Ο Στέφανος σε ενάμιση χρόνο διδάχτηκε πιάνο και μουσική
Κατάφερε μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να μάθει για το πιάνο και το τραγούδι όσα άλλοι θα μάθαιναν σε έξι χρόνια
ΣΗΜΕΡΑ ο Στέφανος διεκδικεί θέση σε Συμφωνικές Ορχήστρες του εξωτερικού
Ήταν λίγο μετά τα δύο του χρόνια, όταν ο Στέφανος, το πρώτο παιδί της
οικογένειας Σταυρινίδη, διαγνώστηκε με συμπτώματα αυτισμού. Την αρχική
στενοχώρια και απογοήτευση, τον φόβο για το άγνωστο, αντικατέστησε η
αποφασιστικότητα και η ανασύνταξη δυνάμεων των γονιών.
Ο Στέφανος ήταν ένα παιδί ιδιαίτερο. Ο δρόμος για τη στήριξη αλλά και
την «εκπαίδευσή» του προμηνύετο μακρύς και δύσβατος, η θέληση, όμως,
ήταν ατσάλινη. Το γεγονός ότι ο Στέφανος, δεκαέξι χρόνια μετά, κατάφερε
μέσα σε ενάμιση χρόνο να παίζει άρτια πιάνο, να τραγουδά και να
διεκδικεί θέση σε Συμφωνικές Ορχήστρες του εξωτερικού δικαιώνει και
ανταμείβει τους κόπους και τις αγωνίες όχι μόνο των γονιών του αλλά και
του ιδίου. Στέφανος Σταυρινίδης, ετών δεκαεφτά, το παιδί-θαύμα της
Κύπρου.
Όλα για τον Στέφανο
Ο πατέρας του Στέφανου, Πάρης, μιλά για τον γιο του και η περηφάνια
περισσεύει. Όταν διαγνώστηκε ο Στέφανος με αυτισμό, η πάθηση δεν ήταν
ευρέως γνωστή και η ενημέρωση ήταν πολύ λίγη. Κοινώς… σκοτάδι.
«Και δεν υπήρχε κανείς να μας βγάλει από αυτό το σκοτάδι. Αρχικά
πανικοβληθήκαμε, αλλά στη συνέχεια, έχοντας τη στήριξη και άλλων
οικογενειών με παιδιά με αυτισμό και ειδικών από το εξωτερικό, σταθήκαμε
στα πόδια μας και ξεκινήσαμε την προσπάθεια. Αντί να πέσουμε σε
κατάθλιψη, πέσαμε με τα μούτρα στην προσπάθεια "εκπαίδευσης" του
Στέφανου.
Λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσιοθεραπεία και μουσικοθεραπεία. Κάναμε
ό,τι περνούσε από το χέρι μας για να κατευνάσουμε κάποια χαρακτηριστικά
του αυτισμού, όπως η αντικοινωνικότητα, η υπερκινητικότητα και η
επιθετικότητα. Τότε, βέβαια, δεν υπήρχε αυτή η πλειάδα ειδικών στην
Κύπρο.
Ήταν δυσεύρετοι. Χρειαζόταν ακόμη και μέσον για να καταφέρεις να
επισκεφτείς κάποιους από αυτούς. Από τα δυόμισι χρόνια του ο Στέφανος
βρίσκεται στα χέρια ειδικών. Αν αργήσεις να αποταθείς σε ειδικούς και
προσποιηθείς ότι θα το χειριστείς μόνος σου ή κρύψεις το πρόβλημα κάτω
από το χαλί, τότε κλείνει το παράθυρο ευκαιρίας προόδου του παιδιού
σου», εξηγεί ο κ. Σταυρινίδης.
Μοναχικός ο δρόμος
Όταν μαθεύτηκαν τα νέα για τον Στέφανο και τον αυτισμό, συγγενείς και
φίλοι έκαναν ένα βήμα πίσω… ίσως και περισσότερα δηλαδή. Οι γονείς του
Στέφανου αντιμετώπισαν την κατάσταση με κατανόηση. Η άγνοια, το νούμερο
ένα πρόβλημα. Ζούσαν, όμως, από πρώτο χέρι τις δυσκολίες συμβίωσης με
τον Στέφανο και ήταν σε θέση να καταλάβουν γιατί συγγενείς και φίλοι
ένιωθαν άβολα κοντά του.
«Τα άτομα με αυτισμό είναι πολύ κουραστικά. Ιδίως όταν δεν είναι
εκπαιδευμένα, δεν πειθαρχούν και είναι απρόβλεπτα - φωνάζουν, αντιδρούν,
κλαίνε άνευ λόγου και αιτίας. Κατανοούσαμε πλήρως γιατί ένας φίλος που
ήθελε να ξεσκάσει σε μια κυριακάτικη βόλτα με τα παιδιά του στο πάρκο,
δεν θα μας προτιμούσε για παρέα. Δεν πήγαμε ποτέ σε ένα εστιατόριο όλοι
μαζί με φίλους. Δεν αφήσαμε δευτερόλεπτο τον Στέφανο σε παππούδες και
γιαγιάδες. Δεν θα μπορούσαν να το χειριστούν. Άλλοι επιλέγουν να
περιορίζουν τα παιδιά τους, να τα εξαφανίζουν».
Ο Στέφανος, όμως, ήταν τυχερός και σήμερα στα δεκαεπτά του απολαμβάνει τους καρπούς της πολυετούς «εκπαίδευσής» του.
Μουσικό ταλέντο
Η κλίση προς τη μουσική ήταν εμφανής. Έπρεπε, όμως, να προετοιμαστεί
για να μπορέσει να ασχοληθεί με τη μεγάλη του, όπως αποδεικνύεται,
αγάπη. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, ο Στέφανος έμαθε σε πιάνο και
τραγούδι όσα θα μαθαίνει κάποιος σε διάστημα έξι ετών. Είναι το πρώτο
άτομο με αυτισμό που θα παρακαθίσει σε εξετάσεις για πτυχία μουσικής και
το δεύτερο άτομο παγκοσμίως -βάσει έρευνας των γονιών του- που μπορεί
να αναγνωρίσει νότες και τόνους εξ ακοής.
Η Τασούλα Βορκά, δασκάλα τραγουδιού στο Μουσικό Εργαστηράκι του Γιώργου
Θεοφάνους και δασκάλα του Στέφανου, μιλά για τον αγαπημένο της μαθητή
και συγκινείται. Είναι πειθαρχημένος, συνεργάσιμος και εργατικός. Ακούει
τις οδηγίες της με περισσή αφοσίωση και τον διακατέχει τελειομανία. Αν
κάνει λάθος, είναι ικανός να αρχίσει ξανά και ξανά και ξανά από την
αρχή.
Η μνήμη του είναι εντυπωσιακή -χαρακτηριστικό του αυτισμού- και
μαθαίνει σαν σφουγγάρι. Υπάρχει σχέση εμπιστοσύνης με την Τασούλα. Δεν
θα πουν πολλά. Μόνο για το τραγούδι και τη μουσική τους. Αλλά αυτά είναι
αρκετά. Στόχος τους, η απόκτηση των απαιτούμενων πτυχίων μέσω
εξετάσεων, τα οποία θα ανοίξουν τον δρόμο για συμμετοχή σε Συμφωνικές
Ορχήστρες του εξωτερικού.
Στο μυαλό του Στέφανου
ΠΑΙΖΕΙ πιάνο και τραγουδά. Δεν κάνει, όμως, μόνο αυτά. Αγαπά τα ταξίδια
και είναι πολυταξιδεμένος. Επιλέγει μνημεία στο διαδίκτυο και εκδηλώνει
επιθυμία να τα επισκεφτεί. Απομνημονεύει διαδρομές σε χώρες του
εξωτερικού και μπορεί να τις επαναλάβει με ευκολία. Τα ταξίδια
αποτελούν, όπως μας εξηγεί ο πατέρας του, επιβράβευση για τη συνεργασία
και την πειθαρχία του.
Έτσι, χτίστηκε μεταξύ τους μια σχέση εμπιστοσύνης. Με δούναι και
λαβείν. Κοινώς, παζάρεμα! Συνοδεύει τον πατέρα του σε συνέδρια, τα οποία
παρακολουθεί σοβαρός και αμίλητος. Αγαπά τα παζλ, είναι απολύτως
εξοικειωμένος με την τεχνολογία και μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή και
της τεχνικής αντιστοιχίας λέξεων, έμαθε μόνος του τρεις γλώσσες:
αγγλικά, ρουμάνικα και ρώσικα. Θέλετε και άλλα;
Αυτισμός και χαρίσματα
Ο ΑΥΤΙΣΜΟΣ μπορεί να περιλαμβάνει και ειδικές ικανότητες μαζί με τις
γενικευμένες δυσκολίες. Κάποιες από αυτές τις ειδικές ικανότητες είναι η
πολύ δυνατή μνήμη, η μαθηματική σκέψη, η τρισδιάστατη σκέψη, οι
μουσικές και καλλιτεχνικές ικανότητες, η ειλικρίνεια και η ικανότητα να
εστιάζεται η προσοχή μόνο σε έναν τομέα. Περίπου 1 στα 10 άτομα με
αυτισμό έχουν ιδιαίτερη κλίση σε έναν τομέα και μπορεί να επιδείξουν
εξέχουσα επίδοση σε αυτό και να ξεχωρίσουν μέσα στον γενικό πληθυσμό.
Κάποια παιδιά με αυτισμό μπορεί να έχουν ιδιαίτερα ταλέντα, για
παράδειγμα στη ζωγραφική, στη μουσική ή στον μαθηματικό υπολογισμό.
http://www.sigmalive.com/simerini/news/200018/to-paidithavma-tis-kyprou
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου