Κυριακή 27 Ιουλίου 2025

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΙΕΡΕΥΣ Ή ΑΡΧΙΕΡΕΥΣ;



Και τα δύο:                                                                                                        Α   


α)Το ότι ο Χριστός είναι ιερεύς  του το είπε ο Ίδιος ο  Θεός  και μάλιστα με όρκο.  « ὤμοσε Κύριος καὶ οὐ μεταμεληθήσεται· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ»( Ψ.109, 4). 


β) Το ότι ο Μελχισεδέκ  ήταν ιερεύς αναφέρεται στη Γραφή. « καὶ Μελχισεδὲκ βασιλεὺς Σαλὴμ ἐξήνεγκεν ἄρτους καὶ οἶνον· ἦν δὲ ἱερεὺς τοῦ Θεοῦ τοῦ ὑψίστου.  καὶ εὐλόγησε τὸν ῞Αβραμ καὶ εἶπεν· εὐλογένος ῞Αβραμ τῷ Θεῷ τῷ ὑψίστῳ, ὃς ἔκτισε τὸν οὐραημνὸν καὶ τὴν γῆν.»( Γεν. ιδ’, 18-19).


γ)  Αυτός ο Μελχισεδέκ  που εμφανίστηκε την εποχή του Αβραάμ ως ιερεύς του Θεού δεν έχει σχέση με τους μετέπειτα, δηλαδή  πολύ αργότερα,  αρχιερείς που πρόσφεραν δώρα και θυσίες σύμφωνα   με το Νόμο.


δ)  Έτσι και ο  Χριστός που ονομάζεται ιερεύς κατά την τάξιν  Μελχισεδεκ   είναι ο μοναδικός  εις τον αιώνα και δεν έχει σχέση με τους παραπάνω αρχιερείς ώστε να ονομασθεί από το Θεό αρχιερέας. 


                                                                          Β


α) Ο Απόστολος Παύλος όμως ονομάζει το Χριστό αρχιερέα. « Κεφάλαιον δὲ ἐπὶ τοῖς λεγομένοις, τοιοῦτον ἔχομεν ἀρχιερέα, ὃς ἐκάθισεν ἐν δεξιᾷ τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης ἐν τοῖς οὐρανοῖς,  τῶν ἁγίων λειτουργὸς καὶ τῆς σκηνῆς τῆς ἀληθινῆς, ἣν ἔπηξεν ὁ Κύριος, καὶ οὐκ ἄνθρωπος.  πᾶς γὰρ ἀρχιερεὺς εἰς τὸ προσφέρειν δῶρά τε καὶ θυσίας καθίσταται· ὅθεν ἀναγκαῖον ἔχειν τι καὶ τοῦτον ὃ προσενέγκῃ »( Εβρ. η’, 1-3).


β) «Τοιοῦτος γὰρ ἡμῖν ἔπρεπεν ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος, κεχωρισμένος ἀπὸ τῶν ἁμαρτωλῶν καὶ ὑψηλότερος τῶν οὐρανῶν γενόμενος, ὃς οὐκ ἔχει καθ’ ἡμέραν ἀνάγκην, ὥσπερ οἱ ἀρχιερεῖς, πρότερον ὑπὲρ τῶν ἰδίων ἁμαρτιῶν θυσίας ἀναφέρειν, ἔπειτα τῶν τοῦ λαοῦ· τοῦτο γὰρ ἐποίησεν ἐφάπαξ ἑαυτὸν ἀνενέγκας »( Εβρ. ζ’, 26-27).


γ)  Εδώ ο Παύλος, αφού αναφέρεται στους αρχιερείς  που είχαν και αυτοί αμαρτίες,  και   στο έργο αυτών   επί της γης, ονομάζει και το Χριστό Αρχιερέα,  γιατί  ο Χριστός  έκανε το έργο των αρχιερέων εν ουρανοίς. « ἐκάθισεν ἐν δεξιᾷ τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης ἐν τοῖς οὐρανοῖς,  τῶν ἁγίων λειτουργὸς καὶ τῆς σκηνῆς τῆς ἀληθινῆς, ἣν ἔπηξεν ὁ Κύριος, καὶ οὐκ ἄνθρωπος ». Για τους αρχιερείς και ιερείς της Εκκλησίας, όπως είναι γνωστό, λέγεται ότι έχουν την ιεροσύνη του Χριστού και όχι την αρχιεροσύνη.


Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών. 


                                                            

Δευτέρα 21 Ιουλίου 2025

Κύριε, ελέησον…

 Το να λέει κανείς τακτικά το  «Κύριε  ελέησον   », ασφαλώς είναι πάρα πολύ καλό. Και πώς όχι αφού ζητάει το έλεος του Κυρίου.

Όμως αυτό θα είναι ακόμη καλλίτερο και αποτελεσματικότερο, αν γνωρίζει και τα παρακάτω που έχουν σχέση με τη γνώση της αλήθειας, δηλαδή με τη γνώση του Θεού, σύμφωνα με τον ψαλμικό στοίχο, « παράτεινον το έλεός σου τοις γινώσκουσί σε »( Ψ. 35,11):

α) Ο Θεός ως ελεήμων τον έχει ελεήσει πριν ακόμη αυτός το ζητήσει, σύμφωνα και με το, « ου του θέλοντος ουδέ του τρέχοντος, αλλά του ελεούντος Θεού » ( Ρω. θ’, 16).

β) Και μία φορά να το πει, όχι μόνο απαντά αμέσως ο Θεός, αλλά το γνωρίζει πριν ακόμη αυτός το ζητήσει.

γ) Πρέπει να πιστεύει ότι ο Θεός τον έχει ελεήσει, τον ελεεί και θα τον ελεεί συνέχεια σύμφωνα με το,  « ὅτι εἶπας· εἰς τὸν αἰῶνα ἔλεος οἰκοδομηθήσεται· «» ( Ψ.  88, 3).

δ) Όπως ελεεί αυτόν ελεεί και άλλους, σύμφωνα με το « ελεήσω ον αν ελεώ, και οικτειρήσω ον αν οικτείρω » ( Ρω. θ’, 15).

ε) Πρέπει να χαίρεται που ο Θεός ελεεί και άλλους.

στ) Πρέπει να δοξάζει το Θεό που τον ελεεί, όπως έκανε και ο ένας από τους δέκα λεπρούς.

ζ) Η αγνωσία του Θεού δεν αρμόζει σε έναν χριστιανό όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος, «    ἐκνήψατε δικαίως καὶ μὴ ἁμαρτάνετε· ἀγνωσίαν γὰρ Θεοῦ τινες ἔχουσι· πρὸς ἐντροπὴν ὑμῖν λέγω.  »( Α’ Κορ. ιε’,  34).

η) Καλό λοιπόν το «Κύριε  ελέησον», αλλά το

« παράτεινον το έλεός σου τοις γινώσκουσί σε » το κάνει καλλίτερο. Το κάνει λογική λατρεία.

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών 

 


Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025

Ο πρώτος και ο δεύτερος άνθρωπος

 




Ο Θεός προκειμένου να δημιουργήσει τον Αδάμ έλαβε χώμα από τη γη. Έτσι ο Αδάμ, όπως δηλώνει και το όνομά του, είναι χοϊκός και κατ’ επέκταση χοϊκοί είναι και οι απόγονοί του.

Ο Ίδιος ο Θεός του είπε, « ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου, ἕως τοῦ ἀποστρέψαι σε εἰς γὴν γῆν, ἐξ ἧς ἐλήφθης, ὅτι γῆ εἶ καὶ εἰς γῆν ἀπελεύσῃ·»( Γεν. γ’, 19).

Κατά συνέπεια  το σώμα του ανθρώπου μετά το θάνατο επιστρέφει στη γη σύμφωνα με το, « και επιστρέψη ο χους επί την γην, ως ην, και το πνεύμα επιστρέψη προς τον Θεόν, ος έδωκεν αυτό» (Εκκλ. ιβ’, 7).

Αυτά για τον Αδάμ ο οποίος με το πνεύμα που του  έδωσε ο Θεός, « ἐγένετο ὁ πρῶτος ἄνθρωπος Ἀδὰμ εἰς ψυχὴν ζῶσαν·»(Α’ Κορ. ιε’, 45).

Υπάρχει   και « ὁ δεύτερος ἄνθρωπος ὁ Κύριος ἐξ οὐρανοῦ »(Α’Κορ.ιε’,47). Είναι ο Υιός του ανθρώπου το Σώμα του Οποίου με το θάνατό Του  δεν διαλύθηκε στη γη, όπως του Αδάμ. Ο Χριστός   αναστήθηκε, αναλήφθηκε, και κάθισε εκ δεξιών του Πατρός.

Όμως υπάρχει και ευχάριστη συνέχεια.  Ο Παύλος γράφει,  «   οἷος ὁ χοϊκός, τοιοῦτοι καὶ οἱ χοϊκοί, καὶ οἷος ὁ ἐπουράνιος, τοιοῦτοι καὶ οἱ ἐπουράνιοι. καὶ καθὼς ἐφορέσαμεν τὴν εἰκόνα τοῦ χοϊκοῦ, φορέσομεν καὶ τὴν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου.» (Α’Κορ.ιε’,48,49).  

Αναφερόμενος ο Ιωάννης στο τώρα και στο τότε  γράφει,  « ᾿Αγαπητοί, νῦν τέκνα Θεοῦ ἐσμεν, καὶ οὕπω ἐφανερώθη τί ἐσόμεθα· οἴδαμεν δὲ ὅτι ἐάν φανερωθῇ, ὅμοιοι αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστι. »   ( Α’ Ιω. γ΄, 2).

Δεν περιγράφονται όμως τα επουράνια με επίγεια σχήματα.


Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών 

 

Κυριακή 6 Ιουλίου 2025

Ο πρώτος και ο δεύτερος άνθρωπος

 

 

Ο Θεός προκειμένου να δημιουργήσει τον Αδάμ έλαβε χώμα από τη γη. Έτσι ο Αδάμ, όπως δηλώνει και το όνομά του, είναι χοϊκός και κατ’ επέκταση χοϊκοί είναι και οι απόγονοί του.

Ο Ίδιος ο Θεός του είπε, « ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου, ἕως τοῦ ἀποστρέψαι σε εἰς γὴν γῆν, ἐξ ἧς ἐλήφθης, ὅτι γῆ εἶ καὶ εἰς γῆν ἀπελεύσῃ·»( Γεν. γ’, 19).

Κατά συνέπεια  το σώμα του ανθρώπου μετά το θάνατο επιστρέφει στη γη σύμφωνα με το, « και επιστρέψη ο χους επί την γην, ως ην, και το πνεύμα επιστρέψη προς τον Θεόν, ος έδωκεν αυτό» (Εκκλ. ιβ’, 7).


Αυτά για τον Αδάμ ο οποίος με το πνεύμα που του  έδωσε ο Θεός, « ἐγένετο ὁ πρῶτος ἄνθρωπος Ἀδὰμ εἰς ψυχὴν ζῶσαν·»(Α’ Κορ. ιε’, 45).

Υπάρχει   και « ὁ δεύτερος ἄνθρωπος ὁ Κύριος ἐξ οὐρανοῦ »(Α’Κορ.ιε’,47). Είναι ο Υιός του ανθρώπου το Σώμα του Οποίου με το θάνατό Του  δεν διαλύθηκε στη γη, όπως του Αδάμ. Ο Χριστός   αναστήθηκε, αναλήφθηκε, και κάθισε εκ δεξιών του Πατρός.

Όμως υπάρχει και ευχάριστη συνέχεια.  Ο Παύλος γράφει,  «   οἷος ὁ χοϊκός, τοιοῦτοι καὶ οἱ χοϊκοί, καὶ οἷος ὁ ἐπουράνιος, τοιοῦτοι καὶ οἱ ἐπουράνιοι. καὶ καθὼς ἐφορέσαμεν τὴν εἰκόνα τοῦ χοϊκοῦ, φορέσομεν καὶ τὴν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου.» (Α’Κορ.ιε’,48,49).  

Αναφερόμενος ο Ιωάννης στο τώρα και στο τότε  γράφει,  « ᾿Αγαπητοί, νῦν τέκνα Θεοῦ ἐσμεν, καὶ οὕπω ἐφανερώθη τί ἐσόμεθα· οἴδαμεν δὲ ὅτι ἐάν φανερωθῇ, ὅμοιοι αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστι. »   ( Α’ Ιω. γ΄, 2).

Δεν περιγράφονται όμως τα επουράνια με επίγεια σχήματα.

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Δωδεκαθεϊστές του Ολύμπου. προμήθεια 2025 (5-7-2025)

@kostas_kuklos

Δωδεκαθεϊστές του Ολύμπου. προμήθεια 2025

♬ πρωτότυπος ήχος - kiklos

Σάββατο 5 Ιουλίου 2025

Θρησκευτική πανήγυρις με άφιξη ιερών λειψάνων στα Σέρβια

 


Ανακοινώνεται ότι την Δευτέρα 7 Ιουλίου 2025 εορτάζεται η μνήμη της πολιούχου, εφόρου και προστάτιδος των Σερβίων Αγίας Κυριακής.

Φέτος, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 1.700 ετών από την συγκρότηση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου στη Νίκαια, θα αφιχθούν στα Σέρβια τεμάχια ιερών λειψάνων των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης των ισαποστόλων.

Οι πανηγυρικές ιερές ακολουθίες θα τελεσθούν στον Ιερό Καθεδρικό Ναό της Αγίας Κυριακής ως εξής:
– Κυριακή 6 Ιουλίου, ώρα 6.45 μ.μ.: Υποδοχή των ιερών Λειψάνων.
• ώρα 7.00 μ.μ.: Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ’ αρτοκλασίας και λιτάνευση ιερών λειψάνων και ιεράς εικόνας, χοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αμφιπόλεως κ. Χριστοφόρου.
– Δευτέρα 7 Ιουλίου, ώρα 7.00 π.μ.: Όρθρος και Αρχιερατικό Συλλείτουργο, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γρεβενών κ. Δαβίδ και ιερουργούντων του Σεβασμ. Μητροπολίτη μας κ. Παύλου και του Θεοφιλ. κ. Χριστοφόρου.
• ώρα 7.00 μ.μ.: Ακολουθία Ιερού Ευχελαίου.
– Τρίτη 8 Ιουλίου, ώρα 7.30 π.μ.: Όρθρος, Θ. Λειτουργία και αναχώρηση των ιερών λειψάνων.

Για το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος
Πρωτοπρεσβύτερος Κων/νος Θεοχάρης

Εσταξε αίμα επάνω στο Ευαγγέλιο

@dromos_metanoias

♬ πρωτότυπος ήχος - ΑΓΑΠΗ ΧΡΙΣΤΟΎ

Θαυματουργή επέμβαση του αγίου Ιάκωβου Τσαλίκη σε Ιατρό

@dromos_metanoias

♬ πρωτότυπος ήχος - ΑΓΑΠΗ ΧΡΙΣΤΟΎ

Σάββατο 28 Ιουνίου 2025

Σπέρμα του Αβραάμ και, το σπέρμα του Αβραάμ.

 Σπέρμα του Αβραάμ και, το σπέρμα του Αβραάμ.

 

Οι Ιουδαίοι είπαν στο Χριστό «σπέρμα Αβραάμ εσμέν» (Ιω. η΄, 33) και ο Κύριος τους είπε. «οίδα ότι σπέρμα Αβραάμ εστέ·» (Ιω. η΄, 37). Εδώ με τις λέξεις σπέρμα Αβραάμ εννοούνται οι απόγονοι του  Αβραάμ.

Όμως ο Απόστολος Παύλος κάνει λόγο   και για, το σπέρμα του Αβραάμ, δηλαδή για το Χριστό.    

Γράφει σχετικά, «τω δε Αβραάμ ερρέθησαν αι επαγγελίαι και τω σπέρματι αυτού· ου λέγει, και τις σπέρμασιν, ως επί πολλών, αλλ’ ως εφ’ ενός, και τω σπέρματί σου, ος εστι Χριστός» (Γαλ. γ΄, 16).

 

Το σπέρμα λοιπόν του Αβραάμ για το οποίο του είπε ο Θεός, «και εν τω σπέρματί σου ενευλογηθήσονται πάσαι αι πατριαί της γης» (Πρξ. γ΄,25), είναι ο Χριστός.


Κατά συνέπεια και όσοι είναι του Χριστού είναι  σπέρμα του Αβραάμ.  Ο Παύλος γράφει  σχετικά, «ει δε υμείς Χριστού, άρα του Αβραάμ σπέρμα εστέ και κατ’ επαγγελίαν κληρονόμοι» (Γαλ. γ΄, 29).

 

Ο  Χριστός  λοιπόν  είναι το  σπέρμα   του Αβραάμ  και     όσοι είναι του Χριστού είναι  σπέρμα του Αβραάμ.

Πώς όμως ο Χριστός είναι το σπέρμα του Αβραάμ, αφού η Θεοτόκος «ευρέθη εν γαστρί έχουσα εκ Πνεύματος Αγίου» (Ματ. α΄, 18);

Ο Χριστός δεν είναι άσχετος προς τον Αβραάμ γιατί  η Θεοτόκος  ήταν απόγονος του Αβραάμ και άρα ήταν  και Αυτή σπέρμα του Αβραάμ όπως όλοι οι  Ιουδαίοι

Τέλος, ας τονισθεί και το ότι  ο Χριστός είναι «ο υιός του ανθρώπου» ενώ ο κάθε άλλος άνθρωπος είναι υιός ανθρώπου.  

Άλλο λοιπόν, σπέρμα Αβραάμ και υιός ανθρώπου που είναι πολλοί, και άλλο, το σπέρμα του Αβραάμ και ο Υιός του ανθρώπου που είναι  Ένας, ο Χριστός, ο Υιός του Θεού. 

Ιωάννης. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Τρίτη 17 Ιουνίου 2025

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΕΧΕΙ

 

Άλλο είναι το τι είναι κανείς και άλλο το τι έχει. Το τι είναι αναφέρεται οντολογικά στην ύπαρξή του ως ανθρώπου,  και το τι έχει αναφέρεται  στο τι αγαθό  έχει προσλάβει ή λάβει άνωθεν   από το Θεό. 

« Μὴ πλανᾶσθε, ἀδελφοί μου ἀγαπητοί· πᾶσα δόσις ἀγαθὴ καὶ πᾶν δώρημα τέλειον ἄνωθέν ἐστι καταβαῖνον ἀπὸ τοῦ πατρὸς τῶν φώτων, παρ' ᾧ οὐκ ἔνι παραλλαγὴ ἢ τροπῆς ἀποσκίασμα. » ( Ιακ. α΄,16,17).         

Αναλυτικότερα. Το ότι ο άνθρωπος είναι άνθρωπος είναι πολύ απλό να λέγεται, αλλά το τι είναι ο άνθρωπος με όλη τη σημασία της λέξεως το γνωρίζει ο Θεός που τον έχει δημιουργήσει. Όμως και ο  άνθρωπος, μερικώς βεβαίως, ως λογικό πλάσμα του Θεού  που είναι, γνωρίζει κατά το δυνατόν τα περί εαυτού και τα εν αυτώ.

«τίς γὰρ οἶδεν ἀνθρώπων τὰ τοῦ ἀνθρώπου εἰ μὴ τὸ πνεῦμα τοῦ ἀνθρώπου τὸ ἐν αὐτῷ;» (Α΄ Κορ. β΄, 11).

Αν ξεχωρίσει κανείς το τι είναι από το τι έχει, το τι είναι από μόνο του είναι πτωχό αφού δεν έχει από  τον εαυτό του τίποτα. Αν όμως αναγνωρίσει και γνωρίσει ότι ό, τι καλό έχει, είναι από το Θεό, τότε θα διαπιστώσει την πτωχεία του πνεύματός του και θα ανήκει στους μακάριους.

« μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. »( Ματ. ε΄, 3).

Τότε δε θα καυχάται  για τα χαρίσματα  που έχει,  σαν να μη τα έχει λάβει από το Θεό.

«  Τί δὲ ἔχεις ὃ οὐκ ἔλαβες; Εἰ δὲ καὶ ἔλαβες, τί καυχᾶσαι ὡς μὴ λαβών; » ( Α' Κορ. δ', 7).

Τα όποια λοιπόν   αγαθά    έχει ο άνθρωπος, επειδή δεν είναι στοιχεία της ύπαρξης του, δεν τον μεταβάλλουν οντολογικά.  Έτσι δε μπορεί  να πει κανείς ότι αυτός ως δημιούργημα του Θεού που  είναι τον έκανε ο Θεός καλόν ή κακόν.  Άλλωστε και τον διάβολο  δεν τον έκανε ο Θεός απ’ αρχής διάβολο, αλλά άγγελο και μάλιστα εωσφόρο.

Δόξα λοιπόν τω Θεώ που είναι φιλάνθρωπος και πλουτίζει τον άνθρωπο με τα αγαθά Του.

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών 

Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025

Η φράση, «γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν», είναι εντολή του Χριστού;


Καταρχήν αυτή η ερώτηση η ίδια  ως ερώτηση είναι λάθος, γιατί χαρακτηρίζει την παραπάνω φράση εκ προοιμίου  ως εντολή ενώ δεν είναι εντολή. Είναι σαν να λέει κάποιος  σε κάποιον, πάρε αυτό το καρπούζι, ενώ του δίνει πεπόνι. Τώρα, αν πει κανείς  ότι μοιάζει με εντολή, αυτό δεν είναι λάθος, γιατί όντως φαίνεται σαν εντολή.

Όμως, σύμφωνα με τη γραμματική και το συντακτικό της ελληνικής γλώσσας δεν είναι  εντολή γιατί  η λέξη «γνώσεσθε» δεν είναι προστακτική πτώση ώστε να δηλώνει κάποια εντολή.     

Εδώ   το  «γνώσεσθε» σημαίνει θα γνωρίσετε γιατί είναι οριστική πτώση μέσου μέλλοντος με ενεργητική  σημασία του ρήματος γιγνώσκω.

Αν ήταν εντολή θα γραφόταν, «γνώτε την αλήθειαν» όπως  το, « γνώτε έθνη και ητάσθε »,  δε λέει «γνώσεσθε έθνη και ητάσθε ».

Αφού λοιπόν δεν είναι καν εντολή, προς τι το παραπάνω ερώτημα, αν δηλαδή είναι εντολή του Χριστού;

Προφανώς πρώτον,   επειδή μοιάζει με εντολή και δεύτερον, επειδή όντως αυτά τα λόγια τα είπε  ο Χριστός όμως μαζί με άλλα.  Έτσι χωρίς  καμία αμφιβολία εδώ το «γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν», έχει αποκοπεί και παρθεί από τα παρακάτω   λόγια του Κυρίου:  

« ῎Ελεγεν οὖν ὁ ᾿Ιησοῦς πρὸς τοὺς πεπιστευκότας αὐτῷ ᾿Ιουδαίους· ἐὰν ὑμεῖς μείνητε ἐν τῷ λόγῳ τῷ ἐμῷ, ἀληθῶς μαθηταί μού ἐστε,  καὶ γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν, καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς.»(Ιω. η', 31-32).  

Από αυτά λοιπόν  τα λόγια που υπάρχουν  και μένουν όπως έχουν στο κείμενο με τη σημασία τους,  πάρθηκε το κομμάτι, «γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν», με αποτέλεσμα  να   φαντάζει σαν εντολή του Χριστού ενώ δεν είναι καν εντολή, όπως αναφέρθηκε  παραπάνω.  

Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Εδώ δεν τους δίνει εντολή ο Χριστός  να γνωρίσουν την αλήθεια αλλά τους λέει ότι θα τη γνωρίσουν αν μείνουν πιστοί στα λόγια Του οπότε  αληθινά θα είναι  μαθητές Του και  θα γνωρίσουν την αλήθεια. Άρα τους υπέδειξε τον τρόπο πώς  θα τη γνωρίσουν. Αυτά για να  μείνουμε στο θέμα χωρίς προεκτάσεις περί αληθείας.  

Συμπέρασμα: Όποιος θέλει να γνωρίσει την αλήθεια, μία είναι η αλήθεια. Να ακούσει με ευήκοον  ους  τα παραπάνω λόγια του Κυρίου, « ἐὰν ὑμεῖς μείνητε ἐν τῷ λόγῳ τῷ ἐμῷ, ἀληθῶς μαθηταί μού ἐστε,..». Η Εκκλησία προς τον σκοπό αυτόν παρέχει όλα τα μέσα που είναι  γνωστά στους πιστούς.

 

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών