Φεβρουαρίου 2020 και ειδικά το α. 1§6 ( άρθρο 1 παράγραφος 6 ) «……Όποιος δεν συμμορφώνεται με τα μέτρα του παρόντος άρθρου τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) ετών….». Ποιά είναι τα μέτρα που μπορούν να επισύρουν την παραπάνω ποινή σε μη συμμόρφωση;; Αναφέρονται στην ίδια Π.Ν.Π α. 1§2π.στ, σε συνδυασμό με α.1§4π.δ, με λίγα λόγια την έκδοση σχετικής Κ.Υ.Α που επιβάλλει και εξειδικεύει τις σε αυτά τα άρθρα απαγορεύσεις κτλ.
β) Υπάρχει ΚΥΑ που επιβάλλει περιορισμούς στη λειτουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας ; Σαφώς, η με αριθμ. Δ1α/ΓΓΠ.οικ. 23093/06.04.2020.
γ) Τί απαγορεύει αυτή η ΚΥΑ ( που σε περίπτωση που δε συμμορφωθεί κανείς ελέγχεται μέχρι και ποινικά;; ) Εν κατακλείδι την τέλεση ιεροπραξίας με περισσότερα από 4, ή 6 άτομα κατά περίπτωση, μιας και το πνεύμα των περιορισμών είναι η αποφυγή συνωστισμού κόσμου σε κλειστούς χώρους.
δ) Απαγορεύει τη Θεία Κοινωνία; Ρητά και κατηγορηματικά… ΌΧΙ…. π.χ τα 4 άτομα παρουσία των οποίων θα τελεστεί η ιεροπραξία , όπως χθες η Θεία Λειτουργία των Βαΐων, μπορούν να μεταλάβουν;;; Βάσει της ΚΥΑ, ΝΑΙ ! Και αν μπορούν αυτοί οι τέσσερεις δεν μπορούν άλλοι;; Αφού η ΚΥΑ δεν το απαγορεύει ( τη μετάδοση της Θείας Κοινωνίας ολικά ) μπορεί να μεταλάβει όποιος θέλει, όποτε θέλει τηρώντας τα αναφερόμενα στην ίδια την ΚΥΑ και στην §2 μέτρα προφύλαξης !!! Εκτός αν αυτοί οι 4 θεωρούνται πολίτες β΄ κατηγορίας που δε χρήζουν προφύλαξης από την ΚΥΑ…..
ε) Συμπέρασμα :
Νομικά δεν υπάρχει περίπτωση ποινικού αδικήματος, ούτε παράβασης κανενός νόμου – διάταξης, όταν ο θρησκευτικός λειτουργός της Ορθοδόξου Εκκλησίας μεταδίδει τη Θεία Κοινωνία, εφόσον τηρεί τα προβλεπόμενα από την ΚΥΑ μέτρα προφύλαξης.
Στ) Διόρθωση λάθους είδησης
Επειδή στα δημοσιεύματα γίνεται αναφορά σε ‘’…. αντίθετες οδηγίες της Ιεράς Συνόδου…’’ πρέπει να αναφέρουμε το ορθόν . Η ελλαδική Ορθόδοξη Εκκλησία διά της Ιεράς Συνόδου έχει πει επανειλημμένα ότι : Αποδέχεται τους περιορισμούς ως προς το συνωστισμό, καθώς κατά τη διδασκαλία της δεν μπορεί να μεταδοθεί μικρόβιο διά του μυστηρίου της Θείας Κοινωνίας. Και πολύ ορθώς !!!
ζ) Εκκλησιολογική προσέγγιση: Κλείνοντας ως ο τελευταίος των κληρικών φρονώ ότι με την παρουσίαση των παραπάνω περιστατικών από τα ΜΜΕ πλήττεται όχι μόνο το κύρος, αλλά και αυτή η ύπαρξη της Εκκλησίας. Όταν (ακόμα και σε πανδημία) ποινικοποιείται και διώκεται το Μυστήριο των Μυστηρίων, αυτό το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου ΙΣΧΣ, διώκεται αυτή η ίδια η ύπαρξη της Εκκλησίας, χωρίς το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου, είμαστε Προτεσταντική παραφυάδα, όχι Ορθόδοξοι. Η Εκκλησία με κάθε τρόπο και κάθε μέσο θα προασπίσει , έστω στο πρόσωπο των ιερωμένων της Κέρκυρας και της Αθήνας, όχι μόνο τους κληρικούς της, όχι μόνο το κεντρικό Μυστήριο της, αλλά εν πολλοίς αυτή της την ύπαρξη. Όλα καλοδεχούμενα, αλλά εκεί που η Ορθοδοξία, η Εκκλησία και κάθε απλός πιστός θα πρέπει με κάθε (προσωπικό) κόστος να είναι αδιαπραγμάτευτος είναι η Θεία Κοινωνία. Είμαστε βέβαιοι ότι οι εισαγγελικοί λειτουργοί θα εφαρμόσουν το νόμο, αλλά και θα αναγνωρίσουν το μυστηριακό χαρακτήρα της «διωκόμενης» πράξης, ειδάλλως μην έχει κανείς καμία αμφιβολία ότι η Εκκλησία «σπρώχνεται» για άλλη μία φορά στις κατακόμβες !!!
π. Νικόλαος Κοντός
Νομικός – υπ. Θεολόγος
Προϊστάμενος Νομικής Υπηρεσίας Ι.Μ.Σ.Κ

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΧΝΑΚΗ


Σακελλαροπούλου: Μήνυμα για το Πάσχα με Βαγγέλη Παπαθανασίου

Με μουσική του διεθνούς φήμης Έλληνα συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου συνόδευσε το μήνυμά της για το Πάσχα η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Καθώς ξεκίνησε η Μεγάλη Εβδομάδα, η κα. Σακελλαροπούλου θέλησε να στείλει σε όλους τους Έλληνες ένα μήνυμα για το φετινό "διαφορετικό" Πάσχα μέσα από τη σελίδα της στο Facebook.
Συγκεκριμένα έγραψε:
Οι μέρες της πανδημίας, στη χώρα μας και στον κόσμο, μοιάζουν με μια μακρά Μεγάλη Εβδομάδα. Η ατμόσφαιρά της είναι διάχυτη παντού, στους άδειους δρόμους και στα περίκλειστα σπίτια μας, στο μυαλό και στις καρδιές μας.
Όμως το πένθος αυτών των ημερών, όπως διδάσκει η ορθόδοξη παράδοσή μας, δεν συνοδεύεται από την απόγνωση και την απαισιοδοξία. Είναι ένα πένθος γλυκύ, γιατί εμπεριέχει το σπέρμα της ελπίδας. Ακόμα και στο μοιρολόι της Παναγιάς, στο «Γλυκύ μου Έαρ», που τόσο μας συγκινεί, στο βάθος του θρήνου για το ανθρώπινο πεπρωμένο αχνολάμπει η κατάφαση της ζωής. Ξέρουμε πως η ζωή θα υπερνικήσει τον θάνατο, το νιώθουμε στη φύση που σκιρτά και ξαναγεννιέται. Μέσα σε ένα κλίμα δέους και κατάνυξης, περισυλλογής και ενδοσκόπησης, μέσα στην ευεργετική χαρμολύπη της μεγάλης εβδομάδας, περιμένουμε την θαυματουργή κάθαρση της Ανάστασης.
Το Πάσχα είναι ένα πέρασμα προς την αναγέννηση μέσα από το θείο δράμα· μια πνευματική διαδρομή προς το φως. Συνυφασμένο με την ιστορία του Ελληνισμού, δεν συμβολίζει μόνο την ανάσταση του έθνους, αλλά και την ουσία του ελληνικού πνεύματος, που ανέκαθεν πίστευε στον τελικό θρίαμβό του καλού. Είναι η γιορτή της ευφρόσυνης αγάπης. Ο θάνατος χάνει το κεντρί του, ο Άδης νικιέται από την αγάπη προς τον Άλλον. Και η νίκη αυτή είναι το ανυπέρβλητο θαύμα των ημερών, το θαύμα στο οποίο μετέχουμε όλοι, προσφέροντας την ψυχική μας ενέργεια και την πρακτική αλληλεγγύη μας στον συνάνθρωπό μας, συνειδητοποιώντας ότι η μοίρα του είναι και δική μας μοίρα.
Το φετινό Πάσχα θα διαφέρει ως προς τους τρόπους που θα το γιορτάσουμε, όχι όμως και ως προς το περιεχόμενό του. Ας είναι και φέτος η Λαμπρή, η διαιώνιση και ο ανακαινισμός του θαύματος της ζωής. Ευχόμαστε να σημάνει την επούλωση των πληγών στο σώμα της ανθρωπότητας και την ανάστασή της μέσα στο φως.
*Η μουσική είναι ευγενική παραχώρηση του συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου.


Πηγή: Reporter.gr

Παιδικό της Μεγάλης Βδομάδας

 
 Μεγάλη Δευτέρα – μεγάλη μαχαίρα
Μεγάλη Τρίτη – ο Χριστός εκρύφτη
Μεγάλη Τετάρτη – ο Χριστός επιάστη
Μεγάλη Πέμπτη – ο Χριστός παιδεύτη
Μεγάλη Παρασκευή – ο Χριστός στο καρφί
Μεγάλο Σάββατο – ο Χριστός στον τάφο
Μεγάλη Κυριακή – ο Χριστός θ’ αναστηθεί.
 
 https://www.domnasamiou.gr/?i=portal.el.songs&id=269

Κωνσταντίνος Καβάφης «Τείχη»


Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ
μεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη.

Και κάθομαι και απελπίζομαι τώρα εδώ.
Άλλο δεν σκέπτομαι: τον νουν μου τρώγει αυτή η τύχη·

διότι πράγματα πολλά έξω να κάμω είχον.
A όταν έκτιζαν τα τείχη πώς να μην προσέξω.

Aλλά δεν άκουσα ποτέ κρότον κτιστών ή ήχον.
Aνεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω. 

Κυριακή 12 Απριλίου 2020

Ιστολόγιο Τάλαντο : Βαϊοφόρος και προφητείες

Ιστολόγιο Τάλαντο : Βαϊοφόρος και προφητείες: μὴ φοβοῦ, θύγατερ Σιών· ἰδοὺ ὁ βασιλεύς σου ἔρχεται καθήμενος ἐπὶ πῶλον ὄνου(Ζαχ.9,9)   Γέν.  Κεφ 49 Εκάλεσεν Ιακώβ ...

Σήµερα ζοϋµε σε χρόνια Αποκαλύψεως.


∆έν χρειάζεται νά είναι κανείς Προφήτης γιά νά το καταλάβη. Τά πράγµατα προχωρούν τάκ-τάκ. Τί µας περιµένει δέν ξέρουµε. Όλη αυτή ή κατάσταση πού επικρατεί, το δείχνει. Γι' αυτό, γιά έναν λόγο παραπάνω τώρα, πρέπει νά στηριχθούµε πιο πολύ στην προσευχή και νά πολεµήσουµε το κακό µέ τήν προσευχή. Ή µόνη λύση αυτή είναι. Νά παρακαλούµε τόν Θεό νά λυπηθή τά πλάσµατα Του - αν και δέν είµαστε γιά νά µας λυπηθή. ∆έν θά βρεθή άκρη. Καθένας ό,τι τού λέει ό λογισµός θά κάνη. Θά γίνη αυτό πού λέει ό Άγιος Κοσµάς: «Θά περπατάς ώρα, γιά νά βρής άνθρωπο·καί όσοι ζήσουν, θά τρώνε µέ χρυσά κουτάλια». Μερικοί βέβαια έχουν τόν λογισµό:«Αφού οι προφητείες θά εκπληρωθούν οπωσδήποτε, τί θά ώφελήση ή προσευχή;». Ό Θεός βλέπει ότι έτσι θά εξελιχθούν τά πράγµατα, άλλα εµείς κάνουµε προσευχή, γιά νά είναι πιο ανώδυνο ένα κακό καί νά µήν πάρη έκταση. Γι' αυτό λέει καί στο Ευαγγέλιο ότι γιά τους εκλεκτούς θά κολοβωθούν οι ηµέρες

Σέ έναν πόλεµο λ.χ. µέ τήν δύναµη τής προσευχής γίνεται ένα θαύµα, σώζονται περισσότεροι, υπάρχουν λιγώτερα θύµατα, οπότε βοηθιούνται πνευµατικά οιάνθρωποι, πιστεύουν καί αλλοιώνονται µέ τήν καλή έννοια.....

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΗΣΗ

Τηλ. Γραμμή 1306: Τι προβλήματα προκαλεί η καραντίνα στις σχέσεις των ζευγαριών

https://www.amna.gr/home/article/449093/Til-Grammi-1306-Ti-problimata-prokalei-i-karantina-stis-scheseis--ton-zeugarion-
 Η   καραντίνα επηρεάζει σημαντικά  τις σχέσεις των ζευγαριών διογκώνοντας προϋπάρχουσες παθογένειες, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η σύμβουλος ψυχικής υγείας, ψυχοθεραπεύτρια,  και συνεργάτης του Ιατρείου Ψυχοεκπαίδευσης και Οικογενειακών Παρεμβάσεων στην Α’ Πανεπιστημιακή Κλινική της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο, Μίνα Μαρούγκα. Η κ. Μαρούγκα μιλά στο Πρακτορείο με αφορμή την εμπειρία που υπάρχει μέχρι ώρας απο τις κλήσεις στο 10306. Τη γραμμή ψυχοκοινωνικής στήριξης της Α’ Ψυχιατρικής κλινικής. «Από τις εκατοντάδες κλήσεις  φαίνεται πλέον καθαρά ότι τα περιοριστικά μέτρα και τα επακόλουθά τους αποτελούν εκλυτικό παράγοντα εκδήλωσης κυρίως παλαιότερων παθογενειών στις σχέσεις, που τώρα όμως έρχονται επιτακτικά και ορμητικά στην επιφάνεια. Τα προβλήματα επικοινωνίας ανάμεσα στα ζευγάρια είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν τους καλούντες». Η δυσκολία διαχείρισης προβλημάτων των παιδιών, ο λιγότερος χώρος και ο περισσότερος χρόνος «μαζί», δημιουργούν αισθήματα εγκλωβισμού και καταπίεσης, αισθήματα ανίας και βαρεμάρας και -πολύ εντυπωσιακά αισθήματα μοναξιάς και απομόνωσης, ακόμα και σε συντρόφους που διαβιούν κάτω από την ίδια στέγη και  αποτελούν σημαντικές εστίες έκλυσης άγχους ή/και εντάσεων επισημαίνει η κ. Μαρούγκα.
Ποιο είδος σχέσεων κλυδωνίζεται αυτό τον καιρό 
Θα ενδυναμώσει άραγε η καραντίνα  πολυκαιρισμένες σχέσεις ή θα τις οδηγήσει στην πλήρη ρήξη, αναρωτιούνται πολλοί αυτό το διάστημα. «Μια κρίση δε μπορεί να διαλύσει υγιείς σχέσεις, ακόμα κι αν είναι τέτοιας σφοδρότητας όσο αυτή που ζούμε τώρα. Αυτό που κάνει είναι ότι φέρνει με καταιγιστικό τρόπο στην επιφάνεια τα δυσλειτουργικά μοτίβα που προϋπήρχαν και να τα αναδεικνύει σε συμπυκνωμένο χρόνο και με ανυπόφορο τρόπο. Ένα παράδειγμα σχέσεων που θα δοκιμαστούν είναι τα ζευγάρια που διατηρούν τριγωνοποιημένες σχέσεις, σχέσεις δηλαδή όπου επειδή οι δυο δε μπορούν να βρουν μεταξύ τους σταθερότητα και ισορροπία, αναζητούν ένα τρίτο πόλο που εξισορροπεί τη μεταξύ τους ασυμφωνία. Το ρόλο του τρίτου μπορεί να παίζει ένα άλλο πρόσωπο, ή η καταναλωτική μανία λόγου χάρη ενός συντρόφου, ή η συναναστροφή με φίλους εκτός σπιτιού,   πρακτικές που τώρα μπαίνουν εκ των πραγμάτων στον πάγο».Ένα άλλο παράδειγμα σχέσεων που θα κλυδωνιστούν, σύμφωνα με την ψυχοθεραπεύτρια είναι οι λεγόμενες συγχωνευτικές σχέσεις μεταξύ συντρόφων, όπου οι άνθρωποι- και αυτή είναι μια ισχυρή τάση- μπερδεύουν το «μαζί» με τον εκμηδενισμό της δυνατότητας για προσωπικές ανάσες, για προσωπικό χρόνο και για ατομικότητα. «Ο αναγκαστικός εγκλεισμός απειλεί το υποκειμενικό αίσθημα ελευθερίας και κάτω από αυτές τις πρωτοφανείς συνθήκες, κάποια ζευγάρια βλέπουν στο σπίτι τη φυλακή, αντί να βλέπουν το καταφύγιο». 
  Στις πιο συντηρητικές κοινωνίες  μπορεί να υπάρχει βίαιη διακοπή των σχέσεων 
 Οι αιτήσεις διαζυγίων εκτοξεύτηκαν στην Κίνα τις τελευταίες ημέρες που η χώρα αρχίζει σιγά σιγά να μπαίνει και πάλι σε μια κανονικότητα. Εδω πως θα λειτουργήσει η καραντίνα; Γνωρίζουμε ότι ήδη από το 2000 και μετά οι μισοί από τους γάμους που έγιναν έχουν καταλήξει σε διαζύγιο. Στην πολύπλοκη εξίσωση των σχέσεων όπως διαμορφώνονται σε συνάρτηση με τις πρωτοφανείς συνθήκες εγκλεισμού δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε τα ιδιαίτερα πολιτισμικά στοιχεία κουλτούρας του κάθε λαού, λέει η κ. Μαρούγκα. «Η Κίνα εξακολουθεί να αποτελεί μια βαθιά πατριαρχική κοινωνία, στην οποία η διάκριση των έμφυλων ρόλων παραμένει εξαιρετικά ξεκάθαρη. Στην Ελλάδα βεβαίως ενυπάρχουν αντίστοιχες παράμετροι πατριαρχίας, ωστόσο η χώρα μας διατηρεί μια μεθοριακότητα, κοιτώντας με το ένα μάτι προς την Ανατολή και με το άλλο προς τη Δύση. Υπ’ αυτή τη λογική, οι αυξημένες αιτήσεις διαζυγίων που παρατηρήθηκαν από το 2000 και μετά στη χώρα, δεν είναι απαραίτητα στοιχείο ανησυχητικό για την επόμενη μέρα επιστροφής στην κανονικότητα». Η διακίνηση αρχέγονων και δομικών αγωνιών, όπως ο φόβος του θανάτου ή η στέρηση της ελευθερίας «ενημερώνουν» με διαφορετικούς τρόπους την αντίδραση των ανθρώπων, ανάλογα με τα εθνικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας. Μια υπόθεση εργασίας είναι ότι σε πιο συντηρητικές κοινωνίες, ένα αίσθημα «πνιγμονής» των μελών της πολλαπλασιάζεται αυτήν την ώρα και καθρεφτίζεται στη βίαιη διακοπή σχέσεων, αναφέρει η ψυχοθεραπεύτρια. «Όταν στο παζλ της καταπιεσμένης ατομικότητας προστίθεται ο παράγοντας του υποχρεωτικού εγκλεισμού, ι οι αντιδράσεις είναι κατακλυσμιαίες. ‘Εχει πάντως ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον για την επόμενη μέρα να καταγραφεί σε ποιές περιοχές του κόσμου επλήγησαν οι συντροφικές σχέσεις με μεγαλύτερη σφοδρότητα.
 Μάτια που δεν βλέπονται μπορεί και να αγαπιούνται 
 Ένα άλλο ερώτημα που πλανάται είναι αν στα  ζευγάρια που δεν ζουν μαζί και επικοινωνούν με τις νέες τεχνολογίες, η καραντίνα  θα λειτουργήσει θετικά ή το αντίθετο. Θα δούμε να αναζωπυρώνονται σχέσεις με δυνατά πατήματα και άλλες «ραμμένες με αραιές βελονιές», όπως έλεγε η ποιήτρια να αποδυναμώνονται, απαντά η κ. Μαρούγκα και εξηγεί:. Εξαρτάται απολύτως από το είδος της σχέσης. Δηλαδή στο βάθος επικοινωνίας, στο σεβασμό που τρέφουμε για το σύντροφο και στο βαθμό που του αναγνωρίζουμε το δικαίωμα να έχει το δικό του ανεξάρτητο και ολοκληρωμένο Εγώ, κατά τη διάρκεια της συμπόρευσής μας στο αμοιβαίο «μαζί». Βαθιά επικοινωνία μπορεί να έχει κανείς ακόμα και μέσα στις πρώτες μέρες γνωριμίας του ή και να μην αποκτήσει όσα χρόνια συμβίωσης κι αν περάσουν. «Αληθινό δέσιμο ανάμεσα σε δυο ανθρώπους μπορεί να υπάρχει και να καλλιεργείται ακόμα και από απόσταση ή να απουσιάζει απολύτως σε ανθρώπους που διαβιούν κάτω από την ίδια στέγη. Δεν είναι η παρουσία ή η μη παρουσία σωματικής επαφής που θα κάνει τη διαφορά για το διάστημα  που διαρκεί η καραντίνα, αλλά η διάθεση των μελών του ζεύγους για ουσιαστική και πολυεπίπεδη, επαφή που θα καθορίσει αν μια σχέση θα έχει διάρκεια».
 Μοιραία πιο ειλικρινείς οι σχέσεις την  επόμενη μέρα 
Αυτό που μπορεί να κάνει στις σχέσεις αυτή η συγκυρία είναι να ξανασυστήσει τον έναν στον άλλο. Αν αυτός που  ξαναγνωρίζουμε αυτές τις ώρες, εξακολουθεί να μας ενδιαφέρει σαν άνθρωπος, αν συνεχίσουμε να εκτιμούμε τις βασικές του ποιότητες κι αν κάνουμε μια συνειδητή -με τον εαυτό μας προσπάθεια- να εξαντλήσουμε τα αποθέματα κατανόησης και υπομονής για το σύντροφο που προσπαθεί μαζί με εμάς να δαμάσει τους δικούς του δαίμονες και τις δικές του αγωνίες, τότε έχουμε πολλές πιθανότητες, η επόμενη μέρα να βρει τις σχέσεις μας πιο δυνατές και πιο ασφαλείς από κάθε άλλη φορά, τονίζει η σύμβουλος ψυχικής υγείας. «Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι θα τις βρει μοιραία πιο ειλικρινείς. Οι σχέσεις μας θα κληθούν να απαντήσουν με την αλήθεια τους. Ό,τι κι αν σημάνει αυτό για την κάθε σχέση».
Τάνια Η. Μαντουβάλου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...