Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022

ΠΑΘΟΣ ΚΑΙ ΑΜΑΡΤΙΑ



Το πάθος δε φεύγει όπως η αμαρτία. Είναι γνωστό
ότι, όταν ένας ευσυνείδητος χριστιανός αισθανθεί
ότι έκανε κάποια αμαρτία, μπορεί να απαλλαγεί από
αυτή με τη συγχωρητική ευχή που θα του διαβάσει ο
Πνευματικός.
Αν όμως μία αμαρτία έχει ως αιτία κάποιο πάθος, δε
σημαίνει ότι μαζί με την αμαρτία αυτή που συγχωρήθηκε
με την ευχή του Πνευματικού, εξαλείφτηκε και έφυγε
και το πάθος, και ότι ο άνθρωπος πλέον έγινε απαθής
και τέλειος.
Έτσι, δεν αποκλείεται ο άνθρωπος να κάνει πάλι το ίδιο
αμάρτημα, εξ αιτίας αυτού του πάθους που έχει. Και
βέβαια εδώ δε θα εκθέσουμε τρόπους για την εξάλειψη
των παθών, για τα οποία το πρώτο αντίφωνο του δ’
Ήχου λέει, «Εκ νεότητός μου πολλὰ πολεμεί με πάθη,
αλλ’ αυτὸς αντιλαβού, και σώσον Σωτήρ μου».
Εδώ ας αναφέρουμε μόνο ότι ένα πάθος, ναι μεν δε
φεύγει αμέσως όπως φεύγει η αμαρτία με την ευχή
του Πνευματικού, αλλά οπωσδήποτε εξασθενεί,
έστω και σιγά-σιγά, όταν ο αγωνιζόμενος χριστιανός
χρησιμοποιεί τα κατάλληλα πνευματικά όπλα. Για τη
σταδιακή αυτή εξασθένηση των παθών, ας αναφέρουμε
ένα εκλαϊκευμένο περιστατικό.
Τα παλαιά τα χρόνια, ένας καλοπροαίρετος άνθρωπος

είχε καταντήσει ζωοκλέφτης. Το να κλέβει ζώα του
είχε γίνει πάθος. Όταν συνάντησε έναν Πνευματικό
και του εξομολογήθηκε τις αμαρτίες του και αυτό το
πάθος που είχε, εκείνος τον βοήθησε να το κόψει λίγο-
λίγο, γιατί κατάλαβε ότι δε θα το έκοβε αμέσως. Πριν
φύγει λοιπόν του είπε, σε παρακαλώ θα μου κάνεις τη
χάρη από εδώ και πέρα να μη κλέβεις άλογα; Ναι, του
απάντησε, αυτό είναι εύκολο. Και πράγματι σταμάτησε
να κλέβει άλογα.
Όταν πήγε ξανά για να εξομολογηθεί, του είπε ο
Πνευματικός πάλι πριν φύγει, σε παρακαλώ θα μου
κάνεις τη χάρη από εδώ και πέρα να μη κλέβεις γίδες;
Ναι, του απάντησε, αν και είναι δύσκολο θα το κάνω.
Και πράγματι σταμάτησε να κλέβει γίδες. Όταν πήγε
ξανά και ξανά, με τον ίδιο τρόπο, ο Πνευματικός του
μείωσε τα είδη των ζώων που έκλεβε. Έτσι, πήγε μια
μέρα στον Πνευματικό με χαρά και του είπε, πάτερ,
τώρα έμειναν μόνο οι κότες.


   Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου