Σάββατο 22 Ιουλίου 2023

Είναι σωστό να λέγεται στην κηδεία ενός πιστού ότι μετέβη στην αιωνιότητα;

 

Αν αυτός που θα πει αυτή τη φράση δε γνωρίζει τη διδασκαλία της Εκκλησίας σχετικά με το θέμα αυτό, δεν είναι ανάγκη να λεχθεί αν είναι σωστό η λάθος, γιατί αναφέρεται απλώς στην μετά το θάνατο  ζωή την οποία παραδέχονται πολλοί.

 

Αν όμως δεν πιστεύει απλώς  στην μετά  το θάνατο ζωή αλλά πιστεύει ότι  ο Χριστός είναι η ζωή και  ότι Αυτός δίνει τη ζωή, είναι ανάγκη να αναφερθούν τα παρακάτω:

 

α) Με το σταμάτημα της επίγειας ζωής του ανθρώπου το μεν σώμα επιστρέφει στη γη  και το πνεύμα στο Θεό σύμφωνα με το, « και επιστρέψη ο χους επί την γην, ως ην, και το πνεύμα επιστρέψη προς τον Θεόν, ος έδωκεν αυτό » (Εκκλ. ιβ’, 7). Έτσι η φράση, μετέβη  στην αιωνιότητα  χρήζει  διευκρίνησης.  Αφού, το σώμα στη γη μέχρι την ανάσταση των νεκρών και το πνεύμα στο Θεό « ος έδωκεν αυτό », τι προσφέρει η λέξη αιωνιότητα;  Προφανώς δηλώνει το ότι η ψυχή του ανθρώπου μετά το θάνατο συνεχίζει να υπάρχει αιωνίως, όπως πιστεύουν πολοί και αναφέρθηκε  παραπάνω. Η αιωνιότητα είναι αφηρημένη λέξη και δεν ταιριάζει το να πει κάποιος ότι ο αποθανών μετέβη σ’ αυτή. 

 

β) ο Κύριος είπε,« κἀγὼ ἐὰν ὑψωθῶ ἐκ τῆς γῆς, πάντας ἑλκύσω πρὸς ἐμαυτόν » (Ιω. ιβ’, 32). Δεν είπε θα μεταβείτε  στην αιωνιότητα.

γ) Ο Κύριος είπε στο ληστή, « ἀμὴν λέγω σοι, σήμερον μετ᾿ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ»(Λουκ. κγ’,43). Δεν του είπε, θα μεταβείς  στην αιωνιότητα.

δ)  Ο  Απόστολος Παύλος είπε, « συνέχομαι δὲ ἐκ τῶν δύο, τὴν ἐπιθυμίαν ἔχων εἰς τὸ ἀναλῦσαι καὶ σὺν Χριστῷ εἶναι· » ( Φιλ. Α’, 23). Δεν είπε, επιθυμώ να μεταβώ  στην αιωνιότητα.

ε)  Οι πιστοί λένε, αιωνία του η μνήμη, αποδήμησε εις Κύριον. Δε λένε, μετέβη  στην αιωνιότητα.

στ) Στο Κοινωνικό του Σαββάτου ψάλλεται, « Μακάριοι ους εξελέξω και προσελάβου Κύριε ». Δε λέει τους έστειλες στην αιωνιότητα αλλά  τους προσέλαβες.

 

Καλή είναι  η φράση, μετέβη  στην αιωνιότητα, αρκεί  να μη αντικαθιστά αυτή τα παραπάνω εν μέρει ή εν τω συνόλω.  Τότε δε θα είναι μία κενή λέξη αλλά παράδεισος με όλη τη σημασία της λέξεως.

 

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

Τετάρτη 12 Ιουλίου 2023

ΚΑΙ Τ’ΑΣΤΕΡΙΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ

 


    
Άστρα, μη κατσουφιάζετε, όταν ακούτε αλήθειες,

το φως το δίνει ο Χριστός και φέγγετε τις νύχτες.

……………………………

Μη  τρελαθεί κάποιο από σας απ’ τον εγωισμό του,

και   πει μέσα  στην τρέλα του το φως είναι δικό του.

……………………………

Δεν είστε σεις αυτόφωτα όπως νομίζουν κάποια,

που σβήνουν απ’ τον ουρανό και γίνονται κομμάτια.

……………………………

Μη ζαλιστεί κάποιο από σας από τον εαυτό του,

και πέσει απ’ τον ουρανό και χάσει και το φως του.

 ……………………………

Το  έχασε ο σατανάς, ο πρώην Εωσφόρος,

και από άγγελος φωτός έγινε σκοτοφόρος.

……………………………

Δάσκαλος είναι ο Χριστός κι’ οι άλλοι πλάσματά Του,

κανένας άλλος δάσκαλος δε στέκεται μπροστά Του.
……………………………


Όταν μιλάει ο Χριστός, οι άλλοι σιωπούνε, 

Αυτός είναι ο  Δάσκαλος που πρέπει να ακούνε.

……………………………

Ειν' η Σοφία του Θεού στο κόσμο ερχομένη

κι' από το στόμα του Χριστού μόνο αλήθεια βγαίνει.

……………………………

Δώδεκα χρόνων ο Χριστός εδίδαξε ραβίνους,

γιατί η Σοφία του Θεού δε βρίσκονταν σ' εκείνους.

……………………………

Οι Μαθητές Του άκουγαν τα λόγια του Δασκάλου,

κι’ η Εκκλησία τα κρατά ως θησαυρό μεγάλο.

……………………………

Στύλος Αυτή και εδραίωμα είναι της αληθείας,

και κιβωτός αληθινή είναι της σωτηρίας. 

……………………………

Σοφία ορθοί ακούσωμεν του Αγίου Ευαγγελίου,

ενώ τα άλλα καθιστοί, λόγια άλλου βιβλίου.

……………………………

Ας τα 'χουν τ’ άστρα τ 'ουρανού όλα αυτά  υπόψη,

γιατί τα βλέπει ο Θεός κι' από  την άλλη όψη.

……………………………

Την όψη αυτή δεν ερευνά  στον κόσμο  η ανθρωπότης,

παρά μονάχα ο Θεός ο  Μόνος Παντεπόπτης.

……………………………

Ουδέν κρυπτόν δεν κρύβεται απ' το δικό Του βλέμμα,

γιατί τα πάντα ερευνά  το  Άγιό Του Πνεύμα.

……………………………

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΝΈΧΕΤΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ


 Ο Ίδιος  είπε, « Πᾶν ὃ δίδωσί μοι ὁ πατήρ, πρὸς ἐμὲ ἥξει, καὶ τὸν ἐρχόμενον πρός με οὐ μὴ ἐκβάλω ἔξω· »(  Ιω. στ’,  37 ). Αυτό δηλώνει ότι ο Χριστός δεν διώχνει κανένα που θέλει να τον πλησιάσει και να τον γνωρίσει. Άλλοι μπορεί να λένε σε κάποιον δε θέλω να σε βλέπω, φύγε από μπροστά μου ή ακόμα χειρότερα, χάσου από τα μάτια μου κ. ά. Ο Χριστός όμως καλεί κοντά Του όλους λέγοντας, « Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς.  ἄρατε τὸν ζυγόν μου ἐφ᾿ ὑμᾶς καὶ μάθετε ἀπ᾿ ἐμοῦ, ὅτι πρᾷός εἰμι καὶ ταπεινὸς τῇ καρδίᾳ, καὶ εὑρήσετε ἀνάπαυσιν ταῖς ψυχαῖς ὑμῶν·  ὁ γὰρ ζυγός μου χρηστὸς καὶ τὸ φορτίον μου ἐλαφρόν ἐστιν.»( Ματ. ια’, 28- 30 ).


Χρειάζεται πολύς εγωισμός για να μη θέλει κάποιος να βλέπει κάποιον μπροστά του, αδιαφορώντας ότι ο  άνθρωπος είναι πλάσμα και κτίσμα του Θεού. Ο Κύριος όμως λέει  για τον Εαυτό Του, « ὅτι πρᾷός εἰμι καὶ ταπεινὸς τῇ καρδίᾳ ». Ο Ιωάννης γράφει σχετικά, « ὁ ἀγαπῶν τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ ἐν τῷ φωτὶ μένει, καὶ σκάνδαλον ἐν αὐτῷ οὐκ ἔστιν· »( Α’ Ιω. β’, 10 ).  Τέλος, ο Κύριος είπε στους Μαθητές Του,  « ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοὶ μαθηταί ἐστε, ἐὰν ἀγάπην ἔχητε ἐν ἀλλήλοις » ( Ιω. ιγ’, 35). Αυτά, χάριν συντομίας.

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πέμπτη 22 Ιουνίου 2023

Είναι θεολογικά σωστό να λέει κανείς ότι οι άνθρωποι είναι εικόνες του Θεού;

 

Σωστό είναι αυτό που θέλει να πει και όχι το κατά πώς το λέει. Έτσι σωστά είναι τα παρακάτω που έχει κατά νουν έστω κι’ αν δεν τα λέει:

α) Οι άνθρωποι ως απόγονοι του Αδάμ είναι κατ’ εικόνα Θεού, αφού ο Θεός προκειμένου να δημιουργήσει τον πρώτο άνθρωπο έτσι είπε, «  ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν, » ( Γέν. α’, 26). Δεν είπε, να κάνουμε άνθρωπο που αυτός θα είναι η εικόνα μας, γιατί ο Θεός είναι  αόρατος, ασχημάτιστος,  απερίγραπτος και δεν απεικονίζεται ούτε εικονίζεται με κάποιο δημιούργημά Του, ορατό ή αόρατο. Αν   ήταν έτσι,  ο καθένας θα έλεγε  ότι ο αόρατος Θεός είναι όπως ο τάδε άνθρωπος.  Θα έλεγε ότι, όποιος βλέπει άνθρωπο, βλέπει το Θεό.

β) Αυτό  ισχύει μόνο για όποιον έχει δει το Χριστό, όπως είπε ο Ίδιος, όταν ο Φίλιππος του είπε, «Κύριε, δεῖξον ἡμῖν τὸν πατέρα καὶ ἀρκεῖ ἡμῖν. λέγει αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· τοσοῦτον χρόνον μεθ' ὑμῶν εἰμι, καὶ οὐκ ἔγνωκάς με, Φίλιππε; ὁ ἑωρακὼς ἐμὲ ἑώρακε τὸν πατέρα· καὶ πῶς σὺ λέγεις, δεῖξον ἡμῖν τὸν πατέρα; » ( Ιω. ιδ’, 8-9 ).

γ) Εικόνα  λοιπόν  του Θεού είναι ο Υιός και Λόγος Αυτού  για τον Οποίον λέει χαρακτηριστικά ο Απόστολος Παύλος, « ῞Ος ἐστιν εἰκὼν τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου, » ( Κολ. α’, 15).  Και αλλού, «  ὃν ἔθηκε κληρονόμον πάντων, δι' οὗ καὶ τοὺς αἰῶνας ἐποίησεν·  ὃς ὢν ἀπαύγασμα τῆς δόξης καὶ χαρακτὴρ τῆς ὑποστάσεως αὐτοῦ, φέρων τε τὰ πάντα τῷ ρήματι τῆς δυνάμεως αὐτοῦ, δι' ἑαυτοῦ καθαρισμὸν ποιησάμενος τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν ἐκάθισεν ἐν δεξιᾷ τῆς μεγαλωσύνης ἐν ὑψηλοῖς, » ( Εβρ. α’, 2-3).

δ) Προφανώς  αυτά εννοεί  και δεν τα αγνοεί όποιος λέει  ότι οι άνθρωποι είναι εικόνες του Θεού. Καλό όμως είναι  η αλήθεια να λέγεται, γιατί αν λέει κανείς μόνο ότι οι άνθρωποι είναι εικόνες του Θεού και αποσιωπώνται τα παραπάνω, δεν ορθοτομείται ο λόγος της αληθείας, πράγμα ανορθόδοξο. Άλλωστε, γιατί  να μη λέει κανείς αυτό  που εννοεί, όταν μάλιστα αυτό είναι  σωστό,  όπως συμβαίνει και επί του προκειμένου;

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023

Mείνατε ἐν ἐμοί


Ο Κύριος είπε στους Μαθητές Του, « μείνατε ἐν ἐμοί, κἀγὼ ἐν ὑμῖν……..ὁ μένων ἐν ἐμοὶ κἀγὼ ἐν αὐτῷ, οὗτος φέρει καρπὸν πολύν, ὅτι χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν » ( Ιω. ιε’,4-5). To « ὅτι χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν», προφανώς εννοεί ότι οι δικοί Του έχουν να κάνουν πολλά. Έχουν να κάνουν, με μια λέξη το καλό, και με δυο λέξεις καλά έργα. Δεν είναι λοιπόν σωστό να λέει κανείς ότι όποιος ζει «εν Χριστώ», δεν έχει ανάγκη από καλά έργα, επειδή δε σώζεται από τα έργα. Ο Παύλος που ζούσε «εν Χριστώ», δεν είχε αυτή την πλάνη, αλλά έλεγε, « πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ »( Φιλ. δ’, 13). Το ότι ο Χριστός ήταν ο Σωτήρας του, αυτό δεν τον οδηγούσε σε απραξία, για να μη νομίσει τάχα ότι θα σωθεί από τα έργα του. Αντιθέτως τον οδηγούσε στο να κάνει το θέλημα του Θεού « εν τω ενδυναμούντι αυτώ Χριστώ ». Προσοχή λοιπόν, γιατί ο διάβολος κρύβεται στα μικρά και στις λεπτομέρειες.

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τρίτη 13 Ιουνίου 2023

Υπήρχαν άνθρωποι στη γη πριν τον Αδάμ και την Εύα;

 

 

Όχι, δεν υπήρχαν, σύμφωνα με τα παρακάτω αποκαλυπτικά και αξιόπιστα λόγια της Γραφής.  

«Αὕτη ἡ βίβλος γενέσεως οὐρανοῦ καὶ γῆς, ὅτε ἐγένετο· ᾗ ἡμέρᾳ ἐποίησε Κύριος ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν……καὶ ἄνθρωπος οὐκ ἦν ἐργάζεσθαι αὐτήν·»(Γεν. β’, 4-5 )

Αφού λέει  ότι, « καὶ ἄνθρωπος οὐκ ἦν ἐργάζεσθαι αὐτήν· », δηλαδή την γην, δεν είναι δυνατό να υπήρχαν άνθρωποι. Ο πρώτος άνθρωπος στη γη είναι ο Αδάμ.

Ο  Παύλος  γράφει σχετικά, « οὕτω καὶ γέγραπται· ἐγένετο ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ᾿Αδὰμ εἰς ψυχὴν ζῶσαν· ὁ ἔσχατος ᾿Αδὰμ εἰς πνεῦμα ζωοποιοῦν· » (Α΄ Κορ. ιε΄, 45). 

Αφού ο Αδάμ είναι ο πρώτος  άνθρωπος, δεν είναι δυνατό να υπήρχαν άνθρωποι πριν από τον πρώτο. Η αλήθεια να λέγεται.

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σάββατο 10 Ιουνίου 2023

Οι ζώνες της Βίβλου

 Οι πιο θρησκευόμενες περιοχές της βορειο-κεντρικής Ευρώπης. Στις βόρειες χώρες αυστηροί Προστεστάντες στις κεντρικές χώρες καθολικοί

Το άρθρο βρίσκεται στο https://mapsontheweb.zoom-maps.com/post/163321796856/bible-belts-of-europe-by-ubezzleford-this-map

Γίνεται αναφορά ότι "Πριν από τη διάσπαση της ΕΣΣΔ, η Ουκρανία ήταν γνωστή ως η «ζώνη της Βίβλου» της Σοβιετικής Ένωσης" και "Η «ζώνη του Κορανίου» της Τουρκίας θεωρείται το κέντρο και τα ανατολικά της χώρας (παραδοσιακά εκλογικές περιοχές εκτός CHP)


Πέμπτη 8 Ιουνίου 2023

Αγία Καλλιόπη

 

Kάλλη παραβλέπουσα των ποιημάτων,
Kτίστου τα κάλλη οπτάνη Kαλλιόπη.

 

Λειτουργικά κείμενα

Κυριακή 4 Ιουνίου 2023

ΠΕΡΙ ΕΞΟΥΣΙΑΣ

 

Όπως είναι γνωστό, ο εξουσιαστής του σύμπαντος κόσμου που δίνει όλες τις επιμέρους εξουσίες, είναι   ο Παντοκράτωρ Θεός.  Ο Απόστολος Παύλος γράφει σχετικά, « οὐ γάρ ἐστιν ἐξουσία εἰ μὴ ὑπὸ Θεοῦ· αἱ δὲ οὖσαι ἐξουσίαι ὑπὸ τοῦ Θεοῦ τεταγμέναι εἰσίν. «( Ρω. ιγ’, 1). Όλες λοιπόν οι κατά καιρούς εξουσίες είναι άνωθεν, όπως άνωθεν ήταν και η εξουσία  του Πιλάτου.  Όταν ο Πιλάτος είπε στο Χριστό, «  ἐμοὶ οὐ λαλεῖς; οὐκ οἶδας ὅτι ἐξουσίαν ἔχω σταυρῶσαί σε καὶ ἐξουσίαν ἔχω ἀπολῦσαί σε; ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς· οὐκ εἶχες ἐξουσίαν οὐδεμίαν κατ' ἐμοῦ, εἰ μὴ ἦν σοι δεδομένον ἄνωθεν· διὰ τοῦτο ὁ παραδιδούς μέ σοι μείζονα ἁμαρτίαν ἔχει.» ( Ιω. ιθ’, 10 -11 ). Ας μη καυχιέται λοιπόν κανείς για την όποια εξουσία που έχει, γιατί τον ρωτάει ο Απόστολος Παύλος, « τίς γάρ σε διακρίνει; τί δὲ ἔχεις ὃ οὐκ ἔλαβες; εἰ δὲ καὶ ἔλαβες, τί καυχᾶσαι ὡς μὴ λαβών; «»(  Α’ Κορ. δ’, 7).

Αυτά σχετικά με την εξουσία των ανθρώπων. Εκείνος πάντως που έχει από το Θεό και Πατέρα Του όλες τις εξουσίες είναι ο Χριστός. Αυτό το  δήλωσε ο Ίδιος  στους ένδεκα Μαθητές Του, μετά την Ανάστασή Του, εις το όρος  «λέγων· ἐδόθη μοι πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ γῆς »(Ματ. κη’, 18). Είναι λάθος λοιπόν να αμφισβητεί ή να αγνοεί, ιδιαίτερα ένας  πιστός, το ότι ο Χριστός  έχει εξουσία και για τα επί της γης τεκταινόμενα.  « καὶ νῦν, βασιλεῖς, σύνετε, παιδεύθητε, πάντες οἱ κρίνοντες τὴν γῆν. δουλεύσατε τῷ Κυρίῳ ἐν φόβῳ καὶ ἀγαλλιᾶσθε αὐτῷ ἐν τρόμῳ.  δράξασθε παιδείας, μήποτε ὀργισθῇ Κύριος καὶ ἀπολεῖσθε ἐξ ὁδοῦ δικαίας.  ὅταν ἐκκαυθῇ ἐν τάχει ὁ θυμὸς αὐτοῦ, μακάριοι πάντες οἱ πεποιθότες ἐπ᾿ αὐτῷ » ( Ψ. 2, 10   -13).

Όσο για τους δαίμονες, δεν έχουν καμία εξουσία, τρέμουν μπροστά στο Χριστό, και το μόνο που προσπαθούν να κάνουν είναι να παραπλανήσουν κάποιον αφελή ώστε να μη φοβάται αυτός το Θεό αλλά  να φοβάται το διάβολο. Ο Χριστός συνέτριψε την κεφαλή του διαβόλου  σύμφωνα με τα λόγια του Θεού, «καὶ εἶπε Κύριος ὁ Θεὸς τῷ ὄφει·…αὐτός σου τηρήσει κεφαλήν, καὶ σὺ τηρήσεις αὐτοῦ πτέρναν. ( Γεν. γ’, 14-15).

Αυτό όμως δεν επιτρέπει εφησυχασμό και γι’ αυτό, αν και ο διάβολος δεν έχει δύναμη, ο Απόστολος Πέτρος παραγγέλλει, «  νήψατε, γρηγορήσατε· ὁ ἀντίδικος ὑμῶν διάβολος ὡς λέων ὠρυόμενος περιπατεῖ ζητῶν τίνα καταπίῃ.  ᾧ ἀντίστητε στερεοὶ τῇ πίστει, εἰδότες τὰ αὐτὰ τῶν παθημάτων τῇ ἐν κόσμῳ ὑμῶν ἀδελφότητι ἐπιτελεῖσθαι. ῾Ο δὲ Θεὸς πάσης χάριτος, ὁ καλέσας ὑμᾶς εἰς τὴν αἰώνιον αὐτοῦ δόξαν ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ ὀλίγον παθόντας, αὐτὸς καταρτίσει ὑμᾶς, στηρίξει, σθενώσει, θεμελιώσει· αὐτῷ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.»(  Α’ Πέτρ. ε’, 8-11)

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τετάρτη 31 Μαΐου 2023

Συγκριτική φωτογραφία για το ποσοτά επί τοις εκατό πληθυσμών που επισκέπτονται κάθε εβδομάδα χώρους λατρείας(Ναούς)(2014-2017)


 Στην Ευρώπη η Πολωνία (καθολικοί) είναι πρώτη με διαφορά σε Εκκλησιασμό με πάνω από 45% , ακολουθεί η Ρουμανία (ορθόδοξη) μαζί με την Ιρλανδία ( καθολική) με πάνω από 30%-44% του πληθυσμού και τέλος ο Νότος μαζί με την Ελλάδα με 15%-30% του πληθυσμού επισκέπτονται έναν Ναό κάθε εβδομάδα για να ανάψουν τουλάχιστον ένα κερί και να χαιρετίσουν του Αγίους.

Στη ΗΠΑ φαίνεται καθαρά ότι είναι πιο θρησκευόμενη  χώρα σε σχέση με την Ευρώπη.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...