Βεβαίως, και μάλιστα η αληθινή νηστεία. Είναι γνωστά τα λόγια του Μεγάλου Βασιλείου, « Νηστεία αληθής η των κακών αλλοτρίωσις». Στην περίπτωση των Πρωτοπλάστων προφανώς δεν πρόκειται για την αλλοτρίωση των κακών, αφού δεν είχαν αμαρτήσει ακόμη, αλλά για να μη αμαρτήσουν. Η εντολή του Θεού ήταν συγκεκριμένη, «από δε του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν, ου φάγεσθε απ’ αυτού· η δ’ αν ημέρα φάγητε απ’ αυτού, θανάτω αποθανείσθε» (Γεν. β΄,17),
Το κακό που κλήθηκαν να αποφύγουν και να απορρίψουν οι πρωτόπλαστοι ήταν η ανυπακοή στη εντολή του Θεού, αφού αυτό συνιστά αμαρτία. Ο Ιωάννης γράφει, « ……καὶ ἡ ἁμαρτία ἐστὶν ἡ ἀνομία »( Α’ Ιω. γ’, 4
Ύστερα από αυτά τα διευκρινιστικά, είναι ανάγκη να γίνουν οι παρακάτω διευκρινήσεις για να μη θεωρηθεί ότι ο Θεός απαγόρευσε στους πρωτόπλαστους να τρώνε.
Αυτό θυμίζει τα πονηρά λόγια του διαβόλου που είπε στην Εύα, «τι ότι είπεν ο Θεός, ου μη φάγητε από παντός ξύλου του παραδείσου;» (Γεν. γ΄,1). Με άλλα λόγια, γιατί σας είπε ο Θεός να μη τρώτε τίποτα, δηλαδή σας επέβαλε αυστηρή νηστεία.
Ο Θεός τους είπε, «ιδού δέδωκα υμίν πάντα χόρτον σπόριμον σπείρον σπέρμα, ο εστιν επάνω πάσης της γης, και παν ξύλον, ο έχει εν εαυτώ καρπόν σπέρματος σπορίμου, υμίν έσται εις βρώσιν·» (Γεν. α΄,29). Τους λέει με τα λόγια αυτά να μη τρώνε; Προφανώς, όχι.
Σχέση με το θέμα έχει και το τι απάντησε η Εύα στον όφι, «και είπεν η γυνή τω όφει· από καρπού του ξύλου του παραδείσου φαγούμεθα, από δε του καρπού του ξύλου, ο έστιν εν μέσω του παραδείσου, είπεν ο Θεός, ου φάγεσθε απ’ αυτού, ου δε μη άψησθε αυτού, ίνα μη αποθάνητε» (Γεν. γ΄,2-3). Με τα λόγια αυτά η Εύα φανερώνει ότι είχε καταλάβει τι τους είχε πει ο Θεός και λέει «από καρπού του ξύλου του παραδείσου φαγούμεθα», δηλαδή και η Εύα μαρτυρεί ότι ο Θεός δεν τους είπε να μη τ
Ιωάννης Χ. Δήμος πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου