Μακ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου
Τα μνημόσυνα πρέπει να συνδυάζονται με την Θεία Λειτουργία και προς τούτο έχουμε τις γνώμες μεγάλων Πατέρων της Εκκλησίας μας, οι οποίοι μας διδάσκουν ότι μεγίστη ωφέλεια προσφέρεται στις ψυχές , όταν μνημονεύονται τα ονόματα κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας.
Ο Ιερός Χρυσόστομος λέγει ότι η προσφορά της Θείας Ευχαριστίας υπέρ των κεκοιμημένων , ενομοθετήθη υπο των Αγίων αποστόλων. Ο ιερός πατήρ μας δίνει την πληροφορίας για το πόσο πλαιά είναι η συνήθεια να μνημονεύονται τα ονόματα κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Ο δε Ιερός Αυγουστίνος λέγει ότι έχουμε υποχρέωση , εάν πραγματικά αγαπάμε τους αδελφούς μας να που εκοιμήθησαν, να προσφέρουμε υπέρ αυτών την Θεία Ευχαριστία. Αυτό το γνωρίζουν οι ευσεβείας χριστιανοί, γι’ αυτό φέρνουν τα ονόματα των ζώντων και των κεκοιμημένων στον ιερέα, προκειμένου να τα μνημονεύσει την Αγία Πρόθεση. Είναι μεγάλη τιμή- λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος- να μνημονευθεί το όνομα σου κατά την διάρκεια του καθαγιασμού των Δώρων. Εκείνη την στιγμή – αξίζει να σημειώσουμε- προβλέπεται προσευχή και γα τους κεκοιμημένους και για τους ζώντες. Κι αυτό γιατί-συνεχίζει ο Ιερός Πατήρ-«όταν ο βασιλεύς κάθεται στον θρόνο του, τότε είναι ευκαιρία να του ζητήσουν, να παρουσιασθούν μπροστά του». Όποιος λοιπόν έχει αυτήν την πρόνοια, έχει μεγάλη πιθανότητα να παραλάβει το αίτημά του.
Πρέπει παράλληλα να γνωρίζουμε πως πριν την Θεία Λειτουργία ο Ιερέας τελεί την Ιερά πρόθεση. Η πρόθεση , ή προσκομιδή, είναι η προετοιμασία των τιμίων Δώρων που πρόκειται να γίνουν σώμα και αίμα Χριστού. Το μεν σώμα το παραλαμβάνει ο ιερέας από το πρόσφορο το δε αίμα από τον οίνο. Επάνω στο ιερό δισκάριο ο ιερέας τοποθετεί στο κέντρο κομμάτι προσφόρου, τον αμνό, που συμβολίζει τον Ιησού Χριστό. Δεξιά από τον αμνό τοποθετεί ένα άλλο μικρότερο κομμάτι που συμβολίζει την Παναγία και αριστερά εννέα μικρότερα κομμάτια, τα οποία συμβολίζουν τα εννέα τάγματα των Αγγέλων. Μπροστά από αυτά ο ιερέας παίρνει ένα κομμάτι από το πρόσφορο και μνημονεύει τα ονόματα των ζώντων, βγάζοντας για κάθε όνομα και ένα μικρό ψίχουλο. Δίπλα σε αυτά, μνημονεύει τα ονόματα των ψυχών των κεκοιμημένων. Έτσι λοιπόν στο Άγιο δισκάριο σχηματίζονται δύο λοφίσκοι από ψίχουλα, όπου είναι οι ψυχές των ζώντων και των κεκοιμημένων. Και στο τέλος ο ιερέας στον μέσον βγάζει ένα ψίχουλο για την δική του ψυχή και το τοποθετεί ανάμεσα στους δύο αυτούς λοφίσκους για να είναι ο μεσίτης μεταξύ Θεού και ανθρώπων. Αυτή η εικόνα συμβολίζει ολόκληρή την Εκκλησία.
Ας μεταφέρουμε εδώ ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο Δογματική της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, το οποίο έχει συγγράψει ο αείμνηστος Παναγιώτης Τρεμπέλας. « Η επί γής στρατευομένη Εκκλησίας προσφέρει την Θεία Ευχαριστία και υπέρ των τεθνεόντων πιστεύουσα ότι μεγίστη ωφέλεια παρέχεται ταις ψυχαίς υπέρ ως η δέησις αναφέρεται. Δεν δυνάμεθα όμως να καθορίσουμε μέχρι τίνος βαθμού εξικνείται και ποία ακριβώς ισχύν κέκτηται η ωφέλεια αύτη», δηλαδή δεν ξέρουμε μέχρι ποίου σημείου μπορούμε να ωφελήσουμε με τις προσευχές μας τις ψυχές. «Πάντως μεταπήδισις από της καταστάσεως της πικρίας και της αθλιότητας , εις την κατάστασιν της αγιότητος και μακαριότητος καθώς και η ελπίς επανορθωτικής και εξαλειφούσης τα αμαρτήματα και τας συνεπείας αυτών μετανοίας, δια τους μέχρι της τελευταίας πνοής εν τη αμαρτία εμείναντας, αποκλείεται». Έναν άνθρωπο δηλαδή που έφυγε αμετανόητος και άπιστος δεν μπορούμε να τον βοηθήσουμε.
Η Αρχαιολογική σκαπάνη έχει ανακαλύψει πρωτοχριστιανικούς τάφους όπου είναι γραμμένες ορισμένες επιτύμβιες επιγραφές π.χ «χαίρετε οι διαβάτες και ας κάνετε μία ευχή υπέρ αυτού». Άλλη επιγραφή «ως Θεός Παντοκράτορ, μνήσθητι της κοιμήσεως και αναπαύσεως της δούλης Σου…», σε άλλη «υπέρ σωτηρίας και μνήμης αυτών».
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι τα μνημόσυνα ωφελούν τους νεκρούς μας. Τους προσφέρουν μία πνευματική υπηρεσία. «Μην αμφιβάλλεις-λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος-ότι ο απελθών θα λάβει κάτι καλό από τις προσευχές που κάνεις εσύ». Και πάλι ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης επαναλαμβάνει, για το πόση μεγάλη αξία έχει το να γίνονται αυτές οι προσευχές μέσα στην ώρα της Θείας Λειτουργίας.
Απο το βιβλίο "η μετά μεταθάνατον ζωή"
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου