Και το λάδι με το
οποίο ανάβουμε το καντήλι στην εκκλησία , ήταν κι αυτό εν χρήσει στο Ναό της Παλαιάς
Διαθήκης. Οι ιερείς πρωί- βράδυ, κατ’ εντολή Θεού, άναβαν με λάδι την ακοίμητη
λυχνία, που είχε τοποθετηθεί στα «Άγια» ( Έξοδ. 27:21).
Και πάλι: Το λάδι
έπρεπε να ήταν γνήσιο και καθαρό! Ήταν εντολή Θεού! ( Έξοδ. 27:20 ).
Το λάδι τότε εκπλήρωνε
ένα πρακτικό σκοπό: «εἰς φῶς
καῦσαι»
( Έξοδ. 27:20 ) ∙ φώτιζε το Ναό. Τον ίδιο σκοπό εκπλήρωνε και στα πρώτα χρόνια
του χριστιανισμού. Έτσι, όταν ο Παύλος
μεσάνυχτα , Σάββατο προς Κυριακή,τελούσε τη Λειτουργία, το υπερώον, (που
γινόταν η Λειτουργία) ήταν γεμάτο από λυχνίες
«ἦσαν
δὲ
λαμπάδες
(λυχνίες) ἱκαναὶ
ἐν
τῷ
ὑπερῴῳ
οὗ ἦμεν συνηγμένοι» ( Πράξεις 20:8 ).
Όταν σιγά-σιγά
εισήλθαν οι εικόνες στη λατρεία, άναβαν κανδήλια μπροστά στις εικόνες «εἰς
φῶς
καῦσαι»,
για να βλέπουν μέσα στο σκοτάδι ( οι ακολουθίες γίνονταν νύχτα ) το πρόσωπο του
Χριστού , της Μητέρας Του, που εικονίζονταν στις εικόνες , σχηματίζοντας μια
κατανυκτική ατμόσφαιρα.
Οι ακολουθίες συν τω
χρόνω γίνονταν την ημέρα, εισήλθε και ο ηλεκτρισμός , πότε η αρχική «αποστολή»
του κανδηλιού, έχει πια εκλείψει. Παρέμεινε μόνο ως προσφορά, ως θυσία στον Κύριο.
Για αυτό συνεχίζουμε να ανάβουμε τα κανδήλια, λαμβάνοντας έτσι από τον Κύριο «ευλογία»
(συγχώρηση αμαρτιών) . Μέγα το έλεός Του!
Όπως με το πρόσφορο,
με το λάδι, το θυμίαμα (που προσφέρουμε στο Ναό ) λαμβάνουμε και την ανάλογη «ευλογία» από τον
Κύριο, έτσι και με το κερί, που ανάβουμε στο Ναό. «Όσον γαρ αυταί (οι λαμπάδες
) ανάπτουσιν εις τον Θεόν και εις τους Αγίους, τοσούτον συγχωρούνται αι
αμαρτίαι εκείνων» είπε ο άγιος μεγαλομάρτυς Δημήτριος σε κάποιον νεωκόρο (Αγίου
Νικοδήμου του αγιορείτου, Ερμηνεία εις τον Κανόνα του Πάσχα, ωδή ε ΄ ) .
Συγχωρούνται και οι
αμαρτίες των νεκρών μας αδελφών. Το είδε εν οράματι ο αγιορείτης ιερομόναχος
Εφραίμ Κατουνακιώτης (+1998)∙ «Όση ώρα ήταν αναμμένο το κερί της «Προσκομιδής»,
οι κολασμένοι έβγαζαν το κεφάλι τους έξω από τη φωτιά της Κολάσεως!». Χάρη στο
άπειρο έλεος του Κυρίου!
Από το βιβλίο: «ΝΑΟΣ,
ΙΕΡΕΑΣ,
Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ,
Θ.ΚΟΙΝΩΝΙΑ»
ΑΡΧΙΜ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΗ
Εκδόσεις «Θαβώρ» 2012
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου